Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen

Gestart door Rudibeer donderdag 29 december 2022, 15:51:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Met de foto's die je ons gisteren hebt voorgeschoteld, krijg ik een betere indruk van de omvang van je baan. Mooie spoorlengte, en die bruggen ook. Toppie hoor!  :thumbup:
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen

 @citaat
dank je en ik ben ook echt blij met zo'n grote treinkamer.
Niet iedereen heeft zo'n grote ruimte en ik voel me ook bevoorrecht.

CiteerOok in Donnerwetter Alm wordt het dubbelspoor van deze masten voorzien :).
Inderdaad en het is ook wat makkelijker uitzetten en geen uitlijnwerk met de 2 afzonderlijke masten.

CiteerVanavond in 1 keer je complete baan verslag gelezen. Prachtig! en wat een tempo heb al verslagen gelezen met 30 pagina,s en dan kijk je nog naar een houten skelet 10 jaar later en jij doet het in een paar jaar.
Begin 2021 als pensionada verhuisd naar Drenthe en als eerste een jaar geklust in ons nieuwe huis en nu inderdaad vol aan de bak met de baan.
Zo'n 5 a 6 uur per dag besteed ik wel aan de baan en m'n vrouw vindt het ook leuk en zo krijg ik alle vrijheid.

gr. Ruud
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Voordat je het weet, is er weer een stukje klaar en dit stuk in de hoek is aardig gelukt.
De naden van het afneembare gedeelte met het kronkelweggetje boven de tunnel is aardig weggemoffeld en dit stukje moet nog aangekleed worden met wat vangrail en reflectorpaaltjes enzo.

Het achterste gedeelte van de sporen vanaf de tunnelingang of tunneluitgang richting het Hbf is ook grotendeels af en ook hier komt nog de nodige tierelantijntjes.
Het hoekje tegen de muur wordt opgevuld met een kleine bekolingsinstallatie en een waterkraan.

Nu ga ik beginnen met het maken van het eilandperron en vanwege de stationshallen zijn de sporen nauwgezet op de juiste maatvoering uitgelegd.
Voor de rest zeggen de foto's meer dan wat ik in vele zinnen toch niet lukt. :D

gr. Ruud

Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Mooi!!!

mvg Hans
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Hallo Ruud,

Geweldig mooi! Hier kun je lekker bij wegdromen... :P

Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Mooi!
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Ruud dat ziet er heel goed uit.
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Achter het Hbf komt ook een mangat en terwijl ik zo daar bezig was en een beetje stond te mijmeren,
dacht ik zo hier kom je niet zo vaak en misschien leuk om een foto te maken.

gr. Ruud
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Hi Ruud,

Heel mooi zeker het BW,

groet
Harald
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Ruud,

Inderdaad leuk om je mooie baan letterlijk eens uit een andere hoek te zien :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Mooie foto's Ruud. Aan de ene kant hetgeen al "af" is en aan de andere kant waar nog wel het 1 en ander moet gebeuren. We zijn dus voorlopig nog niet van alle bouw updates af.  >:-D Eh, niet dat dat bezwaarlijk is, integendeel.
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Zo de rechte stukken perronranden van het eilandperron zijn klaar en gelijk ff het Hbf "ruw neergezet om een idee te krijgen.
Het eilandperron gaat rechts onder een stukje met de bocht mee, dus dat mot ook nog gebeuren.

vraag me alleen af zal ik het linker perron voorbij de wissel een stukje door laten lopen richting de kleine koleninstallatie of niet.
Het plan is om het uitrijsein voor de wissel te zetten, zodat treinen rechts af kunnen slaan of rechtdoor en vandaar dat ook een rangeersein verder op staat.   

Of het klopt dat weet ik niet, maar misschien is er iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen.

gr. ruud
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Ruud,

Ik zou het perron voor de wissel linksonder laten stoppen. Dat lijkt me logischer dan een stukje nutteloos perron ter hoogte van die wissel.

Groeten,
Wico

Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
 @citaat dat is een goed punt.
Ik heb ergens een keer gezien dat er tussen perrons in een stationsgebied tussen de 2 sporen wissels lagen en in mijn geval was het idee dat een langere reizigerstrein over de wissel kan staan die toch rechtdoor gaat.

gr. Ruud
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Is er een trein die die extra lengte nodig zou hebben Ruud? Het is ook de vraag om welke rijrichting het gaat. Het vertrek vanaf die kant wordt dan beveiligingstechnisch een complexe zaak, als je dat stuk perron wil gebruiken. Is de rijrichting omgekeerd is het niet zo'n probleem.

Maar de verlenging hoeft niet per definitie nutteloos te zijn. Een gebouwtje op het eind als personeels verblijf maakt het al weer nuttig.
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Freek,

Daar heb je wel een punt. Ik rij Zwitsers en dus links en heb daarmee "automatisch" aangenomen dat de wissel in de uitrijrichting ligt. Daarmee zou de loc op de wissel stoppen en dat lijkt me niet logisch. Als de rijrichting andersom ligt, staat het laatste rijtuig er op en dat lijkt me minder een issue. De suggestie van een gebouwtje o.i.d. vind ik een hele goede.

Groeten,
Wico   
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
het idee is dat dit spoor voornamelijk gebruikt gaat worden door lokale stoptreinen, immers het lokale spoor rechtdoor is niet geëlektrificeerd, maar het stationsspoor kan ook gebruikt worden voor als een doorgaand spoor voor andere reizigerstreinen die op de wissel rechts afbuigen naar het paradespoor..
Deze treinen kunnen langer zijn dat de bloklengte, echter dat is geen probleem want ze stoppen toch niet.
Volgens mij is nog steeds duidelijk  ;)
Stel je voor dat een stoptrein langer is dan de bloklengte en die dus voorbij de wissel zou stoppen.
Die dus in uitrijsein voorbij gaat maar stopt voor het rangeersein.
Is dat mogelijk?

in het voorbeeld, groen is stoptrein route en rood is doorgaand reizigerstrein die rechts afslaat richting paradepoor
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Wat Wico en Freek zeiden, heeft de hersenen weer laten knarsen en ik laat het perron niet voorbij de wissel doorlopen vanwege het complexe seinverkeer en een langere trein kan altijd nog op de 2e of 3e langere spoor.
Het 1e spoor is puur lokaal en deze treinen passen in het stationsblok.

gr. Ruud 
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Gelijk heb je. Als het om stoptreinen gaat neem ik aan dat die niet zo lang zijn. Dat kan dus niet de reden zijn van verlenging van het perron.
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
in post 362 was het Hbf met de overkapping ff ruw neer gezet maar nu ben ik bezig om dit netjes waterpas uit te zetten en in de X- en Y netjes uit te lijnen.
Jammer genoeg staat de houten onderbouw op een houten vloer en die door het gewicht van de onderbouw is dit toch in de loop der tijd iets gezakt en ook de onderbouw zakt zakt iets door zijn eigen gewicht en door het leunen daar op, zeg maar.
Dus moest ik het nodige uitvullen.

Zeker de perrons gezien de lengte met ook nog eens 3 stuks perronhallen en het grote stationsgebouw .
Het gaat in dit geval ook maar om enkele millimeters en dan komt verpakkingskarton goed van pas, dus dit gebruikt als algemeen vulmiddel en dat werkt.

gr. Ruud
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Jammer dat de vloer jou aan extra werk helpt Ruud, een paar millimeter kan een wereld van verschil maken.
Succes met uitvullen.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
 @citaat dat is het nadeel van een houten balkenvloer en ik ga er van uit dat in de toekomst als alles klaar is, de boel nog een beetje verzakt. :(
maar dan zien we dan wel weer  :D .

gr. Ruud
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Mooi stukje vakwerk Ruud, ga dit draadje volgen.... Kan ik een boel van leren :thumbup:
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Het ontwerpen van een stad lijkt gemakkelijk maar is het zeker niet, hoe krijg je alle elementen "natuurlijk" in elkaar, zoals het stationsgebied, hoofdstraat, altstadt met verdedigingsmuur en gewoon de (winkel)straten.
Daarbij lijkt het mij leuk om een beek door de stad te laten stromen en als het kan ook nog een rijdende tram.
Genoeg dus om over na te denken.

Je moet toch ergens beginnen en dus vandaag maar wat gebouwen neergezet als 1e indruk en dat laat ik een tijdje staan zo om rustig na te denken over dit alles.
Voorlopig is de indeling;

Zwart : stations/marktplein
Blauw : busstation
geel : parkeerplaats
roze :  klein overslag en BW gebied
Bruin : winkel-en eetgelegenstraat
Groen : vakwerkhuizen-buurt
Rood : verhoogd altstadt met muren, poorten en ook oude vakwerkhuizen

Daar tussendoor de beek en ergens nog een stadhuis en de kerk natuurlijk.
Vanwege de bedrijfsblindheid post ik dit en misschien zijn er andere (verhelderende) ideeen of suggesties waar ik natuurlijk voor open sta.

gr. Ruud
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Waarschijnlijk vergt dit proces nog heel wat ( leuk! ) kijk-, denk-, bezink- en schuifwerk, Ruud  :)
Een van de hoogtepunten van onze hobby  :thumbup:

Grtz Tony
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Ruud,

Succes met puzzelen. De eerste indeling lijkt wel logisch (en deels herkenbaar), ik ben nu al nieuwsgierig naar het vervolg :).

Groeten,
Wico
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
 @citaat   @citaat  @citaat
ja dit is wel een hobby waar je bij moet nadenken en soms lastige keuzes moet maken, maar dat tilt deze hobby wel naar een hoger niveau  ;)
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Dag Ruud.

Om jouw fantasie een handje te helpen kun je gebruik maken van mock-ups  :idea:
Simpele structuren van bijvoorbeeld op maat gesneden blokken Tempex in combinatie met karton, waarmee je gebouwen simuleert.
Hetzelfde geldt voor de infrastructuur, zoals wegen en kunstwerken.
En dan achteraf invullen met de aanwezige bouwdozen :wink:

Groeten,

Erik.