Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - De Rotterdamse Haven (20-11-2021)

Gestart door frenkievee dinsdag 16 mei 2017, 17:04:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - De Rotterdamse Haven (20-11-2021)
Dit topic wil ik gaan gebruiken om foto's te plaatsen van grootspoor wat ik hier en daar maak en niet in een eigen draadje is onder te brengen.

Vandaag in Amsterdam geweest en op de terugweg zie je vanaf de A4, net na de splitsing met de A44 bij knooppunt Burgerveen, aan de rechterkant het spoor van de HSL liggen. Onder de A4 loopt een weg en ik was altijd al nieuwsgierig of het mogelijk was om daar foto's te maken van voorbij razende treinen.
Vanuit Amsterdam heb ik de afslag Nieuw-Vennep genomen en richting Alphen aan den Rijn gereden. Eerste verkeerslichten rechtsaf de Weteringweg op en bij de eerstvolgende rotonde (bij Weteringbrug) rechtsaf de Lisserweg op. Een flink stuk de Lisserweg op is een brug het akkerland op en daar heb ik de auto geparkeerd. Op de kaart hieronder in het rode cirkeltje. Klik de kaart om naar Google Maps te gaan.


Kijkje op het lege viaduct.


En de Thalys die richting Amsterdam voorbij kwam.






Helaas had ik niet meer tijd, maar in de toekomst toch maar eens zien of ik daar wat meer plaatjes kan schieten van ook andere voorbij rijdende objecten :)

Vergeet ik helemaal nog de vier nieuwste aanwinsten van een hevig verontwaardigd kwakende moedereend:



Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor
Frank,

De 2 laatste foto's vind ik het mooist. :thumbup:

Rob
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor
Bij Hoogvliet gaat een voetgangersbrug over de havenspoorlijn en daar heb ik wat foto's gemaakt. Omdat deze noch in het Waalhavendraadje noch in het Botlekbrugdraadje thuis horen, komen ze hier :D

1. Staand op de brug met de blik naar het oosten. Het viaduct is het Vondelingenwegviaduct, wat over het spoor heen gaat. Links naast het viaduct staat op een doodlopend spoortje een rode diesel ....


2. .... wat natuurlijk veel beter te zien is, als ik daarop inzoom.


3. Een stuk verder stond een vaal-oranje lok, dus op mijn gemak over het naastliggende fietspad daarheen gewandeld.


4. Ingezoomd over het hek heen de 9802 van het (voormalige) bedrijf Locon vastgelegd.


5. En nog meer dichterbij gehaald, waar te zien is, dat er sluitbordjes geplaatst zijn. Het ziet er dus naar uit dat deze lok niet meer zelfstandig kan of mag rijden.


6. Een stukje doorgelopen en op het talud onder het viaduct gaan staan.


7. en ook daarvandaan de boel weer dichterbij gehaald.


8. En pal van de zijkant.


9. De 189'er van MRCE staat klaar om de 9802 weg te trekken. Wat dus ook gebeurde, want opeens reden ze samen weg, zij het langzaam.


10. De beide neusjes nr. 2 in close-up. Zoek de verschillen.... :D


11. De 189 nog even zonder palen netjes in beeld.


12. Evenals de 9802.


13. Gelukkig alles op tijd vastgelegd, want de V155 van RTB Cargo kwam al aangereden met een trein met containers ....


14. .... wat mij natuurlijk het zicht op de 9802 ging ontnemen ....


15. .... en het wegrijden van beiden voor mij zo goed als onzichtbaar werd.


16. De V155.


17. Terug richting de auto en onder het viaduct door kon ik nog een aantal ketelwagens zien staan ....


18. .... waarvan ik er één een stukje dichterbij gehaald heb.

Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor
 @citaat :thumbup:
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor
mooie foto's weer. Zie ik een topic PERNIS aankomen?

@foto 2: locje met telexkoppeling lijkt het  :D
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor
Toppie Frank :arrow: :thumbup:
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor
Frank,

Prachtige foto's laat je ons weer zien. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor
Leuke foto?s, ik mag altijd graag kijken naar dit soort beelden,
geeft zo mooi de omstandigheden weer, geen mens te zien en
toch heel veel beweging...
Laat maar meer doorkomen hoor!
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor
Mooie foto's, vooral die OCON-loc  :D
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor
mooie foto;s
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor
Mooie platen!
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor
Dankjulliewel allemaal!

Vandaag wat belangrijks te doen en dat bleek vlakbij het spoor te zijn. Helaas weinig tijd, dus even snel snel foto's gemaakt. Toevallig natuurlijk nauwelijks rijdend verkeer, maar goed.....
Geen uitleg, gewoon wat foto's!!










Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Station Dalen (juni 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Station Dalen (juni 2018)
Een poosje terug tijdens de vakantie in Drenthe een stukje uit sturen geweest en we kwamen in Dalen terecht. Het kriebelde dus ik kon het niet laten om even bij het station te kijken. Aangezien dit niet bij het draadje van Drenthe thuis hoort (want een geheel andere lijn), zet ik dit hier neer.

1. Station Dalen vanaf de parkeerplaats.


2. Kaartautomaat, stempelautomaat en de fietsenstalling.


3. Het (oude) bord van de NS waarop je welkom geheten wordt op het station.


4. De blik op het perron richting Coevorden (het zuiden dus).


5. Tikje schuin om de borden langs het spoor vast te leggen.


6. Meer dan duidelijk waar we zijn.


7. Veel meer dan spoor 1 is er op Dalen niet te vinden.


8. Een korte wandeling over het perron een kijkje richting Emmen.


9. Dat sterk ingezoomd waarbij het spoor naar rechts al snel buiten beeld verdwijnt. Let op het groene sein!


10. Ingezoomd de kant van Coevorden op gekeken. Let hier ook op het groene sein! Dus van beide kanten kan er geen trein komen.....


11. De incheckpaal voor de OV-chipkaart van de Blauwnet-lijnen. Dit is een verzameling spoorlijnen die voornamelijk in Overijssel te vinden zijn.


12. Het scherm met de vertrekkende treinen.


13. Een bovenleidingsmast met de nodige geheimtaal erop gekrabbeld.


14. Het stoppertje richting Emmen.


15. En nog een keertje.


16. En van de achterkant. Het lijkt alsof er geen sluitseinen branden, maar dat is maar schijn.


17. Want van dichtbij blijken wel de nodige led's te branden.


18. En op pad richting Emmen.


19.

Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Station Dalen (juni 2018)
Frank zo geheim is de taal niet op de mast, het is kilometer 59 mast 4

fred
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Station Dalen (juni 2018)
En in krijt staan er nog wat meetgegevens, die nodig zijn voor het spooronderhoud (hoogte herstellen van de spoorligging). De gewenste spoorligging is berekend via een computer en de gegevens ter hoogte van die bovenleidingsmast staan er op geschreven. BS staat voor Bovenkant Spoorstaaf. En de maatvoering voor de afstand van het spoor tot de mast doet de rest. Zo'n bovenleidingsmast kun je zien als een ijkpunt en wordt o.a. gebruikt om een laserapparaat in te stellen.

Roel
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Station Dalen (juni 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Station Dalen (juni 2018)
@Fred, dat stukje wist ik, maar wat Roel uitlegt, dan weer niet...

@Roel, dank voor je aanvulling!
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Combi Terminal Pernis (22 juli 2018)
Mooie fotoreportage van station Dalen Frank. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Combi Terminal Pernis (22 juli 2018)
Vandaag een ritje Spijkenisse - Den Haag vv gereden en op de terugweg naar huis, zag ik een flink stuk voorbij de Beneluxtunnel rechts een containertrein staan. Deze werd of geduwd richting de Combi Terminal aan het einde van de Butaanweg of juist getrokken richting het rangeerterrein langs de Vondelingenweg, maar het was in ieder geval reden om de afslag Hoogvliet te pakken en de Butaanweg op te zoeken.
Het bleek dat de trein geduwd werd richting de Combi Terminal, dus doorgereden naar het einde om daar (met de telefoon) wat foto's te schieten.

1. Op het terrein van de Combi Terminal zijn een aantal opstelsporen. Rechts gaat een spoor daarheen. Ter hoogte van het gat tussen de container met Hoyer en de groene container zit een wissel. De trein wordt hier het rechterspoor opgeduwd. Op de eerste wagon staat een rangeerder die met zijn telefoon (of ander communicatiemiddel) contact heeft met de machinist.


2. Kijkend naar de kant waar de trein vandaan komt. Op de achtergrond de snelweg A4.


3. Een aantal foto's om de variatie in containers op de trein te laten zien. Mogelijk voor ideeën op te doen?


4.


5.


6.


7.


8.


9. Aangezien er een (flauwe) bocht in de rails zit, kun je hier goed zien, dat er alleen geduwd wordt op de achterste buffer en (dus) niet op de voorste.


10. Wat afstand genomen om te laten zien, dat ik (netjes :D) bij een overweg stond waarover de trein richting het terrein van de Combi Terminal geduwd werd.


11. En toen stond de hele bups stil en samen met een dienstdoende machinist daar even rondgelopen. Dan kun je dichtbij zo'n BR186 komen.


12.


13. Uiteraard kan de 186 niet zonder draad, dus was de hulp van deze krachtpatser ingeroepen om de boel aan te duwen.


14.


15. Alles ging weer rijden, maar wel weer de andere kant op, dus terug van waar weg gekomen. Het bleek dat de trein gesplitst was en het restant op het linkerspoor van de twee werd geduwd. Op de kop van de wagon staat de machinist, waarmee ik een gezellig gesprekje had. Hij vertelde dat na het lossen en weer laden van de trein, hij deze vanavond nog richting Venlo ging brengen.


16.


17.


18. En weer kwam de BR186 voorbij


19. En zo verdween de hele combinatie achter de hekken.


20. En tot slot nog een blik op het neusje/kontje met het rangeerlicht.

Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Combi Terminal Pernis (22 juli 2018)
Frank,

Ook deze schitterende fotoreportage heb ik met grote belangstelling bekeken. :)
Altijd genieten hoe jij dit fraais in dit geval de containertrein mooi op de foto weet te zetten.

Groet Michel
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Combi Terminal Pernis (22 juli 2018)
Hi Frank,

Weer interessant  :thumbup:

groet
Harald
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Vondelingenweg (4 september 2018)
Tijdens het maken van de foto's van de Botlekbrug vandaag (4 september) ook even de Vondelingenweg uitgereden tot aan de Vondelingenplaat.

1. Ik zag in de verder al een oranje zwaailichtje, dus had hoop!! En die hoop werd bewaardheid. Op het rangeerterreintje aan het einde van de Vondelingenweg, bij de Vondelingenplaat, staan vaak 4-assige ketelwagens. En drie daarvan werden op het moment dat ik aan kwam rijden richting één van de bedrijven aldaar gereden. Gelukkig moest er een wissel omgezet worden, dus had ik ook nog even tijd om een plekje voor de auto te vinden. ;)


2.


3.


4.


5.


6. Een leuk treintje met drie ketelwagens met een leuk lokje ervoor!


7.


8. Er stonden nog meerdere van dit soort wagons. Hieronder een aantal van die wagons en de verschillen erbij.


9.


10.


11.


12. Naast de VTG wagons stonden er ook twee van ASA.


13.


14.


15.


16. De kraan is verzegeld: niet door één, maar door vele loodjes/plasticjes.


17. Evenals een hendel links ervan.


18. Van één van de wagons is het logo aardig voorzien van de nodige craquelé vorming.


19. De informatieplaat van de rechterwagon vertelt dat als lading er "Altöl" (oude olie) vervoerd wordt, wat "kein Gefahrgut" (geen gevaarlijke goederen) is.

Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Oude Maasweg (24 november 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Oude Maasweg (24 november 2018)
Na het maken van de foto's bij de Botlekbrug ook even de Oude Maasweg ingedoken. Op een van de kopspoortjes staat nog wel eens het nodige materieel. En dat stond er deze keer ook.

1. Twee groene tankwagens van OnRail. De eerste wat smeriger dan de tweede.


2. Het informatiepaneel van de eerste. Het blijken Zacns wagens uit Tsjechië te zijn.


3. De tweede, die meer groen dan smerig vertoond.


4. En op de witte baan in het midden een sticker heeft zitten als waarschuwing dat een nieuw beluchtingsventiel geplaatst is. Vraag is natuurlijk dan: hoe nieuw is nieuw?


5. Aan het einde deze Franse Laes autotransporter.


6. Met aan de zijkant een hoop informatie over gewichten en hoe het bovendek te kantelen en dergelijke.


7. Een blik over de buffer in het verlengde ....


8. .... en dat iets ingezoomd.


9. En als laatste nog even de informatie op de zijkant. Station waar hij thuis hoort: Valenton en het feit dat deze wagon geschikt is voor "transport d'automobiles".

Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Oude Maasweg (24 november 2018)
Mooie platen.
Nu nog een locje er voor en lekker rangeren daar.
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Bad Laasphe (Dld) (30-11-2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Bad Laasphe (Dld) (30-11-2018)
Vandaag (zondag) weer thuis na een paar daagjes Sauerland. Vrouwlief had een bod gedaan op vakantieveilingen.nl en daar een paar nachtjes voor weinig weten te scoren. Altijd leuk, dus donderdag in de stromende regen daarheen en vandaag in iets minder stromende regen weer terug. Tussendoor zelfs nog een droge dag mee mogen maken!

1. Vlakbij het dorpje Göttingen bij het voormalige station zijn drie sporen. Deze worden (nog) beveiligd met armseinen.


2. Close-up van het meest linkse sein, wat ook gelijk het doorgaande spoor beveiligd.


3.


4. Een flink stuk verderop, bij Biedenkopf staat ook een dergelijk sein.


5.


6. Het perron van spoor 2 van station Bad Laasphe. De stad waar wij een paar nachtjes verbleven.


7. Ingezoomd op de uitrijseinen richting Marburg.


8. De trein die als eindbestemming Bad Laasphe heeft komt op spoor 1 binnen.


9. Inmiddels komt ook van de andere kant treinstel 642 045 als de doorgaande trein richting Marburg an der Lahn aan.


10. De trein bijna in het station.


11. Inmiddels is stel 642 682 leeg gelopen en staat te wachten op de dienst terug naar Marburg.


12. Op deze trajecten worden de treindiensten verzorgd door de Kurhessenbahn, een onderdeel van de DB, zoals dat duidelijk op de zijkant van de stellen te zien is.


13. Aan het andere eind van de trein op spoor 1 staat het stel 642 182 met de bestemming duidelijk zichtbaar onder het raam van de machinist.


14. Het sein wat vlak voor de voetgangersoversteekplaats over spoor 1 staat.


15. Ook hier in Duitsland mag je niet overal komen ;-)

Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Bad Laasphe (Dld) (30-11-2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Bad Laasphe (Dld) (30-11-2018)
16. Sfeerbeeldje van de neus van het treinstel met de borden op de achtergrond.


17. Het station van Bad Laasphe is ook voorzien van een tankplaats. Aangezien hier alleen dieseltreinstellen rijden, lijkt het nodig te zijn om soms te kunnen tanken.


18. Voor het overpad van het stationsgebouw naar de tankplaats staan deze borden.


19. De tankplaats van een iets andere hoek, vanaf het perron bij het stationsgebouw. Rechts zie je nog net het (gele) overpad.


20. De overweg voor de voetgangers naar spoor 2. Blijkbaar wordt het spoor wat met over moet steken niet vaak gebruikt, want er staan alleen borden dat je moet opletten. Verder geen rode lampen, slagbomen of wat dies meer zij.  Ook ziet het spoor er niet uit alsof het vaak gebruikt is.


21. De betreffende borden in meer detail. Opvallend is dat hier de stoomloc vervangen is door een electrisch treinstel.


22. Een stukje doorgelopen naar de overweg die vanaf de Bahnhofstrasse naar het achtergelegen industrieterreintje loopt. Mocht je het willen weten: de straat heet In der Stockwiese.


23. Ingezoomd richting het station.


24. En nog meer ingezoomd. Ook is hier duidelijk het (gele) overpad te zien van het perron naar de tankplaats.


25. Ingezoomd op de zijkant van de tankplaats. De tankplaats ligt aan een doodlopend spoor, zie verder bij foto 28.


26.


27. De pomp zelf (ingezoomd). Veel dichterbij kon ik niet komen.


28. Om bij de tankplaats en dus op het doodlopende spoor daarvan te komen, is deze wisselverbinding die aan de andere kant van de overweg ligt. Om te voorkomen dat een trein per ongeluk het hoofdspoor op zou rijden, is links een blokkeerinrichting te zien. Deze staat volgens het sein ernaast geblokkeerd.


29. Het wissel staat op rechtdoor en dat is aan de wissellantaarn ook te zien. Juist ervoor staat een dwergsein.

Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Bad Laasphe (Dld) (30-11-2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Bad Laasphe (Dld) (30-11-2018)
Eén van de dagen hebben we een stukje gestuurd en ons vermaakt op het station van Marburg ad Lahn en op een kerstmarkt bij de Elisabethskirche aldaar.

1. Het station van Marburg van de buitenkant.


2. Juist op het moment dat we het perron op wandelden, kwam deze Vectron met een (lege) autotrein voorbij zetten.


3. Verder was er eigenlijk op dat moment niet zo heel veel te beleven. Om niet te hoeven zeggen: niets te beleven.


4. Ingezoomd op de uitrijseinen en sporen van het station.


5. Stel 442 787 op een kopspoor welke op dat moment pauze had.


6. Het seinhuis van Marburg (nu dus met het fototoestel en niet met de telefoon).


7. Ook hier natuurlijk de nodige structuren om de bovenleiding af te spannen ....


8. .... en dat ietsjes ingezoomd.


9. Het stootjuk op het kopspoor waar de BR 442 staat. Apart die Scharffenberg-achtige plaat in het midden.


10. Een in Duitsland bekend waarschuwingsbord dat je niet te dicht bij de rand van het perron moet gaan staan.


11. In de stationshal hangt een informatiebord van het stationsplein, waar de bushaltes en andere zaken zich bevinden.


12. Het viel ons op dat dit allemaal ook in braille uitgevoerd is. Na een zoektochtje op Google bleek dus, dat er in Marburg een groot instituut is voor blinden en slecht-zienden.


13. Op de kerstmarkt stond deze "kerststal". Dit was enkele meters hoog en de drie niveaus draaiden rond. Op het bovenste niveau staan een paar engelen, op het middelste zo te zien een paar soldaten en op het onderste niveau stonden Maria en Jozef met de kribbe met Jezus erin. En tot slot hebben de drie Koningen hier hun plekje gevonden.


14. De kribbe.

Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Vectron bij Pernis (6 april 2019)
Mooi weer vandaag, dus gewapend met camera, batterijen en goede zin op pad gegaan om hier en daar de nodige foto's te maken. Onderweg kwam ik op het rangeerterrein(tje) langs de Vondelingenweg (ter hoogte van Hoogvliet) deze Vectron tegen.

1. Gauw de auto maar even in de berm gezet en vanuit de auto de onderstaande foto's gemaakt. Helaas zit er door de standplaats nogal wat in de weg, zoals bijv. vangrail en zo....


2. De lok zelf wat dichterbij gehaald en het blijkt een lok te zijn van de Rath-gruppe.


3. De bestickering van links naar rechts in drie foto's vastgelegd.


4.


5.


6. Na het maken van wat meer foto's op een andere (welbekende) locatie, zag ik op de Vondelingenweg een trein aankomen. Gauw de auto in een parkeerhaven gezet en toen bleek het deze zelfde Vectron weer te zijn. Twee actiefoto's waren het gevolg!


7.

Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Vectron bij Pernis (6 april 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Vectron bij Pernis (6 april 2019)
Mooie pics Frank!!
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Vectron bij Pernis (6 april 2019)
Prachtige Vectron die schitterend op de foto is gezet door je Frank. :) :thumbup:
Ook de mede fotograaf wilde deze prachtige loc op de foto hebben zag ik. :P

Groet Michel
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Vectron bij Pernis (6 april 2019)
ff ter info : De RATH gruppe is een overkoepelende holding van : Rurtalbahn GmbH , VIAS GmbH , VIAS Rail GmbH , RTB cargo , RTB cargo Netherlands , RTB Cargo Belguim , RTB cargo Austria en Viscom Datasystemen GmbH .
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Vectron bij Pernis (6 april 2019)
Leuke platen!
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Overweg Maasvlakte (10 juni 2019)
Op mijn telefoon stonden nog wat foto's, die ik op 10 juni gemaakt heb op de Maasvlakte. Ergens langs de Maasvlakteweg bijna op het einde van de wereld .....  :D
Waar de N15 op de originele Maasvlakte een scherpe bocht naar rechts maakt, takt de Maasvlakteweg er vanaf en loopt dan over de tweede Maasvlakte helemaal buitenom de diverse nieuwe havens tot hij niet verder kan. Naast de Maasvlakteweg loopt een dubbele spoorlijn die eindigt bij de Euromax Terminals. 

Aangezien er nog volop gebouwd wordt, kun je ook wel eens zaken tegen komen die nog niet (helemaal) klaar zijn. Zo ook de overweg die ik 'ergens' langs de Maasvlakteweg zag. De overweg zelf is wel helemaal af, maar alles er omheen nog juist helemaal niet. Hieronder de foto's die ik gemaakt heb, zonder nummer en verdere uitleg.














Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Overweg Maasvlakte (10 juni 2019)
Leuk gezicht zo een spoorwegovergang in de middel of niks. :) :thumbup:
Bedankt Frank voor de foto's.

Groet Michel
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Tankwagons (27 juli 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Tankwagons (27 juli 2019)
Na het foto's maken op de Botlekbrug nog even de Vondelingenweg ingereden. Op het rangeerterreintje aldaar stonden flink veel tankwagons opgesteld, dus daar een paar van gefotografeerd. Zeker om ook wat verschillen te laten zien, zodat je ook in model best een trein kunt samenstellen die niet per se uit één soort tankwagon bestaat.

1. Een hele club wagons bij elkaar.


2. Ingezoomd op een vijftal wagons ....


3. .... en deze ook van de overkant van de weg. Let op de diverse kleuren die je ziet.


4. Het informatiepaneel van de eerste wagon.


5. De eerste van de vier die ik achter elkaar wil laten zien.


6.


7.


8. En de vierde. Genoeg voorbeelden om het verweren van een wagon na te bootsen zou ik zo zeggen.


9. De Vondelingenweg heeft bijna aan het eind een zijweggetje, dit is de Vondelingenplaats. Net voor de overweg ligt een wissel die het enkelspoor verdeeld in twee sporen. Die zie je hier.


10. Terugkijkend naar het betreffende wissel. De waas in de foto is vanwege een druppel op de lens, die ik pas later zag.


11. Aangezien het technisch gesproken geen dubbelspoor is, maar twee keer enkelspoor is het wat bebording betreft zo opgelost.


12. Nog even verder doorgereden naar het echte eind van de Vondelingenweg, wat trouwens niet meer Vondelingenweg heet, maar Tankhoofd. Daar dit plaatje vastgelegd. Je kijkt richting Rotterdam. De tanker die je ziet heeft een verdeling in meters op de boeg staan en die begint op het zichtbare deel bij 8 meter. Er zit dus gewoon nog bijna 8 meter schip onder het water verstopt  8o

Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Afleveren containers (25-8-2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Afleveren containers (25-8-2019)
Op zondag 25 augustus niet alleen de Botlekbrug en de Waalhaven bezocht, maar ook de 'achterlanden' van Pernis. Dan kom je bij de weg uit die over de Beneluxtunnel heen gaat. Toevallig werd er net bij een van de terminals daar een containertrein afgeleverd. Daarvan heb ik zomaar in het wilde weg wat foto's geschoten, die ik hier dan ook zomaar in het wilde weg plaats:
















Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Botlek (2 sep 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Botlek (2 sep 2019)
Vandaag uit mijn werk vandaan kwam ik langs het opstelterrein(tje) wat langs de Vondelingenweg ligt. De Vondelingenweg gaat middels een viaduct over de sporen en daar schuin onder stond een trein, die blijkbaar net aangekomen was.

1. Maar voordat ik een en ander kon vastleggen, zij het met de telefoon, want camera lag thuis, verscheen opeens een indringer in beeld.


2. Het ging mij uiteraard om deze lok: de 91 80 6186 297-8 van RailPool met opschrift "Aachen" op de zijkant net aangekomen was met een containertrein.


3. Inmiddels was een kleine rangeerder van Shunter aangekoppeld en een en ander werd klaargemaakt voor verdere afhandeling.


4. Verder nog een paar sfeerfoto's van de trein zelf. Ik heb niet gewacht op verdere verwikkelingen, want ging lekker door naar huis.


5.


6.


7.

Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Botlek (2 sep 2019)
Leuk om te zien!
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Rotterdam Noord (8 okt 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Rotterdam Noord (8 okt 2019)
Vandaag had ik zomaar een uurtje tijd over en heb dat doorgebracht op het viaduct boven het spoor bij de afslag Rotterdam-Centrum van de A20. Daar heb ik wat foto's geschoten die ik hieronder deel.

Eerst maar even laten zien waar de foto's gemaakt zijn. In het kaartje staat een donkerrode cirkel met de plek waar het viaduct van de G.K. van Hogendorpweg de spoorlijn kruist. Als je hier vaker geweest bent, zul je dit herkennen als de afslag Rotterdam Centrum en het Franciscus Gasthuis. Klik het kaartje om door te klikken naar Google maps.


1. Eerst naar de westelijke kant van het viaduct. Aan beide zijden van het viaduct loopt zowel een fietspad als een voetpad, dus je kunt er als voetganger gewoon makkelijk (en legaal! :D) komen. De spoorlijn loopt hier richting Rotterdam Centraal Station.


2. Ingezoomd zie je de bocht richting Rotterdam CS. Als je ooit vanuit Gouda (of verder) met de trein naar Rotterdam bent gegaan, zul je deze bocht genomen hebben en gemerkt hebben dat de treinen hier niet al te snel doorheen rijden. Dat klopt, want zoals te zien is, is de baanvaksnelheid hier 80 km/h.


3. Vlak voor het viaduct staan twee WUBO's opgesteld. Deze afkorting betekent: Waarschuwingsinstallatie bij UitzichtBelemmerende Objecten.


4. Vanwege het viaduct wordt de bovenleiding verlaagd. Dit is goed te zien, want bij het passeren van een trein gaat de pantograaf een stuk naar beneden. Ook wordt (uiteraard) de hangdraad een stuk verlaagd, waardoor de hangdraad vlak boven de rijdraad gemonteerd zit.


5. Nog een keertje een blik op de borden van de baanvaksnelheid.


6. Even een poosje gewacht op een trein en de camera op continue foto's maken gezet. Uit deze serie heb ik de in mijn ogen leukste uitgevist.


7.


8.


9.


10. En heel flauw: dezelfde truc voor een trein de andere kant op.


11.


12. Aan de westkant zit ook een trap, waardoor je op een weg beneden langs het spoor uitkomt. Uiteraard gescheiden van elkaar door de bekende ProRail hekken. Al laten de graffiti spuiters zich hierdoor blijkbaar niet tegenhouden.
Hier zie je weer de WUBO, maar dan van de andere kant. Op dit moment brandden de twee witten lampen tegelijk, dus kwam er geen trein aan.


13. Een stukje verder gewandeld en dit roestige ding achter het hek gezien, gemonteerd op een al even roestig stuk spoorstaaf.


14. Misschien wat lastig te zien op de foto, maar het sein stond niet helemaal recht ten opzichte van de mast van de bovenleiding.


15. De bocht richting Rotterdam vanuit een flink lager standpunt.


16. En uiteraard weer even gewacht op een trein, die zich al vrij vlot aandiende ....


17. .... en net zo vlot weer voorbij was.


18. Bij het terugwandelen naar de trap, zag ik dat de WUBO inmiddels was gaan knipperen, en zag ik van de andere kant inmiddels ook een trein aan komen zetten. Zoals op de foto te zien, brandt er nu maar één witte lamp.


19. De wandeling van de westkant naar de oostkant voltooid en vanaf hier de foto's die dan ook aan de oostelijke kant van het viaduct gemaakt zijn. Naast het spoor staat gebouw voor de voeding van de bovenleiding en een paar schakelkasten.


20. Dat die ergens moet zijn, is wel logisch want de waarschuwlingsbordjes zijn duidelijk genoeg.


21. Een blik in de verte over het linkerspoor. Ik had gepoogd de bovenleiding vast te leggen, maar dat is niet helemaal gelukt. Er gaan een aantal kabels naar links onder het viaduct, waarvan ik niet kon zien hoe die verder gemonteerd zitten.


22. Ingezoomd op het stuk bovenleiding na het eerste portaal en daar is beter het verloop van de draden te zien. In het midden zie je twee uithangers: een langere voor de bovenleiding die boven het spoor hangt en een iets kortere die de bovenleiding naar rechts trekt en die dan daarna naar links gaat naar een portaal met een afspaninrichting. Verder naar achteren is een portaal te zien, waar de voeding van de bovenleiding aan gemonteerd is.


23. Ondertussen komen er natuurlijk ook wat treinen voorbij, zoals deze intercity naar, tja waarheen? Groningen? In ieder geval richting station Rotterdam-Noord, die hij als eerste tegen zal komen, maar daar zo goed als zeker niet zal stoppen.


24. Ook aan deze kant van het viaduct is de afstand tussen de rijdraad en de hangdraad niet groot.


25. De WUBO voor tegenspoor van achteren.


26. Na het viaduct gaat de baanvaksnelheid omhoog van 80 naar 130 km/h.


27. Zodat deze Sprinter dan ook vaart kan maken. Al zal dat niet voor lang zijn, want deze zal best wel op Rotterdam-Noord stoppen, verwacht ik.


28. En met de zoom hem nog even gevolgd.


29.


30. De twee schakelkasten zijn (helaas) ruim voorzien van de nodige graffiti tags.


31.


32. Tot slot een setje Koplopers met als bestemming (in ieder geval) Rotterdam Centraal.

Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - Rotterdam Noord (8 okt 2019)
Leuke foto's Frank. :thumbup:
Rij daar wel eens richting A13 of Maasland en dan is het altijd leuk als er een trein langskomt rijden.

Groet Michel
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - De Rotterdamse Haven (20-11-2021)
Vandaag, ondanks het wat mindere weer, besloten om een frisse neus te gaan halen en daarvoor even richting het spoor gereden. Aangezien dat hier in de buurt voornamelijk (of beter: alleen maar) goederensporen zijn, kom je daar al snel terecht.

Rijdend richting de Vondelingenweg, zag ik een lok een containertrein opduwen en bedacht dat die wel eens richting de Combiterminal bij de Butaanweg geduwd kon worden. Dus de weg die kant opgestuurd en inderdaad: goed bedacht, dus de auto langs de A4 geparkeerd en eens zien wat er klikken zou vallen.

1. Het (nu nog) lege spoor gezien in de richting van het rangeerterrein bij Pernis. Links ervan het fietspad langs de Butaanweg en de Butaanweg zelf. Helemaal links de snelweg A4 tussen de Beneluxtunnel en het knooppunt Benelux.


2. De andere kant op kijkend, waar na de bocht de Combiterminal te vinden is.


3. Daar komt het een en ander aan.


4. Gauw de overweg bedienen. Dit is nog niet zo heel lang, want voorheen was dit een onbewaakte overweg.


5. En dan gauw je plekje op de wagon weer opzoeken.


6. Een paar foto's van de sleep.

7.

8.


9. Detail opname van één van de Sggmrss wagons, die in de sleep te vinden waren.


10. Deze keer was er geen e-lok, die meegenomen werd, dus dit diesellokje van BT Trains moest de klus alleen klaren. En dat ging hem prima af, moet ik zeggen.


11.


12. Detail van een opschrift op de zijkant. Lijkt me duidelijk...


13. Het neusje.....


14.


15. De trein moest gesplitst worden, omdat deze te lang is voor de opstelsporen van de Combiterminal. Dus even wachten ....


16. .... om het losgekoppelde deel weer terug te zijn rijden tot net voorbij wissel 233.


17. Nadat deze omgezet was, kon de rest opgeduwd worden naar één van de andere sporen.


18. En ja, meneer Winner was er ook bij!


19. En dan is zo'n lok best groot als je er naast staat, maar blijkt deze best klein te zijn als hij voor een aantal stapels containers staat.


20. Op het terrein stond wel deze Traxx te wachten op zaken die komen gaan.


21. Ondertussen aan de andere kant van de A4 reden de metro's van de RET natuurlijk ook gewoon hun eigen diensten. Deze in de richting van Spijkenisse, met als eerste tussenstop station Pernis.


22.


Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - De Rotterdamse Haven (20-11-2021)
leuke fotoserie, maar mis ik de nr's 11 en volgende of ligt dat aan mij ?
Groet Paul
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - De Rotterdamse Haven (20-11-2021)
 @citaat
Ben bang dat dat toch bij jou ligt Paul.
Tenzij anderen natuurlijk ook problemen melden, maar zowel op mijn laptop als telefoon laden de foto's gewoon normaal.
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - De Rotterdamse Haven (20-11-2021)
Leuk om te zien, ik ga altijd naast het viaduct staan waar de butaanweg op ligt.
Re: Zomaar van-alles-en-nog-wat grootspoor - De Rotterdamse Haven (20-11-2021)
Hier nu ook alles zichtbaar, geen idee wat het probleem was.
Groet Paul