Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De baan van een geluidsman - grasmaster 2.0

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Re: De baan van een geluidsman - grasmaster 2.0
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

20261009_133150.jpg

Op een andere manier de foto toe kunnen voegen  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Peter,

@citaat

Mooi pakketje met nuttige spullen!
Nu kun je gauw met je scenery beginnen.
Komend weekend is het slecht weer dus wie weet!  >:-D  >:-D

@citaat  @citaat

Mooie foto's!
Bedankt voor het plaatsen.

Henk
 :) Mooi spul, laat het gras maar groeien, veel plezier ermee.
 :o) Enne ramen open laten, dan regent het lekker naar binnen want vers gras heeft veel water nodig. :idea:

US rail .. what else?

Peter,

Kijk aandacht voor de scenery, dat zien we graag. Veel plezier met je nieuwe spullen en deel vooral de foto's van het resultaat!

Groeten,
Wico
De verkopen ze in Nederland ook hoor :P
SUcces met de scenery!
Mooi pakket Peter. Van de grassmaster ga je veel plezier beleven. Heb er zelf ook 1 maar denk erover de nieuwste te kopen ivm vermogen. Voorlopig bij mij nog opruimen en ordenen voordat bouw weer begint. Gr henk

De koffie staat altijd klaar

hoi peter

mooi

ik heb die van rts 35 kv

mvgr. gerard
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Trainhenk op vrijdag 09 oktober 2026, 14:02:22Peter,

@citaat

Mooi pakketje met nuttige spullen!
Nu kun je gauw met je scenery beginnen.
Komend weekend is het slecht weer dus wie weet!  >:-D  >:-D

@citaat  @citaat

Mooie foto's!
Bedankt voor het plaatsen.

Henk
Hoi Henk,
Dit is zeker een mooi pakketje voor de toekomstige scenery.
Dit weekend gaat dat nog niet gebeuren, vandaag verder met de nieuwe loc die is gisteren geijkt is en tijdens het in tractie rijden viel mij op dat ze nog niet 100% gelijk rijd met de andere loc.
Beiden hebben een Zimo decoder aan boord en dat is lastiger in te stellen dan bijvoorbeeld een Esu decoder.

Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 09 oktober 2026, 14:24:09:) Mooi spul, laat het gras maar groeien, veel plezier ermee.
 :o) Enne ramen open laten, dan regent het lekker naar binnen want vers gras heeft veel water nodig. :idea:
Het is maar goed dat ik jou advies niet opgevolgd heb Dirk-Jan, het heeft hier gisteren gegoten van de regen en daar kan mijn modelbaan niet zo goed tegen  :P
Nu is dit technisch gras en dat heeft gelukkig geen water nodig en hoeft ook niet gemaaid te worden  >:-D

Citaat van: Wico op vrijdag 09 oktober 2026, 16:10:49Peter,

Kijk aandacht voor de scenery, dat zien we graag. Veel plezier met je nieuwe spullen en deel vooral de foto's van het resultaat!

Groeten,
Wico
De aandacht voor scenery is erg groot de laatste rijd Wico, gisteravond op zoek geweest hoe je een slootje kan maken in een xps plaat.
De manier hoe je dit maakt heb ik nog niet gevonden.
Ik wil dus uit een strook xps een slootje creëren met aan de zijkanten gras, maar hoe maak je nu die inkeping waar het water in komt?
Als iemand tips of een link naar een filmpje heeft dan hoor ik dat graag.

Citaat van: Sanderz28 op vrijdag 09 oktober 2026, 16:37:02De verkopen ze in Nederland ook hoor :P
Maar niet voor deze prijs Sander  :D

Citaat van: MarklinNathan op vrijdag 09 oktober 2026, 19:49:10SUcces met de scenery!
Dankjewel Nathan, dat zal ik nodig hebben want ik ben hier geen ster in.

Citaat van: ÖBB op vrijdag 09 oktober 2026, 21:30:59Mooi pakket Peter. Van de grassmaster ga je veel plezier beleven. Heb er zelf ook 1 maar denk erover de nieuwste te kopen ivm vermogen. Voorlopig bij mij nog opruimen en ordenen voordat bouw weer begint. Gr henk
Dit is een 20kv versie Henk, volgens mij is dat het instap model van Noch die kon ik voor een mooi prijsje overnemen en lijkt mij een prima ding om mee te beginnen.
Jij hebt dezelfde?
Aan welk vermogen zit jij nu te denken en waarom wil je een zwaardere?

Succes met opruimen en ordenen.

Citaat van: NS_Gerard op vrijdag 09 oktober 2026, 21:33:10hoi peter

mooi

ik heb die van rts 35 kv

mvgr. gerard
Daar heb ik al een paar keer naar staat te kijken Gerard op diverse beurzen maar als Hollander hoopte ik dan op een leuke aanbieding en die hebben ze nooit :-(
Dan dacht ik dat komt wel, nu ik deze Noch voor een mooie prijs zag staan heb ik gelijk de knoop doorgehakt.
Mooi instapmodel  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman 

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

:reactie: Workshop Kameleon volgen bij Huib (Prutsvlog)

KLIK

zonder fantasie ook geen creativiteit

Hallo Peter, je hebt weer mooie spulletjes binnengekregen.  :thumbup:
Wat betreft jouw vraag om uit een strook xps een inkeping te maken voor het creëren van een slootje, is dit misschien een handig gereedschapje?

https://foamboarden.nl/products/foamwerks-straight-bevel-cutter?srsltid=AfmBOooJQBRTzCfkIlWs6xIx9IwGflrkEtmD326EHKdLg0XoKcyi_ekC

Zelf heb ik dit apparaatje nog niet, laat staan uitgeprobeerd maar het mesje kun je verstellen onder een hoek van 45 of 90 graden. Op YouTube is een filmpje te vinden waarin de werking van dit mesje wordt gedemonstreerd.
Wauw, daar ga je binnenkort veel plezier mee hebben! Genoeg soorten gras alvast erbij!

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Peter,

@citaat  @citaat dat lijkt op een apparaatje wat ik ooit ergens heb gezien.
Helaas weet ik niet meer waar.
Als je het apparaat veelvuldig wilt gaan gebruiken dan is het de investering wel waard.
Voor een enkel stukje zou ik het potlood en de liniaal nemen.

Misschien kun je eens met  KLIK: Witmoosdorf contact opnemen?
Hij schrijft in zijn topic dat hij een XPS snijmachine heeft aangeschaft.

De tip van Tom is ook interessant maar stevig aan de prijs.
Van de andere kant kun je daar een hoop leren, dus misschien toch de investering waard.

Henk
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 10 oktober 2026, 07:40:10Ik wil dus uit een strook xps een slootje creëren met aan de zijkanten gras, maar hoe maak je nu die inkeping waar het water in komt?
Dat kun je toch wegsnijden met een mes? Je moet het niet groter maken dan het is hè ;)
Forum Moderator

Hallo allemaal,

De dag liep hier even anders dan gepland, de droger dacht ik ga zou dag even in de war gooien en dat is gelukt  :(
Dus in de plaats van lekker met de treinen aan de slag heb ik de droger uit elkaar gehaald.

Citaat van: iTom op zaterdag 10 oktober 2026, 13:07:32:reactie: Workshop Kameleon volgen bij Huib (Prutsvlog)

KLIK
Ik was eigenlijk op zoek naar een filmpje Tom, ik had ook al diverse prutsvlogs bekeken maar nog niet gevonden wat ik zocht.
Mijn idee was om uit een stuk xps de sloot uit te snijden, de manier waarop dat diorama tot stand komt zijn delen die ze op een ondergrond lijmen.
Dat zou ook een optie kunnen zijn, eerst een strookje dun hout en daarop xps lijmen met een schuine kant.

Citaat van: FransW op zaterdag 10 oktober 2026, 13:28:26Hallo Peter, je hebt weer mooie spulletjes binnengekregen.  :thumbup:
Wat betreft jouw vraag om uit een strook xps een inkeping te maken voor het creëren van een slootje, is dit misschien een handig gereedschapje?

https://foamboarden.nl/products/foamwerks-straight-bevel-cutter?srsltid=AfmBOooJQBRTzCfkIlWs6xIx9IwGflrkEtmD326EHKdLg0XoKcyi_ekC

Zelf heb ik dit apparaatje nog niet, laat staan uitgeprobeerd maar het mesje kun je verstellen onder een hoek van 45 of 90 graden. Op YouTube is een filmpje te vinden waarin de werking van dit mesje wordt gedemonstreerd.
Dat is wel een handige tool Frans, eigenlijk zou ik de manier die ik hierboven beschreef hiermee kunnen uitvoeren.
Zelf dacht ik aan iets als een verfkrabber zo'n driehoek ding en dan de punt eraf halen, en dan in een keer de geul erin snijden.
Dat snijden is trouwens makkelijker gezegd dan gedaan ben ik al achter gekomen.

Citaat van: Trainhenk op zaterdag 10 oktober 2026, 14:29:06Peter,

@citaat  @citaat dat lijkt op een apparaatje wat ik ooit ergens heb gezien.
Helaas weet ik niet meer waar.
Als je het apparaat veelvuldig wilt gaan gebruiken dan is het de investering wel waard.
Voor een enkel stukje zou ik het potlood en de liniaal nemen.

Misschien kun je eens met  KLIK: Witmoosdorf contact opnemen?
Hij schrijft in zijn topic dat hij een XPS snijmachine heeft aangeschaft.

De tip van Tom is ook interessant maar stevig aan de prijs.
Van de andere kant kun je daar een hoop leren, dus misschien toch de investering waard.

Henk
Dat draadje ga ik vanavond op de bank eens door pluizen Henk.
Heel veel slootjes verwacht ik niet te gaan maken dus ik ben zeker op de kosten aan het letten.
xps heb ik in huis en ben hiermee al wat aan het prutsen.

Citaat van: Appermont1991 op zaterdag 10 oktober 2026, 13:38:08Wauw, daar ga je binnenkort veel plezier mee hebben! Genoeg soorten gras alvast erbij!
Ja dit is een prima setje om mee te testen Kenny, diverse lengtes en kleuren  :)

Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 10 oktober 2026, 15:31:55
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 10 oktober 2026, 07:40:10Ik wil dus uit een strook xps een slootje creëren met aan de zijkanten gras, maar hoe maak je nu die inkeping waar het water in komt?
Dat kun je toch wegsnijden met een mes? Je moet het niet groter maken dan het is hè ;)
Dat dacht ik eerlijk gezegd ook Bas, toch is het lastig om die schuine vlakken egaal te snijden.

Mvg,

Peter Degeluidsman

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Lange tijd geleden had je mee kunnen doen met mijn workshops waar ook het maken van een slootje bij werd verwerkt.

Ik heb zelf wel een keer zoiets gemaakt maar dan met 9mm populierenmultiplex en daar de randjes met muurplaten en xps opgevuld en verder de boel aansmeren met allerlei soorten die bestaan om rotsen en bergen mee te maken.
Of met PUR. Kijk eens in mijn draadje waar een snelstromde riviertje wordt gemaakt.

klik

Of je moet gewoon goed zoeken dan kom je genoeg filmpjes tegen, misschien niet zoals jij het slootje wil maken maar voorbeelden genoeg.

KLikkie

Klak

Snijden gaat natuurlijk prima met een groot hobbymes of met een oud broodmes.

En ........ met een beetje creatief denken.  :-)

US rail .. what else?

Peter,

Ik gebruik voor de XPS zo'n stanley mes met afbreekmesjes. Die kun je dan wat verder uitsteken waardoor je makkelijker wat dieper (tot 4 cm) kunt snijden. En logisch maar toch: gebruik scherpe en schone mesjes. Zodra ze enigszins botter worden gaan ze haperen in de XPS. Geloof me een scherp mes maakt een wereld van verschil! Verder gebruik ik vaak een metalen liniaal van een meter lengte. Heel prettig om grotere stukken XPS recht af te snijden. Om landschap te modelleren gebruik ik zelf trouwens vaak PIR (dak)isolatieplaten. Dat materiaal is veel zachter dan XPS en daar kan je desnoods met handen, vingers en nagels al structuur in maken. Dat is vooral handig bij rotsen en bergen dus voor jou misschien minder relevant.

Groeten,
Wico