Hallo allemaal,
het is even stil geweest maar hier dan toch een kleine update.
Een vierde visbuikbrug is inmiddels geplaatst en ik ben er blij mee:

Het is nog maar een testopstelling maar dit zal het straks toch gaan worden.
Vervolgens veel gespeeld met Koploper en daarna was het de beurt aan de Lux wielen-reiniging. Uitvoerige testen hebben me toch wel kunnen overtuigen: een goede werking, weinig geluid en geen ontsporingen van locomotieven of wagons. Daarom ervoor gekozen om deze een definitieve plek te geven in de keerlus van schaduwstation niveau 1 op de plaats waar ik zo'n 15 jaar (

) geleden heb liggen experimenteren met een luchtsluis. Iedere trein die op het hoofdtraject rondrijdt passeert nu deze wielenreiniging.
Hier eerst een foto van de onderbouw en daarna een foto met ingebouwde reiniging:

Vervolgens moet die reiniging natuurlijk automatisch gaan werken en na een tip van forumlid Jos heb ik dit als volgt opgelost:
De decoder van de reiniging is als locomotief opgenomen in Koploper en heeft adres 99 gekregen. Vervolgens 2 speciale acties aangemaakt, 1 actie tbv het inschakelen en 1 actie voor het uitschakelen. Een foto zegt meer dan 1000 woorden dus hier eerst de instellingen mbt het inschakelen:

En de instellingen waarmee de wielenreiniger weer uitgeschakeld wordt:

Werkt perfect! Een trein activeert bezetmelder H7.05, de reiniging start, de trein rijdt eroverheen en nadat de laatste wagon erover gereden is komt bezetmelder H7.05 weer vrij en wordt de reiniging uitgeschakeld.
Iedere keer als ik weer iets nieuws ontdek in Koploper raak ik ook meer en meer onder de indruk van dit programma. Het is waanzinnig wat de heer Haagsma ontwikkeld heeft en ook nog gratis beschikbaar heeft gesteld voor de modelspoor-wereld. Respect!
Zo, dat was het weer voor nu. De komende maanden gaan we het grote station in het middengebied bouwen dus een volgende upadte zal nog wel even op zich laten wachten.
Groetjes, John