Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

*-Harm z'n baan, nieuwe start. 15-5-26: Stationswissel naar Unterstetten

Gestart door harm78 maandag 25 januari 2021, 10:22:53

Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 11-07-25: gras, gras, gras

Swiss rail .. what else?

Erik,

Ik refereer aan de baan van Harm en wat zien we daar ... twee prachtige Zwitserse e-locs O:-D .

Je kunt je natuurlijk ook tot stomers beperken, maar dan mis je toch wat >:-D .

Groeten,
Wico

Zo, weer lekker verder gegaan. Aanpak: eerst de voetjes van de bovenleidingsmasten vastmaken (uiteraard na ze op de goede plek gezet te hebben) op een stukje hout met dezelfde dikte als de kurkbedding. Dan ballasteren zodat de masten mooi in de ballast staan. En weer daarna met de Grassmaster de smalle stukjes naast het spoor begrassen, zodat dat hele traject een mooie spoordijk is geworden. Daarbij dacht ik dat de Grassmaster stuk was: het gras bleef plat liggen, terwijl ik helemaal niet zoveel ermee gewerkt had. De (meegeleverde) batterijen produceerden allemaal nog 1,5 volt dus dat leek me niet het probleem. Toch maar nieuwe batterijen erin en het werkte weer prima!

Ook even de bovenleiding uitgeprobeerd: ik vind het toch maar eng om met de pantograaf omhoog te rijden. Maar het ziet er wel heel leuk uit!

Ik voel me toch elke keer weer een beetje een amateur, maar toch kijk ik erg graag naar het resultaat:

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Ook heb ik bedacht wat ik miste in het bovengedeelte van Kitschburg, bij de stadspoort. Ik had altijd al een soort pleintje in gedachten,  maar het viel me ineens in dat het pleintje een kerk nodig heeft. Eigenlijk vind ik dat niemand een kerk nodig heeft, maar zo'n lekker pittoresk dorpje heeft er gewoon een nodig. Dus ik heb een mooie Faller kerk besteld, niet te groot of te klein. Ook heb ik besloten dat de Schwarzwaldklinik (ik vind het een hotel) afgedankt wordt omdat ie te groot is voor het dorp.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 31-08-2025: gras, ballast en bovenleiding
 :) Nou, laat dat amateur maar achterwege, het ziet er allemaal strak en mooi uit. B)
En ook wij kijken er graag naar op de mooie foto's. :thumbup:
Harm,

Ik sluit me graag aan bij de woorden van Dirk-Jan, maar zijn we eigenlijk niet allemaal goedwillende amateurs (ik krijg er tenminste niet voor betaald, de hobby kost alleen maar geld ;)).

Groeten,
Wico
En ik sluit mij bij de woorden van Wico en Dirk-Jan aan Harm. :thumbup:
En ik wou dat ik het amateurgehalte van jouw had dan was mijn baan helemaal af. :)
Prachtige vorderingen Harm. :thumbup:

Groet Michel
Dank voor de lieve woorden! Ik zie regelmatig filmpjes van mooie treinbanen en denk dan vaak "was ik maar zo creatief" :). Een beetje prutsen met standaard componenten lukt me goed, maar het bedenken van iets moois gaat me niet zo goed af. Toch, dat gras in combinatie met de ballast en de bovenleiding vind ik toch leuk om naar te kijken!
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Je bent zeker geen amateur Harm, ik kan hier heerlijk van genieten en zelfs een beetje jaloers zijn op jou kunsten  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Ik vond dat het toekomstige dorpsplein van Kitschburg nog wat miste, en eindelijk bedacht ik het: een kerk! Dus eens even gekeken welke kerken er te koop zijn en uiteindelijk eentje van Faller besteld. Een ochtendje plakken later, en ik heb een kerk:

Nu nog lampjes erin, en natuurlijk het dorpsplein zelf meer invulling geven.
Mooie kerk Harm. :thumbup:

Groet Michel
Mooii kerkje Harm, geen stad of dorp zonder kerk toch...

Luc
Ja eigenlijk is dat wel zo. Los van of je De Kerk nou leuk vindt of niet, een kerkgebouw is bijna verplicht in zo'n leuk Duits kitschdorpje :). En nu wil ik eigenlijk ook een geluidsmodule met kerkklokken en zo. En dan eigenlijk eentje die ook echt op tijd loopt en het juiste aantal uren slaat. En eigenlijk moet er dan één in elke klokkentoren die ik heb, met verschillende tonen. Hm...

Om de kerk heen kan misschien wel heel leuk een kerkhofje komen, dat doet het ook altijd goed voor de sfeer!
Op de beurs had ik Rathaus Allmannsdorf gekocht, dat leek me perfect voor Kitschburg. Het bouwen was een heel karwei: wat een hoop details zitten er in dat gebouw! Maar goed, het is wel heel aardig gelukt.

Samen met de Stadtmauer die ik ook had gekocht, ontstaat nu een beetje een idee hoe Kitschburg er moet komen uit te zien:

Op het moment van de foto is er net een automeeting op het dorpsplein, en is de fontein leeggelopen voor onderhoud. Maar het lijkt me wel een leuke basis om een echt dorpsplein van te maken.
De basis van het dorpsplein ziet er al goed uit Harm. :thumbup:

Groet Michel
... en doordat ik de foto bekeek, bedacht ik me dat ik de stadsmuur en het gele vakwerkhuis misschien beter om kan wisselen. Dus dat ook maar eens geprobeerd:

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat
Net zo lang schuiven tot je er mee tevreden bent, Harm! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Smoelt goed die bovenleiding! (sorry..ben enkele weken weg geweest en weer aan het inlezen  :-)  )
Harm,

Eigenlijk spreekt de eerste foto mij meer aan omdat het meer ruimte aan het plein geeft, maar het ligt ook aan de kijkhoek waarmee jij in werkelijkheid de baan ziet. Dus lekker doen wat jou bevalt :).

Groeten,
Wico
Vanaf het begin wilde ik al bovenleiding, en dan wel van het soort waarbij treinen hun rondes kunnen rijden met de stroomafnemer omhoog. Dat zie ik zelden, ik vermoed omdat het heel gevaarlijk is (één keer blijven haken en zowel de pantograaf als de bovenleiding is ontwricht) en de stroomafnemers slijten. Maar toch, ik vind dat het moet kunnen. Dat betekent ook dat ik iets moest verzinnen voor de tunnels. Pantovangers bijvoorbeeld, of de tunnelbovenleiding die ik lang geleden al eens gekocht had. Ik had nog niet eerder de zin om dat te gaan bouwen, maar nu moest het maar eens.
Een pantovanger is best nog een ding om goed te bedenken, dus besloot ik om de tunnelbovenleiding maar te gaan gebruiken. Een doorlopende koperen strip die precies de bocht volgt, leek me ook best betrouwbaar.

In de ene tunnel kon ik er nog best aardig bij, dus één spoor is al voorzien:

Het andere spoor moet natuurlijk ook nog, maar mijn zin om in die tunnel te lopen prutsen was even op. Wel heb ik al een paar proefritten gemaakt, en dat ging heel goed.
Citaat van: harm78 op zondag 02 november 2025, 12:22:18maar mijn zin om in die tunnel te lopen prutsen was even op.
Ik zo'n tunnel zou ik ook niet graag werken...
Schermafbeelding 2025-11-02 123743.jpg
Mooie constructie Harm. :thumbup:
Rij hier ook met de pantograven tegen de bovenleiding aan heb alleen in de tunnel een pantgraaf opvanger gemaakt van ongeveer  50cm die de pantograven begeleid naar de eerste mast toe.
De opvanger is gemaakt van bloemschikdraden.

Groet Michel
CiteerIk zo'n tunnel zou ik ook niet graag werken...

Gek genoeg heb ik van die schroef nog geen littekens... wel stoot ik continu mijn hoofd en zit ik de hele tijd met verkrampte handen :)
 @citaat Vroeg of laat hang je daar toch aan vast? Ik zou daar toch iets aan doen, al was het maar dat slechte voorbeeld niet laten zien  ;)
 @citaat ook van slechte voorbeelden kan men leren. En dat hoeft men niet weg te verbergen!

Dag Harm.

Mooie constructie  :thumbup:  :cool:
Ik vroeg mij alleen af of met de constructie niet wat te dicht op het portaal is begonnen?
Het kan zijn dat de zichthoek op het portaal dusdanig is dat de koper strip niet zichtbaar is, maar dat is van binnenuit de berg niet te beoordelen  :roll:

Groeten,

Erik.
Citeerik vermoed omdat het heel gevaarlijk is (één keer blijven haken en zowel de pantograaf als de bovenleiding is ontwricht) en de stroomafnemers slijten.
dat valt reuze mee, want de loks rijden hier ook met de pantograaf tegen de rijdraad en soms blijven ze inderdaad haken maar tot nu toe geen kapotte bovenleiding of pantografen.
Als het voorkomt dan komt dat meestal door de afsteldruk van de veertjes in de pantograaf en vaak haal ik er 1 of zelfs meerdere veertjes eruit, want ook met 1 veertje blijft de pantograaf hoog staan.

groetjes,

Ruud
 @citaat ik meen mij te herinneren dat ik het omgekeerde probleem had: te weinig veerkracht en dan onvoldoende contact, zodat de loc stilstond?!

Maar ik vermoed dat het allemaal netjes moet "uitgebalanceerd" worden...

Enne: pantografen, die blijven haken... ook meegemaakt en dat is niet prettig om te zien...
 @citaat tja het is schrikken en snel de boel stroomloos zetten  ;)
 @citaat Om nog maar te zwijgen over de boel uiteen te halen, en hopen dat de pantografen niet onherroepelijk zijn beschadigd, evenals de bovenleiding zelf.
Tja zelfs als de stroomafnemers omlaag zijn tijdens het rijden, ziet het er nog steeds mooi uit vind ik :)

Het werken aan de baan gaat in een heel gemoedelijk tempo. Afgelopen weekend heb ik een paar heuvels van gras voorzien, nadat ik eerst een zandpaadje had gemaakt naar de Romeinse wachttoren:

Op zich best leuk met de oplaadbare Grassmaster, maar die vezels vliegen echt overal naartoe. En ik word er zenuwachtig van om alles te bestrooien voordat de lijm droog is, ondertussen de massakabel uit de weg te houden en op alle plekjes genoeg te planten. Maar ach, het resultaat is telkens wel heel leuk. En dat is nog zonder bomen, struiken en andere aankleding.

In dezelfde hoek heb ik weer een stukje ballast gelegd:

Dat is nou niet echt mijn favoriete klus. Na 30 cm ben ik er telkens wel weer klaar mee. In deze hoek wilde ik de heuvels een beetje gaan aansluiten op de rails, dus moesten eerst de voetjes van de bovenleidingsmasten geplaatst worden, waarna de ballast er mooi omheen kan. De draden heb ik nog niet opgehangen.

Ik vind ook dit resultaat best leuk om naar te kijken:
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 6-1-2026: meer gras, ballast en bovenleiding
Harm,

Mooie vorderingen weer, en gras en ballast ziet er prima uit :thumbup:.

Groeten
Wico

Dag Harm.

Wunderschöne grüne Almwiese!  :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Mooi gedaan Harm. De baan wordt er weer wat echter bij.

Luc
De gedane vorderingen met het aangebrachte gras zien er goed uit Harm. :thumbup:
Zeker goed te zien bij de laatste foto die daarom van grote klasse is.

Groet Michel
Toen ik herintrad was het eerste wat ik kocht zo'n InterCity Experimental. Die stond prominent op de voorkant van de 1991 catalogus en vond ik altijd prachtig. Maar ja, elfhonderd gulden, wie kon dat nou ooit betalen?
Twintig jaar later kon ik die natuurlijk prima betalen, en ik kocht dus een analoge 3371. Eerst reed die in mijn appartementje zijn rondjes over de vloer, zelfs met werkende bovenleiding! Nadat ik een huis kocht en een treinenkamer kon gaan maken, moest die treinbaan natuurlijk digitaal zijn. Dus de 3371 moest omgebouwd worden. Dat is best een exotisch ding met zijn twee motoren, sleperwissel en achtpolige koppeling. Dus bij digital-bahn.de een setje van twee printplaten gekocht waarmee beide aandrijfkoppen omgebouwd konden worden. Sleperwissel kon het niet, maar ach, dat gebruikte ik toch niet.
Zo heeft dat jaren gewerkt, maar nu heb ik een treinbaan met seinen en stopsecties en zo. En dan is het wel lastig als de voorste sleper stroomloos is, maar de achterste gewoon stroom blijft leveren. Dus mijn licht eens opgestoken bij dezelfde Digital-bahn.de. Die had nu een nieuwe versie van de printplaten, met sleperwissel en condensator. Maar leuker nog, hij kon 'm leveren inclusief LocSound met passend geluid. Dat leek me wel leuk, dus vorig jaar april zo'n setje besteld. Uiteraard meteen begonnen om de lintkabel van het oude printje te verwijderen met de soldeerbout en desoldeerlint. Dat ging nog niet bijna, dus de boel maar aan de kant gegooid.
Later in het jaar kwam ik in Houten een 3671 tegen, de digitale variant. Alle raampjes waren hopeloos vergeeld, dus voor €90 mocht ie mee. Mooi, dan heb ik een donor. Later had ik ook ontdekt dat mijn fout bij de eerste poging de dunne punt van de soldeerbout was, die werd helemaal niet heet. Vorig weekend dus een nieuwe poging, en warempel, nu kreeg ik wel een lintkabel van de prints gesoldeerd. Dus lekker doorknutselen en de beste onderdelen van de 3371 en de 3671 samengevoegd. De polariteit van beide motoren had ik zomaar ineens goed en alles werkte.
Toen kwam het moment om het geluid te proberen. Ik had me niet eens gerealiseerd dat ik helemaal geen speaker had ingebouwd, dus vroeg me af hoe dat moest. Ik had alle onderdelen van de set al gebruikt.

Goed, geen geluid, en ik had dus helemaal geen speaker gekregen. Dus op zondag de leverancier gemaild met de vraag of ik zelf een speaker had moeten kopen. Dezelfde dag al antwoord: nee, die moest in de verpakking van de decoder zitten. Die verpakking zat er helemaal niet bij. Hij beloofde de missende speaker op te sturen, en die had ik zowaar op woensdag al in huis! Dus nu reed de ICE met geluid rond.

Nu viel de binnenverlichting nog op. Ouderwetse gloeilampjes die veel stroom trekken en warm kunnen worden, en daarbij niet veel licht geven (pas toen ik wat rijtuigen opende, zag ik dat één van de rijtuigen een grijs interieur heeft, dat had ik nog nooit gezien). Dus in Houten maar eens wat universele kant-en-klare ledstripjes gekocht. Vandaag heb ik weer lekker zitten knutselen. Ik wilde eigenlijk de stripjes onder de originele lichtgeleiders plakken, en hele kleine stekkertjes in de fittingen van de originele lampjes doen voor de stroomvoorziening. Dat ging 'm allemaal niet worden, dus uiteindelijk heb ik het zo gedaan:

Draadjes gesoldeerd aan de printplaat in de bodem, en de stripjes klemvast in het interieur gemaakt, daarbij gefixeerd met plakkertjes uit Märklin verlichtingssetjes.
Er zat geen echte handleiding bij, dus het was even prutsen om het potmetertje voor de helderheid in te stellen. Die zit aan de kant van de ledjes, dus dat is wat onhandig. Uiteindelijk allemaal zo fel mogelijk gezet en dan ziet het er zo uit:

Het licht is me eigenlijk nog iets te warm, maar niet zo warm als het vroeger was. Al met al ben ik toch best trots op het resultaat. En nu ik de foto's zo zie, zou ik nog gaan overwegen om de balkons te voorzien van restjes ledstrips...
Knap werk Harm. :thumbup:
Ziet er zowel ingebouwd als brandend mooi uit denk als je de balkons ook gaat voorzien van verlichting dat het er nog mooier uit zal gaan zien. :thumbup:  :thumbup:
Succes en we zien de foto's van de verlichting op de balkons wel verschijnen.

Groet Michel
Over de balkons ga ik nog nadenken... ik heb de rijtuigen de afgelopen tijd al teveel uit elkaar gehaald, en dat gaat niet eeuwig goed :)
Harm,

Netjes gedaan (voor zover ik dat als leek kan beoordelen;)).

Groeten,
Wico
Ik lees met open mond - bij wijze van spreken - hoe @harm78 dat allemaal voor mekaar krijgt... :O :? 8o :confused:  :eek:
CiteerIk lees met open mond - bij wijze van spreken - hoe @harm78 dat allemaal voor mekaar krijgt... :O :? 8o :confused:  :eek:

Dat is erg vriendelijk, dank je :) Maar ik ben maar een amateur wat dit soort dingen betreft. Het is wel fijn dat ik het nu ook overdag kan doen, sinds ik een leesbril heb aangeschaft... Eerder moest ik dit soort dingen pas doen als ik 's avonds mijn lenzen uit had zodat ik van dichtbij wat kon zien...
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 23-2-26: ICE Experimental verbouwd
Ha die Harm.
Prachtig om te zien dat de baanbouw gestaag doorgaat! :thumbup:
En de ICE met binnen verlichting is een plaatje om te zien.

Veel plezier en succes met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Citaat van: harm78 op donderdag 26 februari 2026, 08:40:01zodat ik van dichtbij wat kon zien...
Voor dit doel heb ik een speciale bril, zeg maar een loupe in de vorm van en bril. Gekregen van een bevriend opticien. Voor mijn schaal (Z) een must....

hoge bergen, het liefst zwitsers

Schaal Z is inderdaad errug klein.

Is het rijden met dit kleine spul moeilijker dan spoor N ivm slechter rail stroom contact?

Overigens zijn locs in spoor Z zowat net zo duur als in schaal H0.

Mvg Hans
Citaat van: ermindewinkel op donderdag 26 februari 2026, 17:32:09Voor dit doel heb ik een speciale bril
Dat moet zoiets zijn als dit. Een vergrootglas "bril", die op een bestaande bril kan geclipt worden, met de mogelijkheid om die weg (omhoog) te draaien.
red_clip-on_vergrootglazen.jpg
Citaat van: hermanvk op donderdag 26 februari 2026, 20:19:55Dat moet zoiets zijn als dit.
Dus niet. Ziet er uit als een heel gewone bril, maar dan wel met idioot sterke glazen.
Het Märklin YouTube kanaal kwam op mijn tijdlijn langs dus ik ben gewoon alle video's aan gaan zetten om ze meer of minder bewust te gaan kijken. Daar kwam er ook een langs met pendelverkeer, geregeld door bezetmelders en een CS3. Dus ik dacht: dat kan ik ook!
Ik heb in het benedenstation zo'n kopspoortje dat aan de simpele ovaal ligt. In dat kopspoortje had ik nog geen bezetmelder, maar die was natuurlijk snel gemaakt. Dus nu heb ik de RegioShuttle gebruikt om te pendelen tussen het kopspoortje en het doorgaande spoor. Grappig is dat!

<iframe width="560" height="315" src="
" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 5-4-26: Pendelverkeer
Als ik onder de baan werk, ontaardt dat vaak in vloeken. Zonder leesbril kan ik sowieso niks meer, maar ik moet ook altijd een schijnwerper gebruiken om een beetje te kunnen zien wat ik doe. Dus heb ik bij de Ikea maar eens wat ledbalkjes gehaald die je normaal in de keuken of in kastjes gebruikt. Niet te duur en lekker modulair.
En het is ook nog erg sfeervol onder de baan, al was dat niet per se een doel:

Ik had drie lange en drie korte balkjes gekocht. Die drie lange heb ik nu gemonteerd, eigenlijk zijn de drie korte nog niet eens echt nodig. Maar die pruts ik er ook nog wel ergens onder. Het aan- en uitzetten doe ik met een KlikAanKlikUit stopcontact en schakelaar. Dat gebruikte ik ook al voor de baan zelf:

Waar een wil is, is een spoor

@citaat Mijn pa moest ook een KlikAanKlikUit ding hebben omdat het lichtknopje voor de slaapkamer aan de buitenkant zit en niet om kon worden gezet naar binnen :? Het werkt wel goed, en licht is belangrijk B)
Deze heb ik ook vorige week gekocht! Voor in het schaduwstation
eigelijk voor dat geld kunt ge niet suggelen.
wel slim gedaan met je schakelaar! :thumbup:
Na het zien van wat Märklin Youtube filmpjes van armseinen leek me dat eigenlijk ook wel leuk. Het brengt een beetje beweging en afwisseling op de baan. In het onderste station had ik een tweetal klassieke Märklin seinen (nog uit een blauw doosje) staan, aangesloten op de seinuitgang van twee remmodules. Die seinen kon ik mooi vervangen door een relatief simpel exemplaar van Viessmann uit de 4500-serie. In Houten had ik dus een 4500 en een 4530 gekocht, voor €35 per stuk.

De dag na Houten ging ik ze inbouwen. Ik had alleen de bedrading vanaf de remmodule wat anders dan dat ik dacht, waardoor het eerste armsein een hele tijd constante stroom kreeg. De spoel was warm en er zat geen beweging meer in. Dat was dus sein één, les geleerd...
Het andere sein ging gelukkig wel goed.

Gisteren ben ik op de Intermodellbau geweest en daar heb ik bij meneer Viessmann een nieuwe 4500 meegenomen. Die heb ik vandaag ingebouwd, nu wist ik hoe het moest. Dat ging dus ook weer goed. Het was ook de eerste keer dat ik onder de baan fatsoenlijk kon werken met mijn sfeerverlichting, dat helpt wel echt heel veel.

Toch is het ook gewoon leuk om te zien hoe zo'n sein op en neer beweegt:

Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 20-4-26: Arm sein en Armsein
Veel aan de baan doe ik niet, maar ik kijk wel heel veel leuke video's van anderen :)

Doordat ik dat pendeltreintje had gemaakt, bedacht ik me dat het kopspoor een beetje kort was. En het perron juist een beetje vreemd. Dus heb ik het spoor verlengd en het perron een simpelere vorm gegeven. Dat geeft toch een wat strakker en rustiger idee:

En nu kan ik ook pendelverkeer doen met net wat langere treinen!