Nieuws:

Bekijk onze beroemde Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

*-Harm z'n baan, nieuwe start. 1-12-24: eerste landschapsbouw

Gestart door harm78 maandag 25 januari 2021, 10:22:53

Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 6-10-24: laat er licht zijn
Harm, de verlichte gebouwen brengen meteen meer sfeer aan het geheel en als je eenmaal begint met verlichting aanbrengen dan kan/wil je niet meer stoppen. ;)

Groet Michel

zonder fantasie ook geen creativiteit

Ik stel hier misschien domme vragen maar dat is dan puur uit onwetendheid; ik ben op gebied van elektronica een volslagen leek. Maar ik lees hier in vorige postings de begrippen 'gelijkstroomvoeding' en 'gelijkstroom trafo' (= transformator). Ik heb altijd begrepen dat een voeding en een transformator niet hetzelfde is.
Verder begrijp ik dat het voor LED-verlichting beter is om een gelijkstroomvoeding te gebruiken in plaats van een wisselstroomtransformator. Maar wat mij dan verbaasd is dat bijvoorbeeld Viessmann een wisselstroomtransformator aanbiedt met een uitgangsspanning van 10V en 16V. Viessmann verkoopt ook lantaarnpalen en seinen voorzien van LED-jes.
Kortom: ik ben dus even het spreekwoordelijke 'spoor bijster'. Wie gooit voor mij het wissel om en brengt mij weer op het juiste spoor?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Een trafo is de afkorting van een transformator en dat is een ding met spoelen om een weekijzeren kern die wisselspanning (AC) omzet in een andere (hogere of lagere) wisselspanning (AC).
Een gelijkspanningstrafo bestaat dus eigenlijk niet maar een gelijkspanningsvoeding wordt toch vaak zo genoemd. Hema zette de tekst er zelfs gewoon op: treintrafo.
Je zou het eventueel nog kunnen verdedigen door te zeggen dat een gelijkspanningstrafo wisselspanning naar een gelijkspanning transformeert, maar dat is in de elektrotechniek ongebruikelijk, daar is het gewoon AC-AC.

Een LED is een Light Emitting Diode en laat daarmee de stroom slechts in één richting door. Met wisselspanning brandt de helft van de tijd de LED dus niet, en dat zie je. Het is ook niet bevorderlijk voor de levensduur van de LED, het is met name de sperspanning die de LED op een gegeven moment nekt. Een LED is een gelijkspanningscomponent en dient ook als zodanig aangesloten te worden.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: Hanzi op dinsdag 15 oktober 2024, 22:40:16Hema zette de tekst er zelfs gewoon op: treintrafo.
En dat deed niet alleen de Hema maar alle andere 2-rail fabrikanten en aanbieders idem dito hetzelfde. Wat er in dat kastje zit is dan ook een gewone trafo AC-AC. Met daarachter een bruggelijkrichter die van AC de DC maakt. EN omdat de regelknop vanuit nulstand zowel links als rechtsom te draaien is wordt de polariteit gewisseld en kan het treintje zowel links- als rechtsom rijden. Afgevlakt werd daar helemaal niets, je had dus gewoon de sinusvorm, allemaal dezelfde kant op.

Viessmann is weer een verhaal apart. Wat Hanzi zegt is allemaal waar maar Viessmann bouwt zijn lantaarntjes compleet met voorschakelweerstand en sperdiode. En door die sperdiode kunnen de LED's ook op wisselstroom worden aangesloten want die voorkomt dat de LED de negatieve halve sinus voor de kiezen krijgt. Nadeel is wel dat de LED staat te knipperen, maar dat is niet schadelijk en het menselijk oog kan dat niet waarnemen. Een videochip (en kattenogen) 'zien' dat wel.
Die sperdiode kun je ook zelf aanbrengen wanneer je je LED verlichting op AC wilt aansluiten. Een doodnormale (schakel)diode (1N4148) in serie met de LED maar in omgekeerde richting. Dus beide kathodes (of anodes) tegen elkaar. Bij een LED is de kathode het korte pootje en bij een diode is de kathode aangegeven door een witte of zwarte band op de behuizing

BLIJ dat ik analoog RIJ

Bijna goed Henk ;) .
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 16 oktober 2024, 03:20:17Een doodnormale (schakel)diode (1N4148) in serie met de LED maar in omgekeerde richting. Dus beide kathodes (of anodes) tegen elkaar.
Voordeel van als je dat doet, is dat de LED niet meer knippert; nadeel is dat hij niet meer knippert omdat hij sowieso geen licht meer geeft omdat er op deze manier geen stroom kan lopen >:-D .
Je moet de sperdiode namelijk niet in serie zetten maar antiparallel. Eventueel kan die diode ook een tweede LED zijn, als ze dan maar wel achter dezelfde voorschakelweerstand zitten.
En als je -hoewel ongebruikelijker- de sperdiode in serie wil zetten met de LED moeten ze wel allebei in dezelfde doorlaatrichting staan.

zonder fantasie ook geen creativiteit

Hanzi en Henk, bedankt voor jullie inhoudelijke beantwoording van mijn posting. Inderdaad, ik zie ook voorschakelweerstanden diodes gemonteerd op de Viessmann-verlichting. Dus dat verklaart waarom je een LED-verlichting rustig kan aansluiten op een AC-transformator. "I'm back on track", as they say...   :)

Citeerde sperdiode in serie wil zetten met de LED moeten ze wel allebei in dezelfde doorlaatrichting staan.

Ach ja, natuurlijk. Klein denkfoutje. dank voor de correctie.
CiteerHarm, de verlichte gebouwen brengen meteen meer sfeer aan het geheel en als je eenmaal begint met verlichting aanbrengen dan kan/wil je niet meer stoppen. ;)

Inderdaad! Het is ook zo leuk om zo'n gebouw op een nette manier van lampjes te voorzien! Morgen zal ik eens beginnen aan de parkeergarage, daar kan ik me ook op uitleven. Niks geen "warm-witte" lampjes, gewoon keiharde witte TL-balken!
Soms moet ik toch eens wat beter lezen voordat ik dingen bestel... gistermiddag was hier een paar uur stroomonderbreking, dus mooi tijd om even de nieuwe Conrad voeding te monteren. Toen ik dat deed, viel me op dat je kon kiezen tussen 12V en 18V, beide wisselstroom... dus ik nam meteen aan dat dat ook zou gaan knipperen.
Dus vond ik nog een regelbare gelijkstroomvoeding, die tot 12V gaat. Zonder te kunnen testen (de stroom was eraf) dus die voeding aangesloten. Later gekeken wat het resultaat was. Bleek dat de Viessmann ledjes en ledjes in het kantoorgebouw nu helemaal niet meer (zichtbaar) brandden. Dus toch maar de Conrad voeding op 12V geïnstalleerd. En nu werken alle lampjes, knippervrij :)
Als de Viessmann ledjes helemaal niet meer branden op de 12V gelijkstroomvoeding. Dan zullen de plus en de min omgewisseld zijn. Het ligt er maar net aan of Viessmann de bruine of de gele draad als plus ziet bij hun verlichting.
Dat zou nog kunnen, ik herinner me dat ik bij de Viessmann seinen ook iets andersom moest doen dan wat ik logisch vond. Maar goed, op de 12V wisselstroom uit de Conrad trafo werkt het dus blijkbaar ook knippervrij.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Nog een klein ezelsbruggetje voor de polariteit van diodes / leds is het woord: KNAP
KATHODE  (korte pootje / ring)
NEGATIEF
ANODE  (lange pootje)
POSITIEF
En toch... als je uit je ooghoek naar zo'n ledje kijkt, knippert ie toch nog iets. Tot je er rechtstreeks naar kijkt, dan niet meer. Dus misschien ga ik nog wel wat verder prutsen.

Ik heb me daar niet door laten weerhouden en de parkeergarage van lampjes voorzien. Onder ieder dek een paar Viessmann ledjes geplakt, draadjes netjes weggewerkt, lantaarns aangesloten en alles aangesloten:

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Best leuk! Alleen knipperen die lantaarnpalen dus wél zichtbaar. Nou ja, alles is zo gemaakt dat ik dingen nog aan kan passen. Meteen voor de sfeer maar wat auto's geparkeerd. Hoe je zou moeten manoeuvreren als Preiserbestuurder is me onduidelijk, maar het zal allemaal wel niet 100% op schaal zijn :)

Intussen had ik ook maar de derde uitbreidingsset van de TGV Euroduplex besteld en gekregen:

BLIJ dat ik analoog RIJ

Klopt, je ziet ze vaak toch knipperen op AC... toch maar ff een gelijkrichter ertussen. Dan knipperen ze ook nog steeds maar de uittijd is dan zo kort dat je het niet ziet. Evt. nog een elco om af te vlakken erbij.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Harm,

De TGV heeft een imposante lengte zo  :thumbup: :thumbup: prachtig mooi treinstel.

Mvg,

Peter Degeluidsman
CiteerAls de Viessmann ledjes helemaal niet meer branden op de 12V gelijkstroomvoeding. Dan zullen de plus en de min omgewisseld zijn. Het ligt er maar net aan of Viessmann de bruine of de gele draad als plus ziet bij hun verlichting.

Dat ik dat zelf niet bedacht had... inderdaad, Viessmann heeft de kleuren omgedraaid. Bruin is plus en geel is min. Dus ik heb net de gelijkstroomvoeding weer geïnstalleerd en de stekkertjes van de Viessmann lampjes omgewisseld. En nu brandt het op 12V gelijkstroom helemaal knippervrij :)
Ik ben maar eens gaan kijken of ik lange smalle perrons kon maken voor het benedenstation. Dus met mijn geniale zaagtafel een strip van 15 mm breed en een meter lang van 10mm dik plaatmateriaal gezaagd, aan de zijkanten Auhagen perronranden erop geplakt en bovenop strips van 18 mm breed Auhagen perronplaten geplakt. Het resultaat valt me eigenlijk helemaal niet tegen:

Vooraan heb ik hem met een schroefje van boven moeten vastzetten, omdat aan de onderkant er een dwarsbalk zit. Op twee andere plekken kon ik wel van onderen een schroef gebruiken.
Uiteraard waren toen al mijn perronranden op, dus vandaag komen er nieuwe en kan ik er nog eentje maken. En misschien voor het bovenstation ook nog wel.
Mooi gedaan Harm. :thumbup:

Groet Michel

Swiss rail .. what else?

Voor mij oogt het wat vreemd zo'n lang smal perron, maar als jij er tevreden mee bent is dat prima :thumbup:.

Groeten,
Wico
Tja ideaal is het niet, maar een station zonder perrons is nog vreemder denk ik :). Ik ga in ieder geval niet de hele boel verbouwen om de sporen verder uit elkaar te krijgen, dan moet er echt heel veel aangepast worden. Dus de Preisertjes moeten zich maar voorzichtig langs elkaar wurmen op het perron. Ik zou eventueel nog een enorme peronoverkapping kunnen bouwen, zodat je het niet zo erg ziet. Maar dat misstaat ook weer een beetje denk ik...

Swiss rail .. what else?

Harm,

Scenery bouwen is altijd een kwestie van keuzes maken. Ook ik moet hier en daar concessies doen al heb ik een grote treinkamer. En het blijft tenslotte een fantasiewereld die we bouwen en waarin we onze creativiteit kwijt kunnen.

Dat doe je dus goed :thumbup:.

Groeten,
Wico

hoge bergen, het liefst zwitsers

Ik ben het geheel met Wico eens‼️

Mvg Hans
 @citaat

Metoo.

Groet Michel
Mijn nieuwe perronranden waren binnen, dus kon ik er nog eentje maken:

Ook kwam er een magnetische iPadsteun binnen, waarmee ik een iets handigere bedienpositie kan maken:

En dan nog een plaatje van alle verlichting:
Mooi gedaan; heb zelf ook smalle perrons en ik vind dat goed. Zoals hierboven reeds aangehaald: het is een fantasie wereld en keuzes mogen gemaakt worden
Ik realiseerde me ineens waarom dat station Öhringen me zo aansprak. Het doet me een beetje denken aan de serie "wir bauen einde Modellbahn" van het Märklin YouTube kanaal:

Schermafbeelding 2024-10-26 193944 by Harm Bremer, on Flickr

Zijn station is ook een behoorlijk groot model van een klein station, ik vond het altijd al in verhouding zo'n enorm groot gebouw. Öhringen heeft ook een beetje die vibe: eigenlijk heel groot, maar toch ook klein. Die serie video's inspireerde me destijds om ook serieus te gaan ontwerpen en bouwen, dus zijn station is me altijd bijgebleven.
Op Marktplaats werd me een verkoper getoond die in het volgende dorp woont en allerlei huisjes te koop had. Dus ik ben wezen huizenshoppen... Ik ging voor (nog) een Martinstor. Die had ik al een voor €5 gekocht, maar hij had er een met verlichting en de lichtmaskertjes gemonteerd. Dus ik heb er gewoon nog een gekocht, met bijbehorende McDonald's:

Twee torens naast elkaar is uiteraard licht overdreven, en de McDonald's is wel heel erg smal nu, maar het leek me grappig voor nu.

Verder nog een paar leuke huisjes die in Kitschburg mooi kunnen staan:

En toen ik er toch was, ook maar zo'n kolenmijn met motor en alles:

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Bijzonder fraaie aanwinsten, Harm!
Gefeliciteerd daarmee :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Dat McDonald's huisje kan best leuk een soort steegje overdekken:

Swiss rail .. what else?

Harm,

Ik vind die dubbele toren met Mc Donalds ertussen enorm stoer staan, ik zou daar een mooie plek voor zoeken :thumbup:.

Groeten,
Wico
Ik heb het toch iets anders gedaan :) Bij die Martinstor en het poortje met McDonald's hoort zo'n rijtje huizen volgens Faller zelf. Dus die heb ik op Marktplaats een setje gescoord. Eigenlijk zijn het twee dezelfde huizen in verschillende kleurstelling en verschillende voor- en achterkant. Als je ze met de verschillende voorgevels naast elkaar zet, valt helemaal niet op dat ze hetzelfde zijn. Bij daglicht ziet het er een beetje zo uit:

Natuurlijk heb ik ook alles voorzien van lampjes. Vervolgens alle 4 de gebouwen stevig aan elkaar geplakt, zodat het één geheel wordt en er geen kieren zijn tussen de gebouwen. Nadat ik ook het plein voorzien had van een paar platen met reliëf, ziet het er in het donker al best gezellig uit:

Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 25-11-24: Martinstor en McDonald's
En dan nog even het pleintje met bestrating bij daglicht:

En een doorkijkje naar de Martinstor, ik vind het gezellig :)

Leuk! Het heeft wel wat weg van Rotterdam Blaak in de jaren '30.
Eindelijk de eerste stapjes gezet op het gebied van landschapsbouw... in de "Wir bauen eine Modellbahn" serie van de Märklin Youtube had ik ooit gezien hoe dat moet: eerst de ruwbouw met vlakken, wegen en tunnelportalen. Daarna met Noch TerraForm stukjes landschap maken. Dus vandaag maar eens aan de slag gegaan met tunnelportalen en muren.

Stukje met een sein en rotswand:

En een paar tunnelportalen, erboven loopt een dun stripje hout dat een voetpaadje gaat worden als achterdeurtje naar het middelste niveau van de heuvel:

En ook de eerste voorzichtige stapjes met Terraform gezet:

Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 1-12-24: eerste landschapsbouw
altijd leuk om nieuwe creaties te zien.  :thumbup:
succes !  :)

gr. Ruud

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

De eerste stapjes zien er veelbelovend uit, Harm :thumbup:
Lekker verder bouwen en jezult zien dat het invullen van het landschap je steeds makkelijker af zal gaan  :wink:

Groeten,

Erik.
Zeker, lekker bouwen zo! Meteen maar een stukje met Geländecrâp dichtgemaakt. Best leuk werk, alleen vind ik die hete lijm maar lastig. Je hebt maar kort om iets op zijn plek te krijgen, ik verband telkens mijn vingers en heb overal van die lijmdraden. Maar goed, we komen er wel :)

En dat stukje maar eens afgemaakt, inclusief trap waar het paadje ophoudt:

Tijd om nog meer landschap te bouwen! Rechtsvoor heb ik zo'n hoekje waar een tunnelportaal moest komen, en verder nog wat. Dus besloten daar een soort heuveltje te maken (denk aan Windows XP), waarbovenop dan iets kan komen. Een kapelletje, picknickplek, monument, we zien wel. Eerst maar eens een tunnelportaal en galerij uit mijn voorraad gehaald. Vervolgens een plaatje hout op hoogte gemonteerd als basis, en aan het TerraFormen geslagen:

Dat dunne strookje hout wordt een wandelpaadje naar de top van de heuvel.

Uiteindelijk is dit het geworden. Ik heb een slangetje van een ontstoppingsset vanaf de basis naar de top aangelegd, zodat ik daar draadjes doorheen kan trekken voor een of ander lampje.

Zo te zien gaat het Terraformen jou wel goed af. Dat ziet er als een net heuveltje uit. Slim van dat slangetje, maar heb je wel getest of daar een dubbele draad doorheen wil gaan. Zo te zien zit er een knappe S-bocht in en daar willen die dunne 'soepele' draadjes nog wel eens problemen mee hebben.
Ik heb met één draadje geprobeerd, en die ging er zo soepel doorheen dat ik het wel aandurf. En zo niet, denk ik dat ik met wat prutswerk onderlangs ook nog wel wat kan met draadjes :)

OK wanneer je er een enkele draad in kan krijgen kun je daarmee een dubbele draad er in trekken.  :thumbup:
 @citaat Als een trekveer.

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Leuk gedaan allemaal Harm.  :thumbup:
Ga zo door. ;)
In Houten heb ik zo'n Faller klokkenkiosk gekocht, en natuurlijk meteen in elkaar geplakt en een plekje gegeven:

Ook een echte Plattenbau meegenomen. Een van de leuke dingen van Duitsland is dat het zowel heel mooi als lelijk is: prachtige vakwerkhuizen en vreselijke gebouwen naast elkaar. Die mix wil ik ook op mijn treinbaan, en voor het lelijke gedeelte is een Plattenbau natuurlijk erg goed. Ook al omdat ik graag in Berlijn kom. Daar had ik een mooi plekje voor bedacht naast station Bonn:

De klokkenkiosk is erg leuk en begrijpelijk dat je die meteen in elkaar gemaakt hebt.
De flat is mooi van lelijkheid en staat erg goed daar in de hoek Harm. :thumbup:
Is de flat nu op de juiste hoogte of komt er nog een uitbreidingsset bij ?

Groet Michel

@citaat
Volgens mij bestaat iedere set uit 3 verdiepingen. Dat zou betekenen dat hier al een basis set met uitbreiding staat. Correct me if I am wrong.

Mooi Harm.  :thumbup:
@citaat
Citaat van: h0_miessie op zondag 08 december 2024, 21:37:13Is de flat nu op de juiste hoogte of komt er nog een uitbreidingsset bij ?

Your wrong de basis set bestaat uit 3 etages de uitbreidingsset uit 2 etages kijk maar naar Harm zijn mooie flat 5 etages hoog.
Maar ik vroeg of er nog een uitbreidingsset bij komt omdat er al een uitbreidingsset is toegevoegd mischien wil Harm hem nog wel wat hoger hebben ?

Groet Michel
Eigenlijk vind ik hem zo wel hoog genoeg, en had ik nog niet eens overwogen om er nog een set bij te nemen. Maar nu je 't zegt, die Duitse lelijkheid uit zich ook vaak door compleet misplaatste veel te hoge hoogbouw... dus misschien is een paar extra verdiepingen wel zo leuk!

@citaat  @citaat
Bedankt voor de correctie. Je hebt helemaal gelijk.

En ik vind het zo wel hoog genoeg. Maar het is jouw flat dus doe wat je wil.