Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Volg de huidige corona-regels van de overheid voor wat mogelijk is.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Harm z'n baan, nieuwe start. 4-2: dat snijdt hout
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Harm z'n baan, nieuwe start. 4-2: dat snijdt hout  (gelezen 1174 keer)

harm78

• Vaste Gast
  • **
Harm z'n baan, nieuwe start. 4-2: dat snijdt hout
« Gepost op: maandag 25 januari 2021, 10:22:53 »

Om eens bij het begin te beginnen: heel vroeger had ik een M-railbaan, zoals zovelen. Ik was jong en dom dus wist van toeten noch blazen. Ik had geen flauw idee van railgeometrie, combineerde wissels van verschillende radia en had alleen 5100 (en zelfs 5120  :-() bochten. Ook had ik een klein beetje K-rails, en een paar overgangsrailzen. Dat gebruikte ik allemaal door elkaar. Ook qua materieel had ik allerlei dingen die niet bij elkaar hoorden. De locs werden natuurlijk aardig mishandeld.

Zo'n 10 jaar geleden begon het door een toevalligheid weer te kriebelen. Intussen was ik slim en rijk geworden, dus kocht ik meteen zo'n prachtige ICE-V die in de 1991 catalogus 1100 gulden kostte. Toen was er geen houden meer aan. Ik woonde in een appartementje, en dat ging 'm niet worden. Dus heb ik een huis gekocht met een extra kamer.
In dat huis ben ik gaan bouwen aan een baan, en kocht intussen alles wat los en vast zit qua materieel. Later heb ik dat weer wat gesaneerd.

Met mijn oude illegale WinTrack versie had ik een schaduwstation ontworpen, want dat is het onderste niveau. In eerste instantie had ik dat met M-rails gedaan, waar ik een hele berg extra van had aangeschaft. Dat schaduwstation heb ik daadwerkelijk met M-rails gebouwd, maar toen het af was, was ik er meteen klaar mee. De herrie, het gehobbel, contactproblemen, ontsporingen, allemaal door die ouwe troep. Dus gewoon radicaal geweest: alle M-rails verpatst en gloednieuwe K-rails besteld. Behalve de wissels, ontkoppelrailzen en contactrailzen. Die vond ik wat te duur om in grote hoeveelheden nieuw te kopen.
Toen het hele schaduwstation opnieuw ontworpen, dat kwam er zo uit te zien:
k-rail schaduwstation by Harm Bremer, on Flickr

Zoals te zien, is de praktijk niet overal hetzelfde als het ontwerp. In het echt sloot alles netjes op elkaar aan. Het lusje rechts had ik speciaal gemaakt om in elk geval lekker rondjes te kunnen rijden. Later heb ik met contactrails nog bezetmelders gemaakt, mijn eerste stapjes op dat vlak. Het CS2 liet in de layout mooi zien welk spoor bezet was. Het digitaal aansturen van wissels was toen nieuw voor me.
In het echt zag het er zo uit:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Met een heel paneel voor de wisseldecoders:

Zo lag het een paar jaar, zonder echte vooruitgang. Nog wel wat proberen te ontwerpen in WinTrack, maar ik ben gewoon niet heel creatief. Ook liep ik een beetje vast op het aansluiten van dat schaduwstation op een mooie baan erboven. Impasse dus. Intussen verloor ik de interesse weer een beetje...

In december 2020 had ik ineens weer de geest gekregen. Ik besloot dat ik het meer bescheiden aan moest gaan doen en gewoon helemaal opnieuw moest beginnen, zonder dat schaduwstation dat me dwars zat. Als eerste goede voornemen maar eens WinTrack officieel aangeschaft.

Zowaar kreeg ik een redelijk goed ontwerp gefabriekt, gebaseerd op een heel oud plan in een oude catalogus. Maar uiteindelijk lijkt het daar amper nog op. Volgende stap: heel het schaduwstation afbreken, netjes opruimen en een hertelling doen van de rails die ik had (had ik natuurlijk in een Excel staan maar extra controle is altijd goed).
Toen kon ik met een schone lei beginnen:

Met WinTrack dus een nieuw plan gemaakt. Dit keer de baan wat minder vlak langs het raam gepland, met het oog op eventuele kozijnvervanging die misschien een keer moet komen. Zo ziet het er van boven uit:
nieuwebaan by Harm Bremer, on Flickr

Het buitenste kader is de kamer, met rechtsonder een hapje eruit waar de deur opent. Bovenaan de tekening zit het raam. In 3D ziet het er zo uit:

Er zitten dus twee grote gaten in om te kunnen staan, wellicht dat ik daar iets uitneembaars maak. Ook heb ik links langs de muur wat ruimte gelaten om er nog bij te kunnen.

Eigenlijk is het dus een lange dubbelspoors baan met wat uitwijksporen en een extra ovaaltje. In dat ovaaltje zit mijn overweg die ik vroeger al had.

Intussen heb ik "hout op maat" besteld bij de Karwei, om de grondplaten met mooie rechte randjes te hebben. Ook is er een flinke levering van rails, seinen en decoders binnengekomen. Met seinen had ik nog nooit iets gedaan. Dus heb ik een testbaantje gemaakt met 4 blokken, bezetmelders en een decoder M84. Nu kan ik dus twee treinen op hetzelfde rondje laten rijden zonder dat ze elkaar ooit raken:

Het wachten is nu even op die houten platen, maar er zit duidelijk schot in de zaak!
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 februari 2021, 10:08:03 door harm78 »

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Harm z'n baan, nieuwe start
« Reactie #1 Gepost op: maandag 25 januari 2021, 11:09:28 »

Hi Harm,

Een veelbelovend ontwerp, maar doe je ook nog iets aan geluidsreductie ?
Zelf ga ik Dupron platen gebruiken in het schaduwstation en in het zicht komt er neopreen band onder mijn K-rails.
(Alle rails wordt dan ook gelijmd)

groet
Harald

Wico

• Stamgast
  • Swiss rail .. what else?
    • Wico's Donnerwetter Alm
« Reactie #2 Gepost op: maandag 25 januari 2021, 11:13:38 »

Hoi Harm,

Leuk om eerst wat inzicht te krijgen in de historie en de bouw van je oude baan. En een leuk ontwerp voor je nieuwe baan gemaakt. Ik ga je met interesse volgen :thumbup:.

Groeten,
Wico 

harm78

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #3 Gepost op: maandag 25 januari 2021, 11:41:08 »

Citaat
Ik heb van die Noch kurkbeddingen gekocht, lekker kant en klaar. Dat is meteen een mooie hoogte voor een balastbed lijkt me zo :)

Retrotreintje

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #4 Gepost op: maandag 25 januari 2021, 11:44:53 »

Is het niet goedkoper om gewoon kurk op rol te kopen en dan
af te snijden.
Die van noch lijkt mij interessant. Maar duur.

harm78

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #5 Gepost op: maandag 25 januari 2021, 11:52:01 »

Dat is denk ik wel, maar ik heb gewoon besloten dat ik niet ga bezuinigen en spullen ga gebruiken die er speciaal voor gemaakt zijn. Nu we niet uit eten of op vakantie kunnen moet het geld toch ergens heen :)

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
« Reactie #6 Gepost op: maandag 25 januari 2021, 11:52:52 »

Citaat
Ik heb van die Noch kurkbeddingen gekocht, lekker kant en klaar. Dat is meteen een mooie hoogte voor een balastbed lijkt me zo :)

Hi Harm,
Neopreen band van 3 mm dik is ook direct op hoogte en dan alleen nog ballast strooien.
Overigens is die kurkbedding een stuk duurder voor mij niet zo belangrijk maar vind dat gewoon niet mooi.

Is het niet goedkoper om gewoon kurk op rol te kopen en dan
af te snijden.
Die van noch lijkt mij interessant. Maar duur.

Hi  ?  (Retrotreintje)
Inderdaad duur maar kurk op de rol ook zelf gebruik ik Dupron XPS platen (in de schaduw)

groet
Harald
« Laatst bewerkt op: maandag 25 januari 2021, 11:54:47 door Haradigi »

Retrotreintje

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #7 Gepost op: maandag 25 januari 2021, 12:34:53 »

Neopreen band van 3 mm dik is ook direct op hoogte en dan alleen nog ballast strooien.

Had inderdaad gezien dat jij neopreen gebruikt.
Leek mij ook een goed alternatief.
Maar vrees dat dit met de tijd gaat "verduren".
Met kurk ga je dat niet hebben.

Groeten,

Lionel

harm78

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #8 Gepost op: maandag 25 januari 2021, 13:05:08 »

Citaat

Voor dat schaduwstation had ik van die blauwe isolatieplaten gebruikt, die zijn ook ongeveer op dikte. Daar heb ik nog een hele stapel van over trouwens (zie de foto's), dus als iemand daar nog wat mee kan en de moeite wil nemen ze op te halen, prima!

harm78

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 03 februari 2021, 13:00:21 »

Ik ben eens lekker lui geweest en heb hout op maat besteld bij de Karwei. Gewone rechthoeken, maar ook rechthoeken met schuine kanten. Dat zijn dus hele mooie rechte zaagsneden in plaats van een wiebelige decoupeerzaag. Na een paar weken levertijd werden ze gisteren afgeleverd. Mijn treinenkamer ruikt nu dus lekker naar gezaagd hout. Ik heb natuurlijk even de hele puzzel alvast op de grond gelegd en dan ligt de kamer al best vol:

AlbertJan

• Speciale Gast
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 4-2: dat snijdt hout
« Reactie #10 Gepost op: maandag 05 april 2021, 11:28:56 »

Ha die Harm.
Erg leuk om te zien dat je een nieuwe baan gaat bouwen! :thumbup:
En dan ook nog als "bekende" Nederlander want natuurlijk heeft iedereen het bewuste artikel gelezen of de uitzending in Hart van Nederland bekeken.
Je "puzzel" is ook helemaal van deze tijd en scoort hoog in alle "corona activiteiten".

Veel plezier en succes met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!

harm78

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 06 april 2021, 10:08:32 »

Ja ik kan intussen al niet meer over straat ;) Voor de liefhebbers, mijn 15 seconds of fame:

https://www.hartvannederland.nl/coronavirus/nederland-lockdown-massaal-modeltreinen?fbclid=IwAR2FXfuKeivEIvSDB7JDsh_ovFxAene9ndca-2Wn9asyEJnFYdxiFNSpTDw

Intussen heb ik ook al twee platen voorzien van een frame, en er pootjes onder gemaakt. Eigenlijk wel een klein beetje voor het tv-optreden...
Nu moet ik wel weer nieuwe balkjes gaan bestellen, de voorraad die ik nog had is intussen wel aardig op.

Voor de tv had ik even wat rails neergelegd, ook een beetje om te controleren of het in het echt klopte met WinTrack. En dat klopte heel goed! En even de CS2 weer aangesloten, update gedaan en gezorgd dat ik een stoomloc met rook kon laten zien. De rokende loc op het filmpje is dan ook bij mij gefilmd!

Nu ziet het er zo uit, al heb ik intussen de rails alweer opgeruimd:

Jongslog

• Stamgast
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 06 april 2021, 11:01:56 »

Geweldig. Eeuwige roem!
Mijn ervaring met Wintrack is dat het exact klopt. Bij mijn Gotthardbaan vanaf twee kanten (noord en Zuid) begonnen met bouwen en op de top sloot het perfect aan.

Jan22

• Vaste Inboedel
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 07 april 2021, 17:25:00 »

Je rekent je rijk, maar doe het niet zo. Tenzij je alleen met korte wagonnetjes rijdt.

Ik zie 2221 en 2231 bogen in dit plan. Dat lijkt op 5100 en 5200, maar is het niet.

5100 R1 =360,0 mm.
5200 RII=437,4 mm mm.
Hart-Op-Hart=77.4 mm
(M-rails is vergelijkbaar met C-rails)

2221 RI =360,0 mm.
2231 RII=424,6 mm.
Hart-Op-Hart=64.6 mm

De hart-op-hart afstand van RI en RII in k-rails is niet genoeg voor sommige rijtuigen:

Bron Foto Herman05:

en dat heb ik destijds wat uitgewerkt in dit draadje
met o.a. deze afbeelding van iemand die wintrack gebruikt:

Zolang je je daarvan bewust bent, en die keuze bewust maakt, is er niets aan de hand.

Als je met PC-software rijdt die rekening houdt met wagonlengte, overhang en uitzwenking, is er weinig aan de hand, je kunt dan bepaalde (te krappe) rijwegen uitsluiten voor bepaalde treinsamenstellingen of in slechts 1 spoorboog  tegelijkertijd treinen toestaan (dat is een oplossing die Jongslog koos bij z'n vorige baan voor bogen die te dicht op elkaar lagen).

Als je plan is berekend op gelijktijdig onafhankelijk verkeer, dan creëer je bewust een bottleneck in je baan.
Die alleen speelt bij langere wagons en langere locs.

Bron Foto: Wakkie baanbouw 2007:
« Laatst bewerkt op: woensdag 07 april 2021, 17:29:02 door Jan22 »
Jan Willem

Brig, Delémont.

harm78

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 08 april 2021, 11:34:10 »

Ik ben bang dat ik het niet helemaal snap... dat conflict in Wintrack zit toch tussen de industrieboog en de 2221? Ik heb net even een bochtje gelegd, met een paar wissels om de afstand goed te hebben, en wat 2221 en 2231 bochten. Daar heb ik een tweetal 30 cm rijtuigen op laten rijden, en dat lijkt toch geen probleem:
Pagina's: [1]   Omhoog