Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Dennis en Monique's baan. Nieuwe baan staat.

Gestart door Dennis maandag 28 februari 2011, 22:00:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dennis en Monique's baan. Nieuwe baan staat.
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Dennis en Monique's baan. Nieuwe baan staat.
Na lang gewacht te hebben ivm diverse verhuizingen enzo ga ik nu toch beginnen.
Als het goed is komen morgen wat c rails pakketten binnen. Dit is wat ik nu heb liggen en het railplan wat je hier ziet is wat ik ongeveer ga maken.
Dit alles doe ik samen met mijn vriendin. Ik de techniek en zij de aankleding. Huisjes enzo allemaal.
Dit topic ga ik up to date houden alleen zullen er pauzes inzitten ivm kosten en nog andere dingen die ik ook in de gaten moet houden.
De rode locomotief en de krokodil zijn beide delta locomotieven. De BR81 komt van de nieuwe startset die ik gekocht heb om digitaal te gaan werken. De wissels die er nu liggen zijn al digitaal, en er komen nog wat wissels aan die ik nog digitaal ga maken.

Maar hier dus de beloofde plaatjes.
Als er iemand een slimme aanpassing heeft hoor ik het natuurlijk graag!
Groetjes Dennis en Monique


Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Leuk plannetje  :D
Succes met het begin ervan!
Het idee is er i.i.g.

Groeten,
Martijn
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Ik ben erachter gekomen dat mijn tafel te klein is. Ik zal dus weer een tafel erbij moeten halen en volgende week zaterdag ga ik deze halen. Vandaag ben ik op de Rail beurs geweest en heb een marklin 3111 gekocht. Aangezien ik mijn BR120 gereviseerd heb met een zelfde loc had ik een delta decoder over en deze meteen ingebouwd. Nu even de verlichting aanpassen zodat er aan de achterkant verlichting is. Ik zal wel even moeten uitzoeken hoe ik dat het netste maak. In ieder geval heb ik de huidige tafel verhuisd naar de grote zolderkamer zodat ik straks nog een tafel kwijt kan.
hieronder wat foto's zodat jullie een beetje een beeld hebben van wat er nu staat.
Als ik iemand nog blij kan maken met een omschakel relais hoor ik het wel.


en de omgebouwde 3111
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Citaat van: dennisreij op maandag 28 februari 2011, 22:00:07
Als er iemand een slimme aanpassing heeft hoor ik het natuurlijk graag!

Je tafel is idd te klein. Koop geen andere maar bouw een frame zodat je er altijd van onderen bij kan. Je bent best technisch want je hebt al een loc omgebouwd, dus daar kom je wel mee weg. Bovendien kan het goedkoper zijn.
Succes met d ecreativiteit!

groet, Michiel
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Michiel,

De tafel kost 25 euro en is zeer stabiel. Van onderen kan ik er altijd bij omdat ik die ruimte leeg laat.
Ik vind 2 tafels wel makkelijker om een baan op te plannen aangezien ik ook de ruimte in de gaten moet houden. Als het nog groter wordt komt er inderdaad een andere oplossing bijvoorbeeld een frame vast aan de muur ofzo. Maar nu isbdit nog het meest praktische. Ik heb inmiddels een ander baan plan van marklin gezien wat ik wil gaan uitwerken. en dan kom ik mooi uit met de grote van de 2 tafels. Morgen zal ik de pagina inscannen zodat het wat duidelijker wordt.
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Citaat van: dennisreij op maandag 28 februari 2011, 22:00:07Als er iemand een slimme aanpassing heeft hoor ik het natuurlijk graag!

Hoi Dennis en Monique

Ongeveer 30 jaar geleden ben ik ook zo begonnen. Het enige verschil is de rails. Dat waren in mijn geval de M-rails.

Ik zou jullie willen adviseren vooral lekker je eigen gang te gaan. Koop af en toe is een modelbaan-tijdschrift of -boek, kijk is naar het grote voorbeeld en doe zo je eigen idee op. Laat je niet teveel door anderen leiden. Technische vragen moet je bij twijfel of uit onbekendheid natuurlijk altijd stellen. Je krijgt daar op dit forum altijd goed en gedegen antwoord op. Maar de baan op zich wat thema, vorm en aankleding betreft: doe wat jullie hart je ingeeft en wat je leuk vindt!

Heel veel succes en plezier van jullie project!
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Hallo Dennis en Monique,

Ik zie dat jullie ook eindelijk zijn begonnen. Dat is mooi, want het begin is goed.
Alleen het plan vind ik een klein beetje saai, misschien leuk als je aan de achterzijde een overdekt minischaduwstation maakt met 2 doorrijsporen en 1 opstelspoor/inhaalspoor. Dan creeër je gelijk meer mogelijkheden.

Ik ben benieuwd naar de volgende stap, leuk trouwens dat jullie het met zijn 2en doen.
De 1 de technische kant en de ander de aankleding B)

Ik blijf dit draadje zeker volgen,

Groet Elden
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Hallo Dennis en Monique,

Jullie maken een goede start,en ik kan me aansluiten bij Hans Biere.

Erg leuk om eens een paartje aan het werk te zien ;)

Met benadering van onderaf bedoelde men dat alleen de rail onderbouwd is (onderbouw met spanten).

@ Michiel,

Een frame op/onderbouw vergt enige planning,die zelfs een ervaren modelbouwer weleens zorgen baart.

Je moet veel plannen hierbij,denk aan: gaten voor het tracé,niveau's,en stijgingen.

Anders past het niet,en je leert dit ook niet in het eerste uur,maar als je denkt dat je het aan kan,laat je dan niet ontmoedigen.

Twee grote tafels betekent wel veel ruimte om eens iets uit te proberen,en juist daardoor ga je inzien hoe het anders kan,niet hoe het moet ;)

M.v.g.

Hans V200.0



Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Dit wordt het nieuwe baanplan. Hoe kan ik het beste de spoorbrug maken? Dat is wel handig om te weten.
Ik ga nu nog de missende C5 bijbestellen en de losse rails.
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Hallo,

Leuk zo beginnen en met al mooi rijdend materiaal, daar hoort zeker een mooi landschap bij, een mooie spoorbrug bij.
En die kun je ook kopen maar ik zal deze zelf gaan maken.

Maak de ruwbouw van hout niet te dik trouwens, smeer hier tegen aan gips en maak zelf voegen, je kunt dit ook van klei doen, zo kun je samen heel veel plezier beleven met deze mooie hobby.
En tenslotte wat je zelf maakt geeft dat net het stukje meer waarde aan je modelbaan.

Veel succes en kijk gewoon op de vele topic's van andere bouwers, doe daar ervaring op.

Groet Wim.
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Mooi om te beginnen zo'n baan. Ik ben 12 jaar geleden ook zo klein begonnen maar nu is het uitgegroeid tot een grote baan met 18 loccen rolbrug, draaischijf.
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
zo deze heb ik nieuw gekocht gisteren.
Die gaat mijn vriendin in elkaar hobbyen. Zij doet tenslotte de scenery :)

Als het een beetje meeloopt komt er binnenkort een grote set binnen en ga ik een definitief plan bedenken.
wordt vervolgd dus
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Hallo Dennis en Monique,

Ik ben benieuwd naar jullie baanplan.
Deze locloodsen zijn prachtig, ik heb er zelf ook twee maar moet ze nog in elkaar steken.

Veel succes samen.

Blijf dit zeker volgen.

Gr.
Piwie.
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Dag Dennis en Monique,
Wat leuk dat jullie ook gaan bouwen. Zeer mooie Locloodsen!! Met dit oppervlak en idee is het ook mogelijk om evt. een schaduwstation onder de Locloods te maken. Het railplan veranderd als je dat doet verder weinig enkel je station wordt dan de "brug" en als de Treinen daaronder verdwijnen zouden ze links onder de Locloods naar een Schaduwstation kunnen, wat verder geheel onder de tafel zit. Daar zijn dan een aantal opstelsporen naar gelang de ruimte toelaat, en daarna keren je Treinen via een keerlus dan en komen onder de Locloods weer terug naar boven. Als ik dit oppervlak zou hebben leek me dat wel een leuke uitdaging!
Dat is trouwens zo leuk aan dit forum, iedereen komt met ideeen, opmerkingen en aanvullingen, zodat je veel tips, inspiratie, een leuke gezonde competieve sfeer en extra enthousiasme voor het bouwen krijgt.
Succes met jullie baan!

Groeten Jake
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Hoi Jake,

dat is inderdaad een leuk idee. Aan het eind van deze maand heb ik als het goed is er een grote hoeveelheid c rails bij en dan gaan we bekijken hoe we het gaan maken.
Maar iig bedankt voor het idee!

groetjes Dennis
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Hallo Dennis en Monique,

Geweldig leuk dat je met z'n tweeën aan de baanbouw begint.
Mooi  baanplan ook, is goed te realiseren veel succes ermee!

mvg Rene
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Vanavond zijn we begonnen met het inelkaar zetten van de 1e lokloods. Ik vind het heel netjes dat er ledjes en alles bijzit. Van de andere kant, dat mag ook wel voor dat geld.
Foto's zet ik morgen online.

Groetjes Dennis.
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Hierbij de beloofde foto's
Mijn vriendin aan het puzzelen hoe het een en ander werkt  :P

Losse onderdelen.

Aan het klooien met de verlichting.

Zo gaan de draadjes nu lopen.

Ramen in elkaar zetten.

Ramen in de muren lijmen.

2 wanden klaar.

Eindstatus van vanavond.
2 wanden klaar en een deel van de vloer


Groetjes Dennis
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
  B) Dat ziet er allemaal al goed uit. Het zal vast wel een mooie baan worden. En het is een cliche, maar al doende leert men. Denk wel om het zonlicht dat eventueel naar binnen kan schijnen. Ik weet niet of de vitrage genoeg filtert en je kan er nu nog makkelijk bij voor een rolgordijn. Zonlicht op je treinen en bouwpakketten is op termijn redelijk schadelijk. Het verkleurt en in het ergste geval trekken dingen krom.

Dirk-Jan
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Ik heb nu alles op een andere (grotere) kamer staan. Voor komt praktisch geen zon. Dus daar hebben we toch heel weinig last van.
Achter in de tuin is het wel weer snel bbq weer. Das weer een ander voordeel haha.

groetjes Dennis
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Hoi Dennis en Monique.
Bijzonder leuk dat jullie de baan samen gaan bouwen.
Al doe jij dan de baan en Monique de scenery, je bent er mooi samen mee bezig!
De bouwdoos van de Märklin locloods is zeker geen eenvoudig model, maar wanneer deze netjes gebouwd is gaat er een (model) wereld voor je open.

Veel succes en plezier met de bouw van baan en scenery.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan
Zo, gisteren zijn we weer bezig geweest met bouwen.
Hier weer wat foto's.

Weer ramen plakken:


Verlichtingscheck:


Eerste muurtjes staan al  :D


Het gaat snel nu.


En nog sneller :D


Het einde van bouwdag 2 :D


Vanmiddag gaan we weer verder.

Groetjes Dennis
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Bouw lokloods gestart)
Hmmmm, de locloods is té schoon. Een beetje weathering had geen kwaad gekund.  ;)
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Bouw lokloods gestart)
Nu de draaischijf nog! :)
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Bouw lokloods gestart)
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Bouw lokloods gestart)
de draaischijf komt ook nog.
zeker omdat we nog een loods moeten bouwen dus daar hoort dan zeker een draaischijf bij :)
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Bouw lokloods gestart)
Persoonlijk zou ik zelf een baanplan gaan ontwerpen, en een eigen onderbouw maken. IK denk dat je daar meer plezier aan beleefd!
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Bouw lokloods gestart)
top team maar ik neem aan dat je niet alleen fotografeert, tegen de tijd dat je met de draaischijf gaat werken is het wel makkelijker als je gaten kunt zagen in een plaat i.p.v. je tafel maar het is wel een mooie plek om op te experimenteren. veel bouw plezier 
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Bouw lokloods gestart)
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Bouw lokloods gestart)
Nee ik ben zelf bezig met de techniek. Mijn vriendin doet de scenery, vandaar dat ik dus de foto's maak.

Hierbij weer een verslag van dag 3.

Dit is de deurblokkering zodat de deur niet te ver open kan.


Zo ziet het er dan uit.


Deuren aansturing


Achterste dak vastgemaakt:


beide daken dicht met de deuren dicht:


Nu met de deuren open:


Dit was het weer voor vandaag.

morgen weer nieuwe foto's en dan is de 1e loods klaar.

Groetjes Dennis
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Bouw lokloods gestart)
Citaat van: dennisreij op woensdag 04 mei 2011, 14:05:58

Dit was het weer voor vandaag.

morgen weer nieuwe foto's en dan is de 1e loods klaar.


Mooi zo'n vriendin die voor je plakt. :)

Gaan de 2 loodsen tegen elkaar aan, moeten dan de tussenmuren niet vervallen?

Gr, Ben.
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Bouw lokloods gestart)
Ik snap het principe van de deuren even niet.
Gaan die nou automatisch los, dmv een trekduwstang of wat ?
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Bouw lokloods gestart)
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Bouw lokloods gestart)
het principe is nu dat de deuren standaard open staan en als de lok erin rijdt dat de deuren dicht gaan omdat de lok dan tegen een plaatje rijdt. de lok duwt zelf de deuren weer open als de lok naar buiten rijdt.
Ik wil dit met servo's gaan besturen alleen moet ik eerst een fatsoenlijk baanplan hebben zodat alles ook definitief staat.

groetjes dennis
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Bouw lokloods gestart)
Ooooo ja, nu snap ik dat stangetje  :)

Bedankt voor de uitleg.
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Bouw lokloods gestart)
niet alleen is het mooi dat ze "plakt", maar ze lijmt alles wel heel mooi in elkaar.  Het schept wel verwachting voor de techniek. Het weathering-en  kan altijd nog, dat is leuk als je weet hoe je scenery er uit komt te zien.
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Bouw lokloods gestart)
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Bouw lokloods gestart)
Zo de eerste lokloods is klaar. echt super mooi geworden met dank aan mijn vriendin die alles zeer netjes inelkaar heeft gelijmd.
Hierbij het laatste verslag van de bouw

Dak er compleet op:


Koofranden worden aangebracht:


Foto van de loods in daglicht:


En nu de foto als het donker is. Nu zijn de lichtjes echt mooi te zien.


Dit was het weer voor deze loods.
Als we de andere gaan bouwen denk ik niet dat ik er weer een foto reportage van maak omdat het dan veel van hetzelfde wordt.

Groetjes Dennis
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Bouw lokloods gestart)
Lid sinds: 2009

locomotivdegeneraal

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Bouw lokloods gestart)
Tip

Ik heb de muren aan de binnenkant met zilverkleurige verf behandeld en deze schijnen nu niet meer door

Fred
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Bouw lokloods gestart)
Het dak van je loods ligt dat er op vast gelijmd?
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Bouw lokloods gestart)
Je zou de binnenkant van de loods beter zwart maken i.p.v. zilverkleur i.v.m. weerkaatsing van het licht.

Grt, Ronald.
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Bouw lokloods gestart)
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Bouw lokloods gestart)
Citaat van: Johnnytrein op donderdag 05 mei 2011, 14:18:54
Het dak van je loods ligt dat er op vast gelijmd?

het middelste deel ligt er los op.
Dat hebben we gedaan zodat we er bij kunnen als er iets fout gaat in de loods
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Lokloods is klaar!!)
Hallo Dennis en Monique,

Geweldig hoe jullie die loods in elkaar hebben gezet, Dennis je mag wel blij zijn met zo'n handige vriendin.
Wees er maar zuinig op :D


Succes verder.

Gr.
Piwie.
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Lokloods is klaar!!)
hoi dennis en monique

ziet er goed uit

mvg gerard
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Lokloods is klaar!!)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Lokloods is klaar!!)
Hallo Dennis en Monique,

Dat ziet er zeer netjes uit, leuk dat je samen met je vrindin aan de hobby bent.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Lokloods is klaar!!)
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Lokloods is klaar!!)
Gisteren zijn we in Houten geweest en hebben weer een locomotief gekocht.
Het betreft een analoge 3419 lok. Met doos, boekje en garantiecertificaat. Het leuke is dat dat na 18 jaar er nog allemaal is. Ik heb er natuurlijk meteen een delta decoder ingesoldeerd zodat ik er mee kan gaan rijden.
Binnenkort volgt de ombouw met een Loksound V4 decoder en hoogvermogen motor.
Natuurlijk hoort er in dit topic ook een foto dus hier is ie :)


Groetjes Dennis
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Lokloods is klaar!!) Houten Update
mooi hoor die loods zo. Daar past zoon mooie stoomloc wel in

mvg
Reinder
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Lokloods is klaar!!) Houten Update
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Lokloods is klaar!!) Houten Update
Leuk gedaan Monique en Dennis, lekker doorgaan zo.



                                                                              Arie
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan (Lokloods is klaar!!) Houten Update
Ik ben afgelopen maand druk met allerhande dingen bezig geweest.
Ik heb weer de nodige spulletjes gekocht zoals een draaischijf, digitale aansturing, wissels, wisselmotoren, decoders en ga zo maar door.
Marklin Center Den Bosch en Willies Modelbouwcenter in Eindhoven waaren weer blij met me zal ik maar zeggen.

De baan ligt nu zoals we hem willlen hebben liggen, alleen moet er nog een tafel bijkomen ivm een extra rangeer terrein. Dat is dan een kwestie van ertegenaan zetten en weer rails kopen. Ik heb in ieder geval weer wat foto's gemaakt zodat jullie kunnen zien hoever we nu zijn.

Tevens heb ik nu ook mijn 3419 omgebouwd met een LokSound V4 + hoogvermogen.
Filmpje ga ik uploaden.

Groetjes Dennis





Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Baan is nu ongeveer zoals hij moet zijn
Hierbij het filmpje van de 3419. Het haperen van de Lok heeft te maken met vieze rails. Dit is inmiddels opgelost.

Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Baan is nu ongeveer zoals hij moet zijn
Mooie lok hoor !
bij het volgende filmpje een ronde draaischijf erbij ?  :D

Mooie loods,
persoonlijk vind ik het iets te rood, maar bij het filmpje is dat niet, daar is het heel mooi  :thumbup:

Groeten,
Martijn
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Vraag over een K-rails aansluiting
Ik zit alleen met met volgende.
De loks in de loods krijgen nu alleen spanning als de draaischijf voor de rails ligt.
Nu wil ik dus dat alle sporen continu spanning hebben. Dat vind ik mooi omdat dan de lampen van alle digitale loks kunnen branden.
Ik heb in de loods K-Rails liggen. Kan ik aan de achterste rails ongestraft een draad solderen, die doorlussen aan de andere K-rails en aansluiten aan de normale baan?
Dan zou mijn probleem in ieder geval opgelost zijn.

groetjes Dennis
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Vraag over een K-rails aansluiting
Dat zou zeker moeten kunnen; tenminste bij mij werkt 't prima. ;)

Keep up the good work!
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Film van de BigBoy met de F7 Santa Fe
Ik heb aan de uiteinden van de K- Rails de draden gesoldeerd. Dit ging erg goed.
De draden heb ik verbonden met het hoofd spoor.
Dit werkt perfect  :thumbup:

Ik heb van mijn vader een digitale camcorder geleend zodat ik mooie films kan maken.
Hierbij de 1e.

Groetjes Dennis