Nieuws:

NOG STEEDS TE BESTELLEN!! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

Wat is wijsheid?

Gestart door H.Kes vrijdag 02 januari 2026, 09:59:29

Wat is wijsheid?

Wat is wijsheid?
Hoi,

Nu ik al enkele jaren een flinke H0 Märklin baan heb, geheel digitaal aangestuurd (Rocrail) en met zeker 90 meter spoor sta ik nu voor een dilemma. Over een kleine 2 jaar verhuis ik naar een kleinere nieuwbouw woning en blijft er maximaal 2m60 x 1m30 over om een baan te maken. Met een klimspiraal zijn er natuurlijk mogelijkheden maar ik denk dat het misschien te klein is. Dus wat is wijsheid? Verkopen en gaan voor een N spoor of Z?
Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Kan ik nog iets met mijn mooie CS3?
groeten
Hans
Re: Wat is wijsheid?

Allereerst, wat is klein? Franky heeft laten zien, dat er op een plaat best wel het één en ander mogelijk is.
N- of Z-spoor is afhankelijk van je eigen skills. Ik heb een reumatische aandoening en dus is dat voor mij uitgesloten. Maar ik weet natuurlijk niets van jouw voorland.
De CS3 is een centrale en kun je zowel bij 2- als 3-rail gebruiken. Gezien het feit, dat je Rocrail gebruikt, zul je de CS3 uitsluitend gebruiken als 'doorgeefluik'.

Ik ben een aantal jaren geleden overgestapt van 3- naar 2-rail en heb mijn 3-rail spul al grotendeels van de hand gedaan. Dat heeft mij best wel een duit gekost, want 3-rail spul verkoopt lastig en vaak tegen lage prijzen, vreemd genoeg.
Ik zou mij voorlopig nog niet druk maken over een aankomende verhuizing. Gewoon laten gebeuren en dan kijken hoe het zich ontwikkeld. Mogelijk krijg je - wat een baan betreft - andere gedachten over wat je wil. Misschien zijn modulebakken een idee voor je. Een basis baantje maken, waaraan je verschillende modulebakken kunt 'hangen' met verschillende taferelen.

Denk in mogelijkheden en niet in beperkingen!
Speciale Gast

Hoi Hans,

Ook met die maten kun je best een leuke modelbaan maken, maar misschien anders dan je nu voor ogen hebt. Zelf heb ik ook maar beperkt de ruimte, een soort vijfhoek, met een maximale breedte van 2.10m en een diepte die varieert van 1.80m tot 90 cm. Ik ben dus alweer jaloers op die lengte van 2m60. :D

Groet, Marc
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Met de kleinere maten modeltreinen kun je zeker meer kwijt op een kleinere oppervlakte, maar het is ook lastiger om deze treinen te onderhouden door hun geringe afmeting.
Ik zou H0 blijven gebruiken.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Als het maar Zwitsers is.

Kleiner rijden is een mogelijkheid maar vergt ook meer van je ogen bv met het onderhoud van het materiaal Hans.
We worden er niet jonger op tenslotte naarmate de jaren verstrijken. ;)

Er zijn vele kleine banen op het forum te vinden in h0 formaat daar zal best wel wat voor je bij zitten met je afmetingen die je doorgaf in je berichtje.

Dus nog even wachten met verkopen lekker nog door blijven rijden en pas de knoop doorhakken als de verhuizing daar is.

Groet Michel

Ik zou zelf ho blijven rijden, met diverse hoogtes te gebruiken en wat klimspiralen, schaduwstations kan je prima met ho uit de voeten.

Succes met je keuzes.

Gr henk

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: H.Kes op vrijdag 02 januari 2026, 09:59:29Met een klimspiraal zijn er natuurlijk mogelijkheden maar ik denk dat het misschien te klein is. Dus wat is wijsheid?

Treintjes vergen concessies, kleiner dan h0 is geen optie, minderen wel.

Minder ruimte dus overweeg
=>enkelsporige baan met passeersporen (CS3 komt dan goed van pas),
=>meer modellen in vitrine, minder op de baan (wat niet is kan komen),
=>minder treinen wachtend in een schaduwstation (wachtend in de OVP)
=>geen klimspiraal, geen hellingen, maar 2 of meer gescheiden lagen (zie idee Narwal - Bad Drieberg-Steinbrücke )
=>geen keerlussen (die vreten ook ruimte) maar kopstations
=>kortere treinen (na jaren dromen van treinlengten van 2.40 meter of meer)
=>bouwen van een module om aan moduledagen te kunnen meedoen

Zelf net weer aan het plannen (ook met wat minder ruimte dan voorheen, maar wel beter geïsoleerd):
rondje rond de kamer (wel met helling) en daarom met brug voor de kamerdeur, en noodgedwongen een tunnel achter ventilatorpijp en CV-ketel, met een tafelhoogte die bepaald wordt door omstandigheden in plaats van door gebruikersgemak (dus min 56 cm hoog, max 76 cm hoog). Voor zo'n 90% van het rijdend materieel is er geen plaats meer op de baan. Het zij zo. Maar verkopen? Dacht van niet.

Hoi Hans,
Met n-spoor kun je natuurlijk meer rails kwijt op dezelfde oppervlakte maar o.a. het leggen van de rails luistert heel nauw. Het materieel is minder gedetailleerd. En het is een flinke kostenpost om alles te verkopen en overnieuw te beginnen.
Daarnaast heb je met 2-rail eventueel te maken met keerlussen en wisseltongen die je moet polariseren, dat laatste is afhankelijk van welk merk rails je kiest. Je zal dus ook moeten investeren in kennis.

Je hebt nog 2 jaar om na te denken over een H0 plan op 2m60 x 1m30. 
Kijk maar eens of je hier wat mee kunt: Märklinstown
Het is iets groter dan je beschikbaar hebt maar daar is in het baanplan vast nog wel iets aan te doen.

Allen!

Dank jullie, eigenlijk wel wat ik gehoopt had. Gaat me aan mijn hart om mijn nu flinke verzameling van de hand te doen. Ik vind H0 soms al een heel gepriegel, dus N of erger Z zal lastig worden. Ik wil vaak teveel tegelijk laten rijden en alles met elkaar verbinden - op een groter oppervalk lukt dat wel, nu moet ik gaan schakelen naar minder = meer.
Ondanks dat ik Anyrail heb ben ik ook daar weer geneigd om teveel te willen. Ik zal jullie adviezen ter harte nemen en maar weer es gaan kijken en ontwerpen
Ooit gedacht over school 0 ? Lenz heeft veel. Het is minder priegelen, maar ook digitaal. Je kunt wellicht minder treinen laten rijden, maar de sensatie is er (op een andere manier). Met de geschetste ruimte zou je er wel iets mee kunnen...

Smalspoor :idea:

:idea: Kleine baan thuis en je materieel af en toe uitlaten op een verenigingsbaan?

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Er bestaat geen wijsheid voor deze vraag, alleen maar gevoel....

Groet, Anne W

Als je gaat voor N of Z zou ik met inzicht achteraf kiezen voor N. Daar is veel meer keuze in op allerhande gebied en eventuele inbouw van decoders is ook wat gemakkelijker. Z is kleiner maar wel beperkt.

@citaat

Hans heeft al aangegeven daar niet voor te gaan, aangezien hij H0 soms al een heel gepriegel vindt.