Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Engental-Burg

Gestart door Tjoekedoris donderdag 21 november 2024, 16:31:51

Engental-Burg

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Engental-Burg
Beste mensen,

De afgelopen weken is station Engental ontmanteld, doordat de motivatie om door te gaan door de vele probleempjes was weggeëbd.
Een heel jaar lang heb ik er tegenaan gehikt, maar hervond nieuwe energie tijdens het ontwerpen van een nieuw baanplan, met minder rails,
meer ruimte en een bureau met zitplek voor de computerbediening en aanverwante activiteiten.
De ontmanteling hebben jullie kunnen volgen op de topic van "station Engental" en de ontwikkeling van het nieuwe plan in de rubriek "banen ontwerpen".

Mijn nieuwe plan voorziet in 1 schaduwstation in een keerlus, een schaduwstation met een paar kopsporen, passeersporen in de 2e keerlus en passeersporen in de lijn naar het station.
Het thema is dus eigenlijk een hondenbot met een aftakkende zijlijn.
Ik heb een klein kopstation gesitueerd boven de kast en de verhoging van de kanaalplaatvloeren van de woning. In tegenstelling mijn vorige baan komen hier nu geen sporen meer onder, met uitzondering van die paar kopsporen.
Er blijft daardoor veel ruimte over voor het plaatsen van een printer en een ladekastje.
De besturing zal weer door de Redbox van Tams en iTrain gebeuren.

Het principe is een bebost dal (een plek verderop in het Engental) met een kasteelruïne.
In dit dal loopt een snelstromende beek met watervallen, die in vroeger tijden het kasteel van water voorzag.
Aan dit water bevindt zich een watermolen met een kleine houtzagerij, die het hout uit het bos wat in hapklare brokken maakt.
Daarvandaan loopt een onverharde weg naar het station met een los- en laadplek, waar dit hout op wagons kan worden geladen.
Er is 1 perronspoor aanwezig vanwaar de locomotieven direct naar het depot kunnen rijden en eventueel gedraaid kunnen worden.
De overige sporen zijn voor het opstellen van wagons of het samenstellen van treinen en de omloop van locomotieven.
Aan de rand heb ik een stuk recht spoor voor diesellocomotieven gesitueerd die mede als programmeerspoor dienst kan doen.

Mijn uitgangspunt zijn slanke bogen, omdat ik dat realistischer vindt en daardoor maak ik de baan in K-rail.
De kleinste boog die ik toe ga passen is de tegenboog van de slanke wissels en flexrail.
Alle krappe bogen laat ik uit het zicht, waardoor er meer ruimte vrijkomt voor scenery.
Met dit ontwerp heb ik op een klein oppervlak mijn fascinatie voor de natuur, kastelen, rotsen, bergstromen etc. kunnen samenvatten
en ik zie het als een enorme uitdaging om dit vorm te geven, met alle ervaring die ik in de afgelopen 13 jaar heb opgedaan. :)

Allereerst moet ik de kamer opknappen, want dat is een puinhoop en zal jullie vanaf het begin op de hoogte houden. ;)

Re: Engental-Burg
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Het bloed kruip.................
Leuk dat je weer een andere baan gaat bouwen Martin, de opzet ziet er leuk uit  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Een leuk baanplan! :)

Ik blijf het volgen.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Martin.

Veel plezier met de bouw van deze modelbaan toegewenst  :thumbup:
Hopelijk nu geen problemen meer met de motivatie!  :wink:

Groeten,

Erik.

The meaning of life is to give life meaning!

Hallo Martin,

Dit beloofd een mooi stukje natuur te worden met een aantal mooie blikvangers. Het station en BW zijn een leuk railtechnisch deel waar je inderdaad leuk kunt rangeren of heen en weer kunt rijden en omdraaien.

Succes met de opknapbeurt van jouw ruimte en daarna met frisse moed aan de slag!

Uiteraard blijf ik wel meekijken wat je allemaal gaat bouwen.  :P

Hoi Martin,

Een mooi plan, inspiratie voor Witmoos2!! Er zitten wel alle leuke zaken in.
En dank voor jouw en Martin's bezoek hier. Erg plezierige gelijk gestemden te ontmoeten en ideeën uit te wisselen, wordt vv.
groet, Bert ( en Rutger uiteraard )

Goedemorgen allemaal,

Alvorens van start te gaan, tot vandaag voorbereidingen gedaan voor het schilderwerk.
Eerst de ene zijde en later de andere zijde.
Daar gaat wel tijd en vieze vingers in zitten, maar eigenlijk verloopt het best snel en kan ik mogelijk begin volgend jaaral starten met de bouw van "Engental-Burg". :-)

In de nis boven de trap, waar ik eerst een boekenserie van "Kuifje"(wie kent hem niet) had staan, maak ik een vitrine voor de verzameling van de Insider jaarwagens vanaf 1993.
Er komen 2 legplanken van Plexiglas in en die sluit ik af met een grote losse plaat van plexiglas.
Simpel maar doeltreffend, want er blijft veel stof achter in die hoek.

Tijdens de bouw van "station Engental" heb ik me vergist met de hoogte van de gordingen bij het stijgspoor aan de rechterzijde naar dat station.
De locomotief kon er niet onderdoor  8o  en heb ik de aftimmering (een plaat MDF van 15 mm.) moeten afhakken.  :(
Niet erg zolang Engental bestond maar nu kwam dat naar boven en moest dat worden hersteld.
Gelukkig had ik nog een jaren oude restant van 2 componenten hout reparatie van Alasbastine en dit toegepast na het maken van een mal.
Bleek dat het net genoeg was om het te vullen. Dat oude spul kon gelukkig nog uitharden en na het afplamuren ziet het er weer strak uit.

Netjes opgelost en hersteld!

Groet,

Peter

Hallo Martin,

Ziet er mooi uit! Vaak lijkt zo'n klus voor dat je gaat beginnen enorm maar het blijkt weer, als je er echt aan begint kan het snel gaan. Nou, 2025 komt er binnenkort aan, dus dan kan het leuke werk weer beginnen!  :P

Dag Martin,

Da's zowel een bijzondere, als een hele mooie plek voor een vitrine met schaalmodellen! :thumbup: :cool:

Groeten,

Erik.

Beste mensen,

Even een kleine update:

De aflopen maanden na de ontmanteling van station Engental ben ik erg druk geweest om, tussen Sinter-kerst en nieuw en een weekje skiën door, het schilderwerk op te pakken.
Het is een enorme klus...veel hoekjes, schuine vlakken, dakramen, een trapgat, schuine muren etc.
Ik ben blij dat ik nu al erg ver ben, want het is krap en ik moet steeds de spullen versjouwen om ruimte te hebben.
Ook de ruimte onder de schuine kant met schuifdeurtjes is klaar en daar heb ik alweer kratten met treinen opgeborgen.
De ene moeilijke helft is nu gereed en nou de grote vlakken aan de andere zijde nog.
Als laatste komen dan de vloer en de trap aan bod.
Intussen ben ik al wel bezig met de voorbereidingen van de nieuwe baan.
Dan is het wel een voordeel als je er al één hebt gebouwd...het gaat sneller.

wordt vervolgd....

De laatste fase aan de andere kant is aangebroken.
De kast is reeds klaar en alleen nu nog de grote vlakken gronden en aflakken.
Daarna de vloer met trap aanpakken.
Het einde is in zicht en hopelijk kan ik nu snel alles weer een plekje geven om daarna de tafel te maken.

Märklin fahren-ärger sparen

Hoi Martin,

Je nieuwe draadje gevonden en geboeid gelezen  :)
De foto's geven meteen een mooi kijkje in de keuken zolder en het railplan zit slim in elkaar, met een goed zicht op je treinen !
Gaat vast goed komen  :thumbup:

Grtz Tony
Forum Moderator

Alles staat strak in de lak Martin, nog even en je kan beginnen aan de baan  :thumbup:  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Hallo Martin,

Dat ziet er allemaal weer heel netjes uit. Als de basis om alle dingetjes die je nodig bent op te kunnen bergen strak is dan werkt dat veel prettiger. Dus nog even een kwastje er over, alles laten drogen, daarna kun je alles weer terugzetten.

Daarna kun je eindelijk aan de tafel beginnen! :thumbup:

Beste mensen,

Al het schilderwerk is nu gereed en alle beentjes zijn van de vloer, zodat ik nu met de laatste fase kan beginnen, namelijk het schuren en behandelen van de vloerplanken en de trap.
Vandaag een led lampje in een verborgen hoekje van de vitrine gemonteerd.

Gisteren heb ik de bestelde geslepen glasplaten van 5 mm. dikte afgehaald in Apeldoorn en vanmiddag in de vitrine geplaatst. 
Alles past gelukkig goed, want bouwvakkers doen alles op het oog en dat merk je bij een ingebouwde vitrine. ;)
Om de juiste afmetingen te bepalen en te testen, heb ik van te voren mallen uit multiplex platen laten maken, voordat ik het glas ging bestellen.
Dat is namelijk niet goedkoop moet je weten en glas kun je niet nabehandelen.
Eerder had ik al een plexiglas plaat van 5 mm. op maat laten maken voor de afdichting hiervan.

Morgen maak ik alles schoon en ga ik misschien al wat in de vitrine zetten voor de leuk. :-)
Niet alles, want het schuren van de vloer geeft nog veel stof (doe ik wel met de hand).
Dan kan ik beginnen met het kopen van verstelbare poten en nadenken over het plaatsen van een bureau.

Goed weekend iedereen.

Goed idee zo'n vitrine!

Ook even op mijn ideeën lijst zetten :)

doe maar een treintje

@citaat  @citaat mooi en netjes gedaan  :thumbup:

Dag Martin.

Het idee is tot een prachtig eindresultaat gekomen  :thumbup:
Nu enkel nog vullen met vitrine-waardige items!  :wink:

Groeten,

Erik.

Klaar....en blij toe, want ik begon er wel een beetje zat van te worden.:-)

Alles schoongemaakt en begonnen met inrichten.
De tubes hangen weer en de vitrine in de nis is gevuld met de jaarwagons van de insider club.
Ik heb de hele serie vanaf 1993, dus moest er ook een plek voor hebben.
Nu kan ik weer jaren vooruit en heb ook nog rails liggen voor andere vitrine aankopen.
De afdichting is door middel van een plexiglas plaat en is super helder...je ziet niet eens dat er wat voor zit.

Gisteren heb ik een kastje in elkaar gezet en een bureaublad (beiden uit Zweden) op verstelbare poten gemonteerd, die ik met 50% korting bij een bouwmarkt op de kop had getikt.
Hierdoor kan ik de baandelen boven de kast en onder het ronde raam door, exact op de juiste hoogte instellen.
In het kastje komen nog deurtjes en ik wil er ook een paar laden in. Nu fungeert hij even als tijdelijke opslag.
Morgen ga ik houten latten kopen, zodat ik in grote lijnen de tafel vorm kan geven en niet onbelangrijk...ik kan dan de juiste maatvoering cq. hoogten bepalen onder de schuine dakvlakken.

We zijn dus weer langzaam begonnen.

doe maar een treintje

@citaat een unieke vitrine en dat in beide betekenissen  :thumbup:  :thumbup:

Als het maar Zwitsers is.

Zeer mooie (gevulde) vitrines Martin. :favorite:

Groet Michel

Is mooi geworden hoor!
Ik ben benieuwd naar het vervolg! :D

Mvg Stephan

Sjiek!  B)

Swiss rail .. what else?

Dat ziet er goed uit :thumbup:. Mooie basis om iets nieuws op te bouwen.

Groeten,
Wico

Beste mensen,

Afgelopen weekend begonnen aan de treintafel.
Wat latten gehaald en van start met uitmeten zagen en monteren.
Dat is niet makkelijk in zo'n kleine ruimte en vooral een beetje spannend.
Met aan beide zijden schuine dakvlakken, is het moeilijk om te meten en de latten zijn verre van maatvast, dan wel recht.
Ik moet precies 20 cm. hoger uitkomen om boven de kast te komen en hoe hoger ik begin, hoe minder breedte ik tot beschikking heb.
Ben ik te laag, dan wordt de helling te steil.

Aangezien ik een BW met draaischijf ga inbouwen boven de kast, zal dit de basis worden vanwaar uit ik ga meten.
Omdat onder de draaischijf nog elektronica komt, moet ik daar rekening mee houden en wordt dit de uiteindelijke maximale hoogte.
Daarna 20 cm. lager het schaduwstation.
Dus eigenlijk begin ik van boven naar beneden.
Nu is het makkelijk dat ik verstelbare poten heb, vooral ook omdat de plankenvloer absoluut niet waterpas is.
Het scheelt 2,5 cm. tussen de poten.

Ik heb een foutje gemaakt met het ontwerp, omdat ik aan de linkerkant sporen exact boven elkaar heb gelegd en dat kan niet.
Het bovenste spoor moet naar rechts opschuiven om onder het schuine dakvlak door te kunnen.
Dat is echter oplosbaar en ben ik zijdelings in Wintrack mee bezig.
Een gewijzigd plan volgt.

Met behulp van rolmaat, waterpas, geprint baanplan, wat rails, Autocad, Wintrack en creativiteit komt er vanzelf resultaat. 
Klein beetje martelen dus, maar dat was ik al gewend bij "station Engental". :-)
Nu eerst even naar de bouwmarkt voor wat vierkante palen als poten boven de kanaalplaatvloer.

Wordt vervolgd.....

doe maar een treintje

@citaat heel herkenbaar met de onderbouw van m'n baantje...meten, meten en nog eens meten en dan toch de boel moeten aanpassen c.q. herstellen.
maar het begin is er  :thumbup:

gr. Ruud

Weer een stukkie verder. ;)

Gisteren het plateau voor het kleine schaduwstation met de 4 opstelsporen gemaakt en proberen uit te lijnen.
Deze moet exact op 72 mm. hoger uitkomen dan het nul-niveau.
Het valt niet mee met al dat kromme hout en er zit soms veel spanning in.
Straks weer even hout halen voor het station boven de kast op niveau + 200 mm. vanaf nul.
Dan kan ik alles op elkaar afstemmen en vastschroeven.
Forum Moderator

Mooie vorderingen Martin, met passen en meten..............................

De vitrines zijn een lust voor het oog en op een mooie plek  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Hallo Martin,

En het bouwen is weer begonnen! Lekker hoor, even helemaal focussen op jouw nieuwe baan! :thumbup:

Krom hout is inderdaad irritant, ook al controleer je het in de bouwmarkt nog zo goed, je ziet wel eens wat over het hoofd. Gelukkig bepaal je zelf hoe en waar je het vast zet en dat wordt gewoon exact 72 mm boven het nul-niveau! >:-D

Ach, het hoort er bij, komt zeker goed!

Märklin fahren-ärger sparen

Succes met het passen, meten en verder puzzelen, Martin !

Zal nog wel effe duren, voordat de treinen uit de vitrines kunnen  :P

Grtz Tony

Wat een mooi en uitdagend sporenplan op een beperkte ruimte. Succes met bouwen en ik zal je vorderingen zeker blijven volgen

Citaat van: Tjoekedoris op zaterdag 01 maart 2025, 12:48:56Het valt niet mee met al dat kromme hout en er zit soms veel spanning in.
Is het niet mogelijk stelbouten te gebruiken, zodat je, ook achteraf, de boel kunt kalibreren? Als je hout te rigoureus fixeert kan dit tot problemen leiden: scheuren en verschrankingen. Hout, in tegenstelling tot een niet nader te noemen beroepsgroep, werkt en kan ook achteraf van afmeting en positie veranderen. Plywood en spaanplaat hebben daar, door de constructie, minder last van, overigens.

We zijn weer een stukje verder. De laatste week bezig geweest om het plateau van het station boven de kast in elkaar te zetten.
Een totale lengte van 3.32 m. samenstellen in een kleine ruimte en dan ook nog stevig, haaks en waterpas.
Dat was wel even een dingetje.
Geïnspireerd door iTom, die zijn tafel opklapbaar heeft gemaakt, heb ik zijn voorbeeld overgenomen.
Omdat ik boven de kast geen ruimte onder de tafel heb en ik alles goed bereikbaar wil houden, is ook mijn station gedeelte geheel opklapbaar gemaakt.
Mijn kleine verrijdbare gereedschap-/werktafel (een omgebouwde "Bekvam" uit Zweden :-)) was een welkome aanwinst voor het zaagwerk.

De komende tijd ga ik nu de verstelbare poten in de hoeken verstevigen, de raamwerken definitief vastzetten, extra steunlatten voor de tracés plaatsen en
alle beschadigingen in het hout en muur bijwerken.

De tracés zelf komen nu niet meer aan de orde. Er liggen ook andere "voorjaars" dingen op stapel en de caravan staat te springen. ;)

Mooie stappen maak je Martin.
Je moet nog wel een paar waterpassen bij kopen om het frame omhoog te houden  :D

@citaat Over waterpas gesproken....ik kreeg alles niet goed waterpas.
Volgens het apparaat was het goed, maar het oog zei wat anders.
Bleek dat de waterpas kapot was, dus geen wonder dat het niet wilde. 8o

Ik heb direct een nieuwe en langere gekocht en alles ging daarna prima.  :-)

zonder fantasie ook geen creativiteit

@citaat  @citaat  @citaat
Ben wel benieuwd naar jouw Bekvam?

Advies: altijd waterpas een keer omdraaien, dan zie je meteen of deze zuiver is!  ;)

Dittissem....een oude "Bekvam", gedoemd om weggegooid te worden, voorzien van wieltjes en MDF plaatwerk met rondom wat latjes.
Een gereedschapswagentje, met 2 verdiepingen, een smal bakje voor kleine dingetjes en uitermate geschikt voor licht zaagwerk. :-)
Misschien geef ik hem nog een keer een kleurtje als ik de geest krijg.

Swiss rail .. what else?

Martin,

Leuk om de constructiebouw zo op de voet te volgen. Dat passen en meten is wel heel herkenbaar, als is het voor mij al weer wat langer geleden.

Ook hier komt de camper binnenkort uit de winterstalling, dus het werk aan de baan valt langzaam stil.

Groeten,
Wico
Speciale Gast

:) Mooi gereedschap karretje heb je er van gemaakt. :thumbup:
Niet schilderen, blijft ie leuk authentiek, dus laat die geest maar niet komen. :D

Hallo Martin,

Nou de basis van de baan ligt er bijna. Dat is fijn dan kun je met een gerust hart de caravan heel Europa laten zien! En als je dan terug bent kun je lekker aan de railbouw!

Dat is een handig krukje! Heel veel bakjes waar je spulletjes kunt bewaren / verstoppen.... je hebt dan wel alles bij de hand maar weet je dat kleine tangetje ook nog te vinden, net als je die met één vrijehand moet gaan pakken en ligt die dan niet net aan de andere kant.... >:-D

Zoiets is op jouw krappere werkplek gewoon verrekte handig! :thumbup:

Fijne vakantie!

Goedemiddag allen,

Nog weer een update:

Ik heb de onderbouw klaar en de kamer is lekker schoon en opgeruimd.
Doordat ik standaard houtlengten van 240 cm. heb gebruikt kwam ik in de breedte onder het raam langs 5 cm. te kort, want de breedte is 245 cm.
Dat was niet erg, omdat de trein nu eenmaal niet direct onder het schuine vlak door kan.
De tafel heb ik wel gefixeerd in de breedte door op de tafel aan de linker zijde kleine blokjes te lijmen.
In de hoeken bij de poten heb ik dwarsverbindingen gemaakt voor de stevigheid en stabiliteit. De poten zitten daar ook aan vastgeschroefd.
Het staat nu als een huis, is 100% waterpas in alle richtingen en keurig op hoogte.
De langste lengte boven de kast is 332 cm. lang en 57 cm. breed, bij een hoogte van 119 cm.
Een prachtige hoogte en breedte om aan te werken en vooral ook handig vanwege het opklapbare deel.
In de andere richting begint de tafel op 99 cm. hoogte en onder de tafel is het nu 92 cm., ook perfect om recht onder te kunnen zitten.
Er zitten 2 grote mangaten in om bij het schaduwstation te kunnen komen en de poten zijn zo gesitueerd, dat ze niet in de weg staan.
Nu realiseer ik me pas wat een groot gemak het is als de bereikbaarheid goed is. Ervaringsdeskundige van het vorige project zal ik maar zeggen. :-)
Voor de afwerking aan de zijkanten moet ik nog wat schuine latten aanbrengen, maar daar wacht ik mee totdat de tracés op de juiste plek liggen en ik het
goed kan bepalen.
Inmiddels heb ik al wel de plaats voor de goten t.b.v.. de ringleiding bepaald. Die kan ik rustig aan monteren zonder rotzooi te maken. ;)

Het plan ten aanzien van de onzichtbare passeersporen zijn enigszins aangepast omdat deze meer naar rechts moesten ivm. de doorrijhoogte aan de linker zijde
door het schuine vlak. De helling zijn daardoor ietsiepietsie steiler, maar nog altijd ruim onder de 3%.
Bij de volgende update zal ik dit posten, nu lekker in de tuin.

Goed weekend allemaal.

doe maar een treintje

@citaat netjes en het is fijn om ervaringsdeskundige te zijn (dat rijmt zelfs) maar is goed bedoeld.  :thumbup:

gr. Ruud

Vakwerk, letterlijk en figuurlijk Martin :thumbup:
Zie alweer uit naar de volgende berichten.