Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouwen BR 41's

Gestart door Pitje zondag 21 oktober 2018, 15:46:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen BR 41's
Lid sinds: 2018

offline
Ombouwen BR 41's
Ik ben in het bezit van een 2e BR41 sinds gisteravond. Beiden hebben delta decoders en oudere motoren. Graag wil ik in ieder geval de motor upgraden zodat ze weer lekker soepel (en voornamelijk stil) lopen. Naast deze upgrade wil ik ervoor zorgen dat de verlichting kan schakelen zoals andere treinen ipv alleen bij het rijden en dan feller te gaan bij het harder rijden. De originele loc had geen achterverlichting, maar wel de mogelijkheid op de pcb in de ketel, daar een led in gestoken en werkt prima. Enige nadeel is dat de tender behuizing geen opening heeft voor verlichting. Is dit een beetje prima zelf te realiseren of zijn er kant er klare opties hiervoor?

Hier even wat fotootjes:


Hier de loc met de led erin gestoken:


Het verschil tussen de tenders, ik wil dus dat ze beiden achterverlichting hebben:


Dit is een extraatje dat ik ook graag in de eerste BR41 wil zien, wiel verlichting. Is dit een standaard onderdeel? (ook deze op de "altijd aan" verlichting modus)


En hierbij de motor, deze is hetzelfde in beide locs. Graag wil ik deze vervangen met een hoog vermogen en stille motor, enig idee welke motor dat is?



TLDR:
2 BR41 wil ik ombouwen naar hoog vermogen en stille motoren, de verlichting wil ik op de altijd aan modus hebben ipv feller bij harder rijden (of schakelbaar, maar dat vereist een nieuwe decoder denk ik). 1 van de 2 BR41s moet achterverlichting gaten krijgen in de tender, en een printje in de ketel voor wielverlichting.

Wie o wie heeft er oplossingen voor mij!

Met vriendelijke groet,

Roderick
Re: Ombouwen BR 41's
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouwen BR 41's
Hi Roderick,

Kijk eens bij mijn "ombouw" van de BR50 komt een beetje op het zelfde neer.
Wil je dan met- of zonder geluid.
Motor ombouw setje van Marklin en b.v. een ESU decoder, wat ledjes en stukje lichtgeleider(s) voor in de tender.
Zou eens voor je moeten uitzoeken wat je precies nodig hebt.

groet
Harald
Re: Ombouwen BR 41's
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ombouwen BR 41's
Hallo Harald,

Geluid heeft voor mij geen prioriteit, zou wel leuk zijn als het de kosten niet veel groter maakt.
Ik rij op het moment nog met een Control Unit, maar ga binnenkort mijn eigen controller maken die maar dan 4 functies ondersteunt.

Bedankt voor het meekijken en het opzoeken wat ik precies nodig heb, stel ik zeer op prijs. Ik zal jouw draadje van de ombouw ook even goed bestuderen.

Met vriendelijke groet,

Roderick
Re: Ombouwen BR 41's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen BR 41's
Hoi Roderick,

De rechter Br 41 is een TPII uitvoering en om de tender van verlichting te voorzien, zou de lichtgeleider uit de S3/6 (37184) moeten passen.
Deze heeft bestelnummer 241870, maar is helaas niet meer bij Märklin verkrijgbaar, maar ik heb hem op ebay gevonden, zie ==> Klik.

De passende 5 polige DC motor is verkrijgbaar onder nummer 60941.
Deze motor kan niet meer door de deltadecoder worden aangestuurd en moet er een mld3/msd3 of ESU decoder in.

John (Looney Tunes) heeft een vervangprint ontwikkeld voor de zogenaamde "Einheidstender" van de DB en het zou heel goed kunnen dat deze ook in de tender vande Br 41 past.
Zie voor meer info in zijn topic https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68815.0
Je kunt hem ook even een PB sturen.
Deze print heeft een 21 polige connector waar je decoder op kunt prikken.
Re: Ombouwen BR 41's
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ombouwen BR 41's
Dank voor de hulp, Ik zal een PB sturen om te kijken of ze compatibel zijn!

Enig idee of er vervangende voorkanten zijn? Zoals te zien op de foto is de ketel deur ontbrekend (het is een deur volgens mij in het echt toch?? )

Ik kan alle onderdelen vinden, behalve het voorkantje..

Met vriendelijke groet,

Roderick
Re: Ombouwen BR 41's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen BR 41's
Op de foto's is de ontbrekende rookkamer deur niet te zien. En die zijn niet los te verkrijgen. Je zal moeten zoeken op beurzen, of internet. Ik zal ook eens zoeken voor je.
Re: Ombouwen BR 41's
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ombouwen BR 41's
Was vergeten de juiste foto te plaatsen, bij deze:

.

Het missende stukje plastic in het lamphuis maak ik zelf.
Re: Ombouwen BR 41's
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouwen BR 41's
Kijk eens bij Weinert.

groet
Harald
Re: Ombouwen BR 41's
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouwen BR 41's
Citaat van: Pitje op zondag 21 oktober 2018, 15:46:34
2 BR41 wil ik ombouwen naar hoog vermogen en stille motoren, de verlichting wil ik op de altijd aan modus hebben ipv feller bij harder rijden (of schakelbaar, maar dat vereist een nieuwe decoder denk ik)
Het is niet echt ombouwen naar een hoger vermogen maar meer naar een beter rendement je gaat van een 3 polige naar een 5 polige die loopt simpel weg gewoon beter.
Verder is er nog een optie maar die is niet goedkoop en kost je ook een hoop tijd je gaat dan het motorhuis verwijderen en op de plaats een klokankermotor met wormaandrijving plaatsen maar dan krijg je wel een veel stillere motor.

Volgens mij zijn de lenzen van de koplampen gewoon los te koop.

Je kunt voor de verlichting in de tender ook smd leds gebruiken en de behuizing uit te boren en lenzen te plaatsen zie foto's hier onder.
Re: Ombouwen BR 41's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen BR 41's
Wat is het lok nummer van de 41 met ontbrekende rookkamerdeur?
Re: Ombouwen BR 41's
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ombouwen BR 41's
@Kappa:
41 354
Re: Ombouwen BR 41's
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouwen BR 41's
Rookkamerdeur - Rauchtur: Weinert 8055

of
hier

groet
Harald
Re: Ombouwen BR 41's
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Ombouwen BR 41's
Re: Ombouwen BR 41's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen BR 41's
Citaat van: hmmglaser op zondag 21 oktober 2018, 20:54:14
Volgens mij zijn de lenzen van de koplampen gewoon los te koop.
Die lenzen heb ik hier nog liggen, 10 stuks, ooit verkeerd besteld, dus ik kan je er ééntje toesturen.
Re: Ombouwen BR 41's
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ombouwen BR 41's
Hallo,
Ik zoek ook al een tijd naar zo'n lensje voor de br41,misschien wil je er 1 missen?
Ik had al een nieuwe lantaarn besteld maar daar zitten ze niet in,vandaar mijn bericht.
bvd
Mart Bouhuis.

Edit Herman05: Telefoonnummer verwijderd.
Re: Ombouwen BR 41's
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ombouwen BR 41's
Is de marklin ombouwset nr 60760 wat ik zoek voor deze 2 locs?

Met vriendelijke groet,

Roderick
Re: Ombouwen BR 41's
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouwen BR 41's
In die ombouwset zit een vervangende DCM motor, die heb je bij verdere digitalisering nodig. (ook los te koop onder nr 60941)
En daarnaast ook een 'eenvoudige' decoder, over die decoder zijn de meningen verdeeld. Sommigen zijn er tevreden mee, anderen (waaronder ik zelf) zetten er liever een lopi in, om wat meer instel mogelijkheden en net wat beter rijgedrag te hebben.
Re: Ombouwen BR 41's
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ombouwen BR 41's
marklin set 60760 gekocht en geinstalleerd, schijnbaar ergens iets mis gegaan in de decoder aangezien nu het licht niet meer wilt schakelen. motor aandrijving werkt nog prima, maar zowel licht draad voor als achter staan constant onder 18V maar als ik er een lamp tussen hang loopt er geen stroom (ampere).

Ik neem aan dat de decoder niet meer goed functioneert. Jammer genoeg ging tot hier mijn budget en moet ik dus hopen dat de kerstman een andere decoder heeft.

Ik weet nu in ieder geval wel dat het de juiste motor is, en deze een stuk soepeler loopt dan de oude, kwa geluid scheelt het vrijwel niets. nog steeds vrij luid, maar dat was te verwachten. De oplossing daarvoor is ombouwen tot een worm motor, maar daar heb ik nog totaal geen kennis van.

Dank iedereen
Re: Ombouwen BR 41's
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouwen BR 41's
Hoe heb je het lampje aangesloten?
Re: Ombouwen BR 41's
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ombouwen BR 41's
Tussen grijs en oranje draden. Grijs is voorlicht en oranje is de return van functies en verlichting
Re: Ombouwen BR 41's
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ombouwen BR 41's
Maar bij het monteren van de kap is er volgens mij een kortsluiting geweest
Re: Ombouwen BR 41's
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ombouwen BR 41's
Hoewel er niet genoeg ampere word geleverd voor een gloeilamp, werkt een kleine LED wel. Dus nu is de lok in ieder geval werkzaam met verlichting altijd aan. Het gekke is dat zodra ik de schroef van de kap erin doe (en de kap dus massa krijgt) ik kortsluiting krijg. Terwijl ik nergens een verbinding tussen kap en iets anders kan vinden. Dus voor nu maar zonder schroef erin..

Ik heb nog veel te leren, ik denk dat ik maar eens een aantal stamtafels ga bijwonen.

Met vriendelijke groet,

Roderick
Re: Ombouwen BR 41's
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Ombouwen BR 41's
Hallo Roderik,

kan zijn dat de kap tegen de koolborstelhouders aankomt, het motorschild dient bij de BR41 op zijn kop geplaatst te worden, dus met de metalen delen naar beneden,

met vriendelijke groet,

Walter