Op Beneluxspoor ben ik begonnen om uit te leggen hoe ik mijn materieel verweer. Het lijkt mij leuk om dat hier ook te doen.
Om te beginnen heb ik het verweren c.q. het verouderen niet zelf uitgevonden (gelukkig niet
). Ik haal de werkwijzen uit boekjes en van internet. YouTube staat vol met video's met uitleg (bij Sebb 1zu87 - een aanrader!). Vergeet niet om naar plaatjes uit de echte wereld te zoeken ter inspiratie. Ik ben ook nog niet zo lang bezig met het vervuilen van mijn wagenpark. Ik doe dit nu een jaar en het gaat steeds beter. Vooral het werken met een airbrush vond ik in het begin wat lastig. Gaandeweg wordt het makkelijker.
Hier een klein overzicht met het gereedschap wat ik gebruik. Dit is niet alles. Ik heb een kleine selectie gepakt van de verf, poeders en wash die ik gebruik:
Wat niet op de foto staat, zijn de kwastjes en penselen die ik gebruik. Die zijn van AK en zijn in diverse formaten en vormen verkrijgbaar.
De verf is op acrylbasis (alcohol (Tamiya) of water (Vallejo)). Ik ben met Vallejo begonnen, maar ik gebruik nu steeds meer Tamiya. Ik vind Tamiya net iets prettiger spuiten dan Vallejo. Nadeel is dat je pipetjes moet gebruiken.
De wash is op enamelbasis. Hierdoor zijn ze langer te bewerken dan de acrylwashes. Een ander voordeel is dat het de eerder aangebrachte acrylverf niet aantast als je de wash gaat bewerken met enamelthinner of white spirit.
Ik begin meestal met het onderstel te verven nadat ik een wagen uit elkaar gehaald heb.
Een "schoon" onderstel en dito wielen:
In het begin begon ik met een wash van roest van Vallejo op de draaistellen en daarover heen een mix van grijs en Dark Earth van Vallejo. Deze mix ging ook over het chassis. De wielen kregen een bruine verfkleur.
Hier was ik uiteindelijk toch niet tevreden over en ben daarna overgegaan op het gebruik van poeders in plaats van de mix van grijs en Dark Earth:
Hier heb ik gebruikgemaakt van Burnt Umber en Natural Iron Oxide (beide Vallejo) ieder in een eigen laag. Na iedere laag gefixeerd met matte blanke lak. De wielen zijn hetzelfde als in het eerdere voorbeeld. Het chassis werd met (flink verdunde) German Black Brown van Vallejo overgespoten. Dit vond ik een enorme verbetering. Je had het idee alsof er echt vluchtroest op de draaistellen zat.
In een boekje las ik een andere werkwijze. Eerst een laag Nato Black van Tamiya op het chassis, draaistellen en wielen. Daarna het gebruik van een andere verf (Lifecolor). Om deze verf te gebruiken in de airbrush moet deze eerst door een filter gehaald worden van 190 micron. Dan moet het verdund worden met thinner. Waarna het te gebruiken is in de airbrush. In het begin was dit vrij lastig. Ik had expres al een grote naald en nozzel (0.4)
in mijn airbrush gezet. Echter was het effect prima, maar het moest beter kunnen.
Na wat zoekwerk kwam ik op het volgende:
- De mengverhouding verf/thinner van 2:1 veranderen in 6:4;
- De druk van de compressor verlagen van 1.8 bar naar 1.2 bar.
Met dit advies ben ik met een nieuw project begonnen. Eerst dus de laag Nato Black. Dan op de draaistellen een mix van UA714 en UA715 (Lifecolor), gevolgd door UA716 op de veren en daar omheen. Daarna nog een verdunde (2:1) wash van AK "Wash for Nato Tanks" er over.
Op de wielen, die al voorzien zijn van Nato Black, komt ook een laagje UA716.