Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners

Gestart door wila woensdag 13 maart 2013, 22:23:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners
Eindelijk de beslissing genomen om verder te komen dan alleen een tafel met wat rails.

Dit moet het gaan worden.

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Vandaag rails binnengekregen en gelijk maar neergelegd om een idee te krijgen.

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Een leuk begin zo te zien.
Lekker veel rails zo.

groet Tony
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wila
baanplan heb ik al met een schuin oog lopen/zitten ;) volgen en er past veel op z'n kleine ruimte blijf dit zeker volgen :D

Mvg
Frank
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Voor wat betreft tafel, deze is inderdaad redelijk klaar. Probleem zijn de poten. De tafel staat aan het voeteind van ons bed (lieve vrouw heb ik, hè). De tafel bestaat uit twee delen. Op dit moment staat deze op een opklaptafel als onderstel. Hierdoor kan ik niet goed bij de onderkant komen. De poten aan de buitenkant plaatsen maakt de tafel in het midden niet zo sterk. Kans op doorbuigen. Moet ik nog eens goed over nadenken.

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
@Tony en Frank, bedankt voor jullie reactie. Veel rails op een klein oppervlak. Hier en daar wel krap, maar dat wordt een beetje uitproberen.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wat ik wil is een niet te moeilijke baan /landschap , wel digitaal. Tijdperk is op dit moment nog niet zo belangrijk. De bedoeling is om eerst wat ervaring op te doen.

Voor de aansturing ben ik nu in het bezit van de welbekende Ms2 uit het startpakket.
Werkt goed, echter het bedienen van wissels ( heb er drie voorzien van een setje 74445) en tegelijk de loc vind ik een beetje lastig. Tevens vind mijn dochter van 10 het ook leuk om af en toe machinist te zijn. Dus daar moet in de toekomst wat anders voor komen. Dat is voor later.

Tevens blokken, bezetmelders, wisselaandrijvingen(is er een goedkopere manier dan alles te voorzien van 74445), alles om nog uit te zoeken.

Dus genoeg te doen. Een hele onderneming!

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim,

4 poten aan de buitenkanthoeken, en 2 of 4 in het midden ;)
Of kopse lat (8 a 10 cm) aan lange kanten shroeven, houdt je plaat ook strak !

Mvg Gert
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Gert,

Zoiets zal het inderdaad worden. De middelste poten kunnen helaas niet aan de voorkant staan. De tafel steekt iets over het bed heen. Deze zullen dus iets naar binnen geplaatst moeten worden.

Gr. Wim

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ziet er leuk uit, ga ik graag volgen, vanaf het begin is altijd leuk om te zien. Veel succes ermee!!

Groetjes Stephanie.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, inderdaad een schat van een vrouw! (Maar dat vinden we allemaal hier van onze "betere helft" als we mogen gaan bouwen  :D)

Als je de Gleisbox en MS2 gebruikt ben je beperkt in de mogelijkheden voor de aansturing zoals je beschrijft: bezetmelders in blokken heb je met name nodig als je met een uitgebreidere centrale of de PC wilt gaan werken voor de baan besturing. De GB (die doet het eigenlijke werk, de MS2 is alleen het bedieningspaneel), kan wel de wissels aansturen, maar dat kost een (dure) decoder per wissel.

Het volgende moet je overwegen:
-wil je met een centrale en/of een PC gaan werken?
-wil je uitbouwen met de GB en MS2? (dat kan nl. ook)
-moet de aansturing makkelijk los te halen zijn van de baan? (gelet op de plek waar hij staat)
-ben je handig met electronica en solderen of meer op zoek naar kant en klaar componenten?
-klap je de baan op of niet? (wordt de onderzijde zichtbaar - daar komen nl. veel, zeer veel of enorm veel draden te lopen)

Laat gewoon weten wat je voorkeur heeft en dan kan er vandaar verder geadviseerd worden. Succes met de bouw van de baan!

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo KeesZ

Inderdaad een paar goede opmerkingen. Heb getracht om deze hieronder te beantwoorden:

-wil je met een centrale en/of een PC gaan werken?  Ik denk aan een Ecos of CS2 , met de mogelijkheid later naar een PC
-wil je uitbouwen met de GB en MS2? (dat kan nl. ook)  Eventueel de MS2 extra aan centrale gebruiken (kan dit ook bij een Ecos?), voor bedienen van een extra trein (voor dochter)
-moet de aansturing makkelijk los te halen zijn van de baan? (gelet op de plek waar hij staat) Nee, dit is denk ik niet nodig.
-ben je handig met electronica en solderen of meer op zoek naar kant en klaar componenten? Denk meer aan kant en klare oplossingen, aangezien ik op vlak van solderen en electronica een absolute leek ben.
-klap je de baan op of niet? Nee, opklappen is niet mogelijk, vanwege een schuin dak aan de kopse kant. Is de bedoeling om deze op poten te zetten, met eventueel wielen. Al kan ik er weinig mee rijden. Dit vanwege bed.

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, eigenlijk sta je op hetzelfde punt waar ik enkele maanden geleden was. Ik ben ook een relatief kleine baan aan het bouwen en heb mezelf deze vragen gesteld. Ik heb besloten dat het gemak van complete componenten (natuurlijk duurder dan zelfbouw) met een " aanvaardbare"  verschijningsvorm, gekoppeld met een duidelijk en snel te begrijpen systeem belangrijk voor me was. Omdat de baan klein is, is het aantal componenten nog te overzien. Het systeem moet natuurlijk wel uitbreidbaar zijn voor de toekomst, met dan de optie tegen minder geld per component uit te kunnen breiden. Ook was voor mij de vraag wel of geen aparte centrale belangrijk. Ik heb veel gelezen en kwam tot de conclusie dat ik, indien mogelijk direct de PC wilde inzetten. Los van alle argumenten voor centrale's was voor mij de bekendheid met de PC, het grotere scherm en de beschikbaarheid van software met multi protocol aansturing doorslaggevend om geen centrale te kopen. Net als jij wilde ik, indien mogelijk, de GB en MS2 inzetten als ik dat zou willen (bijvoorbeeld voor je dochter zoals jij schrijft).

Dit alles bij elkaar moest mijn oplossing de volgende kwaliteiten hebben:
-systeem met vlakke leercurve, opgebouwd uit kant en klare componenten, uitbreidbaar naar de toekomst met meer "zelfbouw";
-inzetbaarheid van de investering in materiaal van M* (decoders, GB en MS2);
-direct te koppelen aan PC besturingssoftware;
-investering in verhouding met de baanomvang, dus niet excessief duur;
-centrale componenten moeten redelijk snel aan of af te sluiten zijn;

Het systeem dat ik heb gevonden dat het meest aan deze vragen voldoet is het CAN Digital Bahn Project, gekoppeld aan iTrain als PC programma.
CAN   iTrain

Voordelen:
duidelijke opbouw;
gebruikt de GB en de MS2 is naar wens aan te sluiten (hoeft niet)
alle M* wissels decoders gewoon te gebruiken en te bedienen, tesamen met de wissels die op de CAN modules worden aangesloten;
componenten kunnen aan elkaar verbonden worden zonder voorgeschreven volgorde
koppeling aan GB en PC zonder problemen (bijna Plug and Play)
modulair uitbreidbaar, ook later voor grotere baan (misschien.... :D)

Nadelen:
relatief dure componenten
bij bedrijf vanaf 6 locs tegelijk wellicht een booster nodig omdat je de stroomvoorziening van de GB voor de baanspanning blijft gebruiken
programmeren van locs via MS2 of met een apart programma op de PC, niet direct vanuit de centrale

Bekijk de info op de websites eens en bedenk of dit je kan helpen bij de verdere uitbouw van de baan.

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
                                                   Hallo Wim,
Het is inderdaad moeilijk een juiste keuze te maken met welk systeem me wilt gaan werken ,ik heb ook voor die keuze gestaan ,door veel wikken en wegen ben ik tot het besluit gekomen met intelibox als centrale te gaan werken ,en met pc besturing  via koploper of itrain ,men kan de treinen ook manueel besturen terwijl ook de pc zorgt voor de andere treinen die automatisch te laten rijden.
Daar onze baan een grote baan zal worden zal dit goed van pas komen.
Ik vind dat u een goede beslissing die u genomen hebt.

Vgr,viditv
             
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,

Ik zag dat je met veel vragen worstelt. Ik heb zelf een Ecos, ben daar inmiddels redelijk op thuis, kan inmiddels redelijk solderen, moest dit ook leren, maar ik stuur je wel een pb.

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Bedankt KeesZ voor deze informatie.
Een heel duidelijk verhaal en zal zeker eens op de site de informatie bekijken.

Het is altijd leuk om de ervaringen/keuzes te lezen, die andere hebben met een bepaald systeem.
Daar kunnen we zeker ons voordeel mee doen :thumbup:

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
OK Wim altijd bereid verdere vragen te beantwoorden. Kijk ook eens naar mijn bouw topic, daar zie je de componenten zoals ik ze heb gekocht, met "gehäuse".
mijn baan
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ha Wim,
Ik zag je wel bij Arie in z'n draadje  >:-D. Dus ik dacht: laat ik maar eens kijken of Wim zelf ook druk is geweest, nu hij een paar dagen zijn gezicht niet heeflt laten zien......maar helaas.
dus met dit bericht komt jouw topic weer even bovenaan  :D.
We wachten in spanning op de inhaalrace richting Arie.

gr Gertjan
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Gertjan,

Ik dacht nog, dat ziet Gertjan toch niet ;).

Had een paar drukke dagen, werk, verjaardag oudste dochter.
Morgen ben ik vrij, dus wil proberen om de stijgende/dalende sporen uit te gaan zagen.
(Als er niets tussen komt, natuurlijk) Kijken of dat gaat lukken.
Dit weekend ook nog een bezoekje brengen aan een mede forumlid :).

Dus een modelbaan weekend voor de boeg. Ik kijk er nu al naar uit!

Gertjan,hoe staat het met jouw ontwerp en bouwplannen?

Groet, Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,

Succes met het uitzagen, Zover ben ik nog niet hoor. Ben nog steeds aan het schaduwstation bezig.
Nog gefeliciteerd met de verjaardag van je dochter,

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
kom op Wim, de zaag er in!! Maar heb je dan het schaduwniveau al af? Of ga je met de MS2 aan de gang voorlopig, zonder terugmelding? Bedenk dat als je dat later wilt gaan doen, je eigenlijk weer opnieuw kan beginnen...
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Keesz,

Een echt schaduwstation zit er niet echt in. Zoals te zien is op het bijgevoegde plaatje ( sorry voor de kwaliteit)

Het is dus mijn bedoeling om de de sporen die moeten stijgen/dalen uit de plaat te zagen. Daarna kan ik deze en het kopstation op de juiste hoogte brengen. Dan kan ik later vanonder overal bij. De rails kan ik nog steeds los leggen. Daar moeten nog de wisselaandrijvingen en decoders onder, alsmede de stroomvoorziening.

Als ik iets over het hoofd zie, hoor ik het graag.

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ha Wim,
Dat wordt dus weer kijken in/na het weekend: 3 dagen bouwen, daar moet wel wat uitkomen. Zelf heb ik dit weekend pas zondagmiddag tijd. De tafel begint vorm te krijgen (frame).
Mijn draadje bij ontwerpen loopt nog niet zo hard. Voor aanpassingen van het hoofdstation heb ik waardevolle tips gehad en de meeste kon ik overnemen. Op het schaduwstation is geen inhoudelijke reactie geweest en op het lokaalspoor nog helemaal niets. Nu is dat ook nog geen echt station. Wel daar nog over een voorzetje nadenken dit weekend.
Ben blij dat het nog een beetje winter is, want straks komen de buitenhobby's weer en moet ik mijn spaarzame tijd verdelen.
succes met de bouw: wel foto's plaatsen!

gr Gertjan
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Gertjan,

Met jouw baanplan komt het helemaal goed.

Hoop inderdaad de komende dagen wat verder te komen. Vaak is het gewoon doen.
En foto's plaatsen zal ik zeker doen. Ook als het mislukt  :D, hahah

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,

Wij willen foto's, foto's, foto's  :P :P :P :P :P :P :thumbup: :thumbup:

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Om jullie rustig te houden, alvast een foto, hahaha

Mijn tafel staat nu op een opklaptafel, die dient als onderstel.
Om nu te kunnen gaan zagen (eerst alles nog goed aftekenen) moet ik de tafel uit elkaar halen en in delen naar beneden brengen. Al dat zaagsel in bed lijkt me niet lekker liggen :).
Dus dit hoop ik morgen te doen.

Daarna alles weer naar boven en de delen weer tot 1 monteren.

Dan nog op de een of andere manier poten onder de tafel zien te krijgen. Met het bed er deels onder is dit ook nog een kleine uitdaging.
Genoeg te doen de komende weken. :D

Met jullie support gaat dat zeker lukken!

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, krijg je dat voor elkaar? Als je spoor gaat stijgen of dalen dan moet de plaat onder spanning zetten, of ga je de secties los maken?
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Keesz, tafel bestaat uit 2 modules. Dus eerst de achterplaat (=1 deel van 240cm) los maken, daarna de 2 delen (ieder 120x94) losmaken. Daarna de twee bladen losschroeven , zagen.

Daarna in omgekeerde volgorde alles weer terug zetten.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Dat is 1  ;)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Dat is 2 ;)

Nu weer rails neerleggen op de platen, aftekenen en zagen.
En niet onbelangrijk, poten i.p.v de opklaptafel. Nu toch alles eraf is, kan ik er nu beter bij.
Wielen hoeft niet, kan er toch mee rijden.
Denk in ieder geval op ieder hoek en een aantal naar het midden toe  ( waarvan de voorste in het midden iets naar binnen moeten staan)

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Vandaag een hoop kunnen doen.

Rails afgetekend op de platen. Deze kunnen uitgezaagd gaan worden. Hoop dit morgen te kunnen doen.
Verder heb ik het frame op poten kunnen zetten. Ben er best trots op😄.

Nu lekker op de bank bijkomen, lijkt wel sporten😁!

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,

Veel gedaan zo te zien, Ziet er goed uit. Nu wel wat gerstenat verdiend hoor.
Het frame ziet er sterk en strak uit. Ga zo door.

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Strak werk Wim, ga zo door!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Vandaag weer aardig opgeschoten.
Traject uitgezaagd. Tevens ook de wissels van onderen bereikbaar gemaakt.

Bij sommige wissels zit er een balk onder, daar moet ik nog een oplossing voor vinden.
Waarschijnlijk een stukje uit de balk zagen.

E.e.a voor de foto op hoogte gebracht om een idee te krijgen. Ben er heel blij mee.

Weet iemand hoe ik nu de sporen geleidelijk kan laten dalen/stijgen. Hoe kan je dit het beste bepalen?
Daar zullen best meerdere mogelijkheden voor zijn, maar op dit moment weet ik niet hoe dit te doen.
Het op juiste hoogte brengen, alsmede waarmee?

Voor dit weekend weer genoeg gedaan. Volgende keer verder.

Gr. Wim


Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ziet er goed uit! Ziet er me wel een leuk plan uit dat onverwacht uit de hoek kan komen met de treinloop.


groeten Dylan
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,

Het stijgingspercentage is max 3% maar dat weet jij ook wel. Dit betekent 3cm per strekkende meter. Dus bij een lengte van 2,50 meter stijgt de baan 7,5 cm.
Het kan ook met een wagonnetje met een klein waterpasje erin. Deze zijn speciaal te koop in de modelbouwwinkel.
Om de baan in jouw geval te laten stijgen kan je met draadeinden werken. Je kan ook zgn viaductenpootjes maken, dit is een kwestie van rekenen, maar de pootjes kun
je er dan op bepaalde punten onder lijmen.
Ik weet niet welke hoogte je wil overbruggen, maar bij een dieselloc is 8 cm ruim voldoende.

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Strak werk Wim!. Arie heeft gelijk over de stijging en de benodigde hoogte. Als je alleen met korte treinen gaat rijden kan je wat steiler, maar niet al te veel, max 4 a 5%!
Ik zou de plaat ondersteunen met draadeinden M6, eventueel uitgevoerd als poortje. Geeft goede controle voor een gelijkmatige stijging.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
@Dylan. Bedankt voor je reactie. Ben er zelf zeer blij mee. Ben ook benieuwd als de eerste treinen weer kunnen rijden :).

@Arie, Keesz,

Het wagonnetje met waterpas heb ik inderdaad nog liggen. Heel wat jaartjes terug via de Insiderclub in mijn bezit gekomen.
Denk dat ik  draadeind gebruiken te moeilijk vind. Voordeel is wel, dat je het beetje bij beetje kan stellen.
Heb nu bovenste plaat op 9.4 cm staan. Met bovenleiding ga ik toch niet rijden. En als ik hoger ga, dan word het stijgingspercentage te groot. Nu zal het spoor aan de achterkant ook iets stijler worden dan het spoor aan de voorkant. De baan leent zich ook niet echt voor hele lange treinen.
De langste trein, die ik nu heb is uit startset 29478. E-loc met twee dubbeldekkers en uitbreiding met eind wagon. Langer zullen ze niet worden.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, wat vind je moeilijk aan draadeinden? Werkt echt goed en is zeer eenvoudig te doen. Stel je vragen maar, dan kijken we of we kunnen helpen!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Keesz,

* hoe kort je deze in?
* hoe bevestig je deze in onderbouw en in bovenbouw?
* om de hoeveel cm moet je deze plaatsen , deze vraag is ook van toepassing op andere steunen?
(Er zit nu ongeveer 40cm tussen mijn onderbouw dwarsliggers)
*hoeveel ruimte heb je nodig naast de rails? ( indien van toepassing)
* heb je er 2 nodig of volstaat 1 per keer?

Dit is wat mij even snel te binnen schiet?

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim:

-ijzerzaag
-in de plaat; gaatje boren en moertje met ring boven en onder de plaat - zelfde bij de stijgende plaat, eventueel met inslagmoer bovenop
-afhankelijk van de dikte van je plaat - ik heb 9mm berken multiplex daar kan het om de 50/60 cm
-minimaal, bij M6 1,5 cm, ligt aan de ring die je wilt gebruiken (of de maat van de inslagmoer, dan is het meer)
-als je plaat dik genoeg is kan je om en om monteren op kortere afstand - de 40 cm van jou wellicht -

Helpt dit?

Kijk ook ff in mijn bouwtopic, daar zie je ze zitten op de foto's
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim,

Ik hb nog een gebruikte klimspiraal staan met draadeinden.
Kan je morgen wel even zien.
Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
@keesz,
Daar kan ik zeker wat mee. Heb een kijkje genomen bij je bouwtopic( ziet er goed uit, lekker veel draden :)) Hoe heb je aan het begin van je oprit er voor gezorgd, dat er geen moeren zichtbaar zijn?

@Arie
Dat is helemaal handig om het in het echt te kunnen zien.

Groet, Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ik vrees dat nu je alles gezaagd hebt er te weinig breedte over is voor draad einden.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
En wat dacht je van inslagmoeren? Daar kan je de rail gewoon bovenop leggen ;)

Enorm strak werk Wim, ik blijf dit graag volgen :thumbup:
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Johnny,

Daar kan je wel eens gelijk in hebben. Maar denk dat het niet overal te smal is.
Gezien de grote van de baan kan je niet teveel ruimte naast de rails houden.

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi c-Brian

Dat zou dan misschien een oplossing kunnen zijn.

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,

Ik denk dat je de draadeinden op de dwarsbalkjes kan bevestigen. Nou ik niet gied zien of de baan enkel of dubbelspoor is i.v.m. de breedte.
Eer vanuitgaande dat het enkel spoor is zou dit moeten kunnen.

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim gewoon draadeinden met slagmoeren en dan kun je de hellingen perfect afstellen zonder moeren in het zicht te hebben.

Je kunt op mijn topic zien hoe zo'n helling gebouwd wordt.

Kom je er niet uit stuur dan maar een pbtje.

Groet, Ronald