Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Wilhelmsburg, de uitbreiding

Gestart door Wimdouwe woensdag 03 februari 2021, 22:35:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wilhelmsburg, de uitbreiding
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Wilhelmsburg, de uitbreiding
In mijn topic Wilhelmsburg in Modelbaanbouw heb ik al aangegeven dat de originele baan een forse uitbreiding gaat krijgen.
Ik heb daar al wat voorbeelden laten zien hoe ik dat denk aan te pakken.
Toch maar even een nieuw topic hier gemaakt over het baanplan.

Ik zal even uitleggen wat de gedachtegang achter dit ontwerp is.

Het is de bedoeling om op de bovenbaan handmatig te rijden. Daar beleef ik het meeste plezier aan.
Dit betekend dat er sowieso weinig treinverkeer is op de bovenbaan, er zullen misschien maar twee treinen tegelijk onderweg zijn.
De schaduwstations zullen ook niet volledig geautomatiseerd worden, de treinen die gaan rijden worden handmatig gestart.

Voor de dienstregeling heb ik het volgende in gedachten:
Vanuit het eerste schaduwstation (Douwesheim) kunnen de treinen rechtstreeks zowel naar het rechter station (Wilhelmsburg) als naar het linker station (Wilhelminabad).
Vanuit Douwesheim gaat er een ET87 pendelen naar Wilhelmsburg, in de spits aangevuld met een E32 met umbauwagen.
Tussen Wilhelmsburg en Wilhelminabad gaat een accutreinstel of een railbus pendelen.
Vanuit Douwesheim is er een sneltreinverbinding met Wilhelminabad, getrokken door een diesel.
Omdat er in Wilhelminabad een congrescentrum is, is er ook gelijk een excuus voor extra ingelaste treinen  :)

Het goederenverkeer gaat er tussendoor  ;)

Het schaduwstation Douwesheim wordt sowieso zichtbaar aangelegd en voorzien van scenery.

De uitdaging zit in het schuine dak aan de bovenzijde en de rechterkant. Hier zitten ook nog twee schuine balken in de weg die het dak omhoog houden, zeer belangrijk dus die blijven zitten  ;) . Deze balken zijn in rood aangegeven in het plan van de bovenbaan.

Om het plan uit te voeren zal er een muurtje moeten sneuvelen en de huidige tafel gaat uit elkaar om aangepast te worden aan het nieuwe plan. Deze werkzaamheden zijn inmiddels in volle gang.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
En de 3D plaatjes  :)
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
Hi Wim,

Leuk plan, ben benieuwd hoe je alles gaat maken.

groet
Harald
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
Erg leuk ook dat je ene schaduwstation zichtbaar is Wim.

Sucsez  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
Zeker een leuk plan, maar hoe schaduwachtig is een zichtbaar schaduwstation? Het is een dubbeldeks modelbaan met stations op twee niveaus, zou ik zeggen.
Hoe dan ook: succes en veel plezier gewenst met plannen en bouwen. Ik blijf het volgen.



Groet,

Peter
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
@Harald
Ik ben ook benieuwd  :)
Voor wat betreft de ondersteuning van de plaat boven het zichtbare 'schaduwstation' is mij al duidelijk dat hout geen optie is.
De hoogte van de dwarsbalken zal teveel zicht op het schaduwstation wegnemen.
Ik ben van plan om hier Flamco rail (of iets dergelijks) voor gaan te gebruiken. Zie onderstaande foto (bron: Flamcogroup.com) .

@Cees
Functioneel voegt het zichtbaar zijn van een schaduwstation niet veel toe, maar het leek mij leuk de treinen te kunnen blijven zien en het geeft de mogelijkheid tot wat extra scenery.
Meer een leuke gimmick dan noodzakelijk  ;)

@Peter
Zichtbaar schaduwstation slaat op de functie van het station.
De sporen zullen slechts in één richting bereden worden om de besturing en beveiliging overzichtelijk te houden.
De opstelsporen zijn bedoeld om treinen te parkeren die niet regelmatig gebruikt worden.
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
Dag Wim.

Een erg mooi baanplan heb je voor ogen om te bouwen! :thumbup:
Een constructie met behulp van Flamcorail heb ik ook gemaakt
en zoiets wordt dan relatief compact en toch bijzonder stevig.
Er zijn heel veel handige montage-hulpstukken verkrijgbaar waarmee
de constructie aan haakse en schuine wanden gemonteerd kan worden.
Ook een combinatie van draadeinden en houten balkjes is mogelijk!

Groeten,

Erik.
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
Inderdaad leuk bedacht Wim. Ik ben benieuwd naar het vervolg. ;)
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
Misschien wel leuk om de ontstaansgeschiedenis van dit plan te laten zien.

Inmiddels is het ontwerp geëvolueerd tot wat nu versie 11 is.
Ik laat even de belangrijkste sprongen in de evolutie van dit baanplan zien.
De schaduwstations laat ik daarbij buiten beschouwing.

Versie 1
Het oerontwerp.
Hier speel ik voor het eerst met het idee om de ruimte naast de treinenkamer bij de treinenkamer te trekken.
Hier staat station Wilhelmsburg nog op zijn originele plaats.
Nadelen van dit plan:
Om ruimte te maken voor het verbindingsspoor naar het rechter station moet de tafel 10 cm zakken (schuin dak) omdat de breedte van de plaat van Wilhelmsburg met 10 cm toeneemt.
Verder is er aan de linkerkant nog ruimte nodig om aan de achterzijde van de plaat te komen, en ook de sporen naar het schaduwstation werden te steil.
Ook oogt alles vrij saai....

Versie 2
Hierbij is Wilhelmsburg naar rechts geplaatst. Dit geeft al meer mogelijkheden.
Maar nog steeds niet bevredigend.

Versie 4
Het ontstaan van het linker station.
Nog steeds is Wilhelmsburg met zijn keerlus intact. Het nadeel is dat de diepte van de plaat daar veel te groot is om er lekker aan te werken.

Versie 9
Ik maak even een sprongetje omdat de tussenliggende versies variaties zijn op hetzelfde thema.
Voor het eerst is de keerlus achter Wilhelmsburg verdwenen. Hierdoor kan de plaat 30 cm ingekort worden zodat er beter aan de baan gewerkt kan worden.
De diepte is teruggebracht naar 90 cm, dat is net te doen.
De aansluiting naar het linker station is nog niet naar mijn zin.

Versie 10
De opkomst van de driehoek.
Hierdoor is pendelen tussen beide kopstations mogelijk alswel verkeer naar de schaduwstations.
Door dit ontwerp worden de hellingen naar de schaduwstations ook minder steil.
Het middelste station is nog aanwezig maar is in het definitieve ontwerp vervallen om meer rust in het ontwerp te krijgen.

Voor het definitieve plan zie de eerste post  :)

En hier dan de plaatjes:
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
Leuk om de evolutie van een ontwerp te zien en het verhaal er achter te vernemen waarom het steeds wordt aangepast  ;)
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
 @citaat
Het heeft wel bijna een half jaar geduurd om zo ver te komen  :P
Goede ideeën komen langzaam  >:-D
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
Nou nou daar is overgedacht hoor.
Wat er ook uit de bus komt , uniek zal het zijn . Ik blijf t volgen en veel plezier er mee , naamgenoot 👍🏻👍🏻👍🏻