Nieuws:

Er zijn nog ENKELE 3railforum kalenders 2025 te koop! Bestel hem nu het nog kan in de Stichting 3rail Webshop!

De baan van een geluidsman- Wij wensen jullie.......................................

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Re: De baan van een geluidsman-
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Re: De baan van een geluidsman-
Hallo allemaal,

Door drukte op het werk en thuis kan het soms even duren voordat ik reageer, nu zit ik weer op de zolder voor mijn pc  :)

Citaat van: Hanzi op donderdag 07 september 2023, 06:17:16Motor uit de achterste schroeven (of aandrijving loskoppelen) is het eenvoudigst.
Dat zou een oplossing zijn Hans, maar ook zonde want nu heb ik twee motoren die de trein aandrijven.
Het zou gewoon moeten kunnen werken op deze manier.

Citaat van: flyerman op donderdag 07 september 2023, 07:51:01Nee hoor, de decoders hebben een trim instelling voor zowel voor als achteruit.

Eerst beide locs goed ijken, dan achter elkaar laten rijden en met de trim setting op elkaar afstemmen.

1 loc niets aan doen, en de andere dus bijregelen.

Ik heb ook zo'n dubbel tractie rijden en heb er geen enkel probleem ermee.

Wat ook een issue kan zijn, zijn de koppelingen, de locs van Roco en ACME zijn redelijk kort gekoppeld. De koppeling verdwijnt vrij ver onder de loc, en de nem schacht is korter dan de koppeling die er in steekt waardoor bij het duwen de koppeling er in schuift en de loc tegen de wagon komt. Het gaat uiteraard over de achterste loc.
Ik heb dat opgelost door een nem schacht te halveren en die eerst over de koppeling geschoven voordat deze in de loc werd gezet.
Dan verschuift de koppeling niet meer.
Met de jou omschreven manier heb ik het ook geprobeerd Martin, de trim een stapje hoger zetten van een loc maar die stap is dan te groot.
Ik zou eigenlijk nog een tussen stap nodig hebben.
Ik zal vandaag de stam weer eens ontdoen van de rijtuigen en het opnieuw uitproberen, als het jou lukt zou het hier toch ook mogelijk moeten zijn.

Citaat van: loc1200 op donderdag 07 september 2023, 09:47:23Mooi gezicht, die trek-duw trein. Heb het materieel ook (van Marklin), maar nog nooit uitgeprobeerd.

Mvg
Marcel
Het is net als in het echt Marcel, een leuk gezicht als het voorbij komt rijden.

Citaat van: Barry1972 op donderdag 07 september 2023, 18:55:24Het zou wel fijn zijn als een fabrikant hier mee komt, Dus een loc en een dummy zeg maar....
Ik zou het wel aanschaffen  :thumbup:

Een loc kopen om de motor niet te gebruiken tja, dat is op meerdere manieren zonde..
(Gewicht,prijs,antislip bandjes enz..)
En al kun je 2 locs netjes afstemmen op elkaar, het is niet nodig en maakt het onnodig duurder, dus laat maar komen zo een setje om deze bijzondere Nederlandse combinatie te laten rijden 👍🏻😊

Super leuk toch?
Kan ook nog eens met meerdere variaties aan locs dacht ik, soms hangt er ook een geel blauwe en een groen grijze in deze combinatie dacht ik (even snel en simpel gezegd)
Ik denk niet dat we dit van de fabrikant kunnen verwachten Barry, ze verkopen het liefste een soort loc met alle toeters en bellen erop en eraan.
In het verleden zijn er wel dummy loc's geweest maar die zijn op een hand te tellen.
In beide loc's zit nu een Esu loksound V5 hierdoor wordt het nog realistischer, ook de verlichting op de juiste manier schakelen is nu simpel te doen, dat wordt bij een dummy ook wat lastig bedenk ik me nu.

Citaat van: Freek op donderdag 07 september 2023, 21:22:08Ik verbaas me er over dat er zo weinig keus is in dummies. Zo kan je een trek-trek combinatie zonder problemen maken, maar ook een loc in opzending mee geven. Desnoods als herinnering op het nachtkastje. (o.i.d.)
Weliswaar zal die markt niet zo groot zijn (dat is de markt voor stuurrijtuigen ook niet) maar toch ........
Ik denk dat het niet echt lonend is Freek, als je de verlichting en eventueel sound wilt gebruiken is het enige verschil nog de motor en die kost voor tante M natuurlijk zeer weinig geld.

Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 08 september 2023, 04:10:49Het is voor een fabrikant waarschijnlijk niet interressant genoeg om dummy loks op de markt te zetten.

Wanneer je twee dezelfde loks koopt heb je natuurlijk het nadeel dat beide dezelfde nummers hebben, ook daar is weinig keus in. Nu kan een loknummer vrij eenvoudig gewijzigd worden met een decal setje maar ook dat is voor diverse personen niet een optie. Jammer maar helaas. Het voordeel van twee complete locs kopen is wel dat je meteen reservedelen hebt wat, in het geval van Märklin met zijn belabberde kwaliteit en service in deze (vervangingsdelen zijn eerder uitverkocht dan het product zelf) toch weer een groot voordeel is.
Het is maar hoe je het bekijkt en de consument kijkt, over het algemeen, alleen maar naar de prijs. Het moet zo goedkoop mogelijk zijn, wat natuurlijk haaks staat op het oogmerk van de fabrikant. Winst, liefst veel, maken
Het zijn beiden Marklin modellen Henk, en deze hebben ook ieder een ander nummer dus omnummeren is bij mij niet van toepassing.
Uit mijn hoofd zijn het de 9 en 12 uit de serie.

Citaat van: ramdani op vrijdag 08 september 2023, 14:11:40tante M heeft toch een paar sets met loc en dummy uitgebracht, en toen kloegen de mensen erover dat ze juist de loc wilden hebben...

mvg,
Michel
Het blijft ook lastig om het iedereen naar de zin te maken Michel, zoveel mensen zoveel wensen  :)

Citaat van: Freek op vrijdag 08 september 2023, 18:54:16Yep, Marklin 37620. 1 x 6400 met en 1 x zonder motor. Als er lieden waren die graag 2 x 6400 hadden willen hebben, hadden ze gewoon 2 met motor moeten kopen. Of in die ene 6400 een motor met aandrijving bouwen.

Atlas had volgens mij ook ooit dummies, o.a. de 1200. Roco 44984 (Mat '24 motorwagen) is ook een dummy. Maar ik denk dat de wensen wel wat groter zijn dan wat ik hier op noem..
De dubbele 6400 loc's hadden inderdaad maar een motor aan boord, de ruimte in de dummy versie was bedoeld voor o.a. de luidspreker Freek.
Echter heb ik hier een enkele 6400 rond rijden die is tijdens de beurs in Rijswijk door John omgebouwd naar een sound versie.
Dat is mm. werk maar prima gelukt.

Citaat van: Looney Tunes op vrijdag 08 september 2023, 20:19:50Dat was denk ik ook omdat Marklin ruimte nodig had voor de speaker. Om alles in 1 loc te bouwen was voor hun mogelijk een te grote uitdaging. :D  O:-D

Leuk om de treinstellen na de ombouw op je baan te zien rijden Peter. Komt meer tot z'n recht dan op een testspoortje hier. B)
Ik ben er ook erg blij mee John, op dit moment staan ze even naast de baan omdat een van de treinstellen een kapotte motor lijkt te hebben, in ieder geval had deze bijna geen tractie en de ASB zitten er allemaal op.
Ik heb nog geen tijd gehad om het goed uit te zoeken.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- gelijk laten rijden van 2 Traxx loc's
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Ik ben bezig om beiden Traxx loc's exact gelijk te laten rijden.
Mijn methode is als volgt:

Bij de buffers van de eerste loc ( achterzijde ) begint een rolmaat, op precies 20cm. afstand zitten de voorste buffers van de tweede loc.
Ik laat ze steeds 1 rondje over het maaiveld rijden aangestuurd door koploper.

Als ik de trim ( reverse ) rij nu achteruit op 130 heb staan wordt de afstand tussen de buffers na een rondje rijden langer namelijk 28.5 cm. of te wel de afstand wordt groter met 8,5 cm.

Doe ik hetzelfde maar nu de trim op 131 is de afstand 17 cm.

Trim waarde 130 is dus te langzaam en trim waarde 131 te snel.

Ik zou dus een tussenstap nodig hebben maar die is er niet, is er niet, wat zou ik nu kunnen proberen om steeds op de buffer afstand van 20 cm. te komen?

Jullie tips hoor ik graag.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 09 september 2023, 09:58:20
Citaat van: Hanzi op donderdag 07 september 2023, 06:17:16Motor uit de achterste schroeven (of aandrijving loskoppelen) is het eenvoudigst.
Dat zou een oplossing zijn Hans, maar ook zonde want nu heb ik twee motoren die de trein aandrijven.
Het zou gewoon moeten kunnen werken op deze manier.
Mvg, Peter Degeluidsman
Dat van mij is ook meer de WOSA-methode,  Peter; werkt altijd, ook analoog ;) .

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 09 september 2023, 12:04:41Hallo allemaal,

Ik ben bezig om beiden Traxx loc's exact gelijk te laten rijden.
Mijn methode is als volgt:
....

Jullie tips hoor ik graag.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Wat als je de andere lok trimt, zit er dan hetzelfde verschil tussen? Of kom je dan wel goed uit?

Groeten,
Ragoem
Forum Moderator

@citaat
Dat heb ik ( nog ) niet geprobeerd Ragoem.

Helaas heb ik vanmiddag tijdens het rijden een kleine aanpassing in koploper gedaan en daarna een crash gehad  :-( :-( :-(
Van de 90 treinen stonden er ineens nog maar zo'n 40 op de baan volgens koploper??
Gelukkig maak ik automatisch een back-up waardoor ik alle loc's weer in mijn loc database heb staan maar alles staat nu dwars door elkaar heen.

De treinen in het bovenste schaduwstation staan weer op hun plaats maar er is nog een hoop werk aan de winkel om alles weer terug te plaatsen.

De hobbytijd voor vandaag ( en eigenlijk ook morgen ) zit erop, nu eerst naar de straat BBQ.
Morgen heb ik andere verplichtingen, maar denk dat ik vroeg opsta om hier een beetje orde op zaken te stellen voordat ik voor Saskia aan de slag ga.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Dat schijnt 1 op 1, in het echt dus, ook wel eens voor te komen. Gelukkig had je een goede back up en ........... een overzicht waar wat staat (dat ontbreekt na zo'n storing in het echt er ook aan).
Wat er allemaal kan gebeuren als je gelijkloop tussen twee locs wil. (weliswaar kwam het door een aanpassing die er niets mee te maken had)
Het is allemaal wat!

Heb een smakelijke BBQ en voor morgenochtend veel succes.
Forum Moderator

@citaat
Het klopt als een bus Freek, alles staat op een andere plaats en aan mij de schone taak om alles weer op hun plek te zetten.

Het had niets met de Traxx loc's te maken, die had ik even aan de kant gezet en was lekker een uurtje met de treinen aan het rijden, na een kleine aanpassing in koploper ging het fout en het programma stond vast.

Het komt allemaal wel weer goed, alleen het kost wat tijd en dat hoort ook bij de hobby  :)

De BBQ was heerlijk en gezellig.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Ondertussen staat zo'n 75%van de treinen weer op de juiste plaats, morgen hoop ik de rest te doen en daarna weer rustig opstarten en kijken of alles goed gaat.
Merkte al dat sommige loc's de andere kant op reden en dat is niet de bedoeling  :)
Voor nu is het mooi geweest, ff control Alt Delete.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Hoi Peter,

Vervelend zo'n crash en maar goed dat je een backup hebt.

Maar handmatig de treinen een keertje verplaatsen is toch ook wel leuk?

Ik hoop dat je snel weer alles op zijn plaats hebt.

Henk
Forum Moderator

@citaat 
Hoi Henk en alle anderen,
Het is zeker vervelend en ik hoop dat het niet te vaak voor komt  ;)
De treinen rij ik niet naar een andere plaats maar vertel koploper in welk blok een bepaalde trein staat, ook dat is een behoorlijke klus.
Ondertussen staan ze allemaal weer op hun juiste plaats en zou er in principe weer gereden kunnen worden.
Ik ben net thuis uit mijn werk en mijn lampje is een beetje uit, misschien straks nog even naar zolder maar dan moet ik wel meer energie hebben.

De back-up wordt gelukkig automatisch gemaakt zodra ik koploper uitzet, deze zet hij dan op de harde schijf, ook maak ik regelmatig back-up's op twee usb sticks altijd handig voor het geval de harde schijf de geest geeft.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Een powerpack niks voor jou?
Lekker aan het stoeien met koploper dus. Ach het houd je van de straat, daar haal je toch alleen maar kattekwaad uit, of was dat nou die ander? Vergeetachtigheid.

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

Omgerekend van 1:87 naar de werkelijkheid, hebben zeg maar ongeveer, de treinen 2 dagen maal 87 , best wel even stil gestaan hahaha

Het is een hobby hè,  :thumbup:
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 13 september 2023, 17:13:26Een powerpack niks voor jou?
Lekker aan het stoeien met koploper dus. Ach het houd je van de straat, daar haal je toch alleen maar kattekwaad uit, of was dat nou die ander? Vergeetachtigheid.
Hoi Henk,
Een powerpack? die ken ik enkel van Esu om in loc's te bouwen.
Vanavond na het opstarten van koploper eerst de instelling gedaan waar het de vorige keer fout ging, ook nu liep de boel in het honderd, omdat de treinen nog niet gereden hadden was het terug lezen dan de database een fluitje van een cent.

De treinen hebben vanavond gereden en dat werkte weer als vanouds  :favorite:

Citaat van: Barry1972 op woensdag 13 september 2023, 18:27:44Omgerekend van 1:87 naar de werkelijkheid, hebben zeg maar ongeveer, de treinen 2 dagen maal 87 , best wel even stil gestaan hahaha

Het is een hobby hè,  :thumbup:
Hoi Barry,
Tja soms gebeuren die dingen en dat hoort allemaal bij de hobby, als zou ik hier geen hobby van willen maken als je begrijp wat bedoel  :)
Maar goed de boel staat weer op hun plaats, rijden zal pas na het weekend worden i.v.m. met onze trip naar de open dagen bij Marklin.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- GMW weekend kan beginnen.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Normaal gesproken spreken de mannen van de Duurstede Group® op donderdagavond af, dit keer slaan we over en gaan vroeg naar bed want het GMW ( grote mannen weekend ) staat voor de deur.

Morgenochtend vroeg vertrekken we naar Göppingen voor de opendagen van Marklin en de IMA, heerlijk een weekend met gelijkgestemden op pad en genieten van zowel groot als modelspoor.

Het is niet de eerste keer dat we hierheen gaan maar we kijken er al tijden naar uit.

Het gelijk afstellen van de Traxx loc's moet nog even wachten.

Vandaag is er weer een leuke uitbreiding voor mijn kalktrein binnen gekomen, de gehele stam bestaat nu uit 26 wagons en er is nog ruimte voor 3 a 4 extra wagons.
Het betreft de Marklin 46250 set, ondanks dat deze al vele jaren oud is zitten de wagons nieuw in doos  :)

Ik ben erg blij met deze twee prachtige wagons, het GMW weekend begint in ieder geval goed.
Natuurlijk zal ik met een aantal leuke foto's terug komen en jullie hiervan mee laten genieten.

Mvg,

Peter Degeluidsman
 :) Dat is een leuk vooruitzicht. Veel plezier daar met de grote mannen.
 :o) Gaan jullie dan ook met een grote auto? :D
Forum Moderator

@citaat
We gaan met een ID3 dus onderweg nog even aan de stekker  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Veel plezier Peter (en de andere leden van de Duurstede Group®

Henk
Gelukkig loopt alles weer als vanouds. Mooi setje kalkwagans erbij. En gelijk heb je Peter, die traxen kunnen wel even wachten, eerst een fraaie uitstapje maken. Veel plezier toegewenst.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Veel plezier met het GMW! We wachten het verslag en de foto's ongeduldig af ;) .
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Gisteren een leuke dag gehad, goed weer en het was redelijk rustig.

Na een heerlijke nacht zo ontbijten en verder met onze tour.

Gisteren al bij de fabriek, museum en het station geweest, vandaag staan eerst de andere locaties op het programma en daarna zien we wel.

Mvg,

Peter Degeluidsman

zonder fantasie ook geen creativiteit

Veel plezier mannen. Doe het rustig aan met het bier en de Bratwurst...   B)

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat waarom?

zonder fantasie ook geen creativiteit

@citaat Ik heb niet gezegd dat je géén bier mag drinken of Bratwurst mag eten. Je moet natuurlijk niet overdrijven met het nuttigen van die lekkernijen.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Gisteren de 2e dag gehad en we hebben ons weer prima vermaakt, nu was het een stuk drukker.
Toen wij vrijdag middag bij de fabriek aan kwamen konden we zo doorlopen en op ons gemak kijken, op zaterdag stond er een lange rij buiten de fabriek.
Ik heb een hoop foto's gemaakt van onze trip die ik eerst moet uitzoeken of ze wel geschrikt zijn voor publicatie  :D

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Heel veel plezier gewenst bij Marklin  :D

Super leuk,ik moet er ook eens echt naar toe, en super benieuwd weer naar de plaatjes  :)
Forum Moderator

@citaat
Erg leuk om heen te gaan Barry, ik zou ( als ik jou was ) gaan als ook de IMA erbij is, dan is er veel meer te beleven.
Deze dagen en de IMA worden eens in de 2 jaar georganiseerd altijd halverwege september, dus dit kan je alvast in je agenda zetten.

Ik hoop binnenkort de eerste beelden online te zetten van ons uitje, nog even geduld a.u.b.  :)

@citaat @citaat
Dat is helemaal goed gekomen Jan Willem  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Bedankt voor de tip Peter, ik weet niet ima is ga ik opzoeken, dan best hotel boeken en 2 dagen gaan?
En dat is dan volgend jaar weer?
Forum Moderator

Volgend jaar is er geen IMA bij Barry dat is pas in 2025.

Hier de link Marklin en IMA dagen

Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: De baan van een geluidsman- verslag Marklin en IMA dagen 2023 deel 1.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Ook dit jaar zijn Sander, Aad en ik naar de Marklin dagen en IMA in Göppingen geweest, een tweejaarlijks tripje waar we weer met plezier op terugkijken.
Ik heb de nodige foto's gemaakt waarvan ik een groot deel hier zal laten zien, omdat het nogal veel werk is zal ik onze reis in meerdere delen plaatsen.

Donderdagnacht rond 4 uur zijn we vertrokken, voor de eerste keer reden we elektrisch en Sander had goed uitgezocht waar we onze auto even aan de stekker moesten hangen.
Onze eerste stop was bij een broodjes zaak waar we heerlijk ontbeten hebben.
De stop erna was bij een winkelcentrum waar we weer even de benen konden trekken terwijl de auto weer geladen werd.

Hier kwam de eerste trein in beeld  :)

Deze treinbaan had ik graag meegenomen voor mijn kleinkinderen, leuk voor in de tuin.
Hierna kwamen we bij Aad zijn favoriete winkel met bijpassende naam  >:-D

De auto was weer volgeladen en wij konden onze reis vervolgen naar Göppingen, we zijn eerst naar het hotel gereden om in te checken en daarna door naar de fabriek.
Het pand is geweldig opgeknapt en wij stapten eerst de winkel binnen die volstaan met treinen, de koploper waar wel het een en ander om te doen is.
Ook dit model was niet helemaal strak.

Nadat we een tijdje in de winkel rondgekeken hadden zijn we naar het binnen terrein gegaan, hier staat een tent opgesteld waar de aanbiedingen verkocht worden, dit zijn modellen waar iets aan kan markeren.

Aan de linkerkant is een LGB baan gebouwd.

Zoals gezegd ziet het pand er fris uit.

De BR44 is niet te missen, wat een beauty.

In Duitsland rijd deze prachtige combinatie rond, ik ben benieuwd of deze vrachtwagen ook in Nederland al gezien is.

Op een bankje kwamen we Kees en Harald tegen die even zaten uit te rusten van alle indrukken, hierna zijn we de fabriek ingegaan, er stond totaal geen rij en we konden zo doorlopen.
De foto's spreken voor zich.

Toen kwamen we langs een grote ruimte waar we helaas niet naar binnen mochten.

iets met 3D

In de kratten zitten metalen kappen, bizar om te zien hoeveel er alleen op deze afdeling al staan.

Hier staat voor een klein kapitaal.

Mijn reisgenoten zwaar onder de indruk.

Hier de Gouden zuurflessen, deze wagon komt binnenkort uit.

In deze ruimte worden de metalen kappen in diverse baden gehangen, ook hier weer kratten vol met toekomstige loc's.

De volgende afdeling was het persen van kunststof delen.

Ook werden er kunststof glazen met het Marklin logo uitgedeeld, hier professioneel gepresenteerd door Sander  :) 

Tot zover het eerste deel van onze trip, ik hoop dat jullie het leuk vinden en naar meer smaakt.
Wanneer deel 2 online komt? mijn tijd is erg schaars op dit moment maar wordt zeker vervolgd.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
gaaf hoor en een leuk verslag met veel mooie foto's  :thumbup:
Prachtige foto's Peter en met een mooi verslag erbij. En ja, dat smaakt naar meer. heel interessant om te zien over wat voor machines ze beschikken om modeltreinen te maken. Ik neem aan dat de fabricage van het railassortiment wel in het vervolg aan de orde komt.
 :) Mooie en uitgebreide reportage en dan is het nog maar deel 1. :thumbup:
 B) Die BR44 in de "verpakking" is een plaatje om te zien. :o)  Zou ik die ook zo kunnen bestellen en dan laten afleveren door Post NL? >:-D
En ondertussen ben ik wel benieuwd hoe de KLM koploper het er van afbrengt hoewel ik de NS versie in de winkel heb gezien en nauwelijks kan zien dat de bak krom is.
Ik moest echt heel goed kijken en leek inderdaad wel wat te zien, maar het kan van exemplaar tot exemplaar natuurlijk schelen. :roll:
En leuk voor die klier dat jullie hem toch weer meegenomen hebben en niet achter gelaten hebben voor een knipbeurt. :-)
Forum Moderator

@citaat @citaat @citaat
@citaat @citaat
@citaat

Bedankt voor de leuke reactie mannen en de vele waarderingen   :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Rails wordt in een andere fabriek gemaakt Freek, dus dat zal niet in deel 2 zitten helaas.

De koplopers is een verhaal op zich Dirk-Jan, maar dat zal je wel gelezen hebben, In zat te wachten op de KLM versie maar zoals het er nu uitziet gaat hij dit jaar niet meer komen.
Nu heb ik in Göppingen een treinstel zien staan en rijden waar ik  :favorite: van kreeg, daar ga ik nu naar op zoek.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Nou dat was weer eens een leuk verslag Peter, Tx ervoor
Forum Moderator

@citaat
Dankjewel Wim, altijd leuk om te lezen dat deze verslagen in de smaak vallen.

Dit was deel 1 en ik ga mijn best doen om vandaag weer een gedeelte online te zetten.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- verslag Marklin en IMA dagen 2023 deel 2.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

We gaan verder met deel 2 van onze reis naar Göppingen, we zijn nog in de fabriek en deze dame spuit de bovenkant van de rijtuigen die links van de machine afgebeeld staan.

Aan de andere kant staat een vitrine met losse kappen erin, op de 2e foto kun je goed zien hoe de Disney loc tot stand is gekomen.

In deze krat staan alleen al 105 stuks van een stukje cabine en de kratjes staan in grote getalen opgesteld, ben wel benieuwd welke aantallen er nu daadwerkelijk van deze stoomloc gemaakt worden.

Helaas is de foto niet helemaal scherm, maar in deze machine worden de kappen getamponneerd.

Deze had ik graag meegenomen  :) 

Hier zijn de ruituigen weer waarvan een paar foto's geleden het dak is gespoten, wat er precies in deze machine gebeurd weet ik helaas niet.

Had ik al iets verteld over de grote hoeveelheid kratjes   :)

Deze lange machine maakt allemaal kleine onderdelen, er staan meerdere van deze machines op een rij.

Een verdieping hoger komen alle onderdelen samen en deze dames zetten ieder een gedeelte in elkaar en geeft dat door een de volgende dame die ook weer iets monteert.

Er staan voldoende halffabricaten klaar.

Dit blijft een indrukwekkend gezicht, vele handen maken ligt werk.

Op deze ronde tafel worden de gemonteerde kappen gelegd, klaar om afgebouwd te worden.

Dit is de loc die op dit moment geproduceerd wordt.

Als de loc afgebouwd is wordt hij hier getest, hij wordt op de baan gezet en de computer werkt de functies en het rijden af.

Na een inspectie wordt de loc ingepakt en is hij klaar om naar de winkels versleept te worden.

Tot zover deel 2.

Mvg,

Peter Degeluidsman

The meaning of life is to give life meaning!

Hallo Peter,

Bedankt voor het uitgebreide verslag! :thumbup: Weten we weer hoe het er in Göppingen aan toe gaat.

Zo'n verslag scheelt mij dan weer een lange rit diep in de "Heimat".... :P

Ik deel de mening van Marcel hoor. Met zo'n gedetailleerd verslag hoef ik geen trip naar Goppingen te maken, maar volgend jaar ga ik dat toch wel eens doen hoor

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Peter en reisgenoten,

Bij zoveel mensen op het Marklin terrein jullie toch tegengekomen bij een rustmoment van ons.
Leuke en interessant verslag, ook wij hebben dit allemaal bekeken en gefotografeerd.
Na bijna twee weken (eerst naar Munchen) onderweg te zijn geweest zijn we nu ff aan het "bijkomen".

groet
Harald en vast ook van Cees.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Narwal op zondag 24 september 2023, 18:17:13Hallo Peter,

Bedankt voor het uitgebreide verslag! :thumbup: Weten we weer hoe het er in Göppingen aan toe gaat.

Zo'n verslag scheelt mij dan weer een lange rit diep in de "Heimat".... :P

Hoi Marcel,
Ala dit nog nooit in het echt gezien hebt is een ritje naar Goppingen echt de moeite waard, het blijft indrukwekkend wat er allemaal bij komt kijken om in dit geval een stoomloc in elkaar te zetten.

Citaat van: wimpietje op maandag 25 september 2023, 12:18:12Ik deel de mening van Marcel hoor. Met zo'n gedetailleerd verslag hoef ik geen trip naar Goppingen te maken, maar volgend jaar ga ik dat toch wel eens doen hoor
Hoi Wim,
Als ik jou was zou ik niet volgend jaar gaan maar het jaar erop, dan valt het namelijk weer samen met de IMA, dan is er van alles op spoors gebied te doen daar, ik kom daar in een van de verslagen op terug.

Citaat van: Haradigi op maandag 25 september 2023, 14:31:11Hi Peter en reisgenoten,

Bij zoveel mensen op het Marklin terrein jullie toch tegengekomen bij een rustmoment van ons.
Leuke en interessant verslag, ook wij hebben dit allemaal bekeken en gefotografeerd.
Na bijna twee weken (eerst naar Munchen) onderweg te zijn geweest zijn we nu ff aan het "bijkomen".

groet

Hoi Harald en Kees,
Ik heb helaas geen foto van jullie rust moment genomen, maar leuk om jullie daar tegen te komen.
Wij zijn nog meer bekenden tegen gekomen en het valt mij altijd op dat je veel Nederlanders hoort daar.
Kees kwam ik afgelopen zaterdag tegen op een ander evenement en ik hoorde van jullie trip, erg leuk  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Ha die Peter.
Geweldig om via jouw verslag en foto's dit ook weer mee te kunnen maken! :thumbup:
Altijd bijzonder interessant en erg leuk om te zien.
Het is wel geen lopende band maar toch komen de locs aan de "lopende band" door vele handen.
Het verbaasd nij iedere keer weer hoeveel handelingen er verricht moeten worden voor "een paar honderd Euro"! 8o
Weer bedankt voor het mooie verslag en foto's.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Citaat van: Haradigi op maandag 25 september 2023, 14:31:11Leuke en interessant verslag, ook wij hebben dit allemaal bekeken en gefotografeerd.

groet

Kom maar op met die foto's Harald ;) !
bedankt voor het verslag, Peter;

mvg,
Michel
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: AlbertJan op dinsdag 26 september 2023, 15:37:33Ha die Peter.
Geweldig om via jouw verslag en foto's dit ook weer mee te kunnen maken! :thumbup:
Altijd bijzonder interessant en erg leuk om te zien.
Het is wel geen lopende band maar toch komen de locs aan de "lopende band" door vele handen.
Het verbaasd nij iedere keer weer hoeveel handelingen er verricht moeten worden voor "een paar honderd Euro"! 8o
Weer bedankt voor het mooie verslag en foto's.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Hoi AlbertJan,
Ik ben het helemaal met je eens, als je ziet hoeveel machines en handen er aan te pas komen om een loc te bouwen en kijkt hoe groot de gebouwen zijn dan is een loc van 4 a 500 euro op zich niet duur. Ook nog eens als je je bedenkt dat de winkeliers er ook een graantje van meepikken.

Het verslag heb ik graag gemaakt en er komt nog meer.

Citaat van: Hanzi op dinsdag 26 september 2023, 19:29:32
Citaat van: Haradigi op maandag 25 september 2023, 14:31:11Leuke en interessant verslag, ook wij hebben dit allemaal bekeken en gefotografeerd.

groet

Kom maar op met die foto's Harald ;) !
Ik ben daar ook wel benieuwd naar Hans, die mannen komen nog eens ergens  :)

Citaat van: ramdani op dinsdag 26 september 2023, 19:47:26bedankt voor het verslag, Peter;

mvg,
Michel
Graag gedaan Michel, het is een hoop werk om te maken maar geeft ook een hoop voldoening.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman- verslag Marklin en IMA dagen 2023 deel 3 museum.

Re: De baan van een geluidsman- verslag Marklin en IMA dagen 2023 deel 3 museum.
Schitterend verslag.
Dankjewel voor het delen Peter  :thumbup:

Ik ken hier in Zeeuws Vlaanderen zulk soort (in werking) fabriekshallen alleen nog van foto's. Die bedrijven er waren er hier in overvloed.
Er werden dan bijvoorbeeld sokken, meubels, of TL starters (Phillips) gemaakt.
Gebouwen staan er nog, andere activiteiten zijn er ook nog , maar niet zoals ze ooit waren.

Niet dat dat beter of slechter is. Ik vind het mooi om te zien.

Forum Moderator

Hallo allemaal,

We gaan verder met deel 3 van onze reis, na het volledige productie proces van een loc gezien te hebben kom je in een ruimte uit waar treinen op diverse banen de meest rare bochten maken om te zien of alles goed in het spoor blijft staan / rijden.
Dit zijn diverse tafels waar mee gewerkt wordt.

In deze baan ligt een nieuw wissel, het was Sander die het ineens zag.

Is hij jullie al opgevallen?
Het gaat om deze wissel.

Er reed een prachtig treinstel overheen met hoge snelheid.

Na deze testbanen lopen we richting het museum, vanaf deze hoogte hadden we een mooi uitzicht over het binnen terrein waar het vrijdag middag niet echt druk was.

Voor het museum dien je €5 te betalen, dat was nieuw maar zeker de moeite waard, ze hebben er iets moois van gemaakt.
De foto's zeggen genoeg.

Vroeger is het ook wel eens fout gegaan met kromme bakken.

En hier begonnen de digitale ontwikkelingen, ik mis er alleen een ECoS tussen  :)

De eerste Koploper

Tot zover de foto's die ik in het museum gemaakt heb, nu zakken we af naar de Marklin modelbaan waar ik erg nieuwsgierig naar was, deze komt aan bod in het volgende deel.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Hallo Peter,

Bedankt voor het prachtige verslag.

Groet Ron.

Niets laat meer sporen na dan een trein.

Hallo Peter,

dit is een heel mooi uitgebreid verslag geworden in combinatie met de vele foto's. Bedankt dat je dit met ons hebt gedeeld :thumbup:.

Weeralom bedankt Peter