Nieuws:

200 wagons verkocht!!. Bestel hem ook in de Stichting 3rail Shop nu onze 20 jaar Stichting 3rail wagon! Lees de aankondiging en praat mee!!

De baan van een geluidsman- Marklin plan E versie 2.0 nacht opname / filmpje.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Re: De baan van een geluidsman- 3D printer P1S plus AMS op Ikea onderstel.
Beste Peter,

Gefeliciteerd met je complete "3D-printfabriek". De eerste resultaten zien er veelbelovend uit. Ik ben benieuwd wat we de komende tijd allemaal nog meer gaan zien.

M.v.g.

Maikel (RMW)
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

@citaat @citaat
Hoi Dirk-Jan,

Dit is nog met de 0.4mm geprint, de andere nozzel moet ik nog plaatsen.
Ben nu aan het prutsen met meerdere kleuren  :)

@citaat
Dankjewel Maikel. dit is weer een heel ander deel van de hobby, zit vandaag een beetje te prutsen met interieurs voor plan E

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Gisteren tijdens het rijden kwam mijn nieuwe Martinair koploper weer over het maaiveld rijden en helaas deed de front en sluitverlichting het weer niet  :-( :-(
Dit is nu mijn tweede exemplaar met precies dezelfde klacht.

De verlichting brand alleen als hij voorruit rijd, schakelt het relais om om achteruit te rijden dan brand er helemaal niets.

Om uit te sluiten dat het in de aansturing van het programma koploper zat heb ik de trein van de baan gehaald en op het programmeer-spoor gezet.
Zowel via de ECoS als programmer aangestuurd, helaas gaat er geen licht aan.

MFX heb ik uit staan en de trein wordt via DCC aangestuurd.

Morgen neem ik contact op met de leverancier.

Ik baal hier goed van, een keer kan gebeuren maar ......................

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Degeluidsman op maandag 05 mei 2025, 08:01:29Ik baal hier goed van, een keer kan gebeuren maar ......................
De duvel (zie vorige berichten) speelt hiermee.
Mooie bankjes, Peter. Die plan E van jou, is dat de oude Märklin 4048 of die van Artitec?

groet,
Roel
 :? Dat is ook weer balen dan. :thumbdown:
Aan de kant dat @#$%^& ding, telefoon van de haak en je printer aanslingeren.
Want zo'n printer is ook weer een hele studie op zich waarbij er af en toe ook bijna onbegrijpelijke hindernissen genomen moeten worden. :roll:
Ik ben er al wel achter dat mijn Márklin MFX treintjes aangestuurd door de MS2 langer blijven doorrijden dan dat zo'n printer blijft printen. >:-D
De dag gaat komen dat mijn Bambu zo het raam uit gaat en dat zie ik mezelf nog niet doen met mijn treintjes. :-)
Maar ja, een 3D printer is ook een werktuig, dat zijn onze treintjes niet, die zijn ter ontspanning. :o)
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: mphoi op maandag 05 mei 2025, 09:20:06
Citaat van: Degeluidsman op maandag 05 mei 2025, 08:01:29Ik baal hier goed van, een keer kan gebeuren maar ......................
De duvel (zie vorige berichten) speelt hiermee.
Hoi Martin,
Die heeft er wellicht ook mee van doen, ik hoop dat het euvel ondertussen bij Marklin bekend is want ik ga er niet vanuit dat ik de enige ben met dit probleem.
Ik heb geen informatie gehad wat er met de andere trein aan de hand was maar gelijk een nieuwe gekregen.

Citaat van: RoelMarklin op maandag 05 mei 2025, 10:16:39Mooie bankjes, Peter. Die plan E van jou, is dat de oude Märklin 4048 of die van Artitec?

groet,
Roel
Dankjewel Roel  :thumbup:
Mijn rijtuigen zijn zeer oud en van Marklin dus het zou zo maar de 4048 kunnen zijn.

Citaat van: Dirk-Jan op maandag 05 mei 2025, 10:30:29:? Dat is ook weer balen dan. :thumbdown:
Aan de kant dat @#$%^& ding, telefoon van de haak en je printer aanslingeren.
Want zo'n printer is ook weer een hele studie op zich waarbij er af en toe ook bijna onbegrijpelijke hindernissen genomen moeten worden. :roll:
Ik ben er al wel achter dat mijn Márklin MFX treintjes aangestuurd door de MS2 langer blijven doorrijden dan dat zo'n printer blijft printen. >:-D
De dag gaat komen dat mijn Bambu zo het raam uit gaat en dat zie ik mezelf nog niet doen met mijn treintjes. :-)
Maar ja, een 3D printer is ook een werktuig, dat zijn onze treintjes niet, die zijn ter ontspanning. :o)
Het printen heeft de nodige aandacht nodig Dirk-Jan, ik kom steeds een stukje verder en zoals ze vaak zeggen de aanhouder wint  >:-D
Is jou printer niet in orde of heb je er genoeg van?
Ik zie het als een hulpmiddel om de baan aan te kleden, ik denk dat de mogelijkheden zeer groot zijn mede door de vele gebruikers.

Vandaag nog geen tijd gehad voor de hobby, maar mijn handen jeuken  :D

Mvg,

Peter Degeluidsman
Dag Peter,

Heel irritant voor je.
Ik duim dat het snel en goed opgelost wordt.

Een nieuwe trein lijkt mij geen oplossing want dan is de kans groot dat het probleem daar ook weer in zit.

Henk
Citaat van: Degeluidsman op maandag 05 mei 2025, 16:35:32Is jou printer niet in orde of heb je er genoeg van?
Ik heb er nog lang niet genoeg van, kan prima kleinere dingen printen, mooi voor de spoorbaan maar grotere dingen geeft een storing.
De nozzle heeft een MALFUNCTION   
Ik heb ook al gelezen dat het misschien deels software matig is, zonder updates zou het niet zijn gebeurd, maar zonder internet verbinding doet ie het niet. >:-D
En dan gaat ie updaten, of je nou wil of niet. :D En de software in dat ding is Chinees, dat eet ik wel graag maar lees het niet echt lekker. :o)
Hoort allemaal bij de hobby, treintjes geven ook wel eens malfunction. :mrgreen:
Ik heb er wel lol mee. :) (en zo niet dan wordt het tijd voor een ander)

(Edit:geen mail maar malfunction):o)
Dirk-Jan,

Nooit geweten dat je met een 3D printer en met treintjes ook MAIL kunt versturen :o). Verder uitermate storend natuurlijk dat je printer niet naar behoren werkt :(.

Groeten,
Wico
Citaat van: Dirk-Jan op maandag 05 mei 2025, 21:07:51
Citaat van: Degeluidsman op maandag 05 mei 2025, 16:35:32Is jou printer niet in orde of heb je er genoeg van?
En de software in dat ding is Chinees, dat eet ik wel graag maar lees het niet echt lekker. :o)

Het is inderdaad taaie kost.  >:-D
Citaat van: Dirk-Jan op maandag 05 mei 2025, 21:07:51mooi voor de spoorbaan maar grotere dingen geeft een storing
Kijk eens naar de koeling van de nozzle. Mijn kleine neefje (40 jr) heeft zelf een 3d printer in elkaar geknutseld en bij elke nieuwere versie moet hij zwaardere ventilatoren gebruiken op de verschillende onderdelen.
Je zou ook kunnen proberen langzamer te printen. Zelfde probleem andere oplossing. Door langzamer te printen heeft de nozzle meer tijd om tussentijds af te koelen.

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

Citaat van: Trainhenk op maandag 05 mei 2025, 21:51:38En de software in dat ding is Chinees, dat eet ik wel graag maar lees het niet echt lekker. :o)

CiteerHet is inderdaad taaie kost.  >:-D

Henk, taaie kost is Thais zoals een Thaikossie (oud stukkie brood) :-)
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Trainhenk op maandag 05 mei 2025, 17:34:09Dag Peter,

Heel irritant voor je.
Ik duim dat het snel en goed opgelost wordt.

Een nieuwe trein lijkt mij geen oplossing want dan is de kans groot dat het probleem daar ook weer in zit.

Henk
Hoi Henk,

Het is zeker vervelend dat dit nu de tweede al is met dezelfde klacht, toen hij geleverd werd ( de 2e ) werkte alles naar behoren.
Blijkbaar zit er iets niet goed vast in dit treinstel wat na verloop van korte tijd resulteert in het niet werken van de front en sluitverlichting als hij voorruit rijd, draait de rijrichting om dat brand de verlichting wel?

Ik weet niet wat ze er mee gaan doen, nakijken/repareren of weer een nieuwe opsturen, het lijkt op een structureel probleem maar ik heb van de andere gebruikers nog nergens gelezen dat zei hetzelfde probleem hebben.

Hopelijk wordt het snel opgelost en komen ze achter de oorzaak.

Citaat van: Dirk-Jan op maandag 05 mei 2025, 21:07:51
Ik heb er nog lang niet genoeg van, kan prima kleinere dingen printen, mooi voor de spoorbaan maar grotere dingen geeft een storing.
De nozzle heeft een MALFUNCTION   
Ik heb ook al gelezen dat het misschien deels software matig is, zonder updates zou het niet zijn gebeurd, maar zonder internet verbinding doet ie het niet. >:-D
En dan gaat ie updaten, of je nou wil of niet. :D En de software in dat ding is Chinees, dat eet ik wel graag maar lees het niet echt lekker. :o)
Hoort allemaal bij de hobby, treintjes geven ook wel eens malfunction. :mrgreen:
Ik heb er wel lol mee. :) (en zo niet dan wordt het tijd voor een ander)

(Edit:geen mail maar malfunction):o)
Hoi Dirk-Jan,

Fijn om te lezen dat je er nog lang niet genoeg van hebt ( mot toch met iemand hierover kunnen kletsen)  :)
Mijn printer heeft net nieuwe firmware geïnstalleerd ( werkt in het Nederlands ) en ook Bambu studio heeft een nieuwe versie gehad ( ook in het Nederlands)
Jou printer hangt toch ook in jou Wifi netwerk, anders kun je ook geen opdrachten vanuit de pc die kant op sturen.
Of jou uitdaging door de oude software zit weet ik natuurlijk ook niet, maar hem up to date houden lijkt mij geen overbodige luxe. 

Hopelijk heb je het snel weer voor elkaar, zou toch zonde zijn als je alleen kleine dingen kan printen.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Vandaag is de Martinair koploper weer op reis gegaan naar de leverancier, ik ben erg benieuwd wat nu de oorzaak is en hoop dus dat ze dat met me delen.
Komt er een nieuwe of gerepareerde deze kant op?
Mijn gevoel zegt dat ik hem nu wel een tijdje kwijt ben, zeker als hij eventueel terug naar Duitsland moet.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Inderdaad wel balen
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 06 mei 2025, 19:59:02Mijn printer heeft net nieuwe firmware geïnstalleerd ( werkt in het Nederlands ) en ook Bambu studio heeft een nieuwe versie gehad ( ook in het Nederlands)
D.J.- Bij mij is dat ook in het Nederlands.
Jou printer hangt toch ook in jou Wifi netwerk, anders kun je ook geen opdrachten vanuit de pc die kant op sturen.
D.J.- Inderdaad, of via LAN, kan je niet omheen.
Of jou uitdaging door de oude software zit weet ik natuurlijk ook niet, maar hem up to date houden lijkt mij geen overbodige luxe.
D.J.- Doe ik ook, maar ik zou een soort van systeemherstelpunt willen hebben, net als op een PC, dus een paar versies terug en dan kijken wat de printer doet.
Schijnt te kunnen maar ik ben er nog niet achter hoe dat te doen. Ergens op een fora gelezen dat het dan Chinees wordt, inmiddels weer iets wijzer op een ander fora, schijnt ook weer niet zo te zijn.
Iedereen roept ook maar wat op dat internet.  :mrgreen: 

Hopelijk heb je het snel weer voor elkaar, zou toch zonde zijn als je alleen kleine dingen kan printen.
D.J.- Er zal ergens een moment komen dat het wel weer lukt, ga vandaag en/of morgen nog wat anders proberen tussen het huishouden, raceautootje bouwen en 3 rail forummen door. :D

En dan nu weer over treintjes;
  O:-D Hopelijk komt er heel snel een antwoord/oplossing voor je Koploper, je zou gaan denken dat ze jou steeds maandagmorgen modellen leveren. :?
Dirk-Jan,

@citaat

De meeste treinenwinkels zijn op maandagmorgen toch gesloten?
De winkels die ik ken wel.

Henk
 @citaat

Ik bedoel dat het lijkt of Peter zijn exemplaar op maandagmorgen bij Märklin in Göppingen is gemaakt.
Op maandagochtend zal niet elke medewerker meteen vol aan staan na een weekend vol bier en plezier of wat dan ook. :D
Dat gaat voor veel bedrijfstakken op, hoewel het door de robotisering al minder wordt. ( :o) Totdat de robots het drinken uitvinden)
Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 09 mei 2025, 07:01:50( :o) Totdat de robots het drinken uitvinden)
:offtopic: Ook dat is inmiddels achterhaald: Link
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 03 mei 2025, 19:32:33Ik ben nog aan het uitzoeken hoe ik met meerdere kleuren tegelijkertijd kan printen.
Hoi Peter, is dat inmiddels gelukt of ben je nog zoekende?
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Net op alle reacties gereageerd druk ik blijkbaar op een verkeerde knop en weg was alles dat reageren doe ik straks opnieuw.

@citaat
Hoi Dirk-Jan,

Ja dat is gelukt, ik heb nu met 4 kleuren het interieur geprint, dit zijn niet de juiste kleuren maar het was ook een test.

Best leuk dat dit allemaal zo kan, ondertussen heb ik wat extra kleuren in huis en als de verhoudingen goed zijn van het interieur ga ik er leuke kleuren bij zoeken.
Net de nieuwe nozzle van 0.2mm. in de printer gezet, ik ben benieuwd naar het resultaat hiervan.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Peter,

Dat meerkleuren3dprinten biedt weer een scala aan nieuwe mogelijkheden. Eerste proef ziet er al goed uit :thumbup:.

Groeten,
Wico
Test is prima geslaagd, ik ben trots op je. :D
Suc6 met de volgende test, en met de 0,2 nozzle gaat dat wel even duren, kan jij lekker rustig aan doen in je vrije weekend. O:-D
Forum Moderator

Hallo allemaal,

@citaat @citaat
Dat klopt als een bus Wico, dit zet het puntje wel op de i  :)

@citaat
Fijn dat je trots op mij bent Dirk-Jan, daar doen we het natuurlijk voor  :D
Het printen met de 0.2mm kost zeker meer tijd, net de laatste versie gepast en ik ben er bijna. Ik wil de lengte nog iets inkorten.

Deze komt net uit de printer.

Hier is goed te zien dat de metalen verbindingstukken boven aardig in de weg zitten, maar toch is het mij gelukt om het interieur erin te krijgen.

We prutsen nog even door  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
 @citaat petje af , ziet er heel mooi uit  :thumbup:
Zeker :thumbup: .
Enne, nou hèb ik ook nog zo'n blikken NS stammetje tijden hier ;) .
Forum Moderator

@citaat @citaat
Dankjewel Ruud, ik ben nu de passende variant in kleur aan het printen, straks eens kijken of dat iets is.

@citaat
Deze rijtuigen heb ik als kind nog van mijn ouders gehad Hans, dus hier hecht ik veel waarde aan.
Mooi dat jij ook zo'n stammetje hebt  :thumbup: Maar wat wil je daar eigenlijk mee zeggen  :D

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Hierbij het interieur voor Plan E rijtuigen.
De maatvoering is nu in orde en ik ben wat met kleuren gaan spelen, de vloer is zwart, onderzijde bankjes blauw en de leuningen zijn rood.
Op de foto komt het rood als oranje over maar het is toch echt rood  :)
Ik heb een aantal foto's gemaakt en ben benieuwd naar jullie meningen omtrent de gebruikte kleuren.

Hier even in het rijtuig geplaatst.

Als je met meerdere kleuren print maakt de printer naast het interieur ook nog een soort kleuren waaier, hier zie je er twee naast elkaar, de ene is gemaakt met een 0.4 en de andere met een 0.2 nozzle.
Het verschil is duidelijk te zien, voor het interieur zou je makkelijk met de 0.4mm kunnen printen dat scheelt een hoop print tijd.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Mooi hoor :thumbup: !
Maar wat is de functie/bedoeling van die kleurenwaaier?
Forum Moderator

@citaat
Hoi Hans,

Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee.
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat hij bij een kleuren wissel zorgt dat het filament goed op de andere kleur hecht en die waaier als proefkonijn hiervoor gebruikt.
Ik had al geprobeerd om het weg te halen zodat hij niet onnodig staat te printen, dit kreeg ik niet voor elkaar.

Misschien dat Dirk-Jan hier een antwoord op heeft dat is al een oude rot in het 3D printen  :) 

Mvg,

Peter Degeluidsman 
 B) Dat ziet er prima uit met de kleurencombi. :thumbup:
Ik meen te weten dat er diverse kleurenschema's zijn gebruikt voor de plan E en met deze zullen de Preisertjes vast tevreden zijn.
En inderdaad met de 0,4 nozzle printen, dan zijn de zittingen helemaal glad, makkelijker schoon te houden. :D
Dag Peter,

Het interieur ziet er goed uit.
Misschien als je de camera/telefoon wat verder van de het interieur houd en de flitser uit zet (als die al niet uit staat) je de rode kleur beter op de foto krijgt.

Ik ervaar wel met mijn telefoon dat in het donker er toch nog een goed beeld ontstaat.
M.a.w. de lens is naar mijn idee erg lichtgevoelig en mogelijk worden daardoor de kleuren lichter.

Is het blauw ook donkerder dan op de foto?

Henk
Citaat van: Degeluidsman op zondag 11 mei 2025, 09:26:23Misschien dat Dirk-Jan hier een antwoord op heeft dat is al een oude rot in het 3D printen  :)
Nou, dat is teveel eer, ik ben ook nog maar een beginner die er leuk mee aanrommelt.

Voor jouw P1 zegt google AI het volgende; (bij jouw printer kan het blijkbaar niet uitgezet worden)

AI-overzicht
When using multiple colors on a Bambu Labs P1 series printer, there's a "prime tower" or "purge tower" that prints extra filament when switching colors. This tower helps clear the nozzle and prepare for the new color, but it can create waste. The extra printing is a consequence of the printer's design, not necessarily a fault.
Here's a more detailed explanation:
Purpose of the Prime Tower:
The prime tower is a small print that happens before each color change. It's designed to extrude and purge the old color and prepare the nozzle for the new color.
Why it's Needed:
The nozzle needs to be cleaned and the filament primed to ensure a smooth transition between colors. Without this process, you might get blobs or inconsistent color changes.
Waste:
The prime tower results in some extra filament being extruded and discarded. This is a common characteristic of multi-color printing on the P1 series.
Minimizing Waste:
You can't completely eliminate the prime tower, but you might be able to reduce the amount of waste by adjusting settings or using different filaments. Some users have reported success with using lower layer heights or thicker filaments.
Other Considerations:
The printer may print two layers before switching to the next color, but this is only after the first layer and is part of the layering process. You can also change the order of the layers or add pauses during the print to manage the print process, as explained in some forums and online discussions.
Bij mij heet de kleurenwaaier PRIME TOREN en is een klein plat vlakje met meerdere kleuren over elkaar heen.
Onder het tabblad ANDERE zie ik dan dit en kan de prime toren in en uitschakelen en de grootte aangeven.
Bij jouw is dat blijkbaar anders, zie in de vorige bijdrage het antwoord  gegeven door AI.

2e.jpg

Prime toren.jpg
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Trainhenk op zondag 11 mei 2025, 14:23:27Dag Peter,

Het interieur ziet er goed uit.
Misschien als je de camera/telefoon wat verder van de het interieur houd en de flitser uit zet (als die al niet uit staat) je de rode kleur beter op de foto krijgt.

Ik ervaar wel met mijn telefoon dat in het donker er toch nog een goed beeld ontstaat.
M.a.w. de lens is naar mijn idee erg lichtgevoelig en mogelijk worden daardoor de kleuren lichter.

Is het blauw ook donkerder dan op de foto?

Henk
Hoi Henk,

Ik heb geen flitser gebruikt bij het maken van deze foto's 
Het blauw is zoals het is  :)
Zal ook eens wat foto's maken op grotere afstand.

@Dirk-Jan 
Bedankt voor deze uitgebreide info  :thumbup: :thumbup:
Ik heb gisteravond ook lopen zoeken en vond ook de Prime toren maar in een ander gedeelte van de software, dit komt dus overeen met jou gevonden prime toren.
Het wordt aangeraden om de prime toren aan te laten staan.

Gistermorgen heb ik de printer opdracht gegeven om 13 interieurs te printen, daar heeft hij iets van 22 uur over gedaan, was wel met de 0.2mm nozzle.
Toen ik vanmorgen naar mijn werk ging was hij nog druk bezig, ondertussen de melding gehad dat het klaar is.
Ik ben nog niet boven geweest maar ga zo kijken naar het resultaat.
Als dit goed is, krijgt hij weer de opdracht om en nog 6 te printen, dan heb ik voor ieder rijtuig voldoende en nog een reserve.

Ik zal het op de foto zetten en hier delen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Forum Moderator

Hallo allemaal,

Zoals beloofd hier de foto's van de eerste serie interieurs, ook zal ik foto's tonen van de instellingen in de software.

Hier de eerste 13 stuks.

Hoe ik het ook fotografeer, het rood ziet er op de foto's als oranje uit  8o

Dan neem ik jullie even mee op tour door de software.
Hier zie je een interieur op de plaat staan en rechts daarboven de prime tower.
Aan de linkerkant kun je o.a. zien welke kleuren er in de AMS zitten ( AMS is een kleuren wisselaar ).

We gaan een tabblad verder en komen bij de voorvertoning.
Rechts zie je waaruit het geheel is opgebouwd, hier vond ik het vinkje van de prime tower.

Hierna heb ik aangegeven dat ik er 7 wil printen, dan komt de plaat waarop geprint wordt er zo uit te zien.

Het printen kan bijna beginnen, hier zie je dat het bijna 13 uur aan printtijd is, dit zou ik kunnen halveren als ik de 0.4mm nozzle zou gebruiken wat voor dit werk prima is maar ik had geen zin om hem weer om te bouwen.
Als ik op de groene knop versturen klik wordt het bestand naar de printer gestuurd en die gaat aan de slag.

Die opdracht heb ik een half uur geleden gegeven en de eerste twee lagen zijn ondertussen geprint  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
 :) Je bent lekker bezig met de massa productie. :thumbup:
En ik zie op de eerste drie foto's mooi rood, pas op foto 4 is het oranje.
 :o) Dat worden toch best veel Preisertjes die je moet mishandelen om ze her en der op de bankjes te plaatsen, maak daar maar geen foto's van. O:-D 

Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

@citaat  @citaat
Dat met rood en oranje heb ik bij het fotograferen van de Botlekbrug ook gehad.

Het rood van de telefoon:

Het rood met de fotocamera:

Dus je zult altijd blijkbaar ergens verschil blijven houden in het laten weergeven van die kleur.....

Vrij vertaald: niet aan storen, gewoon lekker doorgaan met printen, als ze in het echt maar kloppen!
Voor mij is op de eerste drie foto's rood ook echt rood.
Peter,

Zoals Dirk-Jan al schreef is op de eerste drie foto's het rood rood en op de vierde wat meer oranje.

Op de eerste drie foto's is ook de omgeving donkerder dan op de vierde foto.
Waaruit ik concludeer dat dat ook nog weer van belang is.

Maar goed, een smartphone is geen digitale camera waar je uitgebreid met lichtinstellingen kunt spelen.
Maar toch, een mooi (print)resultaat.

Henk
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Dirk-Jan op maandag 12 mei 2025, 22:05:37:) Je bent lekker bezig met de massa productie. :thumbup:
En ik zie op de eerste drie foto's mooi rood, pas op foto 4 is het oranje.
 :o) Dat worden toch best veel Preisertjes die je moet mishandelen om ze her en der op de bankjes te plaatsen, maak daar maar geen foto's van. O:-D 

Hoi Dirk-Jan,
Ik hou de printer wel aan het werk ja :)
Vanmiddag uit het werk stonden er nog eens 7 interieurs klaar, dat zijn er voorlopig genoeg om de gehele stam aan te passen.
Preisertjes hebben het in de meeste rijtuigen erg moeilijk, ik zeg gewoon tegen ze dat ze een gratis knipbeurt krijgen  ;)
De eerste drie foto's zijn in de printer gemaakt dat is een wat donkere omgeving wat dus blijkbaar de kleuren ten goede komt.

Citaat van: frenkievee op maandag 12 mei 2025, 22:53:59@citaat  @citaat
Dat met rood en oranje heb ik bij het fotograferen van de Botlekbrug ook gehad.

Het rood van de telefoon:

Het rood met de fotocamera:

Dus je zult altijd blijkbaar ergens verschil blijven houden in het laten weergeven van die kleur.....

Vrij vertaald: niet aan storen, gewoon lekker doorgaan met printen, als ze in het echt maar kloppen!

Hoi Frank,
Daar zit net als bij mij een wereld van verschil in, ik maak me er niet druk om  :D
De printer is alweer druk in de weer, op dit moment maakt hij een hulpmiddel om de plaat te onderhouden.

Citaat van: Dibbes op maandag 12 mei 2025, 23:15:12Voor mij is op de eerste drie foto's rood ook echt rood.
Mee eens Jos, blijkbaar lijkt de kleur te veranderen richting orange als er meer omgevingslicht bij komt.

Citaat van: Trainhenk op dinsdag 13 mei 2025, 13:30:05Peter,

Zoals Dirk-Jan al schreef is op de eerste drie foto's het rood rood en op de vierde wat meer oranje.

Op de eerste drie foto's is ook de omgeving donkerder dan op de vierde foto.
Waaruit ik concludeer dat dat ook nog weer van belang is.

Maar goed, een smartphone is geen digitale camera waar je uitgebreid met lichtinstellingen kunt spelen.
Maar toch, een mooi (print)resultaat.

Henk
Hoi Henk,
De foto's zijn inderdaad met een smartphone gemaakt, wij hebben wel een camera maar die gebruiken we eigenlijk nooit meer.
Ik weet niet eens waar die op dit moment ligt, zal wel in een of andere kast zijn  :)
Het is dat jij er over begint, ik zal eens op zoek gaan en daar wat foto's mee maken ( mot ik hem wel vinden natuurlijk ) ;)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 13 mei 2025, 19:42:05smartphone gemaakt, wij hebben wel een camera maar die gebruiken we eigenlijk nooit meer
Ik zat wel min of meer in hetzelfde schuitje (of moet ik zeggen in hetzelfde wagonnetje ;) ), maar vrij recent ben ik terug de (simpele) camera gaan gebruiken. In- en uitzoomen is stukken makkelijker met de camera, vooral als het om filmpjes gaat. Ik heb daar (camera) nog ouderwetse knopjes op staan, vooral heel praktisch bij het in- en uitzoomen - dat is een soort van een draaiknop.
FWIW: de camera is een simpele Canon, PowerShot ELPH360HS  ;)
FWIW #2: mijn camera - op de tweede foto de zoom ;)
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 10 mei 2025, 20:22:01Hallo allemaal,

De maatvoering is nu in orde en ik ben wat met kleuren gaan spelen, de vloer is zwart, onderzijde bankjes blauw en de leuningen zijn rood.

Mvg,
Peter Degeluidsman
Mooi dat je zo tot 4 kleuren in één print kan verwerken.
Maar dit zijn toch niet de kleuren die ooit in plan E gebruikt zijn? Dat was toch groenachtig blauw (of blauwachtig groen)?
En komt de bankafstand wel goed overeen met de raamafstand? Op één vd fotos zie ik de rugleuningen recht voor een raam staan.
De kans is dat in je smartphone gewoon een beter foto chip zit dan in de camera!

Er zijn ook speciale cursussen om te leren hoe de camera van je smartphone te gebruiken.

Verder zien de gekleurde interieurs er prima uit, je blijft alleen afhankelijk van de kleur die beschikbaar zijn voor de printer.
@citaat  De kans is dat in je smartphone gewoon een beter foto chip zit dan in de camera!
Dat zit er inderdaad dik in, maar dat is niet echt een probleem, omdat de foto's/video's -voor mij althans- enkel bedoeld zijn voor internet posts, vooral of misschien zelfs alleen op 3rail?
En dan speelt de kwaliteit niet echt een rol - trouwens: ik verklein mijn foto's ook altijd, omdat de originele TE groot zijn voor 3 rail.
my $0.02  ;)
Citaat van: hmmglaser op woensdag 14 mei 2025, 19:02:31Verder zien de gekleurde interieurs er prima uit, je blijft alleen afhankelijk van de kleur die beschikbaar zijn voor de printer.
Dat zijn inmiddels al héél veel kleuren in allerlei kleurnuances en ook rollen met mengkleuren en glans, mat, met sparkles enz.enz.
Er is zelfs filament met houtvezels of metaaldeeltjes erin, niet voor iedere printer geschikt, maar dan ziet het eruit als hout of metaalachtig.
Bij mijn printer (en ik neem aan ook bij die van Peter) zat een doosjes met 80 basiskleuren in kleine vierkantjes gerangschikt.
 B) En dan heb je hele creatieve geesten die daar dan weer wat mee doen, een boekenkastje met tierelantijntjes printen om ze daar in te zetten.
Een geprinte robot erbij en zo het je een stukje scenery die wel in het oog springt voor in de echte boekenkast. :D 

Bron Makerworlddotcom.jpg
Bron Makerworlddotcom

Citaat van: hmmglaser op woensdag 14 mei 2025, 19:02:31De kans is dat in je smartphone gewoon een beter foto chip zit dan in de camera.
Gaat om de lens, die is het belangrijkste als het op kwaliteit van de foto aankomt.
Citaat van: flyerman op woensdag 14 mei 2025, 21:46:42Gaat om de lens
Bij elektrieke camera's, eigenlijk ook bij analoge, is ook het negatiefformaat van belang. Hierdoor konden de oude boxcamera's met een simpele meniscuslens nog prima foto's nemen: negatiefformaat 6 x 9 cm.
Tegenwoordig vertaalt zich dat naar het formaat van de sensorchip, met als hoogst haalbare de "fullframe" camera, waarbij de sensor qua grootte overeenkomt met een kleinbeeldnegatief (24 x 36mm).
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: hermanvk op dinsdag 13 mei 2025, 20:17:34
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 13 mei 2025, 19:42:05smartphone gemaakt, wij hebben wel een camera maar die gebruiken we eigenlijk nooit meer
Ik zat wel min of meer in hetzelfde schuitje (of moet ik zeggen in hetzelfde wagonnetje ;) ), maar vrij recent ben ik terug de (simpele) camera gaan gebruiken. In- en uitzoomen is stukken makkelijker met de camera, vooral als het om filmpjes gaat. Ik heb daar (camera) nog ouderwetse knopjes op staan, vooral heel praktisch bij het in- en uitzoomen - dat is een soort van een draaiknop.
FWIW: de camera is een simpele Canon, PowerShot ELPH360HS  ;)
FWIW #2: mijn camera - op de tweede foto de zoom ;)
Hoi Herman,
De camera is relatief groot en heb je niet altijd bij de hand, je telefoon daarin tegen  :)
Zoomen met de telefoon gaat erg makkelijk, gewoon met je vingers over het scherm gaan.

Citaat van: Hanzi op dinsdag 13 mei 2025, 22:56:33
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 10 mei 2025, 20:22:01Hallo allemaal,

Mvg,
Peter Degeluidsman
Mooi dat je zo tot 4 kleuren in één print kan verwerken.
Maar dit zijn toch niet de kleuren die ooit in plan E gebruikt zijn? Dat was toch groenachtig blauw (of blauwachtig groen)?
En komt de bankafstand wel goed overeen met de raamafstand? Op één vd fotos zie ik de rugleuningen recht voor een raam staan.
Hoi Hans,
De kleuren komen niet overeen met het origineel, ik heb op dit moment 8 kleuren in voorraad en daar gaat best een paar centen in zitten.
Ik heb dit samengesteld puur op gevoel, misschien niet origineel maar ik ben er tevreden over.
In het schaduwstation heb ik naar meerdere rijtuigen gekeken, ook hier stonden bankje voor het raam, hoe het bij een plan E was?
Voor het aanpassen van dit ontwerp moet je kunnen tekenen en zover is petertje nog niet  :) ik was al blij dat ik de breedte en kleuren van het interieur kon aanpassen.
Natuurlijk moet het allemaal mogelijk zijn maar dat is voor mij nog een stap te ver.
Ik kom steeds een stapje verder  :D

Citaat van: Dirk-Jan op woensdag 14 mei 2025, 21:17:15
Citaat van: hmmglaser op woensdag 14 mei 2025, 19:02:31Verder zien de gekleurde interieurs er prima uit, je blijft alleen afhankelijk van de kleur die beschikbaar zijn voor de printer.
Dat zijn inmiddels al héél veel kleuren in allerlei kleurnuances en ook rollen met mengkleuren en glans, mat, met sparkles enz.enz.
Er is zelfs filament met houtvezels of metaaldeeltjes erin, niet voor iedere printer geschikt, maar dan ziet het eruit als hout of metaalachtig.
Bij mijn printer (en ik neem aan ook bij die van Peter) zat een doosjes met 80 basiskleuren in kleine vierkantjes gerangschikt.
 B) En dan heb je hele creatieve geesten die daar dan weer wat mee doen, een boekenkastje met tierelantijntjes printen om ze daar in te zetten.
Een geprinte robot erbij en zo het je een stukje scenery die wel in het oog springt voor in de echte boekenkast. :D 
Bron Makerworlddotcom.jpg
Bron Makerworlddotcom
Hoi Dirk-Jan,
Die kleurenwaaier heb ik net als mijn vrienden er niet bij gehad, erg handig op de juiste PLA op te zoeken.
Ik had een muziekdoosje als extraatje erbij zitten, daar heb je natuurlijk geen r... aan.
Misschien dat iemand ze op markplaats aanbied, zal zo eens kijken want het lijkt mij gewoon makkelijk om erbij te hebben.
Als ik de kleurenwaaier heb kunnen bemachtigen zal ik er zo'n kasje voor printen  >:-D

Citaat van: flyerman op woensdag 14 mei 2025, 21:46:42
Citaat van: hmmglaser op woensdag 14 mei 2025, 19:02:31De kans is dat in je smartphone gewoon een beter foto chip zit dan in de camera.
Gaat om de lens, die is het belangrijkste als het op kwaliteit van de foto aankomt.

Hoi Martin,
Op onze foto camera zit een Zeiss lens, dit is volgens mij een gerenommeerd merk?
Wat er op de telefoon zit kan ik je niet vertellen.

Citaat van: ermindewinkel op woensdag 14 mei 2025, 23:25:31
Citaat van: flyerman op woensdag 14 mei 2025, 21:46:42Gaat om de lens
Bij elektrieke camera's, eigenlijk ook bij analoge, is ook het negatiefformaat van belang. Hierdoor konden de oude boxcamera's met een simpele meniscuslens nog prima foto's nemen: negatiefformaat 6 x 9 cm.
Tegenwoordig vertaalt zich dat naar het formaat van de sensorchip, met als hoogst haalbare de "fullframe" camera, waarbij de sensor qua grootte overeenkomt met een kleinbeeldnegatief (24 x 36mm).
Hoi Ermin,
Ik heb het 3 x gelezen maar ik snap het  :)
Het zal een combinatie van verschillende factoren zijn wat uiteindelijk voor het eindresultaat zorgt.

Mvg,

Peter Degeluidsman