Het begon met deze:
En de serie eindigde met deze:
Aan beide wagentjes ontbrak de naam. Ik maakte foto's van alle kanten, maar nergens een firmanaam te bekennen. Wel stickers van het bedrijf waar ze (2ehands?) waren gekocht,
Ammeter, Blitzingen (VS), tegenwoordig Brig (VS). Steeds bleek de zitting gescheurd, en zagen de karretjes er afgeragd maar nog steeds functioneel uit.
Als je op de 2e hands sites kijkt, zie je prijzen van meer dan 9000 Sfr voor zo'n karretje. Dat zie je er echt niet van af, zij het 4-wheel drive, 6 wielen, vaak een trekhaak voor, altijd een trekhaak achter, op de centrale as zijn meerdere soorten aanhangers aan te sluiten, b.v. hooiwagen, platte bak, mestverspreider.
Rapid, Lindner, SchilterHet ding doet denken aan die oude 2-wielers die je vroeger ook in Nederland had. Je vind ze onder
Hydromaeher of
Getriebemaeher.
Het waren 2-wielers met een groot stuur, waaraan je op een centrale as allerlei apparaten kon aansluiten, zoals een platte bak, maar je kon ze ook gebruiken om een grondfrees te bedienen.
Op de kwekerij waar ik in de jaren '70 werkte, hadden ze deze machines (ook 2e hands) nog in gebruik.
Geen idee hoe ze in Nederland heetten.
In een pdf-catalogus van
arwico.ch trof ik een uitverkocht voertuig in schaal 1:32.
Dat leek sprekend waarop ik hier doel: 2-wielers met een groot stuur en een aandrijfas:
Maar dat is een
Rapid, dus eigenlijk een Lindner, dus een Oostenrijks model, gemaakt in Zwitserland. Dit soort machines was al sinds 1958 op de markt in Zwitserland. Deze zogenaamde
Transporters werden gemaakt door Schilter, en vanuit Zwitserland geexporteerd naar heel Europa.
Vandaag (24 september 2020) werd ik getipt door een forumlid:
Hürlimann D210 mit Rapid und Anhänger, te koop bij Lippe. Of iets duurder
bij Arwico.
Hürlimann is een tractorfabrikant, oorspronkelijk uit Wil (St-Gallen).
Als je op Hürlimann zoekt, vind je uitsluitend 4-wielige tractoren. En dus geen Rapid met Aanhanger.
Het is misschien een dure set, maar de set bevat twee voertuigen:
een oud model tractor en
een Rapid met aanhanger.
Vandaar misschien: zie screenshot
Muli'sTerug kijkend over de fotosessies trof ik een aantal Muli-karretjes met naam en soms typenummer,
en daarop vond ik ze (online) terug.
Het gekke is dat ik zonder google eerder zou uitkomen op het
Pinzgauer prototype dan op de naam die erop hoort te staan
Reform Muli.
En als er geen naam (meer) op staat, dan is het knap lastig, soms.
Het voordeel van een website als die van
agromont.ch is, dan die in de kop een presentatie geeft van allerlei types die ze geleverd hebben, en daar zitten heel wat types bij die ik ook heb gezien.
Sommige types zoals de diverse Reform Muli's zijn in Zwitserse trein-epoche tijdperk III tot V. Andere types zoals de Metrac zijn van tijdperk V tot VII. En hoever wil je gaan, als je een tijdperk op je baan wilt uitbeelden: seinen, bovenleidingportalen, landbouwvoertuigen, huizen?