Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Mijn baantje, vooruitgang in 2025

Gestart door Barry1972 donderdag 04 augustus 2016, 20:53:59

Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2025

Swiss rail .. what else?

Barry,

Mooi apparaat :thumbup:. En mijn sceneryspullen komen goed terecht!

Groeten,
Wico

Als het maar Zwitsers is.

Mooie aanwinst Barry. :thumbup:
Daar ga jij een hoop plezier van beleven en wij als kijkers natuurlijk een hoop kijkplezier van je nieuwe creaties. :)

Groet Michel
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Mooi en handige spulletjes Barry :thumbup: , je hebt ideeën zat zo te lezen daar kijk ik al naar uit.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Barry.

Mooi stuk gereedschap  :thumbup:
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!

Groeten,

Erik.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Dag Barry,

Mooi apparaat.  :thumbup:
Daar ga je veel plezier aan beleven.

Henk

Zeeland

Vandaag genoten van de gastvrijheid van Wico, en de overgenomen spullen mee naar huis genomen.
Wico heeft zelf o.a. gebruik gemaakt van mifoshape en heeft mij een sample meegegeven om te proberen.

Dat ga ik eens uitproberen om het stuk weg glad te strijken 👍🏻

Dankjewel Wico, het was zeer leerzaam en gezellig, en ik kan weer vooruit met deze spulletjes 👍🏻👍🏻

Swiss rail .. what else?

Barry,

Mooi kwaliteitsspul wat je daar in die doos hebt :thumbup:.

Groeten,
Wico

Daar ga jij veel plezier van beleven Barry van de overgenomen spullen van Wico. :thumbup:
En wij ook natuurlijk. :P

Groet Michel

Zeeland

Ja heel blij mee, een goede aanvulling op wat ik al had,uiteraard ga ik de vorderingen hier weer delen.
Maar de snelheid qua knutselen ligt bij mij niet zo hoog haha

Ik maak/fantaseer eerst wat ik wil maken, dan kijk ik wat ik er voor nodig heb.
Dan eerst in de voorraad kijken, vervolgens wat ik te kort kom bestellen en dan beginnen.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Barry,

Citaat van: Barry1972 op zaterdag 27 december 2025, 17:06:20Maar de snelheid qua knutselen ligt bij mij niet zo hoog haha

Moet je ook niet willen.
Wico is niet bij te benen.  >:-D

Henk

Zeeland

Volgende stukje scenery was een uitdaging voor mij. Er zitten veel hoekjes en verschillende lengtes in.
Dus eerst maar een platform gemaakt, om er later weer in (bouw) stukjes op te zetten.

Het volgende wordt tunnel muren plaatsen achter de 2 tunnel portalen, anders kan ik er niet meer bij 😊
Die heb ik nog enkele liggen van gips , ooit gemaakt door en gekregen van Peter(ke) die hier helaas al heel lang niet meer aktief is.

Eerst op kleur brengen, en dan eens kijken hoe ik ze vast kan lijmen aan de noch portalen en de schuim ondergrond.
Ik denk met een lijmpistool, maar als iemand nog tips heeft?
Tijdens het typen bedenk ik mij ineens om een stukje xps te snijden, daar met houtlijm het gipsmuurtje op vast lijmen, om dan vervolgens het xps met het lijmpistool vast te lijmen aan het portaal 😅😊😊
Waar de blauwe strepen staan zal ongeveer het pannenkoeken restaurant worden geplaatst 😊

Swiss rail .. what else?

Barry,

Ik gebruik deze lijm/kit voor alles wat ik met gips en/of XPS vastzet.

Als je trouwens nog muurtjes, portalen, binnenwanden of galerijen nodig hebt, stuur me een PB. Ik heb diverse Spörle gips mallen liggen en je weet nu waar mijn huis woont ;).

Groeten,
Wico

Leuke vorderingen Barry. :thumbup:
Ik ben benieuwd naar je pannenkoeken restaurant ik krijg er meteen trek in. :P

Groet Michel

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Mocht je nog tunnelbinnenwanden (gegoten met Spörle mal) nodig hebben, ik heb nog enkele liggen die in gips zijn gegoten.
Ik heb ook nog een nieuwe tunnelingang van Noch liggen, ga ik allemaal niet meer gebruiken.
Mocht je interesse hebben stuur maar een Pb.

Zeeland

@citaat bedankt voor je aanbod Tom, ik weet niet of verzenden van gipsgietsels (zeg ik het zo goed?) mogelijk is zonder dat het breekt?
Tunnel portalen ben ik van voorzien  :)
 @citaat  @citaat Wico , ik laat het weten mocht ik een mal nodig hebben, en bedankt voor de lijmtip :)

Het knutselen ligt/lag even stil hier, even genoten van de feestdagen en een weekend weg met mijn gezin enz..

Zeeland

Vandaag een kleine 2 uurtjes op de hobby kamer bezig geweest,
Zoals altijd eerst een muziekje aan, even kijken wat er al gerealiseerd is en wat ik vandaag ga doen.
Rijden of fröbelen.

Het werd knutselen, dus spulletjes bij elkaar gezocht en gestart.
Helaas nog niet veel gereden de laatste tijd, 2 locs zitten nog nieuw in de verpakking 🫢
Maar voor alles komt een tijd hahaha

Ik heb van Wico wat mifoshape meegekregen om te testen, dat wilde ik vandaag wel eens uitproberen.
Hier de toekomstige weg mee gemaakt naar de wijngaard/boerderij.
Verder wat voorbereidingen gedaan in het hoekje met noch crêpe papier, xps en het lijmpistool.
Ook wat meer kleur aangebracht aan de gipsen tunnel delen.(nog nat op de foto dus niet het eindresultaat)

Wat vind ik van de mifoshape t.o.v. het gips wat ik normaal gebruik van noch?
Het is wennen, het is makkelijker om de juiste werkbare stevigheid/vloeibaarheid te maken.
Gips kan ineens omslaan van dik naar dun vloeibaar met een paar druppels, daar had ik nu geen last van.

Ik ga er zeker een zak van bestellen, maar moet er nog wat meer mee oefenen, ik denk dat ik beide blijf gebruiken.

Even denken voor ik op verzenden druk,wat heb ik nog te delen als ervaringen vandaag voor jullie?

Het lijmpistool met accu wat ik gekocht heb bij de Lidl om te proberen in plaats van die met stekker wordt minder heet, dus geen hete vingers als je werkt met het crêpepapier van noch.
Ook smelt piepschuim niet gelijk in zodat je dat ook kan verlijmen.(houtlijm kan ook maar duurt langer om te drogen)
de tijd dat ik er mee kon lijmen was ruim voldoende voor dat de accu leeg is. Vanwege de iets lagere temperatuur krijg je ook geen druppels en lijmslierten uit het pistool , dat is vooral fijn als je in de buurt van rails werkt.

Bij workshops krijg je uiteraard de versie met stekker, anders kun je geen hele dag vooruit, maar voor een klein stukje is dit prima.
Jammer dat de batterij bij deze niet uitwisselbaar is. Misschien is er wel een lijmpistool waarmee dat wel kan?

Oh ja, en het extra hulpstuk voor de proxxon thermocut vandaag ook gebruikt, fijn dat je simpel onder verschillende hoeken kunt snijden, werkt perfect 👌🏻

Nou uiteindelijk meer tips en tekst dan er zichtbaar is op de plaatjes, maar hopelijk wel leuke informatie 😊

Uiteraard nog een wat vergeten aanvulling, ik weet niet of mifoshape kleefkracht heeft, ander komt het weer los van de ondergrond bedenk ik mij net bij het kijken naar de plaatjes. Had beter de ondergrond voorbereid met houtlijm 🤔🫢🫢

Swiss rail .. what else?

Barry,

Lekker bezig toch :thumbup:. De Mifoshape kun je ook wat langer bewerken dan gips (dat vrij snel uithardt) en als je morst of knoeit is Mifoshape met een vochtige doek makkelijk te verwijderen, zonder dat het vlekken achter laat. Staat tegenover dat het fors duurder is dan gips.

Groeten,
Wico 

Zeeland

Ik heb het geprobeerd om te vinden, maar ook de website van Woodland geeft geen helder antwoord,
Weet iemand hoe je deze gietmal van Woodland gebruikt?

Ik denk zelf een vrij dikke consistentie er op smeren, anders loopt alles weg?
Ook weet ik niet wat ik met het "flapje" moet wat ernaast zit..

Anders ga ik hulp inroepen bij Wico om wat voor mij te gieten ☺️☺️

https://www.modellbahnshop-lippe.com/Gereedschap/Gereedschap/Woodland+Scenics-WC1250/nl/modell_246713.html

Swiss rail .. what else?

Barry,

Volgens mij ben je op de goede weg (vanaf 2:00).

Het extra gietstukje (flapje) kun je denk ik gebruiken om het portaal hoger en/of breder te maken.

Groeten,
Wico

Zeeland

Ha, dus toch wat ik dacht. Net dat filmpje had ik niet gezien/gevonden 😊
Dankjewel Wico 👍🏻
Een beetje lastiger dan de noch gietmal denk ik.
Ik ga er eens een poging mee wagen , heb de Woodland c1201 Lightweight Hydrocal® Plaster besteld om hiermee aan de slag te kunnen.

We gaan het zien.. en ik laat het weten.😀

Zeeland

Ondertussen gaan we verder met het pannenkoeken eten hoekje,
De mifoshape van Wico is opgebruikt, en ik ben verder gegaan met de noch modelleerpasta die ik nog in voorraad heb.
Dat is nu aan het drogen.
Het pannenkoeken restaurant eens geplaatst zodat ik een idee heb van de overige ruimte er rond.

Verder ben ik wat te enthousiast geweest met kleuren van de 2 binnenwanden voor de tunnel, dus hier moet nog wat donkere wash overheen in meerdere lagen verwacht ik 😅

Ik ga het noch klimrek plaatsen voor het pannenkoeken restaurant ,zodat de kinderen kunnen spelen terwijl de ouders lekker op het terras zitten te genieten van het uitzicht op de treinen.
Dat lasercut setje ben ik mee bezig, heel fijn uitgevoerd dus op het gemak met mijn grote handen 😃

Een kleine wijngaard/boerderij en camping bij een pannenkoekenrestaurant? ???
Gewoon omdat het kan 😇😂

De plaatjes;

Swiss rail .. what else?

Barry,

Pannenkoeken, altijd lekker :). Maar goed bezig toch! Tunnelwandjes misschien iets te enthousiast, maar dat is het mooie van scenery, gewoon de kwast er weer over ;).

Groeten,
Wico
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Barry,

Je bent lekker bezig  :)

Ik heb een hete/lijm pistool van Bosch op accu, deze accu kan er ook niet uit maar ik vind dat hij erg lang doet met een lading en als ik hem aanzet is hij met een seconden of 10 klaar voor gebruik.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Zeeland

Mijn voorraad lijmstiks van 7mm maar weer eens aangevuld, deze keer gekozen voor sticks van een Nederlandse firma.
Waarom typ/deel ik dit?

Ik heb het afgelopen jaar ook allerlei Action/Zeeman/lidl/hema sticks aangeschaft toen ik deze tegen kwam in de winkel,maar sommige blijken nu na gebruik toch op den duur wat bros te worden en druppelen/draden/liepen destijds ook meer. (Geen idee meer welke,sorry 😇)

Ik weet niet of er een test over bestaat?
Want er is volgens mij wel een kwaliteits verschil ook op de lange duur.
Voor knutsel werkjes met de (klein)kinderen maakt dat niet zoveel uit.. voor de model spoorbaan die wat jaren meegaat is het wel een dingetje 😊
Waarmee ik niet wil zeggen, dat deze die ik nu heb gekocht beter zijn, dat moet de toekomst weer uitwijzen, er staat hobby op en aangezien ik een echte professional ben 😅😂😂😂

Benieuwd naar jullie ervaringen hierover 😊

Morgen belooft weer een hobby kamer dagje te worden, dan weer een "echte " update 😉

Waar een wil is, is een spoor

Dat kun je wel een voorraad noemen, Barry! Ik heb deze van Bison ook en ik merk niet echt verschil tussen merken, maar de lokale nationale economie een beetje steunen ;) Ik gebruik het lijmpistool ook niet zo vaak maar toch hé
mvg,
Adriaan
Citaat van: Barry1972 op dinsdag 20 januari 2026, 19:36:44Ik weet niet of er een test over bestaat?
Ik vond deze. Weet niet of 'ie "gesponsord" is.

Hier nog een site met extra, gedetailleerde, informatie.