Toen ik herintrad was het eerste wat ik kocht zo'n InterCity Experimental. Die stond prominent op de voorkant van de 1991 catalogus en vond ik altijd prachtig. Maar ja, elfhonderd gulden, wie kon dat nou ooit betalen?
Twintig jaar later kon ik die natuurlijk prima betalen, en ik kocht dus een analoge 3371. Eerst reed die in mijn appartementje zijn rondjes over de vloer, zelfs met werkende bovenleiding! Nadat ik een huis kocht en een treinenkamer kon gaan maken, moest die treinbaan natuurlijk digitaal zijn. Dus de 3371 moest omgebouwd worden. Dat is best een exotisch ding met zijn twee motoren, sleperwissel en achtpolige koppeling. Dus bij
digital-bahn.de een setje van twee printplaten gekocht waarmee beide aandrijfkoppen omgebouwd konden worden. Sleperwissel kon het niet, maar ach, dat gebruikte ik toch niet.
Zo heeft dat jaren gewerkt, maar nu heb ik een treinbaan met seinen en stopsecties en zo. En dan is het wel lastig als de voorste sleper stroomloos is, maar de achterste gewoon stroom blijft leveren. Dus mijn licht eens opgestoken bij dezelfde
Digital-bahn.de. Die had nu een nieuwe versie van de printplaten, met sleperwissel en condensator. Maar leuker nog, hij kon 'm leveren inclusief LocSound met passend geluid. Dat leek me wel leuk, dus vorig jaar april zo'n setje besteld. Uiteraard meteen begonnen om de lintkabel van het oude printje te verwijderen met de soldeerbout en desoldeerlint. Dat ging nog niet bijna, dus de boel maar aan de kant gegooid.
Later in het jaar kwam ik in Houten een 3671 tegen, de digitale variant. Alle raampjes waren hopeloos vergeeld, dus voor €90 mocht ie mee. Mooi, dan heb ik een donor. Later had ik ook ontdekt dat mijn fout bij de eerste poging de dunne punt van de soldeerbout was, die werd helemaal niet heet. Vorig weekend dus een nieuwe poging, en warempel, nu kreeg ik wel een lintkabel van de prints gesoldeerd. Dus lekker doorknutselen en de beste onderdelen van de 3371 en de 3671 samengevoegd. De polariteit van beide motoren had ik zomaar ineens goed en alles werkte.
Toen kwam het moment om het geluid te proberen. Ik had me niet eens gerealiseerd dat ik helemaal geen speaker had ingebouwd, dus vroeg me af hoe dat moest. Ik had alle onderdelen van de set al gebruikt.
Goed, geen geluid, en ik had dus helemaal geen speaker gekregen. Dus op zondag de leverancier gemaild met de vraag of ik zelf een speaker had moeten kopen. Dezelfde dag al antwoord: nee, die moest in de verpakking van de decoder zitten. Die verpakking zat er helemaal niet bij. Hij beloofde de missende speaker op te sturen, en die had ik zowaar op woensdag al in huis! Dus nu reed de ICE met geluid rond.
Nu viel de binnenverlichting nog op. Ouderwetse gloeilampjes die veel stroom trekken en warm kunnen worden, en daarbij niet veel licht geven (pas toen ik wat rijtuigen opende, zag ik dat één van de rijtuigen een grijs interieur heeft, dat had ik nog nooit gezien). Dus in Houten maar eens wat universele kant-en-klare ledstripjes gekocht. Vandaag heb ik weer lekker zitten knutselen. Ik wilde eigenlijk de stripjes onder de originele lichtgeleiders plakken, en hele kleine stekkertjes in de fittingen van de originele lampjes doen voor de stroomvoorziening. Dat ging 'm allemaal niet worden, dus uiteindelijk heb ik het zo gedaan:
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
Draadjes gesoldeerd aan de printplaat in de bodem, en de stripjes klemvast in het interieur gemaakt, daarbij gefixeerd met plakkertjes uit Märklin verlichtingssetjes.
Er zat geen echte handleiding bij, dus het was even prutsen om het potmetertje voor de helderheid in te stellen. Die zit aan de kant van de ledjes, dus dat is wat onhandig. Uiteindelijk allemaal zo fel mogelijk gezet en dan ziet het er zo uit:
Untitled by
Harm Bremer, on Flickr
Het licht is me eigenlijk nog iets te warm, maar niet zo warm als het vroeger was. Al met al ben ik toch best trots op het resultaat. En nu ik de foto's zo zie, zou ik nog gaan overwegen om de balkons te voorzien van restjes ledstrips...