Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Botlekbrug: Korte update over de Venkelweg (20-11-2021)

Gestart door frenkievee zondag 06 september 2015, 16:05:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Botlekbruggen: kijkje op de bruggen op 12 november 2016
Dat de trein over de brug rijd heeft niks met gevaarlijke stoffen te maken, maar met het feit dat hij het Niet Centraal Bediend Gebied inrijd, dit is vanuit de tunnel niet bereikbaar (althans niet zonder allerlei kunstgrepen)
De tunnel heeft geen beperkingen met betrekking tot gevaarlijke stoffen
Re: Botlekbruggen: Weinig veranderd op 12 februari 2017
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Weinig veranderd op 12 februari 2017
Op de terugweg naar huis nog even langs de Botlekbruggen gereden, maar ondanks dat je wel ziet dat er gewerkt wordt (door de weeks dan)  is er nog niet zo heel veel nieuws vast te leggen. Wel deze foto van de beide Botlekbruggen vanuit een andere hoek gemaakt vandaag:

Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 27-08-2017
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 27-08-2017
Als gevolg van een artikel in het AD waarvoor men één van de foto's van mij uit dit draadje wilde (en mocht) gebruiken, ben ik vandaag richting de Botlekbruggen gereden. Eens kijken wat men allemaal daar aan het uitspoken is.
Aangezien de afslag Havens 3225-4000 vandaag afgesloten, had ik wel het idee dat men ook bezig zou zijn met wijzigingen aan het spoor. En dat bleek. Hieronder een fotografisch verslag van de situatie van vanmiddag.

1. Staand op de Vondelingenweg, kijkend naar de overweg die je tegenkomt als je de afslag richting de Havens 3225-4000 neemt vanaf de parallelweg van de A15. Aangezien er een hoogtebeperking is van 2,5 meter (waarom? geen idee, maar de wegbeheerder zal er best een reden voor hebben) zijn er grote oranje ballen opgehangen om dit duidelijk te maken.


2. Een kijkje over de gesloten overwegboom van het voormalige fietspad. Hier staat in krijtletters op geschreven: "WEG". Op de voorgrond het spoor wat de Vondelingenweg volgt naar bedrijven die daarlangs liggen. Op de achtergrond het spoor wat naar de Botlekbrug leidt.


3. Nog een blik op het fietspad met de overweg op de achtergrond.


4. Staand op de overweg, kijkend naar het oosten. Rechts zie je de borden van de A15. Goed is te zien dat de bovenleiding inmiddels grotendeels is verwijderd.


5.


6. Staand op de overweg de blik gericht naar de Botlekbrug. Ook hier is goed te zien dat de bovenleiding inmiddels verwijderd is.


7. Sterk ingezoomd op de nodige stofwolken die zichtbaar waren. Dit bleek later door auto's van de werklui te zijn. Het werkgebied is nogal stoffig en als er een auto overheen rijdt, zie je dat dus goed.


8. Doorgereden richting de Venkelweg, welke onder de beide Botlekbruggen doorloopt en vervolgens over de A15 heen gaat richting Hoogvliet. De auto geparkeerd en richting de bruggen gelopen. De aansluiting voor langzaam verkeer wordt tijdelijk verlegd en over een noodbrug richting de nieuwe Botlekbrug geleid. Dit geeft het consortium de gelegenheid de spoorlijn te verleggen van de oude naar de nieuwe brug en ook om de oude brug te slopen. Dit is het nieuw aangelegde fietspad aan de kant van de Venkelweg.


9. Een stukje verderop het oude fietspad met de tijdelijke brug in aanbouw.


10. De voetgangersbrug van de oude Botlekbrug is er nog, zij het dat je wel moet oppassen voor brandnetels en zo.


11. Ik kwam net boven en toen ging de oude brug open voor een schip. De nieuwe brug hoefde niet open.


12. Isolatoren van de bovenleiding die net over het hek liggen....


13. .... samen met de bijbehorende uithanger.


14. Een blik omhoog leert dat de mast zo goed als leeg is.


15. Dit baken staat er nog en is de middelste van drie bakens die een sein aangeven.


16. De nodige apparatuur van Strukton staat klaar om gebruikt te gaan worden.


17.


18.


19.

Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 27-08-2017
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 27-08-2017
20. Het hoofdsein wat het spoor naar de brug zelf moet beveiligen is inmiddels uitgeschakeld.


21. Evenals het voorsein wat de andere kant op kijkt.


22. Kijkend naar beneden is een groot betonnen blok te zien in het water. Dit zal en moet verwijderd worden, want ligt precies midden in de vaargeul van de het oostelijke hefdeel van de nieuwe Botlekbrug. Dus voor een vrije doorvaart voor het scheepvaartverkeer is dat wel handig :D


23. Vlak voor het hefdeel in de oude Botlekbrug is een sluitsein geplaatst, ten teken dat eventuele "verdwaalde" treinen niet verder mogen rijden. Uiteraard geldt dit ook voor werktreinen, al zal dat deze week voor het laatst zijn. Dit heb ik van een medewerker vernomen, die me vertelde dat komende week de rails van de brug wordt verwijderd.


24. Aan de andere kant hetzelfde bord, welke gewoon op de rails geklemd/geschroefd zit.


25. Aan de overkant van het spoor ligt nog meer gedemonteerd spul.


26. Ook aan de westelijke kant van de brug wordt een noodbrug gebouwd.


27. Een (ingezoomd) kijkje terug de brug over.


28. De borden staan en hangen er gewoon nog. Al zal deze zonder de bijbehorende bovenleiding uiteraard geen functie meer hebben.


29. Het verschil tussen de beide bruggen van de westelijke kant.


30. Tussendoor nog even een "bootjesfoto" gemaakt.


31. "Bootjesfoto"?? Waarvan dan? Nou:  :D


32. Een doorkijkje met het eerste baken van drie voor het voorsein, de aankondiging overweg op 13,9 km, en de middelste kolom van de nieuwe Botlekbrug op de achtergrond met de naam en de frequentie voor het radioverkeer voor de scheepvaart.


33. Nog niet alles is weg, want de masten hebben hier nog wel de houders voor de bovenleiding, maar dat zal vast niet lang meer duren.


34. Teruglopend zag ik schuin naast de brug een groot formaat schuit liggen. Deze ligt vast aan twee grote palen en kan vrij op en neer gaan. Dit moet wel omdat de Oude Maas getij kent. De loopbrug ligt dan ook met wielen op een paar stevige metalen steunen.

Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 27-08-2017
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 27-08-2017
35. Het bewijs dat lantaarnpalen niet altijd op een mast van vele meters hoeven te staan.


36. En dit is waar die lantaarn naar toe kijkt.


37. Diverse opgegraven en afgeknipte bekabeling, die blijkbaar niet meer nodig is.


38. De onderkant van de spoorbrug, kijkend van oost naar west. Alles wat je hier ziet moet in 2018 gesloopt zijn.


39. Een blik omhoog naar de onderkant van de open constructie van de spoorbrug.


40. En de gesloten constructie van de autobrug.


41. Een blik terug vanaf de locatie waar de auto stond.


42. Op de T-splitsing van de Venkelweg met de Vondelingenweg is ook een overweg.


43. Staand op de overweg richting de aansluiting naar het hoofdspoor.


44. En de andere kant op. Het aftakkende spoor gaat richting het Shell terrein.


45.


46. Vlak naast de overweg ligt een vrijbalk, waarvan ik het voorzichtige idee heb dat deze eigenlijk midden op de overweg had moeten liggen.....


47. Instructie voor de machinist: Stoppen en doen wat op het onderbord staat.


48. Alleen staat er net na het wissel ook hier dit bord, dus de bediening van de bedrijven langs de Vondelingenweg hier ligt ook voorlopig even stil.


49. Nog een ouderwetse wisselsteller.


50. De bielsen in het aftakkende spoor zijn niet meer de beste.... :?


51. Doorgereden naar de westkant van de bruggen, maar daar weinig nieuws kunnen fotograferen. Wel nog even de Oude Maasweg opgereden om te zien of daar nog wat spoors spul stond opgesteld. En dat stond er.


52. Een Zagkks wagon van de fa. Ermewa SA uit Zwitserland, zo te zien.


53.


54. En deze wagon van GATX Rail Germany GmbH.


55. En de opdruk aan de andere kant in wat detail. De maximale bedrijfsdruk van deze wagon is 3 bar.

Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 27-08-2017
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 27-08-2017
Mooi document Frank, bedankt voor het laten zien wat snel geschiedenis wordt.

Gr. Jan
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 27-08-2017
Frank,

Bedankt voor de prachtige fotoreportages van deze brug. :thumbup: :thumbup:
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 27-08-2017
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 27-08-2017
Weer zeer interessante foto's.

groet
Harald
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 27-08-2017
Mooie inkijk dat het ontmantelen volgens een strakke planning verloopt.
Was wel mooi en uniek het spoor zo dicht langs een fietspad(?) met een wel heel eenvoudig hekwerkje ertussen.
Weer benieuwd naar je volgende fotosessie Frank.
Word de brug weggetakeld?
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 27-08-2017
Fietste afgelopen week nog over de oude brug, apart om te zien dat de bovenleiding ed al weg is gehaald.
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 27-08-2017
Fraaie foto's!
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 27-08-2017
Mooie foto's Frank.
Thanks for sharing.

Gr. Dennis
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 27-08-2017
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 27-08-2017
Leuk weer, Frank  :thumbup:

De top 3 voor mij; 7-23-32   :P

Grtz Tony
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 27-08-2017
Hai Frenk, fijn dat je weer foto's gemaakt hebt van de aanvang van de demontage van de oude Botlekbrug.
Foto 35 met de lantaarn is leuk opgemerkt.

Op foto 7 ligt het spoor nou niet bepaald kaarsrecht. Zoiets zie je alleen met/door een telelens. In het "echt" is me dat nooit opgevallen.

Wat mij opviel aan de foto's 43 en verder is de 3e rail. Deze ligt ook vast. Wat voor plannen zou men in het verleden gehad hebben? Voor een industriespoor? We zullen het nooit weten.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 27-08-2017
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 27-08-2017
Dank allen voor de leuke reacties!

@Leon,
Dat hekwerkje is dan ook wel erg laag. Ik denk dat dat niet meer aangepast zal zijn vanwege de geplande sloop van deze brug. En ik heb werkelijk geen idee hoe ze de brug gaan weghalen. Maar de tijd zal het leren.

@Wil,
Ja, die hele korte lantaarnpaal is inderdaad grappig. Moet je maar net zien inderdaad.
Gekke is, dus dat als je het spoor in het echt ziet dan zo goed als niet opvalt.
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 29-08-2017 (1/2)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 29-08-2017 (1/2)
Vandaag weer even richting de Botlekbruggen gereden. Eens kijken wat de stand van zaken na twee dagen is en omdat het vanavond nog mooi weer zou zijn. Voor de komende dagen wordt regen voorspeld, dus dan weet ik niet of ik leuke foto's kan maken.

1. Aan de kant van Spijkenisse de auto ergens neergezet en de voetgangerstrap naar boven geklauterd. Onderweg naar boven hoorde ik de bellen van de beide bruggen al rinkelen, dus moest er een groter schip aankomen. Links de drie grote blokken beton, waarvan ik de meest verre al in de vorige serie behandeld had. Deze liggen exact voor de ondersteuningen van de brug, zodat ingeval van een ongeval deze beschermingsbrokken geramd worden en niet de brug zelf. Ik weet niet hoe het allemaal precies heet, maar ik hoop dat het duidelijk is :D


2. Terug naar de spoorse zaken. Het afsluitsein is een stukje naar voren gehaald, maar staat nog steeds geklemd op het spoor.


3. Er zit een gat in de brug  8o


4. Ingezoomd op de overkant. Dat laat zien hoe het spoorprofiel op een brug (of althans deze brug) er uit ziet. En ook dat er joekel van een betonblok op het spoor is gezet.


5. De reden waarom de brug open ging.


6. En de verhouding van de brug van het schip t.o.v. de brug zelf.


7. Blikje omhoog naar de metalen constructie van de Oude Botlekbrug.


8. Ook aan deze kant is net voor het beweegbare deel een blok beton geplaatst.


9. Het sein wat aangeeft dat de brug gesperd is voor treinverkeer. Eigenlijk had deze een kwartslag gedraaid moeten zijn, zodat het witte vlak zichtbaar zou zijn. Maar uiteraard is deze ook niet meer in bedrijf.


10. Aan de overkant blijkt het voormalige fiets- en voetpad behoorlijk beschadigd te zijn.


11. Verder gewandeld en aan het einde van de brug bleek dat niet alleen de bovenleiding compleet weg is, maar ook de masten zijn inmiddels verwijderd. Men pakt het dus voortvarend aan.


12. Nog even de groot formaat schuit, die in de vorige serie van boven gefotografeerd was.


13. Zoals elk zichzelf respecterend varend iets, heeft ook deze groot formaat schuit een naam. :D


14. Inmiddels heeft het hoofdsein een wit kruis gekregen, ten teken dat deze buiten dienst gesteld is. Ook de andere relevante seinen hebben een dergelijk wit kruis.


15. De plek waar één van de bovenleidingsmasten gestaan heeft.


16. De tijdelijke voetgangersbrug in aanbouw.


17. Nog een keer het buiten dienst gestelde sein met het witte kruis erop.


18. Het draaibare sein voor spoor veilig en spoor bezet bij brugopening.


19. En van de achterkant.


20. Nog even een blikje terug naar het omhoog gebogen fietspad en voetpad aan de overkant van de brug.

Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 29-08-2017
-Frank:
Dank voor het plaatsen van de mooie beelden,  :thumbup:
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 29-08-2017 (2/2)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 29-08-2017 (2/2)
21. De reling tussen het fietspad en de brug zelf zit met houten blokken gemonteerd.


22. Wat van nabij de nodige mos blijkt te bevatten.


23. Ook aan deze kant van de brug is de bovenleiding compleet verdwenen, inclusief de masten.


24. Een werkovergang waarvoor op een redelijke brute manier een gat in de vangrail van de voormalige autoweg is gemaakt. Op de voorgrond nog een voet van een bovenleidingsmast.


25. en diezelfde voet in detail.


26. Nog even terug gekeken en dit bord vastgelegd. Duidelijk is de riviernaam te zien.


27. Ook het sein verderop is voorzien van een wit kruis.


28. De voetgangersbrug naar beneden.


29. Staand onder de Botlekbrug een kijkje eronder.


30. Het tijdelijke "trappenhuis" tussen de oude en de nieuwe Botlekbrug.


31. Een stukje omgereden om bij de overweg in de Vondelingenweg uit te komen. In de richting van de Waalhaven/Rotterdam is nu een afsluitsein geplaatst met twee bielsen om te voorkomen dat er treinen langs kunnen.


32. Aan de andere kant, dus richting de Botlekbrug, hetzelfde beeld. Ook is inmiddels een stuk rails gesloopt, namelijk datgene waar met krijg WEG op geschreven stond.


33. Een flinke hap rails is eruit gehaald.


34. Het verwijderde stuk rails. Zo te zien een cirkelzaag erin en met een hijskraan eruit gevist.


35. Uit het spoor wat naar de Vondelingenweg gaat, zijn ook de overwegdelen verwijderd. Het spoor zelf is zowel hier als verderop weer vrij, zodat treinverkeer naar die bedrijven gewoon mogelijk is.


36. En van de andere kant en wat meer dichtbij.


37. Het dwergsein geeft gewoon rood licht, dus werkt naar behoren.


38. Ingezoomd naar de plek waar het spoor moet aansluiten op de nieuwe Botlekbrug. Hier is nog niet veel aan veranderd.


39. Nog even vanaf de overweg een blik richting Rotterdam. De sporen gaan hier flink uit elkaar. Dit komt door de Botlekspoortunnel, het linkerspoor komt links van de tunnel uit en het rechterspoor dus logischerwijs rechts daarvan uit.


40. De tunnelmond van de achterkant gezien, net boven het hek uit.


41. En als afsluiter nog een paar ketelwagens helemaal aan het einde van de Vondelingenweg.

Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 29-08-2017
Wederom een mooie reportage Frank, ik blijf dit volgen.

Mvg, Luc
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 29-08-2017
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 29-08-2017
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 29-08-2017
Hi Frank,

Dat zijn weer mooie foto's.

groet
Harald
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 29-08-2017
Frank,

Heb weer genoten van je foto reportage(s). :)
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 29-08-2017
Ja Frank, een mooi inzicht hoe de ontmanteling verloopt en zo te zien pakt men het voortvarend aan.
Wel een vraag: Ben nauwelijks bekend met de situatie, denk dat ik in mijn leven max. 5-6 maal de brug ben gepasseerd en zelfs dan let je niet altijd overal op. :?
Hoe verloopt het treinverkeer nu vandaag de dag, want sommige sporen mogen wel/niet bereden, wat is de vervangende route en zijn hier ook meer capaciteitsmogelijkheden voor het treinverkeer?
Denk wel dat je in de toekomst minder dichtbij de treinen kan komen zoals op de oude Botlekbrug, begrijpelijk maar jammer voor de liefhebbers. :-(

Leon 
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 29-08-2017
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 29-08-2017
Dank heren voor de positieve bijdragen!

@Leon,
Er ligt al geruime tijd een spoorwegtunnel (de Botlekspoortunnel) iets ten noorden van de bestaande Botlekbrug. In principe heeft het railvervoer dus nauwelijks tot geen last van het gesloten zijn van dit stuk spoor.
Wat ik bij de overweg aan de Vondelingenweg liet zien: er gaan twee sporen over de overweg. Eentje richting de oude Botlekbrug en die zal dus deels gesloopt worden en deels aangepast om aan te kunnen takken bij de nieuwe Botlekbrug. Dat is vanaf positie 1 over de brug bij de posities 2 en 3 en zo verder naar het westen.
Het tweede spoor leidt richting een aantal bedrijven die aan de Vondelingenweg liggen. Deze loopt van de posities 1 via 4 naar 5 in onderstaande kaart.

Even een (klikbaar) kaartje (met link naar Google maps) gemaakt om het een beetje uit te leggen:


De nummers hebben de volgende betekenissen:
1. de overweg in de Vondelingenweg als je vanaf de A15 komt. Hier zijn in de laatste bijdrage de foto's 31 t/m 40 gemaakt.
2. de oostkant van de oude Botlekbrug. Deze is hier door Google al niet meer ingetekend, ofschoon de spoorlijn nog wel zichtbaar is.
3. de westkant van de oude Botlekbrug.
4. de overweg in de splitsing Vondelingenweg - Venkelweg. Hier zijn de foto's 42 t/m 50 in de bijdrage van zondag 27 augustus gemaakt.
5. de plaats waar ik foto 41 in de laatste bijdrage gemaakt heb.
6. De Oude Maasweg aan de westkant van de Oude Maas. Hier zijn de wagons in de foto's 51 t/m 55 in de bijdrage van zondag 27 augustus gemaakt.

De Botlekspoortunnel is ingetekend als een dubbele grijze lijn en begint rechts van positie 1 (de overweg dus) en gaat ten noorden van 2 en 3 onder de Oude Maas door.
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 29-08-2017
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 29-08-2017
Wow, Frank !

Daar zitten ( alweer ) heel fraaie plaatjes bij  :thumbup:
Jij weet de fotogenieke plekken wel te vinden en je maakt er een interessante ver-van-mijn-bed-show van  :P

Grtz Tony
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug gestart 29-08-2017
Hai Frank, weer bedankt. :thumbup:

Die houten palen (dukdalf) bij een brug wordt het remwerk genoemd. Uiteraard om te zorgen dat een schip niet de pijler van de brug ramt als deze uit de koers raakt.
Als een klein schip tegen het houten remwerk aan vaart, dan zie je het helemaal meeveren.
Omdat er hier in de Oude Maas natuurlijk zeeschepen tegen de brugpijlers aan kunnen varen, heeft men het houten remwerk vervangen door betonnen pijlers, met daarom heen toch ook nog wat houtwerk, om beschadiging te voorkomen bij het schampen.


Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 3 sep 2017 (1/2)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 3 sep 2017 (1/2)
@Tony,
Dankjewel! Misschien zitten er hieronder nog wel een paar naar je smaak bij ;)

@Wil,
Dank voor de uitleg. Dan zullen ze nog een leuke klus hebben om die betonnen pijlers helemaal weg te halen. Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen.

1. Ook vandaag weer even op en neer gereden en de nodige foto's gemaakt. Ik ben begonnen aan de westelijke kant van de bruggen. Eerst een statieportret van de beide bruggen in de zon:


2. Eenmaal boven bleek dat er precies op de plek waar het spoor liep een steun-constructie in aanbouw is voor de tijdelijke voetgangers en fietsbrug.


3.


4. In de reling van de nieuwe Botlekbrug is een gat gemaakt, om aansluiting te maken voor die tijdelijke brug, zodat je in ieder geval gewoon naar boven kunt.


5. En dat wat dichterbij gehaald.


6. De tijdelijke fietsbrug is zover klaar. Nog twee elementen en dan zou hij in gebruik genomen kunnen worden.


7. De ondersteuning rust op betonplaten, waarvoor de ballast van het spoor een stuk aan de kant geshoven moest worden. Dat ligt dan ook op een grote hoop ernaast.


8. Het sein wat eerst naast het spoor staat is inmiddels van zijn plekje gehesen en op de oprit van de oude Botlekbrug gezet.


9. Het sluitsein schuift elke keer dat ik foto's kom maken heel stiekem een stukje verder naar voren :D


10. De enige graffiti wat op de brug te vinden was vandaag...... Er was al eerder discussie over in dit draadje, maar er is bijster weinig van dit soort vandalisme te vinden hier.


11. Naast het fietspad zitten hier en daar van dit soort gaten.


12. En als je dan je camera dichtbij zo'n gat houdt, zie je dit.


13. Een paar honderd meter verder inmiddels, aan de Hoogvlietse zijde van de brug, liggen ook twee delen klaar die voor de tijdelijke fietsbrug nodig zijn.


14. Ook aan deze kant is deze zo te zien zo goed als klaar. Op die twee delen in de foto hierboven na dan.


15. Als je precies in het midden van de tijdelijke brug gaat staan zie je een oerwoud aan buizen. De betonnen blokken zullen er best wel liggen om de boel een soort van stevig fundament te geven.  O:-D


16. Als je je dan 180 graden omdraait, zie dat ook hier een tijdelijke ondersteuning in aanbouw is, precies op de plek waar het spoor lag.


17. met zowel rechts....


18. .... als links een hoop ballast, wat gewoon op een berg geschoven lijkt te zijn.


19. Een of ander apparaat waarvan ik het vermoeden heb, dat de rails er niet gelukkiger van wordt.....


20. Uiteraard zijn er langs het spoor nog steeds deze borden te vinden, al heb ik het idee dat het met het aanrijd- en elektrocutiegevaar wel mee zal vallen.

Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 3 sep 2017 (2/2)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 3 sep 2017 (2/2)
21. Een stukje verder richting het oosten stopt abrupt het spoor. De bielzen liggen hier nog wel, maar ook die zullen t.z.t. wel verwijderd worden.


22. De constructie aan het einde van de aanbrug voor het spoor. Hier moet volgend jaar de trein over heen. Hier liggen inmiddels geen bielzen meer.


23. Heel zielig staat deze paal nog te vermelden dat er een sein verwacht kan worden.


24. In het fietspad zit een overweggetje van het spoor wat de Vondelingenweg volgt (in het kaartje dus naar de locaties 4 en 5). Dit is volledig onbewaakt, dus moet je goed opletten.


25. Staand op dat overweggetje, kijkend naar het oosten.


26. En de andere kant op. Je ziet duidelijk de bocht naar rechts. Links van het spoor staat een houten hekje met daarachter een nieuw aangelegd fietspad richting de tijdelijke fietsburg, dan het fietspad naar de oude Botlekbrug. Het bekende groene ProRail hek en de spoordijk van het spoor naar de oude Botlekbrug.


27. Doorgelopen naar de overweg in de Vondelingenweg, locatie 1 op de kaart. Daar bleek dus dat er van alles al weggehaald is.


28. En vanaf dat punt ook ingezoomd. Ik denk zomaar dat een machinist er wel een hele kluif aan gaat krijgen om hier 60 km/h te gaan rijden :D


29. Op de terugwandeling nog even vastgelegd dat beide bruggen gebroederlijk (of gezusterlijk :?) tegelijk open kunnen.


30. En dat was voor een best bootje....


31.


32.


33. Richting de auto gelopen en de auto richting de Botlekweg gestuurd. Het was rustig, dus kon onderweg nog een paar foto's maken van wat wagons, die daar op het rangeerterrein stonden, zoals deze ogenschijnlijk nagelnieuwe ketelwagens van VTG.


34. Een rijtje familieleden die er toch wat anders uit zien.


35.


36. Een mooie blauwe, ook zo goed als nieuw uitziende ketelwagen van RTIWagon.


37. De opschriften in meer detail.


38. Deze wagen van VTG is dan iets meer "geweathered" ;)


39. Lok 16 van Railfeeding


40. Een zwarte lok van MRCE. De kenners van dit soort loks weten ongetwijfeld welke dit betreft. Voor mij is dit allemaal meer van hetzelfde (sorry Peter Degeluidsman ;) ).

Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 3 sep 2017
Weer een leuke serie om te zien, al kon ik naar aanleiding van foto 28 onderstaand niet laten.  O:-D

Vrij naar: Guus Meeuwis - Per Spoor

Kedeng Kedeng, Kedeng Kedeng, Kedeng Kedeng, Kedeng Kedeng
Oe Oe

De trein raast alsmaar verder van station naar station.
Ik kom op plaatsen waar ik nooit ben geweest.
Er rammelt plots een wiel, roept de MCN "owh nee!"
Hij gaat 60km/h, de grindbak in.
Dus de trein verminderd vaart terwijl mijn hart steeds sneller gaat.
Kijk uit het raam om te zien of wij al stilstaan.

:P
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 3 sep 2017
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 3 sep 2017
Frank,

Bedankt weer voor de mooie platen.
Als ik de sloop voortgang zo eens bekijk, heb je nog heel wat foto bezoekjes af te leggen.  :D
Ik kijk er al naar uit. :thumbup:
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 3 sep 2017
-Frank:
Ook weer kunnen genieten van je mooie foto's;  :thumbup:
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 3 sep 2017
Frank,

Wederom weer genoten van je foto's. :)
Gaat best wel snel dat demonteren van de rails.
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 3 sep 2017
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 3 sep 2017
Hi Frank,

Weer mooie beelden, krijg langzamerhand zin om daar ook weer eens te gaan kijken.

groet
Harald
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 4 sep 2017
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 4 sep 2017
@John,
:-) Nou, dat lukt de machinist nu niet meer..... wordt nu meer een zandbak, zo zag ik vanmiddag.

@Ad,
Zal niet elke dag zijn, maar ik wil toch proberen met enige regelmaat even te gaan kijken daar.

@Jørg, Michel, Harald,
Dank!

Vanmiddag reed ik over de Botlekbrug en zag diverse grote machines bij de overweg in de Vondelingenweg tekeer gaan. Reden voor mij om toch vanavond ook weer even te gaan kijken. Hiervan heb ik het volgende korte verslag kunnen vastleggen (en tot drie keer toe voor een open brug gestaan, twee keer met de auto, één keer te voet).

1. Een gerooid stuk beton met zo te zien nog wat resten van elektronica van de overweg.


2. En dat laatste in wat meer detail.


3. Zoals aangehaald, is de ballast inmiddels verwijderd.


4. De werkweg vanaf het inmiddels voormalige spoor.


5. Voor de overweg staan aan de rechterkant twee zakken met ballast gewoon lekker te staan.


6. Op naar de Botlekbrug zelf. Inmiddels is het spoor verwijderd tot waar de contrarails beginnen.


7. Zoals hier goed te zien is.


8. En de andere kant op gekeken. Links liggen tegen het hek aan een aantal stukken rails.


9. De railstaven.


10. Tijdens het wachten op de open brug (want ik wilde ook even aan de overkant kijken) en het kletsen met een mede-wachtende, zag ik op de Oude Maasweg een 6400 met een aantal ketelwagens in de weer. Dus gauw de camera maar laten inzoomen.


11. Een dapper, maar eenzaam plantje op één van de houten blokken waar de reling aan gemonteerd zit.


12. Ook aan de westelijke kant van de burg is het spoor verwijderd tot het punt waar de contra-rails beginnen.


13.


14. En de blik richting de brug.


15. De ondersteuning voor de tijdelijke brug is aan deze kant ook weer een stukje verder.


16. Ook verderop zijn de railstaven al verwijderd. Wel liggen de bielzen nog in de ballast.


17.


18. De korte lantaarnpaal doet 't wel.


19. Naast de bruggen staat een opslagkeet en meer gebouwen van de bouwmaatschappij. Daar staan ook twee hekken, waar een bord op geschroefd zit.


20.

Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 3 sep 2017
-Frank:
Dank weer voor het plaatsen,  :thumbup:
De afbraakwerken gaan blijkbaar goed vooruit.
Mooi plaatje van de natuur die zijn plaatsje terug probeert in te nemen.
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 4 sep 2017
Bedankt weer Frank.

De natuur vind ik altijd schitterend. Doe niets en na enige tijd verschijnen er vanzelf allemaal plantjes.
Wat meestal onkruid wordt genoemd. Maar wat is onkruid? In een graanakker is een mooie bloeiende roos ook onkruid.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 4 sep 2017
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 4 sep 2017
Hoi Frank,

Mij bekruipt toch het gevoel dat me zegt dat jij een onweerstaanbare drang hebt om toch minstens iedere dag de sloopvoortgang van de oude Botlekbrug met de fotogevoelige chip vast te leggen. ;)
Ik kijk in ieder geval nieuwsgierig met je mee. :)
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 4 sep 2017
Bedankt weer Frank voor de mooie foto's. :)
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 4 sep 2017
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 4 sep 2017

Het Dappere SnijdertjePlantje is mijn favoriet deze keer, Frank  :P

Wat ik wel soms mis, is het werkvolk. Zelfs de bulldozer is onbemand....
Dan krijg je natuurlijk wel een ander soort foto's.

Grtz Tony
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 4 sep 2017
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 4 sep 2017
Weer mooie interessante foto"s.

groet
Harald
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 4 sep 2017
Blijft een mooie reportage; Frank laat weer een stuk spoorgeschiedenis zien, althans de teloorgang.
Bedankt voor het plaatsen van de kaart van Gxxgle-maps, Frank  Maakt heel wat duidelijk!!
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 6 sep 2017 (1/2)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 6 sep 2017 (1/2)
@Jorg,
Er is meer natuur daar te vinden. Al moet je daar uiteraard wel even naar zoeken cq op letten.

@Wil,
helemaal eens!

@Ad
Citaat van: Kappa op dinsdag 05 september 2017, 00:21:11
Mij bekruipt toch het gevoel dat me zegt dat jij een onweerstaanbare drang hebt om toch minstens iedere dag de sloopvoortgang van de oude Botlekbrug met de fotogevoelige chip vast te leggen. ;)
O:-D
Veel te leuk om het proberen te volgen.....

@Tony,
Da's foto 11 toch :P . Ik ga eigenlijk aan het begin van de avond, en dan zitten de heren noeste werkers natuurlijk al uit te buiken van de warme prak. Maar!!! Zie hieronder :)

@Harald,
Dankjewel!

@Leon,
Graag gedaan. En ik blijf gewoon lekker mijn best doen.

En in het kader van: we gaan gewoon lekker verder vanavond weer even op sjouw geweest. Er was niet zoveel veranderd, maar dan maak je toch gewoon iets van 34 foto's  8o

1. Inmiddels is aan de Hoogvliet zijde de tijdelijke fietsbrug zo goed als compleet.


2. Om compleet te zijn, ook het lantaarnpaaltje van onderen.


3. Bovenaan ligt er naast de fundering van die tijdelijke fietsbrug ook een constructie waarop blijkbaar de hijskraan gestaan heeft.


4. Een van de schakelkasten bevat een stuk papier ....


5. .... wat uiteraard even van naderbij (lees: ingezoomd) beschouwd moet worden. Nou, de opdracht is duidelijk zal ik maar zeggen :D.


6. Mocht er iemand nog een idee voor wat wheathering aangereikt willen hebben, dan is dit misschien wel leuk. De paal waar het reflecterend plaatje op zit, is compleet verroest. Dus even een kwastje met roestverf erlangs en klaar!


7. En dit wat meer in detail.


8. Voor de graffiti liefhebbers :?


9. Ook aan de andere kant liggen inmiddels de laatste twee delen van de tijdelijke fietsbrug op hun plekje.


10. Aan het begin van de brug staat deze betonnen kolos, dit zal een zout- of zandopslag zijn voor in de winter.


11. Gezien de hier groeiende plantjes in de aanwezige (volstrekt uitgedroogde) grond, is het ding al een poosje niet meer nodig geweest.


12. Er werd nog hard gezwoegd door de machinist van deze graafmachine. Hij was druk bezig om het asfalt schoon te schrapen. Langs de rand van de weg moest blijkbaar het gras e.d. van het asfalt af.


13. Staand onder de brugconstructie ziet dat er zo uit.


14. En de andere kant op zo. Nu nog wachten tot het geopend is en ik er ook op kan.


15. Zwaar spul in de verte wat na een drukke (?) dag staat uit te rusten.


16. De oprit van de fietsbrug. Deze wordt voorzien van asfaltspul, wat je ook op je schuur kunt plakken. Laatste stukje moet nog even gedaan worden. Er was wel zand en de nodige randen, maar (nog) geen tegels.


17. Inmiddels was het rode gevaarte wat dichterbij gekomen.

Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 6 sep 2017 (2/2)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 6 sep 2017 (2/2)
18. De reden waarom de graafmachine bezig was om het asfalt grasvrij te maken. Er was ook iemand bezig een asfaltfrees te lossen. Die zal binnenkort wel zijn rondjes gaan draaien om de voormalige weg te verwijderen.


19. Naast de fundering van de tijdelijke brug zelf, ligt ook een kleinere fundering. Zou dit een trap moeten worden voor voetgangers?


20. En we gaan ook aan deze kant van de tijdelijke brug gewoon lekker verder.


21. Iemand heeft de vangrail "geschampt".


22. Zoek de verschillen tussen de linker en rechterslagboom. De linker is trouwens altijd naar beneden. De rechter doet nog gewoon dienst als de brug open moet voor de scheepvaart.


23. Elke keer zie je weer nieuwe dingen. Nu bijv. dit: dit soort deksels zie om een zoveel meter in de brug verwerkt zitten.


24. Met enige moeite kun je daaronder een trap zien zitten. Die leidt naar een platform onder de normale hoogte van de brug, maar daaronder zag ik verder alleen het water van de Oude Maas.


25. Net als onder de spoorbrug.


26. Als je inzoomt naar het gat tussen de spoorstaaf (bovenste ijzer) en de drager waar hij op gemonteerd zit (het onderste ijzer dus) zie je ook gelijk het water.


27. Ik had nog wat toeschouwers op de terugweg.


28. Ben benieuwd hoe dat er van boven uitziet.... Op de achtergrond de pilaren waar de brug voor het langzaam verkeer op moet gaan rusten.


29. Onder de brug is er sprake van hier en daar wat achterstallig onderhoud.


30.


31. Nog even verder gereden richting het einde van de Vondelingenweg om te zien of er nog wat stond. En ja, dus. Het was best druk te noemen, zal ik maar zeggen.


32.


33. Waaronder deze wagon.


34. Het gebruik van de andreaskruisen blijft me verbazen. Ergens wel logisch, want technisch gesproken is het geen dubbelspoor, maar dubbel enkelspoor, maar toch....

Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 6 sep 2017
Frank,

Wederom haretelijk dank voor het plaatsen van de foto's.

Weet je waarom in foto 25 een kort stukje naast de rail gemonteerd zit en uitgespaard is uit het dek?

Groet,
Bert
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 6 sep 2017
-Frank:
Weer een mooie reeks plaatjes over de afbraak van de oude brug en de opbouw van de tijdelijke fietsersbrug, en zo te zien probeert de natuur hardnekkig zijn plaatsje terug te winnen.
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 6 sep 2017
Hai Frank, weer bedankt voor de fraaie reportage.
Vooral foto 33, daar heeft iemand zijn frustratie over een slecht lezende collega op een tankwagon uitgeleefd.  8o

Waarvoor die bijzondere uitsparing op foto 25 dient, is zelfs met een uitvergroting tot 300% niet te zien, Bert.
Het lijkt een extra geleiding van de biels, in de breedte. Voor de remkrachten op het spoor zitten er hoeksteunen tegen de biels gemonteerd.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 6 sep 2017
Frank,

De foto reportages zijn weer een lust voor het oog en ik heb ze met plezier weer doorgekeken en gelezen. :)
Leuk dat er ook andere aandachtige toeschouwers waren alleen waren die hun fotocamera vergeten. ;)
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 6 sep 2017
Mooie foto reportage weer Frank.
Hoe lang blijf je foto's maken? Tot het nieuwe spoor er ligt?
Dan kunnen we namelijk nog lang smullen van de foto's :)

Gr Dennis
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 6 sep 2017
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 6 sep 2017
Dankjewel Bert.
Citaat van: treinbert op woensdag 06 september 2017, 21:52:59
Weet je waarom in foto 25 een kort stukje naast de rail gemonteerd zit en uitgespaard is uit het dek?
Als ik de originele (grote) foto zo bekijk, dan lijkt het wel of het een extra bevestiging is voor de biels die eronder gemonteerd zit. Maar dat is ook maar een (non-)educated guess. Ik zal de eerstvolgende keer eens kijken hoe het zit, en of er nog meer van dit soort constructies zichtbaar zijn.

Jørg, Dank! En ja, zo ziet dat er wel uit. Maar in je tuin is dat niet anders natuurlijk. Na drie weken vakantie is het bij ons meestal een oerwoud..... :D

@Wil, Graag gedaan, en die tekst op die ketelwagen vond ik ergens wel grappig, vandaar dat die dus apart op de foto mocht. Al ben ik geen voorstander van het plaatsen van al die onnodige graffiti.

@Michel, Dank!

@Dennis, Dankjewel. En ik blijf foto's maken zolang het interessant blijft.

Ik heb de hoop dat die tijdelijke brug binnenkort in gebruik genomen wordt, dan kan ik ook daar vanaf foto's maken en uiteraard dan van de nieuwe Botlekbrug zelf. Ik had al gezien dat op de plek waar het spoor moet komen te liggen er nu betonblokken liggen. Waarschijnlijk als gewicht omdat er nu nog geen rails liggen. En dat weegt ook wel het een en ander.
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 6 sep 2017
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Botlekbruggen: Ontmanteling Oude Botlekbrug stand per 6 sep 2017
Het blijft interessant.

groet
Harald