Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

*-Harm z'n baan, nieuwe start. 14-7-24: S-Bahnstation gebouwd

Gestart door harm78 maandag 25 januari 2021, 10:22:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
CiteerOok heeft het zin om de daken te schilderen zodat er verwering is te zien, dan wordt het levendiger.

Ik wil het inderdaad nog wel wat minder plastiekerig gaan maken, maar het was nu vooral om eens te kijken of ik huisjes plakken nog wel leuk vind of er enige aanleg voor heb... ik heb er wel vertrouwen in dat ik het kan nu :)
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 10-03-2024: prutsen in WinTrack
En zo ziet het er dan uit:

Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
Mooi zo'n dubbele brug over het onderliggende emplacement :thumbup: .
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
Dat zal een mooi gezicht zijn als er een of twee treinen over de bruggen rijden  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
Citaat van: harm78 op zaterdag 23 maart 2024, 18:48:17Maar ook heb ik gewoon echt alles door elkaar gebruikt: een Nederlandse melkwinkel, een Amerikaanse slager (Pete's Meat) en een een soort Amsterdams pakhuis. Plus het Zwitserse bakkerijtje, wat willekeurige losstaande huizen en twee tankstations.

Herkenbaar! :cool:
Al kwam dat in mijn jeugd meer, doordat familieleden iets wel een leuk bouwdoosje vonden voor mijn verjaardag of Sinterklaas.
Waardoor je, zonder verdere enige morele druk, wel genoodzaakt was om het een plekje op de modelbaan te geven ... :roll:
Dus inderdaad: o.a. een Nederlandse winkel, Slot Lichtenstein, een watertoren (US), stadspanden en een raffinaderij werden gegeven als uitbreiding op mijn dorpje  :lol:

Groeten,

Erik.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
Mede door het goede fotowerk zijn de geplaatste bruggen een plezier om naar te kijken Harm. :thumbup:
Je baan wordt mooier en mooier ik zeg kom maar op met de volgende update. ;)

Groet Michel
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
CiteerWaardoor je, zonder verdere enige morele druk, wel genoodzaakt was om het een plekje op de modelbaan te geven ... :roll:

Ik kan me niet echt iets herinneren van morele druk, meer complete afwezigheid van conformeren aan wat realistisch is :) Ik heb een Nederlandse zuivelwinkel, een Amerikaanse slagerij en statig hoekhuis, een Amsterdams pakhuis en diverse standaard kleine villa's en huisjes. En natuurlijk Pension Bären van Pola, een soort fontein, een kiosk, twee goederenloodsen, watertoren, seinhuisje en nog wat spul. Het blijft voorlopig allemaal maar mooi in de doos...
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
Dit is nu de ruwbouw van de berg, ik heb besloten dat daar zo'n Duits romantisch-kitscherig dorpje of vestiging komt. De stadspoort kan daar wel leuk staan bij het bruggetje dat over het spoor moet komen:

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Beide verdiepingen zitten maar met één schroef aan de onderkant vast, daarnaast alleen met een paar houten deuvels om de positie te fixeren. Dan kan ik het voorlopig nog makkelijk weghalen als ik eronder moet zijn.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
Veel succes en plezier verder ‼️
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
Dat gaat een leuke berg worden Harm. :thumbup:

Groet Michel
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
mooi, mooi, mooi Harm
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
Op de beurs had ik 3 bruggen voor de prijs van 1. Dus ik heb de derde brug ook maar schoongemaakt en op een plek ingebouwd waar het me wel leuk leek:

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Hij hangt er niet echt vrij, maar op die plek heb ik ook liever een stevige houten plank als backbone. In die uitsparingen moet ik nogal eens staan en omhoog en omlaag gaan, dus een beetje stootvastheid is daar wel fijn...
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
Zondag maar eens op proef een stukje balast gemaakt, in de twee kleuren die me mooi leken. Gelukkig had ik een stukje van de baan uitgezaagd om de brug te maken, en dat kon ik heel mooi (met wat oude rails) als testbed gebruiken:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Best aardig, ik vind de bruine variant het mooist.

Verder heb ik bijna alle wissels voorzien van wissellantaarns.
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

En heb ik de Zugspitzbahn omgebouwd met nieuwe motor en decoder. Het werkend krijgen van de verlichting was nog even lastig omdat er duo-leds gebruikt worden die via de massa geschakeld worden. Dus een Tams inverter gebruikt. Dat is een dingetje van 0,5 bij 0,5 cm dus eer dat ik daar alles aan had gesoldeerd had ik er waarschijnlijk al een gesloopt. En ik had ook al één gele middelste led gesloopt. Dus nu werkt de verlichting in één richting perfect en in de andere richting minder perfect. Maar ik vond het wel best, door de lengte en de plaatsing van de sleper kan ie toch maar goed in één richting op de baan.
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
Ik vind de ballast links van het voorste spoor het mooiste Harm, je ombouw is dus prima geslaagd, met die nieuwe motor en decoder kan hij er weer jaren tegen aan  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
 @citaat  @citaat

Harm, het bruine ballast zou ook mijn voorkeur hebben doet warmer aan als de andere proefballast.
Ja wat verlichting op en langs de baan in dit geval de verlichting van de wissellantaarns doet het altijd goed en werk altijd sfeerverhogend.
Knap hoor zo een ombouw van een decoder en motor mijn complimenten en wat betreft het "slopen" van de gele led dan had hij maar niet in de weg moeten zitten tijdens de werkzaamheden. :D

Groet Michel
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
Dag Harm.

Ja, mijn keuze zou toch ook de bruine ballast zijn ...
maar ja, jij moet het mooi vinden hé  :wink:

Groeten,

Erik.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
Je kan de twee soorten ballast ook mixen.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
Inderdaad, zelf zou ik ook voor de bruine variant gaan. Maar je kunt de twee soorten ook mixen in verschillende verhoudingen. Fifty-fifty of 60/40, terwijl 80/20 en 70/30 ook mogelijkheden zijn. En zo kun je wel honderd verschillende samenstellingen maken. Zoveel proefstukjes heb je niet eens. Maar ja, jij moet er iedere dag tegenaan kijken dus doe wat jou het beste lijkt, mooiste vindt, etcetera.  :)
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
Ik zou ook wat gaan mixen en de ballast hoeft ook niet overal dezelfde kleur te hebben; er kan op een baanvak best eens wat vernieuwd zijn.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 24: bruggenbouwen
Ik ga maar een kruiwagen van dat bruine spul en een vat lijm bestellen :)
Dat zakje grijze ballast ben ik intussen gaan gebruiken in het deel dat in een tunnel komt te liggen. Vooral om wat te oefenen op een plek waar je het toch niet zo goed ziet, maar als je de tunnel in kijkt ga je er toch wel iets van zien.
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Het onderste spoor dat ik gedaan heb, wilde ik vooral proberen omdat het spoor daar best een beetje los hangt van de kurkbedding. Dat wordt dus heel mooi opgevuld met steentjes en plakspul. Het is wel een geduldig werkje om alles uiteindelijk te gaan doen...

Intussen heb ik ook weer eens een mooie bestelling bij Conrad gedaan. Ik heb bedacht om Viessmann bovenleiding te gaan gebruiken, dat is wat goedkoper dan Märklin. Dus daar het boek van besteld, en de speciale tunnelbovenleiding die ze hebben. Leek me wel elegant om in te bouwen voordat ik de tunnel helemaal fixeer. Ook een paar tunnelportalen, steenplaten en perronkanten besteld en nog wat spulletjes. En bij Huider een Noch Terraform set. Die meneer van "Wir bauen einde Modellbahn" van de Märklin YouTube deed dat zo leuk.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 5-5-24: kliederen met ballast
Voor mij heeft het bruine ballast de voorkeur. Zelf meng ik en niet altijd in dezelfde verhouding . Het belangrijkste is dat het jou bevalt
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 5-5-24: kliederen met ballast
Vandaag wilde ik het hoekje bij de deur voorzien van een verdieping, waar ik een klein hoekje landschap met een bruggetje ernaartoe wilde maken. Toen ik dat had gemaakt, bedacht ik me dat ik er net zo goed een extra verdieping van kon maken met een korte tunnel. En zo geschiedde, meteen wat van mijn nieuwe tunnelportalen neergezet om wat gevoel erbij te krijgen:

Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 5-5-24: kliederen met ballast
Staan niet verkeerd die tunnelingangen Harm. :thumbup:

Groet Michel
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 5-5-24: kliederen met ballast
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 5-5-24: kliederen met ballast
Als scenery liefhebber wordt ik hier blij van.

Mvg Hans
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 5-5-24: kliederen met ballast
Hoi Harm.
Erg leuk en interessant dat jij en Michel beide aan het ballasten zijn! :thumbup:
Met de tunnel ingangen erbij wordt het al een fraai gezicht.

Veel plezier en succes met de baanbouw en aankleding.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 5-5-24: kliederen met ballast
Ik heb gewoon maar eens een zooi verschillende portalen laten aanrukken, eigenlijk wil ik mijn eigen treinenwinkel waar ik naar behoefte alles uit een rek kan pakken om wat te proberen.

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Wel had ik besloten dat er een wegtunneltje moest komen, dus die paste heel mooi hier:

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Intussen ben ik nog steeds aan het oefenen met dat ballasten. Op zich lukt het wel, al vind ik dat het een beetje vlekkerig opdroogt. En ik heb geleerd dat ik met een pipet moet druppelen in plaats van met het flesje, dan veroorzaken de druppels minder kuiltjes.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 5-5-24: kliederen met ballast
ik spuit met een spuitfles eerst de ballast een beetje nat en daardoor blijft de ballast wat meer liggen en dringt de verdunde (hout)lijm makkelijker in de ballast en verdeelt dit lijm ook meer gelijker.

gr. Ruud
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 5-5-24: kliederen met ballast
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 5-5-24: kliederen met ballast
Harm,

Ik heb zelf positieve ervaring met Alabastine transparante sneldrogende voorstrijk. Dringt makkelijk door in de ballast (ik gebruik een klein injectiespuitje), droogt mooi en snel op zonder vlekken of verkleuring.

Voorbehandelen of natspuiten van de ballast is overbodig.

Groeten,
Wico
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 5-5-24: kliederen met ballast
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 5-5-24: kliederen met ballast
Ik heb een klein kappersspuitflesje, met daarin water en een drupje afwasmiddel. Daar spuit ik de hele baan-met-ballast mee in. en zorg dat het "goed" nat is. En dan druppel ik verdunde houtlijm/water of modpodge/water met daarin ook weer een drupje wasmiddel.

wasmiddel: omdat dat de oppervlaktespanning van het water doet afnemen, en dus makkelijker in de ballast doortrekt.
Houtlijm: heeft een groot nadeel heb ik van een cursus bij Martin Welberg geleerd. En dat is dat houtlijm snel een vlies aan de buitenkant van de lijm vormt, waardoor eventueel nabewerken veel ingewikkelder is
Modgepod: werkt hetzelfde als houtlijm, maar droogt dus van binnenuit.
Je kan ook acrylbinder gebuiken (de basis voor acrylverf) en dat droogt ook van binnenuit. acrylbinder kon ik alleen in grote potten kopen, terwijl modgepod in handige kleiner flacons te koop is.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 5-5-24: kliederen met ballast
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 5-5-24: kliederen met ballast
Citaat van: harm78 op zaterdag 11 mei 2024, 19:49:30eigenlijk wil ik mijn eigen treinenwinkel waar ik naar behoefte alles uit een rek kan pakken om wat te proberen.
Uit ervaring kan ik je zeggen dat er dan van baanbouw niets meer terecht komt. Geen tijd meer voor.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 5-5-24: kliederen met ballast
CiteerIk heb zelf positieve ervaring met Alabastine transparante sneldrogende voorstrijk. Dringt makkelijk door in de ballast (ik gebruik een klein injectiespuitje), droogt mooi en snel op zonder vlekken of verkleuring.

Dat leek me een hele goeie tip! Lekker makkelijk en zo. Dus een pot van dat spul gehaald, en eens geprobeerd. Lijkt inderdaad precies te doen wat de Noch ballastlijm doet, qua geur en kleur lijkt het ook erg op elkaar. Het verschil is dat een pot van een liter een stuk gunstiger qua prijs is... het proefstukje is nu aan het drogen, tot nu toe lijkt het prima op te drogen. Fijne oplossing, ik zag mezelf al een heel vat Noch lijm gaan kopen :)

CiteerUit ervaring kan ik je zeggen dat er dan van baanbouw niets meer terecht komt. Geen tijd meer voor.

Ik bedoelde ook meer dat ik een eigen privéwinkel wil waar ik gewoon alles uit kan pakken dat ik wil uitproberen, verkopen laat ik wel aan mijn favoriete treinenboer in Den Bosch over :)
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 5-5-24: kliederen met ballast
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 5-5-24: kliederen met ballast
Citaat van: harm78 op zondag 12 mei 2024, 20:50:16Lijkt inderdaad precies te doen wat de Noch ballastlijm doet, qua geur en kleur lijkt het ook erg op elkaar. Het verschil is dat een pot van een liter een stuk gunstiger qua prijs is...

En dat is dus precies waar alle modelbouwfabrikanten (handelaren) erg goed in zijn. Breng een bestaand product in jouw eigen verpakking op de markt aan de dubbele prijs (of nog meer). De meeste hobbyisten hebben dat helemaal niet door en er wordt vrolijk gekocht. Winst verzekerd.

Bedenk altijd dat modelbouw fabrikanten geen chemie bedrijven zijn. Ze maken geen vloeistofjes of dat nu lijm is of wat anders. Die spullen kopen ze groot in en verpakken het (of laten dat doen). Daarna wordt het met dikke winst weer verkocht. Marketing doet de rest. Al die producten zijn bestaande spullen die elders onder andere naam ook verkocht worden. De truc is om uit te zoeken welke, dan kun je heel veel geld besparen. Tenminste wanneer je er grotere hoeveelheden van nodig hebt.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 5-5-24: kliederen met ballast
Ach... dat doet me een beetje denken aan dit internetcliché:



Zo'n modelspoorleverancier stopt er tijd, moeite en geld in om iets te vinden dat precies doet waar zij het voor willen gaan gebruiken. En dat doen ze op zo'n manier dat ze er genoeg vertrouwen in hebben om het onder hun naam te verkopen, met dat ene specifieke doel. Dat is ook wel wat waard. Maar toch, als ik een hele emmer kan kopen voor minder dan de prijs van twee flesjes, dan doe ik dat :)
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 5-5-24: kliederen met ballast
 @citaat Dat zou in een ideale wereld misschien zo zijn. Maar ik geloof niet echt dat een modelspoorfabrikant echt heel veel tijd steekt in research naar het beste product voor hun eigen product...
Het is vermoedelijk eerder een kwestie van beschikbaarheid, medewerking krijgen van een leverancier om zijn spullen te mogen gebruiken onder een andere naam en allerlei ander gesnor over intellectuele eigendom en mogelijke (product)aansprakelijkheid als een van partijen het toch nog verknoeit.

Groet,

Peter
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 5-5-24: kliederen met ballast
Dat huisjes plakken begin ik zowaar nog leuk te vinden ook!
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Twee stadshuizen voor bij het stationnetje. Het gaat me redelijk goed af, al zeg ik het zelf. Dat grote huis is van Kibri, daarvan vond ik de handleiding best lastig. Heel veel onderdelen die in één stap gedaan moeten worden, ik heb echt de onderdelen moeten verzamelen door de dingen die ik al had gevonden aan te kruisen op de tekening. Ook was het niet altijd even duidelijk wat nu waar moest komen en heb ik nog wel eens iets verkeerdom geplakt. In de etalages van dat huis heb ik meteen ledjes geplakt. De rest van het huis niet, ze leveren er een paar vellen zwart papier bij maar ik had geen zin om dat helemaal op maat te gaan zitten knippen. Bij het andere huis werd een mooie zwarte box geleverd met uitsnedes voor de ramen.

Ook de klokkentoren die mijn favoriete treinenboer toevallig in de schappen had liggen heb ik in elkaar gezet:

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Die is dan weer van Faller, lekker stevige stukken plastic. Dat wordt daar een leuk kitscherig-romantisch dorpje bovenop de berg.
Om daar wat tegenwicht aan te bieden, heb ik bij de treinenboer ook een Vollmer parkeergarage meegenomen. Die kan beneden bij het station komen, zodat mensen kunnen parkeren als ze naar het kitscherig-romantische dorpje komen kijken en een biertje gaan drinken in de Schlossbergstüble.

Het valt me wel op hoeveel onderdelen ik overhoud. Zowel bij de twee Faller bouwdozen als het Vollmer huis, bleven er heel veel grote onderdelen over die duidelijk bij een andere set horen. Ik snap dat het goedkoper is om op deze manier hele onderdelenramen bij meerdere bouwdozen te kunnen gebruiken, maar is dat iets van deze tijd? Ik kan me dat van vroeger niet herinneren. Overigens zaten bij het Kibri huis slechts een paar raampanelen er extra bij.

Al deze gebouwen moeten nog wel een beetje ontglimnd worden, maar dat kan ook wel als ze al in elkaar zitten. Weet iemand een of ander wondermiddeltje waarmee je dat snel en makkelijk kan doen? Ik heb niet de creativiteit om het 100% natuurgetrouw te doen, dus als de nieuwigheid er maar een beetje af is, vind ik het best.
Bij de parkeergarage moet ik dat verouderen wel echt doen voordat ie helemaal afgebouwd is. Ik ga er ledjes in bouwen, en dan zie je de glimmende oppervlakken van de parkeerdekken waarschijnlijk wel heel erg. En daar kom je later niet meer zo makkelijk bij...

Het lijkt een beetje voorbarig om allemaal gebouwen te knutselen als ik het landschap nog niet heb, maar op deze manier ontstaat er toch al een soort creativiteit om het landschap verder uit te gaan denken en kan ik een beetje bepalen wat ik nu waar ga maken :)
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 13-6-24: huisjes plakken
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 13-6-24: huisjes plakken
Harm,

Om snel en eenvoudig van de plastic look af te zijn gebruik ik "Noch 61152 - Haft und Fixierspray". Simpel het complete huisje licht inspuiten en de glans is verdwenen!

"Met deze spray kunt u glanzende kunststof oppervlakken matteren, fixeren en verzegelt u strooimateriaal en vlokken. Ook zeer geschikt voor fixeren van patineerpoeders: spuit eerst een laagje van de spray en breng na het drogen het poeder aan."

Groeten,
Wico
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 13-6-24: huisjes plakken
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 13-6-24: huisjes plakken
De plastic glans haal ik er af door het hele gebouw te spuiten met een matte verf als de originele kleur mij niet aanstaat. Vind ik  de originele kleur wel mooi dan gebruik ik een matte transparant lak. Dat moet uiteraard wel gebeuren voordat de vensters, ruiten en deuren geplaatst worden. De kozijnen en deuren (en eventueel luiken) spuit ik op dezelfde manier wanneer ze nog aan de gietboom zitten. Daarna worden deze in het reeds gebouwde gebouw geplaatst.

Wanneer het is begonnen dat gietbomen ook onderdelen voor andere kits bevatten weet ik niet precies. In ieder geval gebeurde het in de 60 en 70'er jaren nagenoeg niet. Ergens na die tijd heeft een econoom waarschijnlijk berekend dat dat gunstiger is.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 13-6-24: huisjes plakken
De grondige aanpak is inderdaad de onderdelen in een andere kleur te spuiten of van matte lak te voorzien voor montage.
Allerlei nabewerkingen kunnen later nog uitgevoerd worden.
Maar dat kan of hoeft niet. 'Besproeien' van het gebouwde huis met matte lak kan ook.
Een alternatief is een wash aanbrengen: sterk verdunde verf. Het beste is een donkere kleur te gebruiken.
Je kunt het met de kwast aanbrengen. Het gaat nogal druipen en dat is prima. Zet je huisjes op oude kranten of ander materiaal dat absorbeert. Dat voorkomt rommel op tafel en een teveel aan kleur onderaan het bouwsel.

Succes!

Peter
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 13-6-24: huisjes plakken
ik heb wel eens een station geverfd toen het al in elkaar was, het is 'moeilijker' maar het kan;

mvg,
Michel
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 13-6-24: huisjes plakken
Aangezien ik toch nog allerlei hele grote stukken huisje over had na het bouwen, heb ik daar maar eens wat op geoefend met Noch fixeerspray en een Noch patinapoedersetje. Dat leek best makkelijk. Dus het volgende huis dat ik in elkaar ging knutselen heb ik voor het bouwen al behandeld. De muren waren een heel gezellig glimmend roze, het dak glimmend bruin. Dus die gietbomen eerst behandeld met spray, zwart poeder en spray. Na zo'n 5 uur knutselen was dit het resultaat:

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Meteen ook maar Viessmann ledjes ingebouwd voor de onderverdieping. Ik laat bij alle gebouwen waar dat nodig is het dak gewoon maar los op het gebouw liggen, in het geval ik later nog eens bij de lampjes moet kunnen. Vroeger met gloeilampjes was dat natuurlijk ook al zo.

Ongeveer zo zou dan de stationsstraat in het dorp kunnen worden:

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 13-6-24: huisjes plakken
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 13-6-24: huisjes plakken
Mooie behandeld gebouw is het geworden Harm. :thumbup:
Ook de opstelling is niet verkeerd zo met de "moderne" flat er naast.

Groet Michel
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 13-6-24: huisjes plakken
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 13-6-24: huisjes plakken
Harm,

Goed gelukt zo met poeders en fixeerspray :thumbup:. En de proefopstelling lijkt me perfect!

Groeten,
Wico 
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 13-6-24: huisjes plakken
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 13-6-24: huisjes plakken
Fraai pand geworden, Harm :thumbup:
Het heeft de smoezeligheid van een pand in een straat met veel verkeer, goed gelukt dus :cool:

Groeten,

Erik.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 13-6-24: huisjes plakken
Het is zeker gelukt de plasticglans is er mooi af te krijgen.
Je zou nog voorzichtig wat accentjes aan kunnen brengen onder de ramen en vensterbanken. Vaak zit daar door de werking van regen wat donkere aanslag. Onder de hoeken loopt die naar beneden wat meer uit.

En een beetje drybrush met lichte verf (verwering door wind en zon) op de uitstekende delen kan ook nog mooie effecten opleveren.

Groet,

Peter

Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 13-6-24: huisjes plakken
Dank jullie! Ook voor de tip van de Noch fixeerspray :)

CiteerOok de opstelling is niet verkeerd zo met de "moderne" flat er naast.

Dat leek me ook! Het echte Duitsland is tenslotte ook een mix van prachtige oude vakwerkhuizen en verschrikkelijk lelijke ouwe troep. Alles mag dus best door elkaar, en een beetje authentieke lelijkheid maakt het wel charmant vind ik.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 13-6-24: huisjes plakken
En om het gehalte "verschrikkelijk lelijke ouwe troep" weer wat in balans te brengen met de kitscherig-romantische gebouwen, heb ik de parkeergarage maar eens in elkaar geplakt. Best leuk, alleen het uitknippen van de belijning en pijlen op het wegdek was niet zo mijn ding. Gelukkig hoefde ik maar 28 pijlen en 30 streepjes te doen...

Naar aanleiding van een video die ik zag, heb ik meteen ook lantaarns opgehangen op het bovenste dek. Handig om meteen te doen. Gelukkig liggen alle parkeerdekken los (moet ook volgens de handleiding), dus ik kan ze later zo weer verwijderen om lampjes erin te bouwen.
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 13-6-24: huisjes plakken
Zijn die lantaarns niet heul erg groot?  8o  en waarom staat er een pijl op het bovenste dek terwijl er een inrijverbod  :error: geldt?  :D

Van mij mag het allemaal, maar ben gewoon nieuwsgierig!  :P
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 13-6-24: huisjes plakken
CiteerZijn die lantaarns niet heul erg groot?  8o  en waarom staat er een pijl op het bovenste dek terwijl er een inrijverbod  :error: geldt?  :D

Ik was geïnspireerd door dit filmpje:
En heb gewoon bij Viessmann wat H0 (net gechecked ;)) lantaarns gekocht die je op een muur kunt monteren. Op zo'n parkeergarage hoeft het niet gezellig te zijn, er moet een hoop licht zijn. Over het inrijverbod: nu je 't zegt... toch  heb ik 'm precies volgens het boekje in elkaar gezet. Die inrijverboden kunnen alleen op die plekken hangen, en de pijlen zijn ook in het plastic op het wegdek gedrukt. Nou ja ik hoop maar dat er geen ongelukken van komen :)
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 13-6-24: huisjes plakken
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 13-6-24: huisjes plakken
voor muur- wandlantaarn gebruik ik altijd N schaal en niet de H0 schaal, want H0 is in deze vaak te groot en die N lantaarn zien er stukken beter uit.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 13-6-24: huisjes plakken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 13-6-24: huisjes plakken
Hoi Harm,

Goed bezig met je gebouwen, die plastic glans is er in ieder geval van af  :thumbup: :thumbup:
Ook even naar het filmpje gekeken, daar wordt ik erg blij van, super mooi zo met die verlichting, ga jij dit ook nabouwen?


Mvg,

Peter Degeluidsman