Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wilhelmsburg. Modelbaan op zolder

Gestart door Wimdouwe maandag 23 september 2019, 19:55:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wilhelmsburg. Modelbaan op zolder
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Wilhelmsburg. Modelbaan op zolder
Hallo allemaal,

Nadat ik enige weken terug mijn baanplan heb voorgesteld -klik- ben ik er toch maar aan begonnen.

Wilhelmsburg is van oorsprong een klein dorp dat inmiddels uitgegroeid is tot een voorstad van Wilhelmshausen. Het station is rond 1890 gebouwd. De lijn voorziet in een rechtstreekse verbinding met Wilhelmshausen Hbf en er takt een lijn af via Wilhelmshofen naar Wilhelminabad.

Het is de bedoeling een baan te bouwen uit de tijd rond 1960. Zodat ik lekker met stoomlocomotieven kan rijden. Inmiddels is de bouw van de tafel gestart. Later meer......

Re: Wilhelmsburg gaat van start!
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg gaat van start!
Dat vraagt om foto's!

Zoals je kunt zien is de ruimte beperkt. De tafel staat op wieltje zodat de tafel eenvoudig naar voren te halen is waardoor de achterzijde eenvoudig te bereiken is. Vanwege de hoogte van de tafel (ongeveer 95 cm) is het eenvoudig om er onderdoor te kruipen.
Ik heb tevens de wissels aangepast, daar zitten oude aandrijvingen in en die krijgen problemen met de eindschakelaars. Dus gelijk maar doorgesoldeerd...
Re: Wilhelmsburg gaat van start!
Mooi begin zou ik zeggen.
En je plan is ook leuk.
Plezant om te rangereren.

Grts Benny
Re: Wilhelmsburg gaat van start!
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg gaat van start!
Inmiddels de rails op groene plaat gelegd, dat rijd al een stuk stiller. Ook al een ringleiding gemaakt met 0,75 mm2 en aangesloten.

Nu moeten nog alle wissels uitbedraad worden. Ik ben van plan ze analoog te gaan schakelen met een CDU -zie wiki- eventueel gevoed vanuit een laptopvoeding. Met methode 2 zoals beschreven in de wiki is het mogelijk wipschakelaars te gebruiken, waardoor de stand van de schakelaar de stand van het wissel aangeeft. Voor het mooi kan er ook nog een led indicatie gemaakt worden maar lijkt mij overbodig.
In de twee sporen in de keerlus zijn stopsecties aangebracht met massadetectie voor spoorbezetmelding.

Ik heb al testritten gemaakt en wat problemen kunnen oplossen. Zo reed de BR94 zich vast op de gebogen wissels, dit bleek na observatie te liggen aan de sleper, dit heb ik kunnen oplossen door het verend gedeelte voorzichtig iets om te buigen.
Verder had de MS2 last dat hij om de haverklap opnieuw opstart, dit opgelost met een factory reset en het opnieuw updaten van de gleisbox.
Re: Wilhelmsburg gaat van start!
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Wilhelmsburg gaat van start!
Mooi Mooi Mooi :thumbup:
Re: Wilhelmsburg gaat van start!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wilhelmsburg gaat van start!
Hoi Wim,

Het begin is er en je pakt de zaken goed aan, de wisselaandrijvingen zullen nu zonder problemen hun werk doen.

En de bekende groene platen zien we steeds vaker als ondergrond  :)

Ik zag een extron schroevendraaier liggen en denk dat jij in de AV werkzaam bent.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wilhelmsburg gaat van start!
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg gaat van start!
 @citaat @Peter, Die schroevendraaier verraad alles...... Ja ik heb wel enigszins (ruim) AV ervaring. Tegenwoordig heb ik me toegelegd op ontruimingsalarm installaties en omroepinstallaties en dat op de grootse luchthaven van nederland.
Ik heb inmiddels proefgedraaid met de CDU schakeling voor de wissels en dat werkt naar behoren. Daar komt nog een compleet bedieningspaneel bij wat binnenkort gerealiseerd gaat worden.
Re: Wilhelmsburg gaat van start!
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg gaat van start!
Kleine update.

Inmiddels zijn de CDU printjes klaar. Er kan nu begonnen worden met het aanbrengen van de schakelaars op de consoles en het uitbedraden naar de wissels. Het sporenplan wordt op papier afgedrukt en van boeklon voorzien en daarna op de consoles aangebracht.

Op de foto's zijn ook nog wat WOSA waardige artikelen te zien :D, waaronder mijn eerste locomotief (nog steeds rijvaardig!), wat wagons uit de jaren 60 en 70 en natuurlijk de prachtige oude seinen.

Het locomotiefje komt waarschijnlijk op een sokkel te staan als monument voor het station.
Re: Wilhelmsburg gaat van start!
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Wilhelmsburg gaat van start!
Leuke opzet en best wat rijmogelijkheden op de kleine ruimte.

En mocht je nog eens willen uitbreiden, dan is wellicht Douwesheim als plaats een mooie aanvulling.
Daar waar ik woon (Münster-Sarmsheim) eindigen de plaatsnamen voor het grootste deel op "heim".
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Mijn eerste fimpje ooit op Youtube...
Omdat ik heel even niets om handen had een videotje gemaakt. Mijn eerste publicatie op joetjoep!

https://youtu.be/hCaT7AFvTE0

Te zien zijn de nog enigszins toonbare goederenwagons die ik aangeschaft/gekregen heb in de periode 1974 tot 1985. Let op de containerwagon met de DB container. Hiervoor heb ik ooit het onderstel van een andere wagon voor gebruikt.

QUIZVRAAG: Welk onderstel heb ik gebruikt voor deze wagon?
(De winnaar krijgt een  :thumbup: )
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Shoppen in Houten, nieuwe aanwinsten!
Vandaag ben ik zo als zovelen (wat was het druk!) in Houten geweest. Natuurlijk kon ik niet zonder lege handen naar huis.

Ik heb een mooie locomotief kunnen scoren, de BR 78. Deze is al omgebouwd naar digitaal. Wel last met stroomopname en de wielen slippen door (!) dus eerst maar eens grondig schoonmaken en eventueel de antislipbandjes vervangen.
Ook nog 3 roco umbouwwagen gescoord, ik ga daar nog AC wielen voor halen. Ze passen mooi bij mijn oude 3 assers.
Tevens een mooie stationsset aangeschaft.
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Shoppen in Houten, nieuwe aanwinsten!
Maar daar bleef het niet bij....
Leuk setje met postwagen, 2e klas wagen en bagagewagen samengesteld.
Vier tinplate personenrijtuigen meegenomen, die vond ik als kind al geweldig.
En als klap op de vuurpijl een Douwe Egberts wagon. Mijn bijnaam is niet voor niets Wimdouwe ik heb daar ooit 10 jaar gewerkt :)
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Shoppen in Houten, nieuwe aanwinsten!
Deze week een fotocamera aangeschaft. Een mooie gelegenheid om alle oude en nieuwe spullen op de foto te zetten. Ik heb er een filmpje van gemonteerd, en op joetjoep geplaatst.

https://youtu.be/gepw0a7cye4

Voorlopig ben ik nog bezig met het plaatsen en aansluiten van de bedienpanelen, schiet nog niet erg op want druk druk druk  :(

Als alles aangesloten is en werkt komt er nog een filmpje waarin er gereden wordt.
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Een station wordt gebouwd.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Een station wordt gebouwd.
Vanmiddag omdat ik er zin in had begonnen met de bouw van het station. Het is het station uit de Faller set Radeburg eerder in andere kleurstelling uitgebracht als Nieder Ramstad Trasia.

Bij de set zitten ook nog een loods, een perron en een kiosk, zodat de reislustige preiser de inwendige mens tevreden kan stellen.

Ik kom er nu wel achter dat het al meer dan 30 jaar terug is dat ik een bouwpakket in elkaar gezet heb :roll: het viel allemaal niet mee...
Gelukkig viel het ook niet tegen >:-D

Foto van hoever ik vandaag gekomen ben:
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Een station wordt gebouwd.
Het bouwpakket is er in deze editie heel wat bleker op geworden, valt mij op.
Ik heb het oude station nog ergens en ik vond het 'hout' aan de achterzijde toen al te geel. Pas toen ik het boekje van Faller 'Modellbau leicht gemacht' had gekocht, zag ik wat je ervan kon maken.
Ik weet niet of je zelf wilt gaan wheateren, maar als je dat wilt, moet je de laatste details nog niet aanbrengen, zoals luiken, lantaarns en regenpijpen.
Niks hoeft. Gewoon netjes bouwen is ook super leuk.

Groet,

Peter.
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Een station wordt gebouwd.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Een station wordt gebouwd.
 @citaat
Dat boekje heb ik ooit ook gehad. Helaas ooit bij een verhuizing kwijtgeraakt.... Een beetje wheateren zou geen kwaad kunnen, ik vind met name de bodemplaat te geel. En inderdaad die regenpijp kan later ook wel. Dus toch me eigen gaan inlezen (of filmpjes kijken op youtube) over wheatheren. Kan ik altijd nog beslissen of ik het aandurf.
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Een station wordt gebouwd.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Een station wordt gebouwd.
Dat wordt een mooi station Wim, ook ik heb al zeker 30 jaar niets meer gebouwd maar het het geluk dat Saskia het super leuk vind om te doen.
Zelf zit ik meer in de technische hoek  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Een station wordt gebouwd.
Douwe Egberts koffie...? goeie koffie  :D
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Een station wordt gebouwd.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Een station wordt gebouwd.
@ Peter de geluidsman:
Ik zoek nog een vrouw die voor mij wil bouwen. Ik denk dat ik maar op Tinder ga...... >:-D
"Ik ben Wim, 50 jaar oud, bouw jij mijn huisjes dan doe ik de was"  :D

Maar dan toch is het station af. De eenzame vermoeide bouwvakker geniet van zijn rust. Wat haalde hij in zijn hoofd om dit gigantische project op z'n hals te halen. Met veel moeite haalde hij de deadline, want de boeteclausule was niet erg mals. Moe maar trots zit hij op het laadperron van de loods bij te komen. Weet hij wel wat hem te wachten staat in de toekomst?
Ik ben hem vergeten zijn naam te vragen. Wie weet wie het is, zodat ik hem nog een bedankje kan sturen.
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Een station wordt gebouwd.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Een station wordt gebouwd.
En weer een nieuwe aanwinst. Een BR74 die ik van een mede forumlid heb gekocht. Rijdt als een zonnetje!
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Een station wordt gebouwd.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Een station wordt gebouwd.
Hey wim,

Je hebt je collectie flink uitgebreid met mooie spullen  :thumbup:
Het station mag er ook wezen, al blinkt het wel erg. Kwestie van niet afstoffen dan komt dat vanzelf goed.
Ik heb mijn BR 74 verzwaard met wat lood. Reed mooi, maar de trekkracht was niet groot.

Nou alleen de baan nog effe afmaken  :D

Grtz Tony
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Een station wordt gebouwd.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Een station wordt gebouwd.
Gisteren op de beurs in houten heb ik heruitgaven van twee Faller klassiekers gescoord. Het betreft B-271 Villa in Tessin en B-923 Stadsmuur met huizen. De laatste heb ik vanmiddag met veel plezier in elkaar gezet.

Is het niet een schattig bouwsel? Ik vind het zelf schitterend!

Verder heb ik gisteren weer een paar wagonnetjes aangeschaft en wat lantaarnpalen, daar volgen ook nog foto's van.
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Een station wordt gebouwd.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Een station wordt gebouwd.
Wim,

Dat zijn de leuke klusjes voor de zondagmiddag om te doen. :)
Gezellig beneden aan de keukentafel knutselen bakkie koffie erbij muziekje op de achtergrond en plakken maar.
Je werk wordt al meteen bewonderd door de gasten die zich naar boven hebben weten te werken in de toren. :thumbup:

Succes met het andere bouwsel in elkaar zetten.

Groet Michel
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Licht in de duisternis.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Licht in de duisternis.
Ik was al van plan om mijn Roco umbauwagens van binnenverlichting te voorzien, ik heb hier een tijdje geleden een topic over gestart -klik- en het is er toch van gekomen!

Verder nog wat plaatjes van aankopen in Houten afgelopen keer.
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Licht in de duisternis.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Licht in de duisternis.
Mooi!!
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Licht in de duisternis.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Licht in de duisternis.
Licht zat in die rijtuigen, Wim !
En de preisigers zijn zo ook goed te zien  :thumbup:
Die wagen met de maalstenen vind ik erg leuk  :P

Grtz Tony
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Licht in de duisternis.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Licht in de duisternis.
 @citaat
Die wagen met die maalstenen komt uit de goederenwagenset Geislinge Steige. Nu moet ik dus wel aan een graanmolen want de toekomstige inwoners van Wilhelmsburg zullen toch van brood moeten worden voorzien. Ik denk dan aan een watermolen met de beroemde Faller waterpomp  :) Hopelijk kan ik die nog ergens scoren. De bakkerij heb ik al 30 jaar geleden gebouwd  :P zie foto
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Licht in de duisternis.
Dus jij heb reeds 30 jaar een bakkerij zondermolen wat werd daar dan gebakken lucht ?  :?
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Licht in de duisternis.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Licht in de duisternis.
 @citaat
Nee hoor, het gemalen graan werd netjes met de trein bezorgd.

Nog even wat anders.
Ik ben lid geworden van de Marklin Insider club en kreeg vandaag een kadootje opgestuurd.
Ik ben zo blij als een kind  :D en ik had niet eens mijn schoen gezet!
Is het niet een prachtig wagonnetje?
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Licht in de duisternis.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Licht in de duisternis.
Als je dan ook nog eens bedenkt, wat er in zo'n wagon kan zitten.......smullen  :P

   
Re: Wilhelmsburg. Afbraak.....!?
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Afbraak.....!?
Deze zag ik niet aankomen. Wat is er aan de hand? Ja de sporen worden afgebroken! Is de liefde dan voorbij?
Re: Wilhelmsburg. Afbraak.....!?
Oké, ik bijt..... je hebt een grotere treinenkamer gekregen van de vrouw  :help:  :D
Re: Wilhelmsburg. Afbraak.....!?
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Afbraak.....!?
 @citaat
Helaas, zoals eerder gemeld past het kingsize bed niet in deze kamer, en ik heb maar 2 kamers boven. Mijn woning is het idee van een tiny house maar dan van 110 jaar terug  :P
Re: Wilhelmsburg. Afbraak.....!?
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Afbraak.....!?
Kleine aanwijzing.....
Re: Wilhelmsburg. Afbraak.....!?
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Wilhelmsburg. Afbraak.....!?
Het wordt een poesvriendelijke baan...
Re: Wilhelmsburg. Afbraak.....!?
?.. de kat is de DADER !
Re: Wilhelmsburg. Afbraak.....!?
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Afbraak.....!?
De baan was al katvriendelijk... https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77254.msg1325779#msg1325779

Maar inmiddels zijn de sporen weer terug gelegd. De seinpaal en zijn twee vrienden waren de boosdoener. Deze seinen heb ik al meer als 30 jaar in bezit en vedienden wel een plekje op de baan. Om ze een beetje mooi op te kunnen stellen heb ik besloten ze verzonken op te stellen. Is niet helemaal Old Skool maar kan me herinneren dat deze methode ooit (vroeger toen er nog geen internet was) in een Marklin magazine was omschreven.

Tijdens de werkzaamheden heeft de kat besloten dat het tijd was om haar ronde in de buurt te gaan doen. De herrie van een boormagine en een decoupeerzaag was toch te veel..... En d stofzuiger erbij dat kon ze niet waarderen.

Welnu hier het resultaat (de afwerking komt nog wel een keer  ;) )
Re: Wilhelmsburg. Afbraak.....!?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wilhelmsburg. Afbraak.....!?
Ziet er nou iemand voor de foto onder de tafel het sein op zijn plaats te houden, Michel ?  :D

Maar zonder gekheid; van die palen fleurt je meteen al flink wat op  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Wilhelmsburg. Afbraak.....!?
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. Afbraak.....!?
 @citaat
Het is Wim.....  :P
Re: Wilhelmsburg. Afbraak.....!?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wilhelmsburg. Afbraak.....!?
Houdt die het sein vast ? :o)
Re: Wilhelmsburg. Afbraak.....!?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wilhelmsburg. Afbraak.....!?
Sorry voor de naamvertyping, Wim  :oops:

Maar de reactie hierboven kon ik toch niet laten........ :D

Grtz Tony
Re: Wilhelmsburg. Afbraak.....!?
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Wilhelmsburg. Afbraak.....!?
Tony-plaagt-graag 🤣
Re: Wilhelmsburg. De bouwtrein is gearriveerd!
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. De bouwtrein is gearriveerd!
Ja ook ik was gisteren in Houten en ben met een tas vol spullen thuisgekomen.

Vanaf nu kan er volop gebouwd worden! De keerlus en het schaduwstation gaan opgehoogd worden en er zullen tunnels verschijnen.
De bouwtrein is een stille hint dat er dus wat gaat gebeuren.
Maar ik ga straks eerst een vitrine ophangen zodat mijn treinen veilig weggezet kunnen worden.
Re: Wilhelmsburg. De bouwtrein is gearriveerd!
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. De bouwtrein is gearriveerd!
De vitrine hangt. Ik denk dat er nog een tweede bij moet  :D

(op de foto lijkt hij krom maar dat is hij niet. Ligt aan mijn telefoon. Volgende keer toch maar mijn fototoestel gebruiken  ;) )
Re: Wilhelmsburg. De bouwtrein is gearriveerd!
Wim,

Mooie vitrine, netjes gebouwd.

Misschien dat je er rails in kan leggen, van Lima bijvoorbeeld, dat is is niet zo duur.
Re: Wilhelmsburg. De bouwtrein is gearriveerd!
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wilhelmsburg. De bouwtrein is gearriveerd!
Praatjes vullen geen gaatjes,
Seinen wel!

Vandaag heb ik even de tijd en de zin gevonden om mijn drie mooie old skool seinen te plaatsen.
De gaten zijn afgedicht met karton van een verpakking, hoeft die ook niet de blauwe kliko in, nog even en ik krijg stikstofcompensatie. Die heb ik erg hard nodig want ik wil in de toekomst nog rookgeneratoren in de BR50 en BR94 gaan bouwen. Het thuis recyclen van karton is met onze mooie hobby goed te doen dus zou dit van overheidswege gestimuleerd moeten worden. Goed voor de hobby en goed voor het milieu!
(En vervolgens allemaal naar de beurs in Houten met de auto  >:-D )
Re: Wilhelmsburg. De bouwtrein is gearriveerd!
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Wilhelmsburg. De bouwtrein is gearriveerd!
Dag Wim,
Die open bakwagon (met wat hogere wanden) die direct achter (voor) je loc hangt, wat is het (M* ?) nummer?
Hij staat ook in je vitrine, 1 na bovenste rij, derde van rechts.

gr. Gertjan
Re: Wilhelmsburg. De bouwtrein is gearriveerd!
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Wilhelmsburg. De bouwtrein is gearriveerd!
Mooi gedaan naamgenoot
Grtz
Wim
Re: Wilhelmsburg. De bouwtrein is gearriveerd!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wilhelmsburg. De bouwtrein is gearriveerd!
Dat ziet er netjes uit zo Wim  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wilhelmsburg. De bouwtrein is gearriveerd!
Wim,

Je gaat als een speer, en ook echt mooi.

Netjes zoals je die seinen hebt ingebouwd.

Ik blijf dit verder volgen