Vandaag richting de Botlekbruggen. Hier in Spijkenisse was het behoorlijk afgekoeld ten opzichte van de voorgaande dagen (richting een graadje of 21 met bewolking), dus prima weer om eens te zien of er nog wat veranderd is.
1. Aan de westkant van de brug staat een kilometerpaal met het behoorlijk vage opschrift 16.
2. Aan de andere kant van het bord is het opeens een stuk beter leesbaar.
3. De bebording bij de half bewaakte overweg naar Aluchemie. Dit stukje spoor heb ik al vaker laten zien en is m.i. gewoon al een flinke poos buiten dienst ....
4. .... zoals aan de overkant van de straat duidelijk te zien is, want het spoor is van net over de weg tot aan het hek van het terrein compleet verdwenen. Of dat tijdelijk is of permanent weet ik uiteraard niet.
5. De blik richting de Botlekbrug die heel in de verte zichtbaar is.
6. Gelukkig maakt de zoom van de camera veel goed en inmiddels is duidelijk dat het spoor klaar is en zijn er seinen geplaatst, die voorzien zijn van de bekende witte kruisen.
7.
8. Een stukje verder gelopen en daar ligt bij het wissel van het Aluchemie spoortje een vrijbalk, die zo te zien zijn langste tijd wel gehad heeft. Afgebladderde verf en flinke mosgroei. Misschien een ideetje voor in model?
9. Nog een blik op de sporen richting de brug.
10. Terug naar de auto nog één van de masten vastgelegd. Een poos terug had ik een aantal masten laten zien, die kromgetrokken waren vanwege de spanning van de bovenleiding. Ook nu de bovenleiding tot aan de brug gemaakt is, is nog te zien hoe de spanning op de draden staat, omdat de uithanger niet helemaal haaks op de mast staat.
11. Het uitzicht (ongeveer) vanaf de parkeerplaats waar de auto geparkeerd staat. Dit is de 3e Petroleumhaven.
12. Onder de brug blijkt dat het fietspad verplaatst gaat worden naar een nieuwe locatie. Het verschil is dat deze nu hoger komt te liggen, zodat er voor fietsers minder hoogteverschil komt ....
13. .... wat hier goed zichtbaar is.
14. Een sfeerblik onder de brug.
15. Inmiddels was het ook was beginnen te regenen en gecombineerd met er gisteren al gevallen was, blijkt dat op sommige punten ook de nieuwe brug niet helemaal waterdicht is ....
16. .... met een best plasje water in het zand.
17. In de verte was de Spijkenisserbrug open gegaan. En op de Botlekbrug gingen de bellen al af.
18. Dus eens zien of inderdaad het oostelijke hefdeel open zou gaan.
19. En inderdaad, dat ging open. Duidelijk is de bovenleidingsconstructie op dat brugdeel te zien.
20. Wat uiteraard iets beter te zien, als ik dat uit de originele foto haal.
21. De tijdelijke fietsbrug aan de westkant opgelopen. De aanbrug voor het langzaamverkeer is inmiddels aangesloten en het nodige asfalteer-werk is gedaan, maar het is nog niet geopend voor verkeer.
22. Ook hier wordt zo te zien een soort haarspeldbocht gebruikt om het verkeer terug te leiden. Vlak voor het einde ligt een fietspad wat naar het huidige fietspad leidt. Dit is echter daar nog afgesloten met hekken.
23. De asfaltweg zelf loopt echter vooralsnog dood.
24. De aanbrug voor het langzaamverkeer waar nog gewerkt wordt.
25. En van een iets andere hoek. Het asfaltwerk is hier ook zo te zien gereed.
26. Het spoor netjes in de ballast.
27. Het bord wat een overweg aankondigt op kilometer 13,9. De pijl is er uiteraard omdat deze links van het spoor staat.
28. Aan de bovenleidingsconstructie is hier nog niet veel veranderd sinds de vorige keer dat ik er was. Op het westelijk hefdeel wordt wel hard gewerkt, maar blijkbaar nog niet aan de bovenleiding. Inmiddels was het weer gaan regenen en ben ik maar terug gegaan naar de auto.
29. De ProRail hekken, die klaar liggen om geinstalleerd te worden.
30. De tijdelijke fietsbrug, die nu zijn langste tijd wel gehad zal hebben. Ook is hier het nieuwe fietspad te zien. Geen idee waarom dit niet in rode steen is uitgevoerd, zoals het oude fietspad.
31. Nog even naar de oostkant van de brug gereden om daar te kijken. Hier de seinen die voor de overweg richting de Botlekbrug staan. Het linkersein (met het witte kruis dus) staat links van het spoor wat leidt naar de Botlekbrug en is nog buiten dienst. Het rechter sein staat naast het spoor naar de Vondelingenweg en is gewoon in dienst. Gezien ook uiteraard het brandende rode licht.