Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night Deel 4 (09-05-2020)
Hoi Rob,

werkt perfect :thumbup:

Voor de leken waaronder ikzelf :D:

Zoals Rob beschrijft de betreffende File (in mijn geval krekelgeluiden_mp3) openen in foobar2000, rechter muisklik, convert en "...." selecteren:

Output format "wav" en "16 bit" kiezen:

"Convert" aanklikken en we zijn vertrokken :-)

Harstikke bedankt Rob, een mooie stap verder.

Groetjes, John
Mooi dat het toch gelukt is.
Had al ff niet op het forum gezet maar je bent geholpen, veel plezier verder :thumbup: @citaat

Groet, Marco
@citaat @citaat
Graag gedaan John,
En ik ben natuurlijk benieuwd naar een video van de eerste zonsondergang met krekelgeluiden van je modelbaan :D

Mvrgr,
Rob.
Citaat van: M.Schulte op dinsdag 12 mei 2020, 20:51:31

Mooi dat het toch gelukt is.

Thx :thumbup:

Citaat van: ROMiJo op dinsdag 12 mei 2020, 23:06:24

En ik ben natuurlijk benieuwd naar een video van de eerste zonsondergang met krekelgeluiden van je modelbaan :D

Ha, ha, wordt aan gewerkt.

Citaat van: josdemosselman op maandag 11 mei 2020, 19:46:53

Moest het toch aan het wav bestand liggen, je kan eens proberen met audacity (of zelfs met virtualdj als ik mij niet vergis).
Sleep je mp3 bestandje in het programma en volgens mij kan je simpelweg exporten naar wav. (met audacity) (met vdj zal je record moeten gebruiken en je "mix" opnemen

Hoi Jos,

hier had je al gelijk maar ik zat helemaal in de flow van Rob :D

Zojuist Audacity geprobeerd en ook nu gaat het goed, toevallig heb ik dus net de foute converter gekozen......

Maar het werkt nu, heeft alleen iets langer geduurt en een paar avonden frustratie gekost :-)

Groetjes, John
Met veel plezier de hints gegeven. Hoog tijd dat ik wat actiever wordt op het forum dan louter een stille genieter te zijn van al dat moois.
Dat filmpje kijk ik ook graag naar uit. Dan zien we met z'n allen weer die mooie baan van jou.
Keep up the good work!
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night Deel 5 (13-05-2020)
Thx Jos :thumbup:

Voor we verder gaan nu eerst een korte samenvatting. Ik vind het zelf prettig om even een stap terug te zetten en dan weer verder te stomen :-)

De communicatie tussen de laptop en de Light Interface met Light Power module werkt feilloos op zowel de "vuile" als "schone" laptop. Ook de virusscanners van Ziggo Safe Online bij de ene en Windows Defender bij de andere geven geen problemen. Nogmaals de tekening van de opzet tot nu toe:

Daarna hebben we via de functie "LDT light" 24 lichtpunten en via het venster "sounds" 3 geluidspunten aangemaakt:

De lichtpunten zijn getest mbv de testknop in het scherm "Poorten", de geluiden zijn getest via het icoontje "afspelen" in het vernster "Sounds" en niet onbelangrijk, alles werkt :-)

Het is de bedoeling dat in de toekomst de lampjes en geluiden afgespeeld worden op bepaalde tijden van de dag en daar gaat nu het volgende hoofdstuk over.

In het laatste scherm is te zien dat bij beide functies in de kolom "Schaltgruppe" de tekst <handbediend> staat. Als je daar op klikt dat verschijnt er een listbox die eerst geprogrammeerd moet worden in het venster "schakelgroepen" wat opgeroepen kan worden via het menu "Opties".
Als men dit venster voor het eerst opent dan ziet dit er zo uit:

Aan de linkerzijde worden de schakelgroepen gedefinieerd en aan de rechterzijde wordt aangegeven wanneer deze groep tijdens de dag- nachtcyclus geactiveerd moet worden.
Als voorbeeld en om het simpel te houden heb ik hier even één groep gemaakt voor licht (fabriek) en 3 voor sound (krekel, kerk en vogel):

Als de dag- nachtcyclus gestart wordt dan zie je linksboven in het scherm en onder in de balk de tijd lopen. Zodra bepaalde licht- en geluidspunten geactiveerd worden dan zie je de betreffende punt op kleuren:

In dit voorbeeld zijn om 12:05u de lichtpunten 1 t/m 4 aangestuurd en hoor je geluidspunt 2, het luiden van de kerkklok.
Om dit blok af te ronden nog heel even kort over het instellen van lichteffecten. Ieder lichtpunt kun je een apart lichteffect toekennen en die zijn zeer uitgebreid. In het venster LDT-light kun je in kolom Lichteffect een list-box oproepen waarmee je een effect kunt toewijzen:

Het knipprogramma werkt in zo'n situatie niet dus moesten er foto's gemaakt worden ;)

Vervolgens kun je zo'n effect via een apart venster ook nog eens individualiseren:

De mogelijkheden zijn dus enorm.

Hiermee sluit ik dit gedeelte af en ga nu verder met de ruimteverlichting want daar was het mij in eerste instantie ook om te doen.

Groetjes en tot binnenkort, John
Hoi John,

Bedankt weer voor de uitgebeide update!

Hetgeen ik me nu eigenlijk het meeste afvraag is: ben je er al uit wat het zichtbare baanplan gaat worden? Zijn er al nieuwe ideeën over?

Groeten,
William
Dank je John, voor dit inkijkje in de LTD lichttechniek.  :thumbup:
Greetz, Arjan
Citaat van: Laenderbahn027 op woensdag 13 mei 2020, 20:57:56

Hetgeen ik me nu eigenlijk het meeste afvraag is: ben je er al uit wat het zichtbare baanplan gaat worden? Zijn er al nieuwe ideeën over?

William,

nope, niets meer aan gedaan en dat gaat voorlopig ook nog niet gebeuren. Eerst de dag- nachtschakeling in orde maken, daarna alles zuiver maken en dan dit draadje nog eens doorlezen want alle kennis rondom de bedrading, aansturing, software en noem maar op ben ik kwijt. Dus dan zijn we alweer zeker een half jaar verder.
Vervolgens moet ik mij nog gaan verdiepen in de nieuwe boogwissels en geometrie van Märklin want die bestonden 6 jaar geleden nog niet

Citaat van: ArjanBosman op woensdag 13 mei 2020, 22:03:30

Dank je John, voor dit inkijkje in de LTD lichttechniek.  :thumbup:

Arjan,

graag gedaan en nee, ik heb geen aandelen :D

Groetjes, John
Hoi John,

Mijn suggestie is om ook eens te kijken naar Laurent's zelfbouwdraadjes, en dan met name die waarin hij een Peco-wissel ombouwt naar een slanke C-rails wissel. Ook dat kan interessant zijn voor je latere bouwactiviteiten. Ikzelf heb de afgelopen 6 jaar (serieus?) regelmatig gedacht aan je plan, je activiteiten, als ook de superslanke bogen die je hebt gemaakt. Alsof het allemaal gisteren gebeurd is. Betekent ook dat we alweer 6 jaar ouder zijn. Bizar...

Mocht de tijd rijp zijn, dan kan ik je indien gewenst in contact brengen me een ware ontwerpkunstenaar. Ik denk dat jullie samen tot iets heel moois zouden kunnen komen...

Groeten,
William

XXX (maar dan onder elkaar...)

Hoi John!

Misschien een domme vraag, maar met 134 pagina's is het lastig even terug te halen hoe je baan er op dit moment ongeveer uit ziet.
Is het mogelijk om een paar overzichtsfoto's te plaatsen?
Ik denk dat veel mensen daar blij mee zouden zijn!

Groet, Wouter
Citaat van: WouterL op donderdag 14 mei 2020, 12:26:43
...
Misschien een domme vraag...

Zeker niet dom, maar misschien wel een beetje lui denk ik.  ;)
Blader terug en vanaf pagina 130 en verder terug krijg je een indruk van de baan.
Citaat van: Laenderbahn027 op donderdag 14 mei 2020, 08:59:04

Mijn suggestie is om ook eens te kijken naar Laurent's zelfbouwdraadjes, en dan met name die waarin hij een Peco-wissel ombouwt naar een slanke C-rails wissel. Ook dat kan interessant zijn voor je latere bouwactiviteiten. Ikzelf heb de afgelopen 6 jaar (serieus?) regelmatig gedacht aan je plan, je activiteiten, als ook de superslanke bogen die je hebt gemaakt. Alsof het allemaal gisteren gebeurd is. Betekent ook dat we alweer 6 jaar ouder zijn. Bizar...
Mocht de tijd rijp zijn, dan kan ik je indien gewenst in contact brengen me een ware ontwerpkunstenaar. Ik denk dat jullie samen tot iets heel moois zouden kunnen komen...

Hoi William,

inderdaad bizar, dat dacht ik zelf ook :?
Bedankt alvast voor de tip, help mij er aub tzt aan herinneren :D

Misschien een domme vraag, maar met 134 pagina's is het lastig even terug te halen hoe je baan er op dit moment ongeveer uit ziet.
Is het mogelijk om een paar overzichtsfoto's te plaatsen?

Hoi Wouter,

speciaal voor jouw hier 2 foto's van mijn bouwput:

Het enigste wat de afgelopen jaren gebeurd is, is het ophangen van een gereedschapsbord.....

Het plafond ligt er deels uit omdat de bekabeling en de Matmitek-modules van de "oude" dag- nachtschakeling inmiddels verwijderd zijn. Als iemand soms interesse heeft in deze modules:

Het zijn 3 dimmer- en 2 aan- uit-modules, gratis af te halen. Wie het eerst komt wie het eerst maalt :-)

Citaat van: Maarten op donderdag 14 mei 2020, 15:28:11
...
Misschien een domme vraag...

Zeker niet dom, maar misschien wel een beetje lui denk ik.  ;)
Blader terug en vanaf pagina 130 en verder terug krijg je een indruk van de baan.

Ze willen tegenwoordig op hun wenken bediend worden :D :D :D

Groetjes, John
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night Deel 6 DMX (14-05-2020)
We gaan nu verder met de volgende stap, de ruimteverlichting.
Zoals al eerder vermeld maakt Light@Night gebruik van het DMX-protocol. Op Internet is hier genoeg over te lezen dus daar ga ik hier niet verder niet op in.
Wel eerst een tekening waarop te zien is hoe de DMX decoders aangesloten zitten aan de Light-Lan-Interface:

En nog een tekening hoe de verbruikers (Leds, ventilatoren, enz) gekoppeld worden aan de decoders:

Om het betaalbaar te houden koop ik deze onderdelen in bij Ali en tot nu toe heb ik hier nog geen slechte ervaringen mee.
Op de volgende afbeeldingen kunnen jullie de specificaties zien, de prijzen heb ik bewust "weggepoetst" om discussies hierover te vermijden.

DMX-decoder:

Power Supply:

Ledstrips:

De ledstrips zijn 5 meter maar worden straks ingekort naar de breedte van de ruimte en die is ±4 meter.

De gemaakte keuzes zijn gemaakt op basis van artikelen op Internet. Of het de goede zijn moet nog allemaal blijken. Daar vindt je ook berekeningen over voedingen en in mijn geval ziet die er zo uit:

Led type: 5050 - 60 leds per meter  = 14,4 Watt per meter
Aantal meter per voeding: 4 ledstrips van 4 meter = 16 meter
Vermogen: 16 meter x 14,4 Watt = 230.4 Watt + 10% (Ali 20% :D) = 253 Watt (Ali 276 :D)
Ampérage: 253 Watt : 24 Volt = 10.55 A

Vandaar dat de keuze dus gevallen is op bovengenoemde voeding.

De testopstelling is hiermee uitgebreid en die ziet er dan zo uit:

De ventilatoren rechtsboven zijn bedoeld om straks "wind" na te bootsen en de flashlights rechtsonder zijn voor bliksem. Deze 2 onderdelen komen in een latere fase aan bod.

Hier nog een foto vanuit een andere hoek:

De ledstrips worden tijdens het testen best wel warm en vandaar dat ik ze als een reuzerad "opgehangen" heb.

Zo, dit is het voor nu, de volgende keer gaan we ons weer focussen op de software.

Groetjes, John
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi John,

Deze dimmer hangen hier ook op zolder, tot nu toe naar tevredenheid  :)

Dat idee met de ventilatoren zet ik op mijn lijstje  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

There is no place like 127.0.0.1

Fijn te lezen dat ook jij terug bent John 👍
Ik gebruik strobo lights voor bliksem, en een smoke-machine voor mist 🥳🎉
(Nuja, die strobo's mag ik niet meer gebruiken van de dokter, 2 weken coma en 3 re-animaties doen me denken dat ik maar beter naar mijn dokter kan luisteren)
Ik volg je berichten met argus-ogen, keep up the good "work" 👍👍👍
Citaat van: Degeluidsman op donderdag 14 mei 2020, 19:57:41

Deze dimmer hangen hier ook op zolder, tot nu toe naar tevredenheid  :)

Dat idee met de ventilatoren zet ik op mijn lijstje  :)

Hoi Peter,

geen interesse in de modules?

Het idee van de ventilatoren is niet van mij maar staat gewoon in het handboek van Light@Night :P

Citaat van: sn00zerman op donderdag 14 mei 2020, 21:06:44

Ik gebruik strobo lights voor bliksem, en een smoke-machine voor mist 🥳🎉
(Nuja, die strobo's mag ik niet meer gebruiken van de dokter, 2 weken coma en 3 re-animaties doen me denken dat ik maar beter naar mijn dokter kan luisteren)

Hallo Kris,

je hebt het nodige meegemaakt lees ik :-(

Hier ligt ook een kleine strobo maar ik denk dat de flashlights een beter effect geven. Het verhaal over nevel klinkt interessant, ik zal je vanavond een PB sturen.

De weer-simulaties komen echter later aan bod, nu eerst de ruimteverlichting goed werkend krijgen.

Groetjes, John
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

@citaat

Ik bedoelde de nieuwe DMX dimmer die jij gebruikt John  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 15 mei 2020, 07:07:42

Ik bedoelde de nieuwe DMX dimmer die jij gebruikt John  :)

:-) :-) :-)
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night Deel 7 DMX (15-05-2020)
Hallo allemaal,

We gaan nu de software instellen zodat we ledstrips kunnen aansturen via het DMX-signaal. Hiervoor moeten we via Opties > Ruimtelicht het volgende scherm oproepen:

Vervolgens wordt linksboven het type Interface ingegeven, in mijn geval dus de Light-Lan Interface.
Aan de rechterzijde wordt aangegeven welke Ledstrips je wil inzetten en zoals eerder al benoemd heb ik gekozen voor RGBWW strips. Dus bovenaan bij RGB een vinkje zetten, de 4 kleuren aanvinken en van iedere kleur het DMX-adres ingeven:

Als deze instellingen met de "OK" toets bevestigd worden dan verschijnt echter de volgende foutmelding:

Naar aanleiding van dit probleem heb ik een hele tijd terug een mail gestuurd naar Railware en netjes dit antwoord ontvangen:

Dit advies natuurlijk opgevolgt en jawel hoor, het werkte, de ledstrips reageerde op Light@Night.
Helaas was dit van korte duur want na een update kreeg ik dit niet meer werkend. Ook na meerdere keren opnieuw installeren is me dit niet meer gelukt.
Toen het wel werkte was het omcirkelde gedeelte met het uitroepteken en de tekst "Schnittstelle" niet zichtbaar :? :? :?

Vervolgens op deze laptop Windows volledig opnieuw geïnstalleerd en geupdated.
Daarna Windows Defender uitgeschakeld:

En hier rechten toegekend aan Light@Night:

En vervolgens Light@Night opnieuw geïnstalleerd, maar helaas, het heeft allemaal niet mogen baten, bovenstaande foutmelding blijft komen.
Het lijkt erop dat de driver die op de key staat (?), ergens geblokkeerd wordt. Mijn kennis van Windows gaat echter niet ver genoeg dus aan jullie de vraag wie mij kan mij helpen?

Groetjes, John

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

dag John,

je zou kunnen proberen in Windows Defender bij geavanceerde instellingen poorten open te zetten voor
in- en uitgaande verbindingen die Light@Night gebruikt. (Multicast UDP)
Hoi Hans,

bedoel je dit?

Lijkt toch allemaal goed te staan........

Groetjes en alvast bedankt voor het meedenken, John

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

OK,

en wat staat er bij het tabblad "protocollen en Poorten" ingevuld.
ook kijken bij uitgaande verbindingen.
Hoi Hans,

onder "uitgaande verbindingen" vind ik Light@Night niet terug.

Het Tabblad "Protocollen en Poorten" laat bij de bovenste 8 regels dit zien:

Hallo allemaal,

Na nog wat graven op internet kwam ik dit artikel tegen:

Probleem komt blijkbaar vaker voor :?

Is wel een artikel uit 2012.......

Groetjes, John
@John: Die tekst gaat voornamelijk over het DMX-deel van jouw LDT Light@Night. Dat zou niet goed functioneren. Jij hebt voornamelijk een windows-netwerkprobleem  :) Dat zie ik aan het "169.xxx.xxx.xxx) ip-adres. Windows geeft dit soort adressen uit als er geen DHCP-server is en Windows geen normaal IP-adres krijgt voor de verbinding. De LDT heeft geen DHCP-server aanwezig en deelt dus geen IP-adressen uit. Dat mag je allemaal zelf instellen.

Goed, even nadenkend:

- Hoe heb je de instellingen in windows zelf staan? Kabel ingestoken en voor de rest niets ingesteld / gewijzigd?
- Hoe sluit je de LDT Light@Night aan op je netwerk? Via een kabel en dan in de router en/of switch? Niet rechtstreeks op de computer?
- Je hebt IP-adres ingesteld op de LDT Light@Night? Heb je dat gedaan met het programma dat bij de LDT Light@Night komt? Heb je dat anders gemaakt dan het ip-adres dat in de handleiding staat? Is dat een 192.168.1.76?

- Sluit het ding direct op je computer via een kabel. Dan zal je windows moeten laten weten dat de netwerkpoort een vast-ipadres moet hebben omdat er binnen het netwerk geen DHCP-server aanwezig is en dus een vast IP-adres moet hebben. Deze moet binnen het zelfde netwerk als de LDT Light@Night zitten dus binnen 192.168.1.yyy Het yyy gedeelte moet een ander nummer zijn. Dit omdat binnen een ip-netwerk geen twee apparaten met hetzelfde ip-adress aanwezig mogen zijn.

- dat verander je in de netwerkinstellingen. Dan zet je ook de verbinding op "privé-netwerk" want dan zal de firewall van windows minder moeilijk doen. Let op! Als je een laptop gebruikt en wifi.

Als je het ding in je netwerk (dus aan de internetrouter, enzovoort) wil opnemen dan gaan we even verder "praten"  :)

Groet Ronald.
Hoi Ronald,

Citaat van: ronaldk op zaterdag 16 mei 2020, 10:02:22

- Hoe heb je de instellingen in windows zelf staan? Kabel ingestoken en voor de rest niets ingesteld / gewijzigd?

Yep, alleen met Defender liggen kloten....

- Hoe sluit je de LDT Light@Night aan op je netwerk? Via een kabel en dan in de router en/of switch? Niet rechtstreeks op de computer?

Rechtstreeks met een Cross-over kabel (zie post 6618)

- Je hebt IP-adres ingesteld op de LDT Light@Night? Heb je dat gedaan met het programma dat bij de LDT Light@Night komt? Heb je dat anders gemaakt dan het ip-adres dat in de handleiding staat? Is dat een 192.168.1.76?

Met het meegeleverde programma (zie Post 6625)

- Sluit het ding direct op je computer via een kabel. Dan zal je windows moeten laten weten dat de netwerkpoort een vast-ipadres moet hebben omdat er binnen het netwerk geen DHCP-server aanwezig is en dus een vast IP-adres moet hebben. Deze moet binnen het zelfde netwerk als de LDT Light@Night zitten dus binnen 192.168.1.yyy Het yyy gedeelte moet een ander nummer zijn. Dit omdat binnen een ip-netwerk geen twee apparaten met hetzelfde ip-adress aanwezig mogen zijn.

- dat verander je in de netwerkinstellingen. Dan zet je ook de verbinding op "privé-netwerk" want dan zal de firewall van windows minder moeilijk doen. Let op! Als je een laptop gebruikt en wifi.

Is volgens mij allemaal niet van toepassing omdat de laptop rechtstreeks aangesloten is op de Interface. Het filmpje in post 6627 laat ook zien dat dit allemaal goed werkt.
Deze laptop is ook "schoon". Windows 10 is nogmaals opnieuw geïnstalleerd en geupdated, Wifi uitgeschakeld, Defender uitgeschakeld en Light@Night opnieuw geïnstalleerd. Heeft tot nu toe allemaal niet mogen baten.

Groetjes, John

hoi,

Citaat van: Tilly op zaterdag 16 mei 2020, 10:21:17
Is volgens mij allemaal niet van toepassing omdat de laptop rechtstreeks aangesloten is op de Interface. Het filmpje in post 6627 laat ook zien dat dit allemaal goed werkt.

Juist wel. Dat is dan een toevalstreffer geweest. ip-adressen 169.xxx.xxx.xxx niet gebruiken. Dat is echt niet handig. Je hebt een aantal bereiken van IP-adressen die je "privé" kan gebruiken. Daar vallen de 192.168.xxx.yyy-reeks, de 10.xxx.yyy.zzz-reeks en de 176.10.xxx.yyy reeks onder.

Reset het ding zodat het weer op 192.168.1.76 staat. Zet dan je windows-netwerkpoort via "windows netwerkinstellingen" op "handmatig" en vul daar een ander ip-adres in, bijvoorbeeld 192.168.1.50 met een subnet van 255.255.255.0

Groet Ronald.
Hoi Ronald,

dit is voor mij onbekend terrein dus vandaar eerst maar een schermprint:

Links staat het IP adres wat de laptop heeft zodra die met een kabel aan de router gehangen wordt.

Gaat het om het adres aan de rechterkant wat gewijzigd moet worden?

Groetjes, John
Hoi,

Het ipadres van 169.254.6.166 moet veranderen in een ipadres 192.168.1.50. Dat kan je veranderen door met de muisknop op het "netwerkicoontje" te klikken. Dan druk je op "netwerk- en internetinstellingen" te drukken. Kies dan links voor "ethernet". kies dan de adapter. Dan zie je in een volgend scherm "Ip-toewijzing" en de knop "Bewerken". dan kan je het IP4-adres aanpassen. IPv6 wijzig je niet.

Dan zou vanuit de fabriek je LDT moeten werken. Je kan ook de LDT rechtstreeks aan de router te leggen. Want de LDT staat standaard op IP-adres 192.168.1.76 en je thuisnetwerk zit ook in dat bereik.

Groet Ronald.
Een foto zeg meer dan 1000 woorden :-)

Helemaal correct  :D  :thumbup: En werkt het?
Hoi Ronald,

sorry voor de late reactie maar had vanmiddag andere werkzaamheden....

Rechtsonder aan de rode tekst kun je zien dat het niet gelukt is, ik zal wel weer iets fout doen :?

Maar ik had je gewaarschuwd, Windows, en ook nog heel veel andere dingen, zijn niet mijn specialiteit :D :D :D

Groetjes, John
Hallo allemaal,

Met hulp van Ronald is het uiteindelijk via deze schermen gelukt:

Hier het bewijs, links nog met de oude IP adressen en rechts met de nieuwe:

Weer een hindernis genomen, eens kijken of we nu weer een stap verder kunnen komen.

Groetjes, John
Helaas, onderstaande foutmelding blijft komen:

We moeten nog iets anders verzinnen :(

Groetjes, John
Dag John,

Als ik het goed begrijp heeft de PC inmiddels als adres: 192.168.1.50 en de controller 192.168.1.76. Beide in dezelfde range dus. Dan kun je proberen met de PC de controller te "pingen" om na te gaan of ze elkaar zien.

Typ linksonder in het Windows zoekveld: cmd en je krijgt als response: Opdrachtprompt. Start deze.
Er opent een venster dat de meeste van ons nog van heel lang geleden kennen.
Type: ping 192.168.1.76 (enter)

Je krijgt dan 3 regels retour met response tijden en dan weet je dat je netwerktechnisch OK bent of er volgen error meldingen die voor het vervolg mogelijk interessant zijn.

Groet, Arie
Hoi Arie,

u vraagt, wij draaien :-)

Groetjes, John
Uhmm...Het netwerk is dus in orde. Ik peins verder maar dat is lastig zonder testomgeving nabij.

Groet, Arie
Hoi,

Zo te zien is het nu software instellingen die niet goed staan. Bij het "lichttype" (raumlichttyp) moet je aangeven van welke "schnittstelle" (interfaces) gebruik wordt gemaakt. Anders weet het programma niet welk lichttype bij welke interface hoort.

Citaat van: Tilly op zondag 17 mei 2020, 15:15:46
Helaas, onderstaande foutmelding blijft komen:

We moeten nog iets anders verzinnen :(

Groetjes, John
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night Deel 7 DMX update (18-05-2020)
Arie, Ronald en natuurlijk alle geïnteresseerden :)

vanavond een "zwaargewicht" vanuit het werk mee naar huis genomen om te kijken of hij mij zou kunnen helpen. Het probleem is niet opgelost maar we hebben wel een belangrijke ontdekking gedaan. Het probleem zit, zoals de foutmelding ook aangeeft, in de Interface naar DMX en dat kunnen we met de volgende beelden nu ook bevestigen.

Het eerste beeld laat de keuze "Light-Lan-Interface" zien:

Onder de keuze "Light-Lan_interface" wordt een veld "schnittstelle" zichtbaar dat eigenlijk hoort bij de keuze "DC rail". Als men met de cursor in dit veld gaat staan dan verschijnt onder in beeld de tekst: "Die adresse des DC rail hubs an den die DMX signale gesendet werden". Met het knipprogramma lukte dit niet dus heb een foto van de tekst gemaakt en deze hierin geplakt.

Toen als test de keuze DC-rail DMX gemaakt en nu is het venster "schnittstelle" verdwenen terwijl in de handleiding dit veld wel zichtbaar is. Ook hier een foto van gemaakt en deze hierin geplakt:

Daarna maar voor de fun de keuze "Sunlite" gemaakt:

En zie daar, DMX werkt en de ledstrips worden aangestuurd:

Heel vreemd, het lijkt erop dat er iets "verschoven" is en waarschijnlijk gebeurd dit door een update van Windows.....

Om dit te bevestigen heb ik hetzelfde geintje uitgehaald bij de "vervuilde" labtop en daar gebeurd precies hetzelfde. Heel apart maar het probleem kunnen we nu wel concreet beschrijven, nu de oplossing nog...

Groetjes, John

PS: Roel, harstikke bedankt voor je hulp :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Weer een stap verder.

Wat staat achter die tabbladen ochtend en avond bij je ruimtelichtsturing ?

Mvg Robin
Hoi Robin,

de lichtpunten moet je inderdaad programmeren maar hij laat ze wel als een grijs puntje zien afhankelijk van hoeveel moules je ingesteld hebt.

In de tabbladen ochtend en avond zie je dit:

Hier kun je per kleur precies instellen in welke mate deze tijdens de dag- nachtcyclus moet oplichten of dimmen.

Groetjes, John
Robin,

sorry, foutje van mij. Dat van die lichtpunten moet je id vergeten, door al het geklooi zijn die uitgeschakeld en dus niet zichtbaar :|

Ik zal dit aanpassen.....

Groetjes, John
John,

Dat Scheelt dan weer. Ik ben Mn post aangepast om verwarring te voorkomen.

Luxe dat je de curve per kleur kunt aanpassen.
Dat voorkomt een paars opkomende zon.  :thumbup:

Mvg Robin
Hoi,

Mooi dat er leven in zit : :) Nu zal het experimenteren zijn. Dat de software in het duits is zal niet echt helpen soms  ;) Dat is altijd behoorlijk nadenken wat ze ook al weer bedoelen. Ben benieuwd.

Groet Ronald.

The meaning of life is to give life meaning!

Hallo John,

Van het digitale deel begrijp ik er niets van maar ik ben wel heel erg benieuwd naar het eindresultaat. Ik ga het zeker niet zo doen (dat gaat te ver boven mijn digitale pet) maar waarschijnlijk wordt het wel jaloersmakend mooi! O:-D

Een beschrijving in echt Duits is waarschijnlijk beter te volgen dan Märklin Nederlands..... 8o

Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night Deel 7 DMX (19-05-2020)
Citaat van: Hero op maandag 18 mei 2020, 22:14:34

Dat Scheelt dan weer. Ik ben Mn post aangepast om verwarring te voorkomen.

Luxe dat je de curve per kleur kunt aanpassen.
Dat voorkomt een paars opkomende zon.  :thumbup:

Hoi Robin,

thx, dat met die curves werkt inderdaad perfect.

Citaat van: ronaldk op dinsdag 19 mei 2020, 07:09:55

Mooi dat er leven in zit : :) Nu zal het experimenteren zijn. Dat de software in het duits is zal niet echt helpen soms  ;) Dat is altijd behoorlijk nadenken wat ze ook al weer bedoelen. Ben benieuwd.

Yep, nu stapje voor stapje verder en met Google Translate is dat geen probleem ;)

Citaat van: narwal op dinsdag 19 mei 2020, 19:28:27

Van het digitale deel begrijp ik er niets van maar ik ben wel heel erg benieuwd naar het eindresultaat. Ik ga het zeker niet zo doen (dat gaat te ver boven mijn digitale pet) maar waarschijnlijk wordt het wel jaloersmakend mooi! O:-D

Met hulp van het forum stelt het niks voor :D :D :D

Voor we verder gaan toch eerst even een stapje terug met uitleg.

DMX in combinatie met de LDT Light-Lan-Interflex werkt nu zodra de keuze "Sunlite"  gemaakt wordt. Railware is gemaild en aan de hand van schermprints het probleem daar voorgelegd. Het is wachten op antwoord maar omdat het nu zo ook werkt kunnen toch verder.

Ook nu houden we het klein en sluiten maar één DMX decoder aan. Deze wordt met behulp van dipswitches ingesteld op adres 1:

Adres 1 stuurt de kanalen 1 t/m 4 aan die staan voor wit, rood, groen en blauw. Afhankelijk van de bekabeling geef je dus in de software voor ieder kanaal een adres in:

Ook nu eerst weer een functionele test die je dus kunt uitvoeren door de curves aan te passen. Dit gaat heel eenvoudig door met de muis zo'n puntje aan te klikken en naar de gewenste positie te "trekken". Ik laat hier nu even alle 4 de kleuren apart zien met daarnaast aan de rechterzijde de zogenaamde "DMX monitor". Dit schermpje kun je oproepen via "Tools" en laat zien welk kanaal de software aanstuurt. Een ideaal hulpmiddel bij het opzoeken van problemen.
Hier nu eerst de kleur wit wat aangesloten staat op adres 4:

Rood op adres 2:

Groen op adres 1:

En blauw op adres 4.

Zoals jullie zien werkt dit nu allemaal perfect.

Overmorgen weer verder, zo dadelijk naar Jurassic World "Fallen Kingdom" kijken :-)

Groetjes, John
Re: Tilly's modelbaanproject: Light@Night DMX (update 21-05-2020)
Hallo allemaal,

Later na deze testfase gaan we in het eggie testen. Die testen moeten dan uit gaan wijzen hoeveel ledstrips van 4 meter er in de treinenkamer nodig zijn om daglicht te simuleren. Ik schat op minimaal 8 maar misschien zijn er wel meer nodig.....
Wegens het vermogen kunnen er maar 4 ledstrips op één DMX decoder aangesloten worden. Dit betekent dat er meerdere decoders gelijktijdig aangestuurd moeten worden en ergens had ik gelezen dat je dan een 2e, 3e of eventueel een 4e decoder hetzelfde adres moet toewijzen. Dit zojuist getest en werkt inderdaad perfect.

Het heeft nu geen zin om alle instellingen van LightatNight tot in detail uit te werken maar voordat we het stuk ruimteverlichting afsluiten wil ik nog even stilstaan bij de functie "Einschaltwerte". In het beeld "Ruimtelichtsturing" bevinden zich achter de kleuren en adressen nog vensters waarmee je met waardes aan kunt geven of een bepaald adres automatisch moet inschakelen zodra je het systeem opstart. In onderstaand voorbeeld heeft rood de waarde 150 gekregen. Als je het systeem opstart dan wordt adres 2 ook aangestuurd wat aan de rechterzijde bevestigd wordt door de DMX monitor. Hier eerst de schermprint:

Via Tools > Light-Lan Einschaltwerte kun je het meest linkse venster oproepen en in dit voorbeeld  lijkt het erop dat dit allemaal mooi synchroon gebeurd. In werkelijkheid worden nu echter de witte leds aangestuurd ipv de rode. Ook hier lijken adresinstellingen verschoven te zijn wat te maken kan hebben met de DMX Interface instelling "Sunlite" ipv "LDT-Light-Lan-Interface". Hier wil ik nu dan ook geen energie insteken maar eerst afwachten met welk antwoord Railware komt op dit instellingsprobleem.

Er is echter nog een probleem: zodra de DMX 512 decoders van spanning voorzien worden, dan lichten alle uitgangen van de decoders heel kort op. Even laten gaan de witte leds continu branden en dat is ingesteld mbv "Einschaltwerte". Hier een kort filmpje:

De decoders loskoppelen van de DMX bus of een andere voeding kiezen heeft geen effect. Herkennen jullie dit probleem en is hier een oplossing voor? Lijkt me behoorlijk irritant als dit straks gebeurd met alle ingebouwde ledstrips :-(

Groetjes, John
Interessant. Alleen even het filmpje op "openbaar" zetten...  ;)
Citaat van: ronaldk op donderdag 21 mei 2020, 09:46:11
Interessant. Alleen even het filmpje op "openbaar" zetten...  ;)

Normaal gesproken de "s" in "https" weghalen.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.