Captain Kurk is weer bezig geweest, tot alle kurk op was. Toevallig bood op een Facebookgroep iemand precies de Noch platen aan die ik moest hebben, dus die liggen nu te wachten!
Afgelopen zaterdag naar Houten geweest, met het idee meer kurk te halen (nergens gevonden trouwens). Maar ik had ook bedacht dat ik de 5 rechter wissels oude stijl (met de vaste aandrijving) misschien beter kon vervangen door nieuwere, met losse aandrijvingen. Dat maakt het makkelijker ze te vervangen als dat nodig is. Ook had ik een setje ondervloeraandrijving op mijn lijstje staan, om dat eens uit te proberen. En K-rails schroefjes om de rails vast te maken.
Dus, alles behalve de kurk gevonden. Ik had nog wel wat kurk, dus dat maar even opgemaakt onder het onderste en bovenste stationsgebied:
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
En toen maar met de schroefjes aan de slag gegaan. Ik moest een schroevendraaier uit mijn telefoonreparatiesetje gebruiken, zo klein zijn ze. Ik wist eigenlijk niet (of was vergeten) dat er K-rails schroefjes bestonden. Heel vroeger heb ik K-rails geloof ik ooit met kleine spijkertjes vastgemaakt, waardoor het allemaal naar de galemiezen ging toen ik de rails van de plaat wilde halen...
Maar je moet het ze bij Märklin nageven, die schroefjes passen perfect en je ziet ze pas als je er echt naar op zoek gaat. Voor de foto heb ik dat gedaan:
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
Dus lekker de rails strak neergelegd met speciale afstandhouders (sorry als iemand achter het net heeft gevist, ik heb denk ik de hele voorraad opgekocht) en ook de twee stootblokken maar gemonteerd, gewoon omdat het kon:
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
Dat ligt lekker strak:
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
Uiteraard doen die schroefjes de geluiddempende werking van het kurk weer teniet, maar het voordeel van schroefjes is wel dat ze er ook weer uit kunnen. Als er eenmaal ballast ligt, fixeert dat de boel misschien wel goed genoeg zonder schroefjes, dan zien we wel weer verder.
Ik heb intussen genoeg kurk om het laatste stukje ook te doen, en dan kan ik de rest ook gaan schroeven. Daarna is het denk ik tijd voor een functietest en moet ik alle baanstroomaansluitingen doorlussen om een rondje te kunnen rijden en kijken of er nergens gekke dingen gebeuren. En daarna kan ik dan met de elektra beginnen.
Waarschijnlijk ook nog een bijvangst van de beurs in Houten: mijn eerste positieve coronatest ooit