Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

De baan van een geluidsman- Marklin plan E versie 2.0 nacht opname / filmpje.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Re: De baan van een geluidsman- 3D printer P1S plus AMS op Ikea onderstel.
Citaat van: Degeluidsman op donderdag 15 mei 2025, 19:56:19Als ik de kleurenwaaier heb kunnen bemachtigen zal ik er zo'n kastje voor printen  >:-D
Nou, effe googelen dan op Bambu Filament Swatches, keuze zat. 8)
En dan zien wij eerdaags wel je nieuwe boekenkastje met filament staaltjes. :mrgreen: 
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

@citaat
Swatches  8o je moet er maar op komen Dirk-Jan  :D
Ik ga eens op zoek naar die dingen  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Geweldig wat jij daar allemaal, en in volume, produceert Peter  :thumbup:
Forum Moderator

@citaat
Dankjewel Wim, als je er plezier aan beleeft ga je vanzelf meer naar de mogelijkheden zoeken, ik kijk veel video's om ideeën op te doen en de mogelijkheden zijn groot.

Mvg,

Peter Degeluidman

Forum Moderator

Hallo allemaal,

@Hanzi
Jij vroeg je laatst af waarom de banken voor de ramen stonden, ik heb toen geantwoord dat ik dat bij andere rijtuigen ook wel had gezien.

In een van mijn Plan E rijtuigen zat vanaf fabriek al een interieur gemonteerd, ook hier zie je dit terug en heb ik er wat foto's van genomen.
Of het 100% klopt met de werkelijkheid weet ik niet.

Van de gehele stam laat ik deze kwa interieur origineel, de andere rijtuigen worden voorzien van 3D interieurs.

Mvg,

Peter Degeluidsman

zonder fantasie ook geen creativiteit

Ik weet dat mijnheer J.J.B. Vellekoop uit Voorburg ooit modelspoortekeningen heeft vervaardigd van het Nederlandse getrokken materieel en treinstelmaterieel. Ook een tekening (tekeningen) van Plan E-rijtuigen. Mogelijk dat de NVM ook bouwtekeningen heeft. In die tekeningen waren ook de interieurs verwerkt.
@citaat @citaat oké, apart. Ik baseerde mijn reactie op een foto uit de WIKI interieur plan E (klikkie)
Vroeger, in de NS-tijd (vóór de bekende gele kleur) stonden de banken allemaal zodanig dat ze niet voor de ramen stonden. Dat gold voor plan D, E, mat 46, mat 54 en plan V / T.
Nadat de coach-opstelling werd ingevoerd is het vanwege de andere "steekmaat" mogelijk geworden om banken voor de ramen te plaatsen.

In plan E waren aan de kopse kant 2 coupés met in totaal 16 zitplaatsen en in het middengedeelte (met 5 ramen) in totaal 40 zitplaatsen. In de 1e klasse waren aan de kopsekant aan de ene kant enkele stoelen en aan de andere kant dubbele banken. In totaal dus 12 zitplaaten. In het middengedeelte waren er 4 ramen met in totaal 24 zitplaatsen.

groet,
Roel
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: FransW op zaterdag 17 mei 2025, 09:11:56Ik weet dat mijnheer J.J.B. Vellekoop uit Voorburg ooit modelspoortekeningen heeft vervaardigd van het Nederlandse getrokken materieel en treinstelmaterieel. Ook een tekening (tekeningen) van Plan E-rijtuigen. Mogelijk dat de NVM ook bouwtekeningen heeft. In die tekeningen waren ook de interieurs verwerkt.
Hoi Frans,
Meneer Vellekoop zegt mij helemaal niets, bij de naam NVM ging er een  :idea: branden, dat is een club die in Amersfoort in de kelder van het station zit.
Ik was daar laatst om naar een technische ruimte te gaan die ook in de kelder zit, ben er niet binnen geweest maar achteraf hoorde ik dat je er zo naar binnen kan/mag.

Citaat van: Hanzi op zaterdag 17 mei 2025, 09:43:08@citaat @citaat oké, apart. Ik baseerde mijn reactie op een foto uit de WIKI interieur plan E (klikkie)
Hoi Hans,
Als ik naar de foto uit de link kijk snap ik gelijk wat jij bedoeld, het zou toch niet zo zijn dat Marklin toentertijd een steekje heeft laten vallen.

Citaat van: RoelMarklin op zaterdag 17 mei 2025, 13:53:37Vroeger, in de NS-tijd (vóór de bekende gele kleur) stonden de banken allemaal zodanig dat ze niet voor de ramen stonden. Dat gold voor plan D, E, mat 46, mat 54 en plan V / T.
Nadat de coach-opstelling werd ingevoerd is het vanwege de andere "steekmaat" mogelijk geworden om banken voor de ramen te plaatsen.

In plan E waren aan de kopse kant 2 coupés met in totaal 16 zitplaatsen en in het middengedeelte (met 5 ramen) in totaal 40 zitplaatsen. In de 1e klasse waren aan de kopsekant aan de ene kant enkele stoelen en aan de andere kant dubbele banken. In totaal dus 12 zitplaaten. In het middengedeelte waren er 4 ramen met in totaal 24 zitplaatsen.

groet,
Roel
Hoi Roel,
Dat maakt het een stuk duidelijker, in mijn geprinte versie hebben we aan beide zijden bankjes.
Ik kan zelf niet tekenen dus moet ik het doen met deze versie, alleen een echte kenner zal het misschien opvallen.
De interieurs ben ik aan het voorzien van reizigers, dan even de lijm laten uitdampen en kunnen ze geplaatst worden in de rijtuigen.
Als dat klaar is ga ik er nog gele verlichting in maken en kan de stam weer meerijden in de dienstregeling.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Bijna goed Peter, in de kelderruimte van NS-station Amf zit niet de NVM (Nederlandse Vereniging van Modelbouwers) maar het Documentatiebureau van de NVBS (Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en tramwegwezen).
Forum Moderator

@citaat
Ik zat met die NV.. dus goed Frans  :D
Maar ik geloof je op je blauwe ogen hoor, er stonden zeer veel boeken wat ik zo snel even zag door het raam.

Mvg,

Peter Degeluidsman
De leuningen staan dus tussen de ramen...

kan je wel de reizigers zien natuurlijk,
ziet er een stuk beter uit dan zonder interieur.

@citaat  @citaat  :offtopic:
Peter, hoe weet jij dat ik blauwe ogen heb?
 :-)
Forum Moderator

@citaat @citaat
Hoi Wim,
Ik ben nu bezig om reizigers te plakken, ze zullen vast niet allemaal even goed te zien zijn maar zoals jij al aangeeft zal dit een stuk leuker zijn dan lege rijtuigen zonder interieur en reizigers.

@citaat
Ben je onze ontmoeting vergeten Frans  :( ;)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Om eerlijk te zijn: helaas wel ja. Het enige wat ik mij kan bedenken is de Gastendag in november 2022 in Den Bosch. Maar daar heb ik zoveel mensen gezien en gesproken...
Forum Moderator

@citaat
Jammer hoor  :D

De reizigers zijn klaar om in het interieur geplaatst te worden.

Dit is voor 5 rijtuigen, een rijtuig behoud zijn eigen af fabriek ingebouwde interieur.

Ik ben blij dat ze allemaal een plekkie hebben, ff klaar met plakken  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

als er maar een "v" voor op staat

Laat het maar lekker vervliegen eer je het in de rijtuigen bevestigd.
Lijmdamp doet je doorzichtigheid verbleken met een wazig raampje.

Forum Moderator

@citaat
Hoi Hans,

Bedankt voor de tip  :thumbup: :thumbup:
Het was mij bekend maar dit soort informatie is ook interessant voor de lezers van mijn topic  :) 
Wazige ramen is natuurlijk zonde en daar zit niemand op te wachten, ik laat de rijtuigen minimaal 24 uur open zodat de lijm goed kan uitdampen.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Tjonge Peter, je ha de de smaak wel aardig te pakken. Daar kun je een paar treinen mee vullen.
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 19 mei 2025, 22:51:29Laat het maar lekker vervliegen eer je het in de rijtuigen bevestigd.
Lijmdamp doet je doorzichtigheid verbleken met een wazig raampje.

Zal wel meevallen. Zo te zien is er geen secondelijm gebruikt, waar dat wel een bekend probleem bij is, maar een NOCH Hin- & Weg. Die NOCH lijm heeft niet direct mijn voorkeur omdat het nogal wat plakkerige troep achterlaat. Dan zou ik nog eerder naar de fotolijm grijpen. Maar als je toch niet elke keer de poppetjes laat in- en uitstappen werkt Kristal Klear of houtlijm net zo goed.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

@citaat @citaat
Hoi Freek,

Deze reizigers gaan allemaal in een en dezelfde stam zitten, dit is voor 5 plan E rijtuigen.
Ondertussen zitten de eerste op hun plek in het rijtuig, nog ff geen tijd gehad om de foto's te uploaden.

@citaat
Hoi Johan,

Ik gebruik inderdaad de Noch Hin en weg lijm, ik ben het met jou eens dat het een kleverig goedje is.
Als hij op is zal ik het weer eens met houtlijm proberen.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Ik lijm ze met Revell plastic lijm, gaat ook prima.

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

Ik lijm ze met de hobby lijm van de action, doe een beetje op een (uit vietnam) meegenomen suas schaaltje en dan met een houten stokje op het poppetje

werkt ook prima en geen last aan aangeslagen ramen

GR Ed
Forum Moderator

@citaat @citaat
Hoi Martin,
Deze lijm heb ik in het begin ook gebruikt en zoals jij aangeeft werkt die prima, wel minimaal een dag wachten met het rijtuig te sluiten i.v.m. het uitdampen.

@citaat 
Hoi Ed,
De hobby lijm van de AC-tion ken ik niet, al zou het mij niet verbazen als Saskia die ergens in haar voorraad heeft staan  :)
Hier zal ik eens naar kijken.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Ik heb weer een hoop over lijm geleerd!  :D

Henk
Forum Moderator

@citaat
Je bent nooit te oud om te leren Henk  :D

Ik ben bezig om de plan E rijtuigen in te richten en van verlichting te voorzien, 4 stuks klaar nog twee te gaan.

Mvg, 

Peter Degeluidsman

Märklin fahren-ärger sparen

Flink, snel en goed bezig met de preisigers in de rijtuigen, Peter  :thumbup:
Hopelijk vinden die het niet erg dat ze nergens uit kunnen stappen  O:-D

Grtz Tony

Citaat van: Tony op zaterdag 24 mei 2025, 21:48:00Hopelijk vinden die het niet erg dat ze nergens uit kunnen stappen
Ach, het zullen wel politici zijn, vastgeplakt aan hun zetel....  :P
Forum Moderator

Hallo allemaal,

@citaat @citaat
Hoi Tony,
Het was wel een paar uurtjes werk om al die gasten op hun plekje te krijgen, en nee ze vinden het niet erg om de hele tijd door Doorstede heen te rijden  :)

@citaat
Hoi Ermin,
In de rijtuigen zit van alles door elkaar, het is een doorsnede van de bevolking  :P

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 17 mei 2025, 08:46:21Hallo allemaal,

@Hanzi
Jij vroeg je laatst af waarom de banken voor de ramen stonden, ik heb toen geantwoord dat ik dat bij andere rijtuigen ook wel had gezien.

In een van mijn Plan E rijtuigen zat vanaf fabriek al een interieur gemonteerd, ook hier zie je dit terug en heb ik er wat foto's van genomen.
Of het 100% klopt met de werkelijkheid weet ik niet.

Als je wilt weten hoe de banken stonden in NS-rijtuigen, dan is er altijd de onvolprezen site van Martijn Haman.
https://www.martijnhaman.nl/
Mooi werk Peter, maar toch een vraagje, is dat de Peking express? het zijn blijkbaar allemaal chinezen in uw rijtuigen... Ik dacht dat ze in Nederland allemaal blond waren :-)
Met blauwe ogen.

groetjes uit beetje krom
opa cees
Forum Moderator

Citaat van: henkv op maandag 26 mei 2025, 08:47:57Als je wilt weten hoe de banken stonden in NS-rijtuigen, dan is er altijd de onvolprezen site van Martijn Haman.
https://www.martijnhaman.nl/
Hoi Henk,
Bedankt voor de interessante link  :thumbup: :thumbup:

Citaat van: PatcheTrain op maandag 26 mei 2025, 10:23:48Mooi werk Peter, maar toch een vraagje, is dat de Peking express? het zijn blijkbaar allemaal chinezen in uw rijtuigen... Ik dacht dat ze in Nederland allemaal blond waren :-)
Hoi Patrick,
Nee dit is niet de Peking express, dit zijn toeristen die een dagje naar Amsterdam gaan  :P

Citaat van: cees52 op maandag 26 mei 2025, 10:58:42Met blauwe ogen.

groetjes uit beetje krom
opa cees
Hoi Cees,
Geen idee welke kleur ogen ze hebben, dat valt trouwens toch niet op in de rijtuigen  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Mijn stam Plan E rijtuigen is voorzien van interieurs, reizigers en verlichting.
Een tijdje geleden waren de digikeijs ledstrips in de aanbieding en die heb ik er 6 gekocht voor dit project.

In dit originele rijtuig ( incl. interieur ) dient de oude verlichting nog verwijderd te worden.

De ledstrips hebben de mogelijkheid om een buffer condensator te plaatsen, dit doe ik natuurlijk. Omdat de strip uit twee gedeeltes bestaat komen er per rijtuig twee condensators in.

De gehele stam krijgt een sleper, de massa komt van de rijtuigen zelf, omdat hier geen stroomvoerende koppelingen in passen plaats ik aan de bovenkant van de ledstrip een mini connector.

De ledstrip komt in de metalen strips te liggen op dubbelzijdige tape, links zie je de aansluiting voor het volgende rijtuig zitten.

Het eerste rijtuig is klaar, dak erop en de verlichting testen.

Dit smaakt naar meer, nu zijn de rijtuigen aan de beurt die een nieuw interieur krijgen.

Om de interieurs te plaatsen moet de metalen strip iets omhoog gebogen worden, aan de linkerkant staat hij ophoog rechts is alweer in de originele staat.

Strip erin en testen.

Elektrische gekoppeld.

Even wat foto's zonder dak, nu kun je duidelijk zien hoe de wagons gekoppeld zijn.

De gehele stam is klaar voor gebruik en mag weer meerijden in de dienstregeling.

Voor de 3D printer zijn weer een paar kleuren binnen gekomen en een doosjes swatches, eigenlijk dus een kleuren waaier  ;) 

Mvg,

Peter Degeluidsman
Prachtig gedaan... hoe doe je het toch allemaal?!   :thumbup: :thumbup:
 B) Nou Peter, dat heb je allemaal maar weer mooi voor elkaar weten te knutselen, petje af, netjes gewerkt. :thumbup:
En mooie en duidelijke fotoreportage. :thumbup:

Citaat van: Degeluidsman op donderdag 15 mei 2025, 19:56:19Als ik de kleurenwaaier heb kunnen bemachtigen zal ik er zo'n kastje voor printen  >:-D
:mrgreen: En leuk dat je de kleuren swatches ook hebt, maar ik zal je niet aan je belofte houden, je hebt wel wat beters te doen. O:-D
knap gedaan maar je had ze toch ook tussen de voertuigen met stekkers kunnen verbinden,

mvg,
Michel
inderdaad petje af.  :thumbup:
Dag Peter,

Mooi gedaan.  :thumbup:

Henk
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: hermanvk op vrijdag 30 mei 2025, 15:47:32Prachtig gedaan... hoe doe je het toch allemaal?!  :thumbup: :thumbup:
Hoi Herman,
Hoe ik het doe laat ik toch met een paar foto's zien  ;)
Het zit een beetje in mijn hoofd hoe ik het wil aanpakken en dan is het beginnen en kijken waar ik tegenaan loop, zo kwam ik er al snel achter dat het vastzetten van de interieurs makkelijker kon met een druppeltje hete lijm.

Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 30 mei 2025, 16:13:52B) Nou Peter, dat heb je allemaal maar weer mooi voor elkaar weten te knutselen, petje af, netjes gewerkt. :thumbup:
En mooie en duidelijke fotoreportage. :thumbup:

:mrgreen: En leuk dat je de kleuren swatches ook hebt, maar ik zal je niet aan je belofte houden, je hebt wel wat beters te doen. O:-D
Hoi Dirk-Jan,
Ik pruts ook maar een beetje aan hoor, erg leuk om te doen.
Deze zeer oude rijtuigen kunnen er weer jaren tegen.

Ik voel toch wel een beetje druk op mijn schouders over het kastje voor de kleurenwaaier  :P
Toen ik ging kijken wat er allemaal te printen is voor deze kleurenwaaier kwam ik veel verschillende ontwerpen tegen, ik heb niet voor het kastje gekozen maar een andere manier om de kleuren overzichtelijk te bekijken.
De printer is vanmorgen aan het werk gezet, dus ik kan nog even niets laten zien.

Citaat van: ramdani op vrijdag 30 mei 2025, 17:02:57knap gedaan maar je had ze toch ook tussen de voertuigen met stekkers kunnen verbinden,

mvg,
Michel
Hoi Michel,
Dat had zeker ook gekund, maar ik vond dit een nettere oplossing. Nu zie je alleen maar een draadje lopen tussen de rijtuigen en zo valt het het minste op.
De stam gaat nooit van de baan dus het is een keer het dak open maken, koppelen en het dak weer sluiten.

Citaat van: Rudibeer op vrijdag 30 mei 2025, 17:12:30inderdaad petje af.  :thumbup:
Hoi Ruud,
Zet je petje maar weer op hoor  :)
Ik kijk altijd met veel bewondering naar jou scenery, dat staat bij mij nog in de kinderschoenen  :)

Citaat van: Trainhenk op vrijdag 30 mei 2025, 19:47:39Dag Peter,

Mooi gedaan.  :thumbup:

Henk
Hoi Henk,
Dat prutsen gaat mij redelijk af, de stam is nu versie 2.0 en kan/mag nog jaren mee rijden op de baan.
Het geheel is zeker 50 jaar oud, de loc hoor je van ver aankomen rijden ( eigenlijk de voorloper van de sound loc's ) maar daar kan ik heerlijk van genieten.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Zo zeg, die oude blikken rijtuigen zien er ineens een stuk aantrekkelijker uit. Gaaf gedaan Peter.  :thumbup:  :thumbup:
Forum Moderator

@citaat
Ik ben ook blij met het resultaat Martin, ik schreef het net al versie 2.0  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Weer ideetjes gekregen door jouw inventiviteit Peter  :thumbup:
Hoi Naamgenoot, je blijft een bron van inspiratie! Gr. Peter
Forum Moderator

Hallo allemaal,

@citaat @citaat
Hoi Wim, 
Leuk dat ik jou weer aan een ideetje geholpen heb  :thumbup: ik ben wel benieuwd welke dat is  :)

@citaat
Hoi Peter,
Ik zit hier te blozen, maar erg fijn om te lezen  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Mooie prestaties allemaal Peter en ziet er goed uit allemaal. :thumbup:
Groet,

Theo.
Forum Moderator

@citaat
Dankjewel Theo  :thumbup: :thumbup:
Als afsluiting wil ik van de week nog een filmpje maken van de stam in een avond setting.

Mvg,

Peter Degeluidsman
 @citaat Peter: plaatsen condensator ( tegen flikkeren ) en gebruik van een kabeltje en "stekker" als je geen stroomdoorvoerende koppelingen kan plaatsen 👌
Forum Moderator

Hallo allemaal,

@citaat
Hoi Wim,
Duidelijk verhaal  :) de condensators hoorde bij deze ledstrips, dus ik hoefde ze er alleen maar op te solderen.
Dit kun je ook met leds vanaf de rol doen bv, maar let wel op dat je de strip met gelijkstroom ( DC ) aansluit.
Als je de baanspanning aansluit op een gelijkrichter komt er aan de achterkant gelijkstroom uit, de condensator heeft een + en - aansluiting hier moet je dus wel even op letten.

Die stekker verbinding tussen de rijtuigen is erg makkelijk toe te passen, zowel in als buiten het rijtuig. Ik heb een 1 polige stekker gebruikt maar 2 of 3 polig is ook mogelijk.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-
Forum Moderator

Re: De baan van een geluidsman-
Hallo allemaal,

Vandaag eens contact gezocht met de leverancier van mijn Martinair koploper, hij is nu een maandje weg en ik was benieuwd wat de status was.
Het blijkt dat hij opgestuurd is naar Marklin en nog niet terug was.
Nu ben ik vergeten te vragen of dat hier in Nederland was of dat hij naar Duitsland gestuurd is.

Mijn vraag repareren ze ook in Nederland of gaan reparaties altijd naar Duitsland?
Wat is de gemiddelde reparatie tijd?
Ik hoor het graag.

Mvg,

Peter Degeluidsman