Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

*-Harm z'n baan, nieuwe start. 5-6-26: Dorpsplein van Kitschburg aangekleed

Gestart door harm78 maandag 25 januari 2021, 10:22:53

Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 29-8-24: perron gebouwd

Swiss rail .. what else?

Harm,

Het perron ziet er goed uit en past (ook qua kleur) prima bij het station :thumbup:.

Groeten,
Wico

hoge bergen, het liefst zwitsers

Lekker en mooi bezig‼️
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Dik voor elkaar Harm  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
leuk perronnetje.Zou er zelf rechts nog een stukje bijzetten.Dak kan je gewoon verouderen zoals ik heb gedaan met mijn daken

Nu ik zo'n mooi lang perron heb, maar eens de Giruno met uitbreidingsset 1 op de rails gezet. Dat past dus precies, alle deuren voor passagiers en zelfs die voor de machinist passen langs het perron. Dus maar even een filmpje gemaakt, wat nog lastiger is dan het lijkt:

En als we dan toch bezig zijn, een passage door het S-Bahnstation waar de Giruno uiteraard niet stopt:

doe maar een treintje

filmpje is trouwens goed gelukt. :thumbup:
Het S-Bahnstation zweefde nog in de lucht, dus ik heb maar eens een stukje hout en een zaag gepakt om een plaatje te maken:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Het station komt op een soort verhoging in het dorp te staan, het gebouw net achter de witte toren later ook nog.

Toen ik daar zo zat, had ik een leuk doorkijkje:

Ook heb ik een wisselaandrijving vervangen. Blijkbaar ben ik met het balasteren te dicht in de buurt ervan geweest, hij deed het meestal niet meer.

En tot slot heb ik wat kasten gekocht bij de Ikea om de kamer zelf een beetje op te kunnen ruimen. Al mijn gereedschap en spullen lagen maar zo'n beetje op de grond en dat kost ook ruimte.

Forum Moderator

Het doorkijkje is zeker leuk Harm, ik zag net pas je filmpjes prachtig hoe de  Giruno lans het perron staat.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Opgeruimd staat netjes, Harm!  :thumbup:

Groeten,

Erik.
In alle baanbouwfilmpjes zie ik hoe niet alleen de sporen, maar ook de wegen onderdeel zijn van de ruwbouw van het landschap. Dus heb ik een leuk kronkelweggetje gebouwd om van boven naar beneden te kunnen:

Uit één stuk flexibel hardboard gezaagd, lang leve de zaagtafel!

Het is wel een vrij steile weg:

Maar goed, in mijn fantasiewereld moet dat maar even kunnen. Doordat ik nu dat stukje op het onderste niveau per weg bereikbaar heb gemaakt, kan ik ook gaan bedenken wat daar moet gaan komen. Ik kreeg het idee dat daar de parkeergarage wel past:

Toeristen voor Kitschburg kunnen dan aan die kant van het spoor parkeren, maar ik moet dan wel iets van een grote voetgangersbrug bouwen naar de andere kant van het spoor. In het dorp ontstaat dan wel weer ruimte om wat kleinere gebouwen of wat anders neer te zetten in plaats van de parkeergarage:

Of dit het gaat worden weet ik nog niet, maar het aanleggen van de infrastructuur zorgt al voor allerlei creatieve ingevingen...

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Recht zo die gaat Harm. Prima oplossing. Die Wiking auto's trekken zo een hellinkje wel.

doe maar een treintje

als je de onderkant van het hardboard vertikaal op de lengte richting van de weg een beetje op diverse plekken inzaag, wordt het hardboard wat flexibeler en het buigen.

gr. Ruud
Citaat van: harm78 link=msg=1554042 date=1726596271
quote author=harm78 link=msg=1554042 date=1726596271]
Of dit het gaat worden weet ik nog niet, maar het aanleggen van de infrastructuur zorgt al voor allerlei creatieve ingevingen...
:) Dat is inderdaad mijn ervaring ook.
Je zet wat neer, schuift eens wat, kijkt er een paar dagen naar, er komt weer een gebouwtje/weggetje bij en zo krijgt het langzamerhand de uiteindelijke vorm die je wilt.
Suc6 met verder knutselen en de opbouw van Kitschburg.

Swiss rail .. what else?

Harm,

In plaats van een voetgangersbrug kun je ook denken aan een onderdoorgang. Je zou daarvoor een perron onderdoorgang kunnen gebruiken. Zelf heb ik de Busch 1465 op mijn perrons gebruikt.

Groeten,
Wico
Harm, leuke uitbreiding, maar als de renners uit de Tour daar passeren gaar Pogacar er weer eens vandoor op zo'n steile helling  ;)

Luc

Tja, nu heb ik geen idee wat een Pogacar is, is dat net zoiets als Nedcar of een ander automerk? Maar wel weet ik dat voor de Tour door Kitschburg gaat trekken er nog heel veel water door de Maas zal stromen. Niet voldoende economische impact en/of extravaganza. Enig idee wat het kost om die karavaan door jouw gemeente heen te krijgen? Dat is serieus geld, heel veel geld.
 @citaat Eh.., Henk: Tadej Pogačar ;)
Weer wat zitten knutselen, zo'n huis op pootjes gezet zodat niet alleen het station hoger is dan het dorp:

Ook de andere kant van het station is nu opgehoogd. En bekleed met andere trottoirplaten:

Om bij Kitschburg te komen, moest er nog een weg komen, of in elk geval een basisstructuur daarvoor:

Ik heb van die kasseienplaten besteld, waarmee ik die weg ga bekleden. Dat is een stuk makkelijker nu het nog een los onderdeel is, daarna maak ik de hele boel goed vast.

Jaren geleden had ik een lijmpistool gekocht op accu. Dat is uiteraard heel handig omdat je geen snoer hebt, maar hij spuit niet zo lekker als ik altijd in filmpjes zie. Dus ook maar een exemplaar met draad gekocht. En dat gaat even veel lekkerder zeg!
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 22-9-24: dingen op pootjes
Het CS2 had ik altijd op zo'n Lack tafeltje van de Ikea staan, die had ik nog over. Een tijdje terug had ik een kastje weggegooid, maar het laatje dat daarin zat had ik bewaard met het idee er iets voor het CS2 mee te doen. Vandaag was daar de dag voor.

En dit is het resultaat:

Niet helemaal recht, maar ach, het is ook geen woonkamer.

Swiss rail .. what else?

Deftig, lijkt me alleen dat het frontje van het laatje ondersteboven zit of heb je de bovenkant afgezaagd :?.

Groeten,
Wico
Aan mijn voormalige baan had ik ook zo'n CS2 uitschuifbaar gemaakt maar dan alleen op een vierkant plankje i.p.v. een lade.
Op die manier kan je de CS2 wat gemakkelijker bedienen.

gr. Ruud

Het lijkt een leuke oplossing maar in de praktijk gaat dat tegenvallen. Telkens wanneer je de CS wil bedienen moet je je polsen op de (scherpe) rand van dat stuk spaanplaat leggen. Dat gaat gauw irriteren.
Knappe oplossing voor je CS2 Harm. :thumbup:

Groet Michel
Dit is nu de oplossing, maar het kan inderdaad wel zijn dat ik het nog wat aan ga passen...

Citeerlijkt me alleen dat het frontje van het laatje ondersteboven zit of heb je de bovenkant afgezaagd

Afgezaagd, het was een veel hoger frontje dus ik heb mijn mooie nieuwe zaagtafel weer eens ingezet om hem kleiner te maken. Maar misschien ga ik het nog wel verbouwen, voorlopig is dit het :)
Het weggetje naar Kitschburg is nu ook voorzien van Noch kinderkopjesfolie. Mooi spul! Nog wel even UHU Por lijm voor besteld om het te kunnen plakken. Toen dat was gebeurd, kon ik het vastlijmen en -schroeven:
Ik wil binnenkort de elektra van wat lampjes en dergelijke gaan aanleggen, en de lampjes in de kap van het S-Bahnstation dus ook. De hele bovenbouw staat zonder lijm stevig in de perrons, want misschien moet het er ooit wel weer af. Neemt niet weg dat de draadjes van de lampjes natuurlijk wel een beetje definitief moeten worden gelegd. Om te voorkomen dat ik de kap en draadjes weer los moet halen, heb ik alvast ballast gestrooid op het station:

@citaat ik schilder de draadjes grijs zodat ze bijna niet opvallen
Op deze foto zie je ze goed, maar normaal zit je er niet zo dichtbij naar te kijken dus het stoort niet zo
In Houten vandaag allerlei wegen, pleinen, muren en portalen meegenomen zodat ik voorraad heb om het landschap te vullen. Maar ook een tweetal gebouwen:

Station Öhringen, een lekker groot maar toch ook klein station dat volgens mij beter past bij het stadje dan het dorpsstationnetje dat ik er eerder had staan. En de toren van Freibourg, die vond ik altijd al mooi en voor €5 kon ik 'm niet laten liggen...
Forum Moderator

Jij bent niet met lege handen uit Houten terug gekomen Harm  :)
De Freibourg toren past er mooi tussen en voor een leuke prijs.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Ik vond dat ik goed mijn best heb gedaan :)

Vandaag de K84's gemonteerd, toevallig had ik op mijn bord twee lege K83's zitten die ik alleen maar had laten zitten om het rijtje mooi vol te maken. Dus heel simpel stekkertjes overprikken en klaar. Ook de oude blauwe lichttrafo naast de andere blauwe trafo gemaakt en alle ingangen van de K84's daarop aangesloten. Volgens mij is zo'n lichttrafo sterk zat om een hele hoop ledjes te laten branden. Dus toen ook maar eens bedacht hoe ik dat wilde gaan doen. Besloten om per deel een verdeelblok te maken, en alle lampjes in bijvoorbeeld het benedendorp met één positie van een K84 te bedienen.

Daar zit nu al de verlichting van het S-Bahnstation in:

En de lampjes in het huis en de winkels onder het spoor:

In het donker wordt het al snel heel gezellig:

Het nieuwe station kwam zonder perrons, wat eigenlijk wel mooi is. Nu kon ik mooi een plaat hout in de juiste vorm zagen en daar de Auhagen perronranden en tegelplaten op plakken die ik al had:

Jammer genoeg had ik er net te weinig van, dus nieuwe voorraad is onderweg.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 6-10-24: laat er licht zijn
Intussen heb ik nog meer licht gemaakt. Eerst de perrons bij station Bonn, toen nog station Öhringen. Daar ontbrak het papiermasker, dus die heb ik met behulp van Autocad zitten tekenen en zelf gemaakt. Dat ging best aardig. Toen was station Bonn aan de beurt. Daar heb ik onder de luifel 7 Viessmann ledjes gemaakt en in de stationshal een Faller ledje. Dat alles intern verbonden met WAGO-klemmen, zodat er maar één set voedingskabels naar het verdeelpunt hoeft. Nadat ik nog een klein stukje masker had gemaakt tegen doorschijnen, was dit het resultaat:

Dat ziet er steeds gezelliger uit! Die ledjes knipperen wel heel licht op de wisselstroom uit de oude blauwe trafo dus misschien een andere voeding of een gelijkrichter of zo? Ik ben wel gehecht aan de nostalgische blauwe trafo's :)

samen staan we sterker

Een gelijkrichter zal zeker helpen.
Citaat van: harm78 op zondag 13 oktober 2024, 17:13:50Die ledjes knipperen wel heel licht op de wisselstroom uit de oude blauwe trafo dus misschien een andere voeding of een gelijkrichter of zo? Ik ben wel gehecht aan de nostalgische blauwe trafo's :)
LED staat voor Light Emitting Diode. Een diode is een stukje elektronica dat de stroom in de ene richting doorlaat en in de andere richting blokkeert. Op wisselstroom (50 HZ) zullen deze knipperen met een frequentie van 25 Hz. De ene helft van de cyclus staan ze aan, de andere helft staan ze uit. Door de zeer snelle schakeltijd van een diode uit zich dat in een knipperlicht. 25 Hz is nét zichtbaar voor het menselijk oog. Katten, die betere ogen hebben, zullen er hoofdpijn van krijgen.
De oplossing is inderdaad een gelijkrichter, bij voorkeur een brug van Wheatstone met een afvlakcondensator.
Op de specificaties van die lampjes zeggen ze allemaal dat ze bepaalde voltages kunnen hebben, gelijk- of wisselstroom. Maar misschien zegt dat vooral dat ze niet stuk gaan.

Citeerbij voorkeur een brug van Wheatstone met een afvlakcondensator.

Dat is me iets teveel geheimtaal, heb je een link waar ik zoiets kan bestellen? :)
Een gelijkstroomvoeding gebruiken is uiteraard simpeler, maar ik houd gewoon van de blauwe Märklin trafo's die zo lekker zoemen (en dat versterkt doen omdat ze aan een mdf-plaat zitten)...
Mooie sfeervolle foto van je verlichte station en perron Harm. :thumbup:

Groet Michel
Citaat van: ermindewinkel op maandag 14 oktober 2024, 00:02:45De oplossing is inderdaad een gelijkrichter, bij voorkeur een brug van Wheatstone met een afvlakcondensator.
Een brug van Wheatstone is wat anders. Je kunt een bruggelijkrichter (min. 50 V - 1 A, meer mag altijd) kopen en eventueel een afvlakcondensator van 1000 µF - 35 V, dat zou moeten werken. Die 35 V van de afvlakcondensator is aan de ruime kant, maar dat is volgens mij wel een goed idee bij gebruik van een oude Märklin lichttrafo.

Voorbeeld bruggelijkrichter
Citaat van: addieleman op maandag 14 oktober 2024, 10:05:55
Citaat van: ermindewinkel op maandag 14 oktober 2024, 00:02:45De oplossing is inderdaad een gelijkrichter, bij voorkeur een brug van Wheatstone met een afvlakcondensator.
Een brug van Wheatstone is wat anders. Je kunt een bruggelijkrichter (min. 50 V - 1 A, meer mag altijd) kopen en eventueel een afvlakcondensator van 1000 µF - 35 V, dat zou moeten werken. Die 35 V van de afvlakcondensator is aan de ruime kant, maar dat is volgens mij wel een goed idee bij gebruik van een oude Märklin lichttrafo.

Vergeet trouwens die afvlakcondensator. Met een Märklin lichttrafo krijg je dan een veel te hoge spanning, ergens tussen de 24 en 30 V vermoed ik, en dat is ruim boven de spec van Märklin voor wissellantaarns en ander spul.
Citaat van: addieleman op maandag 14 oktober 2024, 13:25:07Met een Märklin lichttrafo krijg je dan een veel te hoge spanning, ergens tussen de 24 en 30 V vermoed ik, en dat is ruim boven de spec van Märklin voor wissellantaarns en ander spul
Valt dat niet op te lossen via een zenerdiode?
Citaat van: ermindewinkel op maandag 14 oktober 2024, 14:43:18
Citaat van: addieleman op maandag 14 oktober 2024, 13:25:07Met een Märklin lichttrafo krijg je dan een veel te hoge spanning, ergens tussen de 24 en 30 V vermoed ik, en dat is ruim boven de spec van Märklin voor wissellantaarns en ander spul
Valt dat niet op te lossen via een zenerdiode?
Dat kan natuurlijk, maar het dimensioneren van de voorschakelweerstand voor de Zener diode is afhankelijk van de spanning van de lichttrafo en de belasting bestaande uit een aantal LEDs en misschien nog ander spul. Ik zou dan zelf eerder een 15 V stabilisator IC gebruiken. Al met al best wel wat extra gedoe, ik zou dan toch eerder kiezen voor simpelweg kopen van een 16 V gelijkstroom-voeding; de Märklin lichttrafo kun je dan nog altijd in het stopcontact steken om hem lekker te laten zoemen  :).

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: addieleman op maandag 14 oktober 2024, 13:25:07
Citaat van: addieleman op maandag 14 oktober 2024, 10:05:55

Vergeet trouwens die afvlakcondensator. Met een Märklin lichttrafo krijg je dan een veel te hoge spanning, ergens tussen de 24 en 30 V vermoed ik, en dat is ruim boven de spec van Märklin voor wissellantaarns en ander spul.
Het ging hier toch om ledverlichting? Kwestie van de juiste weerstand in serie schakelen. Of meerdere led's in serie zetten is ook een mogelijkheid.
Gelijkrichter is sowieso een goed idee, een led is een gelijkspanningscomponent en wisselspanning verkort de levensduur; vaak is met name de sperspanning funest.
Een elco kan, maar ook zonder zie je de leds waarschijnlijk niet meer knipperen; mocht je (of je kat) het toch nog hinderlijk vinden dan kan een elco altijd nog.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Harm,

Heb je het over een Märklin lichttrafo of over een Märklin rijtrafo?

Groet, Anne W

Beste Anne,

lezen is best een moeilijke aangelegenheid maar het wordt diverse keren genoemd. "Märklin lichttrafo". Waarom dan nog eens extra vragen?

En addieleman geeft in posts #292 en $294 het beste advies wat er te krijgen is. Toch blijft men doorzeuren over een gelijkrichter met eventuele elco. Simpel rekensommetje: Die trafo geeft 16V wisselspanning. De daaruit voortvloeiende afgevlakte gelijkspanning is dan wortel 2 maal 16 min het spanningsverlies over de gelijkrichter. Dat geeft 21 Volt DC, best wel hoog voor een paar LED's. Een gestabiliseerde 12V DC voeding is niet veel duurder dan al die benodigde componenten bij elkaar en je hoeft er zelf niet aan te prutsen. En als je die trafo zo graag hoort zoemen gebruik je het ding als externe voeding voor je wissels en seinen.
Om daar LED's mee aan te sturen is het ding gewoon niet geschikt. Vergeet het.
Oké oké, point taken :) Ik ga een gelijkstroomvoeding regelen! Eigenlijk zoemt de lichttrafo me toch veel te hard...

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

@citaat  @citaat

I am terribly sorry, groet, Anne W
Terwijl de nieuwe gelijkstroomtrafo onderweg is, ga ik toch lekker door met lampjes maken. In Houten had ik zo'n heerlijk lelijk kantoorpand gekocht, compleet met interieur en ook ledjes om dat interieur van bovenaf te verlichten. Om de rest van het gebouw ook verlicht te hebben, heb ik nog een Faller lampje op een pootje gezet. Daarnaast heb ik onder de naar buiten stekende delen nog Viessman ledjes gemaakt. Dat alles mooi weggewerkt zodat het gebouw zonder Kabelsalat nog van zijn plek kan, en voila:

Eerst had ik daar naast het station al mooie kinderkopjesfolie geplakt, ik denk dat er tussen het station en het kantoorgebouw een parkeerplaats of iets dergelijks komt. Voor een busstation is het allemaal wat te krap denk ik.

Dan nog een plaatje van Öhringen, waar ik eerder al lampjes in had gemaakt:

En, om de lampjes ook een beetje te kunnen zien, wilde ik de kamer kunnen verduisteren. Met de veticale lamellen ging dat niet, dus maar meteen mooie plisségordijnen besteld bij de kozijnenboer die ook de kozijnen heeft geplaatst:

En dat verduistert goed zeg!
Harm, de verlichte gebouwen brengen meteen meer sfeer aan het geheel en als je eenmaal begint met verlichting aanbrengen dan kan/wil je niet meer stoppen. ;)

Groet Michel

zonder fantasie ook geen creativiteit

Ik stel hier misschien domme vragen maar dat is dan puur uit onwetendheid; ik ben op gebied van elektronica een volslagen leek. Maar ik lees hier in vorige postings de begrippen 'gelijkstroomvoeding' en 'gelijkstroom trafo' (= transformator). Ik heb altijd begrepen dat een voeding en een transformator niet hetzelfde is.
Verder begrijp ik dat het voor LED-verlichting beter is om een gelijkstroomvoeding te gebruiken in plaats van een wisselstroomtransformator. Maar wat mij dan verbaasd is dat bijvoorbeeld Viessmann een wisselstroomtransformator aanbiedt met een uitgangsspanning van 10V en 16V. Viessmann verkoopt ook lantaarnpalen en seinen voorzien van LED-jes.
Kortom: ik ben dus even het spreekwoordelijke 'spoor bijster'. Wie gooit voor mij het wissel om en brengt mij weer op het juiste spoor?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Een trafo is de afkorting van een transformator en dat is een ding met spoelen om een weekijzeren kern die wisselspanning (AC) omzet in een andere (hogere of lagere) wisselspanning (AC).
Een gelijkspanningstrafo bestaat dus eigenlijk niet maar een gelijkspanningsvoeding wordt toch vaak zo genoemd. Hema zette de tekst er zelfs gewoon op: treintrafo.
Je zou het eventueel nog kunnen verdedigen door te zeggen dat een gelijkspanningstrafo wisselspanning naar een gelijkspanning transformeert, maar dat is in de elektrotechniek ongebruikelijk, daar is het gewoon AC-AC.

Een LED is een Light Emitting Diode en laat daarmee de stroom slechts in één richting door. Met wisselspanning brandt de helft van de tijd de LED dus niet, en dat zie je. Het is ook niet bevorderlijk voor de levensduur van de LED, het is met name de sperspanning die de LED op een gegeven moment nekt. Een LED is een gelijkspanningscomponent en dient ook als zodanig aangesloten te worden.

Citaat van: Hanzi op dinsdag 15 oktober 2024, 22:40:16Hema zette de tekst er zelfs gewoon op: treintrafo.
En dat deed niet alleen de Hema maar alle andere 2-rail fabrikanten en aanbieders idem dito hetzelfde. Wat er in dat kastje zit is dan ook een gewone trafo AC-AC. Met daarachter een bruggelijkrichter die van AC de DC maakt. EN omdat de regelknop vanuit nulstand zowel links als rechtsom te draaien is wordt de polariteit gewisseld en kan het treintje zowel links- als rechtsom rijden. Afgevlakt werd daar helemaal niets, je had dus gewoon de sinusvorm, allemaal dezelfde kant op.

Viessmann is weer een verhaal apart. Wat Hanzi zegt is allemaal waar maar Viessmann bouwt zijn lantaarntjes compleet met voorschakelweerstand en sperdiode. En door die sperdiode kunnen de LED's ook op wisselstroom worden aangesloten want die voorkomt dat de LED de negatieve halve sinus voor de kiezen krijgt. Nadeel is wel dat de LED staat te knipperen, maar dat is niet schadelijk en het menselijk oog kan dat niet waarnemen. Een videochip (en kattenogen) 'zien' dat wel.
Die sperdiode kun je ook zelf aanbrengen wanneer je je LED verlichting op AC wilt aansluiten. Een doodnormale (schakel)diode (1N4148) in serie met de LED maar in omgekeerde richting. Dus beide kathodes (of anodes) tegen elkaar. Bij een LED is de kathode het korte pootje en bij een diode is de kathode aangegeven door een witte of zwarte band op de behuizing