Afgelopen weekend heb ik een proefstukje beton gemaakt. Dit wil ik in de toekomst gebruiken voor het maken van mijn eigen perrons en wellicht nog voor andere toepassingen.
Ik heb wat schuimkarton gehaald bij een kunsthandel. Aan een kant heb ik de papierenlaag er af gehaald, zodat het schuim vrij komt. Even opschuren met zeer fijn schuurpapier (korrel 400).
Vervolgens met een potlood de lijnen er op getekend en met een prikpen over de lijnen, zodat er groeven ontstaan. Daarna met een kleine staalborstel wat plekken bewerken. De groeven nog even met een stalen liniaal verder aandrukken.
Daarna twee lagen verf. De eerste laag met Humbrol 28. De tweede laag is een mix van Humbrol 28 en 147.
Vervolgens twee lagen wash van zwart er over.
Met een kleine penseel en wat verdunde zwarte verf de groeven benadrukken. Na droging opschuren met een korrel 600 en de groeven bewerken met donkergrijze verf. Dit heb ik met schuimrubber gesponst. Daarna met dezelfde methode een mix van beige, ivoor en lichtgrijs een tweede laag aangebracht.
Daarna met wederom een mix van beige, ivoor en lichtgrijs en een klein penseel de verf getamponneerd op de overige vlakken.
Met verdunde donkergroen wat plekken aanstippen om het effect van mos na te bootsen. Om wat slijtage na te bootsen een mix van ivoor en wit gebruikt.
Voor een proefstuk vind ik het geslaagd. De foto's zijn wat fletser dan het proefstuk in het echt.