Hallo allemaal,
De afgelopen weken hebben we de treinen flink wat meters laten maken maar er is niet verder gebouwd. Ik ben wel bezig geweest met het installeren van in eerste instantie één camera en heb daarbij gekozen voor een Eufy E220 Pan&Tilt.
Het plaatsen van de camera en het installeren van de app ging probleemloos en in no-time had ik in de mobiel beeld. Deze camera geeft een scherp beeld, is degelijk gebouwd en de bediening is eenvoudig, wat wil je nog meer.
Toen heb ik er nog 2 bijgekocht en ook die installatie ging makkelijk. Hier een foto van een camera en een schermprint van mijn mobiel:
Vervolgens had ik de wens om de beelden van deze camera's zichtbaar te maken op een monitor en dat ging alles behalve makkelijk. Een zoekopdracht op dit forum onder de noemer "Eufy" gaf welgeteld één hit en die kwam van Dirk die bezig is met de bouw van baan "Bad Dirksheim".
Aan de hand van een PB heeft Dirk mij met enkele schermprints op weg geholpen, waarvoor mijn dank. Samen met mijn vriend ChatGPT zijn we aan de slag gegaan en de keuze qua software viel al snel op Agent DVR, de software die Dirk ook gebruikt. Na het installeren denk je van dat doen we wel effe maar dat viel dus vies tegen. GPT gaf me al vrij snel het advies om te beginnen met het testen van één camera in VLC. Dit gaat dan in VLC via menu "Media/Netwerkstream openen..." waarna zich dit venster opent:
In het tabblad "Netwerk" geef je dan je netwerk url van de camera in en na 5x doorklikken heb je het beeld van de camera zichtbaar in VLC.
Helaas viel na 1 á 2 minuten de stream iedere keer weg. Dit toen ook getest bij camera 2 en 3 en hier gebeurde hetzelfde. Een eerste vereiste is toch een stabiele stream en toen kreeg ik van GPT de volgende tips die ik gevolgd heb:
1) Geef de camera's vaste IP adressen. Dit doe je in de router van de provider, hier een Nokia XS-2426G-B. De stream bleef echter nog steeds wegvallen.
2) Fixeer de verbinding van de camera's op 2.4GHz. Het Wifi hier in huis loopt via een TP Link Deco set en na wat zoekwerk kwam ik erachter dat dit in die app ingesteld moest worden. Helaas bleef de stream wegvallen.
3) Zet ook de IP adressen van die Deco units vast. Zo gezegd zo gedaan maar ook nu bleef de stream wegvallen.
4) Zet in de Eufy app het Videotype op "Continu opnemen". Dit was de doorbraak, de streams bleven nu stabiel. Deze instelling kun je vinden via "Algemeen/Opslag/NAS(RTSP). Ik maak trouwens geen gebruik van SD kaartjes in de camera's.
Toen was het de beurt aan Agent DVR. Ik ga jullie alle probeersels besparen maar uiteindelijk is het gelukt met deze instellingen:
Klik op de tandwieltjes achter Brontype "Netwerkcamera" en het tabblad "Videobron":
En via de 3 puntjes achter Live URL kom je in dit venster:
Hier kies je dan uit een menu jou cameratype.
Vervolgens terug naar het tabblad "Gevorderde" waarbij de keuze "Decoder" de belangrijkste is:
En tot slot het tabblad FFMPEG:
En zo ziet het er dan uiteindelijk uit:
Dit hele proces heeft me verschillende avonden gekost maar het resultaat is er nu. De instellingen in Agent DVR zijn zeer uitgebreid en verschillen per camera. Ik betwijfel ook of Eufy de beste keuze is, de adviezen op internet wijzen namelijk naar andere merken.
Het enigste wat nog niet werkt is het draaien van de camera vanuit Agent DVR dus als iemand het weet?
Het plaatsen van deze update is maar een kleine moeite en mss zijn er forumleden die hier hun voordeel uit kunnen halen. Voor mij is het in ieder geval een perfect naslagwerk mochten deze instellingen kwijt raken
Groetjes en tot een volgend keer, John