Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bad Dirksheim - Kleine foto update

Gestart door Dirk59 zaterdag 27 juni 2020, 14:20:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bad Dirksheim - Kleine foto update
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Bad Dirksheim - Kleine foto update
Al enkele jaren ben ik op de computer bezig geweest met de treinbaan die ik nu eindelijk kan gaan bouwen. In die tijd ook hier op het forum aangemeld en gaan meelezen en nu vond ik het tijd om de bouwplannen die langzaam de computer ontstijgen met jullie te delen.

Sinds de twee oudste meiden eind vorig jaar op zichzelf zijn gaan wonen heb ik het baanplan, dat gebaseerd is op de baan van Leeeke





Deze 4 afbeeldingen komen uit het draadje van Leeeke (Leo)

In Wintrack dit baanplan aangepast uitgewerkt naar de ruimte van de grootste zolderkamer die vrij kwam al was het wel even spannend welke zolderkamer het zou worden. Maar moeders ervan kunnen overtuigen dat de ietwat kleinere zolderkamer, waar ook de verwarmingsketel staat, een betere droog- / opvouwkamer was voor de schone was ;).
Maar tijdens het bouwen van het tafelframe voor de testbaan op deze zolderkamer vond m'n jongste stiefdochter dit eigenlijk geen geschikte kamer voor m'n treinhobby.

Het tafelframe in opbouw voor de testbaan in de zolderkamer:







Door de schuine kanten aan twee zijden (ons huis heeft een schilddak = vier schuine dakzijden) mocht ik daar i.v.m. m'n versleten rug niet verder van haar. Ja dat krijg je als ze in de zorg werken. Ze vond dat we maar een interne verhuizing moesten doen zodat de slaapkamer een verdieping lager treinkamer werd, dan ging zij wel naar de zolderkamer.
Dus sinds januari ben ik in onze oude slaapkamer gestart met de bouw van de treinbaan. M'n stiefdochter blij en ik zeker ook.

Opbouw van het tafelframe in de 'nieuwe' treinkamer:


Re: Bad Dirksheim - Inleiding
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Inleiding
Nu de bouw van Bad Dirksheim langzamerhand een aanvang gaat nemen wil ik jullie graag van de vorderingen op de hoogte houden.

Allereerst het baanplan dat afgeleid is van het baanplan van 'Leeeke' zoals ik eerder al vermelde. Omdat dit baanplan vele rijmogelijkheden heeft sprak mij dit erg aan. Daar dus de afgelopen paar jaar mee gestoeid en aangepast naar de ruimte en (on)mogelijkheden die de zolderkamer had. En de laatste maanden aangepast aan de 'nieuwe' kamer zonder de beperkende schuine zijden.

Overzicht van het complete baanplan in Wintrack:



En hieronder uitgesplitst naar de verschillende niveau's voor een betere idee van het verloop van de sporen.

Schaduwstation op het nul niveau:



Op de afbeelding hieronder rechts de helix die zorgt voor de aan- en afvoer van het schaduwstation:



Het doorgangs station Bad Dirksheim:



en dan nog het kleine schaduwstation in het enkelsporige traject naar kleinere station Petragarten die op het hoogste niveau ligt.





Re: Bad Dirksheim - Inleiding
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Inleiding
Voor bereikbaarheid van de treinbaan is de tafelframe op wielen gezet zodat ik er van alle kanten bij kan, plus een paar ruime mangaten in het tafelframe. Dit hield wel in dat het vinyl dat in de kamer lag vervangen moest worden door laminaat. Anders wordt het nog een hele klus de tafel te verrijden.

Alles naar één kant verplaasten en dan het vinyl eruit:



En na een dagje zwoegen klaar met de laminaat vloer:



Door de beperkingen van m'n rug is het niveau van het schaduwstation op 90 cm waardoor er veel ruimte onder de baan is. Hierdoor ga je straks de zichtbare spoorgedeelten in ieder geval niet als helikopter piloot zien ;).

Re: Bad Dirksheim - Inleiding
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Inleiding
De baan wil ik met iTrain gaan aansturen, daarom eerst een testbaan gemaakt om de mogelijkheden van dit programma te gaan begrijpen. Het tafelframe voor de testbaan is eigenlijk al een deel van het complete tafelframe, leek me wel zo handig. Ook gelijk maar een bureautje in elkaar geknutseld voor de computer met iTrain. Ook deze op wielen gezet want je kunt nooit weten waar dat nog goed voor kan zijn toch.



Ondertussen is het al zover dat het tafelframe van de testbaan uitgebreid is naar de volledige grote van de eigenlijke treinbaan en kan het bouwen beginnen. Maar omdat ik met niks ben begonnen en de hobby toch best wel wat euries opslokt gaat de opbouw van de treinbaan rustig aan en wordt de rails opbouw in verschillende fasen gedaan.



De eerste fase is het schaduwstation met de helix waarvoor nu de spullen langzaam binnenkomen. Maar gezien het weer zal ik het de komende maanden rustig aandoen, maar ook omdat de tuin (700m2) het nodige werk vraagt. En ook die tuin is een grote hobby van mij :).


Re: Bad Dirksheim - De bouw gaat beginnen
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - De bouw gaat beginnen
Nu de bouw echt gaat beginnen eerst de ECoS zoveel mogelijk vrij van stof zien te houden. Dat is dus een lade geworden waarvan je de voorzijde kunt omklappen. Wel zo handig voor de bediening. Het front waar de lade in zit komt door de tijd rondom de gehele tafel. Maar voor de bereikbaarheid onder de tafel is het nu nog handig om daar nog even mee te wachten.





Ook gelijk de DC transformator ingebouwd voor de verlichting op de baan met een volt/ampère metertje eraan gekoppeld, links bovenaan te zien.

Re: Bad Dirksheim - De bouw gaat beginnen
Hier ook de volgstand geactiveerd.
Ziet er veelbelovend uit :thumbup:

Prachtige tuin ook  :thumbup:
Re: Bad Dirksheim - De bouw gaat beginnen
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Bad Dirksheim - De bouw gaat beginnen
Nou Dirk, dat ziet er allemaal veelbelovend uit  :thumbup:
En stiekem ben ik een beetje jaloers op je tuin  ;)
Een prachtig baanplan en een goede manier van werken zo te zien, dus ook ik ga dit volgen.
Re: Bad Dirksheim - De bouw gaat beginnen
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - De bouw gaat beginnen
Omdat het wel leuk is, een filmpje van de testbaan in werking:

https://www.youtube.com/watch?v=3X1AYo-Vmjw
Re: Bad Dirksheim - De bouw gaat beginnen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Dirksheim - De bouw gaat beginnen
Da's een heel fraaie binnenkomer zo, Dirk  :thumbup:

En als straks je baan net zo mooi als je tuin wordt, is het smullen hier   :P
Volger erbij !

Grtz Tony
Re: Bad Dirksheim - De bouw gaat beginnen
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - De bouw gaat beginnen
om wat meer een idee te geven hoe de baan eruit gaat moet gaan zien hier een paar 3D afbeeldingen uit Wintrack van het kale baanplan.







en een 3D afbeelding van het baanplan zonder landschap:




Re: Bad Dirksheim - De bouw gaat beginnen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Dirksheim - De bouw gaat beginnen
Hoi Dirk,

Leuk om te zien dat je lange voorbereiding nu in de praktijk gebracht gaat worden, baanplan ziet er veelbelovend uit  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Dirksheim - De bouw gaat beginnen
Dirk, je hebt op een beperkte ruimte een zeer gevarieerd baanplan uitgewerkt, respect. :)

Ik wens je veel plezier bij de verdere uitbouw. De volgknop staat aan.

Luc
Re: Bad Dirksheim - De bouw gaat beginnen
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - De bouw gaat beginnen
Hallo:

Citaat van: modelattic op zaterdag 27 juni 2020, 15:13:44
Ziet er allemaal netjes uit.

Volgstand aangezet. :thumbup: :thumbup:
Hoi FranK,
probeer meestal wel overzichtelijk te werken, lukt niet altijd  ;)

Citaat van: Jajekra op zaterdag 27 juni 2020, 15:18:55
Hier ook de volgstand geactiveerd.
Ziet er veelbelovend uit :thumbup:

Prachtige tuin ook  :thumbup:
Hoi Jaap,
hoop dat het ook zo gaat worden als ik het in m'n hoofd heb.

Citaat van: Wimdouwe op zaterdag 27 juni 2020, 15:45:53
Nou Dirk, dat ziet er allemaal veelbelovend uit  :thumbup:
En stiekem ben ik een beetje jaloers op je tuin  ;)
Een prachtig baanplan en een goede manier van werken zo te zien, dus ook ik ga dit volgen.
Hoi Wim,
Orginele baanplan geleend O:-D van 'Leeeke' en aangepast naar mijn ruimte, dus eigenlijk zeker ook credits voor Leo  :)

Citaat van: Tony op zaterdag 27 juni 2020, 16:15:53
Da's een heel fraaie binnenkomer zo, Dirk  :thumbup:

En als straks je baan net zo mooi als je tuin wordt, is het smullen hier   :P
Volger erbij !

Grtz Tony
Hoi Tony,
ik ga m'n best doen, en er zijn genoeg draadjes waar ik ideeen en oplossingen kan vinden. Moet dus wel goed komen  B)

Citaat van: Degeluidsman op zondag 28 juni 2020, 09:48:47
Hoi Dirk,

Leuk om te zien dat je lange voorbereiding nu in de praktijk gebracht gaat worden, baanplan ziet er veelbelovend uit  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Hoi Peter,
Het was zeker een lange tijd, maar nu er eindelijk een kamer beschikbaar is kan ik niet wachten om te beginnen. Ik heb al veel ideeen opgedaan voor de bouw in jou draadje  ;)

Citaat van: lucdiels op zondag 28 juni 2020, 11:48:08
Dirk, je hebt op een beperkte ruimte een zeer gevarieerd baanplan uitgewerkt, respect. :)

Ik wens je veel plezier bij de verdere uitbouw. De volgknop staat aan.

Luc
Hoi Luc,
We moeten het doen met de ruimte die we hebben, en die is eigenlijk toch altijd te klein  :).
Dank voor het compliment.

Groet,
Dirk
Re: Bad Dirksheim - De bouw gaat beginnen
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - De bouw gaat beginnen
En voor de tuinliefhebbers hier twee foto's, vers van de pers  B)





Re: Bad Dirksheim - Aanpassen/inkorten gebogen rail R5
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Aanpassen/inkorten gebogen rail R5
Tijdens het tekenen in Wintrack van het station Bad Dirksheim liep ik tegen een probleem aan.
Het ging om het het spoor links tussen de bochtwissel en aftakkende wissel naar het doodlopende spoor. Daar was een bochtstuk R5 nodig van 24,2 grd maar die is er alleen in R2  :(.



Radius R2 wil ik eigenlijk zo min mogelijk (dus eigenlijk niet) gebruiken bij de sporen die in het zicht liggen, vandaar R5, voor R9 (2x 24912) heb ik geen ruimte op die plek.
Dit probleem heb ik opgelost door een zaag in een R5 van 30 grd te zetten. Of dit ook goed uitpakte heb ik een verkleinde versie van station Bad Dirksheim in de testbaan verwerkt.
De werkwijze van de rail aanpassen heb ik hier op het forum gevonden! Hoe ik dit heb gedaan laten de foto's hier onder zien.

Foto 1 en 2
Ik ben begonnen met het maken van een 'mal' voor het uitzetten van exact de juiste hoek. Controleer of de tekening overeenkomt met de rail, dus schaal 1:1.

Foto 3 en 4
De vier markeringen aanbrengen op de rail waar deze gezaagd moet worden. Wel rekening houden met de dikte van de zaag.



Foto 5
Nu met een Dremel, of een ander gereedschap, de middenrail doorslijpen/zagen op beide plaatsen.
Dit lukt niet met een gewone ijzerzaag, daar is het metaal van de middenrail te hard voor.

Foto 6 en 7
Als de middenrail is doorgeslepen, kan met een zaagje de bedding op beide plaatsen doorgezaagd worden. Let op, niet de rails.
Dan voorzichtig het stukje bedding er tussenuit 'breken'.

Foto 8
Aan beide uiteinde de massaverbinding van één rail los wrikken met bijvoorbeeld een schroevendraaier.
Beide rails blijven dus aan één zijde (schuin tegenover elkaar) verbonden met de massa!



Foto 9
Als de massaverbinding los zijn kun je de twee stukken bedding zo naar elkaar schuiven als op de foto.
Nu kunnen de twee uitstekende railstaven op maat afgeslepen worden.

Foto 10
Rest alleen nog te zorgen voor de elektrische verbinding tussen beide raildelen. En het fixeren van beide zijden met bijv. hete lijm.

Foto 11 en 12
Voor en na de bewerking van rail 24530. Hij pas nu mooi op z'n plek.




En het resultaat in de testbaan, de treinen rijden er perfect over heen alsof het een standaardrails is.


Re: Bad Dirksheim - Aanpassen/inkorten gebogen rail R5
Mooi gemaakt  :thumbup: Met welk programma heb je dan foto 1 & 2 gemaakt als ik vragen mag ?

Trouwens, héél mooie tuin heb je  :thumbup:
Re: Bad Dirksheim - Aanpassen/inkorten gebogen rail R5
Hoi Dirk.

Zeer duidelijke uitleg, en mooi weergegeven! Dit kan zo de wiki in, als aanvulling wellicht op het reeds bestaande artikel.

Wat betreft de baan: ik ben ontzettend benieuwd. Het is een heel creatief, maar in mijn ogen zo op het eerste gezicht ook een heel druk baanplan. Zeker ook met al die bruggen over elkaar heen en al die tunnelportalen waar je in direct in lijkt te kijken.

Maar laat dat de pret niet drukken! Je hebt er (weer) een volger bij!  :thumbup:

Groeten,
William
Re: Bad Dirksheim - Aanpassen/inkorten gebogen rail R5
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Aanpassen/inkorten gebogen rail R5
Hoi Johan,

ik neem aan dat je het tekenprogramma bedoelt ;), de mal is getekend in Adobe illustrator. Ben hier aardig in thuis door mijn oude werk,
alweer 11 jaar gelden, in een drukkerij op de DTP afdeling. Je kunt met dit programma zeer zuiver tekenen en zo'n mal is eigenlijk heel simpel
te doen in dit programma.
Re: Bad Dirksheim - Aanpassen/inkorten gebogen rail R5
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Aanpassen/inkorten gebogen rail R5
Hoi William,

Je hebt wel een punt daar waar ik ook mee heb zitten tobben, eerst lagen ze nog dichter bij elkaar. De eeuwige strijd tussen
wat je wil en de ruimte(beperking). Maar de bedoeling is dat bijvoorbeeld links vooraan van uit station Bad Dirksheim de sporen
eerst in een galerij verdwijnen, en zoiets wil ik ook proberen te maken in het midden waar, zoals je al zei een aantal
tunnelpoorten bij elkaar zitten. Ook met bomen en zo wil ik proberen enkel ingangen wat te camoufleren waardoor er het
minder lijken dan er eigenlijk zijn. Maar we gaan het zien.
Re: Bad Dirksheim - Aanpassen/inkorten gebogen rail R5
Citaat van: JoBe op maandag 29 juni 2020, 04:28:43
Met welk programma heb je dan foto 1 & 2 gemaakt als ik vragen mag
Met Wintrack kan dit ook heel makkelijk en met elk ander tekenprogramma waarmee je 1:1  kunt afdrukken.
Re: Bad Dirksheim - Aanpassen/inkorten gebogen rail R5
De vele sporen creëren natuurlijk veel rijmogelijkheden, maar er wat meer verbergen zou je baan zeker ten goede komen, het rollercoaster gehalte is nu wel heel erg hoog... en er zouden dan ook heel wat gaten in het landschap minder zijn, dat gaat er zoals het nu bedacht is echt niet goed uit zien.
Re: Bad Dirksheim - Aanpassen/inkorten gebogen rail R5
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Dirksheim - Aanpassen/inkorten gebogen rail R5
Hoi Dirk,

Ik heb met paint in je 3-D ontwerp zitten knoeien.
Het railplan blijft zo hetzelfde, maar maakt er minder Zwitserse gatenkaas van.
Zal een stuk rustiger ogen en overkomen.

Grtz Tony
Re: Bad Dirksheim - Aanpassen/inkorten gebogen rail R5
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Aanpassen/inkorten gebogen rail R5
Hoi Tony,

In die richting zitten mijn gedachten ook zoals jij hebt geschetst  :thumbup:. Met bomen de tunnelingangen wat verbergen. En van de grote spoorboog wil ik een stenenviaduct maken zodat deze het zicht naar het erachter gelegen stuk meer als delen laat zien dan als een geheel.
Re: Bad Dirksheim - Aanpassen/inkorten gebogen rail R5
Hoi Dirk,

Dat gaat helemaal goed komen, ik hoor het al  :thumbup:!

Groeten,
William
Re: Bad Dirksheim - Aanpassen/inkorten gebogen rail R5
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Dirksheim - Aanpassen/inkorten gebogen rail R5
Hoi Dirk,

Mooi in beeld gebracht hoe jij de rails inkort  :thumbup: :thumbup:
Soms moet je zelf creatief zijn om het geheel passend te krijgen en dat is jou prima gelukt  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Bad Dirksheim - De bouw is gestart
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Bad Dirksheim - De bouw is gestart
Hallo allemaal,

afgelopen avonden bezig geweest in de treinkamer. De testbaan is volledig gedemonteerd, alles is verwijderd: rails, bedrading, etc.
Hierna de MDF platen verwijderd waarna het kale tafelframe overbleef zodat ik kan gaan beginnen met de opbouw van de baan.







Aan de hand van uitgeprinte mallen de nieuwe MDF platen uitgezaagd en deze los neergelegd op het tafelframe, hier de rails voor het schaduwstation ook los op uitgelegd
om te checken of alles wel klopte. Het is dan toch wel prettig dat alles klopt zoals uitgetekend in Wintrack en mooi past op de MDF platen.





Ik mis nog een paar railstukken 24206 (de gaten in de sporen ;)), maar als het goed is komende deze ontbrekende rails komende week.

De volgende stap is deze platen vastleggen op het tafelframe en dan de rails uittekenen voor het kurk wat hieronder gaat komen.
Dat gaan we komende week doen, heb nu drie weken vakantie die we eigenlijk in Noorwegen zouden doorbrengen, maar dat is opgeschoven naar volgend jaar i.v.m. corona.
Kan ik nu dus onder andere wat meer aan de treinbaan knutselen, of moeders moet iets anders verzinnen. Dat blijft altijd een verrassing :D .
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
De afgelopen avonden begonnen met het schaduwstation. De MDF platen liggen allemaal vast en de baan is uitgetekend. De volgende stap was de kurkstroken van 3 cm breedte snijden vanaf de rol, 3 cm is de breedte van de snijlat dus wel zo makkelijk. zo heb ik straks een mooie breedte van 6 cm kurk onder de rails.
Ruim tachtig stroken van een meter gesneden als voorraad, maar die raakt toch sneller op dan gedacht. Dat wordt dus eind van de week een nieuwe voorraad snijden. Ik heb nu op ongeveer driekwart van het schaduwstation van kurk voorzien, vanavond nog wat plakken dan komen we al een heel eind.





Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
je had ook de ganse plank kunnen vol leggen met kurk,is iets minder werk ;)


mvg,
Michel
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
 @citaat
Dat had zeker gekund Michel, maar op deze manier heb ik minimaal verlies . Er stroomt voor de helft zeeuwse bloed door de aderen, en dat kwam hier even boven drijven. :D :D
- Ons bin zuunig -
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Wel netjes uitgesneden  :thumbup: Welke lijm heb je gebruikt ?
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Hoi Johan,

Ik heb hiervoor boekbinderslijm gebruikt van Collall. Deze lijm blijft flexibel anders dan houtlijm, die de geluid reductie van het kurk weer te niet doet.
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Je bent flink op scheut, Dirk  :thumbup:

Het ziet er ook allemaal erg netjes en gestructureerd uit !
In dit tempo ben je nog voor Sinterklaas aan de scenery bezig  :P

Grtz Tony
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Helaas Tony, het weer werkt niet mee :P. Heb nu een paar klussen in de tuin, is ook leuk om te doen. Prieeltje maken voor moeders en een berghok achterin de tuin om een aantal houten klapstoeltjes weg te kunnen zetten. Dus de opbouw van de treinbaan staat even in de ruststand  B)
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Dirk! Wat een leuk verslag om te lezen en je vorderingen zien er veel belovend uit. Dit is weer een verslag om te blijven volgen  :thumbup:
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
hallo allemaal,

vakantie zit er weer op,  lekker bezig geweest met wat klusjes in de tuin en natuurlijk met de treinbaan. Het schaduwstation is zo goed als gereed, nu alles nog invoeren in iTrain. en de helix verder afmaken naar het volgende niveau. Dan kan ik daar een keerlus maken om het schaduwstation te gaan testen.
De bouw komt nu wel op een lager standje te staan omdat we weer aan het werk zijn, en met het weer van komende tijd zal het waarschijnlijk toch in de treinkamer ook langzaamaan wat warm gaan worden. Omdat foto's meer zeggen dan woorden hier wat kiekjes voor jullie vermaak  ;)










Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Nou, indrukwekkend. Het ziet eruit als een Zwitsers precisie-uurwerk. Ik hoop dat je er uiteindelijk met veel plezier treinen doorheen laat rijden en dat je tussen alle sporen voldoende ruimte voor ingrijpen overhoudt bij eventuele storingen. Je zorgvuldige en degelijke bouwwijze belooft wel veel goeds als het gaat om het voorkomen van storing en uitval. Succes met de voortgang al wordt die misschien even wat trager.

Groet,

Peter
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Peter, dank je voor het compliment :oops:. Ik probeer altijd wel zo overzichtelijk mogelijk te werken en alles op papier (in de pc dus) vast te leggen.
Mocht er zich toch een storing voordoen, dan is het prettig dat ik dan door mijn werkwijze de storing makkelijk kan opsporen.

Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Nog een compliment erbij, Dirk  :thumbup:

Als daar straks de schaduw op gebouwd zit, ga je er hopelijk nog lang plezier aan beleven  ;)

Grtz Tony
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Drie maal is scheepsrecht Dirk, een DIKKE  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Dat ziet er impressionant uit hoor!
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
 @citaat Bedankt voor de complimenten heren.  :oops:

Ondanks de afgelopen warme dagen nog wel wat gewerkt aan de treinbaan. Van het weekend waarschijnlijk meer tijd en hoop dan met de helix de verbinding van nivo 0 naar nivo 1 te bereiken. Ik zal dan ook proberen wat foto's te plaatsen van de werkzaamheden.

Oke, eentje dan van waar ik deze week mee aan het stoeien geweest ben :)


Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Hallo allemaal,

gisteren vergeten om filmpje erbij te zetten. Het ging over het toegangsspoor tot het schaduwstation welke onder de helix door gaat. De hoogte is hier net te weinig om met de pantograaf omhoog er onderdoor te rijden. Daarvoor dus de oplossing geknutseld die op de foto hierboven staat.
Hier een kort filmpje van het eindresultaat.

https://youtu.be/_Cc0HVHaQvk

Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Hoi Dirk,

Ik had al zo'n vermoeden dat het met panto's te maken had  ;). Ziet er goed uit, ik heb niet het idee dat ze kunnen blijven haken en dat je ze er daarmee beschadigt. Gaat dit de max snelheid worden, of is het de bedoeling dat er ook harder gereden wordt in het schaduwstation?

Met vriendelijke groet,
William

PS: Dat logo blijf ik erg cool vinden  :thumbup:
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
 @citaat Op het filmpje was het de eerste rit onder de panto-vanger, William. De snelheid zal wel wat hoger komen te liggen als ze straks hier het schaduwstation binnen komen rijden, echter niet zo snel als op onderstand filmpje :D. Dat is een testritje met een hoger tempo. Het zal er een beetje tussen in liggen ivm de wissels die daarna volgen.



Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Soepeltjes!!!  :thumbup:
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Goede oplossing Dirk, ze gaan er vlotjes onderdoor...

Luc
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Mooie oplossing Dirk, die ga ik onthouden voor mijn eigen baantje  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Hallo allemaal,

nu de temperatuur in huis lekkerder is om bij te klussen aan de treinbaan, bezig geweest om nivo 1 te bereiken met de helix. Daarna het frame gemonteerd van nivo 1 en daarop vandaag de keerlus gelegd. De treinen kunnen nu rondrijden wat betekent dat ik kan beginnen met de administratie in iTrain.
Komende tijd alles invoeren en daarna gaan testrijden in het schaduwstation. Handmatig ging het vanavond uitstekend geen ontsporing en geen storingen, het ziet er dus al hoop voluit :).

Hieronder nog enkele foto's van de huidige stand:


De helix reikt nu tot aan nivo 1. De helix wordt nog anderhalve draai hoger.


Het frame van nivo 1 op z'n plaats gemonteerd.


Vrije ruimte boven de rails in het schaduwstation is bijna 25 cm.

Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Voor de mensen die bewegende beelden leuker vinden, hier een filmpje van m'n beide treinen in actie. De kwaliteit kan wellicht beter maar dit is even met de vrije hand 'geschoten' :P.

https://youtu.be/iHRDsYsgcKc
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouw van het schaduwstation
Netjes!

Heb je de  nog iets laten verlopen, zodat de slijtage op de pantograaf over ca 1-1,5 cm van de breedte in het midden wordt verdeeld?

Mvg. Marcel