Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

*-Harm z'n baan, nieuwe start. 6-10-24: laat er licht zijn

Gestart door harm78 maandag 25 januari 2021, 10:22:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 1-11-23: kurkbedding aanleggen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 1-11-23: kurkbedding aanleggen
Dat is de standard Märklin aandrijving voor K-rail wissels met de ondervloer conversie set. Kost slechts 40,-€ per wissel. Hartstikke makkelijk wanneer je bulkt van het geld. Dan klooi ik liever met een MTB motor of een servo. Kost heul wat minder en werkt veel betrouwbaarder. Die Märklin aandrijvingen geven altijd ellende.

Een motor of een servo monteer je direkt onder het wissel met behulp van een plaatje pertinax oid. Met een komboor een passend gat in de tafel maken en de hele bubs daar in laten zakken. Is ook makkelijk, de afstellingen doe je dan op je werktafel onder goed licht en zicht.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 1-11-23: kurkbedding aanleggen
CiteerKost slechts 40,-€ per wissel.
Dat valt ook wel weer mee, ik heb heb per setje van 2 wissels €9,25 betaald.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 1-11-23: kurkbedding aanleggen
Maar Henk betaalt wat meer verzendkosten >:-D
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 1-11-23: kurkbedding aanleggen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 1-11-23: kurkbedding aanleggen
Och dat valt ook wel weer mee. Ik betaal geen BTW dat scheelt al een hap. Zo nu en dan (meestal) wordt ik hier wel aangeslagen voor invoerrechten en VAT (douanekosten). Maar dat is bij elkaar minder dan de BTW in EU, zo komen de verzendkosten er ook mee uit. En wat zeker scheelt is dat de bijkomende douanekosten niet over de verzendkosten worden berekent, alleen sec de goederen.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 1-11-23: kurkbedding aanleggen
Intussen heb ik alle wissels aangesloten. Ik heb het decoderbord hergebruikt dat ik voor de vorige poging van de baan al had gemaakt:

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Aan de achterkant ervan heb ik nog een plaat gemaakt waar ik wat M84's en blauwe lichtstroomrafo's en zo kan maken.

Ik moet zaterdag op de beurs wel op zoek naar een nieuwe wissel. Bij het boren van het gat voor zo'n ondervloeraandrijving schoot de boormachine ineens door, op de wissel. Ik vond hem daarna al wat dubieus maar met aandrijving werkte ie helemaal onbetrouwbaar...
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 1-11-23: kurkbedding aanleggen
De laatste tijd lig ik vooral veel op mijn rug onder de baan, kruip eronder rond (ik had hem net iets hoger moeten maken...) en stoot mijn hoofd. Allemaal om de elektra aan te leggen: baanstroomaansluitingen, wissels en seinen tot nu toe.
Ongeveer in het midden heb ik een centraal bord gemaakt waar alle decoders, voedingen en verdeelplaten op zitten. Aan de ene kant de K83's, remmodules, s88's en trafo's:
IMG_2266 by Harm Bremer, on Flickr

Aan de andere kant de paar M84's die ik heb en wat metalen stroomverdeelplaatjes:
IMG_2267 by Harm Bremer, on Flickr

Vooral die laatste biedt wel erg veel ruimte voor uitbreiding, maar dat was meer omdat ik dit stuk MDF nog had liggen en geen zin had om te gaan zagen...

Alle wissels zijn intussen in bedrijf, daarna was het de beurt aan de seinen. Eerst die bij de remmodules aan de voorkant, dat werkt grappig en ik heb er een paar klassieke Märklin seinen neergezet. De andere twee remmodules heb ik voorzien van Viessmann 4011 seinen. Alle andere worden de Startup-seinen van Märklin, die zo lekker makkelijk stekkeren op de M84's. En ook een paar voorseinen erbij. Ik ga niet voor 100% natuurgetrouwheid, maar ik vind het wel heel gezellig dat er lampjes branden:
IMG_2260 by Harm Bremer, on Flickr

De M84's heb ik voorzien van zo'n systeemvoeding en de andere seinen krijgen hun stroom van de blauwe trafo, dat vond ik ook wel een prima idee.
Nu is het wachten op een nieuwe lading seinen (Ik heb in Houten en Zutphen laatst verzuimd om gewoon zoveel mogelijk Startup-seinen mee te nemen) en M84's, ik moet wat nieuwe stekkertjes halen en ik heb nog een meer professioneel sein om uit te vogelen hoe het werkt.
Ook moet ik eens gaan proberen of je aan de raillassen fatsoenlijk kunt solderen, dat is toch net iets subtieler dan de Märklin massa-aansluitingen om de bezetmelders aan te sluiten...
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 24-12-23: wissels, seinen, kabelsalade en lampjes
Eigenlijk is nu het aansluiten van de seinen, wissels, overweg en de twee stootbloklampjes klaar. Ook alle bezetmelders zijn in werking. Sommige willen nog wel eens blijven plakken als ze vrijgegeven moeten worden, ik kan me voorstellen dat dat komt doordat ik de hele baan op nog maar één massa-aansluiting heb zitten. Ik ga er nog maar een paar bij maken denk ik.
Met de memory heb ik beide sporen nu geprogrammeerd: als de trein op een bepaald blok komt, gaat het sein ervoor op rood. Is het blok weer vrij, gaat ie weer op groen. Ik vermoed dat het allemaal nog niet perfect is, maar het is toch al leuk om al die lampjes te zien wisselen van kleur.

De meeste seinen zijn de Märklin Startup seinen. Die zijn mooi genoeg, en erg makkelijk aan te sluiten op de M84's die ik ervoor had bedacht. Bij de remmodules heb ik twee klassieke Märklin seinen, en twee Viessmann 4011 seinen. En de echte exoot is een Märklin 76495 die ik ooit eens van iemand heb gekocht. Het was even prutsen, maar uiteindelijk had ik 'm werkend. Hij heeft alleen de neiging pas te willen reageren als ik de stroom even van de baan haal en er na een paar seconden weer op zet.
Eigenlijk vind ik één van de leukste dingen van die M84's dat er lampjes op zitten die meegaan met het sein :)

Ik heb dus ook wat tijd besteed om in het memory twee testknoppen te maken om alles op rood of alles op groen te zetten. Dat heb ik drie keer moeten doen, voordat ze allemaal in de juiste volgorde gingen. Maar ik kan wel genieten van het resultaat:

<iframe width="560" height="315" src="
" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" allowfullscreen></iframe>


Volgende stap: eigenlijk weet ik dat nog niet zo goed. Ik denk wat meer massa-aansluitingen maken, een voorsein 76383 zien te vinden voor bij die 76495 en misschien nog een paar meer Startup-voorseinen aanschaffen. Daarna zal ik toch de stap moeten maken naar wat heel anders. Ik twijfel nog of dat dat bovenleiding(smasten) moet zijn, of een ballastbed aanbrengen. Of juist de ruwbouw van iets dat lijkt op landschap...
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 24-12-23: wissels, seinen, kabelsalade en lampjes
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 24-12-23: wissels, seinen, kabelsalade en lampjes
Leuk hoor zo een lichtorgel. Als het maar knippert is het mooi toch?

Volgende klus raad ik je sterk de massa aansluitingen aan en daarna het ballastbed. Dat moet eerst liggen voordat je met bovenleiding aan de slag kunt.
Maak een lijstje van alle klusjes die je nog moet doen en bedenk dan in welke volgorde je die het beste kunt doen. Houdt daarbij rekening met bereikbaarheid, werkgemak en andere obstakels.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 24-12-23: wissels, seinen, kabelsalade en lampjes
CiteerVolgende klus raad ik je sterk de massa aansluitingen aan en daarna het ballastbed. Dat moet eerst liggen voordat je met bovenleiding aan de slag kunt.

Dat klinkt verstandig, aan de andere kant moet het ballastbed natuurlijk ook mooi rond de masten van de bovenleiding komen te liggen. Maar zodra dat staat, wordt alles natuurlijk veel moeilijker om aan te werken. Om nog niet te spreken van de investering die ik even moet doen om alle bovenleiding aan te schaffen :)
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 24-12-23: wissels, seinen, kabelsalade en lampjes
Citaat van: harm78 op zondag 07 januari 2024, 21:14:14aan de andere kant moet het ballastbed natuurlijk ook mooi rond de masten van de bovenleiding komen te liggen.
Dat is niet noodzakelijk. Meestal liggen de masten van de bovenleiding buiten het ballastbed.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 24-12-23: wissels, seinen, kabelsalade en lampjes
Dat scheelt wel een hoop!
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 24-12-23: wissels, seinen, kabelsalade en lampjes
Vandaag de uitbreidingssets van de Giruno opgehaald en meteen een BR221 meegenomen. Dus lekker rondjes zitten rijden:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Ook zitten er intussen meer seindecoders op het decoderbord:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
En uiteraard gaan ze weer allemaal in volgorde naar rood of groen met de test-gebeurtenis die ik heb gemaakt.
Ook aan de andere kant, waar de K83's en S88's hangen, is het wat uitgebreid:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Ook een paar k83's weggehaald die ik niet nodig heb, zodat er twee nette rijen van K83's en remmodules ontstonden.

Nu is het even wachten op bruine draad van Conrad, zodat ik nog wat massa-aansluitingen kan maken. En daarna moet ik eens gaan nadenken. Ik heb het boek van Märklin over bovenleiding meegenomen, en dat is toch wel heel mooi. Dus misschien moet ik die investering ook maar eens gaan doen. Overigens ontdekte ik in het boek dat ze niet alleen de metalen masten hebben, maar ook betonnen. Nou pluis ik de Märklin catalogi al tientallen jaren helemaal uit, maar dat was me dus nog nooit opgevallen :)
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 24-12-23: wissels, seinen, kabelsalade en lampjes
Intussen vond ik ook nog wat foto's van het begin, toen ik een schaduwstation met M-rails was gaan bouwen:
IMG_2167 by Harm Bremer, on Flickr
IMG_2230 by Harm Bremer, on Flickr
IMG_2271 by Harm Bremer, on Flickr
IMG_2201 by Harm Bremer, on Flickr
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 24-12-23: wissels, seinen, kabelsalade en lampjes
Ha die Harm.
Prachtig om zo die "overgang" van nieuw naar oud te zien! >:-D
Het zal wel heerlijk rijden zo met die 11-delige Giruno op de baan.
De bekabeling en alle kastjes laten een mooi resultaat zien en vooral al die "lichtjes" is een genot om naar te kijken.
En ook nog even terug naar het begin van de bouw en het plaatje is weer rond.

Veel plezier en succes met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 24-12-23: wissels, seinen, kabelsalade en lampjes
Leuk dat de uitbreidingssets van de Giruno zijn binnen gekomen Harm.
Nu is hij pas echt mooi met deze lengte. :)
Heel veel rijplezier toegewenst met deze schoonheid van een trein.

Groet Michel
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 24-12-23: wissels, seinen, kabelsalade en lampjes
Eigenlijk zit ik nu even vast, na het maken van de elektrische toestanden. Ik moet alleen nog wat massa-aansluitingen maken maar daarvoor zijn de bruine kabels nog onderweg. En het ene wissellantaarntje dat ik heb moet ik ook nog van stroom voorzien. Ik had er daar twee van gekocht, maar een ervan ging blijkbaar zo zwaar dat de hele wissel niet meer wilde omschakelen. Misschien dat ik er nog wat meer aanschaf om te kijken of dat een beetje werkt, het lijkt me namelijk best handig om wat beter te kunnen zien of een wissel in de juiste stand staat.

Maar eigenlijk moet ik verder met andere dingen. Ik twijfel of dat eerst een ruwe landschapsbouw moet zijn, of eerst het balasteren van de rails. Of toch het aanleggen van bovenleiding (en na de aanleg de draden verwijderen voor betere toegankelijkheid)?

Dus dan maar even met de nieuwe aanwinsten en de testtreinen rondjes gereden. De BR221 en de stoomloc rijden op hetzelfde spoor, beveiligd door de seinen. Dat lijkt best goed te werken, maar ik kan me toch voorstellen dat er een situatie komt waardoor de achterste trein de voorste uiteindelijk inhaalt en ze botsen.

<iframe width="560" height="315" src="
" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" allowfullscreen></iframe>
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 28-01-24: rijden met de Giruno
Citaat van: harm78 op zondag 28 januari 2024, 10:14:25Ik had er daar twee van gekocht, maar een ervan ging blijkbaar zo zwaar dat de hele wissel niet meer wilde omschakelen.
Ik weet niet of het mogelijk is om de verlichting/wissels separaat te voeden?

Dat zou al flink wat schelen.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 28-01-24: rijden met de Giruno
CiteerIk weet niet of het mogelijk is om de verlichting/wissels separaat te voeden?

Dat doe ik al, het is niet de voeding die het niet aankan :)
Het draaiding in het lampje zorgt ervoor dat de wissel te zwaar omgaat, en dan lukt het de aandrijving niet meer. Maar het andere exemplaar dat ik heb, doet het dus wel prima.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 28-01-24: rijden met de Giruno
Ah ok. Dat maakt het wat duidelijker.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 28-01-24: rijden met de Giruno
Volgens mij ligt dat niet aan dat "draaiding" maar de wijze/manier waarop je dat gemonteerd heb.
In alle jaren dat ik k-rail gebruikt heb en nu c-rail, waarbij alle wissels waren/zijn voorzien van de passende lantaarns heb ik nimmer meegemaakt dat een wisselaandrijving geblokkeerd of slecht functioneert door de aanwezigheid van een wissellantaarn.

Cees
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 28-01-24: rijden met de Giruno
Dat zou kunnen, maar als ik 'm gewoon los probeer, draait de lantaarn ook al behoorlijk veel zwaarder dan het andere exemplaar. Misschien is het gewoon een slecht exemplaar geweest...
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 28-01-24: rijden met de Giruno
Citaat van: harm78 op zondag 28 januari 2024, 10:14:25Maar eigenlijk moet ik verder met andere dingen. Ik twijfel of dat eerst een ruwe landschapsbouw moet zijn, of eerst het balasteren van de rails. Of toch het aanleggen van bovenleiding (en na de aanleg de draden verwijderen voor betere toegankelijkheid)?


Belangrijkste om rekening mee te houden is de bereikbaarheid. Als je plekken hebt die later minder of slecht bereikbaar zijn dan is mijn advies om die eerst compleet af te maken. Ballast en bovenleiding doe ik als laatste (behalve bij tunnels vanwege, je raadt het al, de bereikbaarheid.

Groeten,
Wico 
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 28-01-24: rijden met de Giruno
CiteerBelangrijkste om rekening mee te houden is de bereikbaarheid. Als je plekken hebt die later minder of slecht bereikbaar zijn dan is mijn advies om die eerst compleet af te maken. Ballast en bovenleiding doe ik als laatste (behalve bij tunnels vanwege, je raadt het al, de bereikbaarheid.

Dat klinkt ook verstandig. Alleen is er voor balasten en bovenleiding geen creativiteit nodig, dat is eigenlijk gewoon massafabricage :)
Het echte landschap opbouwen houdt in dat ik een landschap moet fantaseren, en bedenken wat ik waar wil. Dat is veel moeilijker...
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 28-01-24: rijden met de Giruno
Volgens mij bedoel je "dat is veel leuker" :o). Maar het blijft slechts een advies, dus kijk wat voor jou het beste werkt.

En creativiteit kun je helaas niet in een doosje kopen, gewoon proberen en leren. Afkijken bij een ander wil ook nog wel eens helpen ;).

Groeten,
Wico 
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 28-01-24: rijden met de Giruno
Helemaal achteraan had ik zo'n uitsteeksel gemaakt voor een groot station, ik had altijd in gedachten er een station Bonn neer te zetten. Maar afgelopen week bood iemand station Bonn van Kibri aan, netjes gebouwd, in Den Bosch! Dus die ben ik maar gewoon gaan halen. Prachtig ding, ik zal nog wel wat gaan knutselen met lampjes en zo, en het moet ook wat hoger komen te staan zodat ik lekker hoge perrons krijg. Wel alvast op zijn plek gezet:

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Uiteraard jammer dat je de voorgevel nooit te zien krijgt, dat kan ik alleen fixen door er een spiegel achter te zetten ben ik bang.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 28-01-24: rijden met de Giruno
Ha die Harm.
Al kun je de (mooie) straat kant van het station niet zien, het is wel een hele mooie plek voor zo'n groot station.
En met een mooie stads achtergrond is dit prima te showen.

Veel plezier en succes met de verdere baan- en scenery bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 28-01-24: rijden met de Giruno
Dankzij een heel oud draadje op het forum heb ik ontdekt hoe je in WinTrack muren maakt, dus toen ben ik maar eens wat gaan prutsen. Het resultaat:

Schermafbeelding 2024-03-10 135239 by Harm Bremer, on Flickr

Schermafbeelding 2024-03-10 135326 by Harm Bremer, on Flickr

Ik heb die vooral die hoek vlakbij de deur omhoog gebouwd, en er de verplichte romantische "burgruine" neergezet. Omdat ik niet de uitbreidings-cd's heb van WinTrack, is het aantal gebouwen vrij beperkt. Het is dus meer om een idee te krijgen van hoe het er globaal uit zou kunnen zien.

Als ik nu ook nog wat beter zou snappen waarom er soms hele stukken groen zomaar lukraak rondzweven, zou dat leuk zijn, maar op zich kan ik er al best wat mee :)

Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
De stukken groen die rondzweven komen voort uit (een beetje) tekenen buiten de afboording.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
Dat was een goeie opmerking! Even een stukje plaatrand verschoven en voilà:
Schermafbeelding 2024-03-10 143629 by Harm Bremer, on Flickr
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
Kijk dat geeft een veel betere indruk dan zo'n "plat" baanplan :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
Ik bedacht me dat het hoekje helemaal rechts op deze screenshot best ook verhoogd kan worden, met een leuk bruggetje over het spoor heen:
Schermafbeelding 2024-03-14 091409 by Harm Bremer, on Flickr

Dan loopt er in elk geval een weg naar die "heuvel" en hoef ik niet per se een weg omhoog vanuit het dorp te maken.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
Je zou er ook voor kunnen kiezen om het hele hoekje te overdekken. Dan zijn de bochten niet meer zichtbaar. Die ogen toch vaak te krap.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
CiteerJe zou er ook voor kunnen kiezen om het hele hoekje te overdekken. Dan zijn de bochten niet meer zichtbaar. Die ogen toch vaak te krap.

Dat had ik ook al bedacht, maar ik vind juist dat afwisselende van zo'n heuvel met een doorsnijding denk ik wel leuk
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
Inderdaad, Soms is een doorsnijding logischer. Wanneer de heuvel niet hoog of stevig genoeg is om daar een tunnel doorheen te graven wordt er een doorsnijding gemaakt. En kijkend naar het omliggend landschap is dat hier duidelijk de juiste keuze.  :thumbup:
Je kan de krappe bocht dan nog een beetje verbergen met een bos.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
Persoonlijk zou ik ook voor een mooi (hout) bruggetje gaan Harm.

Groet Michel
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
Op de volgende modelspoorbeurs zal ik eens wat op zoek gaan naar leuke gebouwen en andere details zoals die brug :)
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
Hangt er ook sterk vanaf wat het doel is van de brug, wat voor verkeer erover heen moet. Dat bepaalt sterk de bouwwijze en materialen.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
Ach ik zoek gewoon een mooi bruggetje dat leuk past, ik ga niet voor maximale bouwkundige correctheid :)

Intussen heb ik het hoogste plateau in elkaar geknutseld:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

En netjes bruin geschilderd. Dat is uiteraard volledig zinloos omdat alles toch wel op een of andere manier aangekleed wordt, maar in de bouwfase ziet het er wel netjes uit.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
Intussen heb ik ook uit mijn ouderlijk huis alle oude treinspullen opgehaald. Vooral de gebouwen, dat was toch wel een feest der herkenning. Veel gebouwen zijn half uit elkaar gevallen, dus dat ga ik wel weer in elkaar plakken. Ik ben meteen begonnen met mijn station Unterstetten van Pola, dat roept toch de sterkste nostalgische gevoelens op.
Toen ik het ooit voor het eerst in elkaar zette was ik waarschijnlijk 10 of 12 jaar of zo, en ik snapte nog niks van de wereld. Veel later heb ik het stations nog eens deels herbouwd. Nu ik het nog eens bekeek, realiseerde me dat ik vroeger echt een prutser was. Dus zo ongeveer alles uit elkaar gehaald (ik had blijkbaar niet veel lijm gebruikt en die had ook nog losgelaten op veel plekken) en opnieuw gemaakt. Er zaten echt enorme fouten in het bouwwerk. De laag tussen de begane grond en de eerste verdieping had ik ondersteboven geplakt, het houtwerk op het vakwerk zat binnenstebuiten op het witte deel geplakt. Ik snap nu dat het station nooit helemaal mooi in elkaar paste...

Ik had de handleiding ook nog bewaard, en pas nu ontdekte ik dat de grotere muurdelen allemaal nummertjes hebben die aangeven welk ander muurdeel er tegenaan geplakt moet worden. Dus waarschijnlijk stonden de muren ook nog eens op de verkeerde plek.

Enfin, na alles nog eens zorgvuldig opnieuw doen, is het resultaat al een stuk beter. Het wordt natuurlijk nooit modelbaanwaardig door alle lijmvlekken, oude lijmresten die voorkomen dat het netjes vlak zit, en de restanten van een experiment met aardappelmeel om een sneeuwlandschap te maken. Ook weet ik nu dat ik denk ik een hekel heb aan bouwdozen maken. Maar misschien komt dat doordat het ouwe kromme troep is...

Dit keer heb ik er wel wat meer de tijd voor genomen. Paar onderdelen plakken, fixeren met elastiekjes of andere spullen, en lekker lang laten drogen. Het geheel voelt nu veel steviger dan het ooit geweest is. Wel missen er nog wat onderdelen, die zullen in de loop der tijd wel gewoon verdwenen zijn.

En een paar foto's van het resultaat.

Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
Op zich ziet dat er na al die jaren en vele verbouwingen nog niet eens zo heel gek uit. Wanneer je het hele gebouw behandelt met een wash van sterk verdunde zwarte of donkergrijze verf dan zie je al die witte- en lijmvlekken ook niet meer zo duidelijk en is het waarschijnlijk nog best toonbaar op je baan.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
Ik zat hetzelfde te denken, uit nostalgisch oogpunt is het natuurlijk geweldig om het ding te gebruiken. Buiten dat vind ik het ook gewoon een heel mooi gebouwtje. Intussen heb ik ook alle andere gebouwen van vroeger onder handen genomen met lijn, elastiekjes en klemmen. Dat zit nu allemaal een stuk steviger in elkaar. En wat een prutser was ik vroeger, er klopte vaak echt niks van :)
Maar ook heb ik gewoon echt alles door elkaar gebruikt: een Nederlandse melkwinkel, een Amerikaanse slager (Pete's Meat) en een een soort Amsterdams pakhuis. Plus het Zwitserse bakkerijtje, wat willekeurige losstaande huizen en twee tankstations.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
In Houten heb ik leuke dingen gevonden. Eerst een stel Roco bruggen voor weinig:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Lekker lang dus passen precies waar ik ze had bedacht. De afstand tussen de sporen is wel te groot, dus ik zal wel wat moeten verzinnen om ze netjes in te passen.

Deze stadspoort kon ik ook niet laten liggen voor €5:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Die krijg ik vast wel ergens ingepast.

En, rechtsboven op deze foto, een station Unterstetten maar dan niet in elkaar geknutseld door een kind :)

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Ook meteen een witte variant meegenomen, gewoon omdat het zo'n leuk gebouwtje is.

Dan nog de Schlossbergstüble die ik nog zelf moet knutselen. Die leek me perfect op de berg, zeker ook omdat het een soort terras op een verhoging heeft, wat heel mooi past bij mijn idee van een tussenverdieping bij de berg.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
Je bent wel streng voor jezelf. Toen we allen ongeveer 12 jaar waren hadden we nog niet de skills van een volwassene. Dus ik zou je toen geen prutser noemen.

Luc
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
 @citaat  @citaat als je de landhoofden schuin neerzet, dus parallel aan het spoor is er volgens mij ruimte zat.

gr. ruud
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
Citeer@citaat  @citaat als je de landhoofden schuin neerzet, dus parallel aan het spoor is er volgens mij ruimte zat.

Ik bedoelde de sporen die over de brug moeten lopen, de ruimte tussen de uitsparing in de brug is groter dan de normale parallelafstand :) Maar met wat extra railstukjes kan ik dat wel fixen
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
Dit dus:
Schermafbeelding 2024-04-04 193726 by Harm Bremer, on Flickr
Dus ik heb wat van die 2234's en 2202's besteld om het te kunnen maken, en gisteren even in het echt gekeken of het genoeg ruimte gaf. Dat bleek zo te zijn dus ik kan morgen eens beginnen met de brug inbouwen.

CiteerJe bent wel streng voor jezelf. Toen we allen ongeveer 12 jaar waren hadden we nog niet de skills van een volwassene. Dus ik zou je toen geen prutser noemen.

Dat weet ik, als kind doe je dat soort dingen nou eenmaal :)

De Scholssbergstüble heb ik intussen ook in elkaar geplakt. Dat ging me nu best goed af, ook omdat ik nu wat geduld heb geoefend en stukjes met elastiekjes eerst wat langer heb laten drogen. Ik ben wel tevreden met het resultaat:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Alleen die stoeltjes... die bestaan uit 4 onderdelen en allemaal heel klein. Het is uiteindelijk wel soort van gelukt, maar echt leuk waren ze niet. Gelukkig hoeven er maar 24 van in elkaar geknutseld te worden...
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
Citaat van: harm78 op donderdag 04 april 2024, 19:39:34Dit dus:
Schermafbeelding 2024-04-04 193726 by Harm Bremer, on Flickr
Dus ik heb wat van die 2234's en 2202's besteld om het te kunnen maken, en gisteren even in het echt gekeken of het genoeg ruimte gaf. Dat bleek zo te zijn dus ik kan morgen eens beginnen met de brug inbouwen.
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar waarom heb je daar geen flexrail (2205) gebruikt?
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
Volgens mij heb je helemaal geen bochtjes of flexrail nodig voor dat klein beetje dat de sporen uit elkaar moeten, heb je dat al geprobeerd?
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
Bij de Scholssbergstüble heeft het zin, om de plastic delen zodanig te verven, dat je door de voege donkerder te maken, je de afzonderlijke stenen ziet in de muren.
Dat is niet zo heel veel werk en het wordt er ook mooier van.

Ook heeft het zin om de daken te schilderen zodat er verwering is te zien, dan wordt het levendiger.

Succes daarmee!

mvg Hans
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
CiteerVolgens mij heb je helemaal geen bochtjes of flexrail nodig voor dat klein beetje dat de sporen uit elkaar moeten, heb je dat al geprobeerd?

Goed punt, probeerde denk ik iets té grondig te zijn, of het helemaal vooraf plannen in plaats van zomaar te beginnen :)

De rails op dat stuk bestaat al voor een groot deel uit flexrails, en ik hoefde alles inderdaad maar een beetje te verschuiven en het ging gewoon. Dus een stuk uit het hout gezaagd, brug op nieuwe pilaren vastgezet, stukje kurkbedding verleggen en het paste mooi...