Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Crabbedam; De bouw

Gestart door Vinkendrecht woensdag 25 maart 2020, 09:27:40

Re: Crabbedam; De bouw

Als het maar Zwitsers is.

Dat gepriegel op de vierkante millimeter gaat je goed af Martin. :thumbup:
Altijd een leuk gezicht als er verlichting in de auto's en vrachtwagens zit en met bestuurders erin maakt het helemaal af. :favorite:
De loc ombouw is zeer mooi geworden knap gedaan hoor ik waag mij er niet aan want zo mooi als bij jouw zal het bij mij nooit worden.

Groet Michel
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Je hebt weer mooie vorderingen gemaakt Martin  :thumbup: :thumbup:

Dat gepriegel met kleine ledjes gaat je in ieder geval goed af, wel slim om deze met draad te kopen dat scheelt alweer het nodige grom geluid :)
Ik ben benieuwd hoe straks de verlichting eruit ziet als je de leds aan de binnenkant monteerd.

De NS 1637 is niet meer   :-( Vind ik nog steeds een mooie uitvoering.
Je ombouw is prima gelukt, nu drie op een rij maar zo te lezen komt er nog iets aan in de toekomst.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Martin.

Oei, auto's van verlichting voorzien daar heb ik mij ook ooit eens aan gewaagd: wat een gemarteld is dat zeg!  :roll:
Maar bij jou gaat het wat gemakkelijker zo te zien  :thumbup:
Ik ben zeer benieuwd wat het eindresultaat zal zijn.
Wellicht heb je nog handige tips ?

Groeten,

Erik.

Waar een wil is, is een spoor

Goed bezig weer Martin, ik volg je vol bewondering wat je nou weer maakt :thumbup:
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 04 augustus 2026, 06:40:42Je hebt weer mooie vorderingen gemaakt Martin  :thumbup: :thumbup:

Dat gepriegel met kleine ledjes gaat je in ieder geval goed af, wel slim om deze met draad te kopen dat scheelt alweer het nodige grom geluid :)
Ik ben benieuwd hoe straks de verlichting eruit ziet als je de leds aan de binnenkant monteerd.

De NS 1637 is niet meer  :-( Vind ik nog steeds een mooie uitvoering.
Je ombouw is prima gelukt, nu drie op een rij maar zo te lezen komt er nog iets aan in de toekomst.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Deze leds heb ik zelf gesoldeerd Peter. Bij de voorbedrade leds zijn de draden erg stug dat vind ik wat lastig. uiteindelijk zijn er wat van de door mijzelf bedrade leds gesneuveld waardoor er toch voorbedrade leds zijn gebruikt.

inderdaad de 1637 is niet meer. Al 2 keer niet meer. Ik heb al eerder een 1637 overgespoten... Sorry  :P
Misschien komt er in de toekomst nog wel een 1637 in de collectie.

Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 04 augustus 2026, 09:26:41Dag Martin.

Oei, auto's van verlichting voorzien daar heb ik mij ook ooit eens aan gewaagd: wat een gemarteld is dat zeg!  :roll:
Maar bij jou gaat het wat gemakkelijker zo te zien  :thumbup:
Ik ben zeer benieuwd wat het eindresultaat zal zijn.
Wellicht heb je nog handige tips ?

Groeten,

Erik.

Het lijkt makkelijker dan het is hoor Erik.
Het solderen is nog wel te doen met een klempincet en een soldeerbout met fijne punt, maar het vastlijmen in de voertuigen vind ik een drama, maar na veel woorden, die ik hier maar niet ga herhalen is het gelukt...
Na een deels heerlijke vakantie en nadat de temperaturen in de modelbaankamer weer enigszins gezakt waren heb ik de draad weer opgepakt om verder te gaan aan de modelbaan. Module 2 zit inmiddels in de afrondende fase. Voor de kruising bij de spoorwegovergang moest nog bewegwijzering aangebracht worden. Nu kan je hiervoor afwrijfdecals van Busch oid gebruiken, maar die zijn zo Duits dat ik ervoor gekozen heb ze zelf te maken. Ik heb schilderstape op een oud stickervel, waar geen stickers meer opzaten, geplakt en hier de pijlen getekend. Hierna zijn deze uitgesneden en is het tape op het wegdek geplakt en ingeschilderd met witte matte verf. Daarna kon het tape weg en bleek op diverse plaatsen de verf onder de tape gelopen..... Jammer. Hierop het wegdek weer zwart geschilderd, netjes langs de pijlen en daarna weer gedrybrushed met witte verf. Toen dit droog was konden de voertuigen die ik van verlichting had voorzien, op hun plaats gezet worden. Deze zijn vastgelijmd met een drupje houtlijm en nadat dit droog was kon de module op z'n kant gezet worden om de draaden aan te sluiten. Nu alles nog even goed controleren en testen, maar dat ziet u een volgende keer.

2026-08-28.JPG
Schilderstape aangebracht om de pijlen te schilderen.

2026-09-03 (1).JPG
De voertuigen zijn geplaatst.

2026-09-03 (2).JPG
De auto van gemeentewerken is beladen met snoeiafval

2026-09-03 (3).JPG   
De tankwagen van Bos uit Dordrecht moet nu, vanwege de gesloten overweg, even omrijden om bij de BHC te komen.

2026-09-02.JPG
Dradenwirwar, maar het komt goed en alles is gedocumenteerd.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Martin,

Lekker hè dat de temperatuur weer aan het zakken is, je pijlen op het wegdek zijn zeer geslaagd  :thumbup: :thumbup:
Ook de weg zelf verdient een dikke pluim, het documenteren van bekabeling is een must op het moment dat je er mee bezig bent weet je het nog wel maar naar een aantal weken verdwijnt dit naar de achtergrond.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Citaat van: Vinkendrecht op dinsdag 08 september 2026, 00:15:53...bleek op diverse plaatsen de verf onder de tape gelopen..... Jammer...

Dit gebeurd vaak bij het gebruik van schilderstape, zeker op een wat ruwere ondergrond. Is grotendeels te voorkomen door eerst een laagje aan te brengen in dezelfde kleur als de ondergrond en als deze bijna droog is, dan de gewenste afbeelding aan brengen.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Martin.

Citaat van: Vinkendrecht op dinsdag 08 september 2026, 00:15:53...bleek op diverse plaatsen de verf onder de tape gelopen..... Jammer...

Mijn ervaring hiermee is dat tamponeren van de belijning een beter resultaat geeft dan normaal schilderen  :cool:
Dus: met een kwast met korte stevige haren en weinig verf!

Groeten,

Erik.

Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 08 september 2026, 10:12:21Dus: met een kwast met korte stevige haren en weinig verf!
Ook mijn ervaring.

Als het maar Zwitsers is.

Prachtige update weer Martin. :thumbup:
Bedankt voor het kijkplezier. :thumbup:  :thumbup:

Groet Michel
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 08 september 2026, 05:54:04het documenteren van bekabeling is een must op het moment dat je er mee bezig bent weet je het nog wel maar naar een aantal weken verdwijnt dit naar de achtergrond.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Het was maar goed ook dat ik er naar keek. Er bleek een fout te zitten in mijn adminstratie.

Citaat van: Cor op dinsdag 08 september 2026, 07:43:58

Dit gebeurd vaak bij het gebruik van schilderstape, zeker op een wat ruwere ondergrond. Is grotendeels te voorkomen door eerst een laagje aan te brengen in dezelfde kleur als de ondergrond en als deze bijna droog is, dan de gewenste afbeelding aan brengen.

Nu je dit schrijft bedenk ik mij dat ik er ook eerst blanke lak op had kunnen schilderen tegen het uitlopen...

Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 08 september 2026, 10:12:21Dag Martin.

Mijn ervaring hiermee is dat tamponeren van de belijning een beter resultaat geeft dan normaal schilderen  :cool:
Dus: met een kwast met korte stevige haren en weinig verf!

Groeten,

Erik.

Dat is een goeie tip Erik. Die ga ik zeker meenemen voor een volgende keer.