Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

*-Harm z'n baan, nieuwe start. 5-6-26: Dorpsplein van Kitschburg aangekleed

Gestart door harm78 maandag 25 januari 2021, 10:22:53

Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 13-6-24: huisjes plakken

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Dat kan best ja. Het is jouw wereld, jouw fantasie en daar kan alles wat jij mooi en/of leuk vind. wat een ander daarvan vind moet die ander lekker zelf weten.
Voor al die overgebleven deeltjes gebruik ik de lege Faller doosjes. Die hebben allemaal dezelfde afmetingen, dat stapelt lekker makkelijk en je kan er teksten op schrijven. Zo heb ik dozen voor ramen en deuren, glas, wanden en daken, enzovoort. Wanneer je dan zelf een bouwsel ontwerpt en in elkaar zet kun je daar al die onderdeeltjes voor gebruiken.
Citaat van: harm78 op vrijdag 05 juli 2024, 11:53:16Best leuk, alleen het uitknippen van de belijning en pijlen op het wegdek was niet zo mijn ding.
Het is alweer wat jaren terug dat ik met die parkeergarage bezig ben geweest. Maar uitknippen van belijning heb ik geen actieve herinnering aan. Volgens mij stond de belijning iets verhoog (in reliëf) op de plastic platen. En had ik die met verf op kleur gebracht.
[edit]
Het kan ook zijn dat ik de markeringen met wit potlood had ingekleurd omdat ik de plasticplaat had geverfd met acrylverf bleef het potlood ook goed zitten. Het model zit nog ergens in een verhuisdoos dus kan even niet meer nakijken hoe ik het had precies had gedaan.
[/edit]
CiteerVolgens mij stond de belijning iets verhoog (in reliëf) op de plastic platen. En had ik die met verf op kleur gebracht.

Klopt, de lijnen staan net iets in reliëf op de platen. Maar ik heb niet zo'n hele vaste hand, dus schilderen ging 'm zeker niet worden :)

Intussen ook de uitbreiding van de S-Bahn in elkaar geknutseld:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

In plaats van een tunneltje voor de onderste ovaal, gaat de trein dus onder de S-Bahnbrug door. Beetje fantasievol, maar wel leuk denk ik.
Het S-Bah station is intussen voorzien van de originele Faller LED balk die ze voorschrijven. Opvallen is dat het dus een printplaatje met ledjes is, maar dat op het plastic wel "Made in W. Germany" is gedrukt...

Citaat van: harm78 op woensdag 10 juli 2024, 07:57:07Opvallen is dat het dus een printplaatje met ledjes is, maar dat op het plastic wel "Made in W. Germany" is gedrukt...
Tja, niet alles komt uit China. Ik ken in Nederland ook wel bedrijven die zoiets maken, sterker nog, ik heb er voor gewerkt.
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 10 juli 2024, 09:34:17Tja, niet alles komt uit China....

Gelukkig niet, al gaat er langzaam aan wel een hoop kennis verloren omdat het zo goedkoop uit china verkrijgbaar is.
Het ging me vooral om die W van West Germany, dat is toch al even geen ding meer!

Ach oude gewoontes slijten slecht. En zolang het stempel het nog goed doet, blijf je dat gewoon gebruiken. Nieuwe stempels zijn ook niet gratis.
En toch vind ik het raar, na al die jaren :)

Ik had laatst een paar gebouwen van iemand overgenomen, dus nu heb ik ook nog Gasthaus Linde in elkaar geknutseld.

Het was me eerder niet eens opgevallen dat er een watermolen bij zat... dus het optionele Faller motortje ook maar besteld. En de Faller lampjes, als we dan toch bezig zijn...

Ik vind het best een geslaagd huisje!

hoge bergen, het liefst zwitsers

Dat zijn mooie dingen voor de mensen ‼️

Als het maar Zwitsers is.

Leuk in elkaar gezet gebouw Harm. :thumbup:
Straks maken de motor voor de watermolen en de verlichting het gebouwtje nog leuker en mooier

Groet Michel
En zo zou het ding kunnen komen te staan:Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Het leuke van een hoop huisjes bouwen is natuurlijk dat je een beetje kunt schuiven en kijken hoe het er uitziet. Dus het kan best dat het nog heel anders wordt :)
CiteerStraks maken de motor voor de watermolen en de verlichting het gebouwtje nog leuker en mooier

Die waren door Fallerstore.nl heel snel geleverd, dus kon ik mooi meteen inbouwen tijdens het bouwen van het huisje! Gelukkig maken ze alles ook zo dat je er later nog bij kunt, maar dit was wel zo handig. Ik heb 'm al even aan de stroom gelegd en hij draait heel mooi langzaam rond. Geinig!
Goed, ik had dus een S-Bahnstation in elkaar geknutseld, en een plek in gedachten waar het moest komen. Dus de zaag in de oprit gezet, met blokjes hout een draagconstructie gemaakt en het station ingebouwd:

Eerst vroeg ik me af wat ik moest met de helling waarin het station moest komen. Uiteindelijk maar besloten om het station de helling te laten volgen en te zien hoe dat uitkomt. Eigenlijk vind ik het niet storend:

In de winkeltjes onder de brug heb ik meteen lampjes gemaakt. En in de overkapping zitten ook al lampjes, maar die zal er nog wel een paar keer af moeten :)

Natuurlijk ook even met een S-Bahn op de foto:

Het station zweeft nu nog, dus ik moet nog een mooie verhoging in elkaar beunen om het in te passen in het dorpje beneden.

En nog een overzicht:
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 14-7-24: S-Bahnstation gebouwd
Hey Harm,

Leuk om de huisjes weer te zien,maar dan nu gebouwd,erg netjes gedaan!

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Harm.

Leuke setting: een S-Bahn compleet met bijbehorend materieel  :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Harm, de overzicht foto's zijn echte smulfoto's. :P
Je baan komt meer en meer tot leven zeker nu het voller komt te dtasn met prachtige huizen(blokken). :thumbup:
Net wat Erik schreef een S-Bahn met bijbehorend materiaal maakt het ook in mijn (onze) ogen helemaal af. :thumbup:  :thumbup:

Zoals altijd blijf ik he vorderingen volgen en gelukkig vele met mij.

Groet Michel
de foto met het S bahnstation en het begin van de spoorbrug doet me gelijk denken aan het oude (en gesloopte) station blaak met spoorviaduct te Rotterdam.
Onder de stalen spoorviaduct had je wekelijks de markt en als dan een trein er over reed, was de herrie er onder enorm, maar dat was echt rotterdams.

gr. Ruud
Een markt, dat is eigenlijk wel een idee voor het pleintje voor dat station :)

Misschien dat ik langs het spoor onder de S-Bahnbrug een lekker heel hoog perron kan maken, als een soort kruisingsstation. Zoveel mogelijkheden!

BLIJ dat ik analoog RIJ

Mooi station en heel sfeervol met dat blikken S-Bahn treinstel :thumbup: .

Prima bezig!

Veel succes verder.

mvg Hans
In mijn ontwerp zit eigenlijk een denkfoutje... in mijn autistische streven naar uniformiteit heb ik alle sporen op precies de afstand tussen R1 en R2 gelegd, dus wat je krijgt als je twee linker- of rechterwissels op elkaar aansluit. Dan liggen de bochten en rechte stukken lekker strak, wat ik mooi vind. Maar diezelfde afstand ligt dus ook tussen alle sporen bij de stations. Dat verhelpen zou betekenen dat ik alles zo'n beetje moet afbreken, en daar heb ik geen zin in. Dus ik heb perronranden en -platen van Auhagen gekocht, en een zaagtafel om mooie rechte strips hout te kunnen zagen op de juiste breedte (smalte eigenlijk). Maar ik realiseerde me dat ik achteraan, bij station Bonn, met twee 2203- railsjes de ruimte tussen de twee hoofdsporen met een paar cm kon vergroten. Dat heb ik nu dus gedaan, waarbij ik de kurkbedding opnieuw moest maken, 200 schroefjes losmaken en weer vastdraaien, een paar voedingen, massa's, wisselaandrijvingen, wissellantaarns en seinen mee moest verplaatsen.
Dit is het resultaat:

In het midden kan ik nu dus een fatsoenlijk breed perron maken met mooie overkappingen en zo. Voor alle andere perrons moet ik iets heel smals op maat gaan maken, maar dat komt vast ook wel goed.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Met dat middenperron samen met het station zelf zijn al 3 van de 4 sporen bereikbaar.
Je kan je afvragen hoe belangrijk de bereikbaarheid van dat 4e (op de foto linker) spoor is, wellicht kan je dat gebruiken voor doorgaande treinen. Of als plaats om een trein die buiten dienst is op te stellen.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Harm,

Je aanpassingen hebben wel vruchten afgeworpen, het ligt er mooi bij  :thumbup: :thumbup:
Het idee van Hans om het 4e spoor voor doorgaande te gebruiken is een mogelijkheid, of je maakt het 2e perron tussen de sporen 3 en 4 en gebruikt spoor 2 voor doorgaande treinen.

Succes met puzzelen.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

BLIJ dat ik analoog RIJ

Het lijkt inderdaad logischer om een doorgaand spoor zonder te veel kronkels (=wissels) te hebben. Echter is er tussen spoor 3 en 4 (te) weinig ruimte voor een perron en heeft Harm hier nou net ruimte voor gemaakt tussen spoor 2 en 3.
Harm,

Ik had precies dezelfde gedachte als Hans. Een mooi breed perron in het midden is voldoende (met het 4e spoor als doorgaand spoor voor goederentreinen). Dat is logisch en oogt naar mijn mening ook veel mooier dan er nog een (te) smal perron naast te leggen.

Groeten,
Wico 
Inderdaad, dat ene spoor kan best een soort opstelspoor worden. Maar misschien leg ik er wel een smal perron neer, ik ben in elk geval al blij dat ik één perron van fatsoenlijke breedte kan maken :)

Verder bedacht ik me dat ik een set "Berlijns voorstadsverkeer" (die met de cd in de vorm van een zwembroek) op de baan heb staan, en dat die dus heel leuk bij het S-Bahnstation past:

En voor het dorpje bij het station zocht ik eigenlijk nog een of ander leuk Rathaus, zodat ik er een soort pleintje van kan maken. Maar de klokkentoren die ik al heb, doet het eigenlijk ook wel leuk op dat pleintje:

Houd ons gaarne op de hoogte van je vorderingen, dan kunnen we meegenieten ‼️
Kun je het 5e spoor niet nog iets opschuiven ?
Dan kun je ook tussen 4 en 5 een net wat breder perron maken.

En kun je ook vanaf dat andere spoor in en uitstappen.

Mvg Robin
Lastig te zien op de foto, maar dat vijfde spoor loopt in een helling naar beneden en de plaat houdt vrij snel na het 4e spoor op. Dus om dat aan te passen, moet ik een behoorlijke verbouwing doen. Ik moet het maar even accepteren zoals het is :)
Ik zie t nu in de achtergrond van je sbahn foto.
Daar loopt t wat steiler omlaag als op de stationsfoto.

Mvg robin
Het grote station heb ik iets naar achteren geschoven door de verbreding van de ruimte tussen de sporen. Dat betekende dat het plateau waar het op staat ook te klein was. Dus vandaag een extra stukje eraan gebouwd, alles met kurk beplakt en het station staat weer netjes:
Netjes gemaakt Harm. :thumbup:
Zo komt het mooie station beter tot zijn recht. :)

Groet Michel
Nu ik toch een zaagtafel heb aangeschaft, dat ding maar eens aan het werk gezet. Ik kan dus heel mooi rechte stroken zagen, bijvoorbeeld voor een perron. Omdat de standaard perrons altijd te laag zijn, wilde ik wat stroken maken om het op te hogen. Dus eerst een 12 (of meer) mm mdf plaat gepakt die ik nog had liggen. Dat was een verkeerde inschatting, het perron kwam nu halverwege de rijtuigen :)

Dus toen maar iets beter gemeten, NEM normen opgezocht voor hoe breed het moet zijn, en besloten een 4 mm mdf plaat als verhoging te gebruiken:

Het station dus op een stuk van die plaat gezet, en ook een plaat gezaagd ter grootte van het middenperron. Daarbij dus ook opgezocht wat de afstand van het midden van de rails tot aan het perron moet zijn, dus de mdf plaat zou een aardige placeholder moeten zijn voor het echte perron dat er uiteindelijk komt.

Lekker bezig ‼️
 :) Dat was dus een goede beslissing om een zaagtafel aan te schaffen. :thumbup:
Misschien nog wat extra schroefjes, het lijkt alsof het mdf een beetje omhoog komt tussen de schroeven.
 8) Of ik kijk niet goed, kan ook natuurlijk. :D
Ja nu je het zegt, maar ik was door mijn schroeven van korte lengte en flinke dikte heen :) Zal er later nog eens wat bij schroeven. Maar ik denk dat het er nog wel een keer af moet, al is het maar om de randjes in de kleur van de perrons te schilderen zodat het niet zo opvalt.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Lekker bezig Harm, zo'n zaagtafel ga je steeds vaker gebruiken want goed gereedschap is het halve werk  ;)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Ja, ik bedenk me nu dat ik jaren geleden beter een zaagtafel had kunnen aanschaffen dan al dat hout op maat te bestellen :)
Mooie vorderingen Harm. :thumbup:

Groet Michel
Vandaag in Houten maar eens wat vastgoed gescoord.
Een paar perrons die op mijn geplande plek moeten passen:

En een Schwarzwaldklinik die ik veel meer op een hotel vond lijken, dus die functie gaat het bij mij ook krijgen:

Verder nog een lief gebouwtje dat in de basis hetzelfde is als mijn station Unterstetten (dat ik vroeger al had), maar gecombineerd met het prieel van Pension Bären dat ik vroeger ook al had:

En nog een groot kantoorgebouw met lampjes en inrichting, dat lijkt me nog wel grappig om achteraan bij station Bonn te zetten:
Hele fraaie aanwinsten zijn er in Houten Gekocht Harm. :thumbup:
De kliniek kan zeker doorgaan voor een hotel even wat balkonhekjes maken waar de dames staan en het hotel is compleet om in gebruik genomen te worden. :)
De flat zal zeker mooi staan in de buurt van het station Bonn.

Groet Michel

Was de beurs in Houten een beetje bereikbaar met alle files bij Utrecht.
CiteerWas de beurs in Houten een beetje bereikbaar met alle files bij Utrecht.

Ja hoor, komende vanuit het zuiden ging het prima. Op de terugweg konden we natuurlijk op de A27 meteen in het laatste stukje file aansluiten, maar dat was wel te overzien.

Citeereven wat balkonhekjes maken waar de dames staan en het hotel is compleet om in gebruik genomen te worden.

Die dames zijn zusters, dus ik ben bang dat ze gewoon het veld moeten ruimen :)
misschien hebben die zusters wel een spannende en ondeugende date  :D 

Citaat van: harm78 op zaterdag 24 augustus 2024, 16:55:01Die dames zijn zusters, dus ik ben bang dat ze gewoon het veld moeten ruimen :)
Kamermeisjes Harm, kamermeisjes. Die dragen ook een leuk uniformpje. Je moet ze dan wel een stofdoek of ander schoonmaakgereedschap in de hand geven.
Nou die zusters of kamermeisjes stonden op een soort balkon waar helemaal geen deur was, dus het zijn helemaal geen balkons. Dus moeten ze door het raam geklommen zijn om daar te gaan staan roken of zo. In ieder geval heb ik ze al verwijderd en hoef ik er dus ook geen hekjes te maken...
Ha die Harm.
Zo bij station Bonn begint het er al prachtig uit te zien! :thumbup:
De zaagtafel is een geweldige aanwinst voor alles wat je aan plaat materiaal moet zagen en is zijn geld dubbel en dwars waard.
De aanwisnsten in Houten kun je goed gebruiken om dit gebied nog wat aan te kleden en een station met perrons maken het af.

Veel plezier en succes met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 

Met een (goede) zaagtafel kun je zoveel meer dan alleen plaatmateriaal zagen. Je moet er alleen een beetje handigheid in krijgen.
 :) Mooie en leuke aanwinsten heb je gescoord. :thumbup:
En inderdaad kan de Schwarzwaldklinik prima doorgaan voor een hotel.
Het kantoorgebouw is ook een mooie, alleen misschien de reclames weghalen, die zijn wat suf en te groot lijkt me.
Gisteren heb ik de perrons gebouwd. Toen ik ze uit de doos haalde, vond ik de kleur toch wel heel lelijk. Een soort beige-achtig. Dus ik heb het potje Noch Strassenfarbe maar eens aangebroken dat ik eens had meegenomen. Alle perrons lekker dik in een paar lagen van dat grijs geschilderd, dat zag er al veel beter uit. Ook de MDF-platen onder de perrons en het station voorzien van randjes in die kleur, en dat bleek precies te matchen met de kleur van het perron dat aan station Bonn vastzit.

De MDF plaat onder het nieuwe perron heb ik meteen maar opnieuw gemaakt, omdat de perrons aan de basis veel smaller zijn dan de strook die ik had gemaakt. Geen probleem met mijn zaagtafel!

Ik ben best tevreden over het resultaat, al ben ik vergeten één onderdoorgang-trap uit te snijden. Misschien dat ik dat later nog eens doe...