Nieuws: Heeft u de 12,5 jaar 3railforum jubileum set al besteld? Kijk snel in het -topic hierover-!
+  3railforum
|-+  Overige Spoorzaken
| |-+  Foto/Videohoekje Grootspoor
| | |-+  Botlekbrug: Verder bouwen aan de westkant (24 november 2018)
Pagina's: 1 ... 6 7 [8]   Omlaag

Auteur Topic: Botlekbrug: Verder bouwen aan de westkant (24 november 2018)  (gelezen 21436 keer)

frenkievee

• Forum Beheerder
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Botlekbrug: Korte update van de oostkant (19 september 2018)
« Reactie #350 Gepost op: zaterdag 03 november 2018, 19:42:13 »

Oeps. Er bleken nog foto's op mijn camera te staan van 19 september. Dus gauw maar even deze inhaalslag gemaakt.

1. Aan de oostkant van de Botlekbrug wordt hard gewerkt aan de aanbrug voor het spoor.

2. Ingezoomd is beter te zien dat het vlechtwerk voor de fundering voor de onderbouw in aanbouw is.

3. Naast de overweg ligt zomaar een stuk spoorstaaf.

4. Wat mij deed besluiten om de camera er vlakbij te houden om dit resultaat te krijgen.

5. Een stuk doorgelopen richting de brug (over het fietspad) en aan het einde van de aanbrug wordt gewerkt aan een plateau als overgang van de aanbrug naar de constructie van foto's 1 en 2.

6.

7. Het metaal voor het vlechtwerk ligt al klaar.

8.

h0_miessie

• Vaste Inboedel
  • Märklin what else ?
Re: Botlekbrug: Korte update van de oostkant (19 september 2018)
« Reactie #351 Gepost op: zaterdag 03 november 2018, 19:48:15 »

Kleine maar leuke update Frank. :) :thumbup:

Groet Michel

frenkievee

• Forum Beheerder
Re: Botlekbrug: Verder bouwen aan de oostkant (3 november 2018)
« Reactie #352 Gepost op: zondag 04 november 2018, 16:58:42 »

Verder met het verslag. Dit keer de foto's die zaterdag 3 november gemaakt zijn. ProRail is druk bezig met het maken van de ondergrond voor de aanbruggen. Ik ben alleen aan de oostkant wezen kijken, mede omdat de brug een flink aantal keren geopend is geweest (en ik niet het risico wilde lopen weer gescheiden van mijn auto aan de ene kant te staan en dus de auto aan de andere kant).

1. Een foto van het werkterrein, zoals het er nu bij ligt.

2. Inmiddels is dat voorzien van een asfaltlaag. Dit artikel op de facebook pagina van ProRail leert dat dit een 36 cm dikke laag is, gelegd op een ondergrond van licht vulkanisch gesteente. Dit moet licht zijn, omdat hier ook de spoorwegtunnel loopt en men niet wil dat er een te zware belasting op het tunneldak rust.

3. Het bord met de '6' erop blijft geduldig de wacht houden. Ben benieuwd of het er nog staat als er weer spoor ligt, of dat het dan toch weggehaald wordt.

4. Een stukje doorgelopen om het einde van de asfaltlaag vast te leggen.

5. Nog verder: het einde van de langzaam verkeerbrug. Ik weet nog niet hoe dit moet gaan worden..... Of de weg helemaal rechtdoor loopt met een aftakking terug naar de Venkelweg, of dat het überhaupt alleen terug gaat naar de Venkelweg. De tijd zal het leren.

6. Een blik op het werkterrein.

7. Het voormalige fietspad ligt er nog steeds, al liggen de tegels nu wel een stuk losser dan vroeger.

8. De plek waar het spoor ooit gelopen heeft. Misschien wat lastig te zien, maar er is volop ballast te zien als je op de tijdelijke brug staat.

9. De aanbrug voor het langzaam verkeer krijgt vorm. Of beter: is bijna af.

10. Ook de overgang tussen twee brugdelen is nu netjes afgewerkt. Alleen nog de nodige asfaltlagen erop en de brug kan in gebruik genomen worden (al zal dat nog wel even duren).

11.

12. Op de brug, kijkend naar de Oude Maas, waar een ponton ligt met het nodige oud-ijzer erop wat onder water vandaan gehaald is.

13. En dat ingezoomd. Volgens de verkeersregelaar is dit inmiddels het zesde (!!) ponton met dit soort ijzerwerk wat klaar ligt om afgevoerd te worden.

14. Een puin-grijper. Deze kon niet ingezet worden omdat, zo werd mij verteld, de arm van de dragline te kort was om diep genoeg te kunnen komen.

15. En van een iets ander standpunt.

16. Op de brug zelf worden de nodige voorbereidingen getroffen om de ondergrond voor het spoor klaar te maken voor het spoor zelf. Hier staat een bekisting klaar en is het nodige ijzerwerk zichtbaar waar beton over gestort gaat worden.

17. Door de nodige hekken heen was de Spijkenisserbrug zichtbaar. Eén schip was inmiddels voorbij richting Dordrecht, en ik zag in de verte al twee schepen vanuit die kant richting de Botlekbrug varen. Reden om zo snel mogelijk weer richting de oostkant te gaan.

18. Ook weer door de hekken heen: de constructie op de grens van de vaste brug en het hefdeel waar het spoor moet komen. Links het hefdeel en rechts de vaste brug (dit is dus op de westelijke kant van de brug). Blijkbaar is de constructie in het midden nodig om de brug na het dalen zo uit te lijnen dat het spoor weer op de juiste plek ligt (en de treinen dus niet kunnen ontsporen).

Tot zover de bijdrage van de oostkant van de brug. Later richting de westkant om te zien hoe ver men daar gevorderd is.

44er

• Stamgast
  • Blij dat ik met koploper rij....
    • http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31133.0
« Reactie #353 Gepost op: zondag 04 november 2018, 17:25:16 »

(en ik niet het risico wilde lopen weer gescheiden van mijn auto aan de ene kant te staan en dus de auto aan de andere kant).

Volgens mij heb je weinig vertrouwen in de moderne bruggen techniek,  :D :D
Mooie serie weer,

Gr. Jan

Intellibox,Loconet,6021,MS2 Koploper,Rosoft S88n,Lok's met Faulhaber,

frenkievee

• Forum Beheerder
« Reactie #354 Gepost op: zondag 04 november 2018, 20:21:19 »

Dankjewel Jan.

En vind je het heel raar: met meer dan 120 storingen sinds de opening in juli 2015. Waarvan sommigen gewoon meerdere dagen duurden......

Kappa

• Forum Moderator
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
« Reactie #355 Gepost op: zondag 04 november 2018, 22:57:03 »

Hoi Frank,

Is het nu beter nu de nieuwe kabelwielen zijn geïnstalleerd?
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen; wel over rail...

h0_miessie

• Vaste Inboedel
  • Märklin what else ?
« Reactie #356 Gepost op: maandag 05 november 2018, 05:19:12 »

Leuke foto reportage weer Frank. :) :thumbup:

Groet Michel

frenkievee

• Forum Beheerder
« Reactie #357 Gepost op: maandag 05 november 2018, 20:25:47 »

@Ad, de storingen zijn minder inderdaad. Maar nu is er door sommige automobilisten een nieuwe hobby in praktijk gebracht: de slagbomen eruit rammen.....  :?

@Michel, dankjewel! Ik blijf mijn best doen.  ;)

frenkievee

• Forum Beheerder
Re: Botlekbrug: Verder bouwen aan de westkant (24 november 2018)
« Reactie #358 Gepost op: zaterdag 24 november 2018, 20:41:44 »

En toen waren we opeens drie weken verder 8o
Nu richting de westelijke kant om te zien wat men daar allemaal aan het uitspoken is. Er wordt van alles en nog wat gedaan, maar plaatjes zeggen natuurlijk veel meer dan oeverloos lange teksten (en het scheelt mij ook weer typen :D).

1. Eerst de auto maar eens neergezet en tot de ontdekking komen dat het zo bij de Botlekbrug toch best een stukje kouder aanvoelt dat in het dorp zelf. Het eerste wat opviel is, dat de laatste pijler inmiddels ook gesloopt is. Dit was de pijler die net op de grens van het land met het water stond.

2. Ik kan niet duidelijk zien of de pijler echt helemaal weg is, of dat alleen het zichtbare deel verwijderd is. Zo te zien aan wat er nog aan beton ligt, vermoed ik het laatste.

3. De schepen waarmee op het water de pijlers werden verwijderd, liggen inmiddels niet meer op de rivier. Dat doet vermoeden dat dat werk nu klaar is.

4. Aan de andere kant van de weg en het fiets is het enige wat nog herinnert aan de oude brug dit stukje bestrating. Waar het eindigt en het talud omhoog gaat, stond de brug.

5. De tijdelijke fietsbrug opgewandeld en daar vanaf een blik richting het westen. De aanbrug voor het langzaam verkeer is aan de buitenkant zo goed als af.

6. Al ligt er nog voldoende beton klaar om verwerkt te worden. Al denk ik dat de betonnen blokken, met de schuine bovenkant, dat die er zijn voor de afspanning van de bovenleiding.

7. Een stukje naar rechts is te zien dat het grondwerk ook al aangelegd gaat worden. Lastig te zien en al helemaal lastig op de foto te krijgen is het asfalt, wat hier ook inmiddels ligt. Dat is ter hoogte van de rode kraan. Dit asfalt is net als in het vorige verslag nodig als ondergrond voor de sporen die naar de brug toe gaan leiden.

8. De langzaam verkeerbrug bovenop. Zoals je ziet is dat nog lang niet klaar.

9. Een blik naar beneden leert dat aan de rivierkant van de tijdelijke fietsbrug dat het allemaal inmiddels zo goed als klaar is.

10. Door de hekken heen een blik op de spoorbrug. Hier is inmiddels het zand en andere zaken die hierop lagen verwijderd en de ondergrond is (zo goed als) schoon gemaakt. Vooraan is ruimte voor twee sporen, maar verderop gaat de aanbrug verder met ruimte voor enkelspoor. Indien nodig kan er dan gemakkelijk een verbreding plaats vinden. Ik zou zelf gedacht hebben: je bent toch bezig, doe dat dan gelijk.....

11. En wat ingezoomd op de overgang naar de aanbrug. Op de betonnen rand zijn de schroefpunten voor de hekken te zien.

12. Naast waar het spoor moet gaan komen, ligt een grote hoeveelheid rollen klaar. Blijkbaar een soort ondervloer. Vooraan in beeld nog net de spoorstaven die hier al heel lang liggen.

13. Verder op de brug, bijna bij het hefgedeelte, wordt een betonnen constructie gestort waarop de sporen moeten gaan komen.

14. Het is voor beide kanten tegelijk en zoals zichtbaar is, is de boel afgedekt met dekzeilen.

frenkievee

• Forum Beheerder
« Reactie #359 Gepost op: zaterdag 24 november 2018, 20:42:11 »

15. Terug richting de auto en aan de andere kant van de tijdelijke fietsbrug ligt nog het nodige puin wat afgevoerd moet worden.

16. En nog een foto richting de diverse wegen op het werkterrein.

17. Een kijkje naar de brug zoals deze er nu bij ligt. Niets is meer terug te vinden van de oude Botlekbrug die hier ooit gelegen heeft.

18. Vanaf de tijdelijke fietsbrug zijn nog wat sporen van het oude spoortraject te zien. De ondersteuning in het midden van de foto staat exact op de plaats waar ooit het spoor gelopen heeft.

19. Dat geheel wat dichterbij gehaald. Links staat nog een voet van een bovenleidingsmast ....

20. .... wat ingezoomd natuurlijk nog veel beter is te zien.

21. En als je een stukje doorloopt is ook nog het bekende ProRail bordje te zien, wat naast het voormalige fietspad gestaan heeft.

22. De auto een stukje doorgereden en een foto gemaakt vanaf de Oude Maasweg. Daar zit een opening in de hekken voor het (niet meer gebruikte) spoor naar Aluchemie. Hier is die rode kraan te zien, die op het asfalt staat wat als ondergrond gaat dienen voor het nog aan te leggen spoor.

23. Al een flinke poos eindigt de bovenleiding van de twee sporen, die naar de brug moeten gaan, vrij abrupt op deze manier. (dit is de eerste mast)

24. Aangezien daar best de nodige (trek-)spanning op staat, is goed te zien aan deze mast. Deze heeft er aardig onder te lijden. Vanaf het einde van de bovenleiding is dit de tweede mast.

25. Evenals de derde mast een stukje verder. Al staat deze wat minder schuin.

26. Bij de vijfde mast is goed te zien, dat de uitlegger flink schuin weggetrokken wordt. Ik sta hier haaks op het spoor en je mag verwachten dat de uitlegger ook haaks op het spoor staat.

dp

• Vaste Gast
    • Treinenfoto's
« Reactie #360 Gepost op: dinsdag 27 november 2018, 08:39:18 »

Hmmmm.
Ziet er niet zo doordacht uit :)
Peter

Voor meer bewegende treinenbeelden uit Zweden en Nederland EN vrachtwagen filmpjes, bezoek ook  http://www.trainsandtrucks.nl .

Ragoem

• Stamgast
  • Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.
« Reactie #361 Gepost op: dinsdag 27 november 2018, 12:30:07 »

Die uitleggers stonden natuurlijk haaks voordat de spanning erop werd gezet. 8o
Zouden ze die na het op spanning brengen nog recht kunnen zetten?
Verwacht eigenlijk wel dat dat kan, maar doen ze het ook...

Hartelijke groet,
Ragoem
mijn diorama draadje
mijn weather pogingen

Nederlands 1970-heden/Koploper/ECoS 2/3railmodule

dennisreij

• Stamgast
    • Mijn website
« Reactie #362 Gepost op: zondag 09 december 2018, 10:37:08 »

Bedankt voor de foto's weer Frank!

Groetjes Dennis

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte