Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bouw van de Hembrug en de baan later (Laatste nieuws 11-2023.)

Gestart door ikke650 maandag 09 mei 2016, 18:22:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouw van de Hembrug en de baan later (Laatste nieuws 11-2023.)
Na een lange periode niet kunnen rijden, o.a. door omstandigheden de afbraak van mijn vorige baan. Maar ook gezondheid en een gebrek aan energie, heb ik toch weer ideeën voor een nieuwe start. Deze start word nu wel heel anders, doordat je meer gelezen heb op het forum. Maar ook door fouten die ik bij de vorige baan had. Zie ook mijn voorstel topic. Nu ga ik eerst een module maken en daarna de baan eromheen bouwen. Baanplan heb ik nog niet, maar eerst maar de module maken en de kamer opruimen voor een nieuwe start.


Hoe dit zo ? Ik heb in de jaren 80 een idee gehad om de Hembrug(Zaandam 1906-1983) na te bouwen, we waren nog jong en deze heb ik een aardig gedeelte in multiplex gemaakt en met de figuurzaag nog uitgezaagd. Een berewerk en nooit afgemaakt. Niet op schaal, zag er eigenlijk niet super uit etc.


Vroeger heb ik deze brug veel bezocht, woonde niet zover van de brug en was als kind al enorm onder de indruk van de brug. Nu wilde ik deHembrug een aantal jaren terug maken, maar waaruit ? Messing was eventueel een optie maar ik had toen weinig gegevens. En ik zag me dat niet allemaal solderen. Het idee belande weer in de kast. Tot ongeveer een half jaar geleden op een ander forum een schitterende brug zag uit styreen. En met de gedachte dat is veel beter en kan ik dat ook ? Eerst maar eens gekeken hoever kan ik alle gegevens nog vinden, tekeningen foto?s en misschien nog meer. Na een half jaar speurwerk toch een start gemaakt. Heb intussen ook via het werk de bouwtekeningen gevonden, maar ook de ontwerptekeningen. Kom hier later op terug. En vele foto?s gevonden via diverse beeldbanken en archieven. :) :) :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later
Ik ben wel benieuwd hoe lang dit gevaarte dan wel niet wordt.

En zit het in de planning het middendeel draaibaar te maken?


Succes,

het lijkt me een flinke klus.

Mvg, Robin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later
Het plan is geworden om deze precies op schaal na te bouwen. En probeer hiervoor zoveel mogelijk details mee te nemen. Alleen aan de klinknagels ga ik niet aan beginnen. Deze vallen volgens mij in het geheel niet meer erg op.

De lengte totaal wordt 3.03 meter, van het stalen gedeelte. (De verwachting zelf is dat ik ongeveer 2 a 3 jaar bezig ben met deze module). Eerst twijfelde ik of de brug draaibaar te maken. En hoe ga ik dat doen ? Deze vraag ben ik nu inmiddels uit. Het geheel wordt draaibaar aangedreven door een elektro motor. Deze wordt door gemaakt door een goede collega van me. Op de foto de aandrijving in een pvc pijp. Deze moet nog worden bekleed en heb dan exact de juiste diameter. De aandrijving zit hier nog verkeerd om, dit was alleen om even te passen of we alles kwijt raken in de middenpijler. Want hierin komen ook nog allerlei bedrading van de verlichting en de rails. Dit gaan we doen via een holle m10 draadeind. En het geheel komt op lagers te draaien.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later
Super leuk. Een fantastische uitdaging. Ik ben heel benieuwd naar het vervolg. Je hebt in ieder geval al goed nagedacht voordat je begon. Dit gaat wat worden. Daar ben ik van overtuigd, :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later
 :) Erg leuk plan. :thumbup: :thumbup: :thumbup: Je bent voorlopig effe zoet, dat is wel duidelijk  :D
De beslissing om de brug te maken uit styreen is volgens mij wel een goeie, het is makkelijk te bewerken en op maat te maken.
Suc6 met de voorbereidingen en het uitwerken van de plannen.

Dirk-Jan
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later
Ach, ik schiet vol weemoed. Geen grapje.
Ik heb in jaren 70 en 80 geregeld gelogeerd bij een oom en tante aan de Havenstraat in Zaandam. Voordat de tunnel er was, kon je vanuit hun huis de treinen voorbij zien trekken. Met mijn oom ben ik ook meer dan eens bij de Hembrug gaan kijken; op de fiets was je er best vlot.
Pal achter het huis van mijn familie lag een spoordijk van de aloude Artillerie Inrichtingen. Bijna onvoorstelbaar dat zo dicht op de huizen allerhande militair materieel is versleept, trouwens.
Veel succes met dit mega-project. Of is het eerder een megalomaan project :D? Het was wel een prachtbrug!

Groet,

Peter
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later
Dit beloofd iets te worden, die brug maken gaat je zeker veel plezier opleveren.
En dat je bouwplannen hebt gevonden, doet ook al veel en het is een hobby  :P  :thumbup: :thumbup:




Groeten


Peter
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later
Hallo,

Bedankt voor de reactie's

@Peter Dat is leuk heb zelf jaren aan het begin van de Havenstaat gewoond. En inderdaad wij zagen, maar ook vooral horen de erts treinen de dijk optrekken. En bij Bruynzeel over de kleine stalen brug. Dat de brug werd gesloopt heb ik een week slecht geslapen. Wat was het toen stil.

En ik zal regelmatig een update plaatsen, want met de bouw ben ik ietsje verder. :) :) :)
En met het mooie weer hoef je niet speciaal op de zolder te bouwen.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later
Hoi Erwin,
succes met de bouw van de Hembrug! De modelbouwvereniging Zaanstad in Krommenie heeft deze in schaal N nagebouwd, je kunt daar altijd eens gaan kijken.

(Zie http://frank103.blogspot.nl/2012/09/de-braderie-en-de-modelspoorvereniging.html)

Vriendelijke groet,
Frank
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later
Erwin,

Mooi project ik ga dit met aandacht volgen. :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later
Hi Erwin,

Zeer interessant project deze Hembrug.
Wist je dat in de twee steun "pilaren" kazematten waren ingebouwd met geschut.
Deze zijn t.b.v. de Ring om Amsterdam en IJmuiden ter ondersteuning (Is 2e hobby van mij).

groet
Harald
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later
Leuk project  :thumbup:
Ben benieuwd naar je technieken. Wil zelf ook nog een brug bouwen, wellicht steek ik wat op.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later
Hi Harald,

Nee dat wist ik niet, ik wist wel dat de brug bij Velsen deze wel had. Maar op de bouwtekeningen van de Hembrug is dit trouwens niet terug te vinden.
De brug bij Velsen die dit had is in 1953 gesloopt en onlangs hebben ze weer resten van de pijlers gevonden. Ik heb ook contact gehad met een medewerker van het Hembrugmuseum en die heeft me er niets over verteld.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later
Hi Erwin,

Zal het eens bij een kennis navragen, misschien haal ik wel iets door elkaar.  :(

groet
Harald
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later
Hi Erwin,

Geschutkamers Velserbrug:
http://www.stelling-amsterdam.nl/forten/velserbrug/

Voormalig terrein van Defensie het Hembrugterrein:
Het terrein vormde het hart van de Stelling van Amsterdam, en was letterlijk en figuurlijk de veiligste plek van de 135 kilometer lange verdedigingslinie. Het Ministerie van Defensie (toen nog Departement van Oorlog) realiseerde hier in 1895 een wapen- en munitiefabriek die de Stelling, in geval van belegering, van eigen munitie kon voorzien.
In de steun "pilaren" van deze brug zaten geen Geschutkamers.
http://www.hembrugmuseum.nl/ontstaansgeschiedenis-van-het-hembrugmuseum/

groet
Harald
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later
Hallo Harald,

Bedankt voor je toelichting, want nu begon ik ook een beetje te twijfelen. Het Hembrug terrein was afgelopen weekend bijna geheel toegankelijk. :) :) :) :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later
Hallo Allemaal,

Ook inmiddels een tekening gemaakt van de vaste boog met alle maten in schaal omgerekend op de tekening 1 op1 gemaakt voor de benodigde onderdelen te bepalen. Want wat heb ik nodig en wat zijn de maten in het model. Maar ook welke profiel zijn er beschikbaar en welke moeten we zelf maken. En ik heb tevens ook een tekening gemaakt van de pijler in het water van de Zaandam zijde. En een tekening van de middenpijler. De beveiligingspijler en de pijler in het water aan de Amsterdam zijde heeft geen speciale afmetingen. Deze kon ik makkelijk van de originele tekening halen.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (bouw van de eerste pijler)
Hallo,

Bij de bouw van de eerste pijler heb ik een natuurstenen plaat nodig waarin de jaartallen van de bouwperiode was afgebeeld. De goede collega van me heeft een cnc bank en heeft deze gefreesd uit een 2 mm dik styreen plaatje. Zelf krijg ik dit niet zo mooi. Maar we hadden de foto in acad ingelezen en we haalde de maten vanaf de tekeningen. Maar helaas klopt dit niet met de werkelijkheid. Was erachter gekomen dat dit wel voor meer maten geld. 8o 8o 8o

M.vr.gr. Erwin

Klik hier voor het origineel

Foto Jaartal in model (1:87)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw eerste pijler)
Een geweldig project Erwin, dit is een blikvanger van jewelste.

Vraagje
Wat zijn de afmetingen van je baan, waar deze fantastische brug komt.

Alvast veel sucsez gewenst. :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw eerste pijler)
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw eerste pijler)
Wat een uitdaging Erwin.

Ik ga je volgen.

Henk
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw eerste pijler)
Hallo,

@Cees Mijn vorige baan was een u vorm, en deze had de afmeting 1 zijde 4 meter 1 zijde 5 meter en een zijde van bijna 3 meter. De brug ga ik zo bouwen als een losse module, en daaronder het schaduwstation. De brug als deze volledig openstaat is deze bijna 1.50 breed.

Weet nog niet helemaal exact hoe alles eruit gaat zien. Ga eerst de brug bouwen, daar ben ik nog een hele tijd mee bezig. :)

@Henk dank je zal regelmatig proberen een update te plaatsen.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw eerste pijler)
Hallo Allemaal,

De pijler basis heb ik gemaakt van hard isolatie schuim. Deze staan iets uit elkaar i.v.m. de schuinte van de pijler. En de ronde kopeinde heb ik gemaakt van een rol van een keukenrol papier. De afmetingen zijn precies 1:87.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw eerste pijler)
Hoi Erwin;


Dat beloofd wat te worden bij jou, ziet er al heel mooi uit je eerste pijler.  :)  :thumbup: :thumbup: :thumbup:




Groeten


Peter
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw eerste pijler)
Hallo,

Ondanks mijn verjaring toch nog een update.

Het vervolg van de pijler. Over de wc roletjes heb ik vervolgens allemaal stenen geknipt uit zeer stevig papier. Dan komen de voegen weer mooi naar voren. De pijler bekleedt met hardschuim steenmotief, alvast een beetje de basis kleur aangebracht. Deze ga ik pas verder afmaken en verweren als ik ook de overige pijlers af heb. Anders ben ik bang voor te grote kleurverschillen.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw eerste pijler)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw eerste pijler)
Hi Erwin,

Deze ziet er al goed uit nu de anderen nog en dan ..... de brug.
enne .... Gefeliciteerd.

groet
Harald
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw eerste pijler)
Hallo Harald,

Dank je wel, en ik doe mijn best. Ik loop nog iets op achter, op het forum. Ik ben namelijk van de week begonnen met de brug.  :) :) :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw eerste pijler)
Hallo,

Gisteren nog wat leuks gekregen voor mijn verjaardag. :thumbup: :) :) :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw eerste Artitec boot)
Hallo,

Tussendoor tijdens het goed uitharden van de lijm, ben ik begonnen met de bouw van een boot. Want wat is nu een brug met water zonder boot. De eerste keuze is gevallen op een boot van Artitec. Ook omdat de keuze toch wat beperkt is. Het gaat om de 102.104. :) :) :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw eerste pijler)
Dat zijn leuke kado's die je gekregen hebt. :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw eerste Artitec boot)
Hallo,

En nog een bootje voor onder de brug. :) :) :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw 2e pijler)
Hallo allemaal,

Ook inmiddels begonnen met de pijler in het water aan de Amsterdam zijde. Zie de foto?s. Deze zijn nu ook zover dat deze wachten op de verdere verwering aan te brengen. (Was de eenvoudigste pijler).
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw 2e pijler)
En voor de geintreseerde bij deze het origineel Klik hier voor het origineel
Deze pijler is afwijkend doordat er in 1933 2 extra steunen zijn aangebracht doordat het kanaal werd verbreed. De vorige constructie was voor op land en niet geschikt voor in het water.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw 2e pijler)
Hoi Erwin


Proficiat met je verjaardag cadeaus wens je er veel plezier mee, en je brug pijlers zien er mooi uit hoor.



Groeten

Peter
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw 2e pijler)
Hallo Peter,

Bedankt voor de felicitatie's en ik zal ook nog de foto's plaatsen van wat ik van me verjaardag's geld heb gekocht. :) :) :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw 2e pijler)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw 2e pijler)
Gefeliciteerd Erwin,

Je hebt leuke kado,s gekregen, veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw 2e pijler)
Hoi allemaal,

@Peter: bedankt voor je reactie.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

En zoals beloofd de foto's van de nieuwe aanwinst. Het gaat om de Artitec 50.120 havensleper. Deze sleper gaat ietsje aangepast worden voor een sleper van Goedkoop. Even gezocht die er het dichts in de buurt komt. En dat is volgens mijn de Antionete D. van Goedkoop. Deze slepers passeerde in de tijd van de Hembrug, de brug regelmatig. En bij ons zag ik ze ook zeer regelmatig varen.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw 2e pijler)
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw 2e pijler)
Dag Erwin,

Pijler ziet er goed uit!

Kun je nog aangeven wat je Artitec havensleper gaat aanpassen?
Kun je eventueel een foto plaatsen van je voorbeeld de Antionete D. van Goedkoop?

Ben reuze benieuwd.

Henk
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw 2e pijler)
Hallo,

@Henk bedankt voor je reactie :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Klein foutje gemaakt in het vorige berichtje. De naam is Catharina E. Was even in de war geraakt door de diverse namen waarop ik gezocht heb. De namen zijn volgens de site allen familie namen.
Bij deze een foto van het origineel en het model van Artitec.
Wat ik aanpas zijn de pijpen achter de stuurhut en de schoorsteen is nu massief en deze probeer ik hol te maken. De kleur wordt anders als de afbeelding van Artitec. En ik probeer nu aan de juiste opschriften te komen. Of zelf maken. Alleen de stuurhut en de neus ga ik niet veranderen.

Foto 1 bron: www.reederijgebrgoedkoop.nl

Foto 2 bron site Artitec

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw 2 beveiligingspijlers)
Hallo,

Ook begonnen met de bouw van de 2 beveiligings pijlers. Voor de bouw hiervan heb ik gekozen voor een lijm mof van een 110 mm pijp.
Deze diameter is met de hard schuimen stenen precies de diameter. Voor de boven en onderkant hebben we 2 multiplex rondjes gemaakt. de bovenzijde blijft los. Is makkelijk voor de bevestiging, maar ook voor eventueel verlichting. De beide pijlers zijn nu zover dat ik eerst weer stenen moet hebben. Deze probeer ik a.s. in Houten op te halen.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw 2 beveiligingspijlers)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw 2 beveiligingspijlers)
Erwin, dat wordt een gigantische brug.  :thumbup:
De pijlers zien er al goed uit.
Die twee ronde beveiligingspijlers zijn zeker de twee pijlers waar de brug op rust als deze open staat voor de scheepsvaart?
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw 2 beveiligingspijlers)
Hallo Ad,

Dat klopt, deze pijlers hadden de functie voor beveiligen dat de boten er niet tegen aan vaarde. Maar ook als rustpunt voor de brug als deze geheel geopend was.

En de totale lengte van de brug is 3030 mm en als de brug geopend is deze 1470 mm (Van beveiligingspijler tot andere pijler.) Oftewel lengte van het draaigedeelte.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw Artitec Motorboot)
Hallo allemaal,

afgelopen weekend bezig geweest met mijn eerste zie (hierboven) met het motorschip. Tijdens de verlichting erin prutsen was mijn voorste mast afgebroken. Ik heb deze nu vervangen door een hol stukje styreen. Ook heb ik nu stuurboord en bakboord verlicht, en de kajuit en stuurhut. De rest vordert gestaag.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw Artitec Motorboot)
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw Artitec Motorboot)
Keurig Erwin  :thumbup:
Met wat kleur gaat het al veel meer leven.

Henk


Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Hallo iedereen,

Bij deze de start van de stalen constructie. Allereerst de bestelling ontvangen. Een grote bundel profielen. Allen 1 meter lang. Allen de profielen van evergreen zijn korter. Van deze kan ik 1 profiel gebruiken. Daarmme ben ik wel blij want ik vind profielen van een meter lekkerder werken. En een aantal platen van 1000 x 500 mm. En in verschillende diktes. Ook de bestelling van de hekjes aan beide zijde. Dit hekwerk bestaat uit ruim 6 meter. Ook diverse soorten lijm besteld.

Bij deze een indruk, en tot de volgende update. :) :) :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Jammer van de mast die afgebroken is tijdens het inbouwen van de verlichting maar het alternatief wat je gemaakt hebt mag er ook zijn hoor. :thumbup:
Leuke vorderingen Erwin blijf je project van de mooie brug volgen. :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Erwin,

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar je die langere profielen vandaan hebt.
Ik ben ze nog niet tegen gekomen.

Mvg Robin.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Hallo Erwin,

Een uitdagend project wat je begonnen bent.
De start ziet er al veel belovend uit, blijf dit intersant project zeker volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Hoi,

@Michel: Bedankt voor je leuke reactie :thumbup: :thumbup: :thumbup:, en in de mast bevind zich nu een micro smd. :) :) :)

@Robin: Bedankt voor je reactie :thumbup: :thumbup: :thumbup:. De profielen zijn van een meter zijn van Raboesch Klikkie En waar ik mijn materiaal vandaan haalt is Klikkie Fred leverd betrouwbaar en heeft leuke prijzen. Hij heeft Evergreen en Raboesch profilen.

@Piwie, Bedankt voor je reactie :thumbup: :thumbup: :thumbup:, en er zal regelmatig update's komen.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
Hallo allemaal,

Bij deze de volgende update het begin van midden spant. Met bouwen begin ik vanuit het midden en werk zo naar buiten. Anders ben ik bang dat ik niet overal meer bij kan. De foto's laten de staanders zien, en de tekening die ik gemaakt heb om de maten makkelijker na te maken. Dit werkt wel wat eenvoudiger.

Tot de volgende update. :) :) :)
Re: Bouw van de Hembrug en de baan later (Bouw van de stalen constructie)
-Erwin:
Ziet er indrukwekkend uit met al die zelfgemaakte onderdelen, knap bedacht,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: