Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ha Mooi even wat rijden met lange treinen

Gestart door eddyflame maandag 17 december 2012, 19:29:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ha Mooi even wat rijden met lange treinen
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Ha Mooi even wat rijden met lange treinen
hallo allemaal,

zoals als het er naar uitziet is het over een paar dagen definitief en krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis.
en ook is het dan ook echt voor de laatste keer dat er een andere baan moet worden opgebouwd.

nu heb ik tot nu toe steeds marklin digitaal gereden met de 6021 en een booster.
de beveiliging bestond tot nu toe nog steeds uit de blockstelle steuring van conrad d.m.v. schakelrails
ik rij op de hoofdbaan met c-rails en wil in het schaduwstation met de oude m-rails.

ik krijg in het nieuwe huis de gehele zolder tot mijn beschikking en die is ongeveer 4 bij 6
de precieze maten weet ik nog niet dus daar kan ik nog niet exact een maat aan koppelen.

maar ik weet dat deze baan nu voor een heel lange tijd zal blijven liggen en ik wil dan ook voorbereid zijn op de toekomst.

hoe kan ik dit het beste doen?

ik heb nog wel een wat oudere pc maar weet verder ook niet precies wat ik moet voorbereiden en wat ik het beste kan doen.

welk programma en hoe mijn rails in te delen en voor te bereiden.
vooral omdat het zowel c rails als om m-rails gaat

wie kan mij op weg helpen?

ik heb op dit moment ongeveer 7 digitale loks en de wissels schakel ik nog met de bekende marklin blauwe kastjes met rode en groene knoppen(7209??)
dit geld voor zowel de c- als m-rails wissels

ik weet dat het nogal wat vragen zijn maar ik wil me nu eens goed voorbereiden en voorkomen dat ik later weer alles moet afbreken.

ik heb o.a. het stuk van dolphin(arie) met zijn nieuwe opboouw van zijn stadsbahn goed gelezen en vind zijn nieuwe opzet heel erg interessant

wie kan mij van wijsheid voorzien  voor nu en in de toekomst.

ik moet er wel bij zeggen dat ik geen al te grote beurs heb dus het in kleine stukken moet doen ik kan geen 100derden euro's per maand uitgeven.

ik hoop op wat leuke reacties.
zodra ik de maten weet ga ik aan een baan plan werken ik heb een tijdje geleden het nieuwe programma hier zien groeien en denk daar een leuke eerste opzet mee te maken.
zodra ik de sleutel heb en sávonds zit uit te rusten zal ik met de eerste ideeen beginnen
Re: voor de derde keer in drie jaar een nieuwe baan
Wij zijn niet de experts maar we zouden zeggen met koploper aansturen dat is alvast gratis.De melders kan je zelf maken van de C-rails en kost dan alleen wat draad.De melderkaarten heb je wel nodig en die van ons komen bij http://people.zeelandnet.nl/rosoft/ vandaan.

Als je een baan van 6 bij 4 meter kan leggen wat ongeveer zo groot is als bij ons heb je ook verschillende stroomkringen nodig die door Boosters gevoed worden.We weten uit ervaring dat zo een grote baan dat gewoon nodig heeft.Bij ons doet een Edits Centrale dat.Deze heeft 6 stroomkringen die allemaal in gebruik zijn.Als je wissels al electrisch zijn dan heb je dat alvast gehad.Je hebt wel wisseldecoders nodig.Deze hebben wij van Robin overgenomen. 4 aansluitingen op 1 kaart dus dat kan je dan zo uittellen als je je baanplan klaar hebt.

Blijft nog een centrale over.Wij hebben een IB aangeschaft tweedehands en dit werkt gewoon goed.Koploper stuurt alles aan dus een dure centrale heb je naar onze bescheiden mening niet nodig.

Oh ja en dan "even" Koploper alles invoeren dat het goed werkt.........Dat gaat je geen geld maar wel heel veel geduld kosten.

Maar als je dan zover bent dat je een baan hebt liggen alles werkt naar behoren dan is het een magisch gezicht als de treinen automatisch rijden en doen wat je ingevoerd hebt.Daar genieten wij nog elke keer van.We durven dan ook volmondig zeggen dat het dat allemaal waard is.

Jouw baan wordt nieuw gelegd dat zal al een stuk makkelijker zijn als bij ons.Als alles al in de ballast lig en er uit gekapt moet worden.

Hoop dat je er wat aan hebt.  ;)
Re: voor de derde keer in drie jaar een nieuwe baan
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: voor de derde keer in drie jaar een nieuwe baan
Dankje wel voor de reactie ik ga voor mezelf eens druk aan de slag en een kijken hoe ik alles kan voorbereiden
ik wil nu niet over een nacht ijs gaan

alvast bedankt
Re: voor de derde keer in drie jaar een nieuwe baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: voor de derde keer in drie jaar een nieuwe baan
Hallo Eddy,

Nog wel een tip, stop met de M rails, zie hier een koper voor te vinden.
Als je namelijk via de pc gaat rijden zoals hierboven geschetst maak je gebruik van massa detectie, dit is met C rails erg makkelijk met M rails gaat dat niet.

Ook de kontakt eigenschappen van C rails zijn veel beter.

Bij hobby in praktijk gaan we begin volgend jaar workshops geven, hoe deel je blokken in, hoe leg ik de bekabeling en dat allemaal met het programma koploper en itrain.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: voor de derde keer in drie jaar een nieuwe baan
Eddy.

Wij weten niet hoe het verhaal met M-Rails in elkaar steekt en of je dat door elkaar kan gebruiken.Daarom zeiden we al we zijn niet de experts.We weten alleen wat we van Robin geleerd hebben en bovenstaand verhaal heeft ons een jaar gekost om zover te komen als we nu zijn.

Harald & Alex
Re: voor de derde keer in drie jaar een nieuwe baan
En beginnen met een proefbaantje: ovaaltje met paar inhaalsporen en een kopspoortje en dan langzaam uitbreiden. Dit om het een beetje te doorgronden voordat je met een grote baan begint.



Gr, Ben.
Re: voor de derde keer in drie jaar een nieuwe baan
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: voor de derde keer in drie jaar een nieuwe baan
Hallo Peter,

ik ben heel benieuwd naar de trainingen/cursussen die jullie geven .
waar geef je die en wat kosten ze?
ik ben allemaal erg benieuwd naar

en ja mijn m-rails verkopen is inderdaad een optie.

ik moet me er dan wel even overheen zetten dat ik alles wat ik nu heb gekregen heb voor mijn verjaardagen en alle andere feestdagen

ik hoor graag van je
Re: voor de derde keer in drie jaar een nieuwe baan
Eddy.

Er zijn nog wel een paar meer dingen waar je je overheen moet zetten.......

Neem de raad van Ben in acht.Wij hebben dat niet gedaan omdat onze baan al bestond en we niet de faciliteiten hadden om nog een keer met een proefopstelling te beginnen.In combinatie met ons grote geduld  :) trek je je al gauw de haren uit het hoofd omdat er een probleem op treed wat je zo niet opgelost krijgt.Een kleine proefopstelling met minder blokken melders wisselstraten etc etc maakt het zoeken makkelijker als met 140 melders en en 40 wissels...........

Harald & Alex
Re: voor de derde keer in drie jaar een nieuwe baan
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: voor de derde keer in drie jaar een nieuwe baan
zijn er misschien nog mensen in de omgeving van gorinchem(midden van het land) die mij een willen en kunne laten zien hoe alles in zijn werk gaat met koploper?
of iets dergelijks
ik heb er namelijk geen ervaring mee

groetjes Ed

iuteraard is diegene die mij heeft uitgenodigd ook later welkom om bij mij te komen kijken
Re: voor de derde keer in drie jaar een nieuwe baan
Ed

Je mag hier wel komen kijken als je wilt.Dan moet je wel naar Breda.Of nog beter je gaat naar Hobby in Praktijk in Werkendam.Kan je alles zien en vragen aan mensen die er nog meer van weten.In Peter de Geluidsman zijn handtekening staat de link  ;)

Harald & Alex
Re: voor de derde keer in drie jaar een nieuwe baan
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: voor de derde keer in drie jaar een nieuwe baan
ik wil graag een keer komen kijken bij jullie
en ja werkendam ligt bij op een steen worp afstand ik kan het bijna zwemmen

ik hou me aanbevolen
om in het nieuwe jaar een een keer langs te komen

lijkt me leuk om eens echt kennis te maken en te leren van iedereen

Groetjes Ed
Re: voor de derde keer in drie jaar een nieuwe baan
Ed

Stuur tegen die tijd maar een PB dan maken we een afspraak  :)

Harald & Alex
Re: voor de derde keer in drie jaar een nieuwe baan
Ben geeft de beste tip. Rustig beginnen met een kleine testbaan die je steeds een stukkie uitbreid. Leer je heel veel van!
Re: voor de derde keer in drie jaar een nieuwe baan
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: voor de derde keer in drie jaar een nieuwe baan
ok dat snap ik maar ik heb nu de financieen nog niet om veel extra aan te schaffen en wilde daarom wel alles voorbereiden voor later
en ja om koploper te begrijpen moet je klein beginnen dat heb ik hier op het forum al gelezen

Re: voor de derde keer in drie jaar een nieuwe baan
Hallo Eddyflame,

Ik snap dat je flink aan de slag wilt met je baan en je voor wilt bereiden, om met blokken te gaan rijden. Ik mis alleen iets cruciaals in je verhaal. Heb je al een baanplan in gedachte?

Juist daaraan kun je gaan bepalen of je in blokken wilt en kunt gaan rijden in blokken. Afgelopen vrijdag heb ik de seminar CSII van Märklin gevolgd hierover. Zonder PC alleen met de CSII. Op zich is het in blokken rijden heel mooi en heb je minder kans op ongelukken. Het nadeel vind ik, dat het "spelen" met je treinen minder wordt. Dit komt omdat alles automatisch gaat.

Ik heb geprobeerd in mijn baanplan rekening te houden, om in de toekomst eventueel in blokken te rijden. Daarnaast heb ik een rangeerterrein aangelegd. Hier kan ik wat meer rangeren en laden/lossen met de wagons. Via mijn draaischijf kan ik de verschillende locs in en uit de loods halen.

Ik wens je heel veel succes met het bouwen van je baan.
PS: als je je baan gaat maken via wintrack oid, leg hem ook steeds uit. Ook in de modelwereld geldt: theorie en praktijk zijn soms twee verschillende werelden.

Groeten Rocky
Re: voor de derde keer in drie jaar een nieuwe baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: voor de derde keer in drie jaar een nieuwe baan
Hallo Ed,

Het antwoord is al gegeven wij ( Hobby in Praktijk ) zitten in Werkendam.
Hier kun je iedere vrijdag en zaterdag tussen 09.00 en 17.00 uur binnen lopen, de koffie staat altijd klaar.
Kijk bij ons een rustig rond en vuur je vragen op ons af.

Als we beginnen met de demo baan kun je het lezen op het topic van HIP ( = Hobby in Praktijk ).
Ook wordt er erg hard gewerkt aan de website, als deze later in de lucht is zullen daar ook de activiteiten op te zien zijn.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: voor de derde keer in drie jaar een nieuwe baan
Hallo Eddy,

Je mag ook wel een keer bij mij komen kijken. Ik zit in Leerdam.. ook vlakbij dacht ik zo.

gr. Dieuwe
Re: voor de derde keer in drie jaar een nieuwe baan
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: voor de derde keer in drie jaar een nieuwe baan
zo we zijn eindelijk compleet over en het treinenbloed is weer aan het kriebelen.

ik ben begonnen met de onderbouw voor het schaduw station de eerste meters m-rails zijn alweer gelegd en heb een in een gedeelte het baanplan liggen en tijdelijk van stroom voorzien.

Het onderste gedeelte (schaduw station zal bestaan uit m-rails en de boven baan waar nog geen plankje hout voor ligt zal met c-rails gemaakt worden.

een baan plan heb ik nog niet hiervoor maar het idee wel.

ik probeer altijd met tekenprogramma's te beginnen maar uiteindelijk lijkt het er dan totaal niet meer op

zelfs bij het vastleggen veranderd het een of ander nog al eens.

maar aan deze kant van de afscheiding van de zolder ligt het zo goed als vast en zal er niet zo veel meer veranderen
ik zal kijken of ik de fotos hieronder kan plaatsen

@citaat


de keerlus aan het eind van de baan



tussenstuk waarbij de eerste twee sporen starks naar boven zullen gaan voor de aansluiting op de boven plaat







de aansluiting naar de opstelsporen en de doorgang naar het tweede deel van de zolder

en dan de opstel sporen

tot zover deze update ben nu langzaam aan bezig met het gedeelte aan de andere kant van de zolder

ps let aub niet op de onwerkelijke trein combinaties maar deze gebruik ik om te testen en deze lagen het meest bij de hand
Re: voor de derde keer in drie jaar een nieuwe baan
Hoi, veel plezier met je baan, maar die treincombo's leiden niet af, het behang echter wel!  8)

Vincent
Re: voor de derde keer in drie jaar een nieuwe baan
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: voor de derde keer in drie jaar een nieuwe baan
ach daar komt nog van alles voor zie straks niet meer
hulp gevraagd bij rem module van AJ
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
hulp gevraagd bij rem module van AJ
Hallo ben n u eindelijk weer een beetje aan het rijden en inrichten van de baan
ik rijn nu met een 6021 en heb pas een remmodule van albertjan  aangeschatf maar ik heb een vraag kan ik deze gebruiken met drukknoppen?
of werkt deze alleen maar met een ëchte "digitale centrale?

help
Baan plan zoals het er nu bij ligt
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Baan plan zoals het er nu bij ligt
Zo eindelijk eens tijd gevonden om mijn baan plan gedeeltelijk op papier(computer) te zetten.

Dit is het eerste schaduwstation en zover ik nu aan kan zien ligt dit ook vast is is de bedrading provisorisch aangesloten.

het gedeelte dat van de plaat lijkt af te gaan is de andere kant van de zolder en daar staat nog niets vast.

op dit moment zijn er op twee niveaus een keerlus gemaakt zodat ik in elk geval kan rijden.

Ik zal kijken of ik de afbeelding hier kan uploaden.

dit is allemaal gemaakt met M rails en zoals je ziet lijkt niet alle sgoed aan te sluiten maar op de plaat ligt het allemaal goed, kan ook zonder ontsporingen rijden dus ik ga er van uit dat het  wel goed komt en dat jullie er wel wijs uit kunnen

Het tweebaans gedeelte moet ik nog op een of andere manier omhoog zien te krijgen in het plan  maar voorlopig is er een indruk

veel plezier  Ed

Re: Baan Eddy Flame: Baan plan zoals het er nu bij ligt
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Baan Eddy Flame: Baan plan zoals het er nu bij ligt
pffffffffffff effe  heel wat stof hier afblazen, maar ja het leven is niet alleen maar zonneschijn.

in de tussentijd een cursus koploper gevolgd bij de HIP en hier heel veel wijzer geworden, voorlopig zal het er nog niet van komen zeker gezijn de slechte financiële situatie hier. Maar niet getreurd we gaan heel langzaam aan verder met de baan.

Afgelopen maand een plaat gekocht en een gedeelte van de boven baan gemaakt , daarna een stuk muur doorgezaagd en nu is het zover de bovenbaan heeft een (tijdelijke) verbinding met de onderbaan. Mijn zoon heeft hier al heel veel gebruik van gemaakt

Ook heeft hij de Lok die hij van Hans (HIP) heeft gekregen zijn rondjes al vele malen gereden.

vandaag bezig geweest met een deel van de bebouwing op zijn plaats te zetten( en een heleboel te repareren wat 3 verhuizingen heeft de scenery geen goed gedaan.

Maar alle kleine beetjes helpen en ik begin er weer steeds meer zin in te krijgen.

vorige week bij de kringloop een doos Brix gekocht met zowel poeder als mallen voor een kasteelmuur of een wal rond de stad weet nog niet wat ik er mee ga doen maar ik denk dat de stenen wel grof zijn en daarom juist hier heel goed geschikt voor

ik heb ook mijn mallen voor weg en stoep te voorschijn gehaald en afgelopen week wat stoepen en wegen neergelegd

ik zal hier een paar foto's bij voegen

[/URL]

@citaat





het is allemaal nog niet op kleur gebracht maar wil hier mee wachten tot de hele weg ligt

tot zover weer eens een bericht je van mij
Re: Baan Eddy Flame: Baan plan zoals het er nu bij ligt(nieuwe foto's)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Eddy Flame: Baan plan zoals het er nu bij ligt(nieuwe foto's)
Je kunt goed de contouren zien hoe het er straks uit gaat zien, het lijkt nu nog een kale boel maar als er kleur op zit komt het helemaal goed.

Hier en daar zijn nog wel wat reparatie stukjes in het gips, dus je kunt er weer tegen aan  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Baan Eddy Flame: Baan plan zoals het er nu bij ligt(nieuwe foto's)
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Baan Eddy Flame: Baan plan zoals het er nu bij ligt(nieuwe foto's)
Ja Peter dat klopt
heb best wel moeite om alles altijd 100% heel uit de mallen te halen, maar zodra er meer ligt ga ik langzaam aan alle "gaten"opvullen

maar dat duurt nog wel even zal nog heel wat avonden aan het gipsen zijn met van alles maar 1 mal duurt het een eeuwigheid maar daar is het hobby voor toch?


Ed
Re: Baan Eddy Flame : Geluidshinder(met nieuwe foto's)
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Baan Eddy Flame : Geluidshinder(met nieuwe foto's)
Goedemorgen. middag avond of nacht voor allen,

ben weer verder gegaan met bouwen en nog voor dat de eerste schop in de grond ging voor de nieuwbouwwijk kwamen de eerste klachten over geluidshinder van de heer P. Reiser hij vond dat de huizen te dicht op het spoor kwamen te staan en EISDE dat er van het begin af aan geluidsbeperkende maatregelen getroffen zouden worden.

aangezien de verkoop van nieuwe bouwkavels niet echt hard liep is daar door het gemeente bestuur direct maatregelen voor getroffen in de vorm van een geluidswal.

nu wist men niet welk soort men zou moeten kiezen maar uiteindelijk is besloten om een glazen/halfdoorzichtige muur te bouwen

en de eerste platen zijn reeds aangebracht

@citaat


het begin



nog een vanuit een ander zichtpunt



volgende laag




vanuit een ander standpunt

hopende dat de klachten nu zijn opgelost en er weer verder gegaan kan worden met de bouw



groetjes ED
Re: Baan Eddy Flame : Geluidshinder(met nieuwe foto's)
Ja geluidshinder komt veel voor. :-( :-(
Maar het ziet er al goed uit Fred. :P

Tony
Re: Baan Eddy Flame : Geluidshinder(met nieuwe foto's)
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Baan Eddy Flame : Geluidshinder(met nieuwe foto's)
Zojuist de derde laag aan gebracht, ik denk dat ik het zo maar moet houden.
uiteraard moeten er tussen de platen links en recht nog afwerking komen, maar hier moet ik verder voor zoeken in de dozen met afval

wat mij trouwens ook erg is opgevallen dat de nieuwe huizen allemaal veel groter zijn als de oude .

ik heb twee huizen in aanbouw en daarnaast heb ik ook twee oude huizen in aanbouw nou daar zit een wereld van grote verschil in
ik heb de oude maar gebruikt als opslag/schuur bij de nieuwe huizen

maar hier komen nog twee foto's van de geluidswal op hoogte



en een van af de voorkant van de huizen in aanbouw met daarachter de geluidsmuur/wal





bij deze kan je ook het grote verschil in de huizen goed zien

groetjes Ed
Re: Baan Eddy Flame : Geluidshinder(met nieuwe foto's)
Grappig, waar maak je de geluids schermen van?

oude huisjes waren vroeger nog wel eens 1:100 dan 1/87 en dat zou het kunnen verklaren dat het huisje een stuk kleiner is dan de nieuwe...
of je hebt een N huisje gebouwd...  :D

groet Winno
Re: Baan Eddy Flame : Geluidshinder(met nieuwe foto's)
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Baan Eddy Flame : Geluidshinder(met nieuwe foto's)
Nee de huisjes zijn wel degelijk H0 maar zijn oude van pola
en de nieuwe huizen zijn van faller.


Citaat van: wvniersen op donderdag 22 augustus 2013, 14:07:01
Grappig, waar maak je de geluids schermen van?

Ik gebruik voor de geluidswal onderkanten van lamellen daar waar de kettingen aan zitten om ze gelijk te houden

heb in de vroege oudheid ooit een in een fabriek gewerkt waar ze deze maakten en heb toen een grote hoeveelheid meegenomen met in mijn achterhoofd ooit een geluidswal te maken

en nu komt het er dus eindelijk van


groetjes Ed
Re: Baan Eddy Flame : Geluidshinder(met nieuwe foto's)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Eddy Flame : Geluidshinder(met nieuwe foto's)
Origineel idee Ed  :thumbup:
Ik denk dat ik toch liever het geluid van rijdende treinen hoor dan achter een wal te wonen, maar klagers heb je altijd  >:-D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Baan Eddy Flame : Geluidshinder(met nieuwe foto's)
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Baan Eddy Flame : Geluidshinder(met nieuwe foto's)
zo ik ben gisteravond nog ff de rommeldoos op zolder  ingedoken en wat profielen gevonden, deze op maat gemaakt en geplaatst
ik vind dat het er wel redelijk echt uit ziet.

maar dat mag je zelf bepalen natuurlijk, opmerkingen zijn altijd welkom









dit was het dan weer voor de geluidswal de rest kan pas als deze plaat op de baan ligt en ik weet hoe het verloop van de baan zal zijn

maar we gaan vrolijk verder met verder aankleden van de nieuwbouw wijk

Ed
Re: Baan Eddy Flame : Geluidshinder(met nieuwe foto's)
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Baan Eddy Flame : Geluidshinder(met nieuwe foto's)
Goedendag,

vandaag de plaat naar zolder gebracht om te kijken of het geheel past en hoe het zicht zal zijn.

de treinen rijden er netjes langs alleen heb ik nu geen visueel beeld meer op de twee wissels die er achter liggen, maar ja een mens kan niet alles hebben

ik plaats hierbij gelijk wat foto's

hier een met de trein op het tweede spoor van boven af



deze vanaf zicht niveau



normaal rijdt de trein dus op het tweede spoor links om en op het eerste  spoor rechtsom maar ivm nog te komen uitbreiding is dit nog niet gerealiseerd


dus zou op de volgende foto's de trein de andere kant op moeten rijden......

foto van bovenaf





en deze is op preiser niveau



en deze ook je kan net door het glas de trein nog zien



zo zijn we weer een stukje (heel klein stukje ) verder

tot een volgende keer


gr. Ed
Re: Baan Eddy Flame : Geluidshinder(met nieuwe foto's)26-8
Ed, ik wist niet dat jij rijdende trienen hebt."de trienen rijden" 8o
Re: Baan Eddy Flame : Geluidshinder(met nieuwe foto's)26-8
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Baan Eddy Flame : Geluidshinder(met nieuwe foto's)26-8
De trienen zijn in de tussentijd van de plaat gehaald en er treinen voor in de plaats gezet


dus snel ff verabderd

Re: Baan Eddy Flame : Bouwen tunnel steen voor steen(foto's)
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Baan Eddy Flame : Bouwen tunnel steen voor steen(foto's)
Goede avond allen,

vandaag samen met mijn zoon de doorsteek gemaakt van de ene kant van de zolder naar de andere kant
de treinen waren al aan de achterkant van de zolder op tijdelijke stroken doorgezet zodat ze een rondje kunnen rijden.

Gisteren de oude tussenmuur van hardboard en oerbehang verwijderd.
omdat ik aan de ene kant een ouder stadsgedeelte wil maken en aan de andere kant een moderne kermis met nieuwbouw en een moderner gedeelte heb ik met een paar overgebleven gipsplaten dit weer netjes dicht gemaakt.

Om toch van de ene kant naar de andere kant te komen moeten er twee autotunnels komen. Het ene gat is nu gemaakt en om dit mooi over te laten lopen heb ik samen met mijn zoon Damiam(10 jaar) een idee uitgewerkt voor de tunnel.

we hadden enkele maanden geleden bij de kringloop een set van brix gekocht om zelf stenen te gieten en zo huisjes te maken.

Deze stenen zijn geen H0 en dus niet geschikt om huisjes van te bouwen maar we vonden dit wel leuk om hier een oude stadswal muur van te maken en hierin de tunnel te verwerken

aldus gedaan en vandaag dus begonnen met het stuk voor stuk neerleggen en lijmen van deze stenen

ik zal hier wat foto's van het resultaat tot zover

let op dit is pas het begin en de stenen moeten eventueel nog anders gekleurd worden en met groen versierd worden.

Niet alle steentjes waren heel uit de mal gekomen maar ik had zoiets van in het echt zijn de stenen ook al versleten


ik hoop dat jullie dit leuk vinden om te zien

Het eerste begin



langzaam steen voor steen vastlijmen en zo laten groeien



dit is het resultaat tot zo ver




dit was het weer voor zover
tot een volgende keer



Re: Baan Eddy Flame : Bouwen tunnel steen voor steen(foto's)
Dat is nu modelbouw.
ziet er leuk uit zo, alleen zou ik wel een metaal stripje plaatsen onder de portaal.
dan kan het niet zomaar instorten.

groet Winno
Re: Baan Eddy Flame : Bouwen tunnel steen voor steen(foto's)
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Baan Eddy Flame : Bouwen tunnel steen voor steen(foto's)
leuke bezigheid met dit herfst weer.
ziet er wel leuk uit. straks een kleurtje en klaar.

gr john
Re: Baan Eddy Flame : Bouwen tunnel steen voor steen(foto's)
Dat is zeker een heel leuk idee. Je moet er maar opkomen.

Gr.Wim
Re: Baan Eddy Flame : Bouwen tunnel steen voor steen(foto's)
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Baan Eddy Flame : Bouwen tunnel steen voor steen(foto's)
Dank jullie wel voor de reacties

een ijzerstripje zal ik proberen niet te doen maar als het moet is het een goed idee

ja samen met kinderen iets doen werkt altijd tot leuke ideen

gr Ed
Re: Baan Eddy Flame : Bouwen tunnel steen voor steen(foto's)
Hallo Ed.
Bijzonder leuk om deze (oude) toepassing voor het maken van stenen weer eens tegen te komen! :thumbup:
Vroeger waren deze sets te koop en menig huis werd dan "handmatig" verfraaid met deze zelf gemaakte stenen.
Bij ons in de boerderij is een tweede schouw helemaal op deze manier gemaakt door de beide dochters van de tweede boeren bewoner (+/- 1960)

Veel plezier en succes met deze bijzondere "gezins" doorgang werkzaamheden! :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baan Eddy Flame : Bouwen tunnel steen voor steen(foto's)
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Baan Eddy Flame : Bouwen tunnel steen voor steen(foto's)
Goedemiddag allen,

Ik ben druk bezig met het opbouwen van mijn baan.
nu ben ik in het bezit van 4 treinwagons(fleishmann) die met een set van faller gebruikt kan worden om automatisch vrachtauto's op te rijden via een speciale helling.

die helling heb ik in mijn bezit en als ik nu de treinwagons op de rails onder de helling laat rijden is mijn wagon te laag en moet ik dus de rails omhoog brengen., nu heb ik nog niet de spullen welke op die wagons moeten om de vrachtwagens te laten stoppen op de juiste plaats.
nu is mijn vraag :

is die laag die in de trein wagons moet erg dik of kan ik de rails nu op hoogte vastzetten zodat de bovenkant wagon gelijk is met de helling of moet ik nog rekening houden met extra dikte?

is er iemand die hier ervaring mee heeft???

ik ben met dit systeem nog maar een beginner en omdat op dit moment mijn financiën het niet toelaten kan ik ook geen startset hiervan kopen ,maar ik kan wel al een gedeelte van mijn baan zonder echte kosten hiervoor aanpassen als ik het antwoord hier op weet

mocht het niet duidelijk zijn wil ik nog wel een paar foto's maken en hierbij plaatsen


alvast vriendelijke groet en bedankt voor het meedenken


ik heb dit ook al in een ander topic gezet onder fcs

groetjes Ed
Re: Baan Eddy Flame : Bouwen tunnel steen voor steen(foto's)
Hoi Ed.

Dit kan wel een mooi gedeelte van je baan worden met een RoLA er op.Met de hoogte kunnen we je niet helpen helaas.Volgen doen we het wel met belangstelling.Dit was een wens die we niet meer kunnen verwezelijken omdat ons domweg de ruimte ontbreekt.

Harald & Alex
Re: Baan Eddy Flame : Bouwen tunnel steen voor steen(foto's)
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Baan Eddy Flame : Bouwen tunnel steen voor steen(foto's)
Hallo allemaal,

hierbij wat foto's van wat uiteindelijk de bedoeling zal moeten worden.

dit is zoals jullie zien nog helemaal in het begin stadium er ligt nog niets vast en ben nu al tot de ontdekking gekomen dat de rails ophogen geen zin heeft want dan loopt de koppeling tegen het uitrijdek.

maar in grove omschrijving van het geheel met de foto's

aankomst van de trein op dit moment 4 rola wagons en een willekeurig gekozen personenwagon(heb degene die er origineel bijhoort niet.





dan stoppen boven de ontkoppelrail



uiteraard ontkoppelen



wegrijden lok met wagon en op een stukje van het nog te maken perron wegzetten



wachtende rangeer lok



oprijden



en aankoppelen



naar de afrit toe duwen



op tijd stoppen





en de vrachtwagens kunnen er afrijden(zit nu dus nog wel met een behoorlijk hoogte verschil







Dit is dus het plan om strakjes (wie weet over hoeveel jaar te gaan realiseren met het faller car systeem
deze auto zijn geen van allen nog geschikt hiervoor het is maar om jullie een indruk te geven hoe dat het er uit zou moeten zien

tot zover weer een update

gr Ed



Re: Baan Eddy Flame : Schielo impressie ROLA Met foto's
Hoi Ed,

Ziet er al leuk uit zo'n eerste proefrit met de rola.
Als je de rails niet omhoog kunt doen, kun je misschien wel het rijdek iets in de grondplaat laten zakken?
Op die manier kun je ook wat doen aan het hoogteverschil. Of gaat dan de koppeling dan ook tegen het dek aan.

Groeten
Ton.
Re: Baan Eddy Flame : Schielo impressie ROLA Met foto's
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan Eddy Flame : Schielo impressie ROLA Met foto's
Ziet er goed uit Ed.  :thumbup:
Re: Baan Eddy Flame : Schielo impressie ROLA Met foto's
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Baan Eddy Flame : Schielo impressie ROLA Met foto's
Hallo Ton,

het probleem is dat zodra de koppeling er onderdoor kan er een hoogte verschil ontstaat tussen de bovenkant van de wagon en de bovenkamt van de ramp.

ik heb de rails nu zover mogelijk omhoog gezet zodat de koppeling en net onderdoor past
er blijft dan wel een hoogte verschil bestaan maar ik hoop dat het opleg karton zo dik is dat het dan wel aansluit


voorlopig zit het provisorisch vast en kan ik verder gaan denken aan waar de weg naar toe gaat lopen


Gr Ed
Re: Baan Eddy Flame : Schielo impressie ROLA Met foto's
Ed.

Aan de andere kant is je helling ook veel te steil.Als je hier met een vrachtwagen naar beneden rijdt dan rij je bij de trekker al de voorspoiler er onder uit en als de trekker dan door de knik is klapt de voorkant van de trailer op het bordes van de trekker.We zouden daar meer ruimte voor nemen.

Harald&Alex
Re: Baan Eddy Flame : Schielo impressie ROLA Met foto's
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Baan Eddy Flame : Schielo impressie ROLA Met foto's
Hallo Harald en Alex

dit is een originele op/afrit van faller FCS  is er dus speciaal voor gemaakt
er zit ook een geleide draad in om de magneet te leiden

ik zal er morgen nog wel een close up foto van maken
ik denk ook dat die knik er inkomt omdat hij eerst omhoog moet omdat hij niet gelijk is met de rand

maar ik ga er morgen wel even verder naar kijken


Gr Ed


ps bedankt voor het meedenken

Re: Baan Eddy Flame : Schielo impressie ROLA Met foto's
Ed.

We zitten nog even naar je fotos te kijken en we krijgen de indruk dat de helling verzonken moet worden?Komt het dan niet beter uit qua hoogte met de wagons en met de knik?

Harald & Alex