Nieuws:

Heb je ook al de Stichting 3rail Jaarkalender 2024 besteld? Doe dit dan snel in onze Stichting 3rail Webshop

De baan van een geluidsman- Ik moet er toch aan geloven Scenery in test fase.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Re: De baan van een geluidsman- Piko hondekop 2.0

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

We zijn al jaren bezig met 1 Europa.  :idea:
Maar vooralsnog is het voornamelijk top down onderdrukken en centjes afpakken van de werkmensen.. met groene leugens..

Een zelfde voltage over heel Europa om rijden met de trein te promoten ?
Te lastig en te duur..
En door dat niet te doen wordt het alsnog alsmaar duurder... en krijg je stomme storingen in treinen zoals met de Jeumont-Heidmann wals toch?
Stel je voor dat heel Europa nu met een  trein onder dezelfde spanning zou kunnen rijden  :favorite:
Die Jeumont-Heidmann wals was een aardig staaltje techniek! Zoal er wel meer heel mooie stukjes techniet in de Bnl zat. De contacten van de Hsp schakelaars waren zelf reinigend. Zelden last van inbranding, dat was met mat '64 niet het geval.
Trouwens ook de 2500 loc NMBS voor de Bnl trekduw had een JH wals.
De Generator-Compressor set was een stuk minder. Meestal klassieke gelijkspannings problemen met de motor. (inbranding van de lamellen) Ik heb wat afgestoken en gepuimd om collectors weer redelijk zuiver te krijgen. Dat steken was een geduldsklus 2 x 64 lamellen uitsteken ben je wel even mee bezig. De generator gaf nooit problemen.
De ellende was dat als die set verwisseld moest worden dit op het aardwind moest gebeuren en veel tijd in beslag nam.
De J-H wals idem en daar was je al gauw 24 uur mee kwijt. Alle bedrading loshalen, slepen naar het Aaardwind spoor, verwisselen en vervolgens weer naar een ander spoor slepen om alles weer aan te sluiten. Als je pech had waren van een aantal draden de benummering beschadigd die dan eerst weer uitgemeten moest worden.
Al met al, het was een kleine serie die bedieningshandigheid vroeg. Er waren machinisten die nooit probleen hadden met de Bnl.
Toch heb ik best veel plezier gehad om aan die dingen te werken.

Tegenwoordig hebben we meerspanningen locs, de verschillende spanningen in Europa is niet meer zo'n probleem, wel de vele beveiligingsystemen. Zelfs met ERTMS zijn er nog verschillen.
Vroeger omzeilde men die spanningen met dieselmaterieel, bijvoorbeeld de beroemde (maar ook beruchte) DE IV. Berucht omdat hij storingsgevoelig was. Ook hier weer een kleine serie en sommige machinisten die er nooit een probleem mee hadden.

Maar is het in de modelspoor wereld nu anders? Ook wissel en gelijkspanning en als we de zaak gaan digitaliseren geeft dat ook nog wel eens problemen. Vroeger met Marklin was mijn bovenleiding gelijkspanning, de puko's wisselspanning.
Maar dat is lang geleden.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Dag Peter,

Citaat van: Degeluidsman op woensdag 16 augustus 2023, 09:03:07Toch even verder gezocht en toen kwam ik dit tegen, is er hier iemand mee bekend?
Het ziet er naar mijn gevoel beter uit als de Chinese versies en voor een redelijke prijs.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Zojuist evende link bekeken maar ik zie dezelfde afbeeldingen alsbij Aiexpress en praktisch dezelfde prijs.
Bij aliexpress worden ze door Evemodel Railway verkocht en die hebben veel spullen voor modelspoorders.
Zowel H0 als N.

Henk
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hallo allemaal,

Sorry voor mijn late reactie, ik ben een paar dagen vrij en dan ben je druk druk druk  :)

Citaat van: Lobomotion69 op maandag 21 augustus 2023, 16:17:04Maar had je die bankjes niet wat meer kleur kunnen geven? Nu is alles zo donkergroen.
Hoi Henk,
Daar heb ik seconden aan gedacht eerlijk gezegd en heb dat ook nog nooit gedaan, ik heb wel eens een topic gezien dat iemand dit helemaal aanpakte.
Ik ben wel lekker aan het vergroenen zo  :D

Citaat van: Freek op maandag 21 augustus 2023, 18:14:23Om je te helpen Peter, de 2de klas rood skai, de 1ste klas rood gestreepte stof, althans zo kwam ik ze vanaf 1974 tegen.

Overigens had ik een haat liefde verhouding in schaal 1 op 1 met die dingen. De techniek was lekker grondstoffelijk dus je kon er fijn aan sleutelen, helaas wel grote stofvreters. De verwarming van de Bnl bestond uit elementen, i.p.v. een verwarmingskoffer met ventilator. Er waren vier groepen en over elke groep stond 1500 Volt. Bij 3000 Volt werden 2 groepen in serie gezet. Er zat een motor-generator-compressor set in wat ook al geen sterk punt was. Vaak moest de hogedrukzijde uit elkaar vanwege allerlei lekkages, en het ergste dan pompte hij weer redelijk maar 24 uur later knalde de zuiger door de cilinder. De Jeumont-Heidmann wals was ook een avontuur op zich. Er was nog wel eens wat overslag. In het ergste geval hadden de motoren gegenereerd en was het gedaan met de wals.
Ook de motor van de set had t.b.v. 1500/3000 volt een parallel/serie schakeling. Zo ook de motoren.
Je hoort regelmatig geklaag over de kwaliteit van het materieel, maar de hondekop Bnl kon er ook wat van. Er waren hoogtijdagen dat er van de 12 stuks er 6 defect bij de Zaanstraat stonden.
Hoi Freek,
Leuk om jou belevingen te lezen, deze treinen waren dus van een slechte kwaliteit, als de helft stil staat.
Jij hebt dus aan deze treinen mogen werken  :thumbup: :thumbup:
De bankjes waren in het rood blijkbaar, jammer dat Piko dit niet gelijk in die kleur gemaakt heeft.

Forum Moderator

Deel 2

Citaat van: Barry1972 op maandag 21 augustus 2023, 18:27:10We zijn al jaren bezig met 1 Europa.  :idea:
Maar vooralsnog is het voornamelijk top down onderdrukken en centjes afpakken van de werkmensen.. met groene leugens..

Een zelfde voltage over heel Europa om rijden met de trein te promoten ?
Te lastig en te duur..
En door dat niet te doen wordt het alsnog alsmaar duurder... en krijg je stomme storingen in treinen zoals met de Jeumont-Heidmann wals toch?
Stel je voor dat heel Europa nu met een  trein onder dezelfde spanning zou kunnen rijden  :favorite:
Hoi Barry,
De verschillende spanningen waren er al een tijd en om dit gelijk te trekken is niet zo eenvoudig en kostbaar. het zal altijd wel zo blijven denk ik.

@ Freek,
Ik denk dat jij er een boek over kunt schrijven  :thumbup:
Dat treinen tegenwoordig op meerdere spanningen kunnen rijden in Europa is een mooie oplossing, nu de beveiliging nog.

@ Henk,
Een pot nat dus  :D
Zaterdag in Houten eens kijken of ik iets kan vinden.

Mvg,

Peter Degeluidsman
@ Peter, laten er geen misverstanden over bestaan, het was niet echt slecht materieel. Ook met Mat '64 ging het lang niet altijd vlekkeloos, maar dat was een grote serie en dat viel niet op.

Bedenk daarbij ook dat dit het eerste electrisch treinstel voor NS was wat op 2 spanningen kon rijden. Maar er zaten absoluut dingen in die voor verbetering vatbaar waren.
Forum Moderator

@citaat
Al het begin is moeilijk Freek, maar ook een uitdaging voor jou en je collega's

Mvg,

Peter Degeluidsman

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Dag Peter,

Citaat van: Degeluidsman op woensdag 23 augustus 2023, 08:06:44@ Henk,

Ik heb inmiddels bij de Chinees besteld.
Twee zakken van 60 stuks elk voor ongeveer € 25,--
Komt de 1e helft van september binnen.
Ik zal foto's in mijn topic plaatsen.

Henk

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: Degeluidsman op donderdag 24 augustus 2023, 13:11:52@citaat
Al het begin is moeilijk Freek, maar ook een uitdaging voor jou en je collega's

Mooie uitspraak Peter. Als je je daar zelf nu ook eens aan hield en gewoon begint met poppetjes te schilderen onder een loupe. Dan komt het resultaat vanzelf.
Forum Moderator

@citaat

Hoi Henk
Een uitdaging in je werk is voor mij iets anders dan in de hobby.
Dat schilderen zie ik niet zitten, dus ga ik straks in Houten op zoek naar een leuk setje preisers  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Citaat van: Trainhenk op vrijdag 25 augustus 2023, 14:50:56Dag Peter,

Citaat van: Degeluidsman op woensdag 23 augustus 2023, 08:06:44@ Henk,

Ik heb inmiddels bij de Chinees besteld.
Twee zakken van 60 stuks elk voor ongeveer € 25,--
Komt de 1e helft van september binnen.
Ik zal foto's in mijn topic plaatsen.

Henk
Leuk dat je de Chinese modellen hier laat zien Henk  :thumbup: ik ben benieuwd of die erg afwijken van mijn Chinese modellen die ik jaren geleden gekocht heb.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman- Piko hondekop 2.0 zijn weer Ontrack ( foto's ).
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Afgelopen zaterdag naar de beurs geweest op zoek naar een leuke grote set preisers, helaas ben ik hier niet in geslaagd, er waren genoeg kleine verpakkingen te vinden maar dan tel je al snel €10 neer voor 5 a 6 poppetjes.

Gelijk even mijn insider wagon opgehaald, mijn handelaar was zo vriendelijk deze voor mij mee te nemen naar de beurs, dat scheelde mij weer een ritje  :thumbup:
Is het geen plaatje.

De beurs vond ik wat tegen vallen, veel Duitse handelaren waren er niet op op de tafels lag veel oud materiaal.
Ik sla de komende beurzen even over, binnen kort naar de open dagen bij Marklin en eens kijken wat er eventueel op mijn pad komt  :)

Dan verder met de Benelux hondekoppen, die waren voorzien van nieuwe printen en decoders, hierdoor kan ik via functie 5 of 6 de front en sluitlichting schakelen.
Omdat de treinstellen gekoppeld rijden was het geen gezicht als er verlichting brand tussen de koppen.

Door het aanzetten van functie 5 of 6  gaat de verlichting tussen beiden uit, dat is toch een beter gezicht.

Een aantal dagen geleden heb ik wat Chinese preisertjes in de treinstellen gezet, door de nieuwe printen incl. binnen verlichting zitten ze er netjes bij.

Omdat er nieuwe decoders in de treinen zaten heb ik ze eerst door koploper opnieuw laten ijken, nu zijn ze klaar om weer lekker mee te rijden in de dienstregeling  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

zonder fantasie ook geen creativiteit

De Insider jaarwagon 2023 is zeker een leuk wagentje. In 2000 was er ook een jaarwagon met opschrift van Züchner-Dose maar dan eentje met een remmershuisje.
Märklin 46159.
Forum Moderator

@citaat
Hoi Frans en alle anderen,

Ik heb de hele serie en vind ze niet allemaal even leuk, maar deze  :favorite:
Het idee is om eens een stam te maken met alle wagons op volgorde van uitkomen.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Mmm, ik heb nog steeds geen afhaalbericht ontvangen...
Neem even contact op met Frank. Dan komt het wel goed ;)
Forum Moderator

@citaat @citaat

Had je wel betaald Hans  :D

@citaat

Dat denk ik ook Bas.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Er valt me trouwen bij die beneluxen (ook wel Mat '57 genoemd) iets op, het spleetje tussen de neus en de bak. bij dat donkerblauw valt het niet zo op maar bij die gele band wel. Overigens wel ver vooruitziend, tegenwoordig is er materieel met een gescheiden en demontabele neus.
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 29 augustus 2023, 17:05:37@citaat @citaat

Had je wel betaald Hans  :D

@citaat

Dat denk ik ook Bas.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Nee, waarom? Ik ga toch niet betalen voor een gratis proefabonnement >:-D ?

Ze waren nog niet binnen in Den Haag :-( en een afhaalbetricht sturen ze niet...
Beetje vreemd, maar dan heb ik wel een reden om met enige regelmaat binnen te lopen ;) .
Citaat van: Hanzi op dinsdag 29 augustus 2023, 17:40:35Ze waren nog niet binnen in Den Haag :-( en een afhaalbetricht sturen ze niet...
Beetje vreemd, maar dan heb ik wel een reden om met enige regelmaat binnen te lopen ;) .
Bij Frank zijn ze altijd wat later. Maar uiteindelijk krijg je alles wel mee. De laatste paar jaar hoefde ik niet eens meer het bestelformulier mee te nemen :)
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Freek op dinsdag 29 augustus 2023, 17:31:44Er valt me trouwen bij die beneluxen (ook wel Mat '57 genoemd) iets op, het spleetje tussen de neus en de bak. bij dat donkerblauw valt het niet zo op maar bij die gele band wel. Overigens wel ver vooruitziend, tegenwoordig is er materieel met een gescheiden en demontabele neus.
Hoi Freek,
Op foto's vallen altijd dingen op die je met je het blote oog niet ziet, na jou opmerking zal ik het ook maar het was me niet opgevallen.
Zeker als de treinen rijdend voorbij komen zal je het niet zien.
Zal eens kijken of ik een filmpje kan maken.
Die vooruitziende blik zal wel een mazzeltje zijn  :)

@citaat @citaat
Een gratis proef abonnement en dan ook nog een wagon scoren Hans  8o en wij maar betalen  :D
Jou winkelier ziet je graag binnen komen, en met een beetje geluk neem je ook wat mee.

@citaat
Ik begrijp hieruit dat Frank jullie lokale treinen dealer is Bas, ik dacht al wie is die Frank toch  :D

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 30 augustus 2023, 08:45:41Ik begrijp hieruit dat Frank jullie lokale treinen dealer is Bas, ik dacht al wie is die Frank toch  :D
Klopt Peter. In het Haags Historisch Hoekje wordt er ook aan gerefereerd.
Citaat van: Freek op dinsdag 29 augustus 2023, 17:31:44Er valt me trouwen bij die beneluxen (ook wel Mat '57 genoemd) iets op, het spleetje tussen de neus en de bak. bij dat donkerblauw valt het niet zo op maar bij die gele band wel. Overigens wel ver vooruitziend, tegenwoordig is er materieel met een gescheiden en demontabele neus.

Ik weet niet of je de introductie van deze Piko stellen meegemaakt hebt op de forums? "De naad" was toen een heel hot topic  :)

Koen
Dag Peter,

KLIK: de poppetjes zijn binnen.
Ben er best tevreden over.

Henk
@ Koen, nee dat heb ik gemist. Maar Peter heeft ergens wel gelijk op een foto zie je meer terwijl het dus Peter niet opgevallen was.

@ Henk, zien er goed genoeg uit voor "binnen" gebruik. Dat er dubbele tussen sitten hoeft niet op te vallen. En anders waren het gewoon tweelingen.
Zet je je ze in de open lucht op een bankje wordt het wat anders. Althans dat is mijn mening. Peter kan daar natuurlijk anders over denken.
Tja ,verfwerk uit China blijft geluk hebben.
Ik zie bij Henk z'n exemplaren twee dezelfde met witte blouse. Een met lange en een met korte mouwen.  >:-D
Jammer blijft dat de huidskleur ongeschilderd plastic blijft.
Al is dat aanpassen nog wel te doen.

Mvg Robin
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: basjuh1981 op woensdag 30 augustus 2023, 16:25:45
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 30 augustus 2023, 08:45:41Ik begrijp hieruit dat Frank jullie lokale treinen dealer is Bas, ik dacht al wie is die Frank toch  :D
Klopt Peter. In het Haags Historisch Hoekje wordt er ook aan gerefereerd.
Hoi Bas,
Natuurlijk heb ik in het Haags Historisch Hoekje even gekeken om welke winkel het ging, bij Wapstad ben ik een aantal keren geweest als ik bij Shell in Rijswijk moest zijn was het een klein stukje rijden om er te komen.
Ik heb er ook het een en ander gekocht en vond het jammer dat deze winkel wegging, de houtloods is voor mij een onbekende, is het de moeite om daar eens te gaan kijken als ik in de buurt ben?

Citaat van: KNed op donderdag 31 augustus 2023, 10:40:37

Ik weet niet of je de introductie van deze Piko stellen meegemaakt hebt op de forums? "De naad" was toen een heel hot topic  :)

Koen
Hoi Koen,
Jou antwoord is aan Freek gericht maar ik kan mij hier ook niets meer van herinneren.

Citaat van: Trainhenk op donderdag 31 augustus 2023, 14:13:52Dag Peter,

KLIK: de poppetjes zijn binnen.
Ben er best tevreden over.

Henk
Hoi Henk,
Net gelijk even gekeken in jou topic, die poppetjes zien er beter uit dan mijn Chinese modellen  :)
Voor dat geld is het niet verkeerd  :thumbup: :thumbup:

Citaat van: Freek op donderdag 31 augustus 2023, 17:13:59@ Koen, nee dat heb ik gemist. Maar Peter heeft ergens wel gelijk op een foto zie je meer terwijl het dus Peter niet opgevallen was.

@ Henk, zien er goed genoeg uit voor "binnen" gebruik. Dat er dubbele tussen sitten hoeft niet op te vallen. En anders waren het gewoon tweelingen.
Zet je je ze in de open lucht op een bankje wordt het wat anders. Althans dat is mijn mening. Peter kan daar natuurlijk anders over denken.
Hoi Freek,
Dat klopt als een bus ( uh trein  :) ) als het zo op de baan staat valt het niet op, de trein kwam net voorbij rijden en het is echt niet te zien ( al zijn mijn ogen ook de jongste niet meer ).

Citaat van: Hero op donderdag 31 augustus 2023, 18:22:10Tja ,verfwerk uit China blijft geluk hebben.
Ik zie bij Henk z'n exemplaren twee dezelfde met witte blouse. Een met lange en een met korte mouwen.  >:-D
Jammer blijft dat de huidskleur ongeschilderd plastic blijft.
Al is dat aanpassen nog wel te doen.

Mvg Robin
Hoi Robin,
De Chinese modellen die ik heb zien er duidelijk minder goed uit, op zich zie je de poppetjes in de treinen niet zo goed.
Staan ze bv op het perron dan moeten ze wel van goede kwaliteit zijn.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Degeluidsman op donderdag 31 augustus 2023, 20:49:30Ik heb er ook het een en ander gekocht en vond het jammer dat deze winkel wegging, de houtloods is voor mij een onbekende, is het de moeite om daar eens te gaan kijken als ik in de buurt ben?
De Houtloods is zeker de moeite waard. Dat is mijn vaste dealer ;) De Houtloods is van Frank en Cindy (van de Wapstad).
Forum Moderator

@citaat
Dan ga ik daar zeker eens kijken als ik in de buurt ben Bas, bedankt weer voor de info  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman- Filmpje met o.a. de Piko hondekoppen in actie en meer.
Forum Moderator

Re: De baan van een geluidsman- Filmpje met o.a. de Piko hondekoppen in actie en meer.
Hallo allemaal,

Het was alweer een tijdje geleden dat ik een filmpje gemaakt heb van mijn baan, in de ruim 4 minuten durende video komen er diverse treinen voorbij en een aantal keer de net omgebouwde Piko hondekoppen.

Veel kijkplezier.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Leuk filmpje Peter. Alleen bijzonder dat op het eind het Plan V-stel weer terugrijdt zonder de frontseinen om te zetten naar sluitseinen.  ;)

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

Citaat van: FransW op zaterdag 02 september 2023, 11:38:02... Alleen bijzonder dat op het eind het Plan V-stel weer terugrijdt zonder de frontseinen om te zetten naar sluitseinen.  ;)
Nee hoor, op 4.14 wisselt de verlichting van de Plan T van front naar sluitverlichting. ;)

Gr. Ragoem

Ragoem, filmpje opnieuw bekeken en je hebt helemaal gelijk. Ik zie idd het A-frontsein veranderen in een sluitsein. Alleen op mijn 17"-laptopscherm zie ik niet echt rode lampjes maar gele/witte lampjes maar ongetwijfeld zal Plan T rode sluitseinen tonen.
Fraai filmpje Peter met mooi materieel.

The meaning of life is to give life meaning!

Hallo Peter,

Mooi stukje video. Het rijdt en stopt allemaal heel erg netjes, dus leuk om te zien.

Je kunt jouw forumnaam nu wel wijzigen naar Peter De beeld- en geluidsman! >:-D

Dat ziet er erg mooi uit Peter,nu is het echt wachten op de scenery

Mooie treinen rijden er rond zo

Gr Ed
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Frans, Ragoem, Freek, Marcel en Ed, bedankt voor jullie reactie, altijd fijn om te lezen  :thumbup: :thumbup:

De naam Peter Degeluidsman laat ik maar zo, ik heb toch meer met geluid dan beeld Marcel  :)

Met scenery wil ik binnenkort beginnen, Er ligt iets klaar waarmee ik een proefje ga doen. Toch geniet ik op dit moment met het rijden van de treinen, en in koploper zet ik de puntjes op de i Ed.
Ga nu de treinen weer wakker maken en lekker genieten van de baan, straks naar Max kijken en voor je het weet is het weekend alweer voorbij.

Fijne zondag.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Citaat van: Degeluidsman op zondag 03 september 2023, 11:09:49De naam Peter Degeluidsman laat ik maar zo, ik heb toch meer met geluid dan beeld Marcel 
Maak er dan Peter de 'voorbeeldige' geluidsman van. Zit er toch iets met beeld in de naam.

Ben net klaar met naar Max kijken. Man, wat een prachtige race was dat.
Forum Moderator

@citaat
Ik hou het maar bij het oude Henk  :D

Ja het was een heerlijke race, samen met mijn schoonzoon zitten genieten.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Schitterend filmpje weer Peter, echt van genoten, doe er nog maar een paar haha.

Mooi ook om de 2 traxx locs elk aan één kant van de reizigers NS wagons te zien. Zeer realistisch.
Zou ik ook wel willen nabootsen, moet ik van de winter eens uitzoeken of ik dat ook kan bewerkstelligen met mijn cs3
En dan 1 marklin en 1 acme...
Forum Moderator

@citaat

Graag gedaan Barry, het rijden met twee Traxx loc's heeft nogal wat voeten in de aarde, beiden loc hebben een V5 loksound aan boord maar het lukt mij niet om deze 100% gelijk te laten rijden.

Ze zijn beiden afgesteld op dezelfde maximale snelheid en daarna geijkt.
De ene rijd net is harden dan de andere waardoor soms de rijtuigen uit de rails gedrukt worden.

In het begin heb ik beiden loc's los rond laten rijden startend op 15cm uit elkaar, een rondje laten rijden over het maaiveld / stoppen en daar zit altijd verschil in ( treinen worden door koploper als dubbel tractie aangestuurd ).

Als er tips zijn op dit aan te pakken dan hoor ik het graag.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-

BLIJ dat ik analoog RIJ

Motor uit de achterste schroeven (of aandrijving loskoppelen) is het eenvoudigst.
Nee hoor, de decoders hebben een trim instelling voor zowel voor als achteruit.

Eerst beide locs goed ijken, dan achter elkaar laten rijden en met de trim setting op elkaar afstemmen.

1 loc niets aan doen, en de andere dus bijregelen.

Ik heb ook zo'n dubbel tractie rijden en heb er geen enkel probleem ermee.

Wat ook een issue kan zijn, zijn de koppelingen, de locs van Roco en ACME zijn redelijk kort gekoppeld. De koppeling verdwijnt vrij ver onder de loc, en de nem schacht is korter dan de koppeling die er in steekt waardoor bij het duwen de koppeling er in schuift en de loc tegen de wagon komt. Het gaat uiteraard over de achterste loc.
Ik heb dat opgelost door een nem schacht te halveren en die eerst over de koppeling geschoven voordat deze in de loc werd gezet.
Dan verschuift de koppeling niet meer.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Mooi gezicht, die trek-duw trein. Heb het materieel ook (van Marklin), maar nog nooit uitgeprobeerd.

Mvg
Marcel

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

Het zou wel fijn zijn als een fabrikant hier mee komt, Dus een loc en een dummy zeg maar....
Ik zou het wel aanschaffen  :thumbup:

Een loc kopen om de motor niet te gebruiken tja, dat is op meerdere manieren zonde..
(Gewicht,prijs,antislip bandjes enz..)
En al kun je 2 locs netjes afstemmen op elkaar, het is niet nodig en maakt het onnodig duurder, dus laat maar komen zo een setje om deze bijzondere Nederlandse combinatie te laten rijden 👍🏻😊

Super leuk toch?
Kan ook nog eens met meerdere variaties aan locs dacht ik, soms hangt er ook een geel blauwe en een groen grijze in deze combinatie dacht ik (even snel en simpel gezegd)
Ik verbaas me er over dat er zo weinig keus is in dummies. Zo kan je een trek-trek combinatie zonder problemen maken, maar ook een loc in opzending mee geven. Desnoods als herinnering op het nachtkastje. (o.i.d.)
Weliswaar zal die markt niet zo groot zijn (dat is de markt voor stuurrijtuigen ook niet) maar toch ........

Het is voor een fabrikant waarschijnlijk niet interressant genoeg om dummy loks op de markt te zetten.

Wanneer je twee dezelfde loks koopt heb je natuurlijk het nadeel dat beide dezelfde nummers hebben, ook daar is weinig keus in. Nu kan een loknummer vrij eenvoudig gewijzigd worden met een decal setje maar ook dat is voor diverse personen niet een optie. Jammer maar helaas. Het voordeel van twee complete locs kopen is wel dat je meteen reservedelen hebt wat, in het geval van Märklin met zijn belabberde kwaliteit en service in deze (vervangingsdelen zijn eerder uitverkocht dan het product zelf) toch weer een groot voordeel is.
Het is maar hoe je het bekijkt en de consument kijkt, over het algemeen, alleen maar naar de prijs. Het moet zo goedkoop mogelijk zijn, wat natuurlijk haaks staat op het oogmerk van de fabrikant. Winst, liefst veel, maken
tante M heeft toch een paar sets met loc en dummy uitgebracht, en toen kloegen de mensen erover dat ze juist de loc wilden hebben...

mvg,
Michel
Yep, Marklin 37620. 1 x 6400 met en 1 x zonder motor. Als er lieden waren die graag 2 x 6400 hadden willen hebben, hadden ze gewoon 2 met motor moeten kopen. Of in die ene 6400 een motor met aandrijving bouwen.

Atlas had volgens mij ook ooit dummies, o.a. de 1200. Roco 44984 (Mat '24 motorwagen) is ook een dummy. Maar ik denk dat de wensen wel wat groter zijn dan wat ik hier op noem..
Forum Moderator

Dat was denk ik ook omdat Marklin ruimte nodig had voor de speaker. Om alles in 1 loc te bouwen was voor hun mogelijk een te grote uitdaging. :D  O:-D

Leuk om de treinstellen na de ombouw op je baan te zien rijden Peter. Komt meer tot z'n recht dan op een testspoortje hier. B)