Nieuws:

Wilt je Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

"Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III

Gestart door basjuh1981 zaterdag 11 augustus 2018, 20:12:21

Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Bas,

Dat rijd heerlijk op jou baan, hier kan je uren naar kijken zonder dat het je verveelt.
Geniet er nog even van de komende tijd  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Zwitserland fan

Mooie wheatering van je rijtuigen! Leuk dat je de materialen vermeld. Leerzaam.
 @citaat Dat maakt de stap om het zelf eens te proberen misschien wat kleiner.

Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 23 december 2022, 18:02:55Dat rijd heerlijk op jou baan, hier kan je uren naar kijken zonder dat het je verveelt.
Geniet er nog even van de komende tijd  :)
M'n tijdelijke licentie loopt zondag af, dus dat wordt heel kort genieten :D

Maar morgen komen m'n neefjes langs, dus ik denk dat de baan wel even aan gaat. Die kleintjes vinden het altijd wel leuk om naar te kijken.
Forum Moderator

Wie weet ligt er onder de kerstboom een licentie op jou te wachten  :D
Dat zou mooi zijn, maar ik denk het niet. Wordt toch sparen... :D
Lekker een beetje rommelen op Tweede Kerstdag. Ik heb de tijdelijke lus weggehaald en de twee wissels en kruising op de juiste plek gelegd. Ook de bezetmelding aangepast. De lus was blok 1 (onderverdeeld in twee secties). Dit wordt slechts één sectie; de binnenbocht tot aan de wissel.

Daarna de rails die daarop volgen een beetje proef gelegd. Ook de draden van de wisselaandrijvingen weggewerkt. Deze moeten nog aangesloten worden op een WDD. Hier heb ik nog aansluitingen over om twee wisselaandrijvingen op aan te sluiten. Alsof het zo gepland is  O:-D

Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 23 december 2022, 18:29:32M'n tijdelijke licentie loopt zondag af, dus dat wordt heel kort genieten :D
Je kunt een verlenging aanvragen. Wel een reden daarvoor opgeven.
Daar had ik al aan zitten denken. Maar met het (ver)bouwen van de baan vind ik het prima zo.
Ik zou dat iTrain lekker laten zoals het is. Voor wat jij wilt kun je prima met de gratis programma's uit de voeten denk ik zo.

Ben wel benieuwd naar de scenery op termijn: mooie treintjes door een soort van landschap. Met datgene wat je doet met het materieel belooft dat veel goeds......  :thumbup:
Voorlopig heeft iTrain ook geen prioriteit. Het baantje leggen is op dit moment belangrijker :)

Wat betreft het landschappelijke aspect heb ik vaag wat ideeën. Ik ben blij dat je de lat hoog legt :D
Inmiddels de rails van de plaat en de plaat er afgehaald.

Vervolgens de spanten weer terug.

Plaat op maat gezaagd, XPS er op gelijmd en even passen met rails.

Wat betreft de bouw/verbouw van de baan is dit de laatste stand van zaken.

Aan de buitenkant van de sporen komen nog flexrails te liggen.

Vorig jaar kwam een Umbauwagen BD4yge binnen gereden.

Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 17 mei 2022, 22:39:17

Hier moest natuurlijk wat aan gedaan worden. Dus de airbrush gepakt en weer lekker aan de gang gegaan. Hier het resultaat:

BLIJ dat ik analoog RIJ

Als ik eerlijk ben dan vind ik het verschil tussen licht- en donkergroen wat te groot; komt dit in het grote voorbeeld ook zo voor?

Vergeet niet dat de camera het contrast wat vergroot. De draaistellen zijn ook wat feller dan het oog waarneemt.
En een nieuw project: de V 200.

Het onderstel.

Het dak. Hier moet nog wat aan gebeuren. Op dit moment is het aan het drogen en kan ik niet verder. Dus dat wordt morgen.

Citaat van: Hanzi op zaterdag 07 januari 2023, 20:18:51Als ik eerlijk ben dan vind ik het verschil tussen licht- en donkergroen wat te groot
Ik zat nog eens te kijken, maar het contrast is in het echie ook vrij duidelijk zichtbaar. Misschien dat ik er nog wat aan doe, maar dat komt op een later moment.
Een diesel zonder roetaanslag is natuurlijk geen diesel.

Dit zijn drie lagen Natural Iron Oxide poeder van Vallejo. Elke laag is gefixeerd met blanke, matte lak van Vallejo.

Wat mij betreft is dit onderdeel klaar en kan de tape er af. Het volgende is de carrosserie.

doe maar een treintje

netjes  :)

Niets laat meer sporen na dan een trein.

Man, wat kan jij een loc mooi toetakelen :)  :thumbup:

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: basjuh1981 op maandag 09 januari 2023, 13:49:16Een diesel zonder roetaanslag is natuurlijk geen diesel.
Een V200 zonder roetaanslag is een Elok zonder panto's.

Goed werk Bas.
 @citaat Lol
Die Umbauwagens zouden nog uit de losse pols met witte of heel lichtgrijze en sterk verdunde verf een paar verticale veegjes mogen krijgen. Die moet je ook gelijk met een wattenstaafje of doekje van boven naar beneden een beetje wegvegen.
Dan krijg je 'regenstrepen'. De overgangen worden daar minder hard van. Door het afplakken wordt het nu naar mijn smaak net wat te strak, terwijl het werk van de natuur is, zon, regen en wind.
Verder ben je lekker bezig, maar waak er wel voor dat het sealen met lak van elke laag niet leidt tot een heel dik plakkaat aan verf en poeders...

Groet,

Peter
Het eindresultaat:

Niets laat meer sporen na dan een trein.

Die mag wel een keer door de wasstraat Bas >:-D
Schitterend 'vervuild' :thumbup:

Fantasietjes op de baan

Dat is mooi geweatherd 👌
En weer een stukje verder met bouwen. Een nieuw deel aangebouwd. Hiervoor moest de tijdelijke plek van de centrale (CS3) opgeruimd worden.

Een laag XPS...

...met daarop stroken kurk als ondergrond voor het ballastbed.
Forum Moderator

Dat ziet er weer TOP uit Basjuh  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
En weer een stuk gedaan.

Hierna wil ik de plaat, XPS en kurk overschilderen met een grijsbruine verf. Dan valt de ondergrond niet meer zo op tijdens het ballasten en begrassen.

En zo stukjuh bij beetjuh komt Basjuh aan zijn eind. Oh nee, aan het eind. Sorry Bas, versprekingkjuh.

Schiet lekker op zo hé. Iedere dag zo een stap is een marathon in het jaar.
Lekker toch, zo'n versprekingkjuh :D

Een doorlooptijd van een week met bijna iedere dag een klein stukje doen. Er moest ook nog een onderstel in elkaar geschroefd worden. In de lucht is het lastig bouwen ;)

Ah nog nooit gehoord van Siemens Lufthaken? Kun je hele luchtkastelen mee bouwen. Bijzonder populair bij onze oosterburen.

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Basjuh,

ff hier niet gekeken maar je bent alweer een heel stuk verder.
Ziet er goed uit.

groet
Harald

Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 14 februari 2023, 15:08:15Ah nog nooit gehoord van Siemens Lufthaken?
Ja, nu wel :D
Bas ik heb bewondering voor je systematische aanpak. Het moet een mooie baan worden. Vroeg me af wat voor een merk je xps gebruikt. Het ziet er zo prachtig dun uit.
Groet,
Karel
Het merk van XPS weet ik niet. Volgens mij is het gewoon huismerk. Ik heb het bij de Gamma vandaan. De dikte is 3 mm.
En een laagje verf er over.

Het felle groen is nu verdwenen. Precies het effect wat ik zocht.
Voor het donkeroranje gedeelte ga ik Tillig Elite code 83 flexrails gebruiken in combinatie met puko-strips van Weichen Walter (zie ook #280). De keuze hiervoor is simpel: de rail is mooier dan Märklin K-rail, wat toch vrij lomp oogt, en met puko's tussen de bielzen vallen deze minder op als er eenmaal geballast is.

Om het verschil tussen code 100 en code 83 te overbruggen gebruik ik deze raillassen:

En voor de puko-strips heb ik even wat ruimte gemaakt met een mesje in het kurk. Die kan ik er dan inzetten, beetje vastlijmen en dan kan de flexrail er overheen gelegd worden.

En er is een nieuwe 2e Klasse Umbaurijtuig binnen gekomen:

Hij oogt nog vrij schoon, maar dat gaat nog wel veranderen :D

Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 25 februari 2023, 23:21:53Om het verschil tussen code 100 en code 83 te overbruggen gebruik ik deze raillassen:
Ja dat is mooi. Het lijken wel twee op elkaar gesoldeerde raillassen. Maar welke zijn het nu? Fabrikant en artikelnummer aub.
Ik doe de link van Weichen Walter wel ;)
De pukostrip heb ik los in de "goot" gelegd en een draadje voor de stroom aan gesoldeerd.

Daarna getest met de V 200. De loc rijdt vlekkeloos door op het stuk waar de puko's liggen. Hierna kan ik de pukostrip vastlijmen met een beetje secondelijm. En kan ik de rest van de strips inbouwen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Het lijkt alsof ze nauwelijks boven de bielzen uitsteken. Maar als 't functioneert dan zal het oké zijn.
Test wel ook nog even met andere locs!
Citaat van: Hanzi op dinsdag 28 februari 2023, 16:53:44Test wel ook nog even met andere locs!
Gelijk maar even gedaan. En ook deze test is geslaagd. Elke loc bleef rijden totdat de puko's op waren.
Ik heb besloten om het project met code 83 rails te stoppen voor de zichtbare sporen. Ik ga terug naar de K-rail op die plekken. Aangezien de flensen van de Märklin assen de een ratelend geluid maken over de code 83 rails, heb ik als proef een paar flensen een beetje afgedraaid. Echter gaf dit niet het goede resultaat; op de K-rail begon het ratelen  :? 

Uiteindelijk de beslissing genomen om terug te gaan naar volledig K-rail. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Oeah... da's zonde van je tijd en werk! Maar zoals je zelf zegt, beter nu dan later overstappen op K-rails!
 @citaat Ja en nee :D Ik heb het geprobeerd, maar het resultaat was niet waar ik op gehoopt had. Maar goed, ik kan weer door.

De Tillig flexen zijn opgeruimd. De puko's heb ik uit het kurkbed gehaald. Die had ik vastgelijmd met secondelijm en gingen vrij vlot los, zonder schade aan het kurkbed. Het nieuwe spoor ligt er inmiddels al weer op. Dan nog wat secties maken door de railstaaf aan een kant door te slijpen en kan ik draadjes gaan solderen voor de bezetmelding. Dan kan dat ook weer getest worden.
als je die Tillig rails in beddingen van Weinert steekt heb je geen last van ratelen, zoals Weichen-Walter doet; en hoef je niks aan te passen aan jouw materiaal,

mvg,
Michel

Hoi Bas,

Ik vind de vervuiling van de wielen van die V200 niet realistisch, of komt dat door de foto (flits?). De kleur die de wielen nu hebben is veel te geel.
Citaat van: frank-103 op zondag 19 maart 2023, 11:00:32of komt dat door de foto (flits?).
Er is geen flits gebruikt. Dus zoals het op de foto is, is het in het echt ook.

Het stuk tussen de assen, vind je dat wel realistisch? Daar zit nog een wash overheen. Die wash ontbreekt op de wielen.
Citaat van: ramdani op zondag 19 maart 2023, 09:38:43als je die Tillig rails in beddingen van Weinert steekt heb je geen last van ratelen, zoals Weichen-Walter doet; en hoef je niks aan te passen aan jouw materiaal,
Ik zag het - na jouw tip (dank daarvoor :) ) - op zijn site staan.

Of je neemt Peco code 100. Ziet er een stuk beter uit dan K-rail en je hebt nergens last van. Met Peco code 83 heb ik helaas geen ervaring. Doevie gebruikt ook code 83 rail, weet zo niet welke, en die heeft ook geen probleem met ratelen.
ik gebruik ook code 83 van Weichen-Walter;

mvg,
Michel