Citaat van: Jan22 op woensdag 17 juni 2020, 11:43:54
Stel we gaan deze info overbrengen naar de 3railwiki, dan moeten we een ding heel zeker weten:
Wie is de juridisch eigenaar van de bouwtekeningen? Waar komen ze vandaan?
Bij toeval liep ik gisteren op tegen het mogelijke antwoord op deze vraag.
Al die historische tekeningen zijn onder gebracht bij SBB Historic.
Juridisch eigenaar is SBB Historic, en die heeft als taak om het historisch archief publiek te maken.
Over het hoe daarvan heeft SBB-Historic inmiddels 3 pdf-bestanden ter download staan.
Het komt erop neer dat als je tekeningen van rijdend materieel commercieel gebruikt, dan moet je er 500 sFr voor betalen. Dus stel Märklin wil er een model van maken, en heeft daar hun tekeningen voor nodig, dat zijn ze schatplichtig. Stel een commercieel tijdschrift benut de tekening voor een publicatie, dan is zij schatplichtig.
Maar zo niet, dan gaat het meestal om common licenses, maar niet altijd.
Als er wel een common license is voor een bepaald type rijdend materieel,
dan staat het je vrij om ervan gebruik te maken,
mits je SBB Historic noemt als de bron, en het type licentie (meestal C0)
en daarmee die organisatie vrijwaart van eventuele claims van derden.
Zo niet dan wordt het lastiger.
En lastig is het met name voor rijdend materieel, jonger dan 70 jaar oud.
Op dergelijke tekeningen kunnen eventueel claims liggen van derden (niet-SBB).
Dat betekent in de ogen van SBB-Historic dat je voor elke originele tekening (die online circuleert)
moet nagaan hoe dat zit met de common license policy voor die ene tekening,
en dat je die er zelf als publicist voortaan bij hoort te vermelden.
Tot in 2021 gebeurde dat zelden. Toch geldt het reglement al sinds 2011.
Nutzungsreglement Historisches Archiv der SBB
Gültig ab 1. August 2011En dat komt omdat pas sinds november 2020 orde op zaken is gesteld met de
Gebührenpflichtige Zusatzleistungen Sammlungen, Bibliothek und Archive SBB Historic Gültig ab 1. November 2020want daarin staan de (inmiddels herziene) voorwaarden.
Anders ligt dat als een tekening door derden is bewerkt.
Want dan is het juridisch niet meer exclusief bezit.
Stel, je zet er wat pijlen in met eigen commentaar, dan is het niet langer het origineel.
Maar de afbeelding bevat nog steeds sporen van dat origineel. en dat is juridisch grijs gebied.
Wil je dat uitvechten, dan geldt Zwitsers recht (niet Europees recht).
SBB Historic vecht het zelf niet uit, tenzij derden claims op hen verhalen.
Gevoelsmatig zijn we er dus nog niet uit, en is het gebruik van tekeningen van rollend materieel
op een forum zonder winstoogmerk, zoals het 3railforum mogelijk,
mits we de common license kunnen achterhalen en erbij plaatsen,
en met herkomst-vermelding SBB-Historic
(zelfs als de tekening daar niet rechtstreeks vandaan kwam,
maar ons bereikte via een andere tussenorganisatie/publicist).
Stel, een boek van Jean-Maire Claude is onze bron, dan nog steeds is SBB-Historic de eigenaar,
moeten we de common license weten, en SBB Historic aangeven (en niet het boek).
Zo lees ik deze pdf's; ik kan me vergissen.
Er is maar 1 manier om erachter te komen of ik het goed begrijp:
SBB Historic vragen wat de common license is van een bepaalde tekening,
laten we zeggen, die ene uit dit draadje, van 64 jaar geleden.
Citeer
SBB BDe 4/4-II:
Adolphe-M. Hug, Les nouvelles rames motrices à courant continu des CFF pour la ligne Genève-La Plaine.
In: Schweizerische Bauzeitung. 1957, 75. Jahrgang, nr 21, 25 mei