Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

"Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III

Gestart door basjuh1981 zaterdag 11 augustus 2018, 20:12:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 24 augustus 2022, 00:15:39
Let er wel op dat je de Digikeijs decoders voedt met een geschakelde voeding die genoeg vermogen kan leveren. Ik geloof dat ze zelf adviseren 2 amp bij 12 tot 15v. Bij  het opstarten heeft de decoder wat stroom nodig, zeker als er meer decoders aan dezelfde stroombron hangen. Bij te weinig stroom schieten ze in de programmeerstand en maken de servo's bruuske bewegingen.
Aan wat voor voeding moet ik denken? Voor de wisseldecoders (Rosoft) gebruik ik de 6002 transformator van Märklin.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Nee, een wisselstroomtrafo gaat niet goed werken. Een geschakelde voeding heb je nodig.
De betreffende decoders doen het beter op gelijkstroom.
Ik heb aanvankelijk een 18VA Märklin adapter uit een beginset gebruikt. Ging goed met twee decoders en 8 servo's, maar daarna niet meer.  Zo'n ding levert nauwelijks 1 Amp en dat is echt de bottleneck.
Volgens de handleiding is12v en 2A van een geschakelde voeding nodig.
Zelf heb ik een Meanwell voeding die 15v spanning zet en 5 ampère biedt. Er staan nu (bijna) 40 servo's op 10 decoders.

Groet,

Peter


Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Bas,

Beetje late reactie, maar een zeer geslaagde metamorfose van je Insider wagonnetje :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 23 augustus 2022, 21:24:16

Is er een maximale lengte tussen servodecoder en servo?


Zo kort als kan en lang als moet. Ik heb ze van 3,5m en dat gaat probleemloos hoor.

Over de voeding: dit zegt de ontwerper van de DR4024:

Citaat van: Karst Drenth

......beter neem je voor voeding van de DR4024 een gelijkspannings voeding van 10 - 12VDC of een AC trafo van maximaal 10V...


Hang je het ding aan een 18V AC trafo dan wordt dat intern 24,4V DC. Alles wat je er meer in stopt moet omgezet worden in nutteloze warmte immers er zit 2x een 7805 in als spanningsregelaar die dan bijna 20V voor de kiezen krijgt.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Dank voor de info en complimenten mannen :thumbup:

Ik kan verder met zoeken :D
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Op dit moment heb ik voor de elektriciteitsvoorziening van mijn wisseldecoders en oude Märklin trafo (6002). Deze levert wisselspanning. Aangezien ik ook met servo's wissels wil gaan voorzien (en deze een voorkeur hebben voor gelijkstroom) en geen zin heb om een aparte ringleiding te maken voor servodecoders, heb ik besloten om de trafo te vervangen door eentje van Mean Well. Het is besteld, alleen moet ik nog even wat geduld hebben voordat het geleverd wordt.

Daarnaast ben ik tijdens de bouw gaan nadenken over het tweede schaduwstation. Tijdens het bedenken en plannen voorzie je niet alles wat je in de praktijk tegenkomt. De baan zou te hoog worden; het eerste niveau ligt al op 90 cm hoogte ten opzichte van de vloer. En dan zou er in totaal iets van 50 cm boven op komen. Dat begon mij een beetje tegen te staan. Dus bedacht om het tweede schaduwstation, de middenlaag, om deze te schrappen.
Ik raak dan wel behoorlijk wat opstelruimte kwijt, maar ik hoef nu minder materiaal aan te schaffen. Daarnaast wordt de hoogte van het stationsniveau lager.
Uiteindelijk wat gepuzzeld en heb ik de volgende aanpassing gemaakt:



Voor het treinenverloop verwacht ik dat er geen veranderingen zijn ten opzichte van het originele idee.

Het aanpakken van het tankwagonnetje smaakte naar meer. Ik had eerder al eens een Hecht-rijtuig vervuild. Deze komt uit een set van Märklin (42269) waarin ook nog Silberlingen en een Schürzenwagen in zitten. Voor mijn nieuw projectje wilde ik de Schürzenwagen aanpakken. Dit is het resultaat geworden:





Het volgende slachtoffer wordt een Silberlinge.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Hoi Bas,

Jammer dat het niet lukt om een tweede schaduwstation te bouwen, op een gegeven moment ben je door de ruimte heen en daar hebben meer modelspoorders last van ( bijna allemaal denk ik  :) )

Het verouderen gaat jou goed af, je mot het maar durven.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Vandaag een "power unit" vervangen.

Eerst had ik deze hangen, een wisselstroom transformator van Märklin (6002):


Die is nu vervangen door een gelijkstroom netvoeding van Mean Well:



Bij het omschakelen van de wissels ben ik nu af van het korte gezoem.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Mean Well zijn de betere voedingen Bas, ik heb zelf nog een Marklin AC voeding op mijn ringleiding van de wissels zitten.
Het maakt dus in het geluid iets uit.

Vergeet je niet het kunststof plaatje over de aansluitingen te zetten  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Bij het overzetten van een wissel hoor je nu alleen een klik. Heerlijk rustig :D

Er zat geen plastic plaatje bij. Dus het blijft zoals het is :)
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Hoi Bas,
Hoe gaat die bedrading nu verder? Je hebt zowel wisseldecoders (voor de oude spoelen?) en gaat met servo's werken (die ook een decoder nodig hebben).
Gebruik je die DC nu alleen voor het servo-deel?

gr. Gertjan
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Nee, die gebruik ik voor beiden.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 09 september 2022, 15:25:36
Bij het overzetten van een wissel hoor je nu alleen een klik. Heerlijk rustig :D

Er zat geen plastic plaatje bij. Dus het blijft zoals het is :)
Het is toch echt raadzaam om zeker die 230V aansluiting af te schermen!
Verder wel een prima voeding :thumbup:!
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
 @citaat Waarom is het raadzaam? Anders blijft het zo'n leeg advies ;)

Maar tussen de aansluitpunten zitten schotjes. Dat is niet duidelijk te zien op de foto.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Als je nou ff je vingers op de blauwe en bruine draad zet, dan snap je misschien waarom je dat af moet schermen met een kunstof kapje.
Als je er dat niet bij hebt gekregen, dan zou ik het op een andere manier zeker wel afschermen. Omwille van veiligheid dus!
Je stoot er geheid een keer volkomen per ongeluk tegen met alle gevolgen van dien...... Echt levensgevaarlijk nu!
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ach, zal waarschijnlijk wel achter een aardlekschakelaar zitten en als die dan op tijd aanspreekt dan overleef je het in theorie wel (tip: niet de fase en nul tegelijk beetpakken, want daar reageert je aardlekschskelaar niet op).
Of je digitale techniek het ook overleeft als er eens een los draadje tegenaan bungelt valt te bezien.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Dit is een terminal cover: https://www.meanwell-web.com/nl-nl/cover-for-terminal-blocks-sd-50-s-60-s-40-nes-50-tbc--05

Het ding zit op de kop, waarom doe je dat? Er kan een schroefje in vallen of zoiets.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Krijg je mooi vuurwerk van.  >:-D
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: Adjebelle op zaterdag 10 september 2022, 12:35:34
Als je nou ff je vingers op de blauwe en bruine draad zet, dan snap je misschien waarom je dat af moet schermen met een kunstof kapje.
Ik heb je tip uitgeprobeerd, maar het is nog verdomd lastig!

Citaat van: Spoors op zaterdag 10 september 2022, 12:41:33
Het ding zit op de kop, waarom doe je dat?
Omdat de draden niet langer zijn.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Mensen reageren met de beste bedoelingen op wat je post maar ik geloof niet dat je het erg serieus neemt. Nou hoeft dat niet perse van mij maar je kunt die draden toch een beetje verlengen en het ding zoals het hoort plaatsen?
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ben het helemaal met Ben eens.  :)
Zie: hier en ook hier .

groet
Harald
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: Spoors op zondag 11 september 2022, 12:20:08
Mensen reageren met de beste bedoelingen op wat je post maar ik geloof niet dat je het erg serieus neemt. Nou hoeft dat niet perse van mij maar je kunt die draden toch een beetje verlengen en het ding zoals het hoort plaatsen?
Daarom ook mijn waarom-vraag. En de voeding zal omgekeerd geplaats gaan worden.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
gewoon inspuiten met plastik spray isoleert tot 1000 volt , probleem opgelost.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: Adjebelle op zaterdag 10 september 2022, 12:35:34
Als je nou ff je vingers op de blauwe en bruine draad zet, dan snap je misschien waarom je dat af moet schermen met een kunstof kapje.
Citaat van: basjuh1981 op zondag 11 september 2022, 11:30:52
Ik heb je tip uitgeprobeerd, maar het is nog verdomd lastig!
Probeer het eens met je tong. :D

Mvg,
Peter
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 10 september 2022, 12:25:59
@citaat Waarom is het raadzaam? Anders blijft het zo'n leeg advies ;)
Maar tussen de aansluitpunten zitten schotjes. Dat is niet duidelijk te zien op de foto.
Hoi Bas,

In Nederland gelden de regels voor de NEN 1010/3140 overal!
Dus ook op trafo's voor "veilige spanning", waar je de 230 volt op aansluit.
Die Normen geven aan dat je de onder spanning staande delen (zoals van jouw trafo) moeten :warning: worden afgeschermd tegen aanraking.

Je laat je stopcontaten toch ook niet zonder afdekkapje in gebruik nemen?
Dat kapje daar doet precies hetzelfde, afschermen van die delen is een must, en die schotjeszorgen ook voor afstand onderling, dus waarom niet het geheel afschermen?
Dan kunnen we langer genieten van jouw kunsten ;)

Trouwens die cover in de link van Ben is een prima manier om enige afstand te creëren, zodat die aansluiting niet meer open en bloot aangeraakt kan worden.
Het zou eigenlijk verplicht moeten worden op dergelijke transformatoren, maar kennelijk zijn we qua norm hier anders dan elders op deze globe ingesteld.
Kom beroepsmatig deze dingen ook vaak tegen met scoop8 keuringen, en ik raad ook altijd covers aan dan wel bestel ik ze zelf om die dingen veiliger te maken.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: Adjebelle op zaterdag 10 september 2022, 12:35:34Als je nou ff je vingers op de blauwe en bruine draad zet, ...
Dat heb ik 60 jaar geleden met één duim op twee fasen (380 V) "geprobeerd", doordat iemand een schakelaar inschakelde, want zijn tinbad koelde af. Binnen 10 seconden had ik mijn duim onder de kraan. Na een halve minuut dacht ik dat het over was, maar binnen één seconde voor langere tijd onder de kraan. Er zaten twee diepe putten in mijn duim.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lassen met je duim is geen gezonde bezigheid!
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Bij mij was het met sanering van een oude goot, ja de spanning was overal vanaf werd mij verzekerd door een monteur die schakel bevoegd was.
Dus bij het terugtrekken van de kabel raakte ik een afgeknipte drie fasen kabel met de duim, en die sluiting sloeg ook een stuk uit mijn duim, en ik bloedde als een rund.
Snel werd de wond ontsmet en verbonden, en ik kan het dan ook iedereen afraden dit zomaar te doen.

De volgende keren mocht ik zelf schakelen en heb toen zelf alle kabels die nog onder spanning zouden kunnen staan.
Ja in sommige gevallen laten ze elektrische scheidingen in het ongewisse, en vaak levert dat nu juist dit soort ongevallen op.
Kasten voedingen en kabels coderen en soms ook moet je dat nog controleren wil je zeker zijn dat iedereen er veilig aan kan werken.

Maar goed we dwalen af, zaak is dat open delen moeten worden afgeschermd, en er zijn prima oplossingen voor te gebruiken.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
De afgelopen maand niet heel erg veel aan de baan gedaan. Wel wat zaken gekocht:



Een mooie en kleine (!) decoder van YaMoRC om de MP1 aan te sturen. Even programmeren en vervolgens op de plek hangen en aansluiten. Lekker simpel, houd ik van!
De MP1 gebruik ik voor het omzetten van een van de bochtwissels/gebogen wissels van Peco. Nu zijn alle wissels vanaf de centrale en via iTrain te schakelen.

De gelijkstroomvoeding is omgedraaid en er zit een afdekplaatje over de aansluitingen.

Ik heb vorig jaar deze wagon eens vervuild:



Het dak heb ik later nog eens aangepast, zoals deze gele wagon.

Hier was ik niet zo content mee. In de 1x1 des Anlagenbaus staat een instructie voor het behandelen van een dak van een goederenwagon. Dus het dak zo goed als mogelijk schoongemaakt. Dan wat verflagen en washes verder is het dak klaar. Dan toch maar de rest van de wagon schoonmaken en opnieuw doen.

Uiteindelijk is dit het resultaat geworden:







In een natuurlijke omgeving:
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Zeer mooi gedaan Bas  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Hi Bas,

Netjes doch vuil .....  ;)

groet
Harald
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Goed bezig Bas, mooie kar.  :thumbup: Ze kunnen jou zo inhuren voor een demo op de gastendag.  :D
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Dank voor de complimenten.

Dat inhuren zou wel eens een keer kunnen ja :D
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Net echt oud.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: basjuh1981 op woensdag 26 oktober 2022, 12:31:37
De afgelopen maand niet heel erg veel aan de baan gedaan. Wel wat zaken gekocht:

Ga je dus een deel van de wissels aandrijven met de MP1 en de rest met servo's? Waarom deze keuze en niet alles servo of MP1? (geen kritiiek, alleen belangstelling naar de keuze).

gr. Gertjan
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ik heb enorm zitten hannussen met die servo's. Eentje had ik werkend, de ander niet. Nou ja, het werkte wel, maar er stak net te veel staaf uit de wissel dat de locs met de sleper tegenaan kwamen en stil stonden. Daarom de MP1 aandrijving. Die hang je er onder en de staaf zet je op de juiste hoogte. Door de zijdelingse beweging is er geen hoogteverschil waartegen de locs kunnen vastlopen.

Voor mij is het een prima keuze. Ik moest wel een nieuwe decoder (YaMoRC) aanschaffen, want op de twee open slots die ik nog heb op de WDD's kan de MP1 niet aangestuurd worden. De YaMoRC-decoder is hiervoor geschikt. Hier kun je bijvoorbeeld ook armseinen mee aansturen.

En nu lekker met iTrain de treinen rondjes laten rijden. Ik heb hier van de week een proeflicentie voor aangevraagd.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Sinds een paar dagen dus een proeflicentie van iTrain. Nu is het mogelijk om de treinen automatisch te laten rijden en lekker kijken naar de treintjes. Her en der wat kleine aanpassingen in de configuratie gedaan om een wat gevarieerder verloop te krijgen.

Tijdens het automatisch rijden merkte ik dat het stuk van de 2 gebogen wissels pas werden vrijgegeven nadat een trein volledig in doorgaande stationsporen was. Wat (achteraf gezien) logisch is. Echter had dit gevolgen voor de keertreinen die op de kopsporen uitkomen. Die kwamen er niet tussen. Uiteindelijk bedacht ik mij dat er nog een stuk spoor tussen gebogen wissel en het doorgaande spoor was waar ik geen blok van had gemaakt. Dit was zo bedacht, omdat het maar een klein stukje spoor was.



Vanmiddag een draadje aan gesoldeerd en nu worden de wissels sneller vrijgegeven en kunnen keertreinen makkelijker hun rondjes maken.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Goed bezig, Bas :thumbup:. Tijd voor een filmpje (?).
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
 @citaat Ik ga binnenkort wat vastleggen. Komt goed ;)
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
De afgelopen dagen bezig geweest met de verlichting boven de baan. Nu is daar nog ruimte voor en kan ik er nog makkelijk bij. Of dat nog de vraag is in de toekomst? Geen idee  :D
Met resthout een eenvoudige constructie gemaakt waar de TL-armaturen hangen. De TL-buizen hebben een lengte van 120 cm en zijn voorzien van LED.

Ik zit nog te denken om in de tussenstukken nog TL-armaturen te hangen. Maar dat is voor een later moment.



Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Haij haij

Zie dat je bezig bent met wheateren , dit kanaal al eens gezien ?

Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Sebb was de reden dat ik ook met het vervuilen van materieel aan de slag wilde gaan. Dus ja, dat kanaal ken ik :D
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Voor degene die graag wat bewegend materiaal willen zien. Bij deze:

Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
Op Beneluxspoor ben ik begonnen om uit te leggen hoe ik mijn materieel verweer. Het lijkt mij leuk om dat hier ook te doen.

Om te beginnen heb ik het verweren c.q. het verouderen niet zelf uitgevonden (gelukkig niet :D ). Ik haal de werkwijzen uit boekjes en van internet. YouTube staat vol met video's met uitleg (bij Sebb 1zu87 - een aanrader!). Vergeet niet om naar plaatjes uit de echte wereld te zoeken ter inspiratie. Ik ben ook nog niet zo lang bezig met het vervuilen van mijn wagenpark. Ik doe dit nu een jaar en het gaat steeds beter. Vooral het werken met een airbrush vond ik in het begin wat lastig. Gaandeweg wordt het makkelijker.

Hier een klein overzicht met het gereedschap wat ik gebruik. Dit is niet alles. Ik heb een kleine selectie gepakt van de verf, poeders en wash die ik gebruik:



Wat niet op de foto staat, zijn de kwastjes en penselen die ik gebruik. Die zijn van AK en zijn in diverse formaten en vormen verkrijgbaar.

De verf is op acrylbasis (alcohol (Tamiya) of water (Vallejo)). Ik ben met Vallejo begonnen, maar ik gebruik nu steeds meer Tamiya. Ik vind Tamiya net iets prettiger spuiten dan Vallejo. Nadeel is dat je pipetjes moet gebruiken.

De wash is op enamelbasis. Hierdoor zijn ze langer te bewerken dan de acrylwashes. Een ander voordeel is dat het de eerder aangebrachte acrylverf niet aantast als je de wash gaat bewerken met enamelthinner of white spirit.

Ik begin meestal met het onderstel te verven nadat ik een wagen uit elkaar gehaald heb.

Een "schoon" onderstel en dito wielen:





In het begin begon ik met een wash van roest van Vallejo op de draaistellen en daarover heen een mix van grijs en Dark Earth van Vallejo. Deze mix ging ook over het chassis. De wielen kregen een bruine verfkleur.





Hier was ik uiteindelijk toch niet tevreden over en ben daarna overgegaan op het gebruik van poeders in plaats van de mix van grijs en Dark Earth:



Hier heb ik gebruikgemaakt van Burnt Umber en Natural Iron Oxide (beide Vallejo) ieder in een eigen laag. Na iedere laag gefixeerd met matte blanke lak. De wielen zijn hetzelfde als in het eerdere voorbeeld. Het chassis werd met (flink verdunde) German Black Brown van Vallejo overgespoten. Dit vond ik een enorme verbetering. Je had het idee alsof er echt vluchtroest op de draaistellen zat.

In een boekje las ik een andere werkwijze. Eerst een laag Nato Black van Tamiya op het chassis, draaistellen en wielen. Daarna het gebruik van een andere verf (Lifecolor). Om deze verf te gebruiken in de airbrush moet deze eerst door een filter gehaald worden van 190 micron. Dan moet het verdund worden met thinner. Waarna het te gebruiken is in de airbrush. In het begin was dit vrij lastig. Ik had expres al een grote naald en nozzel (0.4)
in mijn airbrush gezet. Echter was het effect prima, maar het moest beter kunnen.

Na wat zoekwerk kwam ik op het volgende:
  • De mengverhouding verf/thinner van 2:1 veranderen in 6:4;
  • De druk van de compressor verlagen van 1.8 bar naar 1.2 bar.

Met dit advies ben ik met een nieuw project begonnen. Eerst dus de laag Nato Black. Dan op de draaistellen een mix van UA714 en UA715 (Lifecolor), gevolgd door UA716 op de veren en daar omheen. Daarna nog een verdunde (2:1) wash van AK "Wash for Nato Tanks" er over.



Op de wielen, die al voorzien zijn van Nato Black, komt ook een laagje UA716.

Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
Zoals vorige week aangegeven in de posting over het verweren van draaistellen en wielen, ga ik het nu hebben over daken. Voor het gemak behandel ik alleen goederenwagens en rijtuigen. Eigenlijk om de simpele reden dat ik mijn locs (op de BR 58 na) niet verweerd heb :D

Een simpele verwering



Een simpele manier om daken te verweren is door diverse grijstinten te gebruiken. De eerste laag is een lichte grijze kleur. Die kun je over het gehele dak spuiten. De tweede laag is een wat donkere grijstint. Deze kleur spuit je niet over het gehele dak. De dakrand in de lengte laat je vrij. Een volgende laag is de donkere grijstint. Die spuit je alleen over het midden van het dak in de lengte.
Met deze methode creëer je op eenvoudige wijze een vuil dak door de rook, as en roet van stoomlocomotieven.



Een roestig dak



Met poeders kun je een ander effect maken. Een roestig dakeffect. Eerst een laag roestkleurige verf over het gehele dak spuiten. Dan met poeders (bruin-rode roestkleur en zwart) met een penseel in banen over het dak aanbrengen. Om de kleuren een beetje in elkaar over te laten lopen, kun je met een natte kwast of penseel over de aangebrachte poeder gaan.
Daarna kun je nog wat accenten aanbrengen met dezelfde kleuren. Met een omberkleurig poeder kun je nog wat meer accenten aanbrengen. Als laatste kun je het verzegelen met een matte blanke lak.



Een verweerd dak



De eerste laag is een mix van bruin met een paar druppeltje rood voor een goede roestkleur. Vervolgens spuit je een laag haarspray er over. Voorzichtig zijn met het aanraken van het dak. Door de alcohol in de haarspray wordt de verf weer vloeibaar. Strooi vervolgens wat fijne zoutkorrels op het dak en laat het minimaal 24 uur drogen.
De volgende laag is een grijze verflaag. Als de verf droog is - ik wacht voor deze stap een uur - kun je het zout van het dak pulken. Daarna een laag matte blanke lak er over. Is het contrast tussen roestplekken en dak te groot, kan er nog een Track Wash over heen. Met White Spirit de Track Wash wat verdunnen c.q. afnemen.



Rijtuigen met richels op daken



Deze daken glimmen altijd zo, alsof ze net uit de fabriek komen rollen en opgepoetst zijn voor een fotosessie:



De eerste laag is lichtere tint grijs. Vervolgens krijgen de richels een donkere tint grijs. Als laatste met een paneliner (Grey and Blue) de richels benadrukken.



Daken met ventilatoren





Ook hier wordt het gehele dak in een grijstint gespoten. Met een lichtere tint worden de stukken tussen de ventilatoren gespoten. Dan met een paneliner (Brown and Green) de richels en ventilatoren aanstippen. Vervolgens met White Spirit en een sponsje de paneliner afdeppen.





Over het algemeen doe ik verf met de airbrush en washes met de kwast. Maar je kunt washes ook met de airbrush op je model krijgen. Dat hangt er maar vanaf wat voor effect je wilt hebben.

Door de wasstraat

Hier zijn de washes met een airbrush aangebracht:



Dit zijn twee washes van MiG (zie ook reactie #344) en na droogtijd met een penseel de randen een beetje "opschonen" met Odourless Thinner. En daarna nog een laag matte blanke lak. De wash blijft nat, zelfs na 24 uur, en geeft een hoogglans effect. Met de blanke lak wordt alles droog en krijgt het een mooie matte look.

Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Bas wat een duidelijke handleiding, met toffe voorbeelden.

Luc
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Graag gedaan. Mochten er verzoekjes zijn, laat maar weten :thumbup:
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
En dan nu deel 3 in de serie over vervuilen :D :D

Bij het vervuilen van goederenwagens kun je heel ver gaan. Het is maar net wat je wilt.

Een van de eerste wagens die ik aangepakt heb, is een witte bierwagen. Daar heb ik met een donkergrijze wash van Vallejo de wagen mee geverfd. Na het drogen met airbrush cleaner en een wattenstaaf de overtollige wash weggehaald.

Dan krijg je dit effect, simpel maar doeltreffend.


Aan de onderkant nog een beetje vuiligheid met Dark Earth gemengd met een grijstint, ook van Vallejo.



Bij Oppeln of G-wagens kun je de grijze wash ook gebruiken. Hiermee kun je de naden tussen de houten planken benadrukken. Bij de gele Oppeln heb ik eerst een aantal planken een lichtere tint geel gegeven.



Dit gaat vrij eenvoudig door een standaard geel te nemen en daar enkele druppels wit doorheen te mengen. Daarna de wash er over en nog wat vuiligheid er op spuiten, zoals het vorige voorbeeld. Ook heb ik een mix gemaakt van poeder (umbra) met matte blanke lak en deze met een penseel opgebracht.



Een paar maanden terug heb ik de blauwe G-wagen opnieuw vervuild.



Dit is met een van de leukere technieken gedaan. Eerst met een donker blauw (ik heb een flesje UK Azure Blue gemengd met enkele druppels zwart) de randen en met name de steunbalken met de airbrush geverfd. Daarna de belettering vrijgemaakt. En vervolgens met een lichtere kleur blauw (blauw met een paar druppels wit) de binnenkant van de vlakken geverfd. Wederom de belettering vrijgemaakt. Je krijgt dan een clair-obscur-effect.
Voor de vervuiling nog paneliner gebruikt (Blue and Grey). Deze heel snel met White Spirit afgenomen.



Mijn allereerste project - welke goed gelukt is - is een kolenwagen.



De kleur van de wagen is German Red Brown (RAL8012). Deze heeft Vallejo. Bij deze heb ik de opschriften afgeplakt. Daarna de roodbruine verf gemengd met wat wit om een lichtere kleur te krijgen. De randen krijgen vervolgens een donkere kleur gespoten.
Als dit droog is, kan met zwart de bovenrand gespoten worden. Dan krijg je het idee dat er kolenstof is blijven zitten. Ook op andere plekken (bij randen) kun je wat zwart spuiten.
Met de originele roodbruine kleur wordt de wagen weer gespoten om de sterke kleurovergang wat te verminderen. Nu kunnen de afgeplakte opschriften weer vrijgemaakt worden. Met wat vuiligheid (zie boven) worden de vrijgemaakte opschriften licht bespoten.

Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
In het vorige deel wat goederenwagens behandelt, dus is het nu tijd voor rijtuigen!

Mijn focus ligt op TP III. Silberlingen zijn dan vrij nieuw. Verouderen is daardoor niet aan de orde, maar een beetje vuil kunnen ze wel gebruiken.



Met een penseel kun je wat Paneliner "Grey and Blue" op de behuizing smeren - eigenlijk is het meer her en der wat aantippen - en vervolgens met een platte kwast - ik gebruik hiervoor een gekartelde kwast - in wat White Spirit kun je hiermee regen- en vuilsporen mee maken.



Bij oudere rijtuigen, zoals een Schürzenwagen, kun je het rijtuig ook wat verouderen.



Als eerst een mix van NATO Green met Flat Yellow en J.A.Grey. Dan kunnen de opschriften schoongemaakt worden. Vervolgens is bovenstaande Paneliner gebruikt om de regen- en vuilsporen te krijgen. De donkergrijze "balk" aan de onderkant van het rijtuig (volgens mij wordt dat het Schürzen genoemd) heb ik gespoten met NATO Black. Na het vrijmaken van de opschriften heb ik wat poeder gebruikt (een lichte umbrakleur) en met de gekartelde kwast gedoopt in water om wat regensporen te krijgen. Vervolgens is er een matte blanke lak overheen gegaan.



Het Hechtrijtuig heeft een vergelijkbare behandeling gehad m.b.t. de groene kleur.



Om de klinknagels wat duidelijker te laten zien is Wash for Green Vehicles gebruikt. Om de wash wat te verdunnen is daarna met Thinner for Wash gebruikt.



Het Umbauwagen is wat jonger dan het Hecht- en Schürzenwagen. Als je op zoek gaat naar foto's zie je toch duidelijk kleurverschil in het plaatwerk onder de ramen met het plaatwerk tussen de ramen.



Ik heb de groene kleur wat lichter gemaakt met een enkele druppel geel. Daarmee heb ik het plaatwerk tussen de ramen mee gespoten. Om het contrast wat te dempen heb ik zijdeglans blanke lak met een druppel wit gemengd en deze over het gehele plaatwerk gespoten. Voor de regen- en vuilsporen is hier ook weer de methode met Wash for Green Vehicles gebruikt.



Sommige rijtuigen hebben geen witte rand van de treeplanken, terwijl dit in het echt wel zo is. Deze verf ik eerst wit. Dan wordt het onderstel behandeld met NATO Black of German Black Brown. Op de treeplanken gebruik ik nog een mix van poeder (umbra) en matte blanke lak en breng het aan met een penseel.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Een filmpje over de werking van het schaduwstation. Door middel van een tijdelijke lus kunnen de treinen weer terugkeren in het station. Deze lus gaat in de komende maand verwijderd worden om de zichtbare sporen aan te leggen. Dan is het niet meer mogelijk om rond te rijden.

De besturing wordt gedaan door iTrain.