Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 5 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman - storing zoeken, een lang verhaal.
Citaat van: iTom op vrijdag 22 januari 2021, 20:27:31
snap er geen snars van maar goed het werkt weer.
:roll: Nou Tom, ik ook niet hoor.
Maar ik vind het altijd wel leuk om te zien hoe een aantal hier op het forum er wel verstand van hebben en er mooie dingen mee weten te maken.
Ieder zijn vak zullen we maar zeggen. O:-D

Peter, lekker dat het eind goed al goed was, begint je weekend toch leuker. :)

Dirk-Jan
Re: De baan van een geluidsman - storing zoeken, een lang verhaal.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - storing zoeken, een lang verhaal.
 @citaat @citaat

Er zijn meerdere digitale systemen op de markt Wim, en er is keuze genoeg om uit te kiezen  :)



@citaat

Ik snap dat het sommige boven hun pet gaat Dirk-Jan, dat gebeurd mij ook regelmatig  :D
Maar ik ben blij dat het allemaal weer is opgelost en achteraf bleek het zo simpel maar je moet het wel gevonden krijgen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - storing zoeken, een lang verhaal.
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De baan van een geluidsman - storing zoeken, een lang verhaal.
Wat een verhaal Peter. Je kan je letterlijk kleurenblind zoeken als zo'n connector ogenschijnlijk goed functioneert, maar dat stiekem toch niet doen.
Mooie service van DMX, dat zie je zeker niet overal meer tegenwoordig.

Om je victorie te vieren heb je het zeker een paar keer extra laten bliksemen in Duurstede? ;)
Re: De baan van een geluidsman - storing zoeken, een lang verhaal.
My God , wat n story zeg. Wel blij dat je het gevonden hebt Peter. Dus nu terug verder bouwen waar je gebleven was 😂
Re: De baan van een geluidsman - storing zoeken, een lang verhaal.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - storing zoeken, een lang verhaal.
 @citaat @citaat

Het was zoeken naar een speld in de bekende hooiberg Patrick, ik had de connectors nog doorgemeten en toen geen geke dingen ontdekt.
Maar het euvel is uit de wereld  :)

De bliksem knop is al meerdere keren ingedrukt en dan gaat het los in Duurstede, in de toekomst wordt er dan ook nog een geluidsbestand gestart met donder geluid wat bliksem is er al  :D


@citaat
Ik had vandaag verder gekund Wim, maar we hebben besloten om vandaag eens te gaan wandelen en zijn net terug.
Het bouwen aan de baan komt wel weer  :)



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hallo allemaal,

Ik zie om me heen allerlei mooie banen ontstaan en dat motiveert mij weer om weer verder te bouwen, het weekend staat voor de deur en we mogen toch nergens heen dus waar kan je dan het beste naar toe gaan?

Juist de zolder, net een beetje puin geruimd zodat ik morgen weer alle ruimte heb om aan de slag te gaan.
Ik ben er helemaal klaar voor  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: De baan van een geluidsman -
veel plezier Peter...
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Zo zie je maar weer: zien bouwen doet bouwen :P.

Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman -
Dag Peter,

Ik hoop voor jou dat je gisteren bij het opruimen van je treinkamer dan ineens Murphy ook hebt buitengegooid.  Hij heeft nu een tijdje in je DMX-sturing gezeten, wie weet waar zou hij nog eens graag inkruipen.
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat

Tot nu toe werkt het 100% Ivan  :)

Mijn kleinzoon vind het prachtig om hier op zolder te kijken en dan druk ik even op de knop van de verlichting en dat vind hij geweldig  :)

Hij kan nog niet praten maar zijn ogen spreken boekdelen  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat Wacht maar tot jullie kleinzoon gaat praten en lopen, hahahahaha.  :)
Die van ons is nu 14 jaar maar als hij er is dan gaat hij altijd eerst even naar boven om te kijken wat er weer is bij gebouwd.
Hij kan namelijk al praten en lopen  :)


Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat

Hij is net anderhalf en loopt al een tijdje, ook traplopen gaat hem goed af.
Als ik zeg zullen we naar de treinen gaan kijken is hij in no time boven  :D

Natuurlijk strak gevolgd door mij want ik fungeer als vangnet  :)

Nog even en er moet een slot geplaatst worden want als opa er niet is mag hij daar niet naar toe >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Vandaag lekker stukje opgeschoten met de baan. morgen heb ik ook een aantal uren om mij op zolder te vermaken en zal ik weer een update geven met de huidige stand van zaken.

Tussen de bedrijven door ook nog twee jubileum wagons van dit leuke forum besteld, ik had beneden verteld dat ik er een ging bestellen maar op de een of andere manier zijn het er toch twee geworden  >:-D >:-D
Dat wordt weer op de bank slapen vannacht  8o :?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 30 januari 2021, 14:00:20Nog even en er moet een slot geplaatst worden...
Een hoog geplaatst raamhaakje is eenvoudiger.
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat

Ik zat eigenlijk meer aan zoiets te denken  :D




Bron: www.kluis-kopen.nl


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat2

Hahaha

Ron.
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat @citaat die hebben ze zo open met die kleine vingertjes.  :)
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Ik heb ook twee van die 3rail wagentjes besteld...Maar bij de betaling ging het mis...Is het enkel voor Nederland bestemd?
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hoi Patrick,

Ik begreep dat het wel mogelijk is om vanuit België te bestellen, stel deze vraag even in het praattopic dan helpen ze je op weg. ( zie link ).

Praattopic 3rail wagon


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
Hallo allemaal,

In de afgelopen tijd ben ik bezig geweest met de baan, in mijn geval betekend dat veel kabelwerk  :)
Nadat in het eerste luik de bezetmelders waren aangesloten schuiven we een luik op.

In het volgende luik komt een WDD wisseldecoder, deze zal de Hosenträger bedienen en twee ontkoppel railzen.











De Hosentrager zit aangesloten op de eerste 4 aansluitingen, de twee ontkoppel-railzen op plekje 5 en 6.
De uitgangen voor de ontkoppel-railzen zijn zo ingesteld dat ze langer bekrachtigd blijven.











Toen ik ging testen kwam er aan het ligt dat de ontkoppel-railzen niet lekker werkten op gelijk spanning  8o
Als oplossing heb ik gekozen om relais te gebruiken, de wissel decoder stuurt het relais aan en die schakeld op zijn beurt weer wissel-stroom ( AC ) naar de ontkoppelrail.





Extra Obo doosje om de relais in te bouwen.













De schakeling via de relais was een goede oplossing, de ontkoppel-railzen gaan krachtig ophoog.

Ik ben benieuwd of de oplettende lezer iets is opgevallen, jaja eens soort kwis maar zonder prijzen  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
Hallo Peter,

Je kan weer zien dat hier een vakman bezig is,
je kan over al makkelijk bij, is handiger als we wat ouder worden.

Gr Einte
Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
Hallo Peter,

Ziet er weer mooi afgewerkt uit! Het is altijd genieten van dit soort strakke montageplaatjes zonder dat ik hoef te begrijpen wat het allemaal doet! :D

Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
Citaat van: Einte op zondag 31 januari 2021, 17:21:43
handiger als we wat ouder worden.
Vind je dat echt?
Ik vind 't maar niks... :(
Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
 @citaat @citaat @citaat

Dank je wel Einte, ik vind het leuk om op deze manier te bouwen en dat je er makkelijk bij kan is mooi meegenomen  :)


@citaat @citaat

Dank je wel Marcel, het doet gelukkig wat het doen moet  :D


@citaat

Zou je dat ook eens kunnen onderbouwen Wim, daar kan ik waarschijnlijk weer wat van opsteken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
Citaat van: Degeluidsman op zondag 31 januari 2021, 17:17:11Ik ben benieuwd of de oplettende lezer iets is opgevallen, jaja eens soort kwis maar zonder prijzen  :D
De 2 zwarte draden op de schakelmodule zijn op andere uitgangen aangesloten. De linker zwarte draad is naar de complementaire uitgang verhuisd. De rechter zwarte draad ook, maar dan tevens op een ander adres.

En er liggen nog 2 afgestripte stukjes draadisolatie rechts van de kniptang. 8o
Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
 @citaat

Hoi Martin, en alle anderen.

Het ging inderdaad om die zwarte draad, tijdens het aansluiten heb ik een foutje gemaakt en hierdoor uitgang 6 naar de knoppe geholpen  :?
Op zich niet leuk, maar gelukkig had ik nog twee uitgangen over.



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
 @citaat

Hoi Ben,

Ergens in mijn achterhoofd wist ik dit maar niet aan gedacht toen ik het aan sloot.
Ik zou het nog kunnen aanpassen, maar heel veel zin heeft dit niet, uitgang 5 t/m 8 zijn ingesteld op een langere bekrachtiging's tijd.

Zodoende zijn ze alleen te gebruiken voor ontkoppel rails en daar heb ik er maar twee van  :)



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
Goed bezig Peter.
Ga zo door.

Gr.Ton
Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
 @citaat @citaat
Dank je wel Tom  :thumbup:



@citaat
Volgens mij gaat het per print  Ben ( 4 kanalen ).
Maar zoals ik al aangaf worden de andere uitgangen niet gebruik. Een stukje verderop komen nog een aantal WDD die de wisselstraat aan het einde van het station bedienen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
 @citaat wat als je de bekrachtigingstijd in de ECoS instelt (langer) welke wordt dan gehanteerd? Koploper of ECoS?
Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
Decoder.
Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
 @citaat @citaat

Hoi Henk en alle anderen,

Zover ik weet bepaald de decoder de uiteindelijke bekrachtingstijd, Koploper en de ECoS kunnen hier geen invloed op uitoefenen.

Als je de tijd wil aanpassen dien je dit in de decoder te doen.



@citaat

Hoi Martin,

Ik denk dat de decoders een puls vanuit de centrale krijgt en zelf bepaald hoelang hij de uitgang bekrachtigd.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
Zal wel aan het type liggen denk ik. Want als ik de bekrachtigingstijd verhoog in de ecos heeft dat invloed op de decoder.
Dus ik kan per uitgang de tijd aanpassen.

Groeten Sander
Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
Het hangt van het merk en het gebruikte systeem af, mijn Edits en Viessmann 5211/52111 Motorola wisseldecoders hebben een afschakelopdracht nodig, het tijdstip van de afschakelopdracht wordt bepaald door de in de centrale ingestelde bekrachtigingsduur.

Aangezien de Edits en de Viessmannen klonen zijn van de oude Märklin wisseldecoders zal dat ook voor die van toepassing zijn, hoe het nu is met de Märklin decoders weet ik niet, ik heb hierover een keer een discussie gehad met Wim en daaruit de conclusie getrokken dat het bij DCC decoders anders is.....

Groet, Anne W
Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
Ligt misschien aan het type decoder, de mijne, zelfbouw DCC, kan je de tijd instellen hoelang de spoel bekrachtigt wordt.

En wat Anne zegt klopt.
Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
Hallo allemaal,

Ik heb even contact gezocht met de leverancier van de WDD wisseldecoder.

Instellen van de bekrachtigingstijd gaat per blok van 4 uitgangen.
De decoder bepaald de bekrachtigingstijd en niet de software / ECoS.

Tijd is in te stellen in 250ms ( standaard ) 500ms en 750ms.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
Zelfde type als de mijne.
Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - We pakken de draad weer op.
 @citaat

Jij hebt ze zelf gebouwd toch Martin?

Ik ben er in ieder geval erg tevreden over, dingen werken super en zitten in een mooie behuizing.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Wissels rechterkant van het station aangesloten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Wissels rechterkant van het station aangesloten.
Hallo allemaal,

Het was echt weer om lekker binnen te blijven en dat gaf mij mooi de gelegenheid om de wisselstraat aan de rechterkant van het station aan te sluiten.

Foto's zeggen meer dan woorden  :)











De derde WDD ligt er alvast in voor de toekomst als er nog een extra aantal wissels komen te liggen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Wissels rechterkant van het station aangesloten.
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Wissels rechterkant van het station aangesloten.
Netjes weggewerkt in de kabelgoten Peter. ziet er weer strak uit :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman - Wissels rechterkant van het station aangesloten.
Ziet er weer netjes uit Peter. :thumbup:
Zoals we van je gewend zijn.
Re: De baan van een geluidsman - Wissels rechterkant van het station aangesloten.
Erg netjes Peter!

Gr. Dennis
Re: De baan van een geluidsman - Wissels rechterkant van het station aangesloten.
Goed bezig, man, Super netjes Peter :thumbup:

Gr, Arnold
Re: De baan van een geluidsman - Wissels rechterkant van het station aangesloten.
Hi Peter,

Tijdje hier niet geweest maar je gaat snel met al die wissels, ziet er ook weer netjes uit.
Zelf ben ik druk met de baan-constuctie aan het tekenen en heb jou idee met die "kleppen", welliswaar iets anders, overgenomen.

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman - Wissels rechterkant van het station aangesloten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Wissels rechterkant van het station aangesloten.
Hallo allemaal,

Dirk, Henk, Dennis, Arnold en Harald, bedankt voor jullie leuke reacties  :thumbup:

@ Harald, ik ben wel benieuwd op welke manier jij het aan het ontwikkelen bent, kun je een tipje van de sluier oplichten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - storing zoeken, een lang verhaal.
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 23 januari 2021, 11:22:27
Hallo allemaal,

Iedereen bedankt voor de reacties  :)

Als geluidstechnicus heb ik tienduizenden XLR connectoren gesoldeerd en allemaal Neutrik, daarnaast ook veel Multi kabel systemen in elkaar gezet, vooral Harting 108 connectoren waren leuk
...........

Mvg,

Peter Degeluidsman

Apart dat de aansluitingen niet gekrompen worden. Bij mij is het zo dat de pennen en bussen aan de draad worden gekrompen en dan in de connector worden " geklikt".
Re: De baan van een geluidsman - Wissels rechterkant van het station aangesloten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Wissels rechterkant van het station aangesloten.
 @citaat

Hoi Olaf,

De harting connectoren werden ook door mij gekrompen, hiervoor heb ik nog steeds de tang ( erg duur ding ) en de tools om de pennen en bussen uit het kunststof binnenwerk te halen zijn er ook.

Ik heb zelfs nog een voorraad pennen en bussen liggen  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: De baan van een geluidsman Marklin 39896 softdrive sinus wil niet rijden met V5
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman Marklin 39896 softdrive sinus wil niet rijden met V5
Hallo allemaal,

Ik ben aan het stoeien met de Marklin 39896 loc van Marklin, hierin heb ik de lokpilot V5 ( Esu 59649 ) gebouwd.

Deze loc heeft een softdrive sinus motor en als ik in de lokprogrammer deze motor kies komt er gelijk een melding dat hij zelf niet aux 3 en 4 kan aanpassen.
Dit is nodig bij dit type motor.

Dus dit met de hand gedaan, maar helaas er zit geen beweging in de loc, verlichting en het toetertje werken.
Ook op een site gelezen dat CV 124 op bit3 moet staan, ook deze waarde ( 8 ) heb ik erin gezet maar nog steeds geen beweging.

Ik doe natuurlijke iets fout, maar kan het niet gevonden krijgen.
Wie kan mij op weg helpen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman Marklin 39896 softdrive sinus wil niet rijden met V5
Hi Peter, ik heb ergens gelezen of gehoord dat je de locs met een sinus motor niet met Esu lokpilot compatibel zijn. Ik had onlangs een 39610 tweedehands Loc gekocht, die heeft ook een softdrive sinus motor en ik wilde daar een andere decoder in laten bouwen. Ik kreeg als antwoord dat dit niet mogelijk was door de motor... Verder weet ik niet waarom.
Re: De baan van een geluidsman Marklin 39896 softdrive sinus wil niet rijden met V5
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De baan van een geluidsman Marklin 39896 softdrive sinus wil niet rijden met V5
Beste Peter,

De loks met de SDS motor/elektronica met de MFX decoders uit de tijd dat Esu en Märklin nog "getrouwd" waren rijden prima met een Esu decoder.

Er is een periode geweest voordat Märklin stopte met SDS maar na de "scheiding", waar Märklin gepoogd heeft haar nieuwe "eigen" decoders geschikt te hebben voor hun eigen SDS motor/elektronica en dat is mislukt.

Ik heb ook een lok uit die periode, die is door een deskundige voorzien van een Esu decoder, maar die heeft ook de grootste moeite gehad om de lok rijdend te krijgen, moest de raarste auxen benutten, hij rijdt maar hij stottert gruwelijk, overigens zonder dat de lichten knipperen.

Groet, Anne W