Dankjewel Tony! We gaan verder!
De meest recente foto's dateerden alweer van 14 juli, dus hoognodig tijd om eens te zien of er wat te beleven viel bij de Botlekbruggen. Afgelopen dagen had ik al gezien, dat er iets van beweging te zien. Ongetwijfeld zal er meer gedaan zijn, dan wat ik gezien heb, maar ik ben dan ook maar een eenvoudige kiekjesmaker, die zo nu en dan langs wandelt.
1. Van start bij de oostkant (Hoogvliet) van de Botlekbrug. Er lag een flinke bult zand en er was op het moment van het maken van de foto's nog iemand druk bezig met het verplaatsen van het nodige zand in de gleuf tussen de damwanden.
2. Stukje ingezoomd.
3.
4. Aan het einde van de aanbrug waar de spoorlijn komt te lopen, zijn de heipalen inmiddels voorzien van een betonnen tableau (om het zo maar te noemen). Het is een stuk breder dan de brug zelf, wat mij doet denken dat er toch voorbereiding is voor dubbelspoor. Al is de brug zelf enkelspoor.
5. Het tableau van een iets andere kant.
6. Een tikje terugkijkend richting de constructie waar men druk bezig is zand in te storten.
7. Men is bezig geweest met uitgraven van een en ander, want de machines steken zodanig boven het maaiveld uit, dat het lijkt alsof ze een stukje lager staan.
8. En nog steeds lekker bezig met zand spelen
9. Van de kopkant, waarbij niet goed het tableau zichtbaar is.
10. Aan de andere kant van de brug (de westkant dus) ligt op de dijk een hoop stenen.
11. Deze stenen komen van het talud langs de Oude Maasweg. Dit is ter hoogte van waar de oude Botlekbrug ooit lag.
12. Op het water wordt nog steeds hard gewerkt om de pijlers en dergelijke te verwijderen. Dit is dus nog niet klaar.
13.
14. Een stuk verderop, richting het Hartelkruis, is een doorkijkje naar de brug.
15. Ingezoomd geeft dat te zien, dat er nog flink wat zand moet komen om het spoor op de juiste hoogte te krijgen om op de brug te kunnen komen. Geen foto gemaakt, maar de aanbrug voor het langzaam verkeer heeft inmiddels wel de definitieve relingen gekregen.
16. Bij dit doorkijkje is een spoortje wat loopt naar het bedrijf Aluchemie. Hier staat aan de spoorkant dit bord (wat aan de overkant van de weg ook terug is te vinden).
17. De staat van de rails en het feit dat het op het fietspad is volgestort met bitumen, doet echter vermoeden dat dit niet al te vaak meer gebruikt wordt. Wat bevestigd wordt doordat aan de andere kant van het hek er feitelijk geen spoor meer te vinden is.....
18. Een stukje verderop, voorbij het Hartelkruis en ter hoogte van de Esso raffinaderij, stond deze krachtpatser.
19. En die wat dichterbij gehaald.