Citaat van: Wico op zondag 19 augustus 2018, 17:31:01
Alternatief als je toch voor een CS van Märklin gaat, is eventueel om een (tweedehands) CS2 aan te schaffen. Als interface tussen Itrain en baan werkt dat ook prima (uit eigen ervaring) en is een stuk goedkoper dan een CS3. Want Ben heeft wel een punt dat een CS een relatief dure oplossing is als interface, waarvan je alle functionaliteit niet per se nodig hebt. Zelf ben ik ooit gestart met een CS2 en ben daarna pas met Itrain begonnen. Zo maakt ieder zijn afwegingen en keuzes .
Groeten,
Wico
CS2's blijven, in vergelijking met de kale CS3, aardig duur. Zeker als je de 214 met knappe hardware of de 215 wilt hebben. Voor Bas is wellicht de vergelijking met de CS3+ handiger, omdat Bas computergestuurd wil gaan rijden en je dan de L88 uitspaart (maar wel 100 euro meer betaald, 20 euro meer dan een CS3 + L88, echter heb je dan ook galvanische scheiding aan boord).
Zowel de CS2 als CS3 gebruiken naar verluid hetzelfde communicatieprotocol en beiden laten zich door Rocrail sturen, als ik diverse berichten her en der moet geloven. Zelf nog niet zo ver gekomen met Rocrail.
Citaat van: feniks op zondag 19 augustus 2018, 22:08:45
Als je praat over een 3-rail forum zit daar ontegenzeggelijk het merk marklin in.
Je kan er wat van vinden, te duur, te slecht, geen vooruitgang tov DCC enz enz,
Maar er zijn genoeg mensen die zich aanmelden op dit forum , omdat ze o.a. wel plezier in het merk marklin hebben.
Het is zo gemakkelijk om te wijzen wat allemaal fout is of slecht is, maar probeer ook de andere kant op te kijken.
Dit is slechts een mening
En hier iemand die zichzelf bewust 3railer noemt en geen Märklinist. Märklin is niet per definitie 3rail. We hebben zoveel merken die het prima doen op 3rail. De bekendste daarvan zijn natuurlijk Roco en Piko, maar ook ACME, RailAd, Elektrotren, LS Models, Fleischmann (vroeger), Liliput, Tillig, Gützold, Artitec, Brawa, Jägerndorfer, Mehano, Rivarossi, Rocky Rail, REE Models of Viessmann leveren gewoon af-fabriek materiaal voor 3rail. Je kan 3rail rijden zonder 1 stuk Märklin rollend Materieel. En we hebben hier op het forum leden gehad die hun complete zichtbare baangedeelte opgebouwd hadden uit railmateriaal van een andere fabrikant, voorzien van aparte puko's.
Genoeg dat mij niet aan staat aan Märklin, zeker het beleid van de laatste jaren (rare lengteschaal, rollend materieel tot in 2015/2016 zonder DCC mogelijkheden terwijl identieke decoders bij TRIX geen MM spreken). Vandaar dat mijn rollend materieel de laatste jaren voornamelijk van andere fabrikanten is. Van mijn laatste 11 locomotieven die ik heb gekocht is er slechts 1 van Märklin.
Sommige leden komen hier omdat ze hier komen, omdat de sfeer en humor hier wel kunnen zonder Zamboni en dat je hier wel kan grappen en grollen. Alleen begrijpt niet altijd iedereen de grappen, zelfs met smiley's erbij.
Citaat van: Mister1736 op zondag 19 augustus 2018, 23:06:07
Citaat van: lucdiels op zondag 19 augustus 2018, 21:06:11
Henk
volgens mij dateert de samenwerking tussen Märklin en ESU van de tijd van de CS1. Nu werken ze niet meer samen en is Märklin zijn eigen weg gegaan.
De locomotieven die ik van Esu heb, melden zich toch automatisch aan op mijn CS 2. Hoe kan dat dan?
Omdat het basisprotocol nog steeds hetzelfde is, of het nou MFX of M4 heet. Echter zullen jouw ESU loks zich maar met 16 functies aanmelden. De rest kan jij op MFX/M4 niet benaderen, dan zul je ze via DCC moeten aanroepen en MFX moeten uitschakelen in de decoder. Een Märklin decoder met 32 functies meldt zich wel volledig aan omdat die inmiddels MFX+ spreekt