Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

"Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III

Gestart door basjuh1981 zaterdag 11 augustus 2018, 20:12:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 19 maart 2023, 14:40:55Doevie gebruikt ook code 83 rail, weet zo niet welke, en die heeft ook geen probleem met ratelen.

@doevie had wel last van ratelen met weichen walter code 83. Met peco code 83 inderdaad niet, die gebruik ik nu. Die heeft een minder hoog detail aan de binnenkant van de spoorstaaf.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
En een klein stukje verder.





Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ieder klein stukje brengt je dichter bij het einddoel, en dat is waar het om gaat.

Zit mij toch af te vragen waarom je dat steunplankje niet een hoekje hebt weggezaagd onder. Dan kan het verder naar rechts opschuiven over de steunbalk en ligt het tracé beter op de ondersteuning. Zo moeilijk is dat toch niet, of?
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Had gekund, maar destijds niet aan gedacht.

De situatie nu:
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Deze week een nieuwe doos flexrails binnen gekregen. Dus het tweede paradespoor kan ook gelegd worden. Eerst de boel vastzetten met ringetjes en schroeven. Gelijk aangesloten op de stroom. Die komen in de niet-zichtbare delen van dit stuk. Ongeveer ter hoogte waar de foto genomen is en vanaf deze kant gezien waar de ruime boog naar rechts overgaat naar de standaard boog naar links boven in.



Eerst even wat testrijden met een lok. Dit gaat niet op volle snelheid vanwege de schroeven. En ik wil geen Garmisch-Partenkirchen taferelen  :D  Ook een mooi moment om de bezetmelding te testen.

Na het testrijden de rails vastgelijmd zodat de schroeven eruit kunnen. Dat ziet er al gelijk een stuk beter uit.



Dit stukje zou ik kunnen gaan balasten. Alleen moet ik nog wat gaatjes "dicht maken". Ik denk dat ik een drupje houtlijm hier voor gebruik. Of heeft iemand een ander idee?  :)



En nog wat leuke plaatjes met een trein met wat lengte.



Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Je zou voor het vullen zeker houtlijm kunnen gebruiken Bas, zijn de gaatjes door de volledige plaat heen dan een stukje tape plakken om de lijm tegen te houden anders gaan er hele potten doorheen met een hoop troep aan de onderkant  :D

Je parade spoor ligt er mooi bij  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Inderdaad, de onderkant van de gaatjes even afplakken, is een goede tip. Ook de ballast loopt er trouwens gewoon doorheen!
Je kunt er ook nog een beetje zaagsel induwen en dan houtlijm.

Groet,

Peter
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Beetje hete lijm of kit; en bij gebrek daaraan een stukkie kauwgom ;) .
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Gewoon stukje piepschuim in het gaatje proppen.

groet
Harald
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ik denk dat het gaatje daar iets te klein voor is, Harald. Maar toch bedankt voor het meedenken :thumbup:

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 22 april 2023, 07:55:06zijn de gaatjes door de volledige plaat heen dan een stukje tape plakken om de lijm tegen te houden anders gaan er hele potten doorheen met een hoop troep aan de onderkant  :D
De gaatjes gaan door de hele plaat (9 mm) heen. En troep aan de onderkant moet ik niet hebben, dan wordt de baas boos >:-D

Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 22 april 2023, 08:01:01beetje zaagsel induwen
Goeie. Ik heb nog wat in m'n stofzuiger zitten.

Citaat van: Hanzi op zaterdag 22 april 2023, 08:47:40Beetje hete lijm of kit; en bij gebrek daaraan een stukkie kauwgom ;) .
Hete lijm heb ik wel, kauwgom niet :D  :D
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
De vraag is even wat de diameter van die gaatjes is, mogelijkerwijs kun je ook deuvelen met een cocktail of sate prikker al dan niet vergezeld met houtlijm.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Helemaal niet moeilijk doen, je gooit er toch ballast overheen. Dus een klein stukje tape over het gaatje plakken, dan ballast strooien en indrupplen. Klaar is Kees, oh nee Bas.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Moeilijk doen is geen hobby van mij, Henk ;)

Citaat van: Freek op zaterdag 22 april 2023, 14:29:43De vraag is even wat de diameter van die gaatjes is, mogelijkerwijs kun je ook deuvelen met een cocktail of sate prikker al dan niet vergezeld met houtlijm.
Gaatjes voor bezetmelding gebruik ik een 5 mm boortje. Voor elektra een 6 mm boortje. Bezetmelderdraad is 0,14 mm2 en het aansluitdraad is 0,50 mm 2.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
5 mm, 6 mm , mijn hemel Bas daar krijg je een volwassen 2-aderig snoer doorheen. Waarom zo groot? Bibber je nogal of krijg je hem moeilijk in het gaatje? Ik boor alles met 3mm. Daar gaan die draadjes met het grootste gemak doorheen. En met z'n tweeën ook nog wel.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Bas bij 6 millimeter kun je er zelfs een echte deuvel in kloppen!
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Jongens jongens wát een discussie over 2 gaatjes :-) !
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ja Hans, je moet alles in de gaatjes houden. ;)
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 22 april 2023, 16:55:08Waarom zo groot?
Ik heb niet kleiner.

Citaat van: Hanzi op zaterdag 22 april 2023, 17:52:10Jongens jongens wát een discussie over 2 gaatjes :-) !
Waarschijnlijk gepensioneerd en dus tijd over ;)
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Heb niet kleiner? Doe maar groot dan.

Met zekerheid gepensioneerd maar tijd over is ook lichtelijk overdreven.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
@Henk
Het is wat! Ruim je tijd in om een goed bedoelde reactie te geven, krijg je naar je hoofd geslingerd dat je tijd over hebt.  :D  :D 
@ basjuh1981 Tja als je geen andere boortjes bij de hand hebt .......... een mens moet toch wat, maar al die praatjes vullen natuurlijk geen gaatjes, maar je weet nu vast en zeker wel hoe je het op moet lossen. Dus door maar weer.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
 @citaat Verkeerde Bas getagt denk ik??
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Excuus, aangepast.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Zondag bestelt en vandaag al geleverd. Lekker vlot :thumbup:

Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ja, ze zijn snel. Was ook mijn ervaring en erg mooi spul.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ik had minimaal een week levertijd verwacht, omdat Duitsland.

Morgen lekker vrij, dus kan ik alvast de sporen gaan airbrushen.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Benieuwd naar het resultaat van de ballast. Ook het merk wat we mogelijk gaan gebruiken. 
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Onbewerkt:



Bewerkt:


Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Op de onbewerkte foto zie ik roestige railbevestigingen, op de bewerkte foto is alle roest ineens verdwenen. Hoort dat bij de bewerking?  >:-D

Is mooie realistische schotter, heb de firma meteen aangeschreven voor informatie over levering naar Thailand.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Wanneer wij met ballasten kunnen beginnen maar een test set bij ze bestellen. Om even te kijken of de H0 maat bij C rails past (Of we niet 1 maat kleiner moeten). Want dit ziet er echt wel goed uit!
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Mooi geballast Bas.
Niks mis mee.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 26 april 2023, 18:57:56Op de onbewerkte foto zie ik roestige railbevestigingen, op de bewerkte foto is alle roest ineens verdwenen. Hoort dat bij de bewerking?  >:-D
:D

Ik had ooit alvast wat rails met een kwastje en wat Humbrol-verf "verroest". Op de eerste foto zie je daar nog wat restanten van. Deze rails heb ik gebruikt om een programmeerspoortje te maken. En hier kon ik mooi de Koemo-ballast mee testen.

Later heb ik een airbrush aangeschaft en besloot ik om de rails wat op te kalefateren. Aangezien ik niet tevreden was met de eerdere behandeling. Dat resultaat zie je in de tweede foto.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 26 april 2023, 18:57:56Is mooie realistische schotter, heb de firma meteen aangeschreven voor informatie over levering naar Thailand.
Dat denk ik wel:

Citaat van: Koemo.deWelt (Zone 6)
bis 5 kg = 38,99 €
über 5 kg bis 10 kg = 52,99 €
über 10 kg bis 20 kg = 72,99 €
über 20 kg bis 31,5 kg = 98,99 €

China (Zone 7)
bis 5 kg = 43,99 €
über 5 kg bis 10 kg = 59,99 €
über 10 kg bis 20 kg = 95,99 €
über 20 kg bis 31,5 kg = 125,99 €

Welt (Zone 8 )
bis 5 kg = 46,99 €
über 5 kg bis 10 kg = 62,99 €
über 10 kg bis 20 kg = 101,99 €
über 20 kg bis 31,5 kg = 131,99 €

Citaat van: RDHT op woensdag 26 april 2023, 19:03:54Wanneer wij met ballasten kunnen beginnen maar een test set bij ze bestellen. Om even te kijken of de H0 maat bij C rails past (Of we niet 1 maat kleiner moeten). Want dit ziet er echt wel goed uit!
Voor K-rail is de grootte prima. Dus ik denk dat het voor C-rail ook goed is. Het programmeerspoorplankje heb ik destijds met een proefpakket gedaan.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Vanavond een beetje aan het rondkijken op t forum en toen kwam ik dit verhaal tegen dat ik met belangstelling een stuk heb terug gelezen.
Vooral bericht 348 over het verweren vind ik interessant. Mooi gedaan en duidelijk uitgelegd.
ook de ervaring met andere rails als k-rail is voor mij ook interessant omdat ik ook met k verder wil gaan bouwen maar in het verleden ook heb ge-experimenteerd met 2-rail en Peco puntcontactstrips. Het wordt toch K-flex.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Stap één is gezet: het roestig maken van de rails.

Nou ja, eigenlijk is dit stap twee. De echte stap één is het schoonmaken van de rails met iets van alcohol ofzo. Ik heb daar Isopropanol en een kleine, platte kwast voor gebruikt.



De kleur (Nato Brown van Vallejo) is met de airbrush aangebracht.



Na het schoonmaken van de railkop met een railgum even testrijden op lage snelheid. Uiteraard viel de testloc op een paar punten stil. Hier heb ik de puko's schoongemaakt van wat verfresten met een wattenstaafje en airbrushreiniger van Vallejo. Uiteindelijk reed de testloc op lage snelheid het gehele traject zonder zelf te stoppen :thumbup:
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
 @citaat netjes gedaan
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Bij het airbrushen van de rails plak je dan nog wat af of houdt je er een velletje papier tegenaan?
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ik heb niks afgeplakt. Ook geen velletje of iets. Dus soms komt er wat verf op plekken waar het eigenlijk niet moet komen, maar dat is niet zo erg. De bielzen krijgen bijvoorbeeld nog een verflaag en alleen de puko's is het op sommige punten even schoonmaken.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
De volgende stap: het schilderen van de bielzen.

Hier het verschil tussen geschilderd (rechts van de breuk in de kurk) en niet geschilderd (links)



Na twee lagen:





Volgende stap is het daadwerkelijke ballasten.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
De ballast van Koemo - type DD en type R15 (licht roest) - heb ik ongeveer 50/50 gemengd.

Hier een close-up waar ik net ben begonnen met een nieuw stuk.



Als het stuk helemaal geballast is zie je mooi verschil tussen de twee sporen. Het verdelen en "aanstampen" doe ik met een kleine platte kwast, maatje 5.



Het rechter spoor is nog niet af. Ik ben op dit moment ongeveer op de helft. Als het spoor klaar is, nat spuiten en lijmen. Dan kan ik daarna met het linker spoor aan de gang.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Complimenten Basjuh, het is een hoop werk maar dan heb je ook wat  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: basjuh1981 op donderdag 04 mei 2023, 20:42:25De ballast van Koemo - type DD en type R15 (licht roest) - heb ik ongeveer 50/50 gemengd.

Erg mooi! In beginsel denk ik altijd; Hoe meer kleuren, hoe betermaar je moet wel een basistint hebben. Ziet er hier realistisch uit..
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Het is een doorgaand spoor, maar ik wil het niet te verroest hebben.

Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 05 mei 2023, 06:55:22Complimenten Basjuh, het is een hoop werk maar dan heb je ook wat  :thumbup: :thumbup:
Het is wel een werkje wat z'n tijd nodig heeft. Daarom doe ik het ook in delen en met een muziekje op :)
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Het bovenste spoor is inmiddels in de lijm gezet. Het onderste spoor moet nog. Duidelijk is het kleurverschil.



Nu zijn beide sporen verlijmd.



En nog een kleine finishing touch. De railschoenen heb ik voorzien van een klein laag je Vallejo Model Dark Rust Wash. Het verschil is duidelijk te zien.

Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Alles met elkaar een flinke klus maar met mooi resultaat, Bas :thumbup: !
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Daar gaat het om ;)
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Basjuh, ziet er erg mooi uit. Vraagje betreft de koemolijn. Zorgt deze er voor dat de onderkant van de k-rail niet gaat roesten. Zelf wil ik namelijk ook ballast aanbrengen bij de baan die ik ga maken. Anders zou ik een laagje plastic aan de onderkant van de k-rail moeten spuiten. Hoop niet dat ik hier een discussie ontketend.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ik heb als tip gehad niet te veel lijm gebruiken. Daarom heb ik maar enkele (2 à 3) druppels gebruikt tussen de rails. Drie druppels alleen een enkele keer.

Citaat van: FrankvH op woensdag 17 mei 2023, 12:38:57Hoop niet dat ik hier een discussie ontketend.
Daar is een forum voor ;)
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Een kort filmpje over de paradestrecke voor en na het ballasten.

Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
 @citaat
Leuk filmpje.
Alleen de "terugrit" van de V200 was wat onlogisch.

Citaat van: basjuh1981 op woensdag 17 mei 2023, 13:58:54
Citaat van: FrankvH op woensdag 17 mei 2023, 12:38:57Hoop niet dat ik hier een discussie ontketend.
Daar is een forum voor ;)

Zolang we maar netjes en respectvol in de bewoordingen blijven.  :)

Henk
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: Trainhenk op vrijdag 19 mei 2023, 12:17:56Alleen de "terugrit" van de V200 was wat onlogisch.
Nee hoor, dat was een andere dag ;)