Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen

Gestart door hermanvk dinsdag 10 september 2024, 00:03:18

Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Heb nu al zin in een versie 6!

Maar de kans dat je nieuwe buurman ook modeltreintjes heeft is wel klein verwacht ik, blijf je "in de buurt", of verkas je echt naar een andere regio?
@Bulletje :
Je gaat toch wel wat geduld moeten hebben voor versie 6 ;) - alles hangt af van hoe snel alles gaat. Verkoop huidig huis en het vinden van een nieuw onderkomen.

Een "verkas" zit er dik in, wegens aankoopprijzen, grootte van huizen en andere kosten... een combinatie van alle drie, die de verhuis eigenlijk hebben aangestuurd en aangewakkerd.

Wordt vervolgd... uiteraard.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Even stof wegblazen  :)

Herman van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Nu ik hier toch ben, hoe staat het met de plannen.

Mvg,

Peter Degeluidsman
@citaat Bedankt Peter, enne met de plannen: nog nergens :sad:

De upgrade van de keldervloer valt tegen en zorgt voor de nodige vertraging. De epoxy verf droogde niet zoals voorzien; daardoor hier en daar een afdruk van wat voetsporen, wat eerst moet hersteld worden....
Geduld is een schone zaak, nietwaar.
basement_upgrade_temp_file_3rail.jpg

Ondertussen geniet ik wel van de opbouw van anderen (ook jij) hier op het forum.
Maar als de ruimte klaar is heb je wel erg mooie treinruimte.

Gr henk
@citaat inderdaad en die kelderverdieping was één van de pluspunten bij de aanschaf van het huis.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Wauw hier kun je wel iets moois maken Herman, wel balen dat de vloer even tegen zit.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Kun je ook eens aanduiden waar de deur(en) en/of doorgangen zitten?

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Herman.

Vanaf de andere kant van de grote waterplas:
Van harte proficiat met jouw verjaardag  :thumbup:
Een hele fijne dag toegewenst!

Groeten en felicitaties uit Almelo 🚦

Erik.
Bedankt iedereen voor de gelukwensen.  :thumbup:
Felicitaties ook vanuit Bellegem

Luc
@Lapjeskat Blijkbaar iets verkeerds gedaan, want mijn oorspronkelijke post (antwoord) zie ik nergens verschijnen?

Deze foto is genomen vanuit de hoek (links beneden op het plan), naar de toegang toe (staircase/closet), alles in het Engels en in voeten (ook al is Canada teoretisch metrisch)

3railtemp.jpg
Prima ruimte, daar hoef je je niet te vervelen!  :thumbup:

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

Ziet er indrukwekkend uit: wat een grote ruimte

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Dag Herman,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Mooie grote ruimte heb je tot je beschikking, ik ben er jaloers op.

Henk

BLIJ dat ik analoog RIJ

Gefeliciteerd met je verjaardag, Henk Herman!
En ook gefeliciteerd met je nieuwe huis mét ruime treinenkelder!

@citaat

Dank je wel Hans, maar ik ben pas volgend jaar eind augustus jarig.
Je bent er in ieder geval op tijd bij.  :-)

Henk
Dankjewel iedereen. Inderdaad een ruime kelderverdieping voor de trein :thumbup:
Eens ik groen licht krijg/heb om een en ander effectief op de vloer te plaatsen, ga ik er voor.
Ondertussen al zowat 6 maand "treinloos"... :sad:

FWIW: 23 voet = 7m. En in die vrije hoek, plan ik de baan te bouwen.. 2x7m.
Citaat van: hermanvk op zaterdag 20 december 2025, 10:57:40....alles in het Engels en in voeten (ook al is Canada theoretisch metrisch)

Als je jouw adres via pb geeft, wil ik je wel een metrische rolmaat sturen. Alles beter dan het Britisch Imperial. >:-D  >:-D  >:-D
 @citaat bedankt, maar ik heb hier van vroeger nog metrische meegebracht EN zowat alle rolmaten zijn "tweetalig" ;)

Heel vaak ga je hier in winkels iets in meters kopen (koord bvb.) en dan volgt steevast de vraag: "how many feet is that?"
En nog even snel een toevoeging op de ruimte, die ik wel heb en hopelijk snel ga kunnen gebruiken.
Van een conversatie met @Lapjeskat over het 2x7m plan...

Ik moest er even naar zoeken voor die, die geinteresseerd zijn:
Laptjeskat - hulp met mijn 2x7m project

(de titel is een beetje misleidend)

Zelf heb ik de plannen gekopieerd...  :thumbup:

Hopelijk kan ik spoedig een nieuwe draad starten met (voorbereidingen van) versie 6 - wel -in tegenstelling met de prachtbanen hier te bewonderen- een simpele analoge M-rail baan...
Maar wie weet? Als de scenery microbe mij (ook) ooit bijt... ;)

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Herman.

Citaat van: hermanvk op zaterdag 20 december 2025, 19:29:18Als de scenery microbe mij (ook) ooit bijt... ;)

Ook een leuke kant van de hobby :thumbup: waarbij verschillende fasen zijn waarin je je kunt uitleven  :lol:
Ruwbouw van het landschap, plaatsen van bebouwing en kunstwerken en aankleding van de scenery, waarbij de detaillering tot haast oneindig kan gaan ...

Dus pas maar op en vat geen kou, boy!  :wink:

Groeten,

Erik.
 @citaat ik heb hier wel een pak huisjes om te plaatsen... een eerste stap..wie weet..

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Zag onlangs foto van huis in Jasper (na opruiming sterfgeval), en dacht, hoe zit dat met die kelder?
Op de een of andere wijze kan ik me voorstellen, zoiets als dit ...  :thumbup:
 @citaat veel huizen hier hebben het hele huis onderkelderd...
Wat in mijn geval neerkomt op 7x7m oppervlakte, deels (±¼) ingenomen door: warmwater tank, centrale verwarming, wasmachine, droogkast, en een diepvries.

Die "basement" zoals dat hier noemt heeft verschillende afwerkingen: bij mij echt een minimum, enkel een vloer. Het vroegere huis, wat groter was, was bijna volledig bewoonbaar, en in je kan hiervan een deel zien in deze draad.
Wat een heerlijke ruimte. En een krijger is extra fijn omdat het zo lekker koel is.
 @citaat maar, omdat niets perfect is: vrij koud in de winter - de laatste keer, dat ik het nakeek: 12.2°C - 28% vochtigheid.

Märklin fahren-ärger sparen

Hoi Herman,

Heerlijk veel plaats in je nieuwe hobbyruimte  :thumbup:
In jouw geval misschien een overweging, om met je baantafels zo'n 60 cm van de muren af te blijven in verband met de bereikbaarheid.
We worden er namelijk niet jonger op  O:-D Lichamelijk dan toch zeker  ;)

Ben benieuwd, wat het in de toekomst gaat worden bij je.

Grtz Tony

Als het maar Zwitsers is.

Prachtige ruimte heb je straks voor de hobby Herman. :favorite:

Groet Michel
Inderdaad: ruimte zat. De "basement" (kelderverdieping) of toch het open gedeelte heeft geen andere functie...

Die 60cm van de muur hou ik zeker in het achterhoofd. Het was trouwens al eens gesuggereerd...👍
Citaat van: hermanvk op zaterdag 20 december 2025, 17:24:12Heel vaak ga je hier in winkels iets in meters kopen (koord bvb.) en dan volgt steevast de vraag: "how many feet is that?"

En jij dan - net als in dat filmpje over 'het ontstaan van Britisch Imperial' - antwoord natuurlijk: 'Nobody knows'   >:-D  :D  :D
 @citaat Het is wel iets makkelijker van meters naar voet... gewoon maal drie - als het niet echt op de cm aankomt..  ;)
Anderzijds leer je wel "tweetalig" te leven.... ;)
Citaat van: hermanvk op zaterdag 20 december 2025, 17:24:12en dan volgt steevast de vraag: "how many feet is that?"
Ik vraag me in dat geval altijd af welke schoenmaat ze bedoelen.

Overigens heb ik eens in New Orleans gevraagd wélke gallons ze nou bedoelden: die van 4,5 liter of die van 3,8 liter. Stonden ze me een partij dom aan te kijken...
Anderzijds konden de stuwadoors in Savannah (Georgia) perfect overweg met centimeters. Maar die waren dan ook gewend aan papierrollen voor de Europese markt.
 @citaat Dat ze dat niet weten dat er meerdere gallons zijn, dat kan ik mij best voorstellen.
FWIW: Savannah,GA - ooit eens langs gereden.... ;)
@citaat Altijd prettig om te bekijken:

En als taal en vooral Engels je iet of wat interesseert, moet je zeker die man (RobWords) op youtube volgen... ;)
 verder bekijken...  Het is echt de moeite waard hoe hij Engels met een andere blik bekijkt.. in al zijn aspecten...   :thumbup:
 :offtopic:
Citaat van: hermanvk op donderdag 25 december 2025, 00:50:17Altijd prettig om te bekijken:
Inderdaad interessant, al vergeet 'ie een paar dingen uit mijn vakgebied:
De zeemijl (nautical mile) is 1/3600 van de aardomtrek over de equator (oftewel 1 boogminuut)
Een lengte (length) is 15 vaam of vadem (fathom) (van een ankerketting, de afstand tussen twee patentschalmen waar de ketting gedeeld kan worden in hapklare brokken)

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

@citaat Als ik hier https://www.binnenvaartkennis.nl/wp-content/uploads/2021/02/Zeemijl-BVK-1.pdf naar kijk dan lees ik wat anders

Groet, Anne W
Citaat van: Anne W op donderdag 25 december 2025, 15:03:33dan lees ik wat anders
Mijn fout: één boogminuut op de equator is 1/(360 * 60) van de aardomtrek dus 40.000 / 21600 = 1,852 km. Om precies te zijn, de omtrek van de internationale bol (dus niet de betere en meer gebruikte ellipsoïde) is 40.003,2 km. Ik zat een beetje te veel in uren en minuten te denken.

Swiss rail .. what else?

Herman,

Shame on me, maar ik ontdek nu pas dit topic 8o. Maar om aan te sluiten bij de anderen: wat een mooie grote ruimte! Hier kan je je echt uitleven en prachtige scenery aanleggen >:-D.

En vanaf nu ga ik alles hier volgen :thumbup:.

Groeten,
Wico 

Wico,

@citaat
Ik snap het wel.
Je had het erg druk met je wekelijkse filmpje en de kerstfilm.

Het is je vergeven.  :D

Henk

Swiss rail .. what else?

Henk,

In mijn beleving was Herman met versie 5 nooit verder gekomen dan plannen, en dus nooit gezocht naar een modelbaanbouw topic. Maar nu ik teruglees, zie ik gewoon rijdende treinen en heb ik dus blijkbaar e.e.a. gemist 8o.

Maar voor versie 6 ben ik dus net op tijd (al moet de topic titel dan aangepast) :).

Groeten,
Wico
Een beetje laat door omstandigheden maar alsnog gefeliciteerd. Vervolgens een prachtige ruimte alhoewel die trap daar heb ik problemen mee. Enfin benieuwd naar je plannen.
Op een of andere manier is dit draadje dan toch redelijk actief geworden. Ik ben het even gaan opzoeken: ergens in Juli 2025, liet ik weten, dat de baan werd ingepakt en dus versie 5 ging of was op pensioen.
Ondertussen is de verhuis ook gebeurd, en is de keldervloer het enige obstakel voor de moment.

Dank aan allen voor de commentaren. Ik volg deze draad uiteraard nog steeds, maar ga een nieuwe starten "Baanplan versie 6". Ik post hier later een link...
Ik heb iedereen opgezocht en hoop dat ik niemand ben vergeten, zie versie zes.
Citaat van: Freek op zaterdag 27 december 2025, 17:46:28Een beetje laat door omstandigheden maar alsnog gefeliciteerd. Vervolgens een prachtige ruimte alhoewel die trap daar heb ik problemen mee. Enfin benieuwd naar je plannen.
Hoi Freek,
Kan je even duidelijk maken hoe of welke problemen je met de trap hebt??
Misschien verduidelijken de foto's in de nieuwe draad iets meer?
(link volgt spoedig - ik ben er mee bezig - en dat neemt dus meer tijd in beslag, dan gepland ;) )
Citaat van: Wico op zaterdag 27 december 2025, 15:56:06In mijn beleving was Herman met versie 5 nooit verder gekomen dan plannen, en dus nooit gezocht naar een modelbaanbouw topic. Maar nu ik teruglees, zie ik gewoon rijdende treinen en heb ik dus blijkbaar e.e.a. gemist 8o.

Maar voor versie 6 ben ik dus net op tijd (al moet de topic titel dan aangepast) :).

Groeten,
Wico
Ik start hiervoor een nieuwe draad... ;-)  :thumbup:
En even terzijde: plannen is niet echt aan mij besteed. Ik bricoleer een en ander samen, en dat valt dan vaak tegen, door onvoorziene omstandigheden, maar dat is voor mij deel van de hobby. Anders doet het mij te veel aan "werken" denken ;)

Citaat van: Trainhenk op zaterdag 27 december 2025, 15:01:40Je had het erg druk met je wekelijkse filmpje en de kerstfilm.
Zeker weten Henk: als ik zie wat @Wico daar voor mekaar heeft gebokst.... dan vraag ik mij soms af of het de moeite is om een kale analoge M-rail baan draad te starten... :confused:
En zoals beloofd: de link naar Baanplan Versie 6, waar momenteel eigenlijk nog niets gebeurt, buiten wachten op een OK, om de keldervloer effectief te kunnen gebruiken.
Die ging vandaag worden geïnspecteerd, maar 15cm sneeuw in Calgary... :roll:
Citaat van: hermanvk op zaterdag 27 december 2025, 19:28:01
Citaat van: Freek op zaterdag 27 december 2025, 17:46:28Een beetje laat door omstandigheden maar alsnog gefeliciteerd. Vervolgens een prachtige ruimte alhoewel die trap daar heb ik problemen mee. Enfin benieuwd naar je plannen.
Hoi Freek,
Kan je even duidelijk maken hoe of welke problemen je met de trap hebt??
Misschien verduidelijken de foto's in de nieuwe draad iets meer?
(link volgt spoedig - ik ben er mee bezig - en dat neemt dus meer tijd in beslag, dan gepland ;) )

Als je zo kijkt lijkt het net of er een trede mist, dat is dus de "overloop" van het bovenste naar het midden gedeelte, dat zal wel niet want die tree zal wel schuin lopen. De "overloop" van het midden gedeelte naar het onder gedeelte is ook wat vreemd.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Klopt, er zit geen bocht in de trap waar je 'm wel zou verwachten. Wellicht is dit de standaard in Canada ;) ?
@citaat da's een goeie... :lol:
Die standaard in Canada.. :lol:

Even serieus: Zeker niet. Mijn oudste kleindochter, die momenteel onder leercontract werkt in de bouw (framing) gaf die trap gelijk 0/10 om het even schools uit te drukken ..
Ze gaat die trap (en die aan de voordeur) herbouwen. Maar eerst wat les volgen: in maart of april is het schooltijd, met trappenmaken op de agenda!
Dat zit snor...

Hier is de trap-ramp. ;-)
Resized_ramp_trap.jpg

Citaat van: hermanvk op zaterdag 27 december 2025, 19:50:44Die ging vandaag worden geïnspecteerd, maar 15cm sneeuw in Calgary... :roll:

Toch niet op je nieuwe keldervloer hoop ik.  8o  8o

Henk