Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De baan van een geluidsman- Marklin plan E versie 2.0 nacht opname / filmpje.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Re: De baan van een geluidsman- verslag Marklin en IMA dagen 2023 deel 3 museum.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Re: De baan van een geluidsman- verslag Marklin en IMA dagen 2023 deel 3 museum.
Citaat van: Dirk-Jan op donderdag 28 september 2023, 14:20:47En dan minibaantje in die bedpan is ook erg leuk.
Bedpan? Droom je daar wel eens van dan? Vast niet, want dan had je geweten dat dit beslist geen bedpan is maar een gewone braadpan (ook wel sauteerpan of hapjespan genoemd) naar Duits model.
Maar ja, het baantje is leuk voor de Z beginner.  :|

En inderdaad staan er bij die baan nog antieke spullen van Tante M. Er zijn mensen die beweren dat oud spul van Märklin steeds meer waard wordt. Maar toch twijfel ik daaraan want je kan er ondertussen niet veel meer mee.  >:-D
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

@citaat

Allemaal bedankt voor de reacties, ik kom hier morgen of uiterlijk zondag op terug, nu weer snel de deur uit.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Vandaag hadden we Opa en Oma dag en zijn we met onze kleinkinderen naar de Julianatoren  geweest, erg leuk maar we zijn gesloopt  >:-D
Nu lekker op de bant met de voeten op tafel.

Citaat van: RoCoMaDu-26 op woensdag 27 september 2023, 21:48:23Hallo Peter,

Bedankt voor het prachtige verslag.

Groet Ron.
Hoi Ron,
Dat is een tijd geleden, het verslag heb ik graag gemaakt en morgen ga ik ermee verder.

Citaat van: Dirk59 op woensdag 27 september 2023, 22:32:43Hallo Peter,

dit is een heel mooi uitgebreid verslag geworden in combinatie met de vele foto's. Bedankt dat je dit met ons hebt gedeeld :thumbup:.

Hoi Dirk,
Graag gedaan, het is een hoop werk maar geeft ook voldoening en het heeft ook nog eens met de hobby te maken wat wil je nog meer  :)

Citaat van: wimpietje op donderdag 28 september 2023, 13:53:33Weeralom bedankt Peter
Graag gedaan Wim
Forum Moderator

Citaat van: Dirk-Jan op donderdag 28 september 2023, 14:20:47B) Mooie kiekjes en bijschriften, bedankt en u mag blijven. :D  :thumbup:
En dan minibaantje in die bedpan is ook erg leuk.
 :o) Zou dat de originele bedpan zijn van Tante M* ? :-)
En ook wel apart, op foto twee is nog de eerste versie digitale bediening te zien, dat werkt nog prima blijkbaar.
Dus toch wel kwaliteit wat Märklin maakt. :D
Fijn dat ik mag blijven Dirk-Jan  :)
De kwaliteit is over het algemeen van een hoog niveau, ik heb bv een VT11,5 helemaal van metaal dat is echt een topper zo maken ze het helaas niet meer.

Citaat van: Freek op donderdag 28 september 2023, 18:54:40Ik moet zeggen Peter dat je behoorlijk wat prachtige foto's hebt gemaakt. En ook nog met het benodigde bijschrift.
Ik heb er wederom van genoten. Op naar deel IV waar ik ook heel nieuwsgierig naar ben.
Fijn dat je ervan geniet Freek, ik heb ze met mijn oude telefoon gemaakt.
Morgen ga ik verder met dit verslag.

Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 29 september 2023, 08:50:05
Citaat van: Dirk-Jan op donderdag 28 september 2023, 14:20:47En dan minibaantje in die bedpan is ook erg leuk.
Bedpan? Droom je daar wel eens van dan? Vast niet, want dan had je geweten dat dit beslist geen bedpan is maar een gewone braadpan (ook wel sauteerpan of hapjespan genoemd) naar Duits model.
Maar ja, het baantje is leuk voor de Z beginner.  :|

En inderdaad staan er bij die baan nog antieke spullen van Tante M. Er zijn mensen die beweren dat oud spul van Märklin steeds meer waard wordt. Maar toch twijfel ik daaraan want je kan er ondertussen niet veel meer mee.  >:-D
Sommige oude modellen zijn een vermogen waard Henk, maar die vind je niet zo 1 2 3
Voor veel mensen geld dat de emotionele waarde ook meeteld als ze iets verkopen.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 30 september 2023, 19:56:12Voor veel mensen geld dat de emotionele waarde ook meeteld als ze iets verkopen.
Dan zul je niet veel verkopen want emotionele waarde is zeer persoonlijk. Iets waar jij emotionele waarde aanhecht vanwege warme herinneringen of zo hoeft voor mij helemaal niets te betekenen. En daar ga ik dan ook niet voor betalen. Diegenen die dat wel doen zijn, volgens mij, niet goed snik. Je kunt een ander zijn emoties nu eenmaal niet kopen.
Forum Moderator

@citaat
Dat is toch precies wat ik schrijf / bedoel  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman 
@ Henk, het is natuurlijk wel zo dat je voorzichtig moet zijn met "emotioneel". Ik heb hier menig foto van een "model" voorbij zien komen met daaronder de benodigde reacties al dan niet met de de benodigde kwijl en zakdoekjes. Maar al te vaak blijkt dan dat er sprake is van een zekere emotionele band.
Ondergetekende heeft daar ook best "last" van. Neem nu Loc 1200. Dan gaan mijn gedachten terug naar een hersporingsactie op de Zaanstraat. Dat was mijn eerste hersporingsactie. Nu zul je schrijven dat het dit meer sentimentele waarde is, totdat ik je die hersporing in geuren en kleuren heb uitgelegd. Overigens een heerlijke Loc om mee te rijden!

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

Heerlijk om dit verslag te lezen
nu ik voor mezlf werk kan ik mijn eigen tijd indelen en kost het geen vakantiedagen
ik denk er over om volgendjaar of over twee jaar ook te gaan

gr Ed
Forum Moderator

Over twee jaar gaan Ed, dan is ook de IMA erbij, dat verslag komt nog aan bod.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
De spanning is om te snijden. Iedereen kijkt rijkhalzend uit naar deel IV!! Kwijldoekjes liggen hier al klaar.
Forum Moderator

@citaat
Dat zal toch wel meevallen Freek  :)
Vandaag een drukke en lange dag op mijn werk gehad en nu zit ik lekker met de iPad op de bank.
De verslagen maak ik op de pc waar ik makkelijker werk omdat daar 3 schermen aan hangen.
De komende twee dagen heb ik een cursus en hoop dat op een redelijke tijd thuis te zijn en nog voldoende energie te hebben.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Of dat meevalt weet ik natuurlijk niet Peter. Het is voor het geval dat ..........
Re: De baan van een geluidsman- verslag Marklin en IMA dagen 2023 deel 4 modelbaan.
Forum Moderator

Re: De baan van een geluidsman- verslag Marklin en IMA dagen 2023 deel 4 modelbaan.
Hallo allemaal,

Hierbij deel 4 van onze trip, na het museum kwamen we beneden uit bij de modelbaan.

Eerst even een bovenaanzicht, de baan heeft een behoorlijke afmeting en de achtergrond is van projectie voorzien.

Ik heb een hele serie foto's van deze baan gemaakt en zal die hier zonder al te veel commentaar plaatsen.

Tot zover mijn foto's van de Marklin modelbaan in het museum, Wat mij betreft de moeite waard om te gaan kijken als je in de buurt bent.
Ik hoop dat jullie er weer van genoten hebben.

Mvg,

Peter Degeluidsman
mooi ...mooi ..heerlijk om naar te kijken  :)
 B) Mooie baan hebben ze weten te maken rondom de pilaren, mooie sporenplan en het landschap is ook fantasievol aangelegd. :thumbup:
Bedankt weer voor het plaatsen. :thumbup:
Prachtige plaatjes spreken voor zich dus commentaar overbodig ;) .
Dank voor het plaatsen, Peter. Hier krijg ik niet snel genoeg van, dus als je nog meer hebt: kom maar op :D .
Hallo Peter

EN ik heb er weer van genoten.

Gr. Bert
Prachtig verslag, weeral, Peter 👌

zonder fantasie ook geen creativiteit

Peter, bedankt voor de reisverslagen en de mooie foto's. Göppingen is dus zeker de moeite waard. Ik hoop er ook eens een keertje naar toe te kunnen.
Wederom mooie plaatjes sommigen met een overzicht van de baan, anderen met details. Zeer geslaagde serie waarvoor dank.

Niets laat meer sporen na dan een trein.

Dit vierde fotoverslag geeft een mooi beeld van de modelbaan. Peter dit was weer genieten, bedankt :thumbup:

Ha die Peter.
Deel 4 maakt het bezoek helemaal compleet! :thumbup:
Prachtige baan en ook bijzonder mooi in deze foto serie gevangen!
Vooral ook prachtige stukken scenery waarbij de bebouwde heuvels, dierentuin en de "open dag" bij het treindepot voor mij het meeste opvielen.

Bedankt voor het maken en plaatsen van dit prachtige verslag en foto's.
En, al was ik er dit keer niet zelf bij, ik heb de hele dag meegemaakt! :favorite:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Ik ben op de donderdag voor de IMA geweest. Mooie baan inderdaad maar wel een paar dingetjes die niet zo fraai zijn.

Vanaf het lokdepot naar de hoofdbanen lagen aardig wat rails met "hoogteverschil"
De treinen die stoppen op het station staan vaak niet geheel langs het perron.
De treinen rijden in feite achter elkaar. Dat kan wel nut hebben voor weinig storing maar is eigenlijk jammer.
Wisselingen van treinen via diverse sporen niet gezien. Het zou leuk zijn als een trein binnenkomt en dan weer een andere route volgt.
Op een paar plekken wordt op de hoofdbaan op snelheid een wissel afbuigend bereden.

Maar nogmaals, baan ziet er mooi uit. Vanuit nostalgie trouwens hadden er ook wel een paar oude modellen mogen rijden. Maar dat is persoonlijk  ;)
Hoi Peter, wat en genot om naar te kijken! Hebben jullie die hogedrukreiniger gezien op de laatste foto? Fantastisch gemaakt! Wat een weelde aan details, wat een werk! Geweldig. Elke foto vraagt een bestudering en dan zie ik steeds meer. Elke keer weer. Dank je wel!
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Ruud, Dirk-Jan, Hans, Bert, Wim, Frans, Freek, Dirk, Albert-Jan, Olav en Peter en Alex, bedankt voor jullie reacties  :thumbup: :thumbup:

Fijn om te lezen dat deze verslagen gewaardeerd worden dat geeft de burger weer moed  :)

Mijn reisgenoten hebben ook filmpjes van deze baan gemaakt en die krijg ik op korte termijn, zal hier nog een filmpje van maken maar mijn tijd is erg schaars op dit moment.

Verder heb ik nog een redelijk groot aantal foto's liggen van het vervolg van onze trip.
Wanneer de volgende update online staat? Ik durf het niet te zeggen, ik moet tijd en zin hebben zeg maar  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Rustig aan hoor Peter. Dit soort mooie plaatjes mogen slechts gedoseerd toegediend worden ;) .
Forum Moderator

@citaat
Goed dat je het zegt Hans, dan kan ik er rekening mee houden  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman- Filmpje van de Marklin modelbaan en rit BR151.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Vanmorgen toch even tijd gehad om het filmpje van de Marklin modelbaan die zich in het museum bevind aan elkaar te plakken.
Het is niet de hoogste kwaliteit maar geeft toch een mooi beeld van deze schitterende baan.

We rijden ook nog mee met een BR151 ( cabine rit ).

Mvg,

Peter Degeluidsman
Leuk, alleen jammer dat bijna alles in portrait mode is gefilmd.
 :) Leuk filmpje van een mooie modelbaan. :thumbup:

Leuk, altijd fijn wanneer je wat tijd over hebt om ons een plezier te doen. Alleen doe je mij persoonlijk, en anderen met mij, geen plezier met filmpjes in portret stand. Dat vind ik gewoon slecht camera werk en dan interesseert het mij geen bal wat asociale media adepten daarvan vinden. het is mijn mening. Het heet niet voor niks 'portret' stand en daartegenover 'landscape'.
Trouwens het feit dat daar een Elok rondrijdt met gestreken panto's doet ook geen goed aan de geloofwaardigheid. Kan jij natuurlijk niks aan doen maar Tante M wel.

Dat stukje ertussen in de cabine is ook wel eens leuk om te zien. Stuurt zo een BR151 nou erg zwaar? Ik zie hem niet of nauwelijks aan het stuur draaien. Alleen maar rechtuit gereden zeker.  :mrgreen: En hoeveel passagiers passen (mogen) er in de cabine?
Alle commentaar ten spijt, een filmpje is beter dan geen filmpje. Het geeft inderdaad een mooi beeld van de baan. Wat die rijcontroller (wiel) betreft, dat zal net als in de 1100 en 1300 wel "zwaar" gaan. De standen zijn geforceerd om goed contact te maken.
Maar ik vind het ook geen pan zo'n stuur in een Loc. Als je een afbuigend wissel hebt krijg je de neiging om te sturen  :-)  :-)  :-)
Geef mij maar een 1200. (of een 1500) Alhoewel .............. ik ooit ellende had met het overgaan van stroomloos naar waslijn. Je bent gewend om 2 stroomafnemers op te zetten. De 1 stond onder de draad, de ander niet. Gevolg achterste stroomafnemer kwam in de knoop met de waslijn die overigens wel bleef hangen. Ik sprak toen de woorden uit dat ik nooit meer een E-Loc zou rijden maar uitsluitend Loc 2200. Eh ........... na al die jaren kom ik er van terug.

The meaning of life is to give life meaning!

Hallo Peter,

Dat is inderdaad een hele mooie baan geworden. Leuk om zo eens te zien. En ja, beeldvullend is mooier maar ik heb nu wel een aardige indruk! :thumbup:

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

Dankjewel voor het delen Peter  :thumbup:
Forum Moderator

Bedankt voor de reacties, ik vind het ook jammer dat de opnames portret gemaakt zijn, zoals ik al eerder schreef zijn het niet mijn opnames maar op deze manier is er toch iets te zien.
Beter iets dan niets toch  :)

In de BR 151 konden 10 mensen mee en 2 man die bij de trein hoorde.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Dan is het je vergeven Peter.

Ok Peter, allswell that endswell.
Tien passagiers in dat burootje ter grootte van een lift? Dat moet een ultiem sardine gevoel gegeven hebben.
Forum Moderator

@citaat
Hij zat lekker vol maar er was nog wel wat ruimte, het was net de Efteling er stond een redelijke rij om mee te mogen en de afstand die hij reed was ook best lang waardoor je wel even geduld moest hebben maar het was zeker het wachten waard.
Wie kan er nu zeggen dat hij in een BR151 gereden heeft  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 06 oktober 2023, 17:02:27......
Trouwens het feit dat daar een Elok rondrijdt met gestreken panto's doet ook geen goed aan de geloofwaardigheid. Kan jij natuurlijk niks aan doen maar Tante M wel.

Ik ben het eens met die zin dat als de panto's net onder de draad staan het er beter uit ziet. Als de panto's daadwerkelijk tegen de draad zitten is bij het vele rijden de slijtage heel hoog. Dus ik snap wel dat ze niet tegen de draad zitten. Dit los van het risico van ergens blijven hangen.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Freek op vrijdag 06 oktober 2023, 18:52:47Gevolg achterste stroomafnemer kwam in de knoop met de waslijn die overigens wel bleef hangen.
Dat is een ervaring die misschien meer aandacht mag krijgen op dit forum, met name wat je er preventief aan kunt doen ...
Forum Moderator

@citaat
@citaat @citaat

Met de panto's omhoog rijden is wel erg mooi, maar de slijtage waar Olav het over heeft was ik al vaker tegen gekomen.
Sommige gebruiken visdraad om de panto's net onder de rijdraad te laten stoppen.

Ik heb wel eens een stukje kunststof gezien op een Duitse site waarmee je de panto zelf in kunt stellen op een door jou gewenste hoogte.
Ik weet alleen niet zo 1 2 3 die site te benoemen  :(

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Niets laat meer sporen na dan een trein.

Kan het zijn dat je dit bedoelde Peter:

Pantofixer

En toen was er iemand die stroomafnemers ontwikkelde met een verwisselbare koolstofstrip op het schuitje. Misschien is dat wat te realistisch??? Voorlopig mogen we daar dus alleen maar van dromen.

Die pantofixer is trouwens ook een mooie uitvinding.
Forum Moderator

@citaat @citaat
Hoi Dirk,

Ik denk wel dat dit het product  is wat ik bedoelde helaas zie je in dit filmpje niet het product zelf, ik zal vanavond eens kijken of ik er iets meer informatie over kan vinden.
Bedankt in ieder geval voor het zoeken  :thumbup:

@citaat
Hoi Freek,
Ik denk dat je daar inderdaad alleen maar van kan dromen  :)
De pantofixer is een mooi alternatief.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Forum Moderator

@citaat
Dat scheelt mij weer zoeken Olaf  :thumbup: :thumbup: die link ga op opslaan als ik weer achter mijn pc zit.
De kosten vallen mee en het is een mooie oplossing, soms zie je een visdraadje en dat is wel gepriegel om hem precies op de juiste hoogte te krijgen met de pantofixer is dat een stuk makkelijker te doen.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman- verslag Marklin en IMA dagen 2023 deel 5 Station en meer
Forum Moderator

Re: De baan van een geluidsman- verslag Marklin en IMA dagen 2023 deel 5 Station en meer
Hallo allemaal,

Het weekend is begonnen en ik wil eerst het laatste deel van onze trip online zetten.
Deel 5 bestaat uit een bezoek je aan het Station en Leonhard Weiss.

We beginnen op het station met een BR111

Er stond ook het nodige onder stoom, die geur maakt het wel af  :)

Deze man heeft hier echt verstand van ( vind hij zelf  :P )

Met deze BR151 zijn we meegereden ( zie filmpje een aantal berichten terug )

Vlakbij het station lekker buiten op het terras gegeten.

We zijn nu bij Leonhard Weiss, de opzet was dit keer kleiner dat de vorige edities, bij deze Sik mag je €15 afrekenen.

Bij binnenkomst zie je gelijk deze opvallende loc van de firma staan, Marklin gaat deze uitbrengen al begreep ik van mijn vrienden dan dit model niet 100% natuurgetrouw geleverd gaat worden.

Zoek de verschillen.

Er stond een indrukwekkende wagon achter deze loc.

In de hal hiernaast stond een modelbaan opgesteld waar ik een 2 foto's van gemaakt heb  :)

Met de railbus zijn we nogmaals naar het station gereden.

Nog even terug naar een iets kleiner formaat.

Tijd om naar huis te gaan, we komen nog even langs de fabriek.

Vanuit de auto nog een snelle blik op het binnen terrein.

Met een lekker gevoel verlieten we Göppingen weer, niets aangeschaft maar wel iets moois op de modelbaan bij Marklin zien rijden waar ik toch wel kriebels van kreeg, dat gaat weer geld kosten  :D

Moe maar voldaan reden we weer naar huis, het was een fantastisch weekend waar we nog wel eens over na zullen praten tijdens onze GMA.
In 2025 is er weer zo'n evenement en wie weet gaan we weer die kant op.

Het waren een hoop foto's hopelijk hebben jullie een beetje mee kunnen genieten van onze trip.

Mvg,

Peter Degeluidsman
ik heb zeker genoten en denk er aan om over twee jaar ook te gaan

Gr Ed
Al weer een prachtige fotoserie! Jammer dat het de laatste is want dit echt genieten vanaf afstand, dat dan wel weer.
Dank je wel voor het delen Peter.

Tja, en nu weer terug naar de "huisbaan" waar waren we ook al weer gebleven? 
Gefeliciteerd met je 500e pagina! Dank voor al je input, ik heb er veel van geleerd en plezier van gehad.

Met vriendelijke groet,

Arie

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.