Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

"Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III

Gestart door basjuh1981 zaterdag 11 augustus 2018, 20:12:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Jij hebt de kunst van het verouderen wel te pakken Bas  :thumbup: :thumbup:
Als tijd over hebt.......................... :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
 @citaat Er gaat wel wat tijd inzitten ja :D

De acrylverf van Tamiya en Vallejo zijn vrij snel droog. Na een kwartier kun je een andere laag er zetten met dezelfde soort verf. De blanke lak (Vallejo) laat ik wel een uur of vier uitharden, soms wel 12 uur. Dat is vaak 's avonds er op spuiten zodat ik de volgende dag weer verder kan. De washes van AK en MiG laat ik zeker 48 uur drogen/uitharden.
Bij de Hecht-rijtuigen heb ik gemerkt dat na 8 uur droogtijd het nog steeds afgeeft als je de maskeertape er afhaalt. Toen maar eens in mijn documentatie gedoken en daar kwam ik 48 uur tegen.

Maar misschien moeten we maar eens een keertje gaan babbelen... ;)
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Hallo Bas,

Ik heb ook zulke rijtuigen en moet ook nog de moed verzamelen om die ooit te gaan te verouderen. Jou is het in ieder geval al mooi gelukt! :thumbup:
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Begin met wat oude goederenwagonnetjes. Dat is goed oefenmateriaal. Die nieuwe lok van € 400,- zou ik nog maar even mee wachten :D
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Tot en met dit weekend was dit mijn testbaantje:



Deze heb ik gebruikt om de eerste stappen te zetten in het computergestuurd rijden middels Itrain. Ik ga de boel opruimen en de tafel afbreken. Het hout bewaar ik, want dat is tegenwoordig goud waard!   :warning:

Ik heb vorige week hout besteld. Dat kan ik maandag ophalen. Dus er gaat eindelijk eens begonnen worden met het bouwen van een baantje. Ik ga beginnen met Schaduwstation II. Het laagste deel van de baan. Zie hier een impressie:



Allerlei andere materialen zoals kabels, XPS-ondervloer en kabelgoten heb ik al in huis. Dus ik kan lekker op het gemak doorwerken. Woensdag lekker een dagje vrij. Hopelijk is het droog weer, dan kan ik de buren lekker storen met zaagwerk  O:-D
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Dat is mooi nieuws. Na een tijdje experimenteren volgt dan de uitvoering van de grote plannen!
Ik ga het met belangstelling volgen!

Groet,

Peter
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Hoi Bas,

Eindelijk is het dan zover, er komen twee van deze schaduwstations boven elkaar te liggen neem ik aan?
Heerlijk om aan te starten, succes met de bouw en we zien de foto's graag tegemoet  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
De laatste tijd was het af en toe een rondje rijden gewoon met de centrale. Niet echt spannend :)

Er komen inderdaad twee schaduwstations boven elkaar. Ik ga het in etappes doen, dus eerst SS2 met een tijdelijke lus. Later gaat de lus er uit en ga ik het traject verlengen met een stuk paradebaan (van rechtsonder naar linksonder). Ik denk dan om dan weer een lus te maken. In het plan heb ik daar een spiraal gepland die naar het station gaat. Maar om eerst het station te bouwen voordat SS1 (2e niveau) klaar is, is niet handig. Maar dat is voor latere zorg :)
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Spannende tijden breken aan Bas. Nu kun je dan eindelijk helemaal los gaan. Succes met de bouw!
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Jij bent al een poosje bezig ;) :D
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Met onderbreking Bas. Hopelijk over niet al te lange tijd weer met frisse moed verder.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Al een paar weken in bezit, maar door bouwperikelen niet veel tijd en zin gehad om deze op de gevoelige plaat vast te leggen.

Een ombouwwagen BD4yge van Märklin.



Nu twee ontvangen, nog een te gaan :)
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Inmiddels al een klein maandje bezig met bouwen. Ja, ja, na jaren plannen is dan toch eindelijk de eerste schroef in het hout gegaan!

Wat plaatjes van de stand van zaken:

Het stuk wat het westelijke deel van het schaduwstation moet dragen.



Hetzelfde deel, maar dan met de onderbouw gereed.



Het gedeelte waar het oostelijke gedeelte van het schaduwstation komt.



Het stuk waar de tijdelijke lus komt om in ieder geval een rondje te kunnen rijden.



Hetgeen niet zichtbaar is, maar al wel gereed is, zijn de platen waar de rails op komen.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Hoi Bas,

Fijn dat het eerste houtwerk op zijn plaats staat  :thumbup: :thumbup:
Ik zie dat in de bovenkant van de poten een inslagmoer geplaatst is, wat is het idee hier achter.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Om een niveau er op te kunnen zetten met draadeinden. De gedachte was dat het makkelijker was om het meteen te doen dan later. En als ik de optie niet gebruik kan ik de inslagmoeren er altijd uit halen. Dat laatste is al getest O:-D
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Dat idee van die inslagmoeren en dan een draadeinde erin vind ik slim! Dat is natuurlijk ook breder in te zetten mocht het nodig zijn, bijvoorbeeld met een blokje wat je aan je frame vastmaakt.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Hallo Bas

Mooi begin van een modelbaan, een goed stevig frame.
En erg netjes gemaakt.
Ga zo door, ga dit volgen.

Gr Einte
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Heel moeilijk te verwijderen zijn inslagmoeren doorgaans niet, en dat is meteen het euvel.
Als stevige basis voor een draadeind voor een tweede niveau zou ik ze niet snel geschikt vinden. Je kunt beter een blokje hout aan de binnenkant van je frame plaatsen met schroeven en dan een gat er doorheen boren om er eventueel later een draadeind doorheen te kunnen steken. Van onderen en van boven een carrosseriering en een moer erop en het zit als een huis.

Groet,

Peter
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
En we gaan weer lekker door! Het zaagwerk is (voor nu - je weet het nooit  O:-D ) gedaan. Volgende stap is de elektravoorziening.

Twee transformatoren/adapters. De linker is voor de elektra, de rechter voorziet mijn CS3 van stroom. Even op een tijdelijk stukkie hout gemonteerd.


Dit zijn mijn stroomverdeelplaatjes. De linker roodbruine kabel moet nog aangesloten worden op het linker verdeelplaatje. Dat verzorgt de digitale stroom.


De S88 en wisseldecoders zijn ook gemonteerd. Hier een S88-module.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Basjuh, ziet er mooi uit. Welke draaddikte (middelste foto) heb jij hier gebruikt voor de rode en bruine draden?
Het lijkt er op dat de twee bruine draden gemonteerd op de S-88 (onderste foto) iets dunner zijn dan de bruine draden op de middelste foto, of lijkt dat maar zo?
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
 @citaat Dat klopt. De dikkere draden zijn 1,5 mm2  voor de "ringleiding". De dunnere zijn 0,5 mm2.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Een kleine mijlpaal is bereikt. We hebben elektriciteit:



Goed, het is slechts een wisseldecoder. Maar toch... :D
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Is het wisselspanning bas  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Nou, spannend was het zeker. Bleek ik nog eerst een los contact te hebben. Dat was snel achterhaald, even met de soldeerbout het contact wat beter vastzetten.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Hallo Bas,

Ziet er goed en netjes uit, ga zo door.

Gr Einte
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Zo, de vaart zit er in.  :thumbup:

Zeker de foto van de decoder met de twee rode lichtjes is zeer sfeervol en rustgevend.  :)

Gr, Ben.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
 :D :D :D Ik pruts gewoon lekker verder. Bijna iedere dag een paar uurtjes. Lekker muziekje er bij - goede reden om eens door mijn bootlegs van Queen te gaan O:-D
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Mooi werk allemaal

Netjes en overzichtelijk wat ik nu kan zien.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ik ben al begonnen met het begroenen van de baan:

Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
De stand van zaken op dit moment. Er is wat rails gelegd, ook voor het eerst een flexrail gelegd:



De linkerkant van de baan:



En ik heb nog een (kleine) uitdaging. Deze wissel van pukostrips voorzien.

Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Dat zal wel een klusje worden Bas, maar er zijn meer mensen op dit forum die daar ervaring mee hebben dus als het niet lukt is er vast iemand die je op weg kan en wil helpen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Als je hier kijkt, dan vind je een inhoudsopgave.
Daarin vind je Het grote Weichen Walter Puko avontuur deel 1 en het vervolg & Trap puko's maken voor in de wissels.

In een van die draadjes vind je deze foto van Hero:


Natuurlijk zijn er meer draadjes over dit onderwerp, maar het is een beter begin.
Want b.v. de foto's van Arjan Mooldijk zijn er niet meer in dit draadje (Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail), op die van Hero na, zoals deze van Hero:
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Dank voor de voorbeelden Jan :thumbup:
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 10 juni 2022, 20:11:42
Dat zal wel een klusje worden Bas, maar er zijn meer mensen op dit forum die daar ervaring mee hebben dus als het niet lukt is er vast iemand die je op weg kan en wil helpen.
Gelukkig hebben onze forumarchivaris Jan22 nog die de voorbeelden zo te voorschijn tovert ;)

Al denk ik dat ik er zo ook wel uit kom. Bij de WW-puko's zit ook een kleine instructie bijgeleverd.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Het eindresultaat:



De wissel is ook getest. Uiteraard kwam er nog wat kortsluiting. Bleek dat een paar puko's te dicht bij de rail zaten waardoor de wiel van de loc er tegenkwam. Beetje terug buigen was de oplossing. Zelfs op lage snelheid loopt de loc er prachtig overheen. De Peco 244 is nu gedaan, volgend object is de 245 wissel.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
mooi gedaan, maar ik vind de plaats van de bruine stroomdraad een beetje ongelukkig gekozen;


hoe ga je de wissel aandrijven?



mvg,
Michel
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
De bruine draad is al verplaatst. Het zat ook aan de verkeerde kant.

De aandrijving wil ik met een servo gaan doen, maar daar moet ik nog induiken. Tegen de tijd dat het speelt, zal ik wel een vraag hier neerzetten.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: basjuh1981 op zondag 12 juni 2022, 16:54:49
De aandrijving wil ik met een servo gaan doen, maar daar moet ik nog induiken. Tegen de tijd dat het speelt, zal ik wel een vraag hier neerzetten.

Voor de aandrijving van de servo's moet je tzt maar eens bij KLIK: Arcomora kijken.
Qua prijs hetzelfde als een wissel/servodecoder maar je kunt 12 servo's aansluiten in plaats van 4.

Henk
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Op dit moment heb ik alle rails liggen voor het schaduwstation. Er kan gereden worden. Ik heb diverse punten gemaakt voor de digitale stroomtoe- en afvoer. De bezetmelding is ook geregeld en getest.

Een kleine impressie:

De rechterkant met de tijdelijke keerlus:



De linkerkant:

Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Dat ziet er netjes uit Bas, mooi dat alles werkt  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Je gaat in 1 keer hard Bas. :thumbup: :thumbup:  Ik heb vaak een zomerstop wegens andere bezigheden.
Vraag: zet jij de rails vast op de groene platen en zo ja, hoe?

gr. Gertjan
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
 @citaat Mijn werkwijze is vrij simpel. Ik leg de rails neer, zo recht mogelijk. Dan zet ik ze vast met een plaatschroefje en een ringetje. Vervolgens met een lijmpistool de rails verlijmen.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Vraagje. Die groene plaat is dat foam oid of vezelplaat. Op de foto moeilijk te zien.
Om rails recht te kunnen leggen gebruik ik een stuk alu hoekprofiel. Altijd kaarsrecht.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
 @citaat De groen plaat is XPS-ondervloer 3mm.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
In de laatste weken van juli lekker vakantie gehad (jammer dat vakanties - weekenden - altijd zij kort zijn :D :D). Eventjes twee weken naar Zeeland geweest. Aldaar de Stoomtrein Goes - Borsele bezocht. Op het terrein in Goes is best wat te bekijken aan materieel. Hieronder een kleine impressie:














Ook is het mogelijk om een ritje met de trein te maken. Op de site van de stichting staan de prijzen vermeld en is het mogelijk om direct je kaartjes te bestellen. Van deze treinreis heb ik wat gefilmd. Dat kun je hier zien:

Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Dat was zeker een leuke uitstap Bas 👍🏻 Mooi filmpje heb je gemaakt 👌
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ik doe niet aan fatwa's Wim. We moeten :favorite: verspreiden ;)
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Over de baan valt nu weinig te laten zien. Ik heb vorige week 14 wissels aangesloten op de wisseldecoders. De twee meegebogen wissels wil ik met een servo gaan omzetten. Ik moet nog even kijken wat het gaat worden. Ik heb nu wisseldecoders en bezetmelding van Rosoft. Die werken zoals ze moeten doen. Uit mijn hoofd kan de ServoSwitch van Rosoft twee servo's aansturen.
Ik zag dat Digikeijs er vier kan aansturen. Is er een maximale lengte tussen servodecoder en servo? Of maakt dat niet uit?

Ondanks het warme weer toch nog iets gedaan wat ik kan laten zien. Ik had nog een tankwagon liggen. Het is een Insider-model van Märklin van 2020. Het is een TP IV wagon die eigenlijk niet in mijn periode past. Dus een mooie gelegenheid om deze te verweren.

Hier een drietal foto's:





Het hekje boven de tank en het bijbehorende trapje hadden dezelfde grijze kleur als de tank zelf. Deze heb ik zwart overgespoten. Dat geeft wat meer contrast.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
hoi,

Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 23 augustus 2022, 21:24:16
Uit mijn hoofd kan de ServoSwitch van Rosoft twee servo's aansturen. Ik zag dat Digikeijs er vier kan aansturen. Is er een maximale lengte tussen servodecoder en servo? Of maakt dat niet uit?

Ja, maakt wel uit. Niet te lang maken. Het is even uitzoeken van hoe lang precies kan. Ligt een beetje aan de servo en de decoder.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Dat heb je knap gedaan met die wagon! Echt mooi verweerd. :thumbup:

Groet, Marc
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Wagonnetje is fraai geworden. Ik vind het er overtuigend uitzien.

En nog even over de servo's: de lengte van de kabels tussen servo en decoder is volgens mij geen echte zorg. Je moet ze alleen zelf maken of met verlengkabels werken. En dan heb je natuurlijk wel meer kansen op storing of losraken. Maar als je het netjes bevestigt komt het goed.

Let er wel op dat je de Digikeijs decoders voedt met een geschakelde voeding die genoeg vermogen kan leveren. Ik geloof dat ze zelf adviseren 2 amp bij 12 tot 15v. Bij  het opstarten heeft de decoder wat stroom nodig, zeker als er meer decoders aan dezelfde stroombron hangen. Bij te weinig stroom schieten ze in de programmeerstand en maken de servo's bruuske bewegingen.


Groet,

Peter