Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Botlekbrug: Korte update over de Venkelweg (20-11-2021)

Gestart door frenkievee zondag 06 september 2015, 16:05:24

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Botlekbruggen: hele korte update (30 december 2017)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Botlekbruggen: hele korte update (30 december 2017)
Mooie platen weer Frank!
Re: Botlekbruggen: hele korte update (30 december 2017)
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Botlekbruggen: hele korte update (30 december 2017)
Uiteraard is t altijd genieten.
Re: Botlekbrug: van de andere kant bekeken (7 januari 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: van de andere kant bekeken (7 januari 2018)
Om niet in herhaling te vallen, heb ik vandaag eens wat foto's gemaakt uit een geheel andere hoek. Of eigenlijk: een paar andere hoeken.

1. Maar voordat ik die laat zien: eerst even doorgereden naar het einde van de Vondelingenweg om te zien of er nog wat van de oude Botlekbruggen zichtbaar is. En jawel, dat was er, in het midden van de foto.


2. Maar voordat je een loep gaat pakken op zolder, heb ik dat maar even ingezoomd. :D
Zoals te zien is, is er nog maar één heftoren over en zo te zien nog wel twee brugdelen.


3. Ondertussen gaat het eten zoeken ook gewoon door.


4. Een stukje doorgereden en aan de Hoogvlietzijde van de brug de auto geparkeerd. Nu eens aan de zuidkant van de nieuwe Botlekbrug.


5. Wat in de vorige foto niet goed te zien was, is ingezoomd wel te zien: de aanbrug van de oude brug piept nog net onder de nieuwe door. Goed is derhalve het hoogteverschil nog eens te zien.


6. Een beetje dichterbij gewandeld en door de hekken heen.


7. En dat een beetje dichterbij gehaald.


8. Ik had de afgelopen maanden al gezien dat er druk sleuven gegraven werden, maar zag vandaag pas dat er flinke gasleidingen in die sleuven verstopt worden.


9. Van de parkeerplaats van de noeste arbeiders een blik richting het betonnen complex....


10. .... met daaronder de aanbrug van de oude brug nog net zichtbaar. Al is deze volledig in de schaduw van de nieuwe brug.


11. Een stukje verder vanuit de auto de liggers voor de brug van de zuidelijke rijbaan, die de snelweg die in de tunnelbak ligt, moet kruisen. Deze rust op liggers, die over de tunnelbak gemaakt zijn.


12. Ook hier ingezoomd en het begin van de oude brug te kunnen zien.


13. Door naar de andere brug over de Oude Maas: de Spijkenisserbrug. Hier de vanaf de Spijkenisserkant gezien, en wel het fietspad aan de noordkant van de brug.


14. En je mag dus niet tegen de rij- en looprichting over de brug.  8o


15. Maar het ging mij dus om het witte gevaarte in de verte: de Botlekbrug.


16. Die wat dichterbij gehaald. Op dit moment is alleen nog het linkerhefdeel in gebruik, omdat er onder het rechterhefdeel men nog druk is met het verwijderen van een pijler (pijler nummer 4, zoals eerder gememoreerd is). Daarom liggen er in het water ook groene, rode en gele bakens. Groen en rood voor het reguliere verkeer en geel blijkbaar om aan te geven dat je daar met je boot niet moet komen.


17. Ingezoomd op het linkergedeelte: daar zie je duidelijk het verschil tussen de breedte van de nieuwe brug en die van de oude brug. De afstand tussen de pijlers van de (voorheen) oude brug is een stuk kleiner dan die van de nieuwe brug.


18. Ingezoomd op het rechtergedeelte: onder de brug ligt het ponton waar vanaf gewerkt wordt om pijler 4 te verwijderen. Boven water is niks meer te zien, maar van de week was men nog druk aan het scheppen.


19. Een tikkie naar rechts waar de delen van de oude brug die er nog liggen, nog net onder de nieuwe brug door zichtbaar zijn. Ervoro is het hek te zien waar ik gestaan heb voor de foto van de pijpleiding hierboven. Foto 8 dus.


20. En hetzelfde effect helemaal rechts van de brug. Ook hier is nog het bestaande deel van de oude brug te zien. Evenals helemaal in de verte nog het hefdeel wat in Vlaardingen staat.


21. En als er een schip voorbij gevaren is, kun je goed zien dat er best de nodige stroming in de Oude Maas staat.....

Re: Botlekbrug: van de andere kant bekeken (7 januari 2018)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Botlekbrug: van de andere kant bekeken (7 januari 2018)
Weer een mooie en interessante update Frank. Ik blijf ervan genieten.
Re: Botlekbrug: van de andere kant bekeken (7 januari 2018)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Botlekbrug: van de andere kant bekeken (7 januari 2018)
 @citaat
Ook ik blijf van Frank zijn foto reportages genieten. :) :thumbup: :thumbup:
Re: Botlekbrug: van de andere kant bekeken (7 januari 2018)
-Frank:
Ook weer genoten van je prachtige fotosessie,  :thumbup:
Re: Botlekbrug: van de andere kant bekeken (7 januari 2018)
Dat was wederom een mooie en uitgebreide reportage
Re: Botlekbrug: van de andere kant bekeken (7 januari 2018)
Ik zag ze net voorbij komen op het Wegenforum. Maar mooie foto's :thumbup:
Re: Botlekbrug: van de andere kant bekeken (7 januari 2018)
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Botlekbrug: van de andere kant bekeken (7 januari 2018)
Mooie foto?s weer Frank.
Wel vreemd dat de Spijkenisserbrug gesloten was en dus de beugdelen niet scheef in de sokkel hingen.

Gr. Dennis
Re: Botlekbrug: van de andere kant bekeken (7 januari 2018)
Dank voor de foto´s Frank! Zo te zien is het een hels karwei om die peilers weg te slopen.  >:-D
Re: Botlekbrug: van de andere kant bekeken (7 januari 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: van de andere kant bekeken (7 januari 2018)
Dank jullie wel allemaal!

Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 09 januari 2018, 14:00:56
Ik zag ze net voorbij komen op het Wegenforum. Maar mooie foto's :thumbup:
En dan uiteraard een linkje hiernaar toe ;)

Citaat van: dennisreij op woensdag 10 januari 2018, 22:18:38
Wel vreemd dat de Spijkenisserbrug gesloten was en dus de beugdelen niet scheef in de sokkel hingen.
Die mag je me even uitleggen Dennis, want ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt.

Citaat van: WouterMarklin op woensdag 10 januari 2018, 23:44:34
Zo te zien is het een hels karwei om die peilers weg te slopen.  >:-D
Het lijkt erop dat onder water er meer en hardnekkiger spul zit, dan wij ooit hebben kunnen denken. Vraag is natuurlijk of de boel recht naar beneden gaat of dat het op een bredere basis gestort is. Ik meld me wel weer met foto's als ze gaan verhuizen  ;)
Re: Botlekbrug: van de andere kant bekeken (7 januari 2018)
Citaat van: frenkievee op donderdag 11 januari 2018, 15:25:24
Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 09 januari 2018, 14:00:56
Ik zag ze net voorbij komen op het Wegenforum. Maar mooie foto's :thumbup:
En dan uiteraard een linkje hiernaar toe ;)
Uiteraard. Ik heb ook een account daar :D
Re: Botlekbrug: van de andere kant bekeken (7 januari 2018)
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Botlekbrug: van de andere kant bekeken (7 januari 2018)
Weer een mooie serie  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Botlekbrug: kleine update en meer van de tunnel (26 februari 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: kleine update en meer van de tunnel (26 februari 2018)
Al een poos ben ik niet bij de Botlekbruggen geweest. Dat heeft een paar oorzaken, waaronder het feit dat de tijdelijke voetgangers/(brom)fietsbruggen ruim drie weken door stormschade afgesloten zijn geweest. Vandaag toch even tijd gemaakt en die kant op gereden.

1. Eerst de parkeerplaats aan het einde van de Oude Maasweg opgezocht om te zien of er nog wat van de oude Botlekbrug over was. Zo van afstand te zien, is deze inmiddels helemaal gesloopt....


2. Bij de brug zelf lijkt het erop dat pijler 4 inmiddels gesloopt is. Men is nu met pijler nummer 5 bezig. Al werd er ogenschijnlijk niet gewerkt.


3. Iets andere positie dichterbij de brug.


4. Beetje tegen de zon in is te zien dat de toekomstige spoorbrug wat langer is. Ik kom hier over niet al te lange tijd wat in meer detail op terug.


5. Doorgereden naar de McDonalds in Hoogvliet en daar de auto geparkeerd. Als je daarvandaan de A15 oversteekt richting de Shell kom je bij een voetgangersbrug over het spoor en daar nog wat foto's gemaakt. Een blik over de muur die er staat bij het spoor, kijkend richting het westen.


6. Een stukje omhoog de brug op gelopen (het was bar koud daar.....  :? ) om thuis tot de ontdekking te komen dat die lantaarnpaal toch wel heel erg in beeld hangt :D Op de achtergrond de ingang van de Botlekspoortunnel ....


7. .... die hier een stukje dichterbij gehaald is.


8. De bovenleiding wordt onder de voetgangersbrug geleid en uiteraard moet dat zodanig dat de brug zelf niet onders spanning komt te staan. Dus met 4 isolatoren worden twee draden afgespannen en onder de brug doorgeleid in ....


9. .... deze rode kokers. Onder de brug alvast een voorproefje van een G2000BB lok.


10. En die ook wat dichterbij gehaald.


11. Kijkje vanaf het midden van de brug richting de Botlekbrug.


12. Ook hier weer wat ingezoomd op de ingang van de tunnel, want ....


13. .... er kwamen drie lampjes me tegemoet. Een losse (zo te zien) Class 66 kwam de tunnel uit.


14.


15. Beetje bewogen aan de andere kant van de brug.


16. En verderop onder het viaduct van de Vondelingenweg. Links nog een mast met de twee lampen van een WUBO.


17. Staand boven de Vondelingenweg en kijkend naar de Botlekbrug.


18. En op die brug flink ingezoomd.


19. Ook aan deze brug hangen roosters met de bekende waarschuwing.


20. Op ooghoogte (maar veilige afstand) hangt deze kabelverbinding.


21. Getracht beide kabelverbindingen te vangen in één foto. Het lijkt erop dat met net een stukje kabel tekort kwam bij het monteren van de bovenleiding.


22. Sein 870. Nadere beschouwing leerde dat dit sein een L beeld kan weergeven. Dit was nu gedoofd want het spoor waar dit voor is, is vanwege de bouw van het spoor op de Botlekbrug buiten dienst.


23. Ingezoomd op de wisselverbinding rechts naast de ingang van de tunnel. Dit spoor gaat naar een wisselverbinding verderop en ook naar het einde van de Vondelingenweg.


24. En ingezoomd op het spoor wat naar links leidt. Als je dit rechtstreeks volgt, dan zou je op het spoor uitkomen richting de Botlekbrug.


25. Verderop is echter het sein te zien, wat vanwege de bouw afgekruisd is, dus buiten dienst gesteld is.


26. Een blik onder de voetgangersbrug door ....


27. .... en de G2000BB nog een keertje wat dichterbij.

Re: Botlekbrug: kleine update en meer van de tunnel (26 februari 2018)
-Frank:
Weer een mooie update van de werken aldaar,  :thumbup:
Re: Botlekbrug: kleine update en meer van de tunnel (26 februari 2018)
Frank,

Bedankt weer voor het kijkplezier van deze prachtige foto serie. :thumbup:
Wat mij wel opviel is de in mijn ogen toch wel enorme stijging en daling bij de tunnel lijkt net of hij flink omlaag en omhoog moet rijden.
Re: Botlekbrug: kleine update en meer van de tunnel (26 februari 2018)
Mooi om zo mee te kijken :)
Re: Botlekbrug: kleine update en meer van de tunnel (26 februari 2018)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Botlekbrug: kleine update en meer van de tunnel (26 februari 2018)
Leuk om op deze manier mee te kijken.
Je moet de (foto) plekjes wel weten te vinden.

groet
Harald
Re: Botlekbrug: kleine update en meer van de tunnel (26 februari 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: kleine update en meer van de tunnel (26 februari 2018)
Dank voor de leuke reacties!

Citaat van: h0_miessie op dinsdag 27 februari 2018, 07:51:04
Wat mij wel opviel is de in mijn ogen toch wel enorme stijging en daling bij de tunnel lijkt net of hij flink omlaag en omhoog moet rijden.
Dat kun je van afstand niet goed zien, en als je met de camera inzoomt wordt het behoorlijk vertekend, Michel.
Kijk maar naar de foto's waar ik sporen in de verte fotografeer: daar lijken de bovenleidingsmasten ook veel dichter bij elkaar te staan dan ze in het echie staan.

Citaat van: Haradigi op dinsdag 27 februari 2018, 10:15:59
Je moet de (foto) plekjes wel weten te vinden.
Lokale bekendheid en/of voorbereiding scheelt natuurlijk wel een hele hoop ;)
Re: Botlekbrug: kleine update en meer van de tunnel (26 februari 2018)
Wederom bedankt voor de mooie platen Frank!
Re: Botlekbrug: kleine update en meer van de tunnel (26 februari 2018)
Frank

Even alles bijgelezen en bekeken, wat een mooie foto's en leuke reportage.
Er komt heel wat bij kijken bij het afbreken en bouwen van zo een brug.
Re: Botlekbrug: verdere sloop van de oude brug (18 maart 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: verdere sloop van de oude brug (18 maart 2018)
Aankomende week worden de laatste delen van de oude Botlekbrug verwijderd. Hiervoor wordt o.m. maandag 19 maart de (tijdelijke) fietsbrug over de nieuwe Botlekbrug afgesloten. Vandaag op familiebezoek en vanaf de Spijkenisserbrug zag ik al een aantal delen van de oude Botlekbrug schuin liggen. Dat verdiende dus een bezoekje, maar uiteraard duurde een en ander langer dan ik dan, dus dan maar op de terugweg even met de telefoon een paar foto's geschoten.

1. Op het terrein waar eerst de bouwketen stonden, is nu een groot gapend gat. Men is nog steeds bezig met het graven van geulen en daarin leggen van flinke buizen. Daarom is dat terrein nu een grote zandbak afgeschermd met de nodige hekken. Heel in de verte liggen wat stukken oude Botlekbrug schuin omhoog te wijzen ....


2. .... al zie je dat beter als dat ingezoomd wordt. De boel is grofweg afgezaagd, zoals in dit draadje al eerder is getoond.


3. Algemene blik op de Venkelweg met de laatste restanten van de oude brug aan de oostzijde.


4. En die van rechts naar links ingezoomd.


5.


6. Een flinke stapel oud ijzer, wat daar inmiddels verzameld is.


7. De drie delen die omhoog steken, vanuit een iets andere hoek ....


8. .... en ook dat ingezoomd.


9. Onder de tijdelijke fietsbrug zijn de nodige (kantoor?)containers te zien.


10. De auto verplaatst naar de andere kant van de nieuwe Botlekbrug en onder die brug door de stukken oude brug vereeuwigd.


11. Ingezoomd is duidelijk te zien, dat deze niet netjes onder dezelfde hoek liggen, maar ieder hun eigen hoek 'gekozen' hebben.


12.


13. En als laatste voor deze bijdrage het nog wel horizontaal liggende stuk, wat over het voormalige bouwterrein heen gaat. Dit is niet het stuk wat over de Venkelweg heen gaat.

Re: Botlekbrug: verdere sloop van de oude brug (18 maart 2018)
Stond blijkbaar beetje achter met lezen, maar dit is nu weer goedgemaakt.
Bedankt voor het plaatsen van deze mooie foto's Frank.

Mvg, Luc
Re: Botlekbrug: verdere sloop van de oude brug (18 maart 2018)
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Botlekbrug: verdere sloop van de oude brug (18 maart 2018)
bedankt weer voor de update Frank!!!

Gr Dennis
Re: Botlekbrug: verdere sloop van de oude brug (18 maart 2018)
-Frank:
Mooie update weer, de laatste fase van de brug is in aantocht, is er al een datum bekend wanneer ze in gebruyik gaat genomen worden?
Re: Botlekbrug: verdere sloop van de oude brug (18 maart 2018)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Botlekbrug: verdere sloop van de oude brug (18 maart 2018)
We zitten lekker binnen bij 21gr en gezellig met bakkie koffie erbij.
Buiten was het -3gr ?

Bedankt weer.
groet
Harald
Re: Botlekbrug: verdere sloop van de oude brug (18 maart 2018)
Frank,

Je update is weer schitterend. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Botlekbrug: verdere sloop van de oude brug (18 maart 2018)
Thanks voor de update!
Re: Botlekbrug: verdere sloop van de oude brug (18 maart 2018)
Hallo Frank,

Bedankt voor het delen. En helaas bijna het einde van weer een stalen spoorbrug.
Blijft er geen stukje bewaard als gedenkteken ?

M.vr.gr. Erwin
Re: Botlekbrug: verdere sloop van de oude brug (18 maart 2018)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Botlekbrug: verdere sloop van de oude brug (18 maart 2018)
 @citaat

Misschien heeft Frank een stukje in de achtertuin liggen.
Re: Botlekbrug: verdere sloop van de oude brug (18 maart 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: verdere sloop van de oude brug (18 maart 2018)
Graag gedaan allen!

Citaat van: VC op zondag 18 maart 2018, 19:50:36
Stond blijkbaar beetje achter met lezen, maar dit is nu weer goedgemaakt.
Wel foei Luc!  >:-D  :D :o) (wel goed dat je weer bij bent ;) )

Citaat van: Jørg op maandag 19 maart 2018, 09:03:21
Mooie update weer, de laatste fase van de brug is in aantocht, is er al een datum bekend wanneer ze in gebruyik gaat genomen worden?
De nieuwe Botlekbrug is voor het (snel)wegverkeer sinds halverwege 2015 in gebruik (en sindsdien 115 keer in storing geweest  :? ). De tijdelijke fietsbruggen zijn sinds september vorig jaar in gebruik en direct daarna is gestart met het slopen van de oude brug. De planning is dat eind 2018/begin 2019 alles klaar moet zijn. Zie ook de website van Rijkswaterstaat voor de grote lijnen.

Citaat van: Haradigi op maandag 19 maart 2018, 22:22:54
We zitten lekker binnen bij 21gr en gezellig met bakkie koffie erbij.
Buiten was het -3gr ?
Rond het vriespunt inderdaad, maar het voelde kouder aan door de wind.

Citaat van: ikke650 op dinsdag 20 maart 2018, 14:11:19
Blijft er geen stukje bewaard als gedenkteken ?
Geen idee Erwin. Vanmiddag werd er in ieder geval druk gesloopt.

Citaat van: Kaleb op dinsdag 20 maart 2018, 14:35:41
Misschien heeft Frank een stukje in de achtertuin liggen.
8o zo'n grote achtertuin heb ik niet.....
Re: Botlekbrug: de sloop van de laatste delen (20 maart 2018) (1 van 3)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: de sloop van de laatste delen (20 maart 2018) (1 van 3)
Eergisteren had ik een korte update geplaatst. Vandaag (omdat ik toch in de buurt moest zijn) even wat langer rondgehangen op en rond de Botlekbrug en een (iets) langere bijdrage bij elkaar gefotografeerd. Ook was de temperatuur een stuk beter, al stond er boven best een stevige bries.
De foto's zijn chronologisch geplaatst, dus dit kan soms een wat onlogische volgorde met zich mee brengen ;).

1. De auto op een vrij plekje neergezet en richting de brug gewandeld. Aan de westkant van de brug een kijkje onder de nieuwe door naar het laatste stuk van de oude die er nog ligt. De zon scheen uitbundig (ook goed voor de zonnepanelen :D).


2. Meneer Vlasman is nog steeds druk met de sloopwerkzaamheden. Men is nu bezig met het slopen van pijler nummer 2. De eerste die aan de westkant daadwerkelijk in het water staat.


3. De pontons liggen aan de westkant van de pijler, logisch, want anders zouden ze in de enige beschikbare vaargeul liggen. En daar zal de scheepvaart niet blij mee zijn, denk ik dan maar.


4. Sterk ingezoomd op de gele armen, die druk aan de andere kant (de oostzijde dus) bezig zijn. Rechts op de foto de restanten van de brug, die scheef ligggen.


5. Verder gewandeld, de tijdelijke voetgangers- en (brom)fietsbrug op. Daarvandaan naar rechts (het westen dus) gekeken: de nieuwe brug voor het langzaam verkeer is inmiddels een flink stuk gevorderd.


6. De andere kant op kijkend, een overzicht met rechts het laatste stuk van het westelijke deel van de oude brug.


7. Ook vanaf die hogere positie weer flink ingezoomd op de schuin liggende liggers.


8. Even een bootjesfoto


9. Nog een keer de nieuwe aanbrug voor het langzaam verkeer in aanbouw.


10. Bovenop de tijdelijke fietsersbrug een blik richting de rivier. Daar waar ooit auto's reden, treinen voorbij kwamen en voetgangers en (brom)fietsers de Oude Maas overstaken is onherkenbaar veranderd.


11. Kijkje naar het westen. Duidelijk te zien is het houtwerk, wat de noeste arbeiders moet behoeden voor een val naar beneden.


12. De Botlekbrug opgewandeld en net voor de afscherming van wat ooit het voetpad moet worden, een kijkje naar beneden.


13. Op de stuk van de oude brug staat een metalen barrier om te voorkomen dat eventuele voertuigen het water in rijden.


14. En vanaf diezelfde positie schuin naar links, hoe het er allemaal nu bij ligt.


15. De brug overgewandeld en deze foto gemaakt. Ziet er wel triest uit zo.....

Re: Botlekbrug: de sloop van de laatste delen (20 maart 2018) (2 van 3)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: de sloop van de laatste delen (20 maart 2018) (2 van 3)
16. Het terrein waar ooit A-Lanes A15 zijn kantoren had staan en de sloop van de oude brug in volle progressie ....


17. .... en daarom wat ingezoomd.


18. Zoals in de vorige bijdrage al aangehaald: het terrein is omgewoeld om de nodige buizen te begraven. Die zijn hier in het midden zichtbaar. Duidelijk is dat ik in ieder geval niet meer over het gras naar de waterkant kan lopen om daar foto's te maken.


19. Van drie liggers naar twee....


20. Hier was wel wat graffiti te vinden. Verder naar beneden staat een lasser een van de liggers in hapklare brokken te verwerken ....


21. .... zoals hier wat duidelijker te zien is.


22. En zoals gezegd: hier wat spuitbuswerk. Bovenaan de foto nog de restanten waar ooit het spoor gelegen heeft.


23.


24. En plots eindigt het (voormalige) fiets- en voetpad. De reling ervan is gewoon een stuk naar binnen gebogen, blijkbaar om aan wat ARBO-regelgeving te voldoen (voor onze Vlaamse lezers: daarmee wordt de Nederlandse ARBeidsOmstandigheden wetgeving bedoeld).


25. Meneer Vlasman heeft ook voorzien in een metaal-happer. Die is in staat om stukken staal in tweeën te knippen. Daar wil je echt niet met je vingers tussen zitten.....


26. Kijkje vanaf de tijdelijke fietsbrug aan de oostkant richting het westen.


27. De knipper in actie.


28. En een paar foto's ingezoomd zoals dat gaat.


29.


30.


31. Een aantal stukken staal, die zo opgestapeld wel een ster lijken.


Re: Botlekbrug: de sloop van de laatste delen (20 maart 2018) (3 van 3)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: de sloop van de laatste delen (20 maart 2018) (3 van 3)
32. De aanbrug voor het langzaam verkeer aan de oostkant in aanbouw.


33. En wat foto's van de sloop, gemaakt op de terugweg richting de auto.


34.


35.


36.


37. De pijlers 4 en 5 zijn inmiddels helemaal weg. Dit zou in theorie kunnen betekenen dat het oostelijk hefdeel van de nieuwe Botlekbrug ook in gebruik genomen zou kunnen worden.


38. Kijkje naar beneden naar pijler 1 ....


39. .... met daarop zomaar een trap.


40. De overgang van de nieuwe Botlekbrug naar de tijdelijke fietsbrug. Dit was ooit mooi glad, maar nu best hobbelig. Het weer heeft hier dus duidelijk wel impact op gehad.


41. Heel in de verte liggen de sporen nog steeds te wachten op de aansluiting richting de brug. Dit zal nog wel een poosje gaan duren.


42. En vanaf hetzelfde standpunt, maar dan een klein beetje ingezoomd. Dit is de aanbrug voor het langzaam verkeer en daarvoor moet nog het nodige beton gestort worden.


43. En niet ingezoomd. Van de betonnen delen die hier liggen, kan ik nog niet plaatsen, wat hun toekomstige plekje zou moeten worden.


44. Kijkje naar beneden, waar het nodige metaal klaar ligt ....


45. .... zo te zien het nodige vlechtwerk.


46. Nu kan het nog: een foto staand onder het laatste stuk van de oude brug, waar het zonnetje doorheen schijnt. Dit was voorheen de spoorbrug.


47. En als laatste nog een kijkje naar het gereedschap van meneer Vlasman, met op de achtergrond het complex van de Shell.

Re: Botlekbrug: de sloop van de laatste delen (20 maart 2018)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Botlekbrug: de sloop van de laatste delen (20 maart 2018)
Alle goede dingen in 3en.  8o
Re: Botlekbrug: de sloop van de laatste delen (20 maart 2018)
ik heb die oude botlekbrug wat vervloekt als je er weer eens voorstond tijdens je woon-werkverkeer.
Toch vind ik het jammer dat zo'n icoon en dat mag je wel zeggen weg is.
Als je bij de beneluxtunnel een gulden in zo'n oranje trechter gooide en je kwam aan de zuidkant weer naar boven,
dan zag je rechts de vondelingenweg met het Shell Pernis hoofdkantoor , dan de Botlekbrug en daarna was het voor mij althans als kind niemands land;
het onbekende........ de Botlekbrug was zo beetje de poortwachter
 
Re: Botlekbrug: de sloop van de laatste delen (20 maart 2018)
Frank,

Schitterende foto reportage laat je weer zien van de sloop van de botlekbrug. :)
Had ik moeten weten dat je daar vandaag was ik reed daar in de buurt met de vrachtwagen dan had ik even getoeterd naar je. ;)

Groet Michel
Re: Botlekbrug: de sloop van de laatste delen (20 maart 2018)
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Botlekbrug: de sloop van de laatste delen (20 maart 2018)
Zonde eigenlijk maar niks meer aan te doen.

Btw, je wil niet dat ze dat andere hefdeel gaan gebruiken van de nieuwe brug. Dan komen er weer 115 storingen.....

Wederom bedankt voor het delen van de reportage.

Gr. Dennis
Re: Botlekbrug: de sloop van de laatste delen, korte update (25 maart 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: de sloop van de laatste delen, korte update (25 maart 2018)
Dank voor de lovende woorden allen!

Citaat van: feniks op dinsdag 20 maart 2018, 17:57:22
Als je bij de beneluxtunnel een gulden in zo'n oranje trechter gooide en je kwam aan de zuidkant weer naar boven,
dan zag je rechts de vondelingenweg met het Shell Pernis hoofdkantoor , dan de Botlekbrug en daarna was het voor mij althans als kind niemands land;
Dat herinner ik me ook wel, die gulden in dat ding bij de Beneluxtunnel. En mijn vader mopperen als die gulden niet netjes naar beneden verdween, maar bleef hangen...
In mijn herinnering was het tolstation aan de zuidkant en kwam de snelweg uit op de Vondelingenweg. Maar dan praat je wel over de jaren '70.

Citaat van: h0_miessie op dinsdag 20 maart 2018, 18:25:56
Had ik moeten weten dat je daar vandaag was ik reed daar in de buurt met de vrachtwagen dan had ik even getoeterd naar je. ;)
En dan mij een hoedje laten schrikken en foto's laten mislukken  8o >:-D :o)

Citaat van: dennisreij op dinsdag 20 maart 2018, 20:53:50
Btw, je wil niet dat ze dat andere hefdeel gaan gebruiken van de nieuwe brug. Dan komen er weer 115 storingen.....
Er zijn er genoeg in de omgeving hier, die daar niet echt vertrouwen in hebben, Dennis. En dat is inclusief ondergetekende....

Vandaag een kleine update bij elkaar gefotografeerd. Deze keer van de oostkant (Hoogvliet) van de brug.

1. Het brugdeel wat nog over de Venkelweg ligt, ziet er nog redelijk ongehavend uit.


2. Waar ooit het fietspad lag om richting de (oude) Botlekbrug te gaan, is nu een soort van weg voor het werkverkeer.


3. De voetgangerstrap is inmiddels verwijderd en ook het nodige zand wat het dijklichaam van het fietspad vormde is inmiddels verplaatst.


4. Wel houdt het kleine lantaarnpaaltje nog eenzaam en alleen de wacht.


5.


6. Wat op de eerste foto er nog relatief compleet uit ziet, ziet er zo uit als je onder de vroegere spoorbrug gaat staan en schuin omhoog kijkt. Daar is inmiddels niet veel meer van over....


7. Staand onder de vroegere verkeersbrug ....


8. .... en vanaf die plek stevig ingezoomd naar de overkant.


9. Dit bord stond niet op de oude Botlekbrug, maar op de brug naar de 'schuit' die aangemeerd langs het werkterrein van A15-lanes.


10. Een kijkje over het water naar de andere kant. Ook daar ligt nog het laatste stuk brug, wat over de weg heen ligt.


11. In het vorige verslag had ik aangegeven dat men druk was om geulen te graven en buizen te begraven. Dit gaat om dit project. Blijkbaar om restwarmte van de industrie te gaan gebruiken om woningen te gaan verwarmen.

Re: Botlekbrug: de sloop van de laatste delen, korte update (25 maart 2018)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Botlekbrug: de sloop van de laatste delen, korte update (25 maart 2018)
Hoi Frank,

Bedankt weer voor de kijk in de keuken van de voortgang van de sloop van de Botlek brug. :)
Re: Botlekbrug: de sloop van de laatste delen, korte update (25 maart 2018)
Frank,

Mooie foto's laat je weer zien. :) :thumbup:

En ik zal niet toeteren maar zwaaien oke. ;)

Groet Michel
Re: Botlekbrug: de sloop van de laatste delen, korte update (25 maart 2018)
Wederom bedankt weer Frank!
Re: Botlekbrug: de sloop gaat onverminderd door (15 april 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: de sloop gaat onverminderd door (15 april 2018)
Vanmorgen in Rotterdam moeten zijn en op de terugweg even een omweggetje via de Venkelweg in Hoogvliet om te zien wat de stand van zaken van vandaag is. De sloop van de oude brug gaat onverminderd door:

1. Boven de Venkelweg is inmiddels de oude Botlekbrug helemaal verleden tijd. Het geeft wel de nodige ruimte.  8o
Links staat nog wel het bruggenhoofd en rechts is nog het schuine talud te zien.


2. Het bruggenhoofd is op het eerste gezicht (en ook het tweede) een massief betonnen blok.


3. Achter het bruggenhoofd ligt nog een stuk beton. Dit is nu pas zichtbaar omdat dat in het dijklichaam van de weg 'verstopt' zat.


4. Het linkerdeel van het bruggenhoofd, waar nog duidelijk het gedeelte te zien is, waar het spoor overheen heeft gelopen ....


5. .... en dat ingezoomd.


6. Het talud van foto 1 opgeklauterd en het bruggenhoofd vastgelegd.


7. Door de hekken heen vanaf die positie de eerste pijler op de foto gezet. Dit is een land-pijler, maar heeft uiteraard dezelfde ondersteuning als degene die in het water stonden (en ja, ik moet mijn vingers uit de buurt van de lens houden  :D).


8. De rechterkant van deze pijler, waar de twee grote ondersteuningen iets dichter bij elkaar liggen, vanwege de ondersteuning voor het spoor.


9. Een kijkje richting de overkant. Daar is het laatste brugdeel nog wel aanwezig, aan de Hoogvliet kant is alles inmiddels verwijderd. Al liggen er nog wel stukken van de oude brug klaar voor verwerking.


10. Een kijkje onder de nieuwe bruggen, van één kun je niet echt spreken, omdat er zoveel aanbruggen zijn, die naar de feitelijke Botlekbrug gaan.


11. Tot mijn lichte verbazing staat nog steeds het bord wat verwijst naar de Oude Botlekbrug als alternatieve calamiteitenroute.  :?


12. Doorgereden naar de andere kant van de brug (de zuidkant, maar nog wel in Hoogvliet dus). Te zien zijn de gebouwen van de Botlektunnel en daarachter de Botlekbrug zelf. Als je dit zo ziet, dan doet weinig vermoeden dat hier een snelweg ligt met zes rijstroken.


13. Haaks kijkend op de bruggen richting de Venkelweg.


14. En dat ingezoomd. Het gele bord in de verte (de achterste dus) staat naast de Venkelweg en wijst (brom-)fietsers de weg over de brug. Op de voorgrond de noordelijke zijwand van de tunnelbak voor de Botlektunnel.

Re: Botlekbrug: de sloop gaat onverminderd door (15 april 2018)
 @citaat :thumbup: :important:
Re: Botlekbrug: de sloop gaat onverminderd door (15 april 2018)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Botlekbrug: de sloop gaat onverminderd door (15 april 2018)
Hoi Frank, bedankt weer voor de update.
Is het brugdeel waar je in foto 9 over spreekt, hetzelfde brugdeel dat te zien is op foto 10 van je vorige update?
Re: Botlekbrug: de sloop gaat onverminderd door (15 april 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: de sloop gaat onverminderd door (15 april 2018)
Dankjewel Wim en Ad!

Ja, dat is hetzelfde brugdeel. Er ligt er dus nu nog maar één van wat ooit de oude Botlekbrug was.
Re: Botlekbrug: de sloop gaat onverminderd door (15 april 2018)
Frank,

Het is weer een prachtige fotoreportage geworden met duidelijke teksten erbij gezet. :thumbup:
Bedankt voor het plaatsen van de foto's.

Groet Michel
Re: Botlekbrug: de sloop gaat onverminderd door (15 april 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: de sloop gaat onverminderd door (15 april 2018)
Waarschijnlijk is men bij Rijkswaterstaat ook wakker geworden door alle storingen die er aan de (nieuwe) Botlekbrug geweest zijn, want vanwege eerdere problemen met de lagers van de omloopwielen, heeft men besloten om alle 64 (!!) omloopwielen van de nieuwe Botlekbrug dit jaar nog te vervangen.
Zie hun nieuwsbrief hierover, waarin ook de nodige afsluitingen vermeld staan. Zeker voor het langzaam verkeer heeft dit best de nodige impact.

Langzaam verkeer wordt omgeleid via de Spijkenisserbrug en de Hartelbrug.... hopelijk gaat tijdens de afsluitingen voor langzaam verkeer de Spijkenisserbrug niet voor gekke dingen zorgen.....  :?
Re: Botlekbrug: de sloop gaat onverminderd door (15 april 2018)
Leuk en interessant om dit te volgen Frank. :arrow: :thumbup:
Re: Botlekbrug: tussenstandje op 2 mei 2018
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: tussenstandje op 2 mei 2018
Vandaag een kleine update van de stand van zaken bij de westkant van de Botlekbrug.

1. Eerst zoals gebruikelijk de auto ergens neergezet. Vanaf die plek een inmiddels bekend beeld van de Botlekbrug....


2. .... al is bij inzoomen duidelijk dat de kap van een paar kolommen, waar de omloopwielen in zitten, ontbreekt. Dit komt omdat (zoals ik al aangegeven had) deze vervangen worden. Mede daarom is het gedeelte voor voetgangers en (brom-)fietsers langere tijd afgesloten en kon ik dus niet op de brug komen.


3. Verder doorgelopen en het laatste stuk van de oude Botlekbrug ligt er nog steeds.


4. Al is aan de onderkant wel te zien, dat waar ooit het spoor gelegen heeft, er niet veel meer van over is.


5. Duidelijk zijn de twee liggers te zien, waar het spoor ooit gelegen heeft.


6. De dijk opgeklauterd die onder de brug loopt en op dat moment hoorde ik de bellen al rinkelen. Een blik naar links leverde op dat dat voor dit schip zou moeten zijn.


7. Meneer Vlasman was op dat moment niet bezig met werkzaamheden (door de brugopening? of gewoon pauze?).


8. Op het ponton is duidelijk te zien dat men wel vorderingen heeft gemaakt met het slopen van pijler 2 ....


9. .... al is deze nog lang niet weg. Blijkbaar is het behoorlijk hardnekkig spul wat men moet slopen, want men is hier toch al een poosje mee zoet. Wat mij wel opviel is dat het einde van de pijlers van de oude brug en de pijlers van de nieuwe brug niet in elkaars verlengde liggen, maar een stukje overlap hebben. De nieuwe brug is dus wel heel dicht tegen de oude aangebouwd. Men moest natuurlijk ook rekening houden met de tunnel, die er ligt, want lekkage daarin zou natuurlijk niet handig zijn.


10. Een stukje verder doorgelopen over de dijk en een overzicht gemaakt.


11. En vanaf dat punt ook ingezoomd. Aan de overkant is niet echt veel veranderd, dus daarom deze ronde daarover geen verslag.


12. Ingezoomd naar het oostelijke hefdeel van de Botlekbrug, waar één nieuw omloopwiel klaar ligt om ingehesen te worden. Toen ik later over de brug reed, kon ik pas goed zien hoe groot die dingen eigenlijk zijn.


13. Nog een stuk van een trap van de oude brug.


14. Na ca. zes minuten kwam eindelijk de boot onder brug door. Ik stond op dat moment onder het restant van de oude brug en heb daar van de boeg ....


15. .... en het scheepshuis een foto gemaakt.