Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

*-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack

Gestart door harm78 maandag 25 januari 2021, 10:22:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 26-2-23: eerste proefrondjes gereden!
oppassen dat jouw huistijger geen treinen op grond gooit :D

is die ICE uit het eerste filmpje zo kort, of zijn er nog wagons?

mvg,
Michel
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 26-2-23: eerste proefrondjes gereden!
Citeeroppassen dat jouw huistijger geen treinen op grond gooit :D

Ja ze lopen er akelig verdacht achteraan... :)

Citeeris die ICE uit het eerste filmpje zo kort, of zijn er nog wagons?
De set bestaat uit 4 delen, maar ik had er maar even 3 op de rails gezet om te kijken wat er gebeurde. Ik heb natuurlijk ook de uitbreidingswagen!
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 26-2-23: eerste proefrondjes gereden!
 @citaat onze 2 huistijgers mogen niet meer in de spoorkamer aangezien ze op de vorige baan het nodige vernield hebben zoals armseinen en scenery. :-(

gr. Ruud
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 26-2-23: eerste proefrondjes gereden!
Citeer@citaat onze 2 huistijgers mogen niet meer in de spoorkamer aangezien ze op de vorige baan het nodige vernield hebben zoals armseinen en scenery. :-(

Ik vind het, zeker nu sommige delen nog heel wankel tijdelijk staan, ook wel eng dus als ik wil gaan rijden houd ik ze toch maar even in de woonkamer :) Maar uiteindelijk vind ik het wel gezellig als ze ook wat in de buurt rondhangen als ik op de treinenkamer ben.

Citeeris die ICE uit het eerste filmpje zo kort, of zijn er nog wagons?
Intussen heb ik 'm ook geprobeerd met 6 tussenrijtuigen. In het echt bestond dat natuurlijk helemaal niet, maar ik vind het zo'n leuk gezicht. Die rijtuigen zijn best heel zwaar, en 6 stuks is zelfs voor de twee Faulhaber motoren wat teveel van het goede om de hellingen op te sleuren. Intussen heb ik ook een hellingshoekmeter en het valt niet eens tegen. Er is een stukje echt veel te steil, maar die helling moet ik nog eens opnieuw indelen zodra mijn nieuwe gezaagde hout binnen is.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 26-2-23: eerste proefrondjes gereden!
En weer lekker verder... het kwam er even niet van omdat mijn vader in het ziekenhuis kwam te liggen en uiteindelijk overleed, maar je moet toch wat met je tijd. Dus kleine hoekjes opgevuld:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Allemaal gemaakt van het extra plankje dat ik had omdat er een op maat gezaagd plankje verkeerd was en ik er een nieuwe voor kreeg. Dat is nog eens efficiënt met de middelen omgaan!

En natuurlijk de oprit achteraan gemaakt, waar het hout ook voor binnen was. Een lange strip MDF, verstevigd met een paar balkjes en aan het uiteinde een plaatje multiplex:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Vlug een rondje gereden, maar daarna alle rails weer opgeruimd zodat ik al die opritten kan gaan schilderen.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 26-2-23: eerste proefrondjes gereden!
Hoi Harm.
Gecondoleerd met het overlijden van je vader.

De baan heeft alweer een flinke uitbreiding gehad en begint er al mooi rijdbaar uit te zien.
De opleving in de kerst vakantie heeft een prachtig vervolg gekregen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 26-2-23: eerste proefrondjes gereden!
Harm,
Gecondoleerd met het overlijden van je vader.
Mooie vorderingen zijn er gemaakt en succes met het schilderen van de opritten.

Groet Michel
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 26-2-23: eerste proefrondjes gereden!
gecondoleerd Harm met het overlijden van je vader,

mvg,
Michel
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 26-2-23: eerste proefrondjes gereden!
Dat grijs dekt heel mooi in één keer!
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 26-2-23: eerste proefrondjes gereden!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 26-2-23: eerste proefrondjes gereden!
1000 tinten grijs, maar wat druk je ermee uit?
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 26-2-23: eerste proefrondjes gereden!
Dan is de kans klein dat de originele kleur van hout niet door de ballast heen ziet.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 26-2-23: eerste proefrondjes gereden!
Het had dus even een beetje stil gelegen, maar ik had afgelopen week zo'n mooie Giruno gekocht dat ik toch wel weer eens verder wilde. De opritten heb ik gemaakt van heel dun multiplex, maar aan de uiteinden blijf je dan toch een drempeltje houden. Dus het hoofd gebroken over hoe dat op te vullen, zodat er een mooie vloeiende overgang ontstond. Ik dacht het eerst met van die Noch schuimplaten te doen, en daar hele dunne wigjes van te snijden. Geen succes, dat spul is denk ik meer geschikt om grote massa's te maken. Gips leek me een hoop geklieder, en het is vooral water dan dan waarschijnlijk in het MDF trekt.

Toen dacht ik aan het "kneedbaar hout" dat ik had gebruikt om een paar kieren op te vullen. In grote hoeveelheden is het net een soort gips, alleen dan geel en kneedbaar. Dus daar 4 tubes van gehaald, en het gebied rond de oprit volgeblaft:
IMG_0588 by Harm Bremer, on Flickr
IMG_0589 by Harm Bremer, on Flickr

Dit is toen het al gedroogd was, het kliederen was toen al klaar. Mijn tactiek: eerst op de plaat deponeren, dan uitsmeren met de vingers zodat het een beetje de juiste vorm heeft. Daarna even wachten tot het een beetje is gedroogd, dan plakt het niet meer zo. Dan met een strip MDF een beetje erop slaan en het in vorm brengen. Dat ging verbazend goed, het werd mooi vlak en het was niet meer zo'n geklieder.

Zojuist een likje grijze verf erop gedaan, en dan ziet het er zo uit:

IMG_0590 by Harm Bremer, on Flickr

Ik denk dat ik nu de rails maar weer eens moet gaan leggen om het precies uit te tekenen zodat ik de kurkbedding kan aanleggen. Stiekem natuurlijk vooral om eens echt met de Giruno te kunnen rijden...
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 26-2-23: eerste proefrondjes gereden!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 26-2-23: eerste proefrondjes gereden!
Dat is een prima oplossing Harm, ik zou ( als ik jou was ) lekker die rails gaan neerleggen en de Giruno gaan uittesten  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 26-2-23: eerste proefrondjes gereden!
Waarvan akte ;)

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

De rails ligt bij het begin van de opritten een stuk strakker, de Giruno heeft geen enkele moeite om mooi rondjes te rijden. Ik ben benieuwd hoe dat gaat met de uitbreidingssets. Want ik had set 1 besteld, maar kon het toch niet laten en wilde de hele set compleet hebben... niet dat ik altijd met de volle lengte ga rijden, maar minstens één keer gaat dat toch gebeuren!
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 26-2-23: eerste proefrondjes gereden!
 @citaat

Mooie baan maar toch had ik liever een foto gezien met de prachtige Giruno op de foto. ;)

Groet Michel
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 26-2-23: eerste proefrondjes gereden!
U vraagt, wij draaien!

Had jij nog ook zo'n Giruno en dat in je topic gepost? Waarschijnlijk heb je mij dan besmet :)

Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 26-2-23: eerste proefrondjes gereden!
Als ik me niet vergis, kun je kneedbaar hout toch gewoon schuren?
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 26-2-23: eerste proefrondjes gereden!
Citaat van: harm78 op maandag 24 juli 2023, 20:42:26Had jij nog ook zo'n Giruno en dat in je topic gepost? Waarschijnlijk heb je mij dan besmet :)

Klopt de Giruno rijd hier heerlijk zijn rondjes rond over de baan heen.
De Giruno rijd zeer soepeltjes en geruisloos helaas worden (hopelijk) de 3 uitbreidingsets pas in september uitgegeven. :-(
Heel veel rijplezier toegewenst met deze fraaie treinstel.
Het kan ook zijn dat Marc je besmet heeft want die had als eerste de Piko Giruno (elf delig) binnen ikzelf was wat ik weet de eerste die de Märklin uitvoering liet zien in mijn topic inderdaad.

Groet Michel
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 26-2-23: eerste proefrondjes gereden!
CiteerHet kan ook zijn dat Marc je besmet heeft want die had als eerste de Piko Giruno (elf delig) binnen ikzelf was wat ik weet de eerste die de Märklin uitvoering liet zien in mijn topic inderdaad.

Dan kwam het door jou, alles dat niet Märklin is wekt geen hebberigheid in me op ;)
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 26-2-23: eerste proefrondjes gereden!
CiteerAls ik me niet vergis, kun je kneedbaar hout toch gewoon schuren?
Zeker, ik heb het ook licht geschuurd voordat ik er verf overheen heb gesmeerd.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 26-2-23: eerste proefrondjes gereden!
Er ontbrak nog één stukje onderbouw, een brug die midden door het mangat loopt voor het simpele ovaaltje. Afgelopen week heb ik dat maar eens even gemaakt van een restant MDF plaat met een restant balkje ter versteviging:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Nu heb ik dus de hele baan liggen. Eigenlijk ben ik nu vooral bezig geweest om lekker rondjes te rijden, de boel weer neurotisch inpakken en weer wat anders pakken. Vandaag had ik goederentreinen als thema genomen. Dus even alle losse goederenwagens die ik heb aan elkaar gehangen. Toen ik de zwaarste exemplaren aan het begin van de trein had gedaan, ging dat prima. De locs hadden geen moeite met de hellingen, terwijl het toch een aardige sleep was. In de keerlus kon de trein net zichzelf passeren, maar alleen als ik het uiteinde van de trein een beetje doorduwde:

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Untitled by Harm Bremer, on Flickr


Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 26-2-23: eerste proefrondjes gereden!
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 26-2-23: eerste proefrondjes gereden!
Ga je deze treinbaan nog van scenery voorzien?

mvg Hans
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 26-2-23: eerste proefrondjes gereden!
Ziet er veelbelovend uit hoor  :thumbup:
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 26-2-23: eerste proefrondjes gereden!
CiteerGa je deze treinbaan nog van scenery voorzien?

Zeker! Maar nog niet deze week denk ik :)
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 26-2-23: eerste proefrondjes gereden!
Nu ik toch de hele baan heb liggen, kan ik natuurlijk heerlijk met die regenachtige dagen treinen uitpakken, rijden en weer inpakken. Dus eerst een filmpje van die lange goederentrein en poes:


Vervolgens heb ik ook een aantal treinen tegelijk laten rijden, vooral treinstellen wat die vind ik leuk:
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 6-8-23: lekker rondjes rijden
Ik bedacht me dat ik eens zo'n grappige blikken Berlijnse S-Bahn had gekocht, en er ook nog 2 uitbreidingsrijtuigen bij had gezocht. Ik geloof niet dat ik die hele combinatie al eens had laten rijden, al is  het maar omdat het een half uur werk is om de hele boel aan elkaar te knopen...
Gisteren dus toch maar eens voor gaan zitten, het CS2 afgekoppeld en een ouderwetse trafo erop aangesloten. Die set S-Bahn is nog helemaal in nieuwstaat, en wat rijdt dat goed zeg:


En wat is het leuk om gewoon een stekker in te pluggen en meteen te rijden, en directe controle te hebben. Dat analoog is toch ook wel weer eens grappig. Toch gaat ie natuurlijk wel digitaal, de decoder en motor had ik er al ooit voor gekocht. Nu nog even wachten tot de microconnectortjes binnen zijn, waarmee ik de kabels tussen de wagens wil verbinden. Want om nou elke keer als ik hem wil laten rijden eerst een half uur te moeten sleutelen...
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 6-8-23: lekker rondjes rijden
Sjonge, de S-Bahn op TGV snelheid...

Je kunt je baan natuurlijk altijd voorzien van een goede schakelaar om van analoog naar digitaal te switchen.
Het is beste is een drie-standenschakelaar te gebruiken. Op de middenstand zet je niets en links en rechts digitaal, respectievelijk analoog. Wel moet het analoge materieel van de baan of stroomloos gezet als je weer naar digitaal schakelt. Anders racet alles door elkaar!

Groet,

Peter

Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 6-8-23: lekker rondjes rijden
Tja, hij reed ook zo lekker ;)

Ik ga die moeite niet doen om die paar analoge locs te laten rijden op de baan. Als ik ze zo leuk vind dat ik ze wil laten rijden, bouw ik ze wel om. Ik heb buiten dit treinstel alleen nog een afgekloven F7 en een Alpha setje analoog...
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 6-8-23: lekker rondjes rijden
Gisteravond heb ik de S-Bahn toch maar eens gedigitaliseerd, ik had de spullen toch al liggen. Lekker prutsen dus. Ik heb nog even niet teveel moeite gedaan en de verlichting gewoon met de bestaande draden aangesloten, die knippert nu dus. Later, als ik connectortjes heb, ga ik het printje met de ledjes nog wel eens isoleren van de massa en een extra draad door het stel maken.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 6-8-23: lekker rondjes rijden
En toen ik de ouderwetse trafo toch aangesloten had, meteen maar even de Alpha setjes van zolder gehaald en daarmee geraced:

Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 6-8-23: lekker rondjes rijden
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 6-8-23: lekker rondjes rijden
Nou dat race lekker. Ik zit hier nu met kleinkleindochter op schoot en toen ze het filmpje zag schaterde ze het uit.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 6-8-23: lekker rondjes rijden
Tja die Alpha dingen zien er niet voor niks zo snel uit, dus dat moet lekker hard gaan!

Ook nog wat gereden met de stoomloc 01.5 en de bijbehorende DDR sneltreinset. Die is natuurlijk veel te lang voor mijn baan, maar de dwangmatige neiging om sets compleet te willen hebben had het gewonnen :)

Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 6-8-23: lekker rondjes rijden
Hoi Harm.
Leuk om te zien dat jij die Alpha setjes nog steeds bewaard hebt en het rijdt nog steeds uitstekend! (en snel! :thumbup: )
Zelf heb ik deze jaren geleden allemaal verkocht toen de kleinkinderen hier te oud voor werden, niet wetende dat er uiteindelijk nog een nakomertje kwam.
En deze was meer voor Lego en autootjes en daar had ik er nog genoeg van! :)

Zo'n mooie lange sleep is altijd prachtig om te zien en ach. niet één baan is werkelijk op schaal.

Veel plezier en succes met de verdere bouw en proef ritten! :thumbup:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 6-8-23: lekker rondjes rijden
CiteerLeuk om te zien dat jij die Alpha setjes nog steeds bewaard hebt en het rijdt nog steeds uitstekend! (en snel! :thumbup: )

Ik heb ze een paar jaar geleden eens gekocht, toen iemand ze aanbood. Ik heb een fascinatie voor dat soort maffe Märklin dingen die ik alleen uit de catalogus kende :)

Zo heb ik ook eens een hele Sprint racebaanset gekocht, en als ik ooit zo'n Minex set tegen het lijf loopt ga ik wellicht ook voor de bijl. Gewoon om het hebben, ik houd er wel van...
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 6-8-23: lekker rondjes rijden
Ik had bedacht om een mooie brug te maken over de stationssporen op de begane grond, en de rest van die oprit als een soort spoordijk te maken. Maar toen bedacht ik me dat die brug helemaal niet horizontaal komt te liggen.

Hier zou ie moeten komen:

IMG_0945 by Harm Bremer, on Flickr

Nu ben ik dus eigenlijk op zoek naar een mooie brug die daar kan komen. Zo'n klassieke boogbrug had ik eigenlijk in gedachten, maar ik denk dat het er heel vreemd uitziet als ik die in een helling bouw. Het moet ook een brug zijn die vooral aan de bovenkant zijn constructie heeft, aan de onderkant is de doorrijhoogte niet zo heel ruim.

Dus ik heb een paar vragen:
- Hoe ziet het er uit als je een brug in een helling bouwt? Wordt dat gedaan? Ziet dat er heel raar uit?
- Heeft iemand een tip voor een mooie brug (artikelnummer/fabrikant) met constructie aan de bovenkant, en een flinke lengte?
- Of zou je juist iets heel anders maken?

Ik had al wel zitten googlen op "brug H0" maar dan krijg je zoveel mogelijkheden dat ik afhaakte :)

Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 18-8-23: bruggenvraag, help?
Harm,

Ik heb ook een (dubbele) brug over mijn perronsporen.
De klassieke Marklin brugdelen. Omdat bij een schuine oversteek de bijbehorende pijlers niet "uitkomen" met de sporen er onder, staan de brugdelen op een lange (stijve) metalen plaat met opstaande randen.
De pijlers eronder zijn voor de show en hebben eigenlijk geen functie. Je kunt ze dan plaatsen waar het uitkomt.



Meer foto's van de bruggen vind je in mijn topic: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=44337.0

Groet, Dirk Jan
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 18-8-23: bruggenvraag, help?
Je kunt altijd hier eens neuzen: https://hack-bruecken.de/contents/de/d51_Spur-H0.html

De helling daar waar de brug moet komen lijkt niet al te steil, dus dat zou moeten kunnen?

Je kunt er ook een tunnel onder een stad van maken? Dan maakt het niet uit dat het traject niet waterpas is (zolang de huizen maar recht staan).

Groeten,
William
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 18-8-23: bruggenvraag, help?
Intussen ben ik begonnen met Noch kurkbedding onder de sporen te leggen. Lekker knoeien met het draadloze lijmpistool dat ik een paar jaar geleden had aangeschaft.
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Die Noch stroken bestaan uit twee helften in lengterichting, waardoor je ze in de bochten mooi kunt neerleggen:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 18-8-23: bruggenvraag, help?
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 18-8-23: bruggenvraag, help?
Indrukwekkende treinbaan in aanleg, wow!

Ga je er ook nog scenery aan toevoegen?

Veel succes met alles.

mvg Hans
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 18-8-23: bruggenvraag, help?
CiteerIndrukwekkende treinbaan in aanleg, wow!

Ga je er ook nog scenery aan toevoegen?/quote]


Dank je wel! Zeker, ik doe alles in stapjes maar uiteindelijk komt er een landschap en gebouwen en dat soort dingen. Ik wil nu eerst die kurk overal leggen, dan de rails op één of andere manier fixeren, dan de elektra aanleggen zodat ik in elk geval weer rondjes kan rijden, daarna balasteren, en daarna de rest :)
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 1-11-23: kurkbedding aanleggen
Intussen ben ik weer een stukje verder met de kurkbedding:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 1-11-23: kurkbedding aanleggen
Ziet er erg gelikt uit die strakke opbouw. Ben erg benieuwd hoe het er straks uit gaat zien met alle scenery
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 1-11-23: kurkbedding aanleggen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 1-11-23: kurkbedding aanleggen
Ik ook. De keerlussen in beide richtingen zijn ook mooi onopvallend aanwezig :thumbup: .
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 1-11-23: kurkbedding aanleggen
En alweer wat kurk gelegd, call me Captain Kurk!
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Nu zijn het vooral nog de stationsgebieden, daar ga ik grote plakken kurk in z'n geheel onder leggen en de perrons daar bovenop zetten.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 1-11-23: kurkbedding aanleggen
Captain Kurk is weer bezig geweest, tot alle kurk op was. Toevallig bood op een Facebookgroep iemand precies de Noch platen aan die ik moest hebben, dus die liggen nu te wachten!
Afgelopen zaterdag naar Houten geweest, met het idee meer kurk te halen (nergens gevonden trouwens). Maar ik had ook bedacht dat ik de 5 rechter wissels oude stijl (met de vaste aandrijving) misschien beter kon vervangen door nieuwere, met losse aandrijvingen. Dat maakt het makkelijker ze te vervangen als dat nodig is. Ook had ik een setje ondervloeraandrijving op mijn lijstje staan, om dat eens uit te proberen. En K-rails schroefjes om de rails vast te maken.

Dus, alles behalve de kurk gevonden. Ik had nog wel wat kurk, dus dat maar even opgemaakt onder het onderste en bovenste stationsgebied:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

En toen maar met de schroefjes aan de slag gegaan. Ik moest een schroevendraaier uit mijn telefoonreparatiesetje gebruiken, zo klein zijn ze. Ik wist eigenlijk niet (of was vergeten) dat er K-rails schroefjes bestonden. Heel vroeger heb ik K-rails geloof ik ooit met kleine spijkertjes vastgemaakt, waardoor het allemaal naar de galemiezen ging toen ik de rails van de plaat wilde halen...

Maar je moet het ze bij Märklin nageven, die schroefjes passen perfect en je ziet ze pas als je er echt naar op zoek gaat. Voor de foto heb ik dat gedaan:

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Dus lekker de rails strak neergelegd met speciale afstandhouders (sorry als iemand achter het net heeft gevist, ik heb denk ik de hele voorraad opgekocht) en ook de twee stootblokken maar gemonteerd, gewoon omdat het kon:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Dat ligt lekker strak:

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Uiteraard doen die schroefjes de geluiddempende werking van het kurk weer teniet, maar het voordeel van schroefjes is wel dat ze er ook weer uit kunnen. Als er eenmaal ballast ligt, fixeert dat de boel misschien wel goed genoeg zonder schroefjes, dan zien we wel weer verder.

Ik heb intussen genoeg kurk om het laatste stukje ook te doen, en dan kan ik de rest ook gaan schroeven. Daarna is het denk ik tijd voor een functietest en moet ik alle baanstroomaansluitingen doorlussen om een rondje te kunnen rijden en kijken of er nergens gekke dingen gebeuren. En daarna kan ik dan met de elektra beginnen.

Waarschijnlijk ook nog een bijvangst van de beurs in Houten: mijn eerste positieve coronatest ooit :)
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 1-11-23: kurkbedding aanleggen
Citaat van: harm78 op donderdag 16 november 2023, 08:14:57Uiteraard doen die schroefjes de geluiddempende werking van het kurk weer teniet, maar het voordeel van schroefjes is wel dat ze er ook weer uit kunnen.
Met warme lijm kun je je rails ook prima vastmaken. Als je de rails er later weer er uit wil hebben, gaat dat ook prima.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 1-11-23: kurkbedding aanleggen
Intussen heb ik een paar rondjes gereden, en dat ging best aardig. Ik moest natuurlijk alle geïsoleerde stukken met draadjes doorlussen zodat overal stroom stond, dus dat was wel even prutsen.

Daarna ben ik de ondervloer-wisselaandrijvingen maar eens gaan monteren, die had ik een paar gekocht om eens te proberen. Beetje pielen, maar het werkte wel mooi. Ik kon ze alleen natuurlijk niet overal maken omdat er vaak een dwarsbalk onder de plaat zit ter hoogte van de wissel, en dan gaat het niet. Maar het resultaat is wel leuk:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Daarna heb ik voor de draadjes van de wissels en stootblokken gaatjes geboord zodat ze niet meer over de rails heen hangen. Dat ziet er meteen ook netjes uit. Volgende stap is het bord met de decoders ergens mooi ophangen, en dan de bedrading overal naartoe maken.
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 1-11-23: kurkbedding aanleggen
Voor kurk: https://www.kurk24.nl/

Groet, Arie
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 1-11-23: kurkbedding aanleggen
Hoi,
Hoe maak jij dat? Ik ben aan het klooien met roterende en lineaire servo's en dat is allemaal lastig. Ik zie jou bezig met wat lijkt een standaard Marklin unit maar dan met iets er bij? Graag uitleg?

Met vriendelijke groet,

Arie
Re: Harm z'n baan, nieuwe start. 1-11-23: kurkbedding aanleggen
CiteerIk zie jou bezig met wat lijkt een standaard Marklin unit maar dan met iets er bij? Graag uitleg?

Dat is gewoon het Märklin setje 7548 dat er speciaal voor bedoeld is, ingebouwd volgens de handleiding die erbij zit ;)