Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Bouw van een BW en Station: revived!
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Bouw van een BW en Station: revived!  (gelezen 1376 keer)

ROMiJo

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Bouw van een BW en Station: revived!
« Gepost op: zaterdag 07 december 2019, 09:19:49 »

Beste lezers,
In mijn ontwerptopic Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom... hebben jullie gelezen dat ik na jaren van afwezigheid de draad nu weer heb opgepakt. Het begon allemaal in 2010: het plan was een BW en Station te bouwen. Met hulp van forumleden is dat een mooi plan geworden :thumbup: Voor wie dat wil teruglezen zijn dit de links naar de oude topics: Een BW-ontwerp (de PDF van de BW is nog steeds beschikbaar ;)), Railplan van (inmiddels) een groot Station & BW en Bouw van een BW & Station.

Ook nu weer is met veel creatieve input van forumleden in het ontwerptopic een heel mooi schaduwstation ontstaan :thumbup:. Tijd om naast het ontwerpen ook te beginnen aan de bouw van het plan! Hieronder staat daar een fotoverslagje van.

Bij de bouw van de tafel heb ik ervoor gekozen om geen 'bunker' te bouwen, maar de materialen zo licht mogelijk te houden. Populieren multiplex van 9 mm en een raamwerk van 18x28mm. Voor het schaduwstation is dat stevig genoeg en voldoet dat prima, maar voor de bouw van de rest van de baan ga ik een iets steviger raamwerk bouwen (18x70mm); daar wordt meer op geleund en aan gewerkt. De grondplaat van 9mm voldoet goed. Ik had ook het plan om de poten te voorzien van deze stelpoten. Dat had ik gewoon moeten doen, want de vloer bleek niet helemaal waterpas te zijn 8o. Bij het andere deel van de baan ga ik die zeker wel gebnruiken.

Een zorgpunt bij het ontwerp was ook de bereikbaarheid. Voor het bovenste schaduwstation is dat geen enkel probleem. De diepte is 95 cm en ik kan ook de achterste sporen goed bereiken. Het onderste schaduwstation ligt 25cm onder het bovenste. Dat is een stuk lastiger, maar ik kan er in noodgevallen zowel van de voorzijde als via de ruimte onder het schuine dak aan de achterzijde bij. Het onderste schaduwstation bouw ik overigens na uitgebreid testen en uitporoberen boven op de tafel en schuif ik in twee delen onder de bovenplaat (door een tafelpoot te verwijderen). Dat heb ik bij mijn oude ontwerp ook zo gedaan en werkt prima :)

Met het schaduwstation zoals het er nu ligt ga ik experimenteren met de automatisering van de baan. Bezet- en stopmelding inbouwen, iTrain gebruiken en daar ervaring mee op doen. En ondertussen ga ik natuurlijk ook door met het ontwerp van de rest van de baan. In het ontwerptopic blijven de tips binnen stromen en daar gaat ongetwijfeld een prachtig ontwerp uit voort komen :) :thumbup:

Hartelijke groeten,
Rob.
Gelogd
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

ROMiJo

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 07 december 2019, 09:33:05 »

En als er rails liggen kunnen er natuurlijk ook treinen rijden ;) Op de eerste foto het rollend materieel dat wacht op betere tijden in het oude station. En op de tweede foto zijn de eerste meters alweer achter de rug. Leuk!

Gr,
Rob.
Gelogd
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

ROMiJo

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 07 december 2019, 09:37:48 »

NB: wat vinden jullie; moet die tafel nog een kleurtje krijgen en zo ja welke kleur?
Gelogd
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 07 december 2019, 10:02:59 »

Leuk!

Wat betreft een kleurtje: ga je er nog iets onder leggen als geluiddemping, of is dat niet nodig?

Groeten,
William
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

lucdiels

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 07 december 2019, 10:45:56 »

Rob

je bent goed begonnen. Ik ga je volgen.
Ook ik zou je aanraden om kurk of iets dergelijks onder de sporen te leggen. Het is een wereld van verschil in geluid.

Succes

Luc
Gelogd
Omne paulo difficile ante facile est

narwal

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 07 december 2019, 11:01:55 »

Hallo Rob,

Leuke baan met een mooi onderwerp wat ook mij heel erg aanspreekt.

Ga je het traphekje nog aanpassen zodat je van beide delen van de baan een beter geïntegreerd geheel kan maken? Aan de indeling van de ruimte te zien ben jij toch de enige gebruiker van de zolder en een klein beetje bukken bij het bovenkomen kan geen kwaad. :D

Welke tafel wil je een kleurtje geven? Ik neem aan dat de delen met zichtbaar spoor een landschappelijk invulling krijgen. De voorkant zou ik in ieder geval wel afwerken en een kleurtje geven. Wat maakt niet veel uit, wat jij maar mooi vindt. Als er geen scenery komt maar de sporen wel zichtbaar zijn dan is de manier zoals Timaximus dat bij zijn baan doet heel erg mooi. Zoals door anderen ook al aangegeven: gebruik wel geluidsisolatie. Schuim, ondervloer of kurk. In ieder geval iets.

Ik zie vanzelf wel wat je er van maakt. :P

Gelogd
Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III.

ROMiJo

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 07 december 2019, 22:15:44 »

@citaat Allen: Bedankt voor jullie positieve reacties; altijd leuk :thumbup: De vragen:

1. Geluidsdemping: in het verleden gebruikte ik van die blauwe platen ondervloer, maar dat beviel helemaal niet. Te zacht en ik bleef de rails toch vastschroeven en dan helpt het natuurlijk nauwelijks om het geluid te dempen. Ik gebruik nu geen spaanplaat, maar populieren multiplex. Tot mijn verrassing scheelt dat ook opmerkelijk veel in extra geluid (omdat het 'zachter' is dan spaanplaat?). Eerlijk gezegd weet ik niet of ik geluidsdemping wil toepassen, maar de manier van Timaximus spreekt mij zeker aan (rubber matten afgewerkt met plinten aan de zijkanten) :thumbup: Ik denk dat ik met een proefstuk het verschil wil ervaren, maar vraag is hoe de rails dan vast te leggen zonder te lijmen...

2. Ik ga iig een kleurtje kiezen om de tafel mee te beitsen en denk dan aan Boeren Groen :) Bij de schaduwstations en het spoor achter het traphek komt verder helemaal geen scenery.

3. Leuk idee om het traphekje er bij te betrekken, maar helaas: de echte baas in huis gaat niet akkoord ;) Ik heb ook niets te klagen met bijna de hele zolder voor mezelf...

Hartelijke groeten,
Rob.
Gelogd
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

narwal

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #7 Gepost op: zondag 08 december 2019, 12:06:58 »

Hallo Rob,

Het is ook overal hetzelfde: uiteindelijk hebben we thuis niets te vertellen en heeft de vrouw het laatste woord! :-(

Ik gebruik ook populieren multiplex, inderdaad mooi licht, makkelijk te verwerken en toch sterk. Echter, ook dan heb je geluidsdemping nodig. Ik heb alleen een ballastbed van kurk gebruikt maar als ik opnieuw zou beginnen zou ik er eerst ook een 3 mm schuim ondervloer opplakken. Geluid wordt uiteindelijk ook overgedragen door de bevestiging van het multiplex op  de onderbouw. Natuurlijk moet je dit zelf weten maar nu kan het nog, zie het gewoon als een tip.

Gelogd
Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III.

ROMiJo

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #8 Gepost op: zondag 08 december 2019, 14:36:15 »

 @citaat: Ok Marcel. Ik ga het gewoon uitproberen en heb een pak van deze ondervloerplaten besteld (geluidsreductie 18dB). Ik ben benieuwd wat het effect is en zal dat natuurlijk hier laten weten.
Gr,
Rob.
Gelogd
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #9 Gepost op: maandag 09 december 2019, 15:26:37 »

Ik heb alleen een ballastbed van kurk gebruikt maar als ik opnieuw zou beginnen zou ik er eerst ook een 3 mm schuim ondervloer opplakken. Geluid wordt uiteindelijk ook overgedragen door de bevestiging van het multiplex op  de onderbouw.
Ik kijk naar deze tip. Ik heb ook van alles geprobeerd, al zei Ben (de Spoorman) altijd eerst XPS dan kurk is het beste (dat deed hij zelf ook). Vervolgens zag ik XPS bij Hero thuis, en zag ervan af (elke deuk bleef zichtbaar).
Toen ben ik gaan experimenteren met "groene platen" zoals de Peter de Geluidsman die heeft. Maar dat gaf bij het verzagen een hoop troep, en bij het rijden op K-rails krijg je vezels in de tandwielen (of erger). Ook er moet een laagje tussen plaat en rails (dat heb je niet bij C-rails of M-rails).
"Groene platen" is een soort zachtboard (houtpulp) en extreem gevoelig voor vocht. Een stukje in de voorstrijk en de plaat trok bij het drogen krom, en werd ook niet meer recht. Dat kun je niet hebben.

Extra probleem (ook bij kurk als toplaag) is de plek (vliering) en de hoeveelheid stof in die ruimte. Stof kleeft aan groene platen, aan XPS, aan kurk, als dat onbehandeld is. En probeer het er maar eens af te krijgen. Dus er moet een of andere toplaag op die makkelijk afneembaar is (met een vochtig wonderdoekje of zo).

Zondag simpel testje gedaan: met alleen 3 mm kurk past een loc nog op het achterste spoor (bij het dakbeschot, bij R=584 mm), hoeveel blijft er over met een omhoog staande panto? Een hele centimeter, tel uit m'n winst; er mag nog een laagje onder, er mag nog een laagje op. Mits het daarbij blijft.

Narwal's verhaal klopt (en dat van Ben den Hollander): neem 2 soorten materiaal voor de geluidsisolatie, maar neem in ieder geval ook een makkelijk afneembare toplaag (i.v.m. rond dwarrelend zeer fijn stof).
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

ROMiJo

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 11 december 2019, 22:43:49 »

Vanavond onder de helft van het schaduwstation XPS isolatie gelegd (3mm dik; zie foto) om de verschillen tussen met en zonder isolatie beter te kunnen horen. Vervolgens diverse treinen/wagons er in verschillende snelheden overheen laten rijden. Ik ben er echter nog niet uit: er is wel een verschil in volume tussen hout en isolatie, maar dat is minimaal. Dat kan liggen aan de constante piep in mijn oren ;), maar ik had er meer van verwacht. Het is lastig uit te leggen, maar je raakt een toonkleur van rijden op hout kwijt, maar dat verandert aan de totale 'herrie' niet zoveel. Ik ga de proef nog een keer doen met isolatie over de hele multiplex plaat; misschien dat dat het echte verschil maakt.

Groeten,
Rob.
Gelogd
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

lucdiels

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 11 december 2019, 23:52:49 »

Hallo

ik heb 4mm kurk geplaatst en dan het verschil gemeten met een decibelmeter. Het verschil was 6dB, wat echt wel veel is.

mvrgr

Luc
Gelogd
Omne paulo difficile ante facile est

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 12 december 2019, 01:54:29 »

Ik hoor alleen het geruis van de wagonwielen.
Misschien moet ik ook eens leren meten. Je weet nooit waar dat goed voor is.

Afijn, er zijn hier externe redenen te over om de treinbaan binnen wat stiller te maken,
en die groene platen zijn goed voor 7 dB, de kurk misschien voor 2-6 dB, XPS?
Het zal er wel op staan (op de verpakking). XPS schijnt de hoogste opbrengst te geven.
« Laatst bewerkt op: donderdag 12 december 2019, 12:53:21 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

ROMiJo

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 12 december 2019, 14:43:03 »

@citaat Op de verpakking van deze XPS platen staat 'Geluidsreductie LW >18db ( 8db Llin)'. En ik hoor ook het 'geruis' van de wagonwielen, maar kan niet goed bepalen of dat het enige geluid is dat ik hoor of dat het ook (nog) minder kan. Het door de locomotieven geproduceerde digitale geluid is ook uitstekend te horen. En ook belangrijk is dat treinen bij normaal 'H0-gebruik' niet super hard moeten rijden. En eigenlijk scheelt dat heel veel: als een treinstel langzamer over de baan gaat, hoor ik ook -of zelfs- het geluid van de wielen die over de railverbindingen gaan. Mijn inschatting aan de hand van onderstaande tabel is dat de geluidssterkte zo rond de 50dB ligt. Maar goed: meten is weten en ik kan niet meten zonder dB-meter...

=====

DB   GELUID/VOORBEELD
10   Bijna niet te horen/Blaadje dat valt
20   Hoorbaar/Ruisen van boomblaadjes
30   Erg stil/Fluisteren
40      /Huiskamer, stil klaslokaal
50   Beperkt geluid/Koelkast die aanslaat, auto die langsrijdt
55      /Pruttelend koffieapparaat
60   Hoorbaar/Stemgeluid, apparatengeluid
70   Irritant/Harde tv, stofzuiger, meerdere personen die telefoneren
75   Constant geluid/Vol restaurant rond lunchtijd
80   Hinderlijk/Wekker, vrachtverkeer, deurbel
85   Luid/Zagen, mixer
90   Zeer hinderlijk/Dichtbij vrachtwagen, schreeuwen, juichen, gillen
95   Lawaai/Drilboor, viool
100   Zeer luid/Machine in fabriek, compressor, straaljager op 300 m hoogte
105   Nog luider/Helikopter van dichtbij, grote trom
110   Extreem luid/Rockconcert, kettingzaag
120      /Menselijke stem op allerhardst, politiesirene
130      /Onweer
140   Pijngrens/Sirene eerste maandag van de maand van dichtbij
150   Permanente gehoorschade/Vuurwerk
160      /Schieten met een pistool of geweer
170      /Lawinepijl
180      /Raketlanceerplatform
194      /Saturnusraket
Gelogd
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

narwal

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #14 Gepost op: zondag 15 december 2019, 10:56:30 »

Goedemorgen Rob,

Lijkt mij een prima plan om onder het hele schaduwstation xps te leggen. Geluid is een raar iets en wordt heel goed door "harde" materialen getransporteerd, dus de rails vastzetten met schroefjes is ook iets wat je eigenlijk niet moet doen. Het is ook moeilijk te bepalen hoeveel geluid iets maakt, meten is iets maar de beleving is waar het echt om gaat. Bij mijn baan met K-rails is er een opmerkelijk verschil tussen het geballaste zichtbare deel en het schaduwstation zonder ballast. Wat ook erg opvalt is het enorme verschil tussen de diverse locomotieven. Sommige "glijden" over de rails en andere hebben een lichte "dreunende" toon tijdens het rijden. De slepers zijn ook niet altijd even stil. Wat dan wel weer mooi is is het geluid van de wielen over raillassen: net echt!

Kortom: helemaal stil wordt het nooit maar dat hoeft ook niet. ;)

Gelogd
Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III.

wimpietje

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 17 december 2019, 04:02:59 »

Ik gebruik een combinatie van xps 5mm en kurk 2mm
, geen schroeven ( rails lijmen waar nodig)
De gebalaste rails geven natuurlijk meer geluid, maar ja...
Harald gebruikt , dweept, met isopreen...
Succès
Grtz
Wim
Gelogd
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

basjuh1981

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Den Haag Staatsspoor 1900
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 17 december 2019, 07:33:06 »

 @citaat Als je het op deze manier doet, heeft geballaste rails ook geluidsisolatie:
Gelogd
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

wimpietje

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 17 december 2019, 07:51:21 »

@citaat Als je het op deze manier doet, heeft geballaste rails ook geluidsisolatie:
Dus je legt 2 x isolatie?
Gelogd
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

Basroc-1961

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Temet nosce
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 17 december 2019, 08:06:31 »

Wel even goed in het snotje houden, dat de geluidreductie van XPS gebaseerd is op reductie in 'vrije' lucht, niet op basis van contact. Bij het leggen van rails op XPS praat je over contact en dan is de reductie aanmerkelijk minder. Reden hiervoor kan zijn, dat XPS een toch redelijk hard materiaal is en dus als een 'blok' trillingen door kan geven.
De belangrijkste reductie is het wegnemen van het 'klankkast'-effect' van de tafel en hoe gek het misschien ook klinkt, maar isoleren met schuimrubber onder de tafel heeft ook een verbluffend effect.
Gelogd
U zij weer gegroet,

Bas

basjuh1981

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Den Haag Staatsspoor 1900
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 17 december 2019, 10:48:41 »

@citaat Als je het op deze manier doet, heeft geballaste rails ook geluidsisolatie:
Dus je legt 2 x isolatie?
Ja.
Gelogd
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

ROMiJo

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 24 december 2019, 14:38:33 »

Zo vlak voor de Kerstdagen nog een update verzorgen; anders blijft het wel erg stil in dit draadje en er is wel veel gebeurd afgelopen dagen ;)

Eerst de afronding van het geluidsisolatie onderwerp. In dit topic heel veel waardevolle opmerkingen en ik heb er op andere forums ook veel over gelezen. Wat mij daarbij opviel is dat kurk (in allerlei dikten en al of niet in combinatie met bv XPS) regelmatig wordt genoemd als geluidsisolerend materiaal met uitstekend  resultaat. In dit topic bijvoorbeeld schrijft Luc 4mm kurk te gebruiken en 6dB verschil te meten; en meten is weten :) Samengevat: ik heb 3mm dik isoleerkurk op rol besteld en dat onder het schaduwstation gelegd. En daar waar ik bij XPS nog twijfels had over het resultaat, is dat bij gebruik van kurk voorbij. Het geluid is aanzienlijk minder en mijn beleving (!) is dat het 'echte' treingeruis beter te horen is incl. het geluid van de wielen over de raillassen. Ik denk ook dat Basroc-1961 gelijk heeft: XPS is een redelijk hard materiaal en voelt ook harder aan dan kurk. En ik denk ook dat reductie van het klankkasteffect door plaatsen van schuimrubber oid aan de onderzijde nog wel eens het meeste zou kunnen opleveren...

Vervolgens heb ik het isoleerkurk van 3mm vastgelijmd met boekbinderslijm en het schaduwstation definitief geplaatst. De rails mag je dan natuurlijk niet schroeven zegt men, maar dat heb ik toch hier en daar gedaan 8o Gelukkig heeft dat in mijn beleving weinig tot geen invloed op het effect van de kurklaag. Tevens alle sporen voorzien van terugmelders (die ik al in 2012 had gemaakt; zie foto) en getest of het allemaal nog werkte.

Nadat het schaduwstation gereed was heb ik aan de andere kant van het trappegat weer een keerlus gelegd. Nadat ik al mijn locomotieven en wagons had afgestoft -of zelfs nog ongebruikt uit de doos heb gehaald :)- hebben ze een plaatsje gevonden op één van de vele sporen van het schaduwstation. En ook alweer veel meters afgelegd... :thumbup:
Gelogd
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

ROMiJo

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 24 december 2019, 15:14:26 »

Verder heb ik me ook ingelezen in het automatiseren van de treinbaan. In 2012 was ik al fan geworden van iTrain en nu alweer vele versies verder is dat niet veranderd. Je hebt dan natuurlijk nog wel een interface met de modelbaan nodig. Een Central Station is echter een kostbaar apparaat en veel van de functionaliteit gebruik je niet als je iTrain als besturingssoftware gebruikt. Op zoek naar andere opties kwam ik uit bij de 'Smallest Rocrail Server Ever II'. Dat is een omgebouwde Märklin Gleisbox 60113 of 60116 die, simpel gezegd, een CS emuleert. Aan te sluiten via LAN en WLAN, met aansluitingen voor CAN en S88N. Op dit forum is er hier ook een topic over. En de Modelspoorclub Bergen op Zoom heeft een mooie handleiding geschreven die goed helpt bij het in gebruiknemen van deze Gleisbox :thumbup:

Ik heb de Gleisbox besteld in Duitsland (zie hier informatie van de ontwerper; de box is via zijn e-mailadres te bestellen en kost gebouwd €140 + €14 verzenden) en kreeg het apparaatje al heel snel in huis. Het instellen van de Gleisbox ging redelijk makkelijk en ook de S88N melders (die ik ook al jaren in huis had) werken perfect (zie foto). Wel een Mobile Station aansluiten op de Gleisbox anders functioneert de 'CAN-Monitor' niet. Ik heb de Gleisbox nu aangesloten op de modelbaan en ben gestart met het vullen van iTrain met alle benodigde info (zie foto). Op de foto kun je ook zien dat de Gleisbox is ingesteld als interface en ook dat functioneert tot nu toe prima.

Als ik met iTrain het schaduwstation heb geautomatiseerd laat ik dat hier natuurlijk weten :)

Fijne feestdagen allemaal!
Rob.
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 december 2019, 09:02:05 door ROMiJo »
Gelogd
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

ramdani

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 24 december 2019, 15:36:09 »



Vervolgens heb ik het isoleerkurk van 3mm vastgelijmd met boekbinderslijm en het schaduwstation definitief geplaatst. De rails mag je dan natuurlijk niet schroeven zegt men, maar dat heb ik toch hier en daar gedaan 8o Gelukkig heeft dat in mijn beleving weinig tot geen invloed op het effect van de kurklaag. .




 :idea: met al die draadjes blijven ze toch al liggen,anders kan je ze lijmen met boekbinderslijm


mvg,
Michel
Gelogd
Michel - z21start,c-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 1.04 seconden met 37 queries.