Misschien wel leuk om de ontstaansgeschiedenis van dit plan te laten zien.
Inmiddels is het ontwerp geëvolueerd tot wat nu versie 11 is.
Ik laat even de belangrijkste sprongen in de evolutie van dit baanplan zien.
De schaduwstations laat ik daarbij buiten beschouwing.
Versie 1
Het oerontwerp.
Hier speel ik voor het eerst met het idee om de ruimte naast de treinenkamer bij de treinenkamer te trekken.
Hier staat station Wilhelmsburg nog op zijn originele plaats.
Nadelen van dit plan:
Om ruimte te maken voor het verbindingsspoor naar het rechter station moet de tafel 10 cm zakken (schuin dak) omdat de breedte van de plaat van Wilhelmsburg met 10 cm toeneemt.
Verder is er aan de linkerkant nog ruimte nodig om aan de achterzijde van de plaat te komen, en ook de sporen naar het schaduwstation werden te steil.
Ook oogt alles vrij saai....
Versie 2
Hierbij is Wilhelmsburg naar rechts geplaatst. Dit geeft al meer mogelijkheden.
Maar nog steeds niet bevredigend.
Versie 4
Het ontstaan van het linker station.
Nog steeds is Wilhelmsburg met zijn keerlus intact. Het nadeel is dat de diepte van de plaat daar veel te groot is om er lekker aan te werken.
Versie 9
Ik maak even een sprongetje omdat de tussenliggende versies variaties zijn op hetzelfde thema.
Voor het eerst is de keerlus achter Wilhelmsburg verdwenen. Hierdoor kan de plaat 30 cm ingekort worden zodat er beter aan de baan gewerkt kan worden.
De diepte is teruggebracht naar 90 cm, dat is net te doen.
De aansluiting naar het linker station is nog niet naar mijn zin.
Versie 10
De opkomst van de driehoek.
Hierdoor is pendelen tussen beide kopstations mogelijk alswel verkeer naar de schaduwstations.
Door dit ontwerp worden de hellingen naar de schaduwstations ook minder steil.
Het middelste station is nog aanwezig maar is in het definitieve ontwerp vervallen om meer rust in het ontwerp te krijgen.
Voor het definitieve plan zie de eerste post

En hier dan de plaatjes: