juliOok deze maand kwam er nieuw rollend materiaal naar Duurstede

De uitbreiding bestond uit 6 kiepwagons een leuke set Nederlandse wagons van Railpro. ( later in het jaar zijn er nog eens 3 bijgekomen )
Dit soort wagons had ik nog niet in mijn collectie en om Saskia te plezieren heb ik ze gekocht

Ik heb een serie foto,s gemaakt met iso 100 en 400 en tot slot vier met een bouwlampje ( tl ) gewoon om eens te proberen.

De meesten van ons houden een zomerslaap, maar hier wordt zo af en toe doorgewerkt aan de baan.
Ondanks de hoge temperatuur was het toch redelijk te doen op zolder, wel had ik een ventilator op standje 3 staan

Ik ben verder gegaan met de linker spiraal, vanaf de bovenste verdieping van het schaduwstation naar het uiteindelijke maaiveld.
Dus tijd om weer eens te klimmen

Men neme wat hout en plaatsen het op de draadeinden.

Om te zorgen dat de afstand tussen de lagen gelijk blijft gebruik ik passtukken.

Op deze manier bouwt het lekker door zonder steeds te hoeven meten of alles wel klopt.
Het hout ligt op zijn plaats, en de moeren worden tegen het hout aangedraaid.

Dan komen de ringen en moeren aan de bovenkant tegen het hout aan en wordt het geheel met twee steeksleutels vastgezet.
Op de foto lijkt het niet allemaal gelijk te lopen maar dat is gezichtsbedrog.

Nu is het tijd om de verbinding tussen de twee rondlopende delen te maken, door middel van aluminium strips met Polymax kit wordt het geheel met elkaar verbonden.

Nu we weer een halve cirkel verder zijn is het tijd om het kurk erop te lijmen.

Met dit warme weer droogt het lekker snel en voor je het weet zit het allemaal op hun plaats, de rails even neerleggen voor het Zwitserleven gevoel

Het gaat niet hard, maar we zijn onderweg naar het maaiveld.
Ondanks de vele voorbereidingen ging er toch iets fout

STOM STOM STOM
Hier zien jullie de wisselstraat op de eerste verdieping.

Er wordt rechts gereden en zoals het er nu in lag kan ik niet vanuit de spiraal op spoor 4-5 en 6 komen.
Dit vaste kruis had een kruiswissel moeten zijn.

Dat gaat hem niet worden, dus de demontage ploeg besteld en aan de slag.
Ik had nog een kruiswissel liggen en daar gelijk langere draden aangezet.

In het kurk een kabelgootje gemaakt zodat de draden onder het spoor door naar de decoder geleid kunnen worden.

Hierna de rails weer aangesloten op het kruiswissel, het lijkt bijna op de eerste foto

Even niet opletten en dan gebeurd dit

maar het is hersteld en ik kan verder gaan werken aan deze spiraal.
augustusGisteren op zolder ( Velux raam ) een zonwerend gordijn gemonteerd, dat scheelt niet alleen veel licht maar ook warmte.
Dit is het gedeelte waar de wasmachines staan en later de treinen overheen gaan rijden.
Ook gaat hier een vitrine komen en daar wil je natuurlijk niet te veel zonlicht hebben.
Het zijn dus eigenlijk voorbereidingen en de zolder als treinenkamer uit te breiden

De kraaien vallen dood van het dak, maar dat weerhoud mij er niet van om iets aan de baan te doen.
Na het plaatsen het een Engelsewissel, was ik bezig met klimmen richting het maaiveld.
Rechts op de foto ben ik aan het passen en meten want het schuine dak begint in de weg te zitten, dit houd in dat de spiraal iets minder breed moet worden in dit gedeelte.

Dit hield in dat ik een andere plaat hout op maat moest maken.

Meten of er voldoende hoogte is om de treinen te laten rijden.

De sporen komen dus iets naar binnen om een vrije doorgang te garanderen.

11cm. gemeten vanaf de zijkant van de rails, dat lijkt mij voldoende

Tijd om te zagen

Het passtuk ligt op zijn plaats, de draadeinden zijn op maat gemaakt en met een verzonken M8 bout vastgezet.
De plaat wordt nu gelijk gekoppeld aan rest van de spiraal.

Waar nu de bouten zitten zal later kurk en rails overheen gelegd worden, de potloodlijn was van de oude situatie.

Hallo allemaal,
Vandaag een lange dag aan de baan kunnen werken, de vorige keer was ik hier geëindigd.

Kurk plaatsen onder de rails.

Natuurlijk moet er ook weer diverse bekabeling aan de rails gemaakt worden.

Omdat er twijfel was of mijn pantografen het schuine dak niet zouden raken, hier het bewijs

Ruimte zat dus.
Verder met de bouw.

Omdat de laatste winding van deze spiraal in zicht is komt er een andere plaat aan te pas, de rails buigt straks af naar rechts om het maaiveld op te rijden.
Dat wordt weer passen en meten

Meten meten en nog eens meten.

Daar zitten wat draadeinden in de weg

Het beeld is compleet, rails er vanaf en dooooooooooooooooooooooooooor.

De plaat verder aangepast, nu kan ik er ook weer in staan wat wel zo makkelijk werkt

Aan de linkerkant is een draadeind al weggehaald zodat hier de rails overheen gelegd kan worden.

De koppeling met de bestaande constructie moet nog op maat gemaakt worden.

Nadat dit op maat gemaakt was en de koppeling met de bekende aluminium profielen zaten, was het tijd om de rails weer neer te leggen.

Aan de linkerkant is het hoogste punt bereikt

De volgende stap is het verder bouwen van de andere spiraal.
Ook in augustus was er weer een beurs in Houten en wat doe je dan als je bijna om de hoek woont

Samen met mijn buurman Aad weer heerlijk over de beurs gelopen en natuurlijk niet met lege handen thuisgekomen.
De eerste twee dubbeldekkers ( wordt een stam van 5 stuks incl. 1 stuurstand ).
We beginnen met de 43481 dit is een 1e klas rijtuig, deze serie rijtuigen is standaard voorzien van stroomvoerende koppelingen en led verlichting.
De verlichting wordt straks door de 43483 ( stuurstand ) geschakeld.

Dan de 43482 dit is een 2e klas rijtuig.

Beiden rijtuigen gekoppeld.

Zoals ik al schreef zijn deze rijtuigen standaard voorzien van led verlichting, dus met gevaar voor eigen leven even met een losse draad de verlichting laten branden

De koers borden blijken ook van verlichting voorzien te zien, dat wist ik dus niet en is mooi meegenomen

Ben zorgde voor een mooi filmpje van deze set