Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Wilhelmsburg, de uitbreiding
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Wilhelmsburg, de uitbreiding  (gelezen 1313 keer)

Wimdouwe

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Bakkie koffie? Lekker!
Wilhelmsburg, de uitbreiding
« Gepost op: woensdag 03 februari 2021, 22:35:20 »

In mijn topic Wilhelmsburg in Modelbaanbouw heb ik al aangegeven dat de originele baan een forse uitbreiding gaat krijgen.
Ik heb daar al wat voorbeelden laten zien hoe ik dat denk aan te pakken.
Toch maar even een nieuw topic hier gemaakt over het baanplan.

Ik zal even uitleggen wat de gedachtegang achter dit ontwerp is.

Het is de bedoeling om op de bovenbaan handmatig te rijden. Daar beleef ik het meeste plezier aan.
Dit betekend dat er sowieso weinig treinverkeer is op de bovenbaan, er zullen misschien maar twee treinen tegelijk onderweg zijn.
De schaduwstations zullen ook niet volledig geautomatiseerd worden, de treinen die gaan rijden worden handmatig gestart.

Voor de dienstregeling heb ik het volgende in gedachten:
Vanuit het eerste schaduwstation (Douwesheim) kunnen de treinen rechtstreeks zowel naar het rechter station (Wilhelmsburg) als naar het linker station (Wilhelminabad).
Vanuit Douwesheim gaat er een ET87 pendelen naar Wilhelmsburg, in de spits aangevuld met een E32 met umbauwagen.
Tussen Wilhelmsburg en Wilhelminabad gaat een accutreinstel of een railbus pendelen.
Vanuit Douwesheim is er een sneltreinverbinding met Wilhelminabad, getrokken door een diesel.
Omdat er in Wilhelminabad een congrescentrum is, is er ook gelijk een excuus voor extra ingelaste treinen  :)

Het goederenverkeer gaat er tussendoor  ;)

Het schaduwstation Douwesheim wordt sowieso zichtbaar aangelegd en voorzien van scenery.

De uitdaging zit in het schuine dak aan de bovenzijde en de rechterkant. Hier zitten ook nog twee schuine balken in de weg die het dak omhoog houden, zeer belangrijk dus die blijven zitten  ;) . Deze balken zijn in rood aangegeven in het plan van de bovenbaan.

Om het plan uit te voeren zal er een muurtje moeten sneuvelen en de huidige tafel gaat uit elkaar om aangepast te worden aan het nieuwe plan. Deze werkzaamheden zijn inmiddels in volle gang.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
« Laatst bewerkt op: woensdag 03 februari 2021, 22:36:59 door Wimdouwe »
Gelogd

Wimdouwe

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Bakkie koffie? Lekker!
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 03 februari 2021, 22:39:08 »

En de 3D plaatjes  :)
Gelogd

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 03 februari 2021, 23:02:33 »

Hi Wim,

Leuk plan, ben benieuwd hoe je alles gaat maken.

groet
Harald
Gelogd

ceess

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Railbusfan
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 04 februari 2021, 00:04:43 »

Erg leuk ook dat je ene schaduwstation zichtbaar is Wim.

Sucsez  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Gelogd
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Planning duitse baan Tijdperk III/IV met BW en paradestrecke langs de Moezel (bij Punderich) op 14 m2 en een raillengte van 175 meter.
Rijdt met TrainController ;-)

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2016
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 04 februari 2021, 00:42:15 »

Zeker een leuk plan, maar hoe schaduwachtig is een zichtbaar schaduwstation? Het is een dubbeldeks modelbaan met stations op twee niveaus, zou ik zeggen.
Hoe dan ook: succes en veel plezier gewenst met plannen en bouwen. Ik blijf het volgen.
 


Groet,

Peter
Gelogd

Wimdouwe

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Bakkie koffie? Lekker!
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 04 februari 2021, 09:29:22 »

@Harald
Ik ben ook benieuwd  :)
Voor wat betreft de ondersteuning van de plaat boven het zichtbare 'schaduwstation' is mij al duidelijk dat hout geen optie is.
De hoogte van de dwarsbalken zal teveel zicht op het schaduwstation wegnemen.
Ik ben van plan om hier Flamco rail (of iets dergelijks) voor gaan te gebruiken. Zie onderstaande foto (bron: Flamcogroup.com) .

@Cees
Functioneel voegt het zichtbaar zijn van een schaduwstation niet veel toe, maar het leek mij leuk de treinen te kunnen blijven zien en het geeft de mogelijkheid tot wat extra scenery.
Meer een leuke gimmick dan noodzakelijk  ;)

@Peter
Zichtbaar schaduwstation slaat op de functie van het station.
De sporen zullen slechts in één richting bereden worden om de besturing en beveiliging overzichtelijk te houden.
De opstelsporen zijn bedoeld om treinen te parkeren die niet regelmatig gebruikt worden.
Gelogd

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Built scenery
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 04 februari 2021, 10:04:42 »

Dag Wim.

Een erg mooi baanplan heb je voor ogen om te bouwen! :thumbup:
Een constructie met behulp van Flamcorail heb ik ook gemaakt
en zoiets wordt dan relatief compact en toch bijzonder stevig.
Er zijn heel veel handige montage-hulpstukken verkrijgbaar waarmee
de constructie aan haakse en schuine wanden gemonteerd kan worden.
Ook een combinatie van draadeinden en houten balkjes is mogelijk!

Groeten,

Erik.
Gelogd

  Topic index  @ Scratch Built           Märklin  -  M-rail  -  Modelbaan

Tjoekedoris

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Eigenlijk klooi ik maar wat an
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 04 februari 2021, 13:14:18 »

Inderdaad leuk bedacht Wim. Ik ben benieuwd naar het vervolg. ;)
Gelogd
Zonder trein spoor je niet.

MARTIN

station "Engental" tijdperk III (K-rails,U-vorm 245x249x330),iTrain,Tams Redbox,Rosoft,Digikeijs

Wimdouwe

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Bakkie koffie? Lekker!
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 04 februari 2021, 17:08:13 »

Misschien wel leuk om de ontstaansgeschiedenis van dit plan te laten zien.

Inmiddels is het ontwerp geëvolueerd tot wat nu versie 11 is.
Ik laat even de belangrijkste sprongen in de evolutie van dit baanplan zien.
De schaduwstations laat ik daarbij buiten beschouwing.

Versie 1
Het oerontwerp.
Hier speel ik voor het eerst met het idee om de ruimte naast de treinenkamer bij de treinenkamer te trekken.
Hier staat station Wilhelmsburg nog op zijn originele plaats.
Nadelen van dit plan:
Om ruimte te maken voor het verbindingsspoor naar het rechter station moet de tafel 10 cm zakken (schuin dak) omdat de breedte van de plaat van Wilhelmsburg met 10 cm toeneemt.
Verder is er aan de linkerkant nog ruimte nodig om aan de achterzijde van de plaat te komen, en ook de sporen naar het schaduwstation werden te steil.
Ook oogt alles vrij saai....

Versie 2
Hierbij is Wilhelmsburg naar rechts geplaatst. Dit geeft al meer mogelijkheden.
Maar nog steeds niet bevredigend.

Versie 4
Het ontstaan van het linker station.
Nog steeds is Wilhelmsburg met zijn keerlus intact. Het nadeel is dat de diepte van de plaat daar veel te groot is om er lekker aan te werken.

Versie 9
Ik maak even een sprongetje omdat de tussenliggende versies variaties zijn op hetzelfde thema.
Voor het eerst is de keerlus achter Wilhelmsburg verdwenen. Hierdoor kan de plaat 30 cm ingekort worden zodat er beter aan de baan gewerkt kan worden.
De diepte is teruggebracht naar 90 cm, dat is net te doen.
De aansluiting naar het linker station is nog niet naar mijn zin.

Versie 10
De opkomst van de driehoek.
Hierdoor is pendelen tussen beide kopstations mogelijk alswel verkeer naar de schaduwstations.
Door dit ontwerp worden de hellingen naar de schaduwstations ook minder steil.
Het middelste station is nog aanwezig maar is in het definitieve ontwerp vervallen om meer rust in het ontwerp te krijgen.

Voor het definitieve plan zie de eerste post  :)

En hier dan de plaatjes:
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 februari 2021, 17:11:19 door Wimdouwe »
Gelogd

antonv

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 04 februari 2021, 17:45:54 »

Leuk om de evolutie van een ontwerp te zien en het verhaal er achter te vernemen waarom het steeds wordt aangepast  ;)
Gelogd
Groeten,

Anton

Wimdouwe

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Bakkie koffie? Lekker!
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 04 februari 2021, 19:02:20 »

 @citaat
Het heeft wel bijna een half jaar geduurd om zo ver te komen  :P
Goede ideeën komen langzaam  >:-D

wimpietje

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
Re: Wilhelmsburg, de uitbreiding
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 10 maart 2021, 05:08:50 »

Nou nou daar is overgedacht hoor.
Wat er ook uit de bus komt , uniek zal het zijn . Ik blijf t volgen en veel plezier er mee , naamgenoot 👍🏻👍🏻👍🏻
Gelogd
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.158 seconden met 35 queries.