Hoi allen,
Vandaag even naar de Botlekbruggen gereden omdat ik wist dat het vandaag Wereldhavendagen in Rotterdam is en dat er dan een stoomtrein richting de Maasvlakte rijdt. Dus even geprobeerd om die ook op de foto te zetten.
De beide Botlekbruggen gezien vanaf de Venkelweg (zijweggetje van de Vondelingenweg). Goed is hier te zien hoe enorm groot de nieuwe Botlekbrug is in vergelijking met de oude....

Over de oude brug loopt een voetpad, een fietspad, een enkelsporige spoorlijn en twee rijstroken voor het autoverkeer. Inmiddels is de kant van Europoort naar Rotterdam niet meer in gebruik.
De nieuwe brug krijgt: 2 x 2 rijstroken voor het autoverkeer, 2 rijstroken voor het langzame verkeer en ruimte voor 2 sporen voor het treinverkeer.
Ook hier dient de machinist de tractiestroom uit te schakelen.

Aarding van de bovenleiding

Kijkje vanaf de oude brug naar de Spijkenisserbrug onder de nieuwe door. Hier is goed het hoogteverschil te zien tussen de beide bruggen.

Kijkje terug richting de Rotterdamse kant van de brug. Het sein staat nog op oranje, dus de rijweg voor de extra trein naar de Maasvlakte is nog niet ingesteld.

Close-up: hier ook weer een bord om aan te geven dat de tractie-stroom ingeschakeld dient te worden. Aangezien dit een goederenspoorlijn betreft zullen hier alleen getrokken treinen rijden en dus geen treinstellen. Dus niet zoals bij de Hoekse Lijn (en uiteraard elders) borden die aangeven hoe lang een trein mag zijn voor de tractiestroom kan worden ingeschakeld.

Een constructie in de bovenleiding waarvan ik niet weet waarvoor het dient.

De brug zelf. Let even op de constructie van de brug zelf, dus ook op de schuin geplaatste balken, want ....

.... op bijna elk ervan zit zo'n bord. Dat het maar duidelijk mag zijn


De bovenleiding is gevat in een stalen constructie.

Niet gemakkelijk te lezen, maar hier zit een bord, met daarop de tekst "! GEAARD !".

Omdat de Botlekbrug een beweegbare brug is, kan de bovenleidingsconstructie niet zomaar doorgaand aanbracht zijn. Aan beide zijden is deze onderbroken en daarboven zit een constructie, waardoor de stroom doorgegeven wordt. Het is wat lastig te fotograferen.

De nieuwe Botlekbrug. Je kijkt echt tegen een massieve betonnen muur aan.

Het sein is inmiddels op groen......

... dus op naar deel 2