Goed zoals eerder vandaag belooft, ga ik voor nu eerst eens verder met het verbeteren van de connector. En dit is nodig ook, want zoals vorige keer bleek: Het huidige ontwerp koppelt niet goed op zichzelf, en dat is uiteraard wel van belang als ik meerdere custom rails achter elkaar zou willen leggen. En erger nog: Het is niet stevig genoeg, met als gevolg dat het erg veel weg heeft van de oude series C-rail. De koppelmechaniek deeltjes vliegen je letterlijk om de oren!
Om te beginnen maar eens de stevigheid aanpakken, want zonder stevigheid gaat dit nooit werken... Het probleem van de ontbrekende stevigheid zit volledig in het ontvangende deel van de connector, want het uitstekende deel is verder prima stevig. Immers is deze nooit kapot gegaan, op de expres door mij gesloopte 2001 emulator rail (want het paste niet) na dan. Na wat analyseren bleek het grootste probleem dat de delen iets te dicht op elkaar zaten, en daarmee dus dusdanig krap waren dat de C-rail niet anders kon dan mijn connector ontwerp slopen...
Na dat aangepast te hebben, bleek het nog altijd een wat gevoelige plek te zijn. Maar in plaats van bij elke keer koppelen afbreken, is het inmiddels al verworden tot bij grove onhandigheid (Lees: Olifant in porselein kast achtig) afbreken... Wat gelukkig na toepassen van wat slimmigheidjes, zoals het iets dikker maken, en taps toe laten lopen van de buitenwand, ook volledig is opgelost.
16. Het ontwerp
voor toepassen van de slimmigheidjes.

17. Het ontwerp
na toepassen van de slimmigheidjes.

18. Een succesvol gekoppelde rail zonder dat hier een veiligheidsbril voor nodig is.

19. En gekoppeld aan een 2e printje van het vernieuwde ontwerp, helaas nog altijd niet heel succesvol want zit niet vast.
Een oplettende kijker zal opvallen dat ik hier ook het kleine knikje wat in de ontvangende delen van de echte connector zit heb toegepast
Goed, nu de connector zelf stevig is. Is het tijd om ook het probleem op te lossen waarbij alle kracht van koppelen uit de C-rail lijkt te komen. Deze conclusie trek ik omdat als dit niet het geval zou zijn, het onderling koppelen ook perfect zou werken. Iets wat dus helaas nog niet het geval is... Hierbij heb ik echter het vermoeden dat in tegenstelling tot de ontbrekende stevigheid, dit probleem juist in het uitstekende deel zit. Met als gevolg dat dit deel dus in zowel de echte C-rail, als in mijn koppeling variant, redelijk voor spek en bonen mee doet...
Dit oplossen was hoewel ik nu kan zeggen niet complex, wel heel tijdrovend. Zodoende maken we stiekem even een sprongetje naar vandaag, en slaan we een aantal andere al genomen tussenliggende stappen even over voor een later moment. Die hebben immers niets met de koppeling te maken!

De reden dat dit tijdrovend was is trouwens simpel: Het uitstekende deel van de connector laat zich niet heel fijn opmeten, met als resultaat dat veel gok werk is. Maar erger nog: Die bevat een gemeen trucje, dat direct zorgt voor véél meer kracht in het koppelen! Dat trucje uitvogelen koste dus even wat tijd...
20. Het oude ontwerp van het uitstekende deel.

21. Het nieuwe ontwerp van het uitstekende deel (Zoek de verschillen).

22. En hier dus dat gemene trucje, wat alleen zichtbaar is als je héél goed naar het origineel kijkt. Maar hier hopelijk wél duidelijk te zien.

23. Ter vergelijking hier het oude ontwerp van de koppeling.

24. En hier het nieuwe.

25. Gekoppeld aan C-rail ziet dat er dan zo uit.

26. En belangrijker nog: Dit biedt zelfs enorm veel koppelingskracht met een (semi)defecte ontvanger!

27. Omdat dit ontwerp dus "ietsjes" sterker koppelt, heb ik ook de ontvangende kant nogmaals ietsjes verstevigd.

Ik durf van dit nieuwe ontwerp wel te stellen dat dit nu echt af is. Het koppelt dusdanig goed aan C-rail, dat er zelfs meer kracht in aanwezig is dan met C-rail op C-rail! En ook het onderling koppelen gaat nu uitstekend. Al met al dus: Eind goed al goed, nu snel terug in de tijd voor de volgende update!
Tot slot nog even een blooper... Ik kwam er achter dat ik op zijn kop aan het werken was in Blender, maar blijkbaar had ik dat dus maar half gecorrigeerd...

Rare welke is de juiste...