Thx Jos

Voor we verder gaan nu eerst een korte samenvatting. Ik vind het zelf prettig om even een stap terug te zetten en dan weer verder te stomen

De communicatie tussen de laptop en de Light Interface met Light Power module werkt feilloos op zowel de "vuile" als "schone" laptop. Ook de virusscanners van Ziggo Safe Online bij de ene en Windows Defender bij de andere geven geen problemen. Nogmaals de tekening van de opzet tot nu toe:

Daarna hebben we via de functie "LDT light" 24 lichtpunten en via het venster "sounds" 3 geluidspunten aangemaakt:

De lichtpunten zijn getest mbv de testknop in het scherm "Poorten", de geluiden zijn getest via het icoontje "afspelen" in het vernster "Sounds" en niet onbelangrijk, alles werkt

Het is de bedoeling dat in de toekomst de lampjes en geluiden afgespeeld worden op bepaalde tijden van de dag en daar gaat nu het volgende hoofdstuk over.
In het laatste scherm is te zien dat bij beide functies in de kolom "Schaltgruppe" de tekst <handbediend> staat. Als je daar op klikt dat verschijnt er een listbox die eerst geprogrammeerd moet worden in het venster "schakelgroepen" wat opgeroepen kan worden via het menu "Opties".
Als men dit venster voor het eerst opent dan ziet dit er zo uit:

Aan de linkerzijde worden de schakelgroepen gedefinieerd en aan de rechterzijde wordt aangegeven wanneer deze groep tijdens de dag- nachtcyclus geactiveerd moet worden.
Als voorbeeld en om het simpel te houden heb ik hier even één groep gemaakt voor licht (fabriek) en 3 voor sound (krekel, kerk en vogel):

Als de dag- nachtcyclus gestart wordt dan zie je linksboven in het scherm en onder in de balk de tijd lopen. Zodra bepaalde licht- en geluidspunten geactiveerd worden dan zie je de betreffende punt op kleuren:

In dit voorbeeld zijn om 12:05u de lichtpunten 1 t/m 4 aangestuurd en hoor je geluidspunt 2, het luiden van de kerkklok.
Om dit blok af te ronden nog heel even kort over het instellen van lichteffecten. Ieder lichtpunt kun je een apart lichteffect toekennen en die zijn zeer uitgebreid. In het venster LDT-light kun je in kolom Lichteffect een list-box oproepen waarmee je een effect kunt toewijzen:

Het knipprogramma werkt in zo'n situatie niet dus moesten er foto's gemaakt worden

Vervolgens kun je zo'n effect via een apart venster ook nog eens individualiseren:

De mogelijkheden zijn dus enorm.
Hiermee sluit ik dit gedeelte af en ga nu verder met de ruimteverlichting want daar was het mij in eerste instantie ook om te doen.
Groetjes en tot binnenkort, John