Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Duitse hobby baan tijdperk III

Gestart door Pitje zondag 21 oktober 2018, 16:17:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Duitse hobby baan tijdperk III
Lid sinds: 2018

offline
Duitse hobby baan tijdperk III
Dag allen,

Na jaren geen ruimte gehad te hebben, eindelijk weer een stukje ruimte in de kamer voor een leuk klein baantje (220x110).
Het banenplan is simpel en geeft me wat ruimte voor oefenen met scenery en leuke electronica projectjes.


Geen grote hoogte verschillen, ik eindig op zo'n 12 centimeter bij de 3 sporen in het midden. tunnel spoort ligt op 0cm en het station ergens er tussenin.

Ik zal voornamelijk met tijdperk III materiaal rijden, 1 Kof is tijdperk IV.

Baan in opbouw:

Ik moest wachten op de laatste 5 rails die via de post binnen zouden komen, het frame is 18mm MDF op een houten balken frame. De poten hebben wielen zodat de plaat te verplaatsen is en ik overal goed bij kan komen.

De rails waren binnen en het plan kon in zijn geheel worden neergelegd:


Diezelfde avond via een maatje van mij 2 nieuwe dames op de baan kunnen plaatsen.
Deze kwamen bij hem van zolder en deed er niks meer mee. Veel gebruik van gemaakt en dus hebben wat reparaties nodig.
de rechter BR41 (mist een boiler front plate).
En deze Kof:


De twee BR41s hebben een eigen topic voor reparaties en ombouw:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=72800.0

Naast de twee BR41s komt ook nog de ombouw / upgrade van een TEE RAM (Marklin 3471)

Ik hou jullie op de hoogte, feedback is altijd welkom!

Met vriendelijke groet,

Roderick
Re: Duitse hobby baan tijdperk III - Het begin
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Duitse hobby baan tijdperk III - Het begin
Hoi Roderick,

Leuk dat je hier de baanbouw laat zien, op deze oppervlakte kun je voorlopig goed uit de voeten.
Oefenen met scenery  :thumbup: wel laten zien wat je allemaal in elkaar knutselt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Duitse hobby baan tijdperk III - Het begin
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Duitse hobby baan tijdperk III - Het begin
Mooie binnenkomer, Roderick  :thumbup:

Ben benieuwd hoe je dat gaat aankleden  ;)
Succes !

Grtz Tony
Re: Duitse hobby baan tijdperk III - Het begin
Bedankt heren, ik ga jullie zeker op de hoogte houden!

Vandaag een ritje naar de doe het zelf zaak voor wat platen multiplex om de hoogte in te gaan.
Ik zit nog wat te wikken en wegen over hoe ik het landschap wil gaan doen, graag wil ik een waterval met klein riviertje/meertje verwerken in het plan, maar ik zou het ook wel heel tof vinden om eindelijk mijn faller car set te gaan verwerken.

Ik ben niet zo heel erg fan van wintrack maar het is voor mij wel het bekendste programma, dus vandaar dat ik erin blijf werken. Kom ik tot nu toe met dit:



Ik merk dat ik vrij weinig ruimte heb voor een rijdend car system. Het stukje weg wat er nu is "verdwijnt" in een tunnel aan de linker kant van de baan, dit om een illusie te creeren dat het station daar gewoon bereikbaar is.

Ik zou natuurlijk een keer lus kunnen maken onder het verhoogde deel, maar dit moet allemaal nog maar eens goed uitgedacht worden, feedback is altijd welkom!

Ik hoop later vandaag de update te posten van de eerste verhogingen!

Met vriendelijke groet,

Roderick
Re: Duitse hobby baan tijdperk III - Het begin
Roderick, je gebruikt K rails. Waarom geen flex rails om de "rare" knik te vermijden.
Met grote bogen krijg je soepel railverloop en kun je mooie gebogen perrons construeren.
Re: Duitse hobby baan tijdperk III - Het begin
Ik had deze rails liggen van startset + de KOMBI uitbreidingen, wegens geld gebrek geprobeerd het baanplan volledig met deze rails te maken, vandaar geen glorieuze soepele bochten in het station
Duitse hobby baan tijdperk III - De "hoogte" in
Hallo allen,

Hierbij een kleine update van het werk van vanmiddag. De 2 vaste hoogte platen zijn gezaagd en op tijdelijke poten gezet.
Nu komt het zagen van de hellingen. Als ik alles goed gedaan heb kom ik op een maximale helling van 3.2% uit.

Plaatje 9mm multiplex gehaald, was een rest stuk dat eigenlijk net iets te klein was, maar wel lekker goedkoop.


Achter plaat was de eerste die gezaagd werd:


Even snel uitproberen natuurlijk:


Het overblijfsel pastte daarna best wel goed voor het voorstuk, met een paar aanpassingen was dit het resultaat:


Even met wat willekeurige voorwerpen in de kamer de rest van de hoogtes toepassen:


Nu moet ik ervoor zorgen dat de stroomkabel te zien rechts achter horizontaal via de muur naar de schuine muur gaat zodat hij niet in de weg zit bij het heen en weer rollen van de tafel.
Dat bevalt trouwens prima de wielen onder de tafel, ik kan zo overal makkelijk bij.

Tot de volgende update!

Roderick
Duitse hobby baan tijdperk III - De "hoogte" in
De rest van de dag zal ik spenderen aan het uitwerken van wat printjes voor electronica toebehoren. Zoals hier een "dimmer" module voor straat lampen, zodat ze met een 5V signaal gedimt kunnen worden, dit signaal kan dan weer van een microcontroller komen. Het idee is om een gas lamp te simuleren, dus langzaam eerst gaan gloeien en telkens feller te branden. Idem voor uitschakelen, langzaam uitdoven tot ze helemaal uit gaan.

Duitse hobby baan tijdperk III - De "hoogte" in
Kon het niet laten ook even de zijkanten te maken, aan de voorkant van de foto moet er nog een stukje afgezaagd worden, en de correcte poten moeten ook nog gezaagd worden. Maar ik wou even zien hoe het ongeveer ging worden. Ben er erg blij mee tot nu toe!



Duitse hobby baan tijdperk III - Nieuw leven voor de BR41
De BR41 heeft een nieuwe lens, met dank aan Kappa!
En van een "oude" loc die niet meer functioneerde en voor onderdelen gebruikt word, de vuurkamerdeur afgeslepen met een dremel.
Hierna het nummer eraf geschuurd, dit moet nog opnieuw gedaan worden voor het nummer van de BR41, maar dat komt nog ;).

Al met al moet ik zeggen dat het er al redelijk goed uitziet, al zeg ik het zelf!

Binnenkort zullen ze beiden nieuwe motoren krijgen en nieuwe verlichting.



Met vriendelijke groet,

Roderick
Re: Duitse hobby baan tijdperk III
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Duitse hobby baan tijdperk III
Dat is een mooie start Roderick, ben benieuwd naar het vervolg.
Duitse hobby baan tijdperk III
Lid sinds: 2018

offline
Duitse hobby baan tijdperk III
Hallo allen,

Even een tijdje geen bericht geplaatst. De tijd genomen om even de baan en het idee verder te laten wellen in mijn hoofd.
De eerste rondjes zijn gereden en wat ombouw werk aan de treinen is verricht.

Veel rond gekeken op het forum naar andere banen om inspiratie op te doen.
Hoewel ik dit plan zeker mooi vind mis ik een aantal dingen.

Ik mis rangeer ruimte en een dubbele rondloop baan, zodat er in principe altijd 2 treinen hun "rondjes" kunnen doen.
Nou kunnen rondjes natuurlijk erg snel gaan vervelen en zien ze er daarnaast ook nog eens onrealistisch uit.

Ik loop dus erg vast met mijn baanplan, daarnaast heb ik met het aantal sporen bij lange na geen ruimte voor de meeste treinen die ik wil rijden, aangezien er geen schaduwstation in zit.

Nu is een baanplan erg persoonlijk voor iedereen maar hoop ik wel dat er hier wat creatievelingen zijn die mij verder kunnen helpen!

Met vriendelijke groet,

Roderick

[EDIT]
Bij het ontwerpen van baanplannen kan ik natuurlijk altijd in eerste instantie niet alle rails hebben, het idee is dan wel om iig bepaalde secties volledige te kunnen bouwen zodat het trein verkeer door kan gaan zonder dat er eerst rails gehaald moet worden
Re: Duitse hobby baan tijdperk III
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Duitse hobby baan tijdperk III
Ik begrijp dat je vast loopt, maar het lijkt me dat je meer wilt dan wat er op 220x110 past. Is er een mogelijkheid om iets groters te maken?
Re: Duitse hobby baan tijdperk III
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Duitse hobby baan tijdperk III
Iets meer ruimte zou helpen. Ik rijd op 360 x 130 cm, waarbij de door gewenste rij- en rangeermogelijkheden gerealiseerd kunnen worden. Zie Waldbrunn baan.

Mvrgr
Robert
Re: Duitse hobby baan tijdperk III
Jammer genoeg zit er op het moment geen grote uitbreiding bij, ik zou maximaal nog 20 centimeter bij de 220 kunnen gaan tot 240.

Met vriendelijke groet,

Roderick
Re: Duitse hobby baan tijdperk III
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Duitse hobby baan tijdperk III
Hoi Roderick,

Ik denk even hardop mee  ;)
Allereerst; verkijk je niet op 3-D tekeningen, daarop lijkt de ruimte die je hebt veeeel groter dan de werkelijkheid op je baan. Je rivier met waterval wordt in werkelijkheid een beekje dat uitmondt in een grote koivijver. ( waar blijft dat water ? ). Ook moet je het hoogteverschil overbruggen en ook dat kost plaats, die je bijna niet hebt. Met wat oude kranten en wat afplakband kun je zoiets uitproberen, dan zie je precies hoe groot/klein alles is.

Ik heb op mijn banen ook geen schaduwstations, ik zet telkens wat treinen op de baan om mee te rijden/spelen en van te genieten en de rest blijft intussen opgeborgen. Alles vol materieel zetten heeft weinig zin en ik vind het ook niet mooi. Je moet het doen met de ruimte en beperkingen die je hebt. De grootste lol is ( voor mij althans ) het bouwen en daarin kun je zover gaan als je maar wil en kan.
Verwacht met de beperkte ruimte ook niet teveel.

Als je nog niet tevreden bent over je baanplan, zet het dan -met je wensen erbij- ook bij het topic banenplan ontwerpen. Er zijn hier ware railkunstenaars op het forum, die je graag helpen.

Grtz Tony
Re: Duitse hobby baan tijdperk III
Re: Duitse hobby baan tijdperk III
Citaat van: Pitje op vrijdag 09 november 2018, 22:48:36
Jammer genoeg zit er op het moment geen grote uitbreiding bij, ik zou maximaal nog 20 centimeter bij de 220 kunnen gaan tot 240.
Voor beperkte ruimte is spoor N uitgevonden. Of Märklin spoor Z.
Re: Duitse hobby baan tijdperk III

Begrijp ik uiteraard, heb ik alleen de pech dat ik al een grote partij rollend materieel en rails heb voor alleen H0, en dat ook de schaal is die ik het liefst gebruik

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: Duitse hobby baan tijdperk III
Ben even nieuwschierig aan het kijken naar je printje, volgens mij klopt het schema niet helemaal of de layout die je hebt gemaakt.
Wat is de functie van r1 t/m r4. (Volgens mij behoren dit de basis weerstanden te zijn)
Daarnaast zou dit printje zonder problemen op een single layer printen moeten kunnen, zet als eerste maar eens de pwm pinnen andersom op. Je maakt nu een kruizing welke gedaan kan worden op de aansluitingen. Daarbij zou ik de massa van de arduino aan de massa van de voeding van de print verbinden, voorkomt problemen.
Re: Duitse hobby baan tijdperk III
Massa van de Arduino zit buiten het printje aan de "general" massa lijn van alle producten vast.
De weerstanden zijn pull down resistors zodat bij geen signaal de lijn altijd GND is en hierdoor de lamp dus uit.

Hierbij de schematic:
Re: Duitse hobby baan tijdperk III
Ik ging uit van een transistor, vandaar ook de basis weerstand.
Een MosFET, ja het kan. Maar de IRF520 is niet ideaal hiervoor, er wordt een gate spanning van 10V verwacht om deze goed open te sturen. Een logic gate variant is een logischere keuze.
Bijvoorbeeld een IRL serie.

Welk programma gebruik jij? Misschien vanavond even tijd om een logischere layout te maken voor je.
Re: Duitse hobby baan tijdperk III
Zowel EAGLE als EasyEDA.
Heb nog geen echte problemen ondervonden met de IRF520N, maar het klopt inderdaad wel dat hij beter functioneert met een hogere gate spanning.