Eigenlijk is nu het aansluiten van de seinen, wissels, overweg en de twee stootbloklampjes klaar. Ook alle bezetmelders zijn in werking. Sommige willen nog wel eens blijven plakken als ze vrijgegeven moeten worden, ik kan me voorstellen dat dat komt doordat ik de hele baan op nog maar één massa-aansluiting heb zitten. Ik ga er nog maar een paar bij maken denk ik.
Met de memory heb ik beide sporen nu geprogrammeerd: als de trein op een bepaald blok komt, gaat het sein ervoor op rood. Is het blok weer vrij, gaat ie weer op groen. Ik vermoed dat het allemaal nog niet perfect is, maar het is toch al leuk om al die lampjes te zien wisselen van kleur.
De meeste seinen zijn de Märklin Startup seinen. Die zijn mooi genoeg, en erg makkelijk aan te sluiten op de M84's die ik ervoor had bedacht. Bij de remmodules heb ik twee klassieke Märklin seinen, en twee Viessmann 4011 seinen. En de echte exoot is een Märklin 76495 die ik ooit eens van iemand heb gekocht. Het was even prutsen, maar uiteindelijk had ik 'm werkend. Hij heeft alleen de neiging pas te willen reageren als ik de stroom even van de baan haal en er na een paar seconden weer op zet.
Eigenlijk vind ik één van de leukste dingen van die M84's dat er lampjes op zitten die meegaan met het sein
Ik heb dus ook wat tijd besteed om in het memory twee testknoppen te maken om alles op rood of alles op groen te zetten. Dat heb ik drie keer moeten doen, voordat ze allemaal in de juiste volgorde gingen. Maar ik kan wel genieten van het resultaat:
<iframe width="560" height="315" src="
" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" allowfullscreen></iframe>
Volgende stap: eigenlijk weet ik dat nog niet zo goed. Ik denk wat meer massa-aansluitingen maken, een voorsein 76383 zien te vinden voor bij die 76495 en misschien nog een paar meer Startup-voorseinen aanschaffen. Daarna zal ik toch de stap moeten maken naar wat heel anders. Ik twijfel nog of dat dat bovenleiding(smasten) moet zijn, of een ballastbed aanbrengen. Of juist de ruwbouw van iets dat lijkt op landschap...