Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Botlekbrug: Korte update over de Venkelweg (20-11-2021)

Gestart door frenkievee zondag 06 september 2015, 16:05:24

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Botlekbrug: Langzaam verkeerbrug westzijde opengesteld (25 aug 2019)
Wederom bedankt voor de foto?s Frank.

Gr. Dennis
Re: Botlekbrug: Langzaam verkeerbrug westzijde opengesteld (25 aug 2019)
Wat het afgesloten fietspad op je foto's betreft. Dat fietspad wordt een meter of 15 verlegd. Daar heb ik afgelopen vrijdag de vergunning voor verleend. Dat mogen ze over 6 weken gaan uitvoeren (maar ik betwijfel of ze zo lang gaan wachten, dus ik hou je foto's in de gaten! ;) )
Re: Botlekbrug: Wereldhavendagen 2019 (8 sep 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: Wereldhavendagen 2019 (8 sep 2019)
Dit weekend worden de jaarlijke Wereldhavendagen in Rotterdam gehouden en voor het eerst was er de mogelijkheid om mee te gaan met een rondleiding op en in de Botlekbrug. Aangezien ik vier jaar geleden op diezelfde Wereldhavendagen dit draadje ben gestart, leek mij dit een unieke kans om de techniek van de brug van dichtbij te bekijken. Dus ingeschreven en ruim anderhalve week gewacht tot vandaag. Het bleek dat er groepjes van maximaal 15 mensen met een rondleiding mee mochten, wat neerkomt op een totaal van 135 mensen die dit weekend deze rondleiding mochten volgen.

1. De parkeerplaats was duidelijk aangegeven, al hoefde ik (uiteraard) niet te zoeken naar de juiste locatie ervan.


2. Aan het einde van de parkeerplaats was één van de oude omloopwielen neergezet. Als je er dan zo naast staat, dan zie je hoe groot die dingen zijn. Deze foto's zijn van voor de rondleiding (onder het motto: dan staat er niemand in de weg :) ). Tijdens de uitleg werd gevraagd of er nog iemand belangstelling heeft om een dergelijk omloopwiel in zijn tuin te hebben. Wordt gratis thuis bezorgd. :D


3. Het informatiepaneel is ongeveer manshoog.


4.


5.


6. Elk omloopwiel heeft ruimte voor twee omloopkabels. Deze kabels zitten aan de ene kant vast aan het brugdek en aan de andere kant aan het contragewicht. Dit komt verderop nog langs.


7. Het informatiepaneel met de belangrijkste kenmerken van de omloopwielen. De oude omloopwielen hadden een kern met daarin de lagers van ongeveer 40 cm. Dit bleek dus te licht te zijn, want er is dus een dergelijk wiel "aan de wandel" gegaan, waarbij diverse onderdelen volledig kapot gegaan zijn. Men heeft daarop nieuwe omloopwielen moeten ontwerpen, die wel de krachten aan kunnen. Zij hebben echter een kern (de lagers) van 90 cm.
Er zitten 64 van dit soort omloopwielen in de brug, van ieder 3,7 meter doorsnede, 16 ton zwaar op 50 meter hoogte.


8. De brug gezien van achter het omloopwiel.


Het A-lanes A15 consortium en Rijkswaterstaat heeft ons hartelijk welkom geheten met een kop koffie of thee en een versgebakken appeltaartje. Eerst is er een presentatie gegeven over de brug en vooral het hoe en waarom. De brug is onderdeel van de verbetering en verbreding van A15 tussen het stuk tussen de Maasvlakte en het Vaanplein, daarom wordt dit ook wel het MaVa Project genoemd. Over de brug komen drie verkeerstromen bij elkaar: wegverkeer, spoorwegverkeer en verkeer over water. Omdat over de brug het wegverkeer verdeeld is over snelwegverkeer en langzaam verkeer moesten daarvoor twee gescheiden banen aangelegd worden. Uiteraard is het logisch dat het spoorwegverkeer een eigen baan moet hebben.
Een van de zaken die voorbij kwam is de aanleg van de pijlers: deze zijn op een diepte van 20 meter in de stevige ondergrond geplaatst. Omdat er niet geheid of anderszins palen in de grond geslagen of geboord mochten worden, ter voorkoming van mogelijke trillingen vanwege de Botlektunnel (voor het wegverkeer), de Spoorwegbotlektunnel en de nodige ondergrondse pijpen en buizen, zijn er per pijler constructies gemaakt, waarbij een stalen fundament op 20 meter diep is geplaatst waarop de brug is gebouwd. De (gemiddelde) diepgang is twaalf meter, dus de fundamenten liggen nog ca acht meter onder de bodem van de Oude Maas.
Ook kwamen uiteraard de storingen voorbij en is uitgelegd hoe deze konden ontstaan, van sensoren waar vogels op konden gaan zitten (dit is verholpen door er kapjes overheen te plaatsen) tot sensoren die de grendels niet goed konden detecteren door slijtage van rollers waar deze grendels over liepen.
Na deze presentatie zijn we naar buiten gegaan voor de bezichtiging van de brug zelf.

9. Staand onder de oostkant van de brug, kijkend naar de Oude Maas.


10. Naast de brug is, eveneens weer naast het gebouw met de technische installaties en dergelijke, een tijdelijk trappenhuis gemaakt voor de medewerkers van het project. Dit is een constructie van steigerpijpen en zo.


11. Een blik naar beneden naar het toegangsgebouwtje. Hierin zit een tourniquet waarvoor voor beide zijden een toegangspas nodig is. Dus niet toegankelijk voor de reguliere passant.


12. Een wat vage foto misschien, maar dit is de grens tussen de vaste brug (rechts) en het beweegbare gedeelte (links dus). Normaliter zou je hier rij-ijzers verwachten, die in elkaar grijpen, maar doordat het brugdeel zo groot is (bijna 100 lang en 60 meter breed) was dat niet mogelijk. Deze ijzers zouden het uitzetten van het brugdek bij warm weer niet voldoende kunnen opvangen. Daarom is er een andere constructie bedacht, waarbij een soort harmonica effect gebruikt wordt. Ik heb dit niet vastgelegd. Zal ik over een poosje nog wel een keer doen. Bij het rijdend verkeer zijn deze harmonica's gewoon in het wegdek verwerkt, bij het voetpad is daar een traanplaat overheen gemonteerd die over de metalen stroken heen en weer kunnen glijden.


13. We stonden bij de eerste pijler en kijkend richting de middelste. De groep staat hier aan de werkkant van de hekken. Aan de andere kant heb ik al vaak genoeg gelopen om dit draadje te kunnen vullen. Aan deze kant lopen in principe nu alleen nog de werklui. Dat heeft ook te maken met de heffingen van de brug, zodat de brugwachter-op-afstand alleen rekening hoeft te houden met het verkeer op het fietspad (en uiteraard de snelweg).


14. Onderweg kwam ik nog een dergelijk luik tegen. Er zitten er meerdere zo verwerkt in de brug. Zoals je ziet veel waarschuwings- en mag-niet- of juist moet-wel-stickers.

Re: Botlekbrug: Wereldhavendagen 2019 (8 sep 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: Wereldhavendagen 2019 (8 sep 2019)
15. Eén van de mannen die de uitleg gaf onderweg. Hier bij de stalen omloopkabels, die het brugdek verbinden met het contragewicht. Er zijn per pijler zestien van deze kabels nodig, dus per brugdek zijn er 64 kabels van 9 cm doorsnede nodig.
De kabels zijn zo dik uitgevoerd, omdat ieder brugdek 5000 ton weegt en elk contragewicht 2500 ton. Van die laatste zijn er dus twee per brugdek nodig.


16. Een stukje verder, inmiddels in de middenpijler van de brug aangekomen, zie je vier trekkabels. Dit zijn stalen kabels van 5 cm doorsnede, die gebruikt worden om, afhankelijk van de richting, aan het contragewicht te trekken of juist aan het brugdek. Als de brug open moet voor een schip dan wordt aan het contragewicht getrokken door in totaal zestien kabels (vier per pijler). Het brugdek volgt door de getoonde omloopkabels vanzelf. Moet de brug sluiten, dan gaat het proces natuurlijk andersom.


17. In de technische ruimte in de middelpijler onder het niveau van het wegdek, staat een hoop apparatuur om een en ander in goede banen te leiden. Waaronder deze spoelen, die de trekkabels van het brugdek opgerold hebben. Als het brugdek beneden is, dan zijn de kabels opgerold, is het brugdek omhoog, dan zijn deze afgerold.


18. Een stukje verder in de middenpijler: hier zijn de spoelen te zien voor de noordkant van de brug. Er zijn er twee, voor elk brugdek één. Links die van het westelijke brugdek en rechts die van het oostelijke brugdek. Uiteraard zijn in de andere pijlers soortgelijke constructies te vinden, maar dan eentje.


19. Ingezoomd op de trekkabels van het westelijke brugdek, de linkerhoek achterin van de foto hierboven dus.


20. En nog steeds ingezoomd maar de blik wat lager: daar zijn de spoelen te zien van de trekkabels van het westelijke contragewicht.


21. Dit is de benodigde apparatuur om de boel aan de praat te krijgen: het rode in het midden van de foto is de hoofdmotor om een en ander te laten draaien. Deze motor geeft een hoog toerental met laag vermogen, dus is er een tandwielkast (soort versnellingsbak denk ik dan maar) nodig om dit om te zetten in laag toerental met hoog vermogen. Dit is de metalen kast met het groene licht rechts ervan.


22. Doorgelopen naar de ruimte aan de zuidkant van de brug. Hier één van de in totaal acht grendels, die nodig zijn om de brugdekken te vergrendelen. Deze grendels schuiven in een uitsparing in het brugdek en worden dan met een hoge druk omhoog geduwd, waarbij ze het brugdek naar beneden duwen.


23. Eén van de bordjes in deze ruimte. Je kan hierin, maar als de brug geopend wordt, is het niet handig om in die ruimte te zijn. Dus daarvoor is een speciale sleutel nodig: heb je die, dan kan de brug niet open. Gaat de brug open, dan kan je niet die sleutel pakken. Vergelijk met de houten stok, die een machinist moet hebben op een achteraf gelegen spoorweg. Zolang jij die stok hebt, zul je geen ander verkeer hoeven te verwachten.


24. De motor door de hekken heen.


25. De motor aan de andere kant, ook door de hekken heen, maar dan met de camera van de telefoon omdat die wel een dermate kleine lens heeft, die de hekken niet meeneemt. Links van de motor zitten een remmechanisme. In geval van problemen kan de brugwachter ingrijpen en de brug tijdens een heffing (of daling) stopzetten. Een warme stop duurt 6 seconden en zorgt ervoor dat de brugdekken met een soort ABS stil gezet worden. Het brugdek hangt daarbij nagenoeg horizontaal, met een marge van twee cm. Een noodstop duur één seconde en dat vindt de brug naar zeggen niet leuk.


26. De spoelen in de zuidkant door het hek met de telefoon ....


27. .... en over het hek met de fotocamera.


28. De spoelen aan de noordkant van het oostelijk brugdek. De kabels lopen naar beneden en over een viertal wielen naar de onderkant van het brugdek.

Re: Botlekbrug: Wereldhavendagen 2019 (8 sep 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: Wereldhavendagen 2019 (8 sep 2019)
29. De wand met de nodige cylinders voor de druk te geven aan de onderdelen van het mechanisme waar dat nodig is.


30. Ook aan de noordkant zijn uiteraard twee grendels te zien. Dit die van dichtbij van het oostelijk brugdek. De grendels zelf zijn massieve stalen blokken, die ca 50 cm in het brugdek steken. Als gezegd, nadat dat gebeurd is, dan worden ze aan deze kant omhoog geduwd, waardoor ze aan de andere kant het brugdek naar beneden duwen.


31. In de pijler de blik recht omhoog. Niet helemaal goed te zien, maar je kijkt hier tegen de onderkant van het contragewicht aan.


32. Er kwam bericht dat er een schip (later bleek dit een zeilbootje te zijn) om een brugopening vroeg, dus weer met zijn allen naar beneden. Hier in de zuidelijke ruimte de grendel van het oostelijke brugdek, nadat deze vrijgegeven en ingetrokken was. Vergelijk foto 22 voor de stand van de grendel daar.


33. Hier is goed te zien dat de trekkabels van het brugdek afgerold zijn. Vergelijk dat met foto 28.


34. Inmiddels terug naar buiten. We staan hier met de (bijna hele) groep tussen een paar hekken op het vast gedeelte tussen de beide brugdekken. Het bootje was al voorbij en het brugdek is bezig met de reis omlaag. Best bijzonder om zo dichtbij te kunnen staan. Op de voorgrond de trekkabels. Deze zijn ook aan de overkant goed zichtbaar.


35. En nog een paar foto's bij het "landen" van het brugdek.


36.


37.


38. Op de terugweg naar de bouwkeet van A-lanes A15 nog een mooi uitzicht naar het noorden vastgelegd. Beste regenbui was onderweg richting de brug.


39. In de verte nog een schip, van waarschijnlijk Spido of andere rondvaarclub, die ook met de havendagen bezig was.


40. Zoals mijn broer zou zeggen: uw verslaggever in vol ornaat.


41. En als uitsmijter dit informatiepaneel met wat cijfers over de beide bruggen. Mocht het niet goed leesbaar zijn, dan zal ik iets verzinnen om dat wel zo te krijgen.
En met een goody-bag met een paar leuke spulletjes weer richting huis!


Ter info: vooraf is netjes gevraagd of er iemand bezwaar had tegen foto's en eventuele publicatie daarvan. Niemand had bezwaar, desondanks heb ik toch getracht zo min mogelijk mensen vast te leggen.
Re: Botlekbrug: Wereldhavendagen 2019 (8 sep 2019)
Dank je wél Frank, voor de mooie- en leerzame series :important:
Re: Botlekbrug: Wereldhavendagen 2019 (8 sep 2019)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Botlekbrug: Wereldhavendagen 2019 (8 sep 2019)
Frank,

Net terug uit Duitsland waar ik vier daagjes bij vrienden op visite was val ik thuis meteen met mijn neus in de boter foto's van de wereldhavendagen 2019. :P :thumbup:

Bedankt voor het kijkplezier van deze interessante fotosessie. :)

Groet Michel
Re: Botlekbrug: Wereldhavendagen 2019 (8 sep 2019)
Frank, hebben ze het helemaal niet gehad over het spoor probleem?

knipsel uit bouw rapportage;
De constructie van de Botlekbrug is ongeschikt voor het spoor en moet daarom worden aangepast. Een jaar vertraging en miljoenen euro?s aan extra kosten zijn vrijwel zeker het gevolg.

Nog maar drie jaar geleden werd de Botlekbrug, de grootste hefbrug van Europa, opgeleverd. Als belangrijkste onderdeel van de A15 Maasvlakte-Vaanplein, een miljoenenproject dat door enorme kostenoverschrijdingen de boeken inging als ?probleemproject? en Ballast Nedam ? destijds een van de bouwers ? aan de rand van de afgrond bracht.
Opnieuw problemen

Alsof dat allemaal nog niet genoeg is zijn er opnieuw problemen. De huidige constructie van de Botlekbrug blijkt niet geschikt voor de aanleg van het spoor en moet derhalve worden aangepast, blijkt uit onderzoek van Cobouw.

Cees
Re: Botlekbrug: Wereldhavendagen 2019 (8 sep 2019)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Botlekbrug: Wereldhavendagen 2019 (8 sep 2019)
Frank,

Mooie en interessante reportage.

groet
Harald
Re: Botlekbrug: Wereldhavendagen 2019 (8 sep 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: Wereldhavendagen 2019 (8 sep 2019)
Dank heren! Het was dan ook een leuke en vooral interessante rondleiding.

Citaat van: Cees B op zondag 08 september 2019, 23:26:12
Frank, hebben ze het helemaal niet gehad over het spoor probleem?

Nee Cees, dat is niet ter sprake gekomen. Ze hebben wel het fenomeen storingen aangestipt en uitgelegd waar deze voornamelijk vandaan kwamen en wat er aan gedaan is en wordt.
En het moest ook wel een beetje een feestje blijven.
Re: Botlekbrug: Wereldhavendagen 2019 (8 sep 2019)
Frank,
typisch geen reactie, het probleem is echter wel aanwezig, te lichte brugdek constructie en onvoldoende borging van het dek, lees spoorstaaf in lijn liggen bij passage van beladen goederenwagons, en enkelspoor (risico verhogend) i.p.v. dubbelspoor. om er een paar te noemen.
Re: Botlekbrug: Wereldhavendagen 2019 (8 sep 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: Wereldhavendagen 2019 (8 sep 2019)
 @citaat
Ik wil dit toch nuanceren Cees: afgelopen weekend was om mensen een leuke rondleiding te geven en kennis te laten maken met de techniek van de brug. Niet om verantwoording af te leggen over de fouten die gemaakt zijn en nog steeds mogelijk gaande zijn.
De verantwoording over de blunders die met de Bottleneckbrug ( :D wat één van de bijnamen in de regio hier is) gemaakt zijn en nog gaande zijn, vind ik meer thuis horen bij de diverse vormen van overheid die we hebben, van lokaal tot landelijk.

Dus ja, men moet daar wel verantwoording over afleggen vind ik, maar niet op een evenement als de Wereldhavendagen.
Re: Botlekbrug: Wereldhavendagen 2019 (8 sep 2019)
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Botlekbrug: Wereldhavendagen 2019 (8 sep 2019)
Helemaal mee eens Frank. De Wereldhavendagen is een feestje van de haven aan de stad en dan ga je niet uitgebreid in op je missers.
Bedankt voor de schitterende reportage. Zoals gezegd heb ik een pieterpeuterig klein stukje mogen bijdragen aan deze brug, maar het binnenste van de Bottleneckbrug (die kende ik ook nog niet) had ik nog nooit gezien. Bedankt!
Re: Botlekbrug: Wereldhavendagen 2019 (8 sep 2019)
Frank, het is natuurlijk niet leuk om knelpunten te benoemen, voor wat het gaat kosten.......
Hopelijk gaat het verleggen van het trace Calland Brug wel volgens plan. Vorderingen zijn al goed zichtbaar bij de Hartel Sluis, de brug en de wind-schoepen waar de spoorlijn door heen gaat lopen.
Cees
Re: Botlekbrug: Korte update over zandverplaatsingen (19 oktober 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: Korte update over zandverplaatsingen (19 oktober 2019)
Mooi weer en even zin om een frisse neus te halen, dus wat kan je dan doen (behalve boodschappen :D)? Juist: even naar de Botlekbrug om te zien of de weg waar Patrick zijn kleine bijdrage aan geleverd heeft al klaar is.


1. Rijdend op de Hartelbrug werd mij al duidelijk dat de Botlekbrug geheven zou gaan worden. Op het informatiepaneel ging namelijk de tekst aan: "Botlekbrug open" met het bekende symbool van een open brug. En nadat ik de auto geparkeerd had, bleek dat inderdaad te kloppen.


2. Dit keer voor een niet al te grote kustvaarder. Uiteraard hoog genoeg om niet onder de gesloten brug door te passen.


3. De vorige keer liet ik een nieuw aangelegd fietspad zien: deze is inmiddels in gebruik en ....


4. .... het oude fietspad is inmiddels geruimd.


5. Onder de brug door kon ik door het hek heen deze foto maken: er wordt flink met zand geschoven en geschept.


6. Nog even een blik het Oude Maaspad met het inmiddels verwijderde fietspad.


7. Uiteraard is aan de andere kant van het nieuwe fietspad deze ook aangesloten aan het oude.


8.


9. Het werkterrein naast de brug. De tijdelijke voetgangers/fietsbrug is inmiddels helemaal weggehaald en dus is er nu ruimte om andere zaken te doen.


10. Zoals flink met zand en grond in de weer.


11.


12.


13. Links is het nog net het laatste stukje asfalt van de weg, die van de Botlekbrug afkomt te zien. In het verlengde daarvan zie je rijplaten en verderop een bocht. De nieuw aan te leggen weg buigt dan daar richting het Oude Maaspad.


14. Een stukje verder de brug opgelopen en nog een keertje de aan te leggen bocht.


15. Misschien wat minder goed te zien, maar dit lijken mij wateropvangbekkens, zoals ik die al eerder vastgelegd heb aan de andere kant van de Oude Maas.


16. En datzelfde bekken van de andere kant.


17. Op de terugwandeling naar de auto het aansluitpunt van de nieuw aan te leggen weg vastgelegd (over het hek heen).


18. Op de brug zelf wordt nog steeds hard gewerkt. Er zitten nog steeds op diverse plekken stellages met zeilwerk er over heen gemonteerd.


19. Inmiddels aan de andere kant (de oostkant, Hoogvliet) van de brug aangekomen. Bij de overweg nog steeds het bekende bord.


20. Het spoor, wat nog steeds buiten dienst is, richting de brug. Het is wel helemaal klaar hier.


21. En ingezoomd door de hekken. Aangezien er op de brug nog het nodige gedaan moet worden aangaande bovenleiding en de aansluiting daarvan, kan het spoor nog niet in dienst gesteld worden.


22. Zoals ook dit sein helemaal in de verte laat zien: het witte kruis erop geeft aan dat het nog steeds buiten dienst is.


23. In tegenstelling tot het spoor vanaf de Vondelingenweg komt. Sein 276 geeft seinbeeld "stop".

Re: Botlekbrug: Korte update over zandverplaatsingen (19 oktober 2019)
Zoals altijd weer genoten van je prachtige foto sessie Frank. :P :thumbup:
De laatste foto met het sein doet mij denken aan mijn sein wat nog in de tuin legt om die van een poot te voorzien zodat hij kan staan in een hoek van de tuin bedankt voor de herinnering. ;)

Groet Michel
Re: Botlekbrug: Korte update over zandverplaatsingen (19 oktober 2019)
Mooie plaatjes weer. Bedankt !
Re: Botlekbrug: Korte update over zandverplaatsingen (19 oktober 2019)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Botlekbrug: Korte update over zandverplaatsingen (19 oktober 2019)
Hi Frank,

Weer mooie en informatieve foto's.

groet
Harald
Re: Botlekbrug: Korte update over zandverplaatsingen (19 oktober 2019)
Hallo Frank,

Ook dit draadje weer sinds oktober 2017 bij gelezen.

Heel erg genoten van alle foto's met uitleg.
Vooral het inkijkje tijdens de wereldhavendagen was bere interessant, onmogelijk om anders ooit in die machinekamer te komen.
Zoals de anderen, ik heb er van genoten, Bedankt!
Met een grote B.

grtjs

Wil
Re: Botlekbrug: Korte update over zandverplaatsingen (19 oktober 2019)
Geen idee of dit in dit draadje thuis hoort. Maar tot maart gaat vier nachten per week de Botlekbrug dicht voor testen van de systemen en waarschijnlijk ook treinen over de brug rijden.
De voltooiing komt dan eindelijk in zicht

Bron: Transport Online
Re: Botlekbrug: Lang niet geweest, hoe is het vandaag?? (9 juli 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: Lang niet geweest, hoe is het vandaag?? (9 juli 2021)
Even dit draadje weer onder het stof vandaag getrokken, want lang niet bij de Botlekbrug geweest om foto's te maken. Laat staan om deze op het forum te plaatsen.
Dus het werd vooral weer eens tijd voor een update! En dat in drie etappes (dit is dan deel 1 van 3).

1. De brug vangt het zonnetje van vanavond.


2. Het tijdelijke fietspad ziet er nog steeds tijdelijk uit. Al liggen natuurlijk de tegels wel nu netjes vast door het gebruik. Geen idee of dit ooit nog gaat veranderen.


3. Een blik over de Oude Maas richting het Shell complex. In de rivier liggen inmiddels gele bakens/boeien.


4. En die ingezoomd.


5. Veel gezien bij de Botlekbrug in de afgelopen (bijna) 6 jaar, maar nog nooit een visioen :D


6. Aan de westkant is het tijdelijke fietspad (zie foto 8 in deze bijdrage) wat er met tegels aangelegd was nu (blijkbaar) vervangen door eentje van asfalt een stukje verderop. Achter het hek links is ook nog een weg aangelegd die netjes aansluit aan het fietspad wat van de brug afkomt ....


7. .... in tegenstelling tot het fietspad waarover ik gelopen hebt, omdat dat dat met een bocht aftakt.


8. Achter het hek de weg die netjes de bocht naar links maakt, links het fietspad wat nu in gebruik is.


9. Op de brug is inmiddels belijning aangebracht, wat de uitstraling natuurlijk alleen maar ten goede komt.


10. Vanaf de brug nog even een blik terug naar het fietspad beneden. Duidelijk zijn de twee verschillende te zien. Vooraan op de foto een diepte die met water gevuld kan worden.


11. En verderop nog zo'n bekken.


12. Verder de brug opgelopen. Inmiddels zijn langs de ProRail hebben alle extra hekken verwijderd en dat ziet er nu toch wel verzorgd uit.


13. Duidelijk verhaal.


14. Eén van de gele boeien ingezoomd.


15. Verder de brug opgelopen. Rechts, zoals gezegd, zijn alle extra hekken weg. Links staan deze er nog, omdat er in het pad erachter voor de brugwachter dan dode hoeken zouden zijn. Mede daarom staan er ook nog steeds verkeersregelaars op de brug.

Re: Botlekbrug: Lang niet geweest, hoe is het vandaag?? (9 juli 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: Lang niet geweest, hoe is het vandaag?? (9 juli 2021)
Deel 2 van 3:

16. De constructie van de bovenleiding is inmiddels (al een poosje) klaar. Zie foto's 44 en 45 in deze bijdrage.


17. Sein 284 (geloof me, tussen de 2 en de 4 staat echt een 8 :D ) staat hier als onderdeel van de beveiliging van de brug, niet in eerste instantie als onderdeel van de beveiliging van het spoor, maar als onderdeel van de beveiliging van de brug. Als één van de brugdekken niet correct vergrendeld is, kan dit sein niet bediend worden. Zie foto's 30 en 32 in deze bijdrage. Op de aanbruggen naar de brug zelf staan (bediende) hoofdseinen.


18. Eén van de toegangspoorten om vanaf de langzaam-verkeer-weg bij het spoor te kunnen komen. Een en ander is goed beveiligd.


19. Vrij vertaald: "goed opletten dus".


20. De bovenleidingsconstructie op de grens van het vaste en het bewegend deel.


21. En dat dichterbij behaald. Op de achtergrond zijn als één zwarte streep de 16 trekdraden te zien, die over de omloopwielen gaan en zo het hefdeel verbinden met het contragewicht.


22. Blik op de brug. Ik sta hier ca. halverwege het westelijke hefdeel en kijk naar het oosten.


23. Weer de bovenleidingscontructie, maar nu op het vaste stuk tussen de beide hefdelen.


24. Misschien wat lastiger te zien, maar niet op alle plekken zijn de standaard ProRail hekken al gemonteerd. En dat is dan vooralsnog zo opgelost.


25. De ruimtereservering voor het tweede spoor (wat er naar mijn gevoel nooit zal komen) is nu helemaal glad. Alleen waar de bovenleidingsportalen staan is een deel van de betonconstructie aanwezig waar het spoor geplaatst zou kunnen worden.


26. Aan de oostkant van de brug staat sein 282, broertje van 284 hierboven.


27. Als je de brug helemaal bent overgestoken, zie je dit. Rechts staat sein 280 die je hier op de rug ziet.


28. De plek waar ooit, lang geleden, van alles en nog wat te beleven was, want dit was in gebruikt als terrein voor opslag en meer. Inmiddels is daar dus niets meer van te zien.


29. In de constructie van de langzaam-verkeer route is aan deze kant (nog) niets veranderd.


30. Sein 280, welke stop toont (op rood staat dus).


31. Gewoon zomaar even een plaatje.


32. Uiteraard laat de natuur zich hier ook niet tegen houden en in diverse sleuven, kieren en wat dies meer zij, groeit inmiddels het nodige mos.


33. Dit spul dus.

Re: Botlekbrug: Lang niet geweest, hoe is het vandaag?? (9 juli 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: Lang niet geweest, hoe is het vandaag?? (9 juli 2021)
Deel 3 van 3:

34. De vele hekken op de langzaamverkeersweg aan de spoorzijde stonden op stalen platen, die lekker aan het roesten waren. Nu ze weg zijn, zijn de plekken waar ze gestaan hebben netjes schoon, maar erom heen is dat natuurlijk niet het geval.....


35. Dit is aan de andere kant nog duidelijk te zien.


36. Waarschuwing voor machinisten dat er op kilometer 13,9 een overweg is.


37. Er staat een bord met de tekst: "Melden bij brugoperator", zo ongeveer ter hoogte van sein 284, dus ik heb een vermoeden dat die iets met elkaar van doen hebben.


38. Aan de westkant staat dit verzamelingetje tijdelijke gebouwen.


39. Tussen de spoorbrug en de langzaamverkeerbrug kun je naar beneden kijken en zie je dit: duidelijk heeft dit als bedoeling om water op te vangen.


40. Het hekje van foto 18 (zie deze bijdrage) is weg, dus ....


41. .... dat maakt het wat gemakkelijker om dit uitzicht vast te leggen ....


42. .... en dat in te zoomen.


43. Als je terug loopt vanaf de Botlekbrug valt dit eenvoudige houten bordje op, wat vertelt wat ik allang wist.... ;)


44. De brug geopend, en daar viel mij nog wat op wat vermeldenswaard is. Met enige moeite zijn de vier trekdraden te zien, die aan de oostkant van het geheven trekdeel gemonteerd zitten. Dit is één set van vier van deze trekdraden.


45. In het verslag van de wereldhavendagen en meer in het bijzonder foto 17 (uit deze deze bijdrage) had ik vermeld dat de trekkabels van het hefdeel hier opgerold worden. Ingezoomd laat zien dat in de pijler van de brug een viertal omloopwielen gemonteerd zitten, waarover die trekdraden geleid worden.


46. En dat in nog meer closeup.


47. Verder ingezoomd op het oostelijke hefdeel, wat niet geheven is, om de vier omloopwielen, de bijbehorende trekdraden en de constructie te laten zien. Gezien de afstand is dat natuurlijk wat lastiger.....


48. Als afsluiting nog een paar bootjesfoto's, de "John Augustus Essberger" was wat hoger dan zowel de Spijkenisserbrug als de Botlekbrug zonder opening aan kunnen.


49. Waarbij de vraag aan Tony: "spannend genoeg zo?" :D


50.

Re: Botlekbrug: Lang niet geweest, hoe is het vandaag?? (9 juli 2021)
Ontzettend leuk deze fotos te bekijken.

Bedankt voor het delen! :thumbup: :thumbup:
Re: Botlekbrug: Lang niet geweest, hoe is het vandaag?? (9 juli 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Botlekbrug: Lang niet geweest, hoe is het vandaag?? (9 juli 2021)
Leuke reportage weer Frank!
Re: Botlekbrug: Lang niet geweest, hoe is het vandaag?? (9 juli 2021)
Mooie update Frank.
De foto's van de overgang bovenleiding constructies doen me een beetje denken aan de oude bovenleiding van Märklin. :D
Zo dik zijn die draden.
Leuk Visioen heb je gekregen daar.
Re: Botlekbrug: Lang niet geweest, hoe is het vandaag?? (9 juli 2021)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Botlekbrug: Lang niet geweest, hoe is het vandaag?? (9 juli 2021)
Hartstikke interessant en leuk Frank, bedankt.

groet
Harald
Re: Botlekbrug: Lang niet geweest, hoe is het vandaag?? (9 juli 2021)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Botlekbrug: Lang niet geweest, hoe is het vandaag?? (9 juli 2021)
Grappig hoe je in diverse topics probeert allerlei spoorse situaties vast te leggen, vaak nog met een uitleg erbij ook. dat is natuurlijk super voor de modelbouwers die het willen nabootsen :) :thumbup:

Citaat van: frenkievee op zaterdag 10 juli 2021, 00:30:56
13. Duidelijk verhaal.


Inderdaad een duidelijk verhaal, maar volgens mij een compleet zinloos bord. Immers de lieden die de slagbomen negeren nemen waarschijnlijk ook de moeite niet dat hele verhaal te lezen. Bovendien ontbreekt dikwijls het intellect om zoveel woordjes achter elkaar te begrijpen (zelfs eentje van vijf lettergrepen!) :D. Het is dus alleen een leuk tijdverdrijf voor de verstandige passanten die toch al zouden wachten voor de slagboom, want die hebben nu een verhaaltje te lezen en een QR-code. Jammer dat die niet helemaal op de foto staat trouwens.

Kortom: ik vind het merkwaardig dat alle maatregelen tegenwoordig moeten worden uitgelegd, omdat men anders niet bereid is zich eraan te conformeren.
Re: Botlekbrug: Lang niet geweest, hoe is het vandaag?? (9 juli 2021)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Botlekbrug: Lang niet geweest, hoe is het vandaag?? (9 juli 2021)
Reportage is meer dan spannend genoeg, Frank  :thumbup:
Fraai lijnenspel in veel foto's weer en ik ben weer helemaal bij met de ontwikkelingen rondom de brug  ;)
Zulke zaken zijn hier in Limbabwe (bijna) nooit te zien.

Grtz Tony
Re: Botlekbrug: Lang niet geweest, hoe is het vandaag?? (9 juli 2021)
Bedankt voor de foto update van de Botlegbrug Frank.
Heb er weer met veel plezier naar gekeken.

Groet Michel
Re: Botlekbrug: Lang niet geweest, hoe is het vandaag?? (9 juli 2021)
deze fotoshoot heeft toch niks te maken met mijn appje van laatst Frank  :P :P

Mooie serie weer! Heb weer zitten genieten.

Gr. Dennis
Re: Botlekbrug: Lang niet geweest, hoe is het vandaag?? (9 juli 2021)
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Botlekbrug: Lang niet geweest, hoe is het vandaag?? (9 juli 2021)
Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 10 juli 2021, 12:14:16
Grappig hoe je in diverse topics probeert allerlei spoorse situaties vast te leggen, vaak nog met een uitleg erbij
.............
Kortom: ik vind het merkwaardig dat alle maatregelen tegenwoordig moeten worden uitgelegd, omdat men anders niet bereid is zich eraan te conformeren.

Vroegah werd ook wel 's uitgelegd waarom er bepaalde regels waren zoals ze waren.
Neem bijvoorbeeld "WACHT tot het rode licht gedoofd is" ......... "er kan nog een trein komen"
Die waarschuwing kun je natuurlijk ook negeren 👹
Re: Botlekbrug: Lang niet geweest, hoe is het vandaag?? (9 juli 2021)
Ik moet nodig 'die' kant weer op.....
Mooie foto's!
Re: Botlekbrug: Korte update over de Venkelweg (20-11-2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: Korte update over de Venkelweg (20-11-2021)
Een korte update onder de Botlekbrug.
In oktober was de Venkelweg, die aan de Hoogvlietzijde onder de Botlekbrug doorloopt, voor een aantal weken afgesloten.
Vandaag even wezen kijken wat er veranderd was.

1. Naast de Venkelweg blijkt een fietspad aangelegd, wat van de weg is afgescheiden middels een betonnen scherm. Rechts de gebouwen van Rijkswaterstaat voor de Botlektunnel.


2. Een stukje verder richting de Botlekbrug is dat ook goed te zien.


3. De Venkelweg zelf is onder de brug geheel vernieuwd: gedeeltelijk opnieuw geasfalteerd en deels opnieuw bestraat met klinkers.


4. Zoals een blik terug dit goed laat zien.


5. Een stukje doorgelopen en hieruit blijkt dat het fietspad aan de noordkant een stukje los ligt van de Venkelweg.


6. Dat komt omdat ervoor gezorgd is, dat fietsers niet meer rechtsstreeks de Venkelweg op kunnen fiets. De tijdelijke oplossing was dan ook niet helemaal veilig.


7. Een stukje doorgelopen het fietspad op. Normaal zie je dan borden staan, dat wegen in een bepaalde periode zijn afgesloten, maar hier stond juist het omgekeerde.....


8. En om toch wat spoorse foto's te hebben even de blik richting het oosten, waar het spoor van de brug (rechts) en het spoor van het einde van de Vondelingenweg bij elkaar komen ....


9. .... wat ingezoomd veel duidelijker te zien is. Het spoor vanaf de brug is voorzien van bovenleiding, het spoor vanaf de Vondelingenweg (verderop onder de portalen) dus niet.


10. Bij het teruglopen kwam ik nog langs deze mooie witgeverfde bolder (of hoe zo'n ding ook heten mag), die in bochten liggen als bescherming van de berm. Zie ook foto 4.